eitaa logo
پویانویسی
215 دنبال‌کننده
313 عکس
77 ویدیو
15 فایل
اینجا مجال "رحیل" است برای نوشتن و راهِ نوشتن. و فرصتی برای فهم همزمان درون و برون. #علی_اسفندیار ارتباط: @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کلمات واقعی را از بچه ها بشنوید از دست پسر 13 ساله ام عصبانی بودم، دخترم که 4 سال دارد، خواهش می کرد: بابا از داداش ناراحت نباش؟ 🍂گفتم برو به داداشت بگو «اخلاقت» رو درست کن تا آشتی کنم! ☄دخترک پرید سمت برادرش و گفت: داداش! «بداخلاقت» رو درست کن. دوستانم! خب همین درست است، اخلاق که بد نیست آنچه که بد است، بداخلاقی ست😊 : 🌟 کلمات درست را باید از بچه شنید؛ اتفاقا ضرب المثل هم داریم که «حرف راست را باید از بچه شنید» . 👌 برای نوشتن خلاق هم باید برگردید به دنیای کودکی، زبان کودکی همیشه صریح، پاک، واقعی و پر از تصاویر است! 🌦کانال پویانویسی / علی اسفندیار https://eitaa.com/pooyanevisi
☄ از حقوق مخاطبان آثار مکتوب این است که باید نویسنده فرصتی را برای درک پیام به مخاطبانش بدهد. 🌌نویسنده باید مراعات چشم و ذهن مخاطب را بکند، برای همین هم باید از طولانی شدن «پاراگراف ها» خودداری کند. ♨️واحد اندازه گیری تنفسِ چشم، همان هنگامی ست که نویسنده در حال بازنویسی یادداشت خود است، کافی است خودش را جای مخاطب بگذارد و هوای دم و بازدم خواننده را داشته باشد. 📝پاراگراف های نفس گیر، مخاطب آثارتان را از معانی دور می کند. ⏳ به خواننده فرصت تنفس بدهید، پس از القای پیام پاراگراف، چشمش را به آرامی راهی بندهای دیگر نبشته کنید، باید هوای چشم خواننده را داشت. 🌦کانال پویانویسی / علی اسفندیار https://eitaa.com/pooyanevisi
🖊تکنیک نوشتن در لحظه 📱این متن را امشب توی صفحه شخصی اینستا و برای اهالی فضای مجازی نوشتم. با تکنیک ، می توانید واقعی تر بنویسید... به خصوص اگر باشد! مثل همین: 😊 سلام به خودم و خود خودتان باید قبول کنیم همه ما معتادیم، این یک نامه به همه غرق شدگان فضای مجازی ست. می دانم که دست کشیدن از این اعتیاد دشوار و جانفرساست، از امشب به دنبال برنامه ریزی هستم تا کمی به خودم برسم، کمی از هیاهوی امواج فاصله بگیرم، ببینم در این مدت چقدر بزرگ شدم و یا کوچک ماندم... اینجا فاصله با همه آدم های دور بسیار نزدیک است، و آن سوتر فاصله با نزدیک ترین آدم ها، کهکشانی تر شده است. یکی از آن آدم های نزدیک، خودم هستم! 📐خدای من! چقدر از خودم دور شده ام... چقدر با خودم غریبه افتاده ام؟! و و و و همین شبکه های پیام رسان خودمون، همه و همه در جای خود تجربه ای شورانگیز هستند؛ اما گرداب توهم و از خودبیگانگی هم هستند. 📌اکنون تصمیم گرفتم، یک ساعت در شبانه روز را به شبکه های داخلی و خارجی اختصاص بدهم... برنامه های بعدی ام در آینده اعلام می شود...😊 ✏ علی اسفندیار، قم، سحرگاه سوم رمضان المبارک 🌦کانال پویانویسی https://eitaa.com/pooyanevisi
بیشتر آدم‌ها معتادند مثل همین اعتیاد "کتاب نخواندن" 🌦کانال پویانویسی / علی اسفندیار https://eitaa.com/pooyanevisi
چه کتابی بخوانیم؟.pdf
857.4K
📕📗چه کتابی بخوانیم❓ ♻️معرفی سیر مطالعاتی در موضوعات مختلف توسط ادمین کانال✅ 👇👇👇👇👇👇 @darseenghelab
👇 👇 پویانویسی از پویاخوانی شروع می شود. 📚به روز بخوانید ✏به روز بنویسید😊 🌦کانال پویانویسی https://eitaa.com/pooyanevisi
اگر می خواهید نویسنده خوبی باشید، خصلت های "طبیعت" را درک کنید. 🏡 بندبند طبیعت و خلقت حرف دارند و نماد خصلتی از انسان است. 🌻اگر نوشته شما، به فهم تصویری انسان نزدیک شود، یعنی زبان مخاطب تان را کشف کرده اید. 🌦کانال پویانویسی https://eitaa.com/pooyanevisi
: ۱_ آهو: نماد آزادگی و بی‌گناهی؛ ۲_ اسب: نماد نجابت و هوشیاری؛ ۳_ پلنگ: نماد تکبر و بلندپروازی؛ ۴_ پشه: نماد ضعف و ناتوانی؛ ۵_ جغد: نماد شومی و نحسی؛ ۶_ باز: نماد نیک فالی؛ ۷_ بره: نماد معصومیت؛ ۸_ خرس: نماد پُر خوری؛ ۹_ بلبل: نماد شیدایی، عاشقی، و دل‌باختگی؛ ۱۰_ خرگوش: نماد غفلت؛ ۱۱_ بوقلمون: نماد چند رنگی و بی‌ثباتی؛ ۱۲_ روباه: نماد مکر و حیله؛ ۱۳_ بزغاله: نماد شیطنت؛ ۱۴_ بز: نماد دانایی؛ ۱۵_ سگ: نماد وفاداری؛ ۱۶_ ببر: نماد ضعیف‌کُشی؛ ۱۷_ شیر: نماد شجاعت و قدرت؛ ۱۸_ شترمرغ: نماد بهانه.جویی؛ ۱۹_ پرستو: نماد نیکی و بهار؛ ۲۰_ شتر: نماد کینه‌توزی و همچنین مقاومت؛ ۲۱_ طوطی: نماد تقلید؛ ۲۲_ عقاب: نماد خودپسندی و تکبر؛ ۲۳_ کرکس: نماد مفت‌خوری؛ ۲۴_ لک‌لک: نماد شادی و نشاط؛ ۲۵_ سیمرغ: نماد بلندپروازی و همت؛ ۲۶_ زرافه: نماد بلندی؛ ۲۷_ کلاغ: نماد شومی، نحسی، و خبرچینی؛ ۲۸_ ماهی: نماد زیبایی و امید؛ ۳۰_ گربه: نماد بی‌وفایی و دزدی؛ ۳۱_ گوسفند: نماد خون‌سردی؛ ۳۲_ فیل: نماد یک‌دلی و قدرت؛ ۳۳_ گرگ: نماد درندگی و قدرت؛ ۳۴_ نهنگ: نماد درندگی و عظمت؛ ۳۵_ موش: نماد حقارت؛ ۳۶_ کفتار: نماد زشتی، نحسی، و پلشتی؛ ۳۷_ میمون: نماد تقلید و اطوار؛ ۳۸_ مار: نماد خوش ظاهری و بد باطنی؛ ۳۹_ عقرب: نماد زیرکی و خودنمایی؛ ۴۰_ هما: نماد سعادت و خوش‌بختی؛ ۴۱_ قناری: نماد خوشی و شادی؛ ۴۲_ قورباغه: نماد زشتی؛ ۴۳_ هدهد: نماد مژده‌دهی و خبر خوب؛ ۴۴_ کرگدن: نماد تنومندی و پُر زوری؛ ۴۵_ طاووس: نماد زیبایی و غرور؛ ۴۶_ الاغ: نماد نفهمی، کودنی، و سخت‌کاری؛ ۴۷_ ملخ: نماد بی‌خیالی و راحت‌طلبی؛ ۴۸_ خفاش: نماد جهل، نادانی، و نسیان؛ ۴۹_ مگس: نماد مزاحمت و وصلهٔ اضافه بودن؛ ۵۰_ دلفین: نماد انسانیت و مهربانی @adabiyat_pashayi
هدایت شده از رحیل
خبر.docx
252.8K
با سلام عزیزانی درخواست ارسال فایل های خبرنویسی داشته اند فایل های بالا 👆👆👆می تواند هم به اهالی رسانه و هم استادان حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجویان در عرصه یادداشت نویسی های رسانه ای کمک کند. موفق بمانید🌻 ✍علی اسفندیار .................................. @pooyanevisi
دانش خبری لازمه نویسندگی های مخاطب محور و یادداشت نویسی مطبوعاتی است. @pooyanevisi
جزوه آموزشي ویرایش بهار 94.docx
109.8K
در کلاس‌های خبرنویسی، این جزوه 14 صفحه ای را به مخاطبانم توصیه می‌کنم. تقدیم به علاقه مندان @pooyanevisi
معادل‌یابی و حذف 🔴 از واژه های زیر در یادداشت ها و آثار مکتوب پرهیز شود: خصوصا / معادل: به خصوص و ... ابتدائا / معادل: در ابتدا و ... بالاخص/ معادل: به خصوص و ... لذا / معادل: از این رو و ... قطعا، یقینا، دقیقا / معادل: بی شک و بی تردید و ... ✍ و دو نکته مهم: 1⃣معادل ها باید با جمله سازگار باشند 2⃣حذف برخی واژگان در بسیاری از موارد، اختلال ایجاد نمی‌کند به حذف برخی عبارات فکر کنید تردید نکنید اثرتان روان‌تر خوانده می‌شود و از حشونویسی دور می شوید. ✅ در آینده با شما بزرگواران از می گوییم. @pooyanevisi
و تکنیک پیشروی 🍃 در نوشته های تان، فرصت استفاده از دوگانه ها را از دست ندهید خوف و رجا حق و باطل خوب و بد زشت و زیبا شب و روز فقر و غنا رمز و رموز دل و دیده دود و دم دیروز و امروز دیر و زود آب و تاب و صدها دوگانه دیگر 📝اگر از این فرصت استفاده شود می توانید به تکنیک پیشروی در به کارگیری دوگانه ها دست بیابید. 1️⃣ در جمله های تان بین دوگانه ها فاصله بیندازید مثلا در جمله پایه از کلمه بهشت استفاده کنید و در جمله پیرو از جهنم. 2️⃣ یا طبق آوای کلمات جمله ای که چیده اید، برخلاف محاوره عمومی، دوگانه ها را جابه جا استفاده کنید مثلا زشت و زیبا را زیبا و زشت / دل و دیده را دیده و دل بنویسید ✅ این دو حالت نشان می دهد شما کلمات را هوشمندانه بکار می برید و خواننده بیشتر به حساسیت های پیام شما پی می برد. 📌 با تکنیک پیشروی در کاربرد دوگانه_ها می توانید به سبک خودتان نزدیک شوید. @pooyanevisi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐با گوش سپردن به اشعار و یا شعرخوانی می توانید دامنه لغات خود را افزایش دهید 👌و هم به ظرافت های ادبی آن اثر پی ببرید. @pooyanavisi
🍃با معانی نمادین جانوران آشنا شوید تا https://eitaa.com/pooyanevisi آهو ( آزادگی و بی گناهی ) اسب (نجابت و هوشیاری ) پلنگ ( تکبر و بلند پروازی ) پشه ( ضعف و ناتوانی ) جغد ( دانایی و تیزبینی و قصه گویی ) باز ( فال نیک ) الاغ ( کودنی و صبوری ) بره ( معصومیت ) خرس ( پر خوری ) بلبل (بی توجهی، عاشقی و دلباختگی ) خرگوش ( غفلت ) بوقلمون ( چند رنگی و بی ثباتی ) روباه ( مکر و حیله ) بزغاله ( شیطنت ) بز ( دانایی ) سگ ( وفاداری و دوستی ) ببر ( ضعیف کشی ) شیر ( پادشاهی و شجاعت و قدرت ) شتر مرغ ( بهانه جویی ) بوتیمار ( غم خوردن ) پرستو ( فال نیک و بهار ) شتر ( کینه توزی ) طوطی ( تقلید ) عقاب ( خودپسندی ) کرکس ( مفت خوری ) لک لک (شادی و نشاط ) کبک ( خوش خرامی و طنازی ) زرافه ( بلندی و نشخوارگی ) کلاغ ( شومی و سخن چینی ) ماهی ( زیبایی و امید و پویایی) گربه ( بی وفایی و بی چشم و رویی ) گوسفند ( حماقت و خونسردی ) فیل ( یکدلی و قدرت ) گرگ ( زرنگی و تجاوز ) نهنگ (عظمت و درندگی ) موش ( حقارت و موذیگری ) کفتار ( دزدی و نحسی ) میمون ( تقلید و اطوار ) مار ( ظاهر خوش و باطن بد) عقرب ( زیرکی و خودنمایی ) قناری ( خوش آوازی ) قورباغه ( زشتی ) هدهد ( مژده دهی و رهبری ) کرگدن ( تنومندی و پرزوری ) طاووس ( زیبایی و غرور ) عقاب ( بلند پروازی ) شیر ( شجاعت ) ملخ ( بی خیالی و راحت طلبی ) خفاش ( جهل و نادانی و شیطان ) @adabiyat_pashayi برداشت از
👌مروری بر آرایه های ادبی: 🔹1- مراعاتُ النّظیر یا تناسب: آوردن واژه‌هایی از یک مجموعه که با هم تناسب دارند. این رابطه و تناسب می‌تواند از نظر جنس، نوع، مکان و ... باشد مثل: ابر و باد و مَه و خورشید و فلک درکارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری 🔹2- تلمیح: اشاره به بخشی از دانسته‌های تاریخی و روایات و داستان‌هایی که در منابع مختلف ذکر شده شده است مثل اشاره به آیات و احادیث و داستان‌های پیامبران و اشخاص شناخته شده: ز حسرت لب شیرین هنوز می‌بینم که لاله می‌دمد از خون دیده‌ی فرهاد [تلمیح به داستان شیرین و فرهاد] 🔹3- تضمین: آوردن بخشی از خودِ آیه، حدیث، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر در بین شعر یا کلام خود است. مثل: چشمِ حافظ زیر بام قصر آن حوری‌سرشت شیوه‌ی "جَناتُ تَجری تَحتها الاَنهار" داشت [چون عینا خود آیه ذکر شده است تضمین به آیه‌ی قرآن دارد] 🔹4- تضاد: آوردن دو کلمه با معنی متضاد است برای روشنگری یا زیبایی. مثل: شادی ندارد آن که ندارد به دل غمی آن را که نیست عالَم غم، نیست عالمی 🔹5- متناقض‌نما یا پارادوکس: آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض است یعنی وجود یکی، نقض وجود دیگری است مثل: هرگز وجود حاضرِ غایب شنیده‌ای ؟ من در میان جمع و دلم جای دیگرست 🔹8- اغراق: ادعای وجود صفت یا حالتی است به اندازه‌ای که وجود آن محال و غیرممکن باشد مثل: هرگز کسی ندید بدین‌سان نشان برف گویی که لقمه‌ای است زمین در دهان برف 🔹9- ایهام: آوردن واژه‌ای با حداقل دو معنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد مثل: بی مِهر رُخَت، روز مرا نور نمانده است وز عُمر مرا جز شبِ دیجور نمانده است مهر دو معنی خورشید و یا محبت و عشق را به ذهن متبادر می‌کند. 🔹10- تکرار: تکرار یک یا چند کلمه در شعر مثل: "آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی" 🔹10- جناس: آوردن واژه‌هایی همجنس است که در تلفظ مشترک و در معنی متفاوتند مثل: ای مِهر تو در دلها، وی مُهر تو بر لبها وی شور تو در سَرها، وی سِرّ تو در جانها جناس انواع مختلفی دارد: جناس تام، ناقص حرکتی، ناقص اختلافی، ناقص افزایشی و جناس اشتقاق 🔹11- واج آرایی: تکرار یک یا چند (حرف) صامت یا مصوت در یک مصراع یا بیت. مثل: لبخند تو خلاصه‌ی خوبی‌هاست لَختی بخند، خنده‌ی گُل زیباست! 🔹12- تشبیه: ادعای شبیه بودن دو یا چند چیز است ارکان آن: مُشبه، مُشبه‌به، اَدات تشبیه و وَجه‌شَبَه مشبه و مشبه‌به را طرفین تشبیه می‌نامند ادات‌های تشبیه عبارتند از: مثل، مانند، چو، چون، همچو و همچون، به سان، به کردار، شبیه و... مثل: گرت ز دست بر آید چو نخل باش کریم وَرَت ز دست نیاید چو سَرو باش آزاد ارکان تشبیه در مصراع اول: تو: مشبه چو: ادات نخل: مشبه‌به کریم و بخشنده بودن: وجه‌شبه 🔹13- سجع: شبیه بودن دو واژه در واجها یا حروف پایانی، وزن یا هر دوی آنها [حکم قافیه در نثر] مثل: الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است، بی دیدار تو درد و داغ است بین داغ و چراغ جناس وجود 🔹14- تشخیص: جان بخشیدن به اشیای بی‌جان است؛ یعنی خصوصیات انسانی را به پدیده‌های دیگر نسبت بدهیم مثل: "گل بخندید" که از راست نرنجیم ولی هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت. https://eitaa.com/pooyanevisi
🍃ماجرای فکر آوینی گفتارهایی در شناهت مفاهیم بنیادی تفکر شهید سیدمرتضی آوینی تا کانال👇 https://eitaa.com/pooyanevisi