eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.9هزار دنبال‌کننده
119 عکس
115 ویدیو
20 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📨 فهرست خردنامهآزادی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔗 فهرست ساندویچ فلسفه 🗂 فهرست پرونده ویژه پروژه‌ای نسبتا گسترده با محوریت موضوع واحد 🎥 فهرست خردنما مباحث روان فلسفی، در قالب ویدئو (نما) 🎙 فهرست خردنوا موضوعات خاص فلسفی، در قالب صوت (نوا) 📒 فهرست خردخوان متن‌های موضوعی و گزینش‌شده فلسفی 📨 فهرست خردنامه نشریه‌ی مجموعه ساندویچ فلسفه (خردبان)، در قالب‌های مرسوم و غیر مرسوم نظیر عکس‌نوشته 📲 فهرست خردنگار محتوای دسته‌بندی شده، در قالب عکس‌نوشته 🎓 فهرست خردمند معرفی فیلسوفان و حکیمان 🧩 فهرست درس‌گفتار موضوعی واحد در قالب مجموعه‌ صوتی یا ویدئویی 👥 فهرست گفتگو هر گونه دیالکتیک و بحث چند جانبه 🔖 فهرست خلاصه ارائه پیام اصلی، با ایجاز و کوتاه‌کردن متن ✍ فهرست یادداشت کوتاه‌نوشت‌های اجتماعی با رویکرد کنش‌گرایانه و انتقادی 📝 فهرست مقاله گزینش مقالات فلسفی، همراه با طرح مسئله 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ما با آخرین مراحل متافیزیک غربی رو به رو هستیم! غرب تمام تاریخ و میراث فرهنگی و معنوی خودش را خرج اسرائیل کرد. 👤 دکتر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۶ 🧩 لذت‌گرایی (واقع‌گرایی) ۳ 2⃣ لذت‌گرایی اپیکوری ➖ اپیكور‌ نیز در معرفت‌شناسی از اصالت حس طرفداری می‌كرد. وی معتقد بود كه همه معرفت ما از برخورد اتم‌های تشكیل دهنده روح با اتم‌های خارج به دست می‌آید. اتم‌هایی كه بر عضوهای حسی تأثیر می‌گذارند، مولد احساس‌اند. تجربه حسی وقتی رخ می‌دهد كه تصویر در حال ظهور با مفهوم یا معنایی انتزاعی تطابق یابد؛ معنایی كه نتیجه احساس است. ‌اپیكور‌ بر این نكته اصرار می‌ورزد كه همه احساس‌ها صادقند؛ او برخلاف افلاطون‌ معتقد بود که احساس امری ذهنی و درونی نیست؛ بلكه كیفیتی است كه به وسیله آن واقعیت برای ما حضور و وجود دارد. بنابراین، احساس ملازم بداهت و بی‌نیاز از استدلال است. پاسخ اپیكوریان به اشكالات مربوط به خطای حواس این است كه «احكام خطا و غلط همواره مربوط به حدسی است كه درباره حواس روا می‌داریم». ➖ اپیكور، روح را نیز، مانند جسم، مركب از ذرات می‌داند و در نتیجه بر این باور است كه انسان پس از مرگ كاملاً فانی می‌شود. اما خداوند را در عین مادی‌بودن، فناناپذیر می‌دانست. ➖ ‌در مكتب اخلاقی اپیكور تعقل و تفكر برای انتخاب لذات و هماهنگ كردن و موزون ساختن حیاتْ نقش بسیار مهمی را ایفا می‌كند. وی معتقد است كه باید از میان لذات متعدد و متنوعی كه در پیش روی ما قرار دارد با تكیه بر عقل و اندیشه دست به گزینش و انتخاب بزنیم. ➖ توصیه‌های اخلاقی اپیكور عبارت است از: توصیه به عزلت، عشق جنسی، تأكید بر دوستی، قناعت، تأكید بر محاسبه و راه رهایی از آلام 🧬 تفاوت لذت‌گرایی آریستیپوس و اپیكور ‌تفاوت بزرگ اپیکور با آریستیپوس این است كه وی، بر خلاف آریستیپوس، لذات جسمانیِ آنی و ایجابی را به عنوان اساس و غایت زندگی نمی‌داند. اپیكور می‌گفت: «در التذاذ باید رفاه و سعادت همیشگی را در نظر داشت و نه این كه مانند آریستیپوس برای راحتی نفس و لذت یك دم و یك آن، عمر پایدار را از دست داد و برای لذت امروز به فردا و آینده بی‌اعتنا ماند. ✍ نقد و بررسی‌ ۱. نادیده گرفتن لذات اخروی حتی اگر بپذیریم كه معیار انتخاب یك لذت خاص از میان لذایذ متعدد، طولانی بودن مدت آن است، آیا لذایذ اخروی نسبت به لذایذ دنیوی پایدارتر و طولانی‌تر نیستند؟ ۲. ناسازگاری در معیار ‌با توجه به مبنای خود اپیكور در معیار ترجیح لذتی بر لذت دیگر می‌توان اشكال دیگری بر او گرفت. توضیح آنكه اپیكور به مردم توصیه می‌كرد كه از لذایذ طبیعی غیر ضروری مثل لذت جنسی و لذت بهتر خوردن و بهتر پوشیدن و امثال آن و هم‌چنین از لذایذ غیر طبیعی و غیر ضروری مانند لذت جاه و مقام بپرهیزند. این در حالی است كه خود وی معیار انتخاب لذایذ را طول مدت التذاذ می‌داند. اما چه بسا لذاتی از این نوع (لذات طبیعی غیر ضروری و لذات غیر طبیعی غیر ضروری) وجود داشته باشد كه طول مدت التذاذ آنها به مراتب از طول مدت التذاذ از لذات طبیعی ضروری بیشتر باشد. ۳. عدم ارائه راه حل برای موارد تزاحم ‌همچنان كه دیدیم این مكتب معیار ترجیح لذتی بر لذت دیگر را طول مدت التذاذ می‌داند. اكنون سؤال این است كه اگر دو یا چند لذت از حیث طول مدت التذاذ یكسان بودند،‌ كدام یك از آن دو را باید ترجیح داد؟ به عنوان مثال، انسان هم از تحصیل علم لذت می‌برد و هم از بودن در نزد خانواده و آشنایان. حال اگر فرض كنیم كه تحصیل علم متوقف بر هجرت از وطن و دوری از خانواده باشد، در این صورت كدام لذت را باید ترجیح دهد؟ ۴. عدم توجه به خیر دیگران ‌این مكتب معیاری معقول و قابل دفاع برای موارد تعارض لذت شخصی یك فرد با لذت‌های شخص یا اشخاص دیگر ارائه نمی‌دهد. ۵. نادیده گرفتن كیفیت لذات ‌هر كسی در زندگی خود به كرات تجربه كرده است كه بعضی لذت‌ها گرچه مدت‌شان نسبت به لذت‌های دیگر كم‌تر و كوتاه‌تر است اما مطلوبیت آنها برای انسان بیشتر از بسیاری از لذت‌های بادوام‌تر و طولانی‌تر است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۲۷-۱۵۹ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات