💢 اصطلاحات عامه قمی (۲)
در ابتدا مجدد باید بیان کنم این واژهها و ضربالمثلها مخصوص پایین شهر و صحبت فوقالعاده بومی و محاوره است.
مجدد متذکر میشوم افرادی که از این واژهها استفاده میکنند خودشان متوجه میشوند اما گاه از معنی کردن آن و یافتن مترادف برای آنها به زبان روز و نوشتاری عاجز هستند؛ بهخصوص که معمولا افراد غیر تحصیل کرده یا فاقد تحصیلات عالی از آنها استفاده میکنند.
برای نمونه اگر دو نفر گرسنه قمی بخواهند غذایی سریع درست کنند یکی به دیگری میگه یه چیز دم دستی ردیف کن فعلا بخوریم تا بعد. نفر بعد بلافاصله یه نیمرو، نون و پنیر و سبزهای تهیه میکند و میخورند.
لذا اگر میبینید بنده روان مترادفیابی میکنم به دلیل این است تمام عمر چهل سال خود را در پامنار طی (سپری کردهام) کردم.
شخصی مثل جواد آقا رضویان به علت دانستن لهجه صرفا اندک کلماتی آن هم صرفا با کشیده کردن آنها صحبت میکند؛ در حالی که فاصله بسیاری با اصل گویش پایین شهری دارد. این نوع صحبت دارای واژههای خاص خود است که حین صحبت خودش بیان میشود و نمیشود با فکر کردن یک دفعه همه را نوشت. لذا این کلمات طی چند روز و با دقت و مشورت با چندین نفر دیگر از دوستان و برادران جمعآوری شده است. لذا در صورت صلاحدید و سوال آماده تبادل نظر هستم.
ضروری: توالت
هوشبلا: آبکش
تارومی: نرده لب پشت بام
هشته پشته: به هم ور، نیمه تمام
تلپ: لقب آدم مفتخور
ریسه: سری لامپ
زِه: نم دادن
زقزق: رفتن خیلی کم کم آب
لَم: نوعی نشستن
آب از دستش نمیچکه: گدا
به کلات پشمی داری: یعنی کاری میتوانی انجام دهی.
مُون: نوعی ضمیر متصل به اسم برای معرفی صرفا اعضای خانواده در جواب کی؛ مثال: کی گفتی: علیمون
دست نماز: وضو
پیشاب: ادرار
هُوار: ریختن مصالح یا خاک
گوش زده: گوشت کوبیده آبگوشت
پسآب: آبگوشت بدون چربی، بیرنگ
پَس: مقعده حیون
الدنگ: نوعی فحش به آدم مزخرف چشم ناپاک
جینگ: اشتباه نکنید کلمه چینی نیست و تکی نمیآید. مثال رفیق جینگ: انده رفاقت یا رفیق شیش
اُولور: نخود، لوبیا، عدس و ...
سُوسات: شامل همه مایحتاج امرار معاش
جُولجا: رختخواب، تشک، پتو، مُتکا و ...
پا به ماه: نزدیک زایمان
نوک تو نوک: نوعی رفاقت
آشُ و لاش: کسی که خیلی از نظر جسمی آسیب دیده
شَمال: باد خنک خیلی کم تابستان
کوُرباد: گرد باد
وُلوُلش میشه: دندهاش میخاره
مُرش کن: کامل کردن
آتیش کن بریم: موتور را روشن کن برویم
قُد: مغرور
یهوَر: آدم یک کلامی
یه وَرکی بشین: یک طرفه سوار شدن رو موتور متضاد دُورکی
شَمل: آدم با ابُهت
لَکُ و لُش: آدم شل
مُلش: آدم بی عرضه
عُرضه: زور و توان
بیبُته: آدم بیریشه
پالوُنش یه وَره: آدم نادرست و هرزه
فیس و اِفاده: لوسبازی، ژست الکی
آب پُوسُله: چای و هر چیز بیرمق
تخم دو زَردونه کری؟ کار مهمی نکردی
تُخم تَلکه: زاد و رود: فرزند
فِس فِس: وَر رفتن: مُعطل کردن
پابند: متعهد به کار
تُخس: زرنگ
دَم دستی: غذا حاضری مثلا نان پنیر
تار و تُخس: پراکنده کردن، فراری دادن
دِل دِل: حرکت فوقالعاده آهسته بیصدای عضوی از بدن بعد از آسیب دیدن
تاپُوندَن: فشار دادن
بیملاحظه: بیادب و کستاخ
دَروَری: آدم بیقید و بند
کُک: کُرچ شدن مرغ
تَکه: آمیزش حیوانات، جفت خوردن حیوان
لَک: آرام بودن رازآمیز
تو لاک خودشه: کاری به کسی ندارد.
