eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.5هزار دنبال‌کننده
492 عکس
50 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
✍فی الإنذار بالحوادث الرديئه 📄الغم الشديد الدائم الذی لا يعرف له سبب، و خبث النفس، و سوء الرجاء ينذر بالماليخوليا 《بدان اندوه بسیار و مداوم و بی سبب، روان پریشی، سوءظن و ناامیدی به دنبال آن، هشدار دهنده بیماریِ ماليخولياست.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍بدان که هر نفع‌دهنده ای دفع‌كننده است، اما هر دفع‌كننده ای، نفع‌دهنده نیست. 🔹فرقِ بين نفع‌دهنده و دفع‌كننده در اصطلاح منطقيّين و حكما، عموم و خصوص مطلق است؛ كه در يك ماده اجتماع دارند؛ كه هرجا نفع‌دهنده باشد، دفع‌كننده هم هست و در يك ماده افتراق دارند كه هرجا دفع‌كننده باشد، لازم نيست كه نفع‌دهنده هم باشد. 🔹چو بسيار چيزها دفع‌كننده هستند و لكن نفعى و فايده‌اى به روح ندارند، ■مثل: غذا خوردن و آب آشاميدن كه فقط‍‌ دفع گرسنگى و تشنگى مى‌كنند و نفعى به روح از آن نمى‌رسد، و همچنین مثل لباس و مسكن كه دفع سردى و گرمى مى‌كنند، بدون اينكه فايده‌اى از آن به روح عائد شود. 🔹بلى، فايدۀ اين امور همين است كه روح را مهيّا مى‌سازند براى استفادۀ آن از چيزهاى ديگر، و بايد كه فيلسوف يعنى دوستدار حكمت از آن چيزهايى كه نفع‌دهنده و دفع‌كننده است بسيار اندوزد، و حريص باشد در طلب آن و به هيچ مرتبه‌اى قناعت نكند و از طلب نايستد، ■مثل: علم و دانش. حتّى شارع اسلام نيز مكرّر تحريص و ترغيب فرموده امّت خود را به تحصيل دانش و حكمت كه «اطلبوا العلم و لو بالصين» 📚وصایای ارسطو ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍مى‏ دانم كه عامه خلق از بابت خواهش هاى نفسانى، كمال ميل به اكل و شُرب و ملزومات آن [من غير فائده] دارند؛ "كمتر، بلكه به هيچ وجه مراقبت و مواظبت حفظ صحت را نمى ‏نمايند" و بدين سبب غالباً از نعمتِ صحت كامله كه اجلّ نعماى الهى است و "مدار آخرت و دنيا بدان است" محروم خواهند شد، 👈و خود را در معرض مهلكه انداختن، عملِ حرام است به مقتضاى آيه كريمه: «وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» اگرچه به حسب ظاهر، عالِم و شاعر بدان نيست و به اعتقاد خود عمل خلاف قاعده نكرده است، و ليكن در باطن و ظاهر در نزد دانايان رسوم حكمت، قاتل خود شده. 📗حفظ الصحه ناصری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍واجبست در ميل نمودن طعام، تقديمِ طعامِ سريع الهضم، بر طعامِ بطى‏ء الهضم. 🥘چراكه آنچه سريع الهضم است هرگاه در آخر ميل شود، زود طبخ مى‏ يابد، و آنچه بطئ الهضم است در قعر معده مانده و هنوز هضم نشده، مانع خروج آنست[مانع خروجِ غذایِ سریع الهضمی است که زودتر هضم شده]، لابد[آن غذای سریع الهضم] متغير و فاسد مى‏شود و بِفساد او ما تحت آن هم[غذای بطی‌ء الهضم] فاسد مى‏ شود و سبب امراض مى‏ شود. 📄پس واجبست تقديم آنچه لطيف‏تر است برآن غذايى كه غليظ تر است؛ مثل آنكه اول ماست يا شير يا آنچه نزديك بآن باشد از غذاها ميل شود و شورباها را بعد از آن ميل نمايد و از گوشتها هم بدستور، آنچه لطيف‏تر باشد مقدم دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍هر طبیب، باید این علوم را بداند 📄و از جمله علوم ضروریه بر او[طبیب] را ده علم است: ❶اول: علم فقه و حدیث است و تبعیت و ولای اهل بیت صلوات الله علیهم؛ به حکم آیه کریمه «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» و آیه وافی هدايت «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةِ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی»، اساس و بنیاد دین خود را بدان استوار دارد؛ تا آن که به ورود شکوک و شبهات شیاطین نفسانیه و شياطين إنسيه بايد که از جاده استقامت نلغزد و منهزم نگردد. ❷و دوم علم اخلاق است که آن را خوب ورزد و ملکه خود گرداند بعضی از آن را تا؛ صاحب خُلق نیکو باشد. ❸سوم: علم حکمت است؛ ... ❹چهارم: علم منطق است ... ❺پنجم: علم طبیعی ... ❻ششم: علم هندسه ... ❼هفتم: علم هیأت ... ❽هشتم: علم احکام نجوم ... ❾نهم: علم حساب ... ❿دهم: علم کهانت و فراست ... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✅توصیه برای افرادی که ضعیف هستند و می‌خواهند کمی چاق شوند. ①إذا كان الطعام واحدا فی النوع ②و أخذ منه قليلا قليلا ③فی مرات كثيرة 👈نتیجه: استولى عليه الهضم، و نفذ أكثره فی العروق، و قلما ينزل منها بالثفل، فيخصب عليه البدن و يسمن. ❌و إذا كان مختلف النوع، و أخذ منه فی دفعة شیء كثير، نزل أكثره فی الثفل، و لم ينفذ فی العروق منه شیء كثير. و من أكل ذلك يكون الأول تدبيرا مسمنا، و الثانی تدبيرا مهزلا. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
①اگر غذایی که میخورید از یک نوع باشد[در یک وعده از غذای متنوع استفاده نشود] ②و کم‌کم از آن خورده شود[حجمِ کم] ③و در دفعات متعدد خورده شود[نه به یکباره حجم زیادی خورده شود] 👈هضمِ آن بهتر انجام می‌شود و بیشترِ مواد مغذی آن به بدن جذب می‌شود[و کمی از آن دفع می شود]، که این باعث تقویت و بدن می‌شود. ❌اما اگر در یک وعده، غذایی از انواع مختلف به طور همزمان و به مقدار زیاد مصرف شود، بیشتر آن به صورت فضولات خارج می‌شود و جذب بدن نمی‌شود، که این باعث می‌شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍ارتباط با شیوع ✨رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لم تَظهَرِ الفاحِشَةُ في قَومٍ قَطُّ حتّى يُعلِنُوا بها إلاّ فَشا فيهِمُ الطاعونُ و الأوجاعُ التي لم تَكُن مَضَت في أسلافِهِم الذينَ مَضَوا. 《پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فحشا و کارهای زشت هرگز در ميان مردمى شايع نشد، مگر اين كه طاعون و دردها و بيماريهايى كه در ميان گذشتگان آنها سابقه نداشته است، در بين آنان شيوع يافت》 📚الترغیب و الترهیب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍یأس، از جنود شيطان است و امید، از جنود خداست؛ همیشه امیدوار باشید. 📄یکی از جنودِ ابلیس «یأس» است. در اموری که انسان باید با امید و طُمَانینه و تصمیم عمل بکند، شیاطین ایجاد یأس می‌کنند و با این ایجاد یأس جوانهای ما را در آن مسائلی که باید با تصمیم جدّی پیش ببرند گاهی سست می‌کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور(ره) 🏴در سايۀ همين حفظ آثار تولّى و تبرّى نسبت به آن بزرگوار (سیدالشهدا عليه‏‌السّلام) بود كه پس از جريان كربلا، هر كس و يا گروه و يا حكومتى خواست به اعتقادات شيعه ضربه وارد كند، ضربه خورد. و اگر هم چنين نشد، از سستى ما در حفظ و زنده نگاه داشتن همين سنّت‏‌هاى وارده نسبت به سيّدالشّهدا(عليه‏‌السّلام)و اظهار تولّى و تبرّى بود. 🏴تاريخ نشان مى‏‌دهد كه دشمنان ما نيز به اين امر حسّاسيّت نشان مى‌‏داده و مى‌‏دهند و نمى‌‏خواسته و نمى‏‌خواهند اين آثار و سنّت‌‏ها باقى باشد. 