eitaa logo
قال الصادق:(حدیث)
451 دنبال‌کننده
301 عکس
25 ویدیو
11 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham @F135a110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام را از دو منظر و زاویه بررسی و مرتب نموده ایم: 🔹۱/از منظر و زاویه نام مبارک حضرات معصومین علیهم السلام 🔹۲/از منظر و زاویه کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام 👇👇👇 اشاره: اطلاع از القاب و کنیه های حضرات معصومین علیهم السلام جهت بررسی اسناد احادیث و روایات،ضروری می باشد . علیهم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹۱/از منظر و زاویه نام مبارک حضرات معصومین علیهم السلام: 🔹برخی از کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام که در احادیث و اسناد آنها ، استعمال شده است: 🔸۱/معصوم اول: محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم مکنی به: ابوالقاسم ملقب به : رسول الله 🔸۲/معصوم دوم: فاطمه بنت محمد سلام الله علیها مکنی به: اُمّ‌الحسن/ اُمّ‌الحسین/ اُمّ‌المحسن/اُمّ‌الأئمة/اُمّ‌أبیها/اُمّ‌الخیرة/اُمّ‌المؤمنین/اُمّ‌الأخیار/اُمّ‌الفضایل/اُمّ‌الأزهار/اُمّ‌العلوم/اُمّ‌الأسماء ملقب به:  « زهرا،انسیه، بتول، تقیه، حبیبه، حُرَّة، حوراء، حوریه، راکعه، رشیده، راضیه، ریحانه، زهره، ساجده، سعیده، سیده، سمانه ،حرف شهیده، صابره، صادقه، صدوقه، طیبه، عارفه، عالیه، عذراء، عزیز، علیمه، عدیله، فاضله، فریده، کریمه، کوثر، کوکب، مبشره، محموده، مطهره، معصومه، ملهمه، ممتحنه، منصوره، موفقه، مهدیه، مؤمنه، ناعمه، نقیّه، والهه، وحیده، انسیة، نوریة، حانیة، رحیمة، رشیدة، محترمة، صابرة، سلیمة، صفیة، حدیثه، محتشمة، جلیلة، حکیمة، فهیمة، حنانة، حسنا، مرضیه». به گفته برخی محققین حضرت فاطمه الزهرا ۱۲۴ لقب دارد. 🔸۳/امام اول: علی بن ابی طالب علیه السلام مکنی به: ابوالحسن ابو تراب ملقب به: امیرالمؤمنین 🔸 ۴/امام دوم: حسن بن علی علیه السلام مکنی به: ابومحمد ملقب به: المجتبی 🔸۵/امام سوم: حسین بن علی علیه السلام مکنی به: اباعبدالله ملقب به: الشهید سیدالشهدا 🔸۶/ امام چهارم : علی بن الحسین علیه السلام مکنی به : ابومحمد ملقب به: زین العابدین سجاد 🔸۷/ امام پنجم : محمد بن علی علیه السلام مکنی به: ابوجعفر ملقب به: الباقر باقرالعلوم احدهما 🔸۸/ امام ششم : جعفر بن محمد علیه السلام مکنی به : ابوعبدالله ابواسحاق ملقب به: العالم الصادق الشيخ الفقيه احدهما 🔸۹/ امام هفتم : موسی بن جعفر علیه السلام مکنی به: ابوالحسن ابوالحسن اول ابو الحسن ماضى ابوابراهیم ملقب به: العبد صالح العالم الکاظم الفقيه الكاظمين 🔸۱۰/امام هشتم : علی بن موسی علیه السلام مکنی به: ابو الحسن الرضا ابوالحسن ثانی أبي الحسن الخراساني ملقب به: الرضا 🔸۱۱/ امام نهم : محمد بن علی علیه السلام مکنی به: ابوجعفر ابو جعفر ثانى ملقب به: التقی الجواد الرجل 🔸۱۲/ امام دهم : علی بن محمد علیه السلام مکنی به: ابوالحسن ابو الحسن ثالث ابو الحسن اخير مقلب به: الرجل النقی الهادی صاحب العسكر الفقيه العسكريَين 🔸۱۳/ امام یازدهم : حسن بن علی علیه السلام مکنی به: ابومحمد ملقب به: الرجل صاحب‌العسکر العسکری العسكريَين الفقيه الماضی 🔸۱۴/ امام دوازدهم : محمد بن الحسن علیه السلام مکنی به : ابوالقاسم ملقب به: المهدی الصاحب صاحب الامر صاحب‌الدار صاحب الزمان صاحب الناحیه العلیل الغایب الغریم الفقيه علیهم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹۲/از منظر و زاویه کنیه ها و القاب: 🔸كنيه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام در احادیث و اسناد. برخى از اين كنيه ها و القاب كه در اسناد و روايات مشاهده مى شود عبارتند از: 🔹كنيه ها: ۱ - ابوالقاسم ۲ - امیرالمؤمنین ۳ - ابوابراهیم ۴ - ابواسحاق ۵ - ابوالحسن ۶ - ابوجعفر ۷ - ابوعبدالله ۸- ابومحمد ۱ /ابوالقاسم: مقصود از «ابوالقاسم»، حضرت رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و حضرت صاحب الامر (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) می‌باشد و به صورت مطلق، مراد، «بقیة الله» است. ۲ / امیرالمؤمنین: حضرت علی( علیه السلام )  ۳/ابو تراب: امام علی (علیه السلام ) ۳/ ابوابراهیم: امام كاظم (علیه السلام) ۴/ ابواسحاق: حضرت امام صادق (علیه‌السّلام) ۵/ ابوالحسن: غالباً مراد امام كاظم (علیه السلام) و برای امام علی( علیه السلام)نیز به کار رفته است ابو الحسن ماضى: امام كاظم(علیه السلام) ابو الحسن اول: امام كاظم(علیه السلام) ابو الحسن ثانى: امام رضا(علیه السلام) ابو الحسن ثالث: امام هادى(علیه السلام) ابو الحسن اخير: امام هادى(علیه السلام) ابو الحسن الرضا: امام رضا (علیه السلام) ابو الحسن صاحب العسكر: امام هادى(علیه السلام) أبي الحسن الخراساني: امام رضا (علیه السلام ) ۶/ابوجعفر : امام باقرعليه السلام و گاه به ندرت امام جوادعليه السلام ابو جعفر اول: امام باقر عليه السلام ابو جعفر ثانى: امام جواد عليه السلام ۷/ ابوعبدالله:  امام حسین (علیه‌السّلام) و امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) است ولی در بیشتر موارد بین محدّثان، مقصود از آن امام صادق (علیه‌السّلام) می‌باشد. ۸/ ابو محمد: برای امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام)  و امام زین‌العابدین (علیه‌السّلام) و امام حسن عسکری (علیه‌السّلام)   به کار می‌رود ولی عبارت ابومحمّد در روایات غالبا  برای امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) به کار رفته است. 🔹لقب ها: احدهما: امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) الباقر: امام محمد باقر (علیه السلام) باقرالعلوم: امام محمد باقر (علیه السلام) التقی : امام محمد جواد (علیه السلام) الجواد: امام محمد جواد (علیه السلام) الرجل: امام هادى (علیه السلام)و گاهى امام جواد (علیه السلام) یا امام عسكرى (علیه السلام) الرضا: امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) زین العابدین: امام علی السجاد (علیه السلام) السجاد: امام علی السجاد (علیه السلام ) سیدالشهدا: امام حسین (علیه السلام ) الشهید: امام حسین (علیه السلام) شيخ: امام كاظم (علیه السلام) و گاهی امام صادق (علیه السلام) صاحب: امام زمان (علیه السلام) صاحب الامر: امام زمان (علیه السلام) صاحب‌الدار: امام زمان (علیه السلام) صاحب الزمان : امام زمان (علیه السلام) صاحب‌العسکر: امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) صاحب الناحیه: امام زمان (علیه السلام) الصادق: امام جعفر صادق (علیه السلام) العالم: امام كاظم‌ (علیه السلام) لقب «عالم» برای حضرت صادق (علیه‌السّلام) نیز به کار رفته است. العبد صالح: امام كاظم (علیه السلام) العسکری: امام حسن عسکری (علیه السلام) العسكريَين: امام هادى (علیه السلام) و امام عسكرى (علیه السلام) العلیل: امام زمان (علیه السلام) الغایب: امام زمان (علیه السلام) الغریم: امام زمان (علیه السلام) الفقيه: امام كاظم (علیه السلام) و گاهى برای امام هادی (علیه السلام) و حضرت صادق (علیه‌السّلام) و حضرت امام عسکری (علیه‌السّلام) و حضرت امام زمان (علیه السلام)به کار رفته است. القائم: امام زمان(علیه السلام ) الکاظم: امام موسی کاظم (علیه السلام) الكاظمين: امام كاظم (علیه السلام)و امام جواد(علیه السلام) الماضی: امام حسن عسکری (علیه السلام) المجتبی : امام حسن (علیه السلام) المهدی: امام زمان (علیه السلام ) النقی: امام هادی (علیه السلام) الهادی: امام محمد هادی (علیه السلام) علیهم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸شخصیت رجالی سَهْل بن زیاد آدمی ( ۲۵۵ق) از محدثان شیعه در قرن سوم قمری است. او از امام جواد علیه السلام امام هادی علیه السلام  و امام حسن عسکری علیه السلام روایت نقل کرده است. نام وی در سند بیش از ۲۳۰۰ حدیث آمده است. 🔸شخصیت رجالی در مورد شخصیت حدیثی سهل بن زیاد دو نظریه وجود دارد: 🔹تضعیف:  نظر رجالیانی همچون نجاشی ابن غضائری،شیخ طوسی در الفهرست و آیت‌الله خویی است. از دلایل این گروه نسبت دادن غُلو و کِذب توسط احمد بن محمد بن عیسی اشعری به سهل و اخراج وی از قم است. استاد نمازی شاهرودی فرموده است که در احادیث او به چیزی که بر ضعف یا غلو در اعتقاداتش باشد، دست نیافته است و احتمال داده که منشأ نسبت غلو به وی نقل روایاتی است که بر مقام و منزلت اهل بیت دلالت دارد. همچنین سید محمدمهدی بحرالعلوم معتقد است که اگر این نسبت‌ها درست می‌بود، مانند دیگر روایان ضعیف روایاتی از امامان در نکوهش او وارد می‌شد 🔹توثیق:  وحید بهبهانی، عبدالله مامقانی، محدث نوری،سید محمدمهدی بحرالعلوم و شیخ طوسی در کتاب رجال از رجالیانی هستند که وی را توثیق کرده‌اند. از دلایل این گروه کثرت روایات، تصریح شیخ طوسی به وثاقتش در کتاب الرجال، اعتماد نویسندگان کتب اربعه به‌ویژه محمد بن یعقوب کلینی به وی، شیخ اجازه بودن و فتوا دادن فقها بر اساس روایات وی است. 🔹اعتماد بر روایات: از دیدگاه علامه بحرالعلوم و علامه مجلسی بر فرض که وثاقت سهل پذیرفته نشود، روایاتش حدیث صحیح و قابل اعتمادند. چرا که وی از مشایخ اجازه(کسانی که در حدیث به دلیل کثرت محفوظات روایی و دقت در ضبط و نقل حدیث، مرجعیت دارند) است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اا-AudioConverter.mp3
28.16M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۶ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
30.51M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۲/۳ صفحه:۵۸۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نحوه برخورد علامه طباطبایی (ره) با احادیث کتاب بحار الأنوار استاد عابدی: 🔹 استاد بزرگوارم حضرت آیت الله انصاری شیرازی (ره) می‌فرمود: در طول سالیانی که علامه احادیث بحارالأنوار را تدریس می‌نمود، هرگز حدیثی را نفرمود ضعیف یا نادرست است، بلکه هر روایتی هر چند ضعیف السند باشد را به بهترین وجهی معنی و تفسیر می‌فرمود. 🔸 بنابراین هنر آن نیست که هر حدیثی که با عقل ناقص ما سازگار نبود فورا آن را رد کرده و به جعل و دروغ بودن متهم سازیم، بلکه هنر در درست و خوب فهمیدن است. 📚 در مسیر اجتهاد روش علامه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ✅ بررسی کتاب فقه الرضا/۱ 🔻 این کتاب را می بایست از دو جهت مورد بررسی قرار داد: 1️⃣ جهت اول: (بحث کبروی) 👈 آیا کتاب فقه الرضا نوشته علیه‌السلام است؟ 💠 چهار نظریه: 🔹1. فقه الرضا تألیف علیه‌السلام به نحو نوشته یا امضاء است. (الحدائق الناضرة، ج1، ص27و26؛ لوامع صاحب قراني، ج1، ص613؛ بحار الانوار، ج1،ص11) 🔸 2. فقه الرضا تألیف علی بن حسین بن بابویه (پدر شیخ ) است. (رياض العلماء، ج6، ص43 و ج2، ص31) 🔹 3. فقه الرضا تألیف است که بعدها (در زمان غیبت صغری) منحرف شد. (فصل القضاء، سيد حسن صدر، ص 414و 413.) 🔸 4. فقه الرضا تألیف یکی از فقهاست که نامش به دست ما نرسیده است. (امل الامل، شیخ حر عاملی، ج2، ص364.) 👈 مدعا: مولف کتاب، امام رضا علیه‌السلام نیست. حال تالیف چه کسی است، مطلب دیگری است. 💠 ادلّه: ❇️ مطالب فراوانی در این کتاب ذکر شده که خلاف مسلّمات دین و مذهب است، که تنها به دو نمونه اشاره می شود: 🔸 الف. ص 79: جواز مسح و غَسل رِجلین در وضو با استناد به جواز قرائت کسر و فتح در آیه. (رسالة الخوانساری، ص 22) 🔹 ب. ص 103-102: تحریف قرآن: معوذتین جزو قرآن نیستند. (الذکری، ص 195) 🔺 بنابراین کتاب فقه الرضا ارزش روایی ندارد و تنها عباراتی که از «العالم» نقل شده روایات مرسله امام رضا علیه السلام به شمار می رود. 📚 استاد علی عندلیبی (زید عزه) کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ✅ بررسی کتاب فقه الرضا /۲ 2️⃣ جهت دوم: (بحث صغروی) 👈 آیا فقه الرضای موجود همان کتاب اصلی است؟ 🔹 از این کتاب تا زمان علامه مجلسی هیچ اثری نبوده است، تا اینکه در زمان علامه ، شخصی به نام سید میر حسین میرقاضی، بدون هیچ سند و طریقی آن را مطرح کرده است و از آنجایی که این کتاب منسوب به «علی بن موسی» بود، علامه و پدرش روایات آن را به عنوان روایات امام رضا علیه‌السلام نقل کرده‌اند. (بحار الانوار، ج1، ص11) ✳️ بنابراین بر فرض هم که این کتاب نوشته امام رضا علیه‌السلام باشد، باز ثابت نمی‌شود کتاب موجود، همان کتاب اصلی باشد؛ زیرا نه با سند معتبر به دست ما رسیده و نه کتاب مذکور متواتر و مشهور بوده است. 📚 استاد علی عندلیب (زید عزه) /در مسیر اجتهاد کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و جل۴.mp3
28.6M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۸ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۴.mp3
28.82M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۸ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۳/۴ صفحه:۵۸۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب از درس حدیث خوانی: 🔹عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: 🔸بُنِیَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَی خَمْسٍ : عَلَی اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّکَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَیَةِ 🔸 وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلاَیَةِ. 🔹حضرت امام باقر « علیه السلام » فرمودند: 🔸دین اسلام بر پنج چیز (ستون) بنا شده است: 🔸 نماز و زکات و حج و روزه و ولایت، و ندا داده نشده (سفارش نشده) به چیزی مانند دعوت به ولایت. 📚وسائل الشیعه جلد۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘اهمیت و جایگاه رفیع کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی 🔸و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي 🔰همواره به مسجدی معروف به مسجد لؤلؤی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند 📚:رجال النجاشي ج۱ ص۳۷۷ 👌🔹نکته و اشاره: 👇نکته اول👇 : در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند 👇نکته‌دوم👇 مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است 👇نکته‌سوم👇 مرحوم‌کلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند /بحار ج۵۳ص۲۷۱ منبع:علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹چند اصل مهم و کاربردی در یادگیری رجال: 🔸پژوهش و تحقیق گسترده 🔸تسلط بر مبانی، قواعد و اقوال رجالی 🔸حافظه قوی در حفظ نام و ترجمه افراد و دارا بودن ذهن جستجوگر 🔸دقت و توجه عملی در تشخیص و تطبیق قواعد و مبانی رجالی بر اسناد روایات 🔸تمرین و ممارست عملی در اسناد روایات به مرور زمان •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹واقفیه 🔸واقِفیه، واقِفه یا مَمْطوره، گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام  توقف کردند، و از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام سرباز زدند. معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. 🔸بنيانگذار اين مذهب وکیل های خود حضرت کاظم ،در كوفه و مصر و خراسان و جاهاى ديگر بودند ، كه در دورانى كه امام در زندان هارون بود اموال فراوانى از خمس به نزد آنها گرد آمده بود و چون امام وفات يافت نزد خود گفتند: اگر به امامت على بن موسى الرضا (علیه السلام) اعتراف كنند بايستى همه اين اموال را به آن حضرت تسليم كنند، طمع به مال دنيا آنها را بر اين داشت كه منكر امامت امام رضا علیه السلام شدند. 🔹بنیان‌گذاران واقفیه سه نفر بودند به نامهای:  🔸علی بن ابی حمزه بطائنی 🔸زیاد بن مروان قندی 🔸عثمان بن عیسی رواسی  که از وکلای حضرت موسی کاظم علیه السلام بودند و به همین سبب اموال فراوان وی را دراختیار داشتند (زیاد قندی ۷۰ هزار دینار و علی بن حمزه ۳۰ هزار دینار). آنان به جهت تصاحب این اموال ادعا کردند که موسی بن جعفر زنده و غایب است. چرا که در صورت اقرار به امامت رضا ناچار بودند آن اموال را تحویل وی دهند. از دیگر افراد واقفی می توان به اشخاص زیر اشاره کرد: علی بن احمد موسوی علوی حسن بن محمد بن سماعه کوفی علی بن حسن طاطری حسن بن محمد بن سماعه حیان السراج احمد بن ابى بشر سرّاج 🔹اعتبار روایات نقل شده توسط واقفی ها: به گفته شیخ طوسی در کتاب العدة، اگر راوی از فرق شیعه مانند فطحیه، ناووسیه و واقفه بود و در امانت مورد اطمینان بود، در صورتی که روایتی برخلاف روایتش نباشد و امامیه برخلاف آن عمل نکرده باشد، باید به روایاتش عمل شود . رجالیون در اخذ به روایات واقفی ها ، که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده اند ، اختلاف نظر دارند. گروهی آنان را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایاتشان نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران وکالتشان را پذیرفتند. به نظر اعتبار قطعی روایات منقول از آنان ، در دوران وکالت و قبل از وقف می باشد مخصوصا اگر کتب اربعه از ایشان نقل کرده باشند که نشانه اعتماد بر آنها در روایات این کتابها بوده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹علی بن ابی حمزه بطائنی 🔸وی از راویان کثیر النقلی است که در ابتدا صحیح المذهب و از وکلا و راویان مورد اعتماد امام موسی کاظم علیه السلام بوده است اما بعد شهادت حضرت واقفی شد. وی پس از شهادت امام موسی کاظم علیه السلام به انگیزه مال اندوزی، امامت امام رضا علیه السلام را نپذیرفت و در این مورد معتقد بود که امام موسی کاظم علیه السلام غیبت را گزیده است . 🔸 رجالیون در اخذ به روایات این راوی و همفکران واقفی او، که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده است، اختلاف نظر دارند. گروهی وی را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایات وی نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران استقامت وی را پذیرفتند. به نظر اعتبار قطعی روایات منقول از بطائنی، در دوران وکالت و قبل از وقف می باشد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135