ابوالفضل شعبانیفرد (میرزا)
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 واو فوریت در لهجه قمی
گاه در گویشها و لهجهها عوامل دستوری خاصی پیدا میشوند که آنها را در زبانهای رسمی پیدا نمیکنیم یا کمتر پیدا میکنیم.
یکی از این عوامل در لهجه قمی، واو فوریت است و معنای "فوراً" میدهد.
این واو، بین دو جمله میآید و در حکم قید زمان، فوریت اقدام یا واقعه بعدی را میرساند.
نمونه:
دسنماز بیگیرم و رفتم مَچِّد: وضو بگیرم، فوراً میروم مسجد.
دواهاتو بخوری و خوب شدی: داروهایت را بخوری، فوراً بهبود مییابی.
کارامو بکنم و میآم: کارهایم را بکنم، فوراً میآیم.
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
جلسه این هفته بنیاد قمپژوهی (نشست ۵۰۸)
موضوع: پیشینه گویش قمی
با حضور: استاد محمد قاضی مولف کتاب "لغات و کنایات قم"
↙️ زمان: سهشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۱، ساعت ۱۹/۳۰
↙️ مکان: میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر
شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
#نشست
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تزئینات بناهای تاریخی قم
سیدمحمود چاوشی
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
#بافت_تاریخی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ريواس يکي از گياهان خودروی فصل بهاره که طعم دلپذير اون در اين روزها خيلیها رو به کوهپايههای اطراف قم میکشونه.
#ریواس
🌐 Qom.IRIBNews.ir
🆔 @QomIRIBNews
💢 یک پیشنهاد و یک پسوند قیدساز در لهجه قمی
پیشنهاد
در زبانشناسی، میان گویش و لهجه، تمایز وجود دارد.
گویش، به شاخهای از یک زبان میگویند که اولا تفاوت آن با زبان اصلی، زیاد باشد و ثانیا کاربرد آن نیاز به آموزش داشته باشد و ثالثا دارای جنبه قومی باشد، اما لهجه این تفاوتها را با زبان اصلی ندارد و تنها تفاوتهای آوایی و واژگانی، آن را از زبان اصلی جدا میسازد.
امروزه برای بیشتر اصطلاحات زبانشناختی، معادل فارسی پدید آمده است، ولی برای اصطلاح عربی "لهجه" هنوز معادل فارسی به کار نمیبرند.
اکنون به دنبال آزمونهای زبانشناختی و روانشناختی چندی، پیشنهاد نگارنده این است که از این پس، واژه فارسی "آوایش" را جایگزین اصطلاح "لهجه" قرار دهیم.
این پیشنهاد، افزون بر آزمونهای چندباره، به سه دلیل میتواند پسندیده باشد:
اول این که "آوایش" به معنای بر زبان آوردن واژههاست.
دوم این که در واژههای مصوب فرهنگستان، واژهی "بازآوایش" به معنای "میزان ماندن صوت در یک فضا پس از خاموشی منبع تولید آن" به کار رفته است.
سوم این که با واژه "گویش" همخوانی آوایی و معنایی دارد، زیرا واژه گویش از بن مضارع فعل گفتن پدید آمده است و طبق یک دیدگاه ریشهشناختی، گفتن از ریشه "بِواتن: بِآواییدن: آوا برآوردن" است که ماده آن بنیاد واژه پیشنهادی "آوایش" را تشکیل میدهد.
نگارنده همچنین بر آن است که این دست پیشنهادها، نخست با اکراه و سپس در صورت داشتن شرایط، با قبول عام همراه خواهد بود؛ چنان که اوایل استان شدن قم، برای ترغیب مسئولان به توسعه این استان، در روزنامه "قم امروز"، تعبیر "استانشهر قم" را مورد استفاده قرار میداد و این تعبیر، پس از مدتی حتی در صدا و سیمای قم مورد استفاده قرار گرفت و چهبسا موجبات گسترش شهرستانهای کهک و جعفرآباد را فراهم کرد.
