eitaa logo
پاتوق اندیشه
226 دنبال‌کننده
300 عکس
893 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶 🟠 پرسش : سبک شمردن نماز دقيقا شامل چه کارايي ميشه؟ ✍️ پاسخ: ✅سهل انگاري در نماز در واقع همان سبک شمردن نماز (کاهل نمازي) است که داراي مراتب و درجاتي مي باشد که در آيات و روايات متعددي به اين مراتب و مصاديق سبک شمردن نماز پرداخته شده است؛ که در اين جا به تعدادي از آن ها اشاره مي نماييم. 1-کساني که از روي مخالفت با دستور الهي نماز را ترک نمايند. رسول خدا در توصيه اي فرمودند: ؛«نماز را از روي عمد ترک نکن پس کسي که از روي عمد نماز را ترک نمايد به تحقيق از امّت اسلامي جدا گرديده است.» 2-مسلماني که نماز را قبول دارد؛ ولي آن را به جا نمي آورد. پيامبر خدا در باره اين افراد فرموده اند: اين دسته از امّت اسلامي که نماز نمي خواند در يکي از درجات جهنم به نام سقر قرار خواهند گرفت . 3-مسلماني که نماز را قبول دارد؛ ولي گاهي آن را به جا مي آورد و گاهي ترک مي کند. رسول خدا ( صلّي الله عليه و آله ) در خصوص اين دسته از افراد نيز فرموده اند: براي اين گروه از افراد جايگاهي از جهنم به نام «غي» اختصاص داده شده است ( چرا که خداوند متعال فرموده است ):«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا.»؛«امّا پس از آنان، فرزندان ناشايسته اى روى کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پيروى نمودند؛ و به زودى «غي» را خواهند ديد!» 4-تاخير نماز يکي از بارزترين و شايع ترين مصاديق سبک شمردن نماز اين است که انسان بدون هيچ عذري نماز خود را به تاخير بيندازد به گونه اي که يا در آخر وقت خوانده شود و يا به طور کلي نماز قضا گردد. امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه 4 و 5 سوره ماعون که خداوند متعال فرموده است: فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ فرموده اند: ( مراد از بي اعتنايي به نماز در اين آيه)، تاخير آن از اول وقت بدون عذر است . 5-با عجله خواندن نماز نبي اکرم صلّي الله عليه وآله مي فرمايد:«دزدترين مردم کسي است که به خاطر سرعت و شتاب زدگي از نماز خود کم کند، نماز چنين انساني، هم چون جامه مندرسي در هم پيچيده شده، به صورت او پرتاب مي گردد.» و در حديث ديگري نقل گرديده مردي در حضور اميرالمؤمنين عليه السّلام نماز خود را با شتاب به جا مي آورد حضرت نگاهي به او کرده و فرمود:چند وقت است اين گونه نماز مي خواني؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مثل تو نزد خداوند مثل کلاغ مي باشد ( که به جاي سجده منقار بر زمين مي کوبد )اگر اين گونه بميري بر غير ملت و دين پيامبر اکرم مرده اي سپس فرمودند: به درستي که دزدترين مردم کسي است که از نمازش بدزدد . 6-نماز از روي کسالت و بي حالي خداوند متعال در وصف اين دسته از نمازگزاران مي فرمايد:«إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى...» ؛«منافقان مى خواهند خدا را فريب دهند؛ در حالى که او آن ها را فريب مى دهد؛ و هنگامى که به نماز بر مى خيزند، با کسالت بر مى خيزند؛...» 7-بي توجّهي و عدم حضور قلب در نماز: امام باقر عليه السّلام در اين باره مي فرمايد؛« بر تو باد توجه کامل به نمازت، پس همانا، آن مقدار که در نماز حضور قلب داشته باشي، حساب مي شود، در نماز با دست و سر و ريش خويش بازي مکن، و در نماز با خودت صحبت نکن و خميازه نکش...» 8-به جا نياوردن کامل رکوع و سجود نماز رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده:«لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ وَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا يُتِمُّ رُکُوعَهَا وَ سُجُودَهَا» ؛«کسى که رعايت امانت نکند ايمان ندارد، و کسى که در بند پيمان نباشد دين ندارد، و کسى که رکوع و سجده نمازش را کامل انجام ندهد ( مثل اين است که ) نماز نخوانده است» 9-عدم رعايت آداب نماز نبي اکرم (صلّي الله عليه و آله ) در روايتي مي فرمايد:«مَنْ أَحْسَنَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَرَاهَا النَّاسُ وَ أَسَاءَهَا حِينَ يَخْلُو فَتِلْکَ اسْتِهَانَةٌ» ؛«آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بي اعتنايي کرده است». 10-فراهم نکردن مقدمات نماز قبل از اذان يکي ديگر از مصاديق سبک شمردن نماز که در مراتب پايين سبک شمردن نماز به حساب آورده مي شود و در روايات نسبت به آن مذمت شده اين است که انسان قبل از وقت نماز آماده نماز نباشد مثلا وضوي خود را به تاخير انداخته باشد گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️ ☢️ پرسش : اگر قمار در اسلام به دلیل مفاسدی حرام است چرا در اسب سواری و تیراندازی قمار کردن مستثنا شده است؟🤔🤔 ✍️ پاسخ : در این شکی نیست که قمار کردن در اسلام از گناهان بزرگ تلقی می شود. 🕋خداوند می فرماید:« درباره شراب و قمار از تو سوال می کنند. بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی ( از نظر مادی ) برای مردم دارد ( ولی ) گناه آنها از نفعشان بیشتر است»(بقره 220) 🕋ومی فرماید: « همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد»(مائده 91) ✔️روایات متعددی نیز در حرمت قمار و شرط بندی در مجامع روایی ما نقل شده است(وسائل الشیعه ج17 ص164 باب35) ♦️اما دلیل این جواز و استثناء♦️ 🔮امام صادق علیه السلام فرمود: « فرشتگان به هنگام برد و باخت و قمار دور می شوند و از آن نفرت دارند و صاحب آن را لعن می کنند مگر در مسابقات اسب سواری و تیر اندازی و شتر سواری »(الفقیه ج4 ص59) 🪔فلسفه این حکم روشن است و آن به خاطر مصلحت بالاتری است که در این سه چیز وجود دارد که مصلحت آمادگی دفاعی و نظامی مسلمین است. 🔮در حقیقت این سه ورزش اصلی ترین نیازهای امنیتی و نظامی جامعه مسلمین را تشکیل می داده است و غرض از این استثناء تشویق مسلمین به روی آوردن به ورزش های مفید بوده است که در جهاد از کارایی ویژه ای برخوردار بوده است. ♦️حال ممکن است  گفته شود نتیجه قمار ایجاد هیجانات شدید روانی که عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست و این که قمار رابطه مستقیم با انواع جنایات دارد و ضررهای اقتصادی غیر قابل جبرانی را بر جای می گذارد و.. .  حال با وجود این زیان ها چگونه قمار در اسب سواری و تیر اندازی استثناء شده است؟ پاسخ این است که این استثناء به دلیل مصلحتی است که در این موارد وجود دارد و این استثناء تا زمانی است که قمار کردن در مورد مذکور به انجام جنایات و رسیدن آسیب های جدی به بدن و ضررهای اقتصادی مهلک نرسد و الا: از باب عناوین ثانویه و تقدیم مصلحت اهم که حفظ جان خود و دیگران و جلوگیری از هلاکت اقتصادی و.. . است قمار کردن در موارد مذکور هم جایز نیست. در روایت آمده است که فرمود:« لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام»(وسائل الشیعه ج26 ص14) نکته دیگری که هست شرط بندی در تیر اندازی و  سوارکاری مختص به تیرانداز و سوارکار است نه آن چه که در مسابقات اسب دوانی و سوارکاری امروزی رایج است که افراد ثالثی سر اسب ها یمسابقه شرط می بندند. به مقتضای این حکم که قاعده تقدیم اهم است می گوییم اگر وضو گرفتن سبب رسیدن ضرر شود باید تیمم کرد. اگر ایستاده نماز خواندن سبب ایجاد ضرر شود باید نشسته نماز خواند. حتی اگر رفع تشنگی و گرسنگی منوط به خوردن شراب و میته باشد و جان انسان در خطر باشد، انسان می تواند به دلیل مصلحت اهم که حفظ جان است شراب و میته را در حد نیاز بخورد. 💡بنابراین اگر قمار کردن در موارد جواز هم سبب ایجاد مفاسد غیر قابل جبران شود، جواز جای خود را به حرمت خواهد داد. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡
✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️ اما حکم فقها نسبت به این مطلب👇 🚫جواز در مسابقات اسب‌دوانی و ، مخصوص کسانی است که در مسابقه شرکت می‌کنند و شامل تماشاچیان نمی‌شود، البته برخی از فقها[1] مجاز نبودن شرکت در پیش‌بینی مسابقات را احتیاطی مستحب می‌دانند. ✴️در هر حال، اگر فردی از در پیش‌بینی برنده -که نوعی شرط بندی است- شرکت نمود و جایزه‌ای گرفت، فقط در صورتی این جایزه برای او است که بداند سایر شرکت‌کنندگان از استفاده او رضایت دارند. نظر مراجع: 💡حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقات فى‌نفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرط‌بندى موجب مالکیت برنده نمی‌شود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند. 💡حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): شرط‌بندی فقط بین افراد شرکت کننده در مسابقه حلال است. 💡حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، جایز نیست. 💡حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جواز شرط‌بندی مخصوص سوارکاران و مالکین اسب است. 💡حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شرط بندی بین تماشاچیان جایز نیست. 💡حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر حرام است ✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫 ⛔ پرسش: راههای پیشگیری از نگاه حرام چیست؟🤔🤔 ✍️ پاسخ: نسبت به راه های از نگاه حرام، موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است، ولى هيچ يك را تضمين قطعى نمى‏توان به حساب آورد. بلكه تضمين نهايى، در نفس و عزم راسخ خود انسان است: 1) مطالعه "پيوسته "در عوالم پس از مرگ و احوال و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ. 2) مطالعه پيرامون عواقب وخيم گناهان. 3) ارتباط پيوسته و قلبى با خداوند، خواندن قرآن، دعاها، نماز شب و ... وليكن با توجه و حال. 4) داشتن حالت انابه، خضوع، و تضرع دائمى، توبه و استغفار. 5) دورى از عواملى كه انسان را به گناه متمايل مى‏سازد؛ مانند محيط هاى آلوده به گناه. 6) از بين بردن زمينه‏ هاى گناه؛ مثلاً كسى كه انحرافات دارد بايد هرچه سريع‏تر ازدواج كند. 7) نشست و برخاست با انسان‏هاى مؤمن و خداترس واقعى. 8) جديت در مبارزه با خواهش‏هاى نفسانى. 9) توجه به عواقب نگاه به نامحرم. 10) در برخورد با سعي كنيد به حداقل ارتباط اكتفا كنيد. سخن كوتاه بگوييد و از اطاله كلام با آنها خودداري كنيد. 11) هنگام صحبت كردن به صورت آنها نگاه نكنيد و به طور كلي نگاه خود را فرو بيندازيد 12) از قرار گرفتن با نامحرم در يك محيط خلوت كه فردثالثي نيست خودداري كنيد. 13) آيات و رواياتي كه شما را از به نامحرم توصيه مي كند در مقابل چشمان خود و جلوي چشم خود نصب كنيد. 14) جملات مربوط به و پيامدهاي گناه را جلوي خود نصب كنيد و هر از چند گاهي آن جملات را تغيير دهيد و جملات جديدتر با الفاظ ديگري را جايگزين كنيد و سعي كنيد اين جملات را هر روز چند بار بخوانيد. بهترين راه منصرف كردن نگاه و ديد و يا بازداشتن نگاه از تيزى و خيره نمودن است. (ادامه در پست بعدی🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل🔺🔺🔻🔻) 15) تقويت اراده و استفاده از يك برنامه اخلاقي محاسبه نفس (تشويق و تنبيه) خواهد توانست به تدريج به كنترل دقيق و كامل چشم بيانجامد. ✴️ بنابراين توصيه مي شود هر روز صبح با خود عهد كنيد امروز به نامحرم نگاه نمي كنم ولي اگر نگاه شهوت آلود كردم خود را جريمه خواهم كرد. در طي روز نيز مراقب همين عهد خود با خود باشيد. در پايان روز نيز به محاسبه رفتار و نگاه هاي خود بپردازيد، اگر موفق بوديد خود را تشويق كنيد و شكر خدا كنيد و اگر در مواردي مرتكب خلاف شديد از خداوند عذرخواهي كنيد و برنامه تنبيهي تان را به اجرا گذاريد. اين برنامه عملي را هر روز پياده كنيد و پيگيري كنيد. مطمئن باشيد به تدريج خواهيد توانست چشم تان را كنترل كرده و موارد خطا را كاهش دهيد. 🔹 البته ناگفته نماند كنترل چشم از نگاه حرام كاري است مشكل ولي ممكن و شدني. اين كار نيز مثل هر كار دشوار ديگري با تمرين و جديت و مراقبت و اراده قوي آسان و راحت مي شود چون: كار نيكو كردن از پر كردن است. 🔮بزرگان پس از سال ها كوشش و تربيت و رياضت علمي و عملي از جواني و ارتباط با بزرگان اهل كمال و انس با اهل معرفت و پيمودن فراز و نشيب هاي فراوان به اين مرحله از تسلط بر نفس و كنترل قوا و اعضا و خواهش ها رسيده اند كه مي توانند نگاهي عاري از گناه و حرمت داشته باشند. اين كاري نيست كه بدون آگاهي هاي نظري و علمي و بدون تكرار و تمرين و افتادن و برخاستن ممكن و عملي باشد. 🔮اگر انسان از نظر علمي و بينش به خوبي درك كند كه عالم محضر خداوند است و باور كند هيچ امري از ما و اعمال و حركات ما از ديد الهي پنهان نيست و اين مطلب را بارها و بارها به خود بفهماند و به نفسش تلقين كند تا به مرحله لمس و احساس و باور قلبي برسد. ترك خلاف و عملي كه موجب ناخشنودي خداوند است كاري ممكن و شدني مي باشد. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫👁️🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️♦️✴️ 🔴 پرسش : علت آدم از چی بود؟؟ 🤔 ✍️ پاسخ : برای پاسخ دادن به این سوال به روایتی از امام رضا(ع) توجه کنید: 🔮«عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَكَلَ مِنْهَا آدَمُ وَ حَوَّاءُ مَا كَانَتْ فَقَدِ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهَا فَمِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْحِنْطَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْعِنَبُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا شَجَرَةُ الْحَسَدِ فَقَالَ كُلُّ ذَلِكَ حَقٌّ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى هَذِهِ الْوُجُوهِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَجَرَ الْجَنَّةِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَكَانَتْ شَجَرَة....»(عیون اخبار الرضا، «صدوق»، ج1، ص307/ بحارالانوار، «علامه مجلسی»، ج11، ص165). چون حضرت خلق شد، خود را از همه بزرگتر می دید و لذا روایتی از امام رضا(ع) وجود دارد که روزی ابصلت بر امام رضا وارد شدند و بیان داشتند که :یابن رسول الله از ممنوعه برایم توضیح دهید که مردم در ان اختلاف دارند برخی ان را «گندم» و برخی «انگور» و برخی آن را «» نامیده اند. ✔️امام رضا(ع)فرمودند: همه اقوال درست است چون هر درختی در بهشت می تواند تمام میوه ها را دارا باشد مثل دنیا نیست که هر درختی میوه خاص به خود را داشته باشد و یک درخت بهشتی، انگور و سیب وگلابی و ... را دارد. 🦚اما اصل جریان از زبان گهربار امام رضا(ع)حضرت فرموند: وقتی حضرت ادم خلق شد و روح در ان دمیده شد و مرود مسجود ملائکه قرار گرفت و با حوا ازدواج کرد، تصور کرد که دیگر هیچ موجود و مخلوقی از او بالاتر نیست که در این حال خداوند از قصد او چون خبر داشت با او خطاب کرد که سرت را بلا کن و به ساق عرش نگاه کن که وقتی حضرت بالا را نگاه کرد چنین جملاتی نوشته شده بود که 🍃« لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ- مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ زَوْجُهُ فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة».🍃 ( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل🔺🔺🔻🔻) 🔮حضرت آدم: خداوند اینها چه کسانی هستند؟ خداوند: اینها از تو و از تمام خلائق من بالاتر هستند و اگر به خاطر آنها نبود تو و عالم را خلق نمی کردم و بهشت و جهنم را خلق نمی کرد و بترس ای آدم که به چشم حسادت و غبطه به مقام آنها نگاه کنی و الا از بهشت رانده خواهی شد. ولی آدم به مقام آنها غبطه می خورد و آرزوی مقام شامخ آنها را داشت..که شیطان او را به خوردن ممنوعه واداشت و حوا هم ارزوی مقام شامخ حضرت (س) را پیدا کرد و او هم از این درخت ممنوعه خورد و هر دو از بهشت بیرون شدند. ) عیون اخبار الرضا، «صدوق»، ج1، ص307/ بحارالانوار، «علامه مجلسی»، ج11، ص165). 👇 نکته بسیار مهم👇 ♦️ انچه بیان شده در برخی کتب گویای این مطلب است که آن درخت حاوی علم معصومین بوده که حضرت آدم خواسته به ان علم خاص دست پیدا کند ..که چون اهل بیت مجرای تمام و کمال اسم الهی بودند و از طرفی هم حضرت ظرفیت ان مقام از اسم اعظم را نداشته و قتی از میوه ان تناول کرد...با این کارش گویی درخواست ان مقامات را داشته لذا خداوند هم از باب لطف، خواسته اش را اجابت کرده وبه ان بیان می کند که خواستن چنین مقامی وقتی برای تو حاصل می گردد که مراحلی از ها و را تحمل کنی لذا او را به مقام دنیا می کشاند تا به ان مراحل برسد....یعنی مقام همنشینی با حضرات معصومین... .💡 🦚شیطان چگونه وارد بهشت شد؟🦚 🔴نسبت به این مطلب سه قول وجود دارد: 1️⃣ اصلا شیطان از ورود به بهشت ممنوع بوده ولی از رفتن کنار درب بهشتممنوع نبوده و در انجا مکالماتی با حضرت آدم و حوا داشته و آنها را اینگونه فریب داده است. 2️⃣وقتی حضرت ادم و حوا با هم صحبت می کردند شیطان از طریق زمین، حرفهای انها را می شنید و جوابش را به انها می رساند لذا اینگونه آنها را فریب داد. = این دو قول ضعیف بوده و سندی بر آن نیست. 3️⃣: شیطان وارد بهشت شده و شخصاً آدم وحوا را فریب می دهد و اما نحوه ورود شیطان به بهشت به کمک دو حیوان صورت گرفت: طاووس🦚( در نقش مشاور) و مار🐍(در نقش عملی نمودن عملیات) وقتی شیطان نتوانست شخصا وارد بهشت شود و نگهبانان او را دور می کردند.. در این حال چشمش به طاووس🦚 افتاد که بسیار زیبا بود به طوری که دارای پاهای زیبایی بود و از او خواست که کمکش کند که عرض کرد..تنها راه برای تو این است که با مخفی شدن در مکانی وارد بهشت شوی و بهترین گزینه این است که با پنهان شدن در «دهان مار» وارد بهشت شوی... لذا شیطان مار🐍 را خواست در حالی که مار دارای دست و پا بوده و زهری هم نداشت...اما در قبال این کار از شیطان مزدی می خواهد و شیطان به او وعده اعطاء «اسم » را می دهد لذا با پنهان شدن در دهان مار وارد بهشت می شود که وقتی مار از شیطان، اسم اعظم می خواهد شیطان، بیان می کند که اگر اسم اعظم داشت از طریق همان اسم اعظم وارد می شدم و نیازی به تو و طاووس نداشتم که این دو حیوان به خاطر این خیانت، مجازات شدند به این صورت که طاووس پاهای زیبایش را از دست داد و مار هم نه تنها دست و پاهایش را از دست داد و باید از طریق خزیدن، به زندگی خود ادام دهد..در هانش که جایگاه شده نیز، زهر مهلک ایجاد شد....(شرح نهج البلاغه، خوئی، ج2، 63) (ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)