eitaa logo
قلم‌گاه
9 دنبال‌کننده
36 عکس
4 ویدیو
0 فایل
من هستم پس می‌اندیشم، می‌نویسم، انتقاد می‌کنم و نقد می‌شوم کانال قلم‌گاه جایی برای در میان گذاشتن دغدغه‌های فکری من با شماست؛ خواهش می‌کنم برای نقد نوشته‌های من و ارائه پیشنهادهای‌تان صبر و تأمل نکنید. تماس با ادمین: @Qalam_gah_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۲ 🔰ایران از دور؛ دیدگاه انگلیس در سال ۵۲ 🔸 با موق
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۳ 🔰 ایران از نزدیک؛ مشاهدات میدانی سفیر 🔸 مدت زیادی از آغاز مأموریت من در ایران نگذشته بود که دریافتم سیاست‌های هر چه برای مردم ایران در جهت پیشرفت و رفاه مادی به بار آورده باشد راحتی و خوشبختی به بار نیاورده است. 🔸 تزریق ناگهانی درآمدهای هنگفت حاصله از افزایش قیمت نفت در دسامبر ۱۹۷۳ (آذر ۱۳۵۲) بدون افزایش سطح تولید، تعادل عرضه و تقاضا را در بازار ایران به هم زد و به و گرانی بی‌سابقه انجامید که نرخ آن به اعتراف مقامات دولتی در حدود ۲۰ درصد در سال و عملا خیلی بیشتر از آن بود. 🔸 برای یک کارمند عالی رتبه دولت یا یک مدیر بخش خصوصی پرداختن ۷۰٪ در آمد برای اجاره خانه امری عادی به نظر می‌رسید. 🔸 در ۱۹۷۴ (سالهای ۵۲-۵۳) زشت‌ترین مظاهر پیشرفت تمدن جدید را با خود داشت. شهری کثیف و بی‌قواره، گسترده و غیر قابل شناسایی، پر از جمعیت و اتومبیل که زیر ابری از دود سیاه مدفون شده و آن را به صورت یکی از زشت‌ترین پایتخت‌های جهان در آورده است. ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۳ 🔰 ایران از نزدیک؛ مشاهدات میدانی سفیر #انگلیس 🔸 م
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۴ 🔰 استبداد شاه از چشم مقامات 🔸 با گذشت زمان، شاه که قدرت بیشتری یافته بود نه فقط حاضر به تعدیل روش خود در حکومت نشد، بلکه به نظریات و عقاید اطرافیان خود هم اعتنا نمی‌کرد و ‌حتی نسبت به وزیران خود هم اعتماد نداشت. پارلمان بیش از پیش مطیع و فرمانبردار شد و نقشی جز مهر تأیید نهادن بر تصمیمات و دولتهای منصوب او نداشت. مطبوعات بیش از پیش تحت کنترل قرار گرفتند، تبلیغات دولتی بیش از پیش گستاخ و‌ گزافه‌گو شد و پلیس مخفی () بیش از پیش فراگیر شده بر فشار و کنترل خود افزود. 🔸 حکومت پلیسی با بی‌رحمی و خشونت بر اوضاع مسلط شده بود و شاه مصمم و قوی با شیوه استبدادی کنترل امور را به طور کامل در دست خود داشت. کمتر کسی می‌توانست تجسم کند که چگونه ممکن است روزی این رژیم ساقط شود. 🔸 همزمان با انجام مراسم بازی‌های آسیایی در حدود ده هزار نفر از دانشجویان و اشخاص مظنون از طرف ساواک بازداشت شده بودند، زیرا خاطره ترور ورزشکاران اسرائیلی در بازیهای المپیک مونیخ هنوز در اذهان زنده بود. 🔸 ما (انگلیس) چنین احساس می‌کردیم که شاه روز به روز از جامعه‌ای که بر آن سلطنت می‌کند دورتر می‌شود، و هرچه منزوی‌تر می‌گردد بیشتر به ارتش و‌ نیروهای امنیتی خود متکی می‌شود. ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۴ 🔰 استبداد شاه از چشم مقامات #انگلیس 🔸 با گذشت ز
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۵ 🔰 دموکراسی نمایشی پهلوی پابرجاست؛ ایران بدون شاه هم جزیره ثبات می‌ماند 🔸 شاه نه فقط مخالفان خود را عقب رانده بود، بلکه نیروهای رقیب خود را نیز، که در گذشته سهمی از قدرت حکومت را در دست داشتند، از صحنه خارج کرده تمام قدرت و ‌اختیارات حکومت را در دست خود متمرکز ساخته بود. احزاب سیاسی گذشته جای خود را به احزاب ساخته و پرداخته خود داده و یک حکومت دموکراسی نمایشی به وجود آورده بودند. رؤسای عشایر و ملاکین بزرگ که در گذشته قدرتهای مؤثری به شمار می‌آمدند، پس از اجرای برنامه اصلاحات ارضی‌ در سالهای دهه ۱۹۶۰ فلج شده و صحنه را خالی کرده بودند. شاه مخالفان مذهبی خود را نیز سرکوب کرده و‌ پس از وقایع خونین بهار سال ۱۹۶۳ (خرداد ۱۳۴۲) حرکتی جدی از سوی مخالفان مذهبی که موقعیت شاه را به خطر بیندازد مشاهده نشده بود. دولت متشکل از عناصر تکنوکرات و مقاماتی بود که پایه قدرت سیاسی و مردمی نداشتند و برای حفظ موقعیت و دوام حکومت خود متکی به شخص شاه بودند. 🔸 رژیم چنان مستحکم و استوار به نظر می‌رسید که حتی در صورت فقدان شاه، بر اثر بیماری یا حادثه یا گلوله یک تروریست، فروریختن اساس رژیم بعید می‌نمود ... ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۵ 🔰 دموکراسی نمایشی پهلوی پابرجاست؛ ایران بدون شاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۶ 🔰 کنشگران ایران در سال‌های ۵۲ تا ۵۴ در این پست به تعیین کنشگران ایران (به ترتیب بیان کتاب) و موضع و موقعیت آنها در سال‌های ۵۲ تا ۵۴ از دید سفیر می‌پردازیم. 🔸 جوانان تحصیل‌کرده و دانشگاهیان روز به روز از رژیم بیگانه و دورتر می‌شدند و ارتباطات محسوس و ملموسی بین آنها و گروه‌های افراطی به وجود می‌آمد. فساد و اختناق و تبعیض از جمله عواملی بود که را به مبارزه وادار می‌ساخت. 🔸 اقشار مذهبی هرگز و پدرش را به خاطر درهم شکستن اساس قدرت اقشار مذهبی نبخشیده بودند. از اقدامات شاه و تبدیل جامعه سنتی ایران به یک جامعه غربی و غیرمذهبی نگران و ناراضی بودند. آنها از نفوذ خود در توده مردم که هنوز به معتقدات مذهبی خود پای‌بند بودند، آگاهی داشتند. 🔸 بازاری‌ها وضع هنوز مشخص نبود. سیاست‌های رژیم عوامل نارضایی را در بازار هم تشدید کرد و آنان مانند طبقات دیگر مردم از نرخ بالای رنج می‌بردند. بازار یک نیروی بالقوه برای راه انداختن هر آشوبی به شمار می‌آمد. 🔸 روستاییان و عشایر بیش از ۵۰٪ جمعیت کشور بودند و در مجموع زندگی بهتری نسبت به گذشته داشتند؛ مدرسه، درمانگاه، آب لوله‌کشی، برق، اتصال به شهرها، و امنیت در جاده‌ها تغییرات آن سال‌ها بود. 🔸 کارگران جدید مهمتر از همه طبقه جدیدی از کارگران بودند که در نتیجه برنامه‌های صنعتی کردن کشور، در کارخانه‌های اطراف همه شهرهای بزرگ مشغول کار شده، و کم و بیش از زندگی راضی بودند؛ وضع زندگی و درآمد آنها در بعضی موارد با کارگران کشورهای پیشرفته‌ی اروپای غربی برابری می‌کرد. آنها دلیلی برای حرکت علیه رژیم نداشتند. 🔸 مرفهین و مسلحین بیشترین استفاده از برنامه‌های شاه نصیب نیروهای مسلح، ثروتمندان و طبقه متوسط بالای جامعه می‌شد. هیچ نشانه‌ای از تشنج و عدم رضایت در سازمان نیروهای مسلح به چشم نمی‌خورد. ✅ نتیجه‌گیری کلی من از اوضاع ایران در سال ۱۹۷۵ (سال‌های ۵۳ و ۵۴) این بود که با وجود برخی نارسائی‌ها و مشکلات سیاسی و اقتصادی، خطر عمده‌ای رژیم ایران را تهدید نمی‌کند. ایران نمونه کلاسیک دگرگونی سریع یک جامعه سنتی خاورمیانه به یک کشور مدرن و ‌توسعه‌یافته بود. این تحول تحت یک حکومت مطلقه، ولی پرتحرک انجام می‌گرفت و برای اکثریت مردم که از این پیشرفت بهره‌مند می‌شدند نوع حکومت اهمیت زیادی نداشت. ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۶ 🔰 کنشگران ایران در سال‌های ۵۲ تا ۵۴ در این پست ب
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۷ 🔰 بنیادهای استقرار شاه؛ ارتش و ساواک رژیم پهلوی بر دو بنیاد اصلی قدرت استوار بود؛ ارتش و ساواک. 🔸 با دقت و ‌مراقبت، «افسران وفادار» و مورد اعتماد خود را در رأس کارهای حساس گذاشت، و لیاقت و توانایی آنها در تصدی پستها در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. نیروهای مسلح ایران یک طبقه ممتاز و نازپرورده جامعه را تشکیل می‌دادند. البته در نیروهای مسلح ایران مردان شجاع و شایسته بسیاری یافت می‌شدند ولی در میان افسران ارشد و فرماندهان نیروها، تعداد کمی از لیاقت و هوش و توانایی لازم برای احراز مقاماتی که عهده‌دار آن بودند، بهره داشتند. به خصوص در میان امیران ارشد نیروهای زمینی، مردان کله‌شق و احمق بسیاری بودند که شایستگی را در نخوت و گردن فرازی می‌دانستند. 🔸 رئیس ، نعمت نصیری، مرد زیرک و کاردانی نبود. او مردی کم‌اطلاع و کندذهن بود که فقط به خاطر وفاداری به شاه هنگامی که فرمانده گارد سلطنتی بود ترقی کرد. او مردی بی‌عاطفه و سنگدل بود و به هر کاری برای حفظ رژیم دست می‌زد. ساواک در دورانی که نصیری ریاست آن را بر عهده داشت به یک رشته اعمال خشونت آمیب و وحشیانه و ایجاد مزاحمت‌های بی‌مورد و نابجا برای طبقات مختلف مردم پرداخت. آنچه برای من حیرت آور بود این بود که اگر ساواک نارضایی و مخالفت با رژیم را آنقدر وسیع می‌دانست که چنین تدابیری را ضروری تشخیص می‌داد چرا به فکر یک چاره اساسی برای کاستن از این نارضایی‌ها نمی‌افتاد و چرا به علاوه برای اعمال کنترل ‌و مراقبت چه نیازی به آن همه وحشی‌گری و خشونت بود؟ ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۷ 🔰 بنیادهای استقرار شاه؛ ارتش و ساواک رژیم پهلوی
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۸ 🔰 تصمیمات ناگهانی شاه 🔸 شاه با یک تصمیم ناگهانی و خودسرانه سیستم چندحزبی کشور را در زمستان ۵۳ از میان برداشت و سیستم تک حزبی به وجود آورد. رسما عنوان کرد که کسانیکه مخالف این حزب [حزب رستاخیز] هستند می‌توانند با تسهیلاتی گذرنامه گرفته از کشور خارج شوند! 😳 🔸 همه آنها [اعضای دولت] می‌دانستند که مقام و موقعیت‌شان بسته به اراده شاه است و شاه در هر لحظه می‌تواند بدون مقدمه و با یک تصمیم ناگهانی آنها را از کار برکنار سازد. به همین جهت شخصیت و اعتماد به نفس آنها در جلساتی که در حضور شاه تشکیل می‌شد محو می‌گردید و همه می‌کوشیدند از به زبان آوردن سخنی که ممکن است خوشایند شاه نباشد اجتناب کنند. در این محیط آکنده از ترس و عدم اطمینان بعید به نظر می‌رسید که و هیچ یک از وزیران بتوانند در برابر حالات عجیب و غریب شاه و برنامه‌های نامعقول او [مثل دو برابر کردن حجم برنامه پنج‌ساله 🤪] مکنونات قلبی خود را بیان کنند. 🤫😶 ❗️پانویس ۱: این‌هایی که در برابر شاه بی‌جرئت و بدون اعتمات به نفس می‌شدند وزرای مملکت و به قول پارسونز «با تحصیلات و تجارب عالی، مهارت و استعداد کافی، دارای پشتکار و توانایی فوق‌العاده و ظرفیت بی‌انتها برای کارهای سخت» بودند، نه چهارتا جوان نورسیده! ❗️پانویس ۲: قیاس کنید با گذشته که تمام تلاش‌شان را به کار بستند تا مبادا یکی از خواسته‌ها و تدابیر رهبر مملکت جامه عمل بپوشد! 😡 و تا آخرین روز مهلت قانونی‌شان سر کار ماندند و حتی مانع استیضاح‌شان شد! اینجا معنای سخن روشن می‌شود که را مانع دیکتاتوری می‌دانست. ❗️پانویس ۳: نویسنده کتاب (پارسونز، سفیر ) دو برابر شدن حجم پنجمین برنامه پنج ساله توسعه ایران را یک تصمیم ناگهانی شاه و اشتباهی بزرگ که منجر به هرج و مرج در اقتصاد ایران شد، خوانده است. ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
💎 برادران نظامی، مردم مهم‌اند 💎 ✅ پیرامون فایل صوتی گفتگوی دو فرمانده سابق سپاه 🔰 تقریبا یک هفته است که فایل گفتگوی فرمانده سابق و یکی از معاونینش دوباره در فضای مجازی فارسی به گردش افتاده و برخی واکنش‌ها را در پی داشته است. نهایتا یک آقای سخنگو مطالبی گفت و حاج -حفظه الله- یادداشتی نوشت که توصیه می‌کنم اگر شبهه‌ای در این مورد دارید، یادداشت حاج حسین را بخوانید. 🔸 اما سخن اصلی من در این مقال چیست؟ برادران نظامی، . به نظرم در این پرونده، این ایراد به آقایان سپاهی و‌احتمالا قضایی وارد است که ⚡️چرا برای مردم توضیح ندادید؟ چرا نکردید؟‌ آقایان، اگر دیگران نمی‌دانند، شما خوب می‌دانید که مردم ولی نعمت‌تان هستند؛ چرا به ولی نعمت خودتان ندادید؟ ⚡️بنا بر توضیحات این روزهای خودتان، پرونده‌ای به این تمیزی را پیگیری کردید و به نتیجه رساندید، و متهم فراری را به کشور برگردانید و زندانی کردید، و بیت‌المال را حفظ کردید؛ ولی نداشتید یا داشتید و ضعیف کار کردید. چرا؟! ☑️ نمی‌شد همین توضیحات را دو سال پیش (زمانی که می‌گویند پرونده‌ها مختومه و رأی دادگاه صادر شده) به مردم داد؟ چرا همان موقع جریان رسانه‌ای را در دست نگرفتید؟ ☑️ شما می‌توانستید با فضاسازی پیرامون این پرونده، به راحتی مخاطب ایرانی و حتی بین‌المللی را اقناع کنید که سپاه در پیشقدم است و اول از خودش شروع می‌کند. کاری که رؤسای فعلی و سابق قوه قضائیه انجام دادند و منجر به افزایش قوه شد. 💡 آقایان یادتان باشد که همه چیز انقلاب مردمند و شما پاسدار انقلاب هستید؛ پس نباید این اصل را فراموش کنید که ❗️پانویس ۱: به حکم جناب که «عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو» باید از دوستان ساز هم تقدیر کنم که در کنار اقدامات خطیرشان، به اصل پای‌بند بودند و گزارش عملکردشان را در قالب جذابی به ولی نعمت‌شان ارائه کردند. لا أدري، والله هو الهادي قلم‌گاه
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۸ 🔰 تصمیمات ناگهانی شاه 🔸 شاه با یک تصمیم ناگهانی
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۹ 🔰 روابط خارجی شاه در سال‌های منتهی به انقلاب (از دید سفیر انگلیس) 🔸 شاه یک دهه از مزایای روابط استثنایی با دولت‌های برخوردار بود. «نیکسون» و «فورد» اعتماد نامحدودی به داشتند. او با رؤسای جمهور پیشین آمریکا هم روابط دوستانه داشت، ولی هرگز از چنین اعتمادی برخوردار نشده بود. 🔸 در بازدید نیکسون از ایران (۱۹۷۲) شاه موفق شد بدون هیچ کنترل و محدودیتی هر نوع سلاح آمریکایی (به جز سلاح اتمی) بخرد. 🔸 ایران می‌توانست در اجرای دکترین نیکسون، مبتنی بر تفویض مسئولیت‌های دفاعی هر منطقه به کشورهای آن منطقه، نقشی اساسی ایفا کند. شاه با استفاده از این وضع استثنایی، موقعیت منحصر به فردی به دست آورد. او و استراتژی کلی خود را با سیاست‌های آمریکا، و در مواردی خاص با ، تطبیق داد و در عوض از حمایت سیاسی کامل آمریکا و آزادی عمل در خرید سلاح‌های آمریکایی برخوردار شد. 🔸 شاه نگرانی خود از پیروزی «کارتر» را پنهان نمیکرد (پاییز ۱۳۵۵). او هرگز در رابطه با رؤسای جمهور دموکرات آمریکا احساس آرامش نمی‌کرد، زیرا آنها بیش از جمهوری‌خواهان و اصول اخلاقی را در سیاست خارجی خود منظور می‌کردند. پیروزی کارتر یک دوران عدم اطمینان و بلاتکلیفی در روابط ایران و آمریکا به دنبال داشت. ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۹ 🔰 روابط خارجی شاه در سال‌های منتهی به انقلاب (از
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۱۰ 🔰 تاکتیک فضای باز سیاسی نکته شگفت‌انگیز این که درست همین موقع (انتخاب کارتر و بلاتکلیفی در روابط ایران و آمریکا) را برای اجرای سیاست جدید آزادسازی یا فضای باز سیاسی انتخاب کرد. 🔸 خیلی‌ها می‌گفتند کارتر گفته اگر وضع در ایران تغییر نکند، شاه نمی‌تواند روی حمایت مادی و معنوی حساب کند. 🔸 من تردید ندارم که شاه فرصت‌طلبانه در اتخاذ رویه دموکراتیک‌تر پیش‌قدم شد تا از فشار احتمالی کارتر جلوگیری کند و زمینه نزدیکی به رئیس جمهور جدید آمریکا را فراهم آورد. 🔸 با گذر از ۱۹۷۶ به ۱۹۷۷ (زمستان ۱۳۵۵) کاملا مشهود بود که در مقایسه با سال‌های گذشته آزادی‌های سیاسی تازه‌ای به مردم داده شد و رفتار با مخالفان و ناراضیان به طور محسوسی بهبود یافت؛ آزادی هزار زندانی (از جمله زندانیان سیاسی)، دادگاه علنی برای مخالفان رژیم با حضور خبرنگاران، بازدید صلیب سرخ از زندانها، منع زندان بدون محاکمه، آزادی قلم و بیان در محدوده معین، خروج روزنامه‌ها از یکنواختی، نامه‌های انتقادی با امضای احزاب غیرقانونی، انتقاد از دولت در مساجد و عدم تعقیب گویندگان (در ده ماه اول ۱۹۷۷؛ مقارن نیمه اول ۱۳۵۶) مصادیق این فضای باز سیاسی بودند. 🔸 شاه عصر تازه را با وادار ساختن به استعفا (تابستان ۱۳۵۶) به صورت نمایشی به مردم نمایاند. جانشین هویدا، بین مخالفان رژیم هم به استقلال رأی شهرت داشت. 🔸 هویدا وزیر شد و‌ خیلی‌ها گفتند که این انتصاب، تأثیر برکناری او را می‌کاهد و نشان دادن تحول اساسی در کشور را خنثی می‌کند. ❗️پانویس ۱: سفیر انگلیس کلمه «Liberalisation» را به جای اصطلاح «فضای باز سیاسی» به کار برده، که شاه اختراع کرده و به معنای آزادسازی استفاده می‌کرد. خاطرات سفیر ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۱۰ 🔰 تاکتیک فضای باز سیاسی نکته شگفت‌انگیز این که
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۱۱ 🔰 شکست تاکتیک «فضای باز سیاسی» شاه فضای باز سیاسی را زمانی اجرا کرد که وعده‌های اقتصادی و اجتماعی تحقق نیافته، تغییر زیربنای جامعه ناموفق مانده و افق‌های روشنی که وعده آن را به مردم می‌داد زیر ابرهای تیره پنهان شده بود. زمانی نامناسب‌تر و نامیمون‌تر از این برای کاستن از کنترل سیاسی و اعطای آزادی به مردم قابل تصور نبود. 🔸 هوای تازه سیاسی با بهبود وضع اقتصادی همراه نبود. اوج تازه‌ای یافت و نرخ آن به ۳۰٪ رسید که نسبت به سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ به مراتب بدتر بود. 🔸 وضع زندگی مردم جنوب تهران فضاحت بار بود. 🔸 در تابستان ۱۹۷۷، توزیع برق هم دچار اختلال شد. خاموشی‌های پی در پی به صنایع لطمه زد و بین مردم نیز ناراحتی زیادی به وجود آورد. مردم جنوب شهر که گاهی چند روز متوالی از برق محروم بودند، روشنایی شمال شهر را می‌دیدند و از خاموشی‌ها به عنوان طلیعه تمدن بزرگ شاه یاد می‌کردند. 🔸 در آخرین ماه‌های ۱۹۷۷ (زمستان ۱۳۵۶) شاه برای مقابله با وضعی که خود به وجود آورده بود دچار اشتباهات زیادی شد. او ‌خود به مردم امکان داد که عقاید و نظرات‌شان را بیان کنند، و ‌در واقع آنها را برای دعوت کرد. پاسخ این دعوت، نامه‌های انتقادی توسط افراد سرشناس دانشگاهی، نه فقط عناصر افراطی چپ یا راست، بود. 🔥 تاکتیک تازه برای مقابله با مخالفان رژیم؛ نامه‌ها بی‌جواب ماند و اجتماعات چند گروه فعال سیاسی مورد حمله عناصر ظاهرا وطن‌پرست (چماق‌داران) قرار گرفت. ☑️ چرا شاه ابتدا کسانی را که به استقبال سیاست جدید او ‌رفته بودند نادیده گرفت و‌ سپس با چنین خشونتی از خود راند؟ سؤالی است که من پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن نداشتم. خاطرات سفیر ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۱۱ 🔰 شکست تاکتیک «فضای باز سیاسی» شاه فضای باز سی
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۱۲ 🔰 جشن هنر شیراز آیا تشکیل فستیوال‌های بین‌المللی سالانه فرهنگی با نمایش‌های بی‌معنی و مبتذل آن سودی برای ایران دربر داشت؟ ... این قبیل کارهای غیرضروری بیش از شکست بعضی از برنامه‌های اقتصادی افکار عمومی را جریحه‌دار می‌ساخت و بر نارضایی توده‌های مذهبی و رهبران آنها می‌افزود. شاید شاه، یا ملکه این کارها را نوعی برای بیرون کشیدن مردم از مدار تعصبات مذهبی تلقی می‌کردند و شاید می‌خواستند به خارجیان نشان دهند که ایران از هر جهت به سوی می‌رود ... (ص ۴۹) بسیاری از برنامه‌های این جشن که بی‌جهت به هنرهای رادیکال و نو اختصاص یافته بود به هیچ وجه با مقتضیات جامعه ایرانی تطبیق نمی‌کرد. چرا باید اینقدر پول صرف تبلیغ و ترویج هنرهای اروپایی و جمع‌آوری مجموعه‌های هنری اروپا گردد؟! (ص ۵۲) ☑️ جشن هنر شیراز در سال ۱۹۷۷ (سال ۱۳۵۶) از نظر کثرت صحنه‌های اهانت‌آمیز به ارزشهای اخلاقی ایرانیان، از جشنهای پیشین فراتر رفته بود. 🔥 در یک تئاتر، کنار خیابان‌های پر رفت و آمد شیراز، صحنه‌ای از تجاوز به عنف به طور کامل، نه نمایشی و وانمودسازی، اجرا می‌شد. ⚡️ موضوع به شیراز محدود نشد و طوفان اعتراض علیه این نمایش به مطبوعات و تلویزیون هم رسید. 🔸 من به گفتم اگر چنین نمایشی مثلا در وینچستر انگلیس برگزار می‌شد، کارگران و هنرپیشگان آن جان سالم به در نمی‌بردند. شاه مدتی خندید و چیزی نگفت. (ص ۹۱) خاطرات سفیر ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۱۲ 🔰 جشن هنر شیراز آیا تشکیل فستیوال‌های بین‌المل
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۱۳ 🔰 علائم انقلاب؛ خیزش مذهبی دانشگاه‌ها در اکتبر ۱۹۷۷ (مهر- آبان ۱۳۵۶) تشنجاتی در بر سر عدم مراعات شعائر مذهبی روی داد؛ دانشجویان دختر که نامناسبی داشتند مورد تهدید قرار گرفتند، و به عنوان اعتراض به اختلاط دانشجویان دختر و پسر، در رستوران و کافه تریای دانشگاه اعتصابی برگزار شد. 🔸 در یک سمینار من در (نوامبر ۱۹۷۷- مقارن آبان و آذر ۱۳۵۶) در اواسط جلسه، شش دانشجوی دختر با چادر مشکی وارد سالن شدند و کنار هم در ردیف عقب نشستند. آنها تا پایان سخنرانی ساکت نشستند ولی حرکت آنها حالت اعتراض داشت. 🔸 یکی از اساتید به من گفت که در چند ماه گذشته شاهد افزایش چشم‌گیر گرایش مذهبی در میان دانشجویان بوده است. او شاهد برگزاری مراسم متعدد نماز و دعای جمعی دانشجویان در فضای باز محوطه دانشگاه بوده است. 🔸 آن استاد این امر را نتیجه نفوذ یان وابسته به گروه‌های رادیکال اسلامی در دانشجویان جدید از شهرهای کوچک و دهات دانست؛ مشاهده شرایط زندگی مردم و پوشش زنان آنها را شوکه کرده و برای رهایی از این هیجانات به مذهب پناه برده‌اند. 🔸 استاد اصفهانی گفت که اجتماعات مذهبی به تدریج جنبه سیاسی پیدا می‌کند. 🔸 بررسی آماری در دانشگاه صنعتی آریامهر ( ) در همان زمان نشان می‌داد که ۶۵٪ دانشجویان تمایلات مذهبی دارند، ۲۰٪ کمونیست و بقیه آنها بی‌طرف هستند که در صورت بروز اختلاف به گروه‌های اسلامی می‌پیوندند. (ص ۹۳) خاطرات سفیر ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۱۳ 🔰 علائم انقلاب؛ خیزش مذهبی دانشگاه‌ها در اکتبر
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب -۱۴ 🔰 ایران، جزیره ثبات در پایان ۱۹۷۷ (زمستان ۱۳۵۶) ارزیابی من از اوضاع تیره و بدبینانه بود، ولی پیش‌بینی فاجعه‌ای را نمی‌کردم. من از آن بیم داشتم که هیجانات سیاسی و زمینه حرکتی که در جامعه ایجاد شده با توسعه نارضایی‌ها دست به دست هم داده معجون قابل اشتعالی به وجود آورد. 🔸 شاه هنوز کنترل اوضاع را در دست داشت و من رژیم را در معرض تهدید جدی نمی‌دیدم. مسائلی که در پیش داشت پردردسر و نارحت کننده بود ولی خطرناک به نظر نمی‌رسید. 🔸 کارتر در شب سال نو (میلادی) با یک گروه پانصد نفری از مقامات رسمی و روزنامه‌نگاران و فیلمبرداران و مأموران امنیتی از به تهران آمده بود و در ضیافت شام در کاخ نیاوران سخنرانی کرد. او‌ علاوه بر اشارات شخصی اغراق‌آمیز و کسل‌کننده نسبت به شخص شاه، ایران را واحه صلح و ثبات در یک منطقه آشوب‌زده خواند و با لحنی پر آب و تاب از محبوبیت شاه و عشق مردم ایران به وی سخن گفت. خاطرات سفیر ادامه دارد ... هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۲ 💎 ✅ کتاب #غرور_وسقوط -۱۴ 🔰 ایران، جزیره ثبات در پایان ۱۹۷۷ (زمستان ۱۳۵۶
با شروع بهمن، انتشار مطالب دیگر در کانال را تقریبا متوقف کردم و به مناسبت جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب روی کتاب تمرکز کردم. تا اینجا تقریبا نیمی از کتاب غرور و سقوط را خلاصه‌نویسی و با هم بررسی کردیم. نیمه دوم کتاب به وقایع سال آخر حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد که به دلیل عبور از ماه بهمن، برای بررسی آن عجله نمی‌کنیم و ان‌شاءالله به مرور خلاصه‌نویسی آن را ارائه خواهم داد. لا أدري و الله هو الهادي
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۳ 💎 ✅ کتاب -۱ 🔰 بررسی کلی و ایرادات اصلی کتاب به نظرم چند اشکال کلی به کتاب وارد است و همچنین چند ایراد و تناقض جزئی‌تر هم به چشم من خورد. در این بخش به اشکالات کلی می‌پردازم و پست بعدی را به ایرادات جزئی اختصاص خواهم داد؛ ان‌شاءالله 💡موضوع کتاب به کارگیری جنیان توسط دشمنان برای ضربه زدن به است و به دلیل ناگفته بودن بسیاری از معارف دینی پیرامون جنیان، نویسنده مجبور شده لابلای داستان به بیان مطالبی درباره بپردازد تا بستر داستان فراهم شود. 🔸 در کل، این ایده که در قالب به غبارروبی از برخی معارف بپردازد ایده خوبی است ولی متأسفانه داستان به خوبی نوشته نشده و انسجام کافی و‌ استحکام منطقی ندارد. 🔸 برای جبران کمبود دانش خواننده درباره‌ی موضوع اصلی داستان، نویسنده مجبور نیست که همه معارف را در یک داستان ۱۹۰ صفحه‌ای بریزد. او می‌توانست چند جلد کتاب بنویسد، در هر جلد به یک زیر موضوع پیرامون طایفه جن بپردازد و خطوط اصلی و فرعی داستانش را تقویت کند. 🔸 راه دیگر برای جبران کمبود دانش خواننده، معرفی یک منبع آموزشی در مقدمه، یا انتها و یا حتی پشت جلد کتاب است؛ بهتر بود در متن یک داستان ۱۹۰ صفحه‌ای از توضیحات علمی فاصله بگیرد و بیشتر به قصه‌گویی بپردازد. 🔸 شروع قصه با فرار مهران (نقش اول داستان) در برابر حمله جن رقم می‌خورد. در این داستان، مهران یک کارشناس امنیتی جوان، حافظ ۲۰ جزء قرآن، و اهل دعا و نیایش است؛ او چرا فرار کرد؟ نویسنده با اشاره‌ای کوتاه و سطحی از این ماجرا عبور می‌کند و جایی را می‌توانست مطلب کاربردی مفیدی ارائه بدهد از دست داده است. 🔸 بر اساس مدعای کتاب، شخصیت اول داستان نقطه ضعفی داشته، که نتوانسته در برابر این حمله مقاومت کند. باید ضمن بررسی این نکته در طول داستان، راه مقابله یا جبرانش هم مطرح می‌شد که نشده؛ و نوعی شبهه‌افکنی و ایجاد دلهره در مخاطب روی داده است که از مقابله با این موجودات نادیدنی ناامید می‌شود. 💡 از ساده‌ترین توصیه‌های علما، نصب آیاتی از (به ویژه چهار قل) در نقاطی از خانه، یا گفتن برخی اذکار مانند «لا حول و لا قوة إلا بالله» است. باید به این موارد و آثار آنها در قالب داستان پرداخته می‌شد. ❗️پانویس: کتاب «از پمبا تا ماریانا» نوشته محمد قنبری است و توسط انتشارات شهید کاظمی به بازار کتاب ارائه شده است. ادامه دارد ... لاأدري و الله هو الهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۳ 💎 ✅ کتاب #پمبا_ماریانا -۱ 🔰 بررسی کلی و ایرادات اصلی کتاب به نظرم چند ا
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۳ 💎 ✅ کتاب -۲ 🔰 برخی ایرادات و تناقض‌های داستان بخش قبل را به بررسی و نقد کلی کتاب اختصاص دادم و در این پست به ایرادات جزئی خواهم پرداخت؛ ان‌شاءالله ☑️ در فصل پری یک جادوگر پیر یهودی برای افسران و علیه و شیعیان جن‌گیری می‌کند. ابتدا گفتگوی پیرمرد با سردسته جن‌ها را بخوانید و بعد نکات مرا ببینید. ▫️جن: ما را به ذهن انسان راهی نیست مگر آنکه به ما بپیوندد و از ما شیاطین شود. ▪️جادوگر: خفه شو ابله! تو به من درس می‌دی؟ هزار و صد سال عمر کردی و بدیهیات رو نمیدونی! ده برابر من سن داری و از من بزرگتری، اما خداوند به ما انسان‌ها عقل داده و زیرکی و ما رو بر شما برتری میده، همانطور که بر شما سجده نکردیم! پیش از شما گروهی به افکار و اعتقادات اهداف ما نفوذ می‌کنن و اون‌ها رو تحت ولایت حضرت شیطان قرار می‌دن. بین پیشانی هر کدوم از اون‌ها را ببینید! اگر نور خدا داشت که روی برگردانید که هنوز کار دارند؛ ولی اگر تیره بود و سیاهی حضرت ابلیس را دیدید، بی‌معطلی کارتان را آغاز کنید. 😲 خداوند؟! حضرت شیطان؟ حضرت ابلیس؟ طرف جادوگر است یا خداپرست یا شیطان‌پرست؟! راستی بحث سجده ما بر جن دیگر چیست؟ مگر داستان سجده فرشتگان بر حضرت آدم ابوالبشر نبود؟! 🤪 از اینها بگذریم؛ این مکالمه یا باید با زبان محاوره‌ای نوشته شود یا کتابی. نمی‌شود در یک محاوره هم کلمات «نمی‌دونی»، «رو»، «می‌ده»، «اون‌ها» و امثالهم باشد و هم «ببینید»، «همان‌طور»، «روی برگردانید»، «کارتان را آغاز کنید» باشد. ☑️ چطور می‌شود که روح مهران با نگاه کردن به ماشین‌ها مقدار دقیق بنزین موجود در آنها را تشخیص می‌دهد، ولی باید با دقت به جلد کتاب نگاه کند تا متوجه شود قرآن است؟! 🧐 مگر او که از قضا حافظ بخش زیادی از قرآن است، نمی‌تواند نور قرآن را تشخیص دهد؟! 🧐 آخر داستان هم با ثبت تصویر توده دود متراکم توسط دوربین‌های مراقبتی محل کار مهران همه چیز ختم به خیر شد! مگر دوربین‌های جدید می‌توانند تصویر این طایفه نادیدنی را ثبت کنند؟! ❗️پانویس: کتاب «از پمبا تا ماریانا» نوشته محمد قنبری است و توسط انتشارات شهید کاظمی به بازار کتاب ارائه شده است. ادامه دارد ... لاأدري و الله هو الهادي @Qalam_gah
💎 گفتمگفت 💎 ✅ خدای مردم ◼️ گفتم: ای ؟! چرا نمیذاری غذایی رو که گرم کردم، بخورم؟ حتما باید سرد بشه، یخ کنه، بعد بخورم؟! این کی بود سر غذا فرستادی سراغم؟! ◻️ گفت: چرا امروز نمازتو اول وقت نخوندی؟ حتما باید یک ساعت بگذره بعد بخونی؟ موقع اذان صبح بیدارت کردم، صبر کردی تا یک ساعت گذشت بعدش خوندی! سر ظهر هم نه تنها خودت اول وقت نخوندی، بلکه با حرف زدنت دو نفر دیگه رو هم معطل کردی و نمازشونو عقب انداختی. ◼️ گفتم: شرمنده‌ام، سعی می‌کنم تکرار نشه. ولی تو که با من اینقدر دقیق حساب نمی‌کردی! بالاخره بخشش از بزرگانه و شما هم که منبع لطف و کرامتی. چی شده که دقیق و یک به یک و بلافاصله داری مقابله به مثل می‌کنی؟! ◻️ گفت: من رو همه بنده‌هام حساسم؛ کسی باهاشون بدرفتاری کنه، بهش سخت می‌گیرم. تو هم تازگی شروع کردی با رفقا و اطرافیانت یک به یک حساب می‌کنی، هر حرکت و هر حرفشونو براشون فاکتور می‌کنی، و مقابله به مثل می‌کنی. تاجر شدی و ریز به ریز داری به حساب اطرافیانت میرسی. منم با تو مثل خودت رفتار می‌کنم. لا أدري والله هو الهادي @Qalam_gah
سال نو قرن نو برنامک نو دنیا و معادلات نو ‏«توئینو» را از بازار اندروید دریافت کنید: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.tooino.network&ref=share پ.ن؛ برنامک را معادل اپلیکیشن استفاده کردم. #۱۴۰۱
💎 بررسی محتوای یک کتاب- ۴ 💎 کتاب «گفتگو؛ ابزار یا گفتمان» 🔥 طلا نمای مس‌فروش 🔥 یک مجموعه فرهنگی به یک مجموعه جهادی بیش از صد جلد کتاب نو هدیه داده. چه کار پسندیده‌ای؛ من که از دیدن آن همه کتاب نو با موضوعات متنوع خیلی هیجان‌زده شده بودم. کتاب «گفتگو؛ ابزار یا گفتمان» با نام دکتر را به دلیل علاقه‌ام به شعار امانت گرفتم تا بخوانم. بعد از خواندن کتاب، صرف نظر از همراهی یا عدم همراهی با آراء دکتر افروغ، دیدم که چاپ این اگرچه در ظاهر کار خوبی بوده، ولی از نظر من کار نادرستی بوده است؛ همین‌طور هدیه دادن آن ظاهر نیکویی دارد ولی از دید من از سر باز کردن کتابی بوده که نباید چاپ می‌شد و الان کارایی ندارد و مزاحم است! 🔸 چرا؟ توضیح می‌دهم. افروغ در دوران ، مطالبی در رابطه با مسائل روز به صورت مصاحبه و مقاله منتشر کرده بود، و این کتاب، مجموعه‌ی کوتاهی از آنهاست (۸۰ صفحه) که در سال ۸۷، یعنی سه سال پس از تغییر جدی فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور چاپ شده؛ به همین دلیل قبل از چاپ تاریخ مصرف محتوای کتاب گذشته، پس چاپ این کتاب ظاهر خوب و باطن بی‌فایده‌ای (یا کم‌فایده) داشت. ️حالا در نظر بگیرید که کسی این کتاب بی‌فایده را به دیگری هدیه بدهد. او هم کار ظاهرا خوب و باطنا بی‌نتیجه‌ای را انجام داده! مخصوصا که محتوای کتاب ربطی به هم ندارد! ❗️پانویس ۱: موضوع و محتوای کتاب ناظر به و همچنین اهانت به پیامبر اسلام و کلا مربوط به آن مقطع تاریخی است. ❗️پانویس ۲: فرهنگ‌های و درباره کلمه می‌گویند «آراسته شده با چیزهای فریبنده»، «زراندود»، «در تداول فارسی کلام باطل آراسته» و «دروغی که مانند راست آراسته کرده باشند». ❗️پانویس ۳: برای آن هدیه‌دهنده‌ها دعای خیر می‌کنم؛ با همین هدیه‌شان باعث پایه‌گذاری یک کتابخانه در آن مجموعه جهادی شدند. 😍 لا أدري والله هو الهادي @Qalam_gah
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۱ 🔰 اربعین و قیامت در همانند روز قیامت همه با هم برابرند و هیچ کسی هیچ تمایزی ندارد. پول‌دار و بی‌پول، عراقی و غیر عراقی، زن و مرد، بزرگ و کوچک، سالم و معلول ... همه پیاده ... همه خاکی ... همه خسته ... همه تشنه 😭 ... همه نیازمند یاری 😢 ... همه در یک مسیر و به سوی یک مقصد لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۲ 🔰 اربعین و قیامت در مثل روز قیامت، هر کسی باری بر دوش دارد، و هیچ کس نمی‌تواند بار دیگری را بردارد. قصه دوستان باتقوا و اهل ولایت جداست که درباره روز قیامت هم فرمود «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ»؛ سوره زخرف، آیه ۶۷؛ دوستان در آن روز برخی دشمن برخی هستند، مگر پرهیزکاران. لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۳ 🔰 اربعین و بهشت در مسیر هم مانند آنچه درباره بهشت شنیده‌ایم، هر آن چه اراده کنی از نعمات الهی فراهم است. ابتدای مسیر و در آغاز روزها چه می‌خواهی تا بدنت گرم و آماده حرکت شود؟ ظهر و وقت گرما، چه نیازی داری؟ غروب و در انتهای مسیر چه نیازمندی‌ای داری؟ شبانگاه و موقع بهانه‌گیری بچه‌ها چه می‌خواهی؟ 🔸 توی تاریکی شب، وسط اون شلوغی، نمیدونم چطوری منو دیده بود و لنگی چرخ ویلچر رو تشخیص داده بود. اومد گفت، آقا چرخ ویلچرت داره مشکل پیدا می‌کنه! (هنوز مشکلش جدی نشده بود) بیا توی موکب برات درستش کنم. با دست خالی و بدون ابزارش (که توی راه بود و هنوز به دستش نرسیده بود) چرخ ویلچر را اصلاح کرد و خدا میدونه چقدر سرعتم را زیاد و خستگی‌ام را کم کرد. 🔸 چندتا عمود جلوتر، یک نفر دیگه هم باز توی تاریکی و شلوغی شب، روغن به دست اومد دنبالم تا چرخ‌های ویلچر را روغن‌کاری کنه. رحم الله والدیهم ❗️پانویس ۱: برای رفع ابهام برخی اذهان پرسشگر و ... عرض می‌کنم که بنابر روایات «خلقت حورالعین از نور امام حسین است» لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۴ 🔰 اربعین و قیامت در هم مثل روز قیامت هر کسی، هرقدر که توشه راه برداشته باشد، باز هم برای طی طریق نیازمند است. هیچ کس نیست که بتواند ادعا کند، توشه‌اش او را از موکب‌ها و عطایای حسینی در طول مسیر بی‌نیاز می‌کند. هرچه از آجیل، انجیر خشک، آبلیمو، عسل، مولتی‌ویتامین، ویتامین سی و ... با خودت برداری؛ آخرش باید قیمه نجفی، چای عراقی، خورش فاصولی، شربت لیمو بصراوی، فلافل و ... و مهم‌تر از همه «آب» را در مواکب حسینی بخوری و بنوشی تا به بهشت حسین برسی. ❗️پانویس ۱: خطاب به خودم، تازه اگر مثل آدمیزاد از مرز عبور کنی بتوانی توشه‌ای که گرد آوردی را با خودت ببری آن طرف؛ و چه بسا توشه‌هایت را حین عبور از مرز به فنا بدهی. لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۵ 🔰 اربعین و خانواده/۱ اینکه را با برویم یا نه، برای خیلی‌ها از جمله خود من مسئله بود. از چند زاویه هم قابل بررسی است. 1⃣ زیارت اربعین یک «سفر سخت» با امکانات کم، بهداشت پایین و حوادث غیرمترقبه در کشوری دیگر با زبانی غیرفارسی است؛ پس جایی برای حضور افراد آسیب‌پذیر و کم‌توان در اصل سفر وجود ندارد، چه رسد به آنکه سختی پیاده‌روی را هم متحمل شوند. 2⃣ «اربعین به مثابه جنگ» یا به تعبیر معتدل‌تر لشکرکشی و حضور در آمادگاه جنگی است؛ تعبیری که امسال هم در بریده‌های سخنان استاد محمد شجاعی و استاد علیرضا پناهیان در فضای مجازی منتشر شده است. آیا در این جنگ حضور زنان و کودکان درست است؟ لازم است؟ مانع است؟ اساسا این چگونه جنگی است؟! 3⃣ با حضور انبوه مردم و «تراکم جمعیت» در اربعین احتمال آسیب‌دیدگی افراد کم‌توان از جمله کهن‌سالان، زنان و کودکان بسیار بالاست. علاوه بر این، در مورد زنان و رعایت مسائل شرعی و عدم اختلاط در میانه انبوه جمعیت هم مطالبی بود که امسال در برخی پیام‌ها هم دیده می‌شود. 4⃣ زاویه دیگر، اربعین‌گردی به مثابه یک «سفر مجردی» سالانه، یک خوش‌گذرانی و تخدیر روحی با لعاب مذهب و تدین است؛ سالی یه هفته مجردی میریم حال کنیم و شارژ برگردیم. 5⃣ از منظری دیگر، سفر اربعین به عنوان «گردشگری ارزان» است که هرچه ارزانتر بهتر؛ پس خانواده را نبریم تا بتوانیم ارزانتر برویم، چون با خانواده دیگه نمیشه پیاده‌روی لب مرز و سواری بار کامیون و انحصار تغذیه به پذیرایی مواکب را تحمل کرد و یه جاهایی باید هزینه کرد، که خب نقض غرض میشه! 💡 با کسانی که از دو دیدگاه آخر به قضیه نگاه می‌کنند، فعلا کاری ندارم و به سه دیدگاه ابتدایی می‌پردازم که چندان هم از یکدیگر جدا نیستند. ادامه در پست بعدی👇 لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۵ 🔰 اربعین و خانواده/۱ اینکه #پیاده‌روی_
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۶ 🔰 اربعین و خانواده/۲ درباره اینکه برای باید یک «سفر سخت» را تحمل کنیم، شکی نیست. زیربنایش هم دیدگاه «اربعین به مثابه جنگ» است. می‌رویم که عملا بگوییم «ای حضرت صاحب زمان؛ آماده‌ایم آماده‌ایم» و برای اثبات آمادگی‌مان سختی‌ها و غربت و آینده مبهم و حوادث و ... را به جان خریده و «با و تمام وجود» آمده‌ایم؛ آمده‌ایم چون آماده‌ایم. داریم لشگرکشی می‌کنیم. «با تمام وجود» هم لشگرکشی می‌کنیم. لشگرکشی‌مان هم نمایشی نیست! واقعی واقعی است؛ هر لحظه اراده کنی، به هر سو که فرمان بدهی جاری می‌شویم. پشت سرمان هم چیزی جا نگذاشتیم که دغدغه‌اش را داشته باشیم. هر چه ارزش فدا شدن در این راه و این لشگر داشت را آوردیم و از هرچه امکان پیش‌کشی نداشت، بریدیم و پشت سر گذاشتیم. اصلا نمی‌آییم که برگردیم؛ می‌آییم که در خیمه قیام امام بمانیم و پای رکابش خود و خانواده‌مان قربانی شویم. یکی از دوستان می‌گفت «می‌رویم که شلوغش کنیم» و برای منتظر ظهور، چه چیزی بهتر و جذاب‌تر از حضور در میان انبوه مردم و «تراکم جمعیت منتظران»؟ مگر دعای همیشگی‌ات این نیست که مردم به حضرت روی بیاورند و بیایند پای کار؟ حالا که آمده‌اند، از شلوغی و تراکم جمعیت منتظران واهمه داری؟! مگر از گفتن «این همه لشگر آمده» ذوق‌مرگ نمی‌شدی؟ حالا که سیل منتظران راه افتاده می‌ترسی میان‌شان غرق شوی؟! با همه این سخنان درست که منطق و احساس را درگیر و اقناع می‌کند، شاید ته دل برخی دوستان هنوز ترس و دغدغه‌ای باقی باشد. پیشنهادهایی برای کسانی که هنوز دلشان آرام نشده و از حضور خانواده در پیاده‌روی اربعین ترس دارند در پست بعدی 👇 لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
قلم‌گاه
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۶ 🔰 اربعین و خانواده/۲ درباره اینکه برای
💎 جهان اربعین 💎 ✅ خطوراتی درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین -۷ 🔰 اربعین و خانواده/۳ ۱- خانواده‌ات را به ابوالفضل العباس بسپار؛ واقعا بیمه ابوالفضل‌شان کن و بیا. یکی از اسامی و صفاتی که عراقی‌ها برای حضرت عباس -علیه‌السلام- استفاده می‌کنند «کفیل» است. اعتقادشان این است که آن بزرگوار کفیل حضرت زینب -سلام‌الله علیها- و خانواده و کودکان بوده است و در نوحه‌هایشان هم اصطلاح کفیل‌الزینب را به کار می‌برند. همین برادران با معرفت، در اشعاری که برای دارند، از زبان خود امام حسین، حضرت عباس را کفیل خانواده زائران معرفی می‌کنند؛ کفیلي کفلهم. ۲- صد در صد مطمئن باش وقتی با هستی، همه زوار و خدام بیشتر به تو خدمت می‌کنند؛ اصلا شک نکن. تو با آوردن خانواده‌ات به آمادگاه لشگر پیش و بیش از محبت دیگران، محبت و حمایت خود امام را جلب کردی؛ و این محبت امام است که از دل خادمان و زائرانش می‌جوشد و هوای تو را دارند. این لشگر زوار و خدام امام حسین، با یکدیگر رابطه ولایی دارند؛ مخصوصا عراقی‌هایشان. دلیلش هم رابطه ولایی‌شان با امام است. ولایت هم اگرچه همه‌اش محبت نیست، ولی اصل و اساسش و هسته سختش محبت است. ۳- در کار خیر سبقت بگیر؛ بسیاری از مشتقان زیارت اربعین سفرشان را به روزهای آخر موکول می‌کنند یا در پیگیری امور سفر تعلل می‌کنند و ناخواسته برنامه‌شان به آخرین روزهای قبل از اربعین می‌افتد. تو اینگونه نباش؛ در کار خیر سبقت بگیر و در اولین فرصتی که به پیاده‌روی و زائران اربعین متصل باشد، سفر را شروع کن؛ این‌طوری با شلوغی و ازدحام کمتری روبرو می‌شوی. از پذیرایی عراقی‌ها هم خاطر جمع باش؛ آنها برای زائر حسین کم نمی‌گذارند. ۴- بلافاصله بعد از اربعین امسال، یادگیری زبان عربی (ترجیحا گفتگو با لهجه عراقی) را شروع کن. سخنی از هست که یادگیری زبان عربی را برای همه جوانان انقلابی لازم می‌داند. البته اگر رفتی و از زبان عربی‌ات استفاده کردی یادت باشد که مثل قارون نگویی «إنما أوتیته علی علم عندی؛ با علم خودم به دستش آوردم» و فقط «ليطمئن قلبي» باشد ولاغیر. ❗️پانویس ۱: فیلم آن سخنان حضرت آقا درباره یادگیری زبان عربی را خودم دیده‌ام، و اگر یافتم بارگذاری می‌کنم. فعلا بدون سند از من بپذیرید. البته ضرورت یادگیری عربی، منطقا هم قابل اثبات است. لا أدري والله هوالهادي @Qalam_gah
خبر زیر 👇 مشخص می‌کند عقب‌نشینی ناگهانی تروریست‌های اشغالگر آمریکایی و همکاران‌شان از افغانستان و جا گذاشتن مقادیر زیادی تسلیحات به چه دلیلی بوده!
🔻ضبط محموله سلاح و مهمات در مرز ایران و افغانستان 🔹 نیروهای تیپ سوم لشکر ۲۱۵ عزم طالبان در شهرستان کنگ در استان نیمروز، یک محموله سلاح و مهمات از جمله دو اسلحه "M4"، دو عدد دوربین دید در شب، ۲۱ خشاب، سه خمپاره انداز، ۱۱ گلوله "RPG" و هزاران فشنگ جنگی را در هنگام قاچاق به خاک استان سیستان و بلوچستان در ایران، ضبط کردند. 🔸منابع خبری افغانستان، گزارش‌های زیادی از قاچاق خرد اسلحه و تجهیزات نظامی به ایران در ماه‌های اخیر منتشر کرده‌اند. هند. 🔴 شبکه رسانه ای "مقاومت نیوز" 🇮🇶🇵🇸🇱🇧🇸🇾🇮🇷🇾🇪🇦🇫🇵🇰 🔵 اخبار مقاومت جهان اسلام https://eitaa.com/joinchat/2218066109C2272e7b5f3
بسم رب الشهدا و الصدیقین 💎 چند سال پیش ، نایب امام عصر، آتش به اختیار را مطرح کردند. همانطور که بعدتر هم فرمودند، دستور آتش به اختیار متضمن مفهوم «نقص قرارگاه» یا «قطع ارتباط قرارگاه با خط مقدم» است. حالا چند سال از آن فرمان گذشته؛ آیا هنوز آن دستور پا برجاست؟ به نظرم بله، هنوز باید آتش به اختیار عمل کنیم. ولی، چرا قرارگاه جایگزین (ولو موقتی) نداشته باشیم؟ چرا نیروهای انقلابی منسجم عمل نمیکنند؟ آتش به اختیار برای اول جنگ بود که بنی‌صدر رأس کار بود و رابطه نیروهای مردمی با ارگان حکومتی مربوطه (ارتش) قطع بود. وقتی نیروهای مردمی مقداری تجربه پیدا کردند، خودشان ساختار ایجاد کردند و قرارگاه تشکیل دادند. چرا ما انقلابی‌ها هنوز نتوانستیم تشکیلاتی عمل کنیم؟! لاأدري والله هو الهادي @Qalam_gah