و یک پسوند قیدساز در آوایش قمی
در آوایش قمی، یک پسوند ویژه یافتنی است که معنای "در مدت" و به عبارت واضحتر، "در حین" میدهد و بر این اساس، نوعی قید زمان میسازد. این پسوند، همان پسوند "ه" است که دستکم به مصدرهای سه فعل "آمدن" و "برگشتن" و "رفتن" میپیوندد و معنای "در حین انجام دادن این کارها" را میرساند:
اومدنه: آمدنه؛ در حین آمدن.
برگشتنه: در حین برگشتن.
رفتنه: در حین رفتن.
نمونه:
برگشتنه دو ت نون سنگکی بِسّون!: در حین برگشتن، دو تا نان سنگک بخر!
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 تقدیم به بنیاد والانهاد قمپژوهی
گفتم به عقل: خدمت، بیمزد یا که منت
آیا توان نمودن ؟ فردی و یا گروهی
گفتا چرا که نتوان ؟! مصداق بارز آن
بنیاد قم پژوهی ، بنیاد قم پژوهی !
محمدحسن رجبیان
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
#شعر
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مسجد جامع قم
فاطمه خانعلی
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
#عکس
#مسجد_جامع
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
اینستاگرام: @fatemeh__khanali
💢 ساخت نحوی فرضی در آوایش قمی
در زبانها برای جملهای که بخواهد مفهوم فرض را برساند، اصطلاحات خاصی دارند، چنان که در زبان فارسی برای رساندن این مفهوم، تعبیرهایی مانند:
بر فرض (که)...
فرض کنیم (که)...
گیریم (که)...
به کار میرود. در آوایش قمی، یک ساخت نحوی جالب برای این منظور، کاربرد دارد:
اومدیم و...: فرض کنیم (که) ...
نمونهها:
اومدیم و برق رفت، چهجورکی درس بوخونم؟
اومدیم و تیفون شد، رَختا گَل رِجّه باز لََچَر میشن که!
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
منتشر شد:
💢 تاریخ کبوترداری و کبوترپرانی قم، مهدی عباسی، تهران و قم: نامههای سیاه و بنیاد قمپژوهی، ۱۴۰۲، ۴۰۰ ص، وزیری، مصور، گلاسه.
اثری بدون نمونه پیشین در کشور و همراه با اسناد و تصاویر تاریخی، سرگذشت و تصاویر پیشکسوتان، به ضمیمه کبوترداری و کبوترپرانی در کاشان.
مراکز توزیع:
یک. تهران: ابتدای خیابان آزادی - بازار بزرگ ایران - طبقه - همکف - پلاک ۳۲
تلفن: 02166573452 / 09013389044
دو. قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قمپژوهی
تلفن:02537831421 / 09126510345
۱۴۰۳/۰۲/۱۱
#تاریخ_اجتماعی
#مردم_شناسی
#کبوتر_داری
#کبوتر_پرانی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 امامزاده سیدمعصوم
منطقه نیروگاه قم
فاطمه خانعلی
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
#عکس
#امامزاده
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
اینستاگرام: @fatemeh__khanali
💢 دو پسوند دیگر در آوایش قمی
الف) پسوند قیدساز " َکی: aki"
این پسوند، یک پسوند ترکیبی است که عموما از واژهها و بویژه از صفتها، قید حالت میسازد. با این که چنین پسوندی در فارسی عامیانه کاربرد بیشینه دارد، در آوایش قمی نیز کم به کار نمیرود و برخی نمونههای آن را میآوریم:
۱. اینجورکی: اینگونه.
۲. اَقَصَّکی: از قصدکی؛ عمداً.
۳. بیخودکی: بیدلیل.
۴. قایمکی: پنهانی.
۵. همساختکی: همینگونه.
۶. یهورکی: یکورکی؛ متمایل به یک جهت.
ب) پسوند صفتساز "و: u"
یکی دیگر از پسوندهای فارسی که در فارسی عامیانه کاربرد فراوان دارد و در آوایش قمی هم با آن واژهسازیهایی صورت گرفته است، پسوند صفتساز "و" است.
این پسوند، بازمانده پسوند فارسی میانه "uk: وک" است که از واژهها و بویژه از اسمها، صفت میسازد و هنوز نشانهی آن در واژه قمی پلوشتک (: پرستو) بازمانده است.
برخی نمونههای قمی کاربرد این پسوند را بخوانیم:
۱. خیکو: صفت کسی که مانند خیک، یعنی چاق، است.
۲. غُزو: صفت کسی که غُز، یعنی برآمدگی پشت، دارد و گوژپشت است.
۳. گریهئو: صفت بچهای که زود به گریه میافتد.
۴. لُپًو: صفت کسی که گونههای برآمده دارد.
۵. ننهئو: صفت بچهای که به پشتیبانی مادر دلگرم است.
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
اتمام تملکات پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
شهردار قم از اتمام پروژه تملک و تخریب مغازههای قبرستان نو به منظور احداث باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: برنامهریزی و مطالعات روی طرحها مطابق چشمانداز و راهبردها انجام میشود.
متن کامل #خبر:
https://www.qom.ir/R9PlA
🆔 @shahrdari_qom
#قبرستان_نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚در آستانه ۱۲ اردیبهشت ماه روز معلم
🏫 با یکی از قدیمیترین مدارس ایران در قم آشنا شوید
🔰 دبیرستان ماندگار امام صادق(ع)
(حکیم نظامی قم)
کاربری آموزشی
قدمت: دوره پهلوی اول
🗄 اطلاعات ثبتی:
شماره ثبت: ۳۳۴۶
تاریخ ثبت ملی: ۱۵ اسفند ۱۳۷۹
موقعیت: قم، بلوار معلم، میدان روحالله
معمار: ماکسیم سیرو
شروع ساخت: ۱۳۱۴ سال
اتمام ساخت : ۱۳۱۷ سال
زیربنای ساختمان: حدود ۱۵۰۰ متر مربع
واقع در باغی به مساحت بیست هزار متر مربع
ضلع جنوبی بنا: زمینهای ورزش
ضلعهای شرق و غرب و شمال: گلکاری و درختان سبز و خرم
بر سراسر دیوارهای درونی و اندرونی دبیرستان کتیبههایی که اشعار آن از دیوان حکیم نظامی انتخاب شده و با خط بسیار زیبا نوشته شدهاند به چشم میخورد.
#مرکز_اسناد_شهرداری_قم
#بنیاد_قم_پژوهی
🆔 @shahrdari_qom
#کلیپ
آشنایی و معرفی "بیست و یکمین"
تا "سی امین" اثر تاریخی قم
دیگر کاروانسراهای قم
شهر قم از روزگاران پیشین، به دلیل قرار گرفتن در مسیر شاهراه های تجاری چون جاده ابریشم و راههای مواصلاتی در قرون و اعصار بعد، چون دوران سلجوقیان و صفویان، همواره مورد توجه کاروانهای تجاری بوده و در این مسیر دهها کاروانسرا بنا کردهاند.
از میان این کاروانسراها، برخی به دلیل اهمیت جایگاه و معماری بنا چون دیر گجین و پاسنگان، سالم مانده و بارها مورد مرمت قرار گرفتهاند و برخی تخریب شدهاند؛ بگونهای که یا قابل مرمت نیستند یا به دلیل بیمهری مسئولان استانی در حال تخریب کامل هستند.
در شمارههای پیشین، ده نمونه از کاروانسراهای نوع اول معرفی شد و در این بخش تعدادی از کاروانسراها که از درجه اهمیت کمتری قرار گرفته و بدون مرمت رها شده و یا با مرمت جزئی چندان مورد توجه قرار نگرفتهاند که بدین دلیل اطلاعات زیادی از آنان در دسترس نیست.
این کاروانسراها عبارتاند از:
- کاروانسرای الله قلی (تاج خاتون)
- کاروانسرای دلاک (خشتی و آجری)
- کاروانسرای باقرآباد
- کاروانسرای حوض سلطان
- کاروانسرای منظریه (داخل پادگان منظریه جاده قديم تهران)
- کاروانسرای عسگرآباد
در ادامه گزارشات به طور مختصر به معرفی
این کاروانسراها خواهیم پرداخت.
