eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
156 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شد: 📚کتاب «تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیّه از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان» نوشته‌ی حمید عطائی‌نظری 🖋این اثر نوشتاری است مبسوط در دو جلد که به گزارش و تبیین استدلال‌های مطرح در آثار کلامی امامیّه و معتزله و اشاعره برای اثبات وجود خداوند می‌پردازد و تاریخ و سیر تحوّلات این براهین را در قرون میانی اسلامی (قرون چهارم تا یازدهم هجری قمری) باز می‌نماید... . 📎این براهین عبارتند از: برهان حدوث و قِدَم، برهان حدوث صفات، برهان نظم، برهان امکان و وجوب، برهان امکان صفات (برهان تخصیص) و برهان صدّیقین. 🛍این کتاب هم‌اکنون در کتاب‌فروشی‌ها و هم‌چنین در فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مانند فروشگاه بوستان کتاب، کتابسرای طه، و فروشگاه ایران‌کتاب موجود است. 🌐مؤسسه‌ی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🆔@Maaref_org
🔰حرف روز 📌معاویه زمانه‌ات را بشناس جنگ‌شناختی همیشه بوده و هست. جنگ‌شناختی یعنی همین که جوان غسانی در سپاه شام در جنگ صفین شمشیر به دست گرفته و دلاورانه می‌جنگید و علت جنگیدنش را نماز نخواندن اميرالمؤمنين علی (علیه‌السلام) می‌دانست. جنگ شناختی یعنی همین که در بحبوحه جنگ صفین، این قدر فضای ذهنی و ادراکی بر علیه امام علی (علیه‌السلام) تنگ شده بود که برخی مانند ربیع بن خثیم که جزو زُهّاد ثَمانیه یا هشت زاهد معروف قرن اول بود در حقانیت طرفین شک کرده بودند. اینهایی که در جنگ صفین و در نزاع معاویه و امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) آمدند و گفتند: «انّا قد شککنا فی هذا القتال» ما در جنگ شک کردیم اینها انسان‌های کمی نبودند، همگی قراء قرآن و از صحابی عبدالله بن مسعود بودند.  جنگ شناختی مانند آتش افتادن به جنگل است تر و خشک نمی‌کند؛ از ربیع بن خثیم تا آن جوانک غسانی را اسیر خود می‌کند. کسی که بر فرق علی (علیه‌السلام) ضربه می‌زند علی را می‌شناخت، مقامش را می‌شناخت و حتی در برخی روایات تاریخی تنها کسی بود که سه بار دستان امام را گرفته و با ایشان بیعت کرده بود. اما یکی از عواملی که باعث می‌شود اشقی الاشقیاء شود فریفته شدن در همین وسوسه‌های شناختی و ادراکی است. معاویه مُرد؛ اما داستان فریفتن‌ها و فریفته‌شدن‌ها باقی است. امروز معاویه‌ها تکثیر شده‌اند یکی از آنتن‌های ملکه و آل‌سعود بیرون می‌زند یکی از لابه‌لای توئیتر و اینستاگرام. فرق نمی‌کند ممکن است معمم باشد و چند روزی لُمعه دمشقیه و یا مکاسب خوانده باشد و یا مُکَلّایی از دل مکاتب فلسفی و سیاسی و یا شاید بازیکنی که به غیر از دریبل زدن چیزی در وجودش نمی‌توان یافت. امروز هم مانند هماورد صفین آنچه نیاز است اول شناخت عرصه است. اول باید شناخت که حق کجاست و باطل کیست؟ چرا که اولین توصیه حضرت امیر این بود که فرمود: «ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله، و اعرف الباطل تعرف اهله»؛ حق با شخصیت‌‌ها شناخته نمی‌‌شود؛ حق را بشناس تا اهل آن‌ را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را بشناسی. ◀️ گام دوم عمار شدن و جهاد تبیین است؛ آنچه شمشیر مالک را تیز می‌کرد زبان بُران عمار یاسر بود و شمشیرش آنگاه کُند شد که جنگ شناختی تاثیرش را گذاشت و علی (علیه‌السلام) دستور به برگشت داد. ✍️ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi https://splus.ir/asatid_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒نشست علمی قرائت امام علی "ع" و قرائت عاصم ◾️بررسی نسبت این همانی و اشاره ای به ابعاد کلامی آن 🎙ارائه دهنده: دکتر محمد جاودان ✍️دبیرعلمی: دکتر ذوالفقار ناصری 📅زمان: یکشنبه 27 فروردین ماه 1402 ⏰ساعت 12:30 تا 14:30 ⬅️لینک ورود به جلسه 🌐 http://dte.bz/philconf 💠مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نشست علمی قرائت امام علی ع و قرائت عاصم.mp3
54.62M
|| 📒نشست علمی قرائت امام علی "ع" و قرائت عاصم ◾️بررسی نسبت این همانی و اشاره ای به ابعاد کلامی آن 🎙ارائه دهنده: دکتر محمد جاودان ✍️دبیرعلمی: دکتر ذوالفقار ناصری 📅زمان: یکشنبه 27 فروردین ماه 1402 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/qaarat01 💠مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
✅ نشست علمی «قرائت امام علی (ع) و قرائت عاصم: بررسی نسبت این‌همانی و اشاره‌ای به ابعاد کلامی آن» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد. 🖌 در این نشست علمی که در ذیل سلسله نشست‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان 2041در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود، آقای دکتر محمد جاودان، مدیر گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به ارائه بحث پرداختند.
نشست علمی «قرائت امام علی (ع) و قرائت عاصم: بررسی نسبت این‌همانی و اشاره‌ای به ابعاد کلامی آن» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد. در این نشست علمی که در ذیل سلسله نشست‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان 2041در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود، آقای دکتر محمد جاودان، مدیر گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به ارائه بحث پرداختند. دکتر جاودان در این ارائه گفتند: قرائت در جهان اسلام به معنای ادا و تلفظ کلمات و نصوص قرآنی بر اساس نقل از یک قاری مشهور است. اختلاف قرائات از کلمات قرآنی که به دلایل متعددی مانند نقطه و علامت نداشتن زبان عربی در عصر نزول و نیز اختلاف لهجه‌های مناطق مختلف بود، حتی در حیات نبی مکرم اسلام هم در پاره‌ای کلمات بوده است و روایاتی در این زمینه موجود است. در عصر خلیفه سوم مصحف امام علی نهایی شد و در چندین نسخه در بلاد اسلامی فرستاده شد. تعدد قرائات به مرور زمان بیشتر و بیشتر می‌شد که سرانجام ابن‌مجاهد در قرن چهارم بهترین قرائت‌ها را در هفت قرائت اصلی جمع کرد و چون این هفت قاری دو راوی مختلف داشتند، چهاره روایت در جهان اسلام رواج پیدا کرد. البته قرائات عشره و اربع عشر را هم برخی مانند ابن‌جنی گفته‌اند که رواج عمومی نیافت. این قرائات از طریق طبقات قرّاء به صورت استاد و شاگردی گسترش می یافته تا زمان حاضر که قرائت حفص از عصم رواج عمومی یافته است؛ هرچند در اعصار گذشته هر زمان قرائت خاصی و روایت خاصی رواج داشته است. در صدر اسلام قرائات مختلف و متعددی در مناطق گوناگون و گستردۀ جهان اسلام رواج یافت. با کوشش‌های ابن‌مجاهد (م. 324 ق.) از دانشمندان قرائت، در قرن چهارم هفت قرائت از رسمیت و اعتبار برتری نسبت به دیگر قرائات برخوردار گردیدند. این قرائات هر کدام در مراکز و بخش‌های مهمی از جهان اسلام رواج داشتند؛ از جملۀ این قرائات قرائت عاصم ابی النجود کوفی م. 127 ق. بود. او، ازجمله، قرائت را از ابوعبدالرحمن سلمی (م. 74 ق.) و از قراء بزرگ کوفه اخذ کرد و پس از او امام قرائت در این شهر شد که در آن عصر از مراکز مهم علمی و دینی جهان اسلام و دارای اهمیت زیادی بود. قرائت عاصم توسط دو شاگرد و دو راوی اصلی و مهم‌تر او یعنی ابوعمرو حفص بن سلیمان (م.180ق.) و ابوبکر شعبۀ بن عیاش (م. 193ق.) ثبت و روایت شد که در روایت آنها از قرائت استادشان اختلافاتی وجود دارد. در مقاطعی از تاریخ رواج این دو روایت از قرائت عاصم جابجا شده است و از حدود سه قرن اخیر روایت حفص است که رواج یافته است. عاصم بن ابن النجود کوفی یکی از قرّاء سبعه است که قرائت او از طریق دو راوی مشهور او شعبة‌ بن عیاش کوفی و ابوعمرو حفص بن سلیمان کوفی منتقل شده است. البته این هر دو نیز قرائت خود را از ابوعبدالرحمن سلمی و او از امام علی نقل کرده‌اند. پیش‌تر در جهان اسلام روایت شعبه از عاصم رواج داشت؛ ولی امروزه به دلایلی مانند نفوذ امپراطوری عثمانی که حنفی‌مذهب بودند و ابوحنیفه نیز شاگرد عاصم بوده است و با حفص نیز روابط مالی داشته است، این قرائت عمومیت یافت؛ همچنین با رواج صنعت چاپ در آلمان، اولین نسخه از قرآن به روایت حفص از عاصم چاپ شد و عثمانی‌ها آن را رواج دادند. از عاصم نقل شده است که قرائت او قرائت استادش ابوعبدالرحمن سلمی و قرائت ابوعبد الرحمن هم همان قرائت امام امیرالمؤمنین علی (ع) است. گفتنی است تاکنون سبک‌های متعددی در جهان اسلام از قرائت قرآن وجود داشته است؛ ولی امروزه سبک قرائت مصری در قرن بیستم به یمن رسانه‌های گروهی و زیبایی خاص قرائت قرّاء مصری مورد اقبال واقع شده است. در این نشست این موضوع بررسی شد که تا چه اندازه شواهد موجود در منابع مختلفی که به قرائات حضرت امیر (ع) از برخی آیات قرآن اشاره کرده‌اند، این‌همانی قرائت حفص عاصم را با قرائت آن حضرت نشان می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد همان‌طور که ابن جنی در مواردی آورده است میان روایت حفص از عاصم و قرائت منسوب به امام علی (ع)، اختلافاتی هست که این اختلافات این‌همانی قرائت امام علی و عاصم را زیر سؤال می‌برد.
📌 سید جمال الدین اسد آبادی 💢 فقط حکمت و فلسفه است که درک را برای آدمی میسر می سازد ، شرافت انسان را تبیین می کند و راه راست و صحیح را به او نشان می دهد. ⭕️ نخستین خلل و نقصانی که در هر قوم و ملتی پدیدار می شود و به سوی انحطاط و نابودی اش می کشاند از ناحیه آن است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از رسول نوروزی
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢معرفی ویدئویی رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹گروه مطالعات منطقه‎ای دانشگاه باقرالعلوم درگرایش «مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا» از بین برداران و خواهران طلبه دانشجو می پذیرد. ♦️مهلت ثبت نام: ۹ اردیبهشت 1402 🔸امتیازات: برگزاری اردوی علمی پایان دوره در یکی از کشورهای منطقه؛ برخورداری از اساتید مجرب؛ (تدریس اساتید بر اساس مهمترین منابع روزآمد و لیست‎های مطالعاتی می‎باشد)؛ فرصت مطالعاتی جهت نگارش پایان نامه در یکی از کشورهای منطقه؛ تسهیل ارتباط با نهادهای بین المللی فعال 🔸اولویت پذیرش با: فعالین حوزه بین الملل؛ طلاب مسلط به زبان‎های (عربی، ترکی استانبولی)؛ پژوهشگران حوزه بین‎الملل؛ طلاب ممتاز لینک ثبت نام گروه موقت متقاضیان ثبت نام @BouNews