✍اسرار طبی در کلام امام صادق عليه السلام
📗كتاب #توحيد_مفضل مشتمل بر برخى از درسهاى آن حضرت است كه به شاگرد خود مفضل بن عمر جعفى در اثبات #توحيد القاء كرده و مشتمل بر مسايل #طبى ارزشمندى است و در حدى قرار دارد كه به ذهن #طبيبان آن زمان خطور نمى كرد و مطالب آن پس از گذشت چندین قرن فهميده شد.
🩸بیان موضوع #جريان_خون در کلام امام(ع)
در قرن هفدهم میلادی دكتر «هاروى» كه ميان #پزشكان به كاشف جريان خون معروف است، ظاهر شد و اين كشف را كرد، كشفى كه غرب به آن افتخار مى كند و آن را يكى از معجزات عصر اختراعات مى داند و اين كشف، عالم پزشكى را دگرگون كرد.
ولى اگر انسان با انصاف بينديشد، اين همان مطلبى است كه امام صادق (عليه السلام) در سخن خود به مفضل بيان كرده است . اگر شما در آن دقت كنيد به خوبى خواهيد دانست كه اين كاشف بزرگ چيز تازه اى نياورده بلکه امام صادق (عليه السلام) پيش از قرنها از آن خبر داده بود.
📜در سخن امام دقت كنيد آنجا كه مى فرمايد:
«اى مفضل درباره رسيدن #غذا به بدن و تدبيرى كه در آنجا به كار رفته است بينديش! طعام به #معده وارد مى شود و معده آن را آماده مى كند و چكيده آن را در رگهاى نازكى كه ميان آنهاست به #كبد مى فرستد و به گونه اى است كه غذا را تصفيه مى كند و نمى گذارد خود غذا به كبد برسد و باعث زحمت آن شود و این بدان جهت است كه كبد لطيف است و تحمل سختى را ندارد. پس چون كبد آن را پذيرفت ، آن را تبديل به خون مى كند و به وسيله مجارى خاصى كه به اين كار اختصاص داده شده ، به تمام بدن مى فرستد، مانند جويهاى آب كه آب را به زمين مى رساند، و از طرفی هر نوع #فضولات و كثافاتى كه از آن حاصل مى شود، به جاهايى كه براى اين كار آماده شده مى فرستد؛ هر چه از آنها تلخ و #صفراوى باشد به #كيسه_صفرا و هر چه سياه و تلخ باشد به #طحال و هر چه از جنس #رطوبت باشد به #مثانه مى فرستد.
پس در حكمت و تدبيرى كه در بدن به كار رفته است بينديش و ببين كه چگونه اين #اعضاء و ظرفها در جاهاى مخصوص خود قرار گرفته تا فضولات را در خود جاى دهد و آنها در تمام بدن منتشر نشود كه باعث #بيمارى و نابودى بدن شود. پس مبارك است كسى كه اين كار را انجام داده و اين تدبير را به كار برده است».
ادامه دارد...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
📖در بیان اسباب پيدايش خلط سودا
①و سَبَبُ السَّوداءِ الفاعِلىُ؛ أمّا الطَّبيعيَّةُ منها فحَرارَةٌ مُعتَدِلَةٌ و أمّا المُحتَرَقَةُ فحَرارَةٌ مُجاوِزَةٌ عن الإعتِدالِ.
←سبب فاعلى در سوداى طبيعى حرارت معتدل كبدى و در سوداى محترق تجاوز حرارت كبدى از حد اعتدال است.
②و سَبَبُها المَادّىُّ الغَليظُ القَليلُ الرُّطُوبَةِ من الأغذيَهِ و الحارُّ منها.
←سبب مادى آن خوردن غذاهاى ديرهضم كم رطوبت يا دير هضم گرم است.
③و سَبَبُها الصُّورىُّ الثُّفْلُ الرَّاسِبُ بحيثُ لا يَسيلُ ولا يَتَحَلَّلُ.
←سبب صورى آن تفاله هاى رسوبى است، به طورى كه نه روان شوند و نه تحليل پذيرند.
④و سَبَبُها الغائىُّ تَغذيَةُ الأعضاءِ الّتى يَجِبُ أن يَكُونَ في غِذائِها قِسطٌ من السَّوداءِ، و تَنبِيهُ شَهوَةِ الطَّعامِ بِأن يَنصَبَ الى فَمِ المِعدَةِ من الطِّحالِ فَيَشُدَّهُ بِعُفُوصَته و يُدَغدِغَ بِحُمُوضَته فَيُثَوِّرُ الشَّهوَةَ.
←و سبب غائى آن تغذيه اعضايى است كه وجود مقدارى سودا در غذاى آنها ضرورى است. همچنين، ايجاد ميل به غذا بر اثر تراوش سودا از طحال به دهانه معده، زيرا وجود سودا در دهانه معده به سبب گس بودنش معده را منقبض و به سبب ترش بودنش آن را تحريك كرده اشتها را تهييج مى كند.
📗قانونچه فی الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
#حدیث_نگاشت
✨امام صادق علیه السلام:
السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها
«خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد»
📗بحارالأنوار، ج۷۸، ص۲۰۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
📎شرح و توضیح:
📄سبب فاعلى سوداى طبيعى، حرارت معتدله است زيرا كه او رسوب خون طبيعى است و اعتدال حرارت در فاعليت وى نسبت به حرارت غير طبيعى است و الا شک نيست كه وى از اعتدال حرارت فاعليه خون متجاوز است.
📄اما سبب فاعلى سوداى محترقه، حرارت زياده از اعتدال است. و بدانكه سبب فاعلى سودا جمود برودت قويه است.
📄و سبب مادى سودا، غذاى غليظ قليل الرطوبة است مانند: بادنجان و ماهى شور و گوشت خشك كرده، خاصه از گاو و جاموس[گاومیش].
(و الحار منها) و سبب مادى سودا غذاى گرم است.
📄و سبب صورى سودا، ثقل ته نشين است كه سائل نشود و تحليل نيابد كما ينبغى.
📄و سبب غائى سودا چند چيز است:
①يكى آنكه داخل شود در غذاى بعض اعضا كه دخول قدرى از آن در غذاى آنها واجب باشد.
②دوم آنكه برانگيزد آرزوى طعام را، به اين نوع كه بريزد قدرى از آن بر فم معده از سپرز و چون او عفص است و ترش به سبب زمختى بربندد يعنى فراهم كشد فم معده را، و سبب ترشى خلش دهد آنرا، پس آدمى غذا طلبد.
📔مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طبیب_جان
✍حضرت استاد تحریری حفظه الله:
📿از آثار معرفت نسبت به خدای متعال «احساس رضایت» نسبت به مقدرات الهی است.
←وقتی انسان زمام امور خود را دست کسی سپرده است که:
✓ هم علم کامل به مصالح و مفاسد زندگی وی دارد،
✓ هم بینیاز از وی بوده،
✓ هم از جود و بخشش بینهایت برخوردار است
✓ و در نهایت از قدرت و توان کافی برای تامین نیازهایش برخوردار است،
👌 دیگر در مقابل مقدرات وی سر تسلیم فرود میآورد.
#اثر_معرفت
#ماه_رمضان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
🧠انواع صُداع
❶الصُّداع الحار الساذج ✓
❷الصداع البارد الساذج✓
❸الصداع الدموی
❹الصداع الصفراوی
❺الصداع البلغمی
❻الصداع السوداوی
❼الصداع الریحی
❽الصداع بشرکة المعده
📙تذکرة العلاج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
🧠الصُّداع الدّموى
علائم:
❶حمرت در وجه و عين
❷انتفاخ در صورت
❸ضربان در شرائين
❹حالت ما بين نوم و يقضه
❺عظم نبض
❻سخن قاروره
❼حرارت ملمس
❽ثقل
❾تمدد
❿خشونة در حلق
📙تذکرة العلاج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎شرح و توضیح:
از انواع ديگر سردردها مىتوان از سردرد دموى (خونى) نام برد. در اينگونه سردرد، خلط خون كه يكى از اخلاط چهارگانه بدن است، بر ديگر اخلاط غلبه يافته و ايجاد سردردهاى دموى و ديگر بيماريهاى مربوط به غلبه اين خلط در بدن مىنمايد. علامت غالب شدن اين خلط بر بدن سرخى و التهاب سر و صورت و پرخونى و قرمزى رگهاى خونى چشم، نبض تند و پر و سرخى زبان است. بهترين درمان اينگونه سردردها كم كردن خون مىباشد كه تاثير بسزايى در درمان آن خواهد داشت. همراه با كم كردن خون و دفع فساد آن از رگها، داروهاى تصفيهكنندۀ كبد و رفع همۀ اخلاط همراه با غذاهاى تصفيهكننده و ملين علاج كامل اين سردردها را به دنبال خواهد داشت. در ضمن در طول درمان بايد از خوردن غذاهاى سنگين و چرب، سرخكردنىها و اغذيۀ مضرى مانند سوسيس و كالباس و... اجتناب شود. خوردن انار با پيه آن، مصرف مركبات، آب زرشك، شربت انار، ريشۀ باباآدم، كاسنى و عرق كاسنى، قنطوريون، آب كرفس خام، آب ليموترش، تمر هندى، چاى مكى، چاى سبز، چاى كوهى، ماء الجبن، آشهاى ترش و غيره در اين موارد مناسب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
🌙شب قدر
✍يكى از امور مهمّ كه در #شب_قدر اتفاق مىافتد، امر معنوى و تجليات الهى است كه اگر براى كسى تقدير شده باشد، بايد از مجراى ملايكه به مقام ولايت هر عصر عرضه، و سپس به اهلش واصل گردد
📿اين امر معنوى كه دوام مستى و عشق ورزى به حضرت محبوب است براى همهى موجودات وجود دارد، و بايد ملايكه شب قدر آن را به ولىّ اللَّه مطلق و معصوم هر زمان عليه السّلام عرضه بدارند و از اين مجرا به ذرّات عالم هستى برسد، تا بتوانند به مستى خود ادامه دهند.
📚حضرت آیت الله سعادت پرور، کتاب راز دل، ص۳۱۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
#حدیث_نگاشت
✨پیامبر صلوات الله علیه و آله:
عَلِيٌّ لَمْ يَمْشِ عَلَى اَلْأَرْضِ مَاشٍ بَعْدِي إِلاَّ كَانَ هُوَ أَكْرَمَ مِنْهُ عِزّاً وَ فَخْراً وَ مِنْهَاجاً لَمْ يَكُ فَظّاً عَجُولاً وَ لاَ مُسْتَرْسِلاً لِفَسَادٍ وَ لاَ مُتَعَنِّداً حَمَلَتْهُ اَلْأَرْضُ فَأَكْرَمَتْهُ.
«بىگمان پس از من بهتر از على بر زمین قدم نمیگذارد. على عزت است و مایه مباهات و راهنماى راه خداست. على نه شتابزده است و نه در تباهى سهلانگارى دارد و نه عناد مىورزد. زمین، على را حمل مىکند و او را گرامى مىدارد.»
📚امالی صدوق، ص ۵۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
3⃣الفصل الثّالث: فی الأعضاءِ
فصل سوم: اعضاء
📖و هى أجسامٌ مُتَوَلِّدَةٌ من أوَّلِ مِزَاجِ الأخلاطِ؛ كَما أنَّ الأخلاطَ أجسامٌ مُتَوَلِّدَةٌ من أوَّلِ مِزاجِ الأركانِ. و هى تَنقَسِمُ الى رَئيسَةٍ و غَيرِ رَئيسَةٍ.
←اعضاى بدن، اجسامى هستند كه از آميزش اوليه اخلاط پديد مى آيند؛ همانطور كه اخلاط از آميزش اوليه مزاجهاى اركان حاصل مى شدند. و [اعضاء] بر دو قسم اند: «رئيسه» و «غير رئيسه».
📖و الّتى لَيسَتْ بِرَئيسَةٍ تَنقَسِمُ الى خادِمَةِ الرَّئيسَةِ و إلى غيرِ خادِمَةِ الرَّئيسَةِ.
←اعضاى غير رئيسه به دو بخش «خادم» و «غير خادم» تقسيم مى شوند.
📖و الّتى لَيسَتْ بِخَادِمَةِ الرَّئيسَةِ تَنقَسِمُ الى مَرؤوسَةٍ و إلى غيرِ مَرؤوسَةٍ.
←و اعضاى غير خادم به اعضاى «مرئوسه» و «غير مرئوسه» تقسيم مى گردند.
📗قانونچه فی الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
🥘اكنون، بدان كه غذائى كه وارد بدن مىشود تا آنوقت كه جزء تمام اعضا گردد، او را «چهار استحاله»لاحق مىشود، و هر استحاله را«نُضج» گويند. و در هريك، خلاصه و فضله از يكديگر متميّز مىشود. خلاصه،جهت تغذيۀ[بدن] محفوظ ماند. و فضله، به طريق اسهال يا ادرار بول يا عرق يا وسخ يا چرك مندفع شود.
1⃣«هضم اول»نزد جمهور از آن زمان است كه[غذا] در مضغ[دهان] مىآيد تا كه در #معده قرار گيرد و مشابه كشك غليظ شود، اين را«كيلوس»گويند.
2⃣«هضم دوم»در #كبد است. و اين، عبارت است از استحاله #كيلوس به #اخلاط
3⃣«هضم سوّم»در #عروق است. و آن، كنايت است از استحالۀ اخلاط به #اعضاء ، حسب #مزاج فقط.
4⃣«هضم چهارم»در اعضا است. و آن، مراد است از استحالۀ رطوبت و ماده كه مشابه اعضا شود به اعتبار هيأت و صورت. و اين هر سه هضم را «كيموس»گويند. در اين مختصر، به همينقدر بسند افتاد.
📗طب اکبری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
#حدیث_نگاشت
✨امام على عليه السلام:
بِالعُقولِ تُنالُ ذُروَةُ العُلومِ
«با عقل ها، قله های دانش فتح می شود.»
📗غررالحكم، حدیث 4275
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
✍نُضج چیست؟
«هرگاه #خلطى زايد و يا فاسد بر بدن غلبه كند و #طبيعت بخواهد آن را از #بدن دفع كند،
①⇦ابتدا به آن خلط مى پردازد
②⇦و سپس آن را از بدن دفع مى كند.»
📄در طى اين فرآيندِ طبيعت، #اخلاطِ موجب #بيمارى ، قابليت #دفع از بدن را مى يابند،
①⇦زيرا اگر اخلاط خيلى رقيق باشند، بايد قدرى تغليظ شوند تا دفع شوند، چون مواد رقيق در عضو نفوذ مى كنند و به سادگى قابل دفع نيستند.
②⇦اگر اخلاط خيلى غليظ باشند نیز، بايد قدرى رقيق شوند، چون اخلاط با غلظت بالا هم از مجارى تنگ قابل دفع نمى باشند.
③⇦همچنین اگر لزج باشند، لزوجت آنها مانع دفع است و بايد ابتدا از محل خود كنده شوند.
📄نضج، عبارت است از انجام اين اعمال توسط طبيعت.
📙خلاصة الحکمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
✍اعلم أن النضج هو استيلاء الطبيعة على مادة المرض و من ذلك صار كل زمن للحمى بعد النضج قريب من الانحطاط و المنتهى إنما هو كمال النضج.
«بدان، غلبه کردن طبیعت [یا همان قوه مدبره] بدن بر ماده ای که بیماری را ایجاد کرده و از حالی به حال دیگر در آورده باشد، مخصوصاً در زمان تب که با حرارت باعث پختگی عفونت ها و فضولات شده را #نُضج می گویند.»
📗التصریف زهراوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
✍و ببايد دانستن كه اندر #فصل_تابستان و اواخر #بهار و سالهاى #جوانى و در گرمسيرات، #نُضج زودتر و تمامتر افتد و در باقى فصول و اسنان و سردسيرات چنين نبوَد و بنابرآن است كه،
✓مالش
✓و گرمابه
✓و نَطول ها
✓و حركت اندك
✓و شربتهاى معتدل
بيشتر بر نضج يارى دهند، و تن به سرما دادن و غلظت #دوا و #غذا و شربت هاى خنك، بيشتر نضج را بازپس افكند و اللّه اعلم.
📘خلاصة التجارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎شرح و توضیح
این نکته بسیار مهم است، یعنی نُضج یا همان پختگی در هر شرایطی که #حرارت را بیشتر کند زودتر اتفاق افتاده و اگر شرایط #سرما را به همراه داشته باشد مدت بیشتری برای نضج نیاز دارد تا به پختگی اصلی خود برسد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
✍عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور (ره):
🌙ممكن است بنده اى هزاران شب از هزار ماه را براى عبادت و توجّه به خدا برخيزد، ولى به ثمره اى كه غرض غايى خلقت بشر از آن حاصل مى شود نايل نگردد
👈ولى در يك #شب_قدر آن بهره نصيبش گردد.
📿از اين روست كه يك شب ماه رمضان، بر شب هاى هزار ماه فضيلت داده شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
هدایت شده از اندیشکده پیک شفا
دیگر رسید لحظه ی فردای بی علی
پوچیم و هیچ ما پس از این ، ”ما” ی بی علی
ای کاسه های شیرِ به صف ننگ بر شما
گر از علی کنید تمنای بی علی
مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل
اینک شما و وحشتِ دنیای بی علی
قرآن بی علی ثمرش ابن ملجم است
دارد خطر تلاوت هر آیه بی علی
بوی شکاف کعبه گرفته طواف ما
باید گریخت ورنه ز هر جای بی علی
جز یا علی مگو و مدد از جهان مجو
شیطان نشسته در پس هر ”یا” ی بی علی
با یا علی ست گر دَم او زنده می کند
بی معجزه ست هر دم عیسای بی علی
رمز شکاف کعبه و دریا علی ست ، پس
غرق است بین حادثه موسای بی علی
در ”عین” و ”لام” و ”یا” همه ی درس ها گمند
بیهودگی ست مشق الفبای بی علی
یک عده پای غیر علی پا گرفته اند
اسلامشان شده ست چه بی پایه بی علی
شیری که خورده اند از آن رو که نیست پاک
از آنشان شده ست اذان های بی علی
” ما را خدا ز زهد ریا بی نیاز کرد ”
دلخوش بمان تو شیخْ به تقوای بی علی
🏴شهادت قرآن ناطق، شمس المشارق و المغارب اسدالله الغالب، امام العوالم، حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام بر فرزند بزرگوارشان حضرت صاحب الامر عجلّ الله و همه شیعیان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت باد.🏴
«تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى»
مرغ از قفس پرید و ندا داد جبرئیل
اینک شما و وحشت دنیای بیعلی
◾️شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد◾️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
۞يا أَيُّهَا النَّاسُ، أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ، وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ۞
"فاطر ۱۵"
📿نگه كردن به درويشان منافىّ بزرگى نيست
📿سليمان با چنان حشمت، نظرها بود با مورش
🤲 اى دوست! ما فقير علىالاطلاقيم و تو غنىّ على الاطلاق. ما درويش و تو پادشاهى.
🤲نگاه به زير دستان از بزرگى بزرگان نمى كاهد، عنايتى نما و ديدار مدامت را نصيبمان گردان که:
سليمان با چنان حشمت، نظرها بود با مورش
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور(قدس سره)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
✍فلسفه نامگذاری روز اول شوال بعنوان "عیدفطر"
✨امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام:
«ألا و إنَّ هذا الیومَ یومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِیداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ یذكُركُم وَ ادْعُوهُ یستَجِب لَكُم»
«امروز روزی است كه خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواستههایتان را اجابت كند.»
(📚من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۱۷)
🌸واژه "عید" از ریشۀ "عود" به معنای "بازگشت" میباشد و یک معنای "فطر"، "گشودن" میباشد. «فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» یعنی: «آسمانها و زمین را گشود»، لذا به معنای آفرینش و ابداع نیز به کار میرود.
🌸بنابراین، "عید فطر"، بازگشت به اصل خلقت و فطرت پاک میباشد، چرا که در ماه مبارک رمضان، گناهان بخشوده، عبادات مقبول و دعاها مستجاب شده است، پس حیاتی نو آغاز میشود. لذا فرمود: «شما را شایستۀ این عید گردانید».
🌸اگر در ادای حق النّاس بکوشیم، دیگر هیچ نقطۀ سیاه و گناهی در پروندۀ ما وجود ندارد. باید قدر بدانیم و حفظ کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa
📖أمّا الأعضاءُ الرَّئيسَةُ
←اعضاى رئيسه
📄فهى الّتى تَكُونُ مَبادِی لِلقُوَى مُحتاجاً إليها فی بَقاءِ الشَّخصِ أوِ النَّوعِ.
←اعضايى كه منشأ نيروهاى سهگانه بدن بوده و آدمى براى بقاى خود يا تداوم نسل به آنها نياز دارد را" اعضاى رئيسه" گويند.
📄أمّا بِحَسَبِ بَقاءِ الشَّخصِ فَثَلاثَةٌ:
←اعضايى كه حيات آدمى بدانها وابسته است عبارتند از:
❶القَلبُ، و هو مَبدَأ قُوَّةِ الحَيوةِ [المُسَمّاةِ بالقُوَّةِ الحَيَوانيَّةِ].
←قلب، كه منشأ نيروى حياتى بدن (قوه حيوانيه/ نيروى حيوانى) است.
❷و الدِّماغُ، و هو مَبدَأ قُوَّةِ الحِسِّ و الحَرَكَةِ [المُسَمّاةُ بالقُوَّةِ النَّفسانِيَّةِ].
←مغز، كه منشأ نيروى حسى و حركتى بدن (قوه نفسانيه/ نيروى نفسانى) است.
❸و الكَبِدُ، و هو مُبدَأ قُوَّةِ التَّغذيَةِ [المُسَمّاةُ بالقُوَّةِ الطَّبيعيَّة او القُوَّة النَّباتيَّة].
←و كبد، كه عامل تغذيه بدن (قوه طبيعيه يا نباتيه/ نيروى طبيعى يا نباتى) است.
📄و أمّا بِحَسَبِ بَقاءِ النَّوعِ فهذه الثَّلاثَةُ مع رابِعٍ و هو الأُنثَيانِ.
←و اعضايى كه تداوم نسل(نوع) به آنها وابسته است به جز اعضاى مذكور بيضه ها در مرد و تخمدانها در زن هستند.
📗قانونچه فی الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی)
@peyke_shefaa