#یکصد_جاذبه_گردشگری_قم
#تمدن_هفتهزار_ساله_قم
#کاروانسرا
https://t.me/Qomghasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز معلم بر بهترین معلمهای شهر مبارک
دبیرستان حکیم نظامی
همه قبیله من عالمان دین بودند
مرا معلم عشق تو شاعری آموخت
محمد امیدواریان
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
#روز_معلم
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 خانه تاریخی توکلی موزه "عاشورا" میشود/بهسازی خانه تاریخی آیتالله فیض در قم
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم از تملک چندین خانه تاریخی در سال گذشته و سال جاری خبر داد و گفت: بهسازی خانه تاریخی آیتالله فیض در دستور کار قرار گرفته و خانه تاریخی توکلی بهعنوان موزه عاشورا در سال جاری مرمت میشود.
🎥 ویدئو متعلق است به بازدید شهردار قم از خانه تاریخی و زیبای مرحوم آیتالله فیض
✅ متن کامل #خبر:
https://www.qom.ir/ZlPrK
🆔 @shahrdari_qom
#خانه_آیتالله_فیض
📜 گزارشی تازه از سیل وحشتناک قم در سال ۱۳۱۳ ش
✍🏻 برشی از نامهٔ حاج آقا رضا زنجانی به پدرش حاجی سیّد محمّد مجتهد زنجانی
«پس از حرکت از کرمانشاه، چند شبی در همدان منزل حضرت فاضلنراقی به انتظار انقطاع باران متوقّف، و بالأخره حرکت و سه شب در عرض راه بهواسطهٔ کثرت سیل و خرابی طرق معطّل، و شب دهم ماه، دو از شب وارد شهرِ خرابِ موحشِ قم گردیدم! حقیقتاً منظرهٔ شهر وحشتانگیز است؛ قریب یکهزار و پانصد خانه خراب و متجاوز از ده هزار نفوس سیلزدگان آواره و بیپناه و اغلب فقیر و پریشان. علاوه [بر] فقری که داشتند، فقیرتر هم شدند.
... ترمیم و تسدید سدّ رودخانه حسبالأمر بهعهدهٔ وزارت طرق محوّل و قریباً مشغول میشود. مبلغ ده هزار تومان هم از طرف اعلیحضرت برای مساعدت سیلزدگان حضور حضرت آیةالله [حائری] (دام ظلّه) حواله شده است، ولی کفاف کی دهد این بادهها به مستی ما؟!»
👈🏻 کاملِ نامه در اینجا
@cheraghe_motaleeh
#سیل_۱۳۱۳ش_قم
💢 کوچه آقازاده (۱)
شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از شرکت در مجلس ترحیم بانو حاجیه معصومه خانم حائری یزدی، همسر مرحوم آیتالله حاج سید مصطفی خمینی در حسینیه شهدای قم، فرصتی دست داد تا برای عرض تسلیت به همراه یکی از دوستان به منزل حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدحسین خمینی، آقازاده مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی برویم. منزلی که منسوب به تاجر نیکوکار قمی مرحوم حاج محمد آقازاده بوده و در کوچهای به همین نام واقع در ابتدای خیابان ارم قم واقع شده است.
این منزل ظاهرا قدمتی بیش از یک قرن داشته و در طول نود سال گذشته، مسکن و مأوای برخی از بزرگان علم و فقاهت شیعه بوده و در و دیوار آن شاهد رفت و آمد و حضور بسیاری تجار و بزرگان قمی و علما و فقها و شخصیتهای درجه اول حوزه علمیه قم بوده است؛ همچنانکه طی همین چند روز گذشته نیز بسیاری از رجال و بزرگان حوزه و مقامات سیاسی و کشوری برای عرض تسلیت به منسوبان این فقیده سعیده در این مکان حضور یافتند.
جدای از این منزل، کوچه آقازاده در طول قرن گذشته محور بسیاری از حوادث و تحولات شهر قم بوده و در جای جای این کوچه شش متری که درازی آن ظاهرا کمتر از دویست متر است، اماکن و ساختمانهایی وجود دارد که هر یک شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در دوران تاریخ معاصر بوده و هستند.
لذا مناسب دیدم تاریخچه مختصری از این منزل و کوچه را تقدیم شما خوانندگان عزیز کنم. شاید اطلاعات آن برای برخی مفید فایده باشد.
در این کوچه مستقیم و یکدست که موازی خیابان معلم قم بوده و از سمت غرب به خیابان ارم و میدان شهدا و از سمت شرق به کوچه ارگ و میدان روحالله محدود شده است، ساختمانهای متعددی به چشم میخورند که مهمترین آنها عبارتاند از:
۱. هتل ارم که بعدا تبدیل به دارالتبلیغ اسلامی شده و هم اکنون دفتر تبلیغات اسلامی قم در آن مستقر هست.
۲. منزل مرحوم محمد آقازاده که در ابتدا مسکن وی بوده و بعدا محل اقامت مرحوم آیتالله العظمی حاج سیدحسین بروجردی در بدو ورود به این شهر شده و سپس به تملک آیتالله حاج سید محمد محقق داماد درآمده و محل اقامت ایشان بوده و قریب چهل سال است حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدحسین خمینی در آنجا ساکن است.
۳. ساختمان اصلی مؤسسه در راه حق، مرکزی که از دهه چهل مرکز فعالیت فرهنگی و علمی بوده و از اوایل ده پنجاه مرحوم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی پس از جدا شدن از مدرسه حقانی قم به واسطه مخالفت شدید با افکار و اندیشههای دکتر علی شریعتی و واجب دانستن مبارزه با آن، این مکان را تبدیل به مرکز آموزشی آرا و اندیشههای خود نمود.
۴. آبانبار موقوفه و مسجد سلماسی که خیری از اهالی سلماس آن را بنا نهاده قریب یک دهه محل تدریس حضرت امام بوده و در طول سالهای دهه سی هر روز شلوغترین و محققانهترین درس خارج اصول و فقه حوزه توسط ایشان در این مکان برگزار میشده است.
۵. منزل مرحوم آیتالله العظمی حاج سیدکاظم شریعتمداری که قریب سی سال به صورت متمادی محل حضور رجال علمی، سیاسی، ملی، مذهبی، امنیتی کشور در دوران رژیم پهلوی و اوایل تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران بوده است.
۶. منزل مرحوم آقای حاج حسین اعرابی داماد دوم و امین مالی حضرت امام که هم اکنون تجدید بنا شده و عتبه عباسیه در آنجا مستقر است.
۷. منزل و مدرسه علمیه مرحوم آیتالله العظمی حاج میرزا هاشم آملی که مدرسه ولی عصر(عج) نام داشته و هم اکنون توسط فرزند آن مرحوم جناب آیتالله حاج شیخ صادق لاریجانی بازسازی و تجدید بنا شده است.
۸. منزل مرحوم آیتالله حاج سیدمرتضی مرتضوی لنگرودی که هم اکنون تبدیل به مدرسه علمیه شده است.
۹. مدرسه علمیه حضرت آیتالله العظمی حاج آقا موسی شبیری زنجانی و دفتر آیتالله فاضل مالکی که در ابتدا و انتهای کوچه فوق واقع شدهاند.
اگر بخواهیم مرور کوتاهی به حوادث و تاریخچه اتفاقاتی که طی قرن گذشته در این کوچه و فضاهای مجاور آن رخ داده است بکنیم باید گفت:
منزل مرحوم آقازاده که حدود چهارصد متر وسعت دارد، قریب صد سال قبل در اواسط ضلع شمالی کوچه، نبش اولین فرعی در دو طبقه زیر زمین و همکف و در دو ضلع شمالی و جنوبی احداث شده است. حیاطی دلباز و سرتاسری در بین دو بنای ساختمان قرار گرفته که در حال حاضر با درختانی کهنسال و سرسبز و گلدان هایی متنوع از گلهای شاخ گوزنی صفای خاصی دارد.
این بنا که به نظر میرسد قریب پنجاه سال است تعمیر اساسی و بازسازی جدی به خود ندیده است، همچنان قبراق و سر حال، پذیرای ساکنان و واردین بوده و نمای ساختمان و درب و پنجرههای چوبی و طوسی رنگ آن هنوز زیبا و آراسته و چشم نواز به نظر میرسد. کنگرهها و شرفیهای لبه پشت بام که با آجرهای زرد و فیروزهای رنگ به شکل زیبایی در هم تنیده شدهاند همگی سالم بوده نشان از استحکام و معماری درست بنا در هنگام ساخت میدهد.
مهدی حاضری
۱۴۰۳/۰۲/۱۳
#کوچه_آقازاده
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت