eitaa logo
پاتوق اندیشه
228 دنبال‌کننده
300 عکس
893 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️ اما حکم فقها نسبت به این مطلب👇 🚫جواز در مسابقات اسب‌دوانی و ، مخصوص کسانی است که در مسابقه شرکت می‌کنند و شامل تماشاچیان نمی‌شود، البته برخی از فقها[1] مجاز نبودن شرکت در پیش‌بینی مسابقات را احتیاطی مستحب می‌دانند. ✴️در هر حال، اگر فردی از در پیش‌بینی برنده -که نوعی شرط بندی است- شرکت نمود و جایزه‌ای گرفت، فقط در صورتی این جایزه برای او است که بداند سایر شرکت‌کنندگان از استفاده او رضایت دارند. نظر مراجع: 💡حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقات فى‌نفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرط‌بندى موجب مالکیت برنده نمی‌شود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند. 💡حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): شرط‌بندی فقط بین افراد شرکت کننده در مسابقه حلال است. 💡حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، جایز نیست. 💡حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جواز شرط‌بندی مخصوص سوارکاران و مالکین اسب است. 💡حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شرط بندی بین تماشاچیان جایز نیست. 💡حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر حرام است ✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫 ⛔ پرسش: راههای پیشگیری از نگاه حرام چیست؟🤔🤔 ✍️ پاسخ: نسبت به راه های از نگاه حرام، موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است، ولى هيچ يك را تضمين قطعى نمى‏توان به حساب آورد. بلكه تضمين نهايى، در نفس و عزم راسخ خود انسان است: 1) مطالعه "پيوسته "در عوالم پس از مرگ و احوال و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ. 2) مطالعه پيرامون عواقب وخيم گناهان. 3) ارتباط پيوسته و قلبى با خداوند، خواندن قرآن، دعاها، نماز شب و ... وليكن با توجه و حال. 4) داشتن حالت انابه، خضوع، و تضرع دائمى، توبه و استغفار. 5) دورى از عواملى كه انسان را به گناه متمايل مى‏سازد؛ مانند محيط هاى آلوده به گناه. 6) از بين بردن زمينه‏ هاى گناه؛ مثلاً كسى كه انحرافات دارد بايد هرچه سريع‏تر ازدواج كند. 7) نشست و برخاست با انسان‏هاى مؤمن و خداترس واقعى. 8) جديت در مبارزه با خواهش‏هاى نفسانى. 9) توجه به عواقب نگاه به نامحرم. 10) در برخورد با سعي كنيد به حداقل ارتباط اكتفا كنيد. سخن كوتاه بگوييد و از اطاله كلام با آنها خودداري كنيد. 11) هنگام صحبت كردن به صورت آنها نگاه نكنيد و به طور كلي نگاه خود را فرو بيندازيد 12) از قرار گرفتن با نامحرم در يك محيط خلوت كه فردثالثي نيست خودداري كنيد. 13) آيات و رواياتي كه شما را از به نامحرم توصيه مي كند در مقابل چشمان خود و جلوي چشم خود نصب كنيد. 14) جملات مربوط به و پيامدهاي گناه را جلوي خود نصب كنيد و هر از چند گاهي آن جملات را تغيير دهيد و جملات جديدتر با الفاظ ديگري را جايگزين كنيد و سعي كنيد اين جملات را هر روز چند بار بخوانيد. بهترين راه منصرف كردن نگاه و ديد و يا بازداشتن نگاه از تيزى و خيره نمودن است. (ادامه در پست بعدی🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل🔺🔺🔻🔻) 15) تقويت اراده و استفاده از يك برنامه اخلاقي محاسبه نفس (تشويق و تنبيه) خواهد توانست به تدريج به كنترل دقيق و كامل چشم بيانجامد. ✴️ بنابراين توصيه مي شود هر روز صبح با خود عهد كنيد امروز به نامحرم نگاه نمي كنم ولي اگر نگاه شهوت آلود كردم خود را جريمه خواهم كرد. در طي روز نيز مراقب همين عهد خود با خود باشيد. در پايان روز نيز به محاسبه رفتار و نگاه هاي خود بپردازيد، اگر موفق بوديد خود را تشويق كنيد و شكر خدا كنيد و اگر در مواردي مرتكب خلاف شديد از خداوند عذرخواهي كنيد و برنامه تنبيهي تان را به اجرا گذاريد. اين برنامه عملي را هر روز پياده كنيد و پيگيري كنيد. مطمئن باشيد به تدريج خواهيد توانست چشم تان را كنترل كرده و موارد خطا را كاهش دهيد. 🔹 البته ناگفته نماند كنترل چشم از نگاه حرام كاري است مشكل ولي ممكن و شدني. اين كار نيز مثل هر كار دشوار ديگري با تمرين و جديت و مراقبت و اراده قوي آسان و راحت مي شود چون: كار نيكو كردن از پر كردن است. 🔮بزرگان پس از سال ها كوشش و تربيت و رياضت علمي و عملي از جواني و ارتباط با بزرگان اهل كمال و انس با اهل معرفت و پيمودن فراز و نشيب هاي فراوان به اين مرحله از تسلط بر نفس و كنترل قوا و اعضا و خواهش ها رسيده اند كه مي توانند نگاهي عاري از گناه و حرمت داشته باشند. اين كاري نيست كه بدون آگاهي هاي نظري و علمي و بدون تكرار و تمرين و افتادن و برخاستن ممكن و عملي باشد. 🔮اگر انسان از نظر علمي و بينش به خوبي درك كند كه عالم محضر خداوند است و باور كند هيچ امري از ما و اعمال و حركات ما از ديد الهي پنهان نيست و اين مطلب را بارها و بارها به خود بفهماند و به نفسش تلقين كند تا به مرحله لمس و احساس و باور قلبي برسد. ترك خلاف و عملي كه موجب ناخشنودي خداوند است كاري ممكن و شدني مي باشد. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️ 🔴 پرسش : علت آدم از چی بود؟؟ 🤔 ✍️ پاسخ : برای پاسخ دادن به این سوال به روایتی از امام رضا(ع) توجه کنید: 🔮«عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَكَلَ مِنْهَا آدَمُ وَ حَوَّاءُ مَا كَانَتْ فَقَدِ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهَا فَمِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْحِنْطَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْعِنَبُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا شَجَرَةُ الْحَسَدِ فَقَالَ كُلُّ ذَلِكَ حَقٌّ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى هَذِهِ الْوُجُوهِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَجَرَ الْجَنَّةِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَكَانَتْ شَجَرَة....»(عیون اخبار الرضا، «صدوق»، ج1، ص307/ بحارالانوار، «علامه مجلسی»، ج11، ص165). چون حضرت خلق شد، خود را از همه بزرگتر می دید و لذا روایتی از امام رضا(ع) وجود دارد که روزی ابصلت بر امام رضا وارد شدند و بیان داشتند که :یابن رسول الله از ممنوعه برایم توضیح دهید که مردم در ان اختلاف دارند برخی ان را «گندم» و برخی «انگور» و برخی آن را «» نامیده اند. ✔️امام رضا(ع)فرمودند: همه اقوال درست است چون هر درختی در بهشت می تواند تمام میوه ها را دارا باشد مثل دنیا نیست که هر درختی میوه خاص به خود را داشته باشد و یک درخت بهشتی، انگور و سیب وگلابی و ... را دارد. 🦚اما اصل جریان از زبان گهربار امام رضا(ع)حضرت فرموند: وقتی حضرت ادم خلق شد و روح در ان دمیده شد و مرود مسجود ملائکه قرار گرفت و با حوا ازدواج کرد، تصور کرد که دیگر هیچ موجود و مخلوقی از او بالاتر نیست که در این حال خداوند از قصد او چون خبر داشت با او خطاب کرد که سرت را بلا کن و به ساق عرش نگاه کن که وقتی حضرت بالا را نگاه کرد چنین جملاتی نوشته شده بود که 🍃« لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ- مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ زَوْجُهُ فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة».🍃 ( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل🔺🔺🔻🔻) 🔮حضرت آدم: خداوند اینها چه کسانی هستند؟ خداوند: اینها از تو و از تمام خلائق من بالاتر هستند و اگر به خاطر آنها نبود تو و عالم را خلق نمی کردم و بهشت و جهنم را خلق نمی کرد و بترس ای آدم که به چشم حسادت و غبطه به مقام آنها نگاه کنی و الا از بهشت رانده خواهی شد. ولی آدم به مقام آنها غبطه می خورد و آرزوی مقام شامخ آنها را داشت..که شیطان او را به خوردن ممنوعه واداشت و حوا هم ارزوی مقام شامخ حضرت (س) را پیدا کرد و او هم از این درخت ممنوعه خورد و هر دو از بهشت بیرون شدند. ) عیون اخبار الرضا، «صدوق»، ج1، ص307/ بحارالانوار، «علامه مجلسی»، ج11، ص165). 👇 نکته بسیار مهم👇 ♦️ انچه بیان شده در برخی کتب گویای این مطلب است که آن درخت حاوی علم معصومین بوده که حضرت آدم خواسته به ان علم خاص دست پیدا کند ..که چون اهل بیت مجرای تمام و کمال اسم الهی بودند و از طرفی هم حضرت ظرفیت ان مقام از اسم اعظم را نداشته و قتی از میوه ان تناول کرد...با این کارش گویی درخواست ان مقامات را داشته لذا خداوند هم از باب لطف، خواسته اش را اجابت کرده وبه ان بیان می کند که خواستن چنین مقامی وقتی برای تو حاصل می گردد که مراحلی از ها و را تحمل کنی لذا او را به مقام دنیا می کشاند تا به ان مراحل برسد....یعنی مقام همنشینی با حضرات معصومین... .💡 🦚شیطان چگونه وارد بهشت شد؟🦚 🔴نسبت به این مطلب سه قول وجود دارد: 1️⃣ اصلا شیطان از ورود به بهشت ممنوع بوده ولی از رفتن کنار درب بهشتممنوع نبوده و در انجا مکالماتی با حضرت آدم و حوا داشته و آنها را اینگونه فریب داده است. 2️⃣وقتی حضرت ادم و حوا با هم صحبت می کردند شیطان از طریق زمین، حرفهای انها را می شنید و جوابش را به انها می رساند لذا اینگونه آنها را فریب داد. = این دو قول ضعیف بوده و سندی بر آن نیست. 3️⃣: شیطان وارد بهشت شده و شخصاً آدم وحوا را فریب می دهد و اما نحوه ورود شیطان به بهشت به کمک دو حیوان صورت گرفت: طاووس🦚( در نقش مشاور) و مار🐍(در نقش عملی نمودن عملیات) وقتی شیطان نتوانست شخصا وارد بهشت شود و نگهبانان او را دور می کردند.. در این حال چشمش به طاووس🦚 افتاد که بسیار زیبا بود به طوری که دارای پاهای زیبایی بود و از او خواست که کمکش کند که عرض کرد..تنها راه برای تو این است که با مخفی شدن در مکانی وارد بهشت شوی و بهترین گزینه این است که با پنهان شدن در «دهان مار» وارد بهشت شوی... لذا شیطان مار🐍 را خواست در حالی که مار دارای دست و پا بوده و زهری هم نداشت...اما در قبال این کار از شیطان مزدی می خواهد و شیطان به او وعده اعطاء «اسم » را می دهد لذا با پنهان شدن در دهان مار وارد بهشت می شود که وقتی مار از شیطان، اسم اعظم می خواهد شیطان، بیان می کند که اگر اسم اعظم داشت از طریق همان اسم اعظم وارد می شدم و نیازی به تو و طاووس نداشتم که این دو حیوان به خاطر این خیانت، مجازات شدند به این صورت که طاووس پاهای زیبایش را از دست داد و مار هم نه تنها دست و پاهایش را از دست داد و باید از طریق خزیدن، به زندگی خود ادام دهد..در هانش که جایگاه شده نیز، زهر مهلک ایجاد شد....(شرح نهج البلاغه، خوئی، ج2، 63) (ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه ی پست بعدی🔺🔺🔻🔻) 👁️نگاه فخر رازی👁️ 🔮تحلیل مطلب برخی مثل فخر رازی همین قول را نقد می کند و ان را تحت «ا المسألة الثانية: اختلفوا في أنه كيف تمكن إبليس من وسوسة آدم عليه السلام مع أن إبليس كان خارج الجنة و آدم...»(مفاتیح الغیب، «فخررازی، ج3،ص462) که ایشان تمام اقوال را می آورد و بیان می کند وجه تلقین کردن یا از طریق زمین مطلب رساندن، خلاف ظاهر این آیه است که «وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ [الأعراف: 21]، چون این آیه برخود حضوری را ثابت می کند چون خود شیطان عرض می کند که من هردوی شما را قسم می دهم که من خیرخواه شما هستم..، 👁️نگاه مرحوم علامه طباطبایی(ره)👁️ 🔮ولی مرحوم علامه طباطبایی این نظریه فوق را ضعیف و از می داند یعنی از تورات به تحریف وارد روایات تفسیری شده است ..« و في بعض الأخبار ذكر الحية و الطاووس عونين لإبليس في إغوائه إياهما لكنها غير معتبرة، أضربنا عن ذكرها و كأنها من الأخبار الدخيلة، و القصة مأخوذة من التوراة و هاك لفظ التوراة في القصة بعينه» (المیزان، ج1، 140). البته از نظر مرحوم علامه، این بهشت یک بوده که لذا شیطان هم می توانسته در ان رخنه کند «... و بذلك ينكشف أن لا شي‏ء من الإشكالات التي أوردوها في قصة الجنة فلا الجنة كانت جنة الخلد التي لا يدخلها إلا ولي من أولياء الله تعالى دخولا لا خروج بعده أبدا ...»(المیزان، ج8، 36-40) 👁️نگاه ملاصدرا(ره)👁️ 🔮ایشان بعد از بیان تمام احتمالات، هیچ نظری در صحت و درستی این نظریات نداده اند«... و اختلف في كيفيّة وصول إبليس إلى آدم و حواء حتّى وسوس إليهما- و إبليس كان قد اخرج من الجنّة حين أبي السجود، و هما في الجنّة.» (التفسیر القرآن الکریم، «ملاصدرا»، ج3، ص108). ✴️اشکالات عمده این گونه داستانها👇👇 1️⃣ منبع این گونه داستانها، کتاب تورات تحریف شده است که این قسمت از داستان در فصل سوم تورات در «سفر پیدایش» بیان شده است. 2️⃣ خود روایاتی هم که در این زمینه بیان شده همگی بر می گردد به شخصی بنام «وهب بن منبه» که خوش داشته با افسانه سرایی و دروغ بازار خود را شلوغ کند و متاسفانه برخی از مفسرین هم مثل «طبری» هم بدون توجه به اهداف شوم این شخص، روایاتش را بدون بررسی در تفسیر خود بیان کرده و انها را تایید می کنند. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️🔮✴️🔮✴️🔮✴️🔮✴️🔮✴️🔮 با سلام و عرض ادب خدمت تمام اعضا محترم و مخصوصا اساتید بزرگوار لطفا.... توجه بفرمایید 👇👇👇 گروه مدت زمان کوتاهی بسته خواهد شد تا دوستان همگی دو پستی رو که الان ارسال میشه با دقت مطالعه کنند. پست های ارسالی عبارتند از :👇👇 🔴 برنامه و گفتگوهای آنلاین سال 1400 گروه تخصصی پاتوق اندیشه، به همراه نام اساتید بیان کننده ی این مباحث 🔴 رزومه تعدادی از اساتید پاسخگو در گروه پاتوق اندیشه ( به درخواست بسیاری از دوستان) اگر نیاز به بیان مسئله ای هست که ما اون رو مطرح نکردیم، لطفا در شخصی بنده یا اقای موسوی اعلام بفرمایید 🌹 ♦️ از صبر، حوصله و دقت نظر شما بینهایت سپاسگزارم 🙏🙏🙏 ✴️🔮✴️🔮✴️🔮✴️🔮✴️🔮✴️🔮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا