eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
98 ویدیو
17 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 | دعای جوشن کبیر 🔰 يَا مَنْ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ مِنَ الْعَدَم‌ ♻️ ای آنکه موجودات را از نیستی به هستی آوردی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اختیار و شبهه ضرورت علی.mp3
24.98M
🧬 | اختیار و شبهه ضرورت علّی 00:00 دلیل بر اختیار 08:45 شبهه ضرورت علی و اختیار 11:00 پاسخ مشهور 16:20 پاسخ استاد فیاضی 20:00 نقد پاسخ مشهور 27:30 پاسخ استاد سربخشی 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 | علی صفائی حائری: مرگ و زندگی حالت تقاطع ندارند، که مرگ ادامه‌ی زندگی و معنای زندگی است. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
علم تفصیلی خدا قبل از آفرینش در دستگاه ابن عربی.mp3
37.17M
🪞 | علم تفصیلی خدا قبل از آفرینش در دستگاه ابن عربی 1:06 دیدگاه مشاء، عرفا و فلاسفه 2:05 منشأ اشتباه فلاسفه در شناخت ماهیت 6:48 ماهیت نحوه‌ی وجود است 9:08 فرض‌های فاسد در مسئله 10:30 مقابل وجود عدم است نه ماهیت 12:49 ردّ ادله چهارگانه فلاسفه 24:07 اصالت نه با وجود است و نه ماهیت 👤 آیت‌الله 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۷ 🧩 لذت‌گرایی (واقع‌گرایی) ۴ 🔮 لذت از دیدگاه اسلام 🔸 می‌توان این اصل را پذیرفت كه محرك اصلی انسان در همه فعالیت‌ها و رفتارهایش، تحصیل لذت و دوری از الم است، اعم از دنیوی و اخروی یا مادی و معنوی. درباره انسان‌هایی كه به بالاترین درجات كمال و انسانیت رسیده‌اند،‌ یعنی كسانی مانند پیامبران و اولیای الهی،‌ باز هم می‌توان گفت كه عامل فعالیت‌ آنان وصول به لذت است. 🧗 لذت از یك حیث، عامل و انگیزه فعالیت و تلاش در زندگی هر انسانی است و از حیثی دیگر، نتیجه و ثمره فعالیت و تلاش‌های روزمره است. چون انگیزه، علت غایی رفتار است و علت غایی، از حیث تصور، مقدم بر معلول است؛ اما، از حیث تحقق خارجی، مؤخر از معلول بوده و نتیجه و ثمره‌ای است كه بر فعالیت‌ها و كارهای انسان مترتب می‌گردد. 🎗 ‌كمال حقیقی انسان عبارت است از آخرین مرتبه وجودی و عالی‌ترین كمالی كه انسان استعداد وصول به آن را دارد و كمالات دیگر، اگر انسان را در وصول به كمال حقیقی‌اش یاری رسانند، همگی كمالات آلی و نسبی به حساب می‌آیند. بنابراین، مطلوب اصیل انسان همان كمال حقیقی است كه دارای ارزش ذاتی است و مطلوب بودن اشیاء دیگر،‌ مطلوبیتی فرعی و مقدمی است. هم‌چنین لذتی كه انسان اصالتاً طالب آن است لذتی است كه از حصول كمال حقیقی می‌برد و سایر لذت‌ها جنبه مقدمه‌ای دارند؛ زیرا لذت اصیل لذتی است كه از رسیدن به مطلوب اصیل حاصل می‌شود. 🎭 ‌هر انسانی از وجود خویش لذت می‌برد؛ بلكه چون ذات خودش از هر چیز دیگری برایش محبوب‌تر است، لذتی هم كه از مشاهده خودش می‌برد،‌ با توجه به مطلوب بودنش، بیش از سایر لذات خواهد بود. بلكه در حقیقت همه لذات دیگر پرتوی است از لذتی كه از خود می‌برد. چون آن لذات در اثر رسیدن به شأنی از شؤون و كمالی از كمالاتش حاصل شده‌اند. البته همچنان كه پیشتر گفتیم یكی از شرایط حصول لذت، توجه به شیء لذت‌بخش است. بنابراین، اگر برخی از انسان‌ها لذتی از وجود خود نمی‌برند بدان جهت است كه به آن توجهی ندارند. بنابراین لذتی كه انسان می‌برد یا از وجود خویش است و یا از كمال خویش و یا از موجوداتی كه نیازمند به آنها است و به نحوی با آنها ارتباط وجودی دارد، پس اگر بتواند وجود خود را وابسته ببیند به موجودی كه همه ارتباطات و تعلقات به او منتهی می‌شود و ارتباط با او انسان را از هر وابستگی دیگری مستغنی می‌سازد، در آن صورت به عالی‌ترین لذت‌ها نائل می‌گردد. و اگر وجود خود را عین ربط و تعلق به او ببیند و برای خود هیچ گونهک استقلالی مشاهده نكند، لذت استقلالی از همان موجود خواهد برد. 🤲 مطلوب حقیقی انسان كه عالی‌ترین لذت‌ها را از او می‌برد موجودی است كه هستی انسان قائم به او و عین ربط و تعلق به او باشد و لذت اصیل از مشاهده ارتباط خود با او یا مشاهده خود در حالی كه به او وابسته و قائم است و در حقیقت از مشاهده پرتو جمال و جلال خداوند حاصل می‌شود. ✅ بنابراین، می‌توان گفت كه یكی از ملاك‌های ارزش در اسلام لذت است، اما لذتی كه از دیدگاه اسلام ملاك ارزش است با آنچه كه لذت‌گرایان می‌گویند متفاوت است. اولاً این لذت ابدی است؛ ثانیاً عرفانی و معنوی است، نه حسی و خیالی. لذت ارزش‌آفرین و اصیل همان رابطه‌ای است كه انسان با محبوب خویش و محبوب هستی دارد «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ‌ ...» رابطه متقابل بین خلق و خدا است كه ارزشمند است. از طرف دیگر، این «لذت» با «كمال» انسانی متلازم است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۵۹-۱۶۵ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🧩 | مدرنیته 🎙 ۲۲ فایل صوتی و موضوعی 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مدرنیته ۱.mp3
15.77M
📕مدرنیته ۱ 🏷 ضرورت غرب‌شناسی 🏷 غرب جغرافیایی 🏷 غرب مسیحی 🏷 غرب تمدنی
مدرنیته ۲.mp3
12.05M
📕 مدرنیته ۲ 🏷 شناخت جریانات سیاسی 🏷 ماهیت جریان مشروطه 🏷 عصبانیت شیخ فضل‌الله 🏷 علت اشتباه علما چه بود؟ 🏷 دغدغه رضا شاه چه بود‌؟ 🏷 مقابله سید جمال با فلسفه؟
مدرنیته ۳.mp3
10.5M
📕 مدرنیته ۳ 🏷 جریان روشن‌فکری 🏷 همراهی دین با مدرنیته 🏷 اصطلاح پروتستانتیسم اسلامی 🏷 اصطلاح مسیحیت اسلامیزه 🏷 اصطلاح عقلانیت و رحمانیت 🏷 تنها راه مقابله با تمدن غرب
مدرنیته ۴.mp3
11.16M
📕 مدرنیته ۴ 🏷 ضرورت شناخت انقلاب اسلامی 🏷 تشکلیل شورای انقلاب فرهنگی 🏷 نگاه مقابله تمدنی با غرب 🏷 امام خمینی و وابستگی فرهنگی 🏷 تاکید ارتباط فرهنگ و دانشگاه 🏷 شروع تمدن مشرکانه در جریان مدرن
مدرنیته ۵.mp3
12.14M
📕 مدرنیته ۵ 🏷 نیازهای انقلاب 🏷 نهضت نرم‌افزاری تولید علم 🏷 اسلامی‌سازی علوم انسانی 🏷 الگوی‌ اسلامی‌ایرانی پیشرفته 🏷 فهم از غرب، لازمه علم دینی 🏷 اتهام به سبک‌زندگی گذشتگان
مدرنیته ۶.mp3
16.8M
📕 مدرنیته ۶ 🏷 روش شناخت مدرنیته 🏷 روش دانستن صدق گزاره‌ها 🏷 دانش فقه شرط لازم نه کافی 🏷 لزوم نگرش فلسفی به پدیده‌ها 🏷 نگاه ظاهری به فراوردها 🏷 تربیت دینی و تربیت سکولار 🏷 ارتباط ابزار با جهان‌بینی 🏷 غرب محلی برای قطع ارتباط با ماوراء
مدرنیته ۷.mp3
18.74M
📕 مدرنیته ۷ 🏷ویژگی‌های کلی مدرنیته 🏷ابهام واژه و جریان مادرن 🏷عصر شتاب و دگرگونی 🏷تولد جریان لیبرال و ماتریال 🏷مادرن صفت ابزار یا فعل یا روش 🏷کارآمدی بالای جریان مدرنیته
مدرنیته ۸.mp3
32.37M
📕 مدرنیته ۸ 🏷 تعریف مدرنیته 🏷انواع جهان‌بینی ۱. ماتریالیستی ۲‌. توحیدی یا الهی ۳. سکولاریسم
مدرنیته ۹.mp3
11.15M
📕 مدرنیته ۹ 🏷 خدمات امثال دکارت به مدرنیته 🏷 قطع ارتباط معرفت از عالم وحی 🏷 روشن‌فکری یعنی استقلال از دین
مدرنیته ۱۰.mp3
33.29M
📕 مدرنیته ۱۰ 🏷 چگونگی شکل‌گیری مدرنیته 🏷 تعبیر دکارت از عصر تاریکی 🏷 عوامل ورود غرب به رنسانس ۱. فساد اخلاقی کلیسا ۲. جنگ‌های صلیبی ۳. ورود فلسفه به غرب ۴. جریان بورژوا 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مدرنیته ۱۱.mp3
16.28M
📕 مدرنیته ۱۱ 🏷 اهمیت جریان بورژوا 🏷 ماهیت نظام سرمایه‌داری 🏷 بانک، بورس، بیمه و پول اعتباری 🏷 علت سیستم خرید با کارت 🏷 مبنای مبادلات بر اساس دلار
مدرنیته ۱٢.mp3
23.04M
📕 مدرنیته ۱۲ 🏷 سه جریان رنسانس ۱. جریان نهضت رنسانس 🏷 برجسته‌سازی مادیات با هنر 🏷 موجودات بی‌ارتباط با ماوراء 🏷 علاقه به امور فانی در دنیا 🏷 حذف اراده خدا از طبیعت
مدرنیته ۱٣.mp3
25.5M
📕 مدرنیته ۱۳ 🏷 سه جریان رنسانس 🏷 ۱. جریان نهضت رنسانس غفلت از تکون واژگان غفلت از حوزه درمان ➖ علوم انسانی ➖ علوم تجربی ➖ علوم اجتماعی
مدرنیته ۱۴.mp3
37.04M
📕 مدرنیته ۱۴ 🏷 جهان‌بینی قرو‌ن‌وسطی 🏷 جریان فکری حاکم در آن زمان 🏷 مروری به تفکرات آگوستین  🏷 ارزشمند‌ترین مصداق علم 🏷 ارتباط خدا و شناخت نفس 🏷 ارتباط هنر و خدا محوری 🏷 چپه‌شدن نگاه آیه‌ای و غایی در مدرنیته
مدرنیته ۱۵.mp3
21.5M
📕 مدرنیته ۱۵ 🏷 تقسیم‌بندی‌های دوره رنسانس 🏷 عصر ایمان‌، علم و اضطراب 🏷 ابزارهای جدید پست‌مدرن
مدرنیته ۱۶.mp3
44.12M
📕 مدرنیته ۱۶ 🏷 سه جریان رنسانس ۲. جریان نهضت اصلاح 🏷 الهیات پولسی و پطروسی 🏷 کاتولیک، ارتدکس و پروتستان 🏷 مارتین لوتر و سکولاریسم 🏷 ریشه سخنان روشنفکران معاصر
مدرنیته ۱۷.mp3
27.45M
📕 مدرنیته ۱۷ 🏷 سه جریان رنسانس ۲. جریان نهضت اصلاح 🏷 ژان کالون 🏷 آموزه تقدیرگرایی 🏷 تفکرات سکولاریستی کالون 🏷 شغل و ریاضت‌های دنیوی 🏷 کشور توسعه‌یافته در مدرنیته
مدرنیته ۱۸.mp3
32.21M
📕 مدرنیته ۱۸ 🏷 سه جریان رنسانس ۳. جریان انقلاب علمی 🏷 نحوه ی مطالعه این جریان 🏷 ورود سکولاریزم به تمدن بشری 🏷 تبیینی از زندگی مشرکانه 🏷 لزوم درگیری تمدنی با مدرنیته 🏷 علم مرحله تولید است نه کشف
مدرنیته ۱۹.mp3
31.96M
📕 مدرنیته ۱۹ 🏷 سه جریان رنسانس ۳. جریان انقلاب علمی 🏷 سکولاریسم در علم 🏷 تعریف کپرنیک، گالیله و ایان‌باربور 🏷 ویژگی اصلی مفاهیم الهیاتی 🏷 دین، مضر به شناخت طبیعت 🏷 طبیعت مانع آزادی من