📚فروغ شهادت، ص ۳۲۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍ابرقدرت‌ها از اجتماعات مسلمین می‌ترسند 🏴قدرت‌های بزرگ از این سازمانی که بدون اینکه دست واحدی در کار باشد که آنها را مجتمع کند، خود به خود ملت را به هم جوشانده‌اند در سراسر یک کشور، کشور پهناور، در ایام عاشورا و در دو ماه محرم و صفر و در ماه مبارک، [می‌ترسند]. این مجالس است که مردم را دور هم جمع کرده است. 📚صحیفه امام؛ ج۱۶، ص۳۴۴ 🎙جماران؛ ۳۱ خرداد ۱۳۶۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📙 | کتاب "تشریح الافلاک" اثری گرانسنگ از شیخ بهاء الدین عاملی(ره) است که در فن و نوشته شده است. ✍این کتاب اثری بسیار ارزشمند بوده و در حوزه های علمیه قدیم، به عنوان اولین کتاب درسی در علم هیئت و نجوم تدریس می شده است. 📖قلم شیخ بهایی در کتاب، همانند دیگر اثر او (صمدیه در نحو)، قلمی مختصر و موجز است که کلیات و اصول علم و را در عبارات بسیار کوتاهی جمع کرده است. 📖این کتاب دارای یک مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است: ●فصل اول: در دوائر عظام و صغار. ●فصل دوم: در افلاک هفتگانه. ●فصل سوم: در حرکات. ●فصل چهارم: در اموری که مربوط به زمین است. ●فصل پنجم: در صبح و شفق. ●خاتمه: در استخراج نصف النهار و سمت قبله. 📖این کتاب از زمان تالیف مورد استقبال فراوانِ علماء قرار گرفته و در عین کوتاه بودن، بسیار متقن و دقیق است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
🌍متافیزیک ✍متافیزیک لغتی است یونانی و مرکب از دو کلمه ی « متا» یعنی "مابعد" و « فیزیک» یعنی "طبیعت"، و متافیزیک به عربی یعنی "مابعد الطبیعه". 📖در تاریخ از مؤلفات اینطور یاد می شود که وی در جمیع علوم آن زمان(قرن چهارم قبل از میلاد) به استثنای ریاضیات، کتاب تالیف کرده و مجموعه‌ی تالیفات وی دائرة المعارفی را تشکیل میداده که دارای سه قسمت بوده: 1⃣علوم نظری: که شامل کتب مختلفی در طبیعیات بوده و در خاتمه ی این قسمت کتاب فلسفه اولی بوده 2⃣علوم عملی: که شامل اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مُدُن بوده 3⃣علوم ابداعی: یعنی فن شعر و خطابه و جدل 📄و چون فلسفه اولی به حسب ترتیب تألیفی بعد از طبیعیات ذکر شده بود و از طرف مولف نام و عنوان خاصی به آن داده نشده بود بعدها متافیزیک (مابعد الطبیعه) نامیده شد، یعنی قسمتِ بعد از طبیعیات. 📄و کم کم به مرور زمان به واسطه ی غلط مترجمین کلمه ی «متافیزیک» به معنای ماورا الطبیعه و علم مجردات تفسیر شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍فی إزالة الهزال 📖فمادام السمن لا يحدث ضرراً فلا تكرهه، فإن الحياة في الرطوبة لكنك يجب أن تحتاط أيضاً، و تكره طريق الإفراط، و إن لم تظهر آفة لأن آفته تصيب مغافصة و بغتة... 《تا زمانی که چاق کننده[چاقی]ضرری ایجاد نکند، از آن دوری نکن، زیرا زندگی در رطوبت است[و رطوبت در کمی چاقی است]. 👈اما باید احتیاط کنی و از افراط در چاقی بپرهیزی، حتی اگر آثاری از[ضررِ] آن ظاهر نشده باشد، زیرا آفتِ آن به طور ناگهانی و غیرمنتظره بروز می‌کند...》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍خدا با همه چیز هست 📄خدا به حکم "قیّومیتی" که دارد با همه چیز هست؛ یعنی معیت او معیت قیّومی است. 📄«معیّت» در زبان فارسی به معنای «با همی» و «با هم بودن» است. وقتی حق تعالی می فرماید «هُوَ مَعَكُمْ» بدین معناست که او نه تنها با انسان ها، بلکه با همه چیز است. بین حق تعالی و موجودات دیگر فاصله تباینی و بینونت نیست. بلکه باید گفت که اصلاً فاصله ای وجود ندارد، 👈زیرا تصور فاصله میان دو چیز نیازمند محدود کردن طرفین است. هر کجا که میان دو چیز فاصله باشد، یعنی هر کدام حدی داشته و به هم نمی رسند. اما شما نمی توانید برای وجود حق تعالی محدودیتی تصور کنید. به مجرد اینکه [برای خداوند] مرز گذاشتید و حد تعیین کردید، حق تعالی را محدود کرده اید و محدودیت حق تعالی به معنای ممکن [الوجود] بودن او خواهد بود. 👈هر [شیء] محدودی، ممکن است و چیزی که محدود و در نتیجه ممکن است، صلاحیت الوهیت نیز نخواهد داشت. بنابراین شما نمی توانید حد و مرزی برای هستی حق تعالی تعیین کنید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍اسباب تحريك اخلاط در بدن 📖و اعلم أنه كما أن لهذه الأخلاط أسباباً فی تولدها، فكذلك لها أسباب فی حركتها 🟥فإن الحركة و الأشياء الحارة تحرك الدم و الصفراء و ربما حركت السوداء و تقويها ⬜️لكن الدعة تقوی البلغم و صنوفاً من السوداء. 🧠و الأوهام أنفسها تحرك الأخلاط مثل أن الدم يحرّكه النظر إلى الأشياء الحمر، و لذلك ينهى المرعوف عن أن يبصر ما له بريق أحمر. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖بدان همان گونه كه براى پيدايش اخلاط در بدن، اسباب و عواملى وجود دارد، براى حركت اخلاط نيز وجودِ اسباب ضرورى است. 🟥هرگونه حركت(تحرک)يا چيزهاى گرم باعث حرکت و در بدن مى‌گردد، و چه بسا خلط سودا نيز به حركت آيد و تقويت گردد. ⬜️ولى بى‌تحركى و سكون باعث تقويت خلط و بعضى از اصناف در بدن مى‌گردد. 🧠نقش تخيلات در تحريك اخلاط: نفسِ توهّمات باعث حركتِ اخلاط در بدن مى‌گردد؛ مثلاً نگريستن به چيزهاى سرخ، باعث حركت خون مى‌گردد، لذا شخصى كه دچار خون ريزى از بينى شده(خون دماغ)، نباید خيره شود به اشياى سرخِ درخشان. (زيرا باعث خون ريزى بيشتر مى‌گردد). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍أقوى علل الهزال كما سنصفه ۱. يبس المزاج ۲. و الماساريقا ۳. و يبس الهواء 🔹فإذا يبس الماساريقا لم يقبل الغذاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄قوی ترین علتهای لاغری ۱. خشکی مزاج ۲. و خشکی ماساریقا[مِزانتر] ۳. و خشکی هواست 🔹بدان وقتی ماساریقا خشک باشد، قبول غذا نمیکند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✨الإمامُ الباقرُ عليه السلام: مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللّه ُ ما لا يَعلَمُ. 《امام باقر عليه السلام: هر كه به آنچه مى داند عمل كند، خداوند به او آن بياموزد كه نمى داند.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍جدی گرفتن امر و نهی ، راهی برای رشد قدرت علمیِ انسان 🧠طبق فرمایش بزرگان، از عوامل مهمی که در قدرت علمیِ انسان اثرگذار هست و آن را رشد می دهد، اینست که انسان هر آنچه را که عقل[سالم] به او نشان می‌دهد و او را امر و نهی می‌کند، آن امر و نهی ها را جدی بگیرد. اگر آنها را جدی گرفت، علم او همچنان بالا خواهد رفت. 🧠تا جایی این علم بالا می رود و به جایی می رسد که شخص می‌بیند آن عقل سالم هرچه امر و نهی میکرده در واقع همان شارع بوده و شارع مقدس هرچه بفرماید در واقع همان عقل سالم است. 👈عقل سالم که عرض می کنیم از این باب است که ممکن است عقل در انسان گرفتار و و اسیر هواها باشد و کور باشد و نتواند بین این حجاب ها خاصیتش را ظهور بدهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍«مَن» می‌خوابد یا «تَن»؟ ■خوب است این سؤال برایمان مطرح باشد که در هنگام چه چیزی واقع می‌شود⁉️ ■ آیا این که انسان می‌خوابد به معنی آن است که از صحنه ی فعالیت و زندگی به حاشیه می‌رود و بی عمل می‌شود یا از عالَمی به عالم دیگر منتقل می‌گردد؟ ●اگر متوجه باشیم، ذاتِ انسان مجرد است و مجرد فناپذیر نیست، پس نمی شود در مرحله ای به حاشیه برود، همین طور که به عنوان ذاتی که عین است نمی شود در مرحله ای باشد. نفس انسان که عامل حیات است، خودش حیات محض است و تجلی حیات مطلق الهی است، پس نمی شود از نظر حیات و هوشیاری به حاشیه برود و چُرت بزند و یا بخوابد. ●مگر می‌شود آب که تری، جزء ذاتش است خشک شود تا بگوئیم حیات انسان که جزء ذات است از بین می‌رود؟ ●آری ممکن است آب بخار شود و به صورت بخار در هوا ادامه ی وجود دهد ولی چون ذاتِ تری است معنی نمی دهد خشک شود. ●حیات، ذاتیِ انسان است ولی ذاتی نیست، پس می‌شود انسان بدون بدن باشد و به حیات خود ادامه دهد. به همین جهت انسان هیچ وقت نه می‌خوابد و نه چُرت می‌زند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍اسبابِ انحرافِ اخلاقى، يا است يا 📖اعلم أن أسباب الانحراف فی الأخلاق، إما نفسیة حاصلة فی النفس فی بدو فطرتها، أو حادثة من مزاولتها للأعمال الردیة، أو جسمیة ... 📄بدان كه همانا اسباب و عوامل انحراف در اخلاق، ●يا نفسانى است كه در خودِ حاصل مى‌شود، از آغاز خلقتش، ●يا غير نفسى و حدوثى است كه از اشتغال به عمل زشت و ناپسند پديد مى‌آيد، ●و يا جسمى و بدنى است 🔥و اين‌ها همه، سبب برخى از ملكات پست و ناپسند مى‌شوند. ✨سرّ آن، اين است كه نفس به خاطر تعلق يافتن به بدن، علاقه ارتباطى با آن پيدا مى‌كند و بدين جهت هر كدام از نفس و بدن از ديگرى تأثير مى‌پذيرد و هر حالتى كه در يكى حادث مى‌شود در ديگرى سرايت مى‌كند، ●همان گونه كه يا نفس، موجب و ارتعاش بدن مى‌گردد، ●هم‌چنين تأثيرپذيرى به بيمارى‌ها به ويژه بيمارى‌هايى كه در اعضاى مركزى بدن رخ مى‌نمايد، نقص در ادراك و تباهى تخيل آن را به دنبال مى‌آورد. 👈چنان كه از برخى از بيمارى‌هاى ، فسادِ اعتقاد، و بدگمانى پديد مى‌آيد، و از برخى از اين دست بيمارى‌ها، بى‌باكى و از بسيارى از بدخُلقى ايجاد مى‌گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📎عزیزان، این نوع علمی که ما در این مطلب به آن اشاره کردیم، علاوه بر دانشی است که از طریق مطالعه‌ی کتب به دست می‌آید.
✍اسباب هُزال[لاغری]: 1⃣يكى، كمتر خورند و بدان سبب بدلِ ما يتحلّل نرسد و بدن بكاهد. 2⃣دوم، آنكه غذا به غايت لطيف خورند و از غايت لطافت، زودتر و بيشتر تحليل بايد و بهره نيابد. 3⃣سوّم، آنكه غذاى فاسد و نامطبوع خورند و فاسد از آن حاصل آيد و جهت فساد، آن را جزو بدن نسازد. 4⃣چهارم، آنكه در پديد آيد و بدان سبب غذا كمتر جذب كند. 5⃣پنجم، آنكه در احشا آفتى باشد؛چنان‌كه در و سدّه افتد و بدان سبب غذا به اعضا چنان‌چه بايد نافذ نگردد. 6⃣ششم، آنكه تحليل بيشتر افتد از غموم و هموم و كثرت رياضت و سرعت آن. و علامت هريك ازين اسباب مذكوره، وجود آن سبب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa