eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
551 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
91 ویدیو
33 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @qompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
بنیاد قم‌پژوهی
💢 موزه مراجع قم مجموعه‌ای از لوازم شخصی و مدارک تاریخی مراجع تقلید ازجمله عمامه، لباس‌های شخصی، عکس‌ها، کتاب‌ها و ... در این موزه نگهداری می‌شود. همچنین زندگی‌نامه و مکتوبات مراجع تقلید در این موزه به نمایش گذاشته‌شده است. بخش معرفی کلی نیز شامل اطلاعات مختصری از چهل نفر از دیگر زعما، دانشمندان و فقهای شیعی مانند شیخ کلینی، شیخ مفید، سید رضی و سید مرتضی است. برخی از مراجع و فقهای برجسته عالم شیعه که در این موزه معرفی شده‌اند عبارت‌اند از: حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله کوه‌ کمره‌ای، سید محمدتقی خوانساری، آیت‌الله بروجردی، امام خمینی، افراد دیگری چون آیت‌الله اراکی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله تبریزی، آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله بهجت. فاطمه خانعلی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت اینستاگرام: @fatemeh__khanali
💢 یادداشتچه‌هایی از قم قم و قمی‌ها در مجموعه عاطفی "۱. جنگ‌ شماره ۲۲، مجموعه افشین عاطفی، مختصری در باره قم و تاریخ آن و برخی مطالب در باره مسجد جمکران (فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه افشین عاطفی، ص ۲۲) ۲. برخی از مجالس شیخ حبیب‌الله قمی به سال ۱۳۴۶ در مدرسه سلطانی (کاشان) (فهرست عاطفی، ۴۹، جنگ شماره ۵۲) ۳. مختصری در تاریخ قم و آداب زیارت حضرت معصومه به نظم و نثر، (جنگ‌) شماره ۱۰۳، فهرست عاطفی، ص ۹۰" حاشیه گفتم هر جا ذکری از قم و قمی ها می‌دیدم اگر مجالی بود ثبت و ضبط می‌کردم.‌ یادداشت بالا در همین جهت است. باید کوشش شود تا این نوشته‌ها از غربت خطی بودن بِدَرآید. شاید نکات ارزنده‌ای در آن‌ها پیدا شود.‌ در خصوص جناب افشین عاطفی و پدر فاضلش استاد حسن عاطفی باید گفت با مجموعه حاج آقا صادق اشکوری (انجمن ادبی اردیبهشت) دو بار میهمان این بزرگواران بودیم. الحق و الانصاف خدمات فرهنگی ارزشمندی به کاشان کرده‌اند. در گوشه گوشه کشور می‌توان چنین فرزانگانی یافت. کسانی که چراغ ایران‌شناسی را فروزان نگاه داشته‌اند. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت
💢 تونل زمان (۱) چند روز پیش بر آن شدم که یادی کنم از محله قدیمی ومنزل پدری. صفائیه کوی بیگدلی، کوچه احمدیان. ماشین را در خیابان بیگدلی پارک کردم و آمدم سر کوچه احمدیان و وارد تونل زمان شدم. رفتم به شصت تا ۶۵ سال پیش. همسایه‌ها را در کوچه دیدم. جنب و جوشی بود. محمد آقای آمپول‌زن را دیدم که از خانه بیرون آمد و دنبال بچه‌ها‌یی که در کوچه مشغول بازی بودند می‌دوید و آن‌ها را می‌گرفت و واکسن می‌زد. وای چه احساس مسولیتی. قدم زنان در بیگدلی دست چپ کوچه نریمان. رضا نریمان را داخل کوچه و جلوی خانه دیدم. دستی به رسم سلام برای این ورزشکار و غزال تیزپای دبیرستان حکیم نظامی بالا بردم. دست راست کوچه و منزل آیت‌الله سید محمدعلی روحانی است که با پدرم خیلی دوست است. در راه رسیدم به قصابی. چوب‌خط به دست وارد شدم. مقداری گوشت به من داد و چوب‌خط را گرفت و شکافی با چاقو به آن داد و گفت چوب‌خط را گم نکنی. گفتم چشم. رسیدم به تقاطع بیگدلی نگاهی به خانه بزرگ جناب ضیا بیگدلی انداختم. کمی پایین‌تر، جناب آقا مرتضی برقعی واعظ معروف را دیدم که با دو پسرش از خانه بیرون آمد و در پیچ کوچه از نظر پنهان شدند. و درختان بزرگ بید در انتهای دبیرستان حکمت. آمده‌اند به ما در دبیرستان کلاس هفت واکسن بزنند. به تحریک بچه‌هایی که مخالف واکسن بودند مانند سنجاب از این درختان بزرگ بالا رفتیم و خود را به لبه دیوار رساندیم و پریدیم پایین داخل کوچه که واکسن نزنیم. البته من مخالف این کار بودم ولی رفیق ناباب من را وادار به این کار کرد. ولی آن‌ها زرنگ‌تر بودند؛ چون فردا آمدند و به کسانی که واکسن نزده بودند، زدند. رسیدم به خیابان صفائیه. نگاهی به سمت چپ، شاطر عباس مشغول پخت نان است. بوی عطر نانش را از وسط بیگدلی حس کردم. کمی دورتر مدرسه زیبای تربیت محمدی را دیدم، از بس این مدرسه زیبا بود و بچه‌ها لباس یک شکل داشتند به پدرم گفتم می‌خواهم به این مدرسه بروم. گفت نمی‌شه اینجا فقط برای بچه‌های یتیم است. فهمیدم که چرا اسم مدرسه دارالایتام محمدی است. در صفائیه به طرف چهار راه مریض‌خونه یا چهار راه بیمارستان به راه افتادم. به کوچه ۲۶ رسیدم. نبش کوچه خشکه‌پزی آقای منتظری، گرسنه‌ام. دو ریال دادم و یک نان کسمه گرد و خوشمزه خریدم. ناگهان داخل کوچه حاج کاظم‌خان را دیدم که از خانه بیرون آمد و سوار تاکسی هیلمن بسیار قدیمی خود شد. همیشه از صفائیه می‌رفت تا حرم و بازار و دوباره همین راه را بر می‌گشت. تنها تاکسی معروف شهر بود. خیلی آرام حرکت می‌کرد. من همیشه با او مسابقه می‌دادم ولی الان کار دارم. نان کسمه‌خوران به راه خود ادامه دادم. رسیدم به دبیرستان حکمت. در بسته است. پشت نرده‌ها ایستادم. هیاهوی زیادی است. چه خبره؟ زنگ ورزش است. برادران بنی‌حسینی و گروهی دیگر با دبیر ورزش آقای سیدحسین اسدی مشغول والیبال هستند. چقدر دیدنی است. در سمت راست زمین، دانش آموز بلند بالایی به نام (آذر خرداد) مشغول پرتاب توپ در سبد بسکتبال است. همیشه در پرتاب از راه دور با دبیران ورزش مسابقه می‌داد. جوانی بی‌نهایت با ادب و فروتن و با وقار بود. زنگ به صدا در آمد و همه به صف شدند. رئیس دبیرستان از سالن بیرون آمد جلوی در ایستاد. با لباسی بسیار آراسته و تمیز مشغول صحبت شد و کمی نصیحت کرد. بله جناب آقای وفایی از خان‌های خوشنام قم و مردی بزرگ. هیچ‌وقت ندیدم با دانش‌آموزان تندی کند. وااای که چقدر با شخصیت است. حسین مقیمی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت
جلسه این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست۵۱۸) موضوع: تاریخ شفاهی رادیو ندای قم در دهه شصت و هفتاد با حضور: دکتر سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان قم و مدیر اسبق رادیو و سیمای استان قم ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۵/۱۶، ساعت۱۸ ↙️ مکان: میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
آشنایی و معرفی "سی و پنجمین اثر تاریخی قم" خانه تاریخی یزدان پناه خانهٔ یزدان پناه قم خانه‌ای تاریخی مربوط به اواخر دورهٔ قاجار است که در محله باغ‌پنبه شهر قم، خیابان باجک، کوچهٔ شمارهٔ ۱۱ واقع شده‌است.  این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کل مساحت بنا ۸۸۴/۵ متر مربع است که ۹۲۸ متر آن زیربنا است. (طبقات بالا و زیر زمین) این خانه دارای دو در ورودی است؛ یکی ورودی ساده که کارکرد اختصاصی‌تری داشته و از طریق آن امکان دسترسی به زیرزمین و اتاقهای پنج دری جبهه شمالی شرقی فراهم می‌شده و دیگری سردری بلند با طاق شلجمی آجری چهار ترک با چهار ستون سنگی مدور با سرستون و پایه ستون‌های حجاری شده و لب‌چینی هره سر در با کاشی‌های کنگره‌ای و آجربری است که از طریق پاگرد و دالان جبهه شمال شرقی به ایوان شمالی و سپس به حیاط مرکزی میانسرا) ارتباط می‌یابد. فضاهای اصلی خانه شامل اتاق.های پنج‌دری است که در سه جبهه شمال شرقی شمال غربی و جنوب غربی جای گرفته‌اند. جبهه جنوب شرقی نیز با یک سکوی دو ستونه و فضاهایی در جانبین به سرویس‌های بهداشتی اختصاص یافته است. شاخص‌ترین قسمت خانه اتاق پنج‌دری جبهه شمال غربی است که دارای کرسی‌چینی مرتفع‌تر ستون‌های سنگی و شاه‌نشین با پوشش قاب‌بندی است. پلکان سنگی حیاط مرکزی نیز رو به ایوان احداث شده و فضای اختصاصی خانه با باغچه‌های مجزا از طریق یکی از اتاق‌های این بخش قابل دسترسی است. فضای مذکور حدود هشتاد سال پیش از بنای اصلی جدا بود و به عنوان واحد مسکونی مجزا (خانه) یگانه (گوهر مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در اواخر سال ۱۳۸۲ با قسمت اصلی به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد و تعمیرات و مرمت‌های لازم در آنهـا صورت گرفته است. زیرزمین قسمت جنوب غربی، خانه با پوشش‌های کلیل یک دست و ستون هایی از سنگ یک‌پارچه، از دیگر بخش‌های برجسته و جالب توجه این خانه است که در روزهای گرم تابستان مورد استفاده ساکنان بوده است. زیرزمین گسترده جبهه شمال غربی بنا نیز به عنوان مطبخ و انباری، و فضاهای زیرزمین شاه‌نشین اصلی در قسمت شمال غربی به عنوان آب‌انبار و سرداب مورد استفاده بوده است. هم‌اکنون این خانه با مدیریت آقای شهاب‌علی عرب تبدیل به رستوران سنتی شده است. مالک اولیه خانه آقای حاج مهدی یزدان‌پناه بوده گه به تملک سازمان میراث فرهنگی قم در آمده است. (برگرفته از کتاب "قم نگینی در دل کویر"، حسین صادقی) اطلاعات بیشتر در کانال پیگیری کنید: https://t.me/Qomghasht
💢 یادداشتچه‌هایی از قم راه‌های منتهی به حرم "خیابان آستانه یک جاده پر پیچ و خم بوده که پستی و بلندی زیادی داشته و در چالی قرار داشته و دو طرف آن بالا بوده است. در بالای کناره‌ها دست فروش‌ها متاع خود را عرضه می‌داشتند. خیابان ارم نامش مرده‌شورخانه بوده است. در کنار مدرسه دارالشفا بازار متولی‌باشی قرار داشته است. این بازار در چالی قرار داشت و سطح زمین جلوی حرم با سقف بازار یکی بوده است." حاشیه این مطلب را چند دهه پیش از یکی از قدما شنیده و نوشته‌ام. کسی که حداقل زمان رضا شاه را درک کرده بود. متاسفانه نامش را ننوشته‌ام. ولی نشانی هایی که داد با اسناد و تصاویر هم خوانی دارد. چند سال پیش هنگام احداث پیاده‌راه ارم در نزدیکی‌های پاساژ ملت به زیرزمینی پر از اسکلت برخورد کردند که گویا مرده‌شوی‌خانه بوده است. متاسفانه بدون هیچ تحقیقی تخریب و پر شد. این‌گونه اطلاعات برای تدوین تاریخ شهرسازی قم به کار می‌آید. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت
💢 قم در داده‌های باستان‌شناسی حسین صادقی ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ تلگرام | ایتا | سایت
بنیاد قم‌پژوهی
💢 قم در داده‌های باستان‌شناسی منطقه قم به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری در مسیر شاهراه اصلی ارتباطات فرهنگی و بازرگانی شرق باستان از ادوار پیش از تاریخ تاکنون حلقه ارتباط و تعامل بین مراکز و حوزه‌های مختلف فرهنگی به شمار می‌آمده است. (دهقان‌پور و دیگران، ۱۳۹۹: ۸) کاوش‌ها و بررسی‌های انجام شده در منطقه قمرود به سرپرستی کابلی ( ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲)، تپه صرم کهک فصل اول تا سوم به سرپرستی پوربخشنده و فصل چهارم به سرپرستی سیامک سرلک و زاربلاغ به سرپرستی ملک‌زاده، غار وشنوه به سرپرستی اشتونر باستان‌شناس آلمانی و کوروش روستایی، محوطه شمشیرگاه خوراباد به سرپرستی حمید فهیمی و گورستان یوسف‌آباد خاوه جدیداً به سرپرستی سیامک سرلک دوره جدیدی از پژوهش‌های باستان‌شناسی را در استان قم شکل داد. (صادقی ،۱۳۹۷: ۵۴) نتایج کاوش‌ها و بررسی‌ها به‌روشنی غنای فرهنگی و بعد تاریخی منطقه و شهر قم را نشان داد. تا پیش از انجام دوره جدید پژوهش‌های ‌باستان‌شناسی در منطقه قم آنگونه که باید، تصویر روشنی از نقش و اهمیت این منطقه در شکل‌گیری و توسعه فرهنگی جوامع پیش از تاریخ و آغاز تاریخی به ویژه در حوزه فرهنگی فلات مرکزی در دست نبود. کاوش‌های قره‌تپه قمرود نشان داد که منطقه قم در طول هزاره ششم تا چهارم پیش از میلاد (حدود هشت هزار سال) یکی از مراکز مهم دوره ده‌نشینی است. (سرلک، ۵۹۶:۱۳۹۰) و دارای فرهنگ و تکنولوژی بسیار پیشرفته بودند و با فرهنگ‌های سیلک کاشان و چشمه‌علی ری و زاغه قزوین در ارتباط بودند. مدارک به دست آمده از لایه‌نگاری تپه شادقلی‌خان (چهارمردان - عمار یاسر) واقع در بافت تاریخی شهر قم نشان داد که حیات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی شهر در هزاره چهارم پیش از میلاد (شش هزار سال) تاکنون به طور مستمر ادامه داشته است. نتایج به دست آمده از کاوش‌های گورستان عصر آهن (۳۲۰۰ سال) تپه صرم و محوطه استقراری شمشیرگاه مبین آن است که منطقه قم در طول عصر آهن یکی از مراکز عمده فرهنگی در حاشیه کویر مرکزی محسوب شده است. کاوش‌های زاربلاغ (جاده قدیم قم - تهران )نشان داد که این منطقه از دوره ماد تا اشکانی و ساسانی از اهمیت مذهبی و سیاسی و بازرگانی برخوردار بوده است و در نهایت شواهد به دست آمده از کاوش‌های محوطه قلی درویش جمکران در حاشیه جنوبی شهر قم، فرهنگ هفت هزار ساله قم باستانی را تبیین نمود. کاوش‌های قلی‌درویش نشان داد که قم یکی از مراکز اصلی شکل‌گیری و توسعه فرهنگی جوامع استقراری عصر برنز و عصر آهن حاشیه مرکزی ایران است و در آغاز دوره تاریخی، محدوده فعلی استان قم قسمتی از ماد بزرگ بوده است. و به‌خصوص در دوره ساسانی قم یکی از مراکز مهم ایران محسوب می.شده است. ( صادقی، ۱۳۹۷: ۵۵) (منبع: "قم نگینی دل کویر"، تالیف حسین صادقی) ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ تلگرام | ایتا | سایت
💢 سلطان ستاری دختر ستارخان افراد معروف و مشهور یا منتسب به چهره‌های سرشناس بسیاری در قم مدفون هستند. بانو حاجیه سلطان ستاری دختر بزرگ ستارخان در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۶۵ در تهران وفات یافت و در آرامستان دارالسلام قم در نزدیکی قبر آیت‌الله شیخ حسین غفاری به خاک سپرده شده است. به صورت اتفاقی مقبره ایشان را یافتم. به یاد گفتاری از سردار ملی: "خاک می‌خوریم اما خاک نمی‌دهیم." امیرحسین میرقیصری ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت
💢 یادداشتچه‌هایی از قم خوراک‌های قمی "آبگوشت قنبید، آبگوشت یَخنی (بُزباش)، آش جو، آش شلغم، آش رشته، آش اُماج، آش آلبو خورا/ AlbuxorA_ ، آش شنبه اول سال، آش قیمه شوربا، آبدوغ، آبدوغ سرکه، اشکنه، انار طوقی، انار ترش یزدی: اناری که نه ترش و نه شیرین است. پلو یارمه، حلوا آردی، شامی نخودچی، شامی هویج، کوفته برنجی، کوفته نخودچی" حاشیه این یادداشت هم مربوط به دوران نوجوانی بنده است. پاره‌ای از خوراکی‌ها با دیگر شهرها مشترک است ولی جزو خوراکی‌های سنتی محسوب می‌شود. تا آنجا که می‌دانم تا کنون مقاله‌ای در خصوص خوراکی‌های قمی و طرز پخت آن به صورت علمی نگاشته نشده است. البته یادداشت‌ها و گزارش‌های مختصر وجود دارد. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت
💢 تونل زمان (۲) از پشت نرده‌ها و از لابلای میله‌های آهنی وارد تونل زمان شدم. با صف وارد سالن دبیرستان می‌شوم. همه بچه‌ها آرام و کم سروصدا راه می‌رفتیم تا وارد کلاس شویم. وسط سالن چشمم افتاد به جناب آقای حاج آقا عباس برقعی یکی از معاونان بسیار بزرگ و محترم دبیرستان. سلام کردم و جوابی ... . جناب برقعی واقعا نمونه یک معلم و با تجربه و بزرگوار بود. به هیچ عنوان با دانش‌آموزان تنش و برخورد تند نداشت. همه او را دوست داشتند. نگاهی به سمت چپ سالن انداختم. دیدم جناب شکری از آبدار خانه بیرون می‌آید. شاید برای رفع تشنگی یا خوردن چای رفته بود. آقای شکری همان بزرگواری که در جلسات بنیاد قم‌پژوهی حضور فعال داشت. نگاهی هم به دانش‌آموزان در سالن انداختم. خبری از برادران تجویدیان نبود. از بچه‌ها سراغشان را گرفتم. گفتند شاید برای مسابقه فوتبال به دبیرستان حکیم نظامی رفته باشند. حسین و علی تجویدیان دو برادر خوب و با اخلاق با آن القاب زیبایشان دو نفر از فوتبالیست‌های معروف قم بودند. وااای وقتی علی جلوی دروازه می‌رسید و توپ روی پایش می‌نشست، دروازه‌بان یارای گرفتن این شلیک قدرتمند را نداشت. حیف که هر دو برادر عمر کوتاهی داشتند. وارد کلاس شدیم و در پشت میز و نیمکت‌های سه نفره آرام گرفتیم. زنگ اول درس شیمی. دبیر آقای رادمنش مردی میانه بالا و بیشتر با کت و شلوار قهوه‌ای و تمیز و آراسته. با یک عینک دودی تیره و بزرگ. شاید علت این عینک تیره مشکل چشم چپ این استاد شیمی بود. در تدریس بسیار جدی است. طوری درس می‌داد که انگار می‌خواهد ما در همان کلاس‌های هفتم و هشتم جابربن حیان یا زکریای رازی شویم. رفتار ایشان با دانش‌آموزان بسیار خوب بود. زنگ دیگر خط داشتیم. فکر می‌کنید چه بزرگی وارد کلاس شد. مردی نسبتا درشت اندام‌ با عبایی قهوه‌ای رنگ بر دوش. محو رفتار شگفت او شدم. به‌سرعت وارد کلاس شد. اصلا حرف نمی‌زد یا به سوالات بچه‌ها جوابی کوتاه می‌داد. به یک چشم به هم زدن یک جمله آموزنده بسیار زیبا روی تخته سیاه نوشت و چاقوی جالبی را از جیب کت بلندش بیرون آورد و مشغول تراشیدن قلم بچه‌ها شد. خیلی از بچه‌ها برای اینکه خط ننویسند نوک قلم خود را می‌شکستند ولی استاد به‌سرعت با آن چاقوی قلم‌تراشی آن را می‌تراشید و بهانه‌ای باقی نمی‌گذاشت. نمره بسیار کم می‌داد. شاید شگرد کار او بود که بچه‌ها بیشتر تلاش‌ کنند. بله استاد بزرگ جناب آقای بحرینی (عشقی) بود که افتخار شاگردی او را داشتم. حسین مقیمی ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت
4_5888747329317510892.pdf
477.4K
پروندۀ ویژۀ قبرستان نو 📖🖌 تجلی هنر و معماری در آرامستان نو قم رضا تقی‌زاده نائینی، دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی "عمران‌نامه"، شماره ۲۳ @omran_nameh
🔸دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در نشست قم پژوهی: 🔸تاریخ رسانه‌های شنیداری و دیداری در قم مغفول مانده است مدیر پیشین رادیو و سیمای استان قم در نشست قم‌پژوهی با موضوع «تاریخ شفاهی رادیو ندای قم در دهه شصت و هفتاد» گفت:تاریخ رسانه‌های شنیداری و دیداری (رادیو و تلویزیون) و نحوه شکل گیری آنها بر خلاف مطبوعات در قم مغفول مانده است. به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، پانصدو هجدهمین جلسه بنیاد قم‌پژوهی با موضوع تاریخ شفاهی رادیو ندای قم در دهه شصت و هفتاد با حضور جمعی از اعضای این بنیاد و کارشناسان در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. دکتر سیدمرتضی اسماعیلی طبا، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب و مدیر اسبق رادیو و سیمای استان قم در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه قم در تاریخ تشیع و شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران گفت:هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به سمت ایران و قم تاریخ ساز بوده و تاثیرات بسیار مهم سیاسی اجتماعی و فرهنگی بر جهان نشیع و کشورمان داشته و شهر قم به برکت حضور مرقد مطهر این بانوی بزرگ جایگاه ویژه‌ای یافته است، اما در مقوله تاثیرات هجرت ایشان کار‌های پژوهشی اندکی انجام شده است. وی در ادامه موضوع تاریخ شفاهی رادیو ندای قم در دهه شصت و هفتاد را مورد توجه قرار داد و گفت:تاریخ رسانه‌های شنیداری و دیداری (رادیو و تلویزیون) و نحوه شکل‌گیری آنها بر خلاف مطبوعات در قم مغفول مانده است. ادامه خبررا اینجا بخوانید:👇 http://qompajoohi.ir/?p=14141 تلگرام | ایتا | سایت
در قم‌ در حاشیه‌ میدان‌ بزرگی‌ که آستانه حضرت معصومه در میان‌ ان‌ واقع‌ است‌ در کنار خیابانی‌ که‌ به‌ راه‌ اصفهان‌ منتهی‌ میشود ،ساختمانی‌ هست‌ که سابقاً‌ مطب‌ دکتر شفا‌الدوله از پزشکان‌ معروف‌ قم‌ بوده‌  است و در اطراف بالا خانه‌ ای‌ که‌ مشرف‌ به‌ خیابان‌ است‌ و ساختمان. استانه‌ روبروی‌ ان‌ واقع‌ شده‌ این‌ اشعار که‌ گویا‌ از طبع‌ همان‌ پزشک‌ است‌ و در ان‌ اشاره‌ به‌ بقعه‌ حضرت‌ معصومه‌ و حذاقت‌ خود‌ کرده‌ بدین‌ گونه‌‌ نوشته‌ شده‌ است: رواق‌ حکمت‌ اینجا،کاخ‌ سبط‌ مصطفی انجا بشارت‌ دردمندان‌ را، دوا اینجا شفا انجا در اینجا طب‌ یونانی‌ و تشریح‌ اروپایی قوانین‌ الهیات‌ و ایات‌ خدا انجا سبب‌ اینجاست‌ یعنی‌ حکمت‌ تدبیر و دانایی ‌توانایی‌ است‌ یعنی‌ حکم‌ و تقدیر و قضا انجا قطعه‌ دیگر‌ در ضلع‌ دیگر: از غم‌ هجر مریضی‌ که‌ گرفتار تب است نسخه‌ اش‌ افشره‌ وصل‌‌ به‌ هنگام‌ تب است وانکه‌ در بستر بیماری‌ عشق‌ است‌ دواش خرفه‌ خال‌ و گل‌ عارض‌ و عناب‌ لب است فاد  زهر اثر سم‌ و خیالات‌ به‌ مغز سبزه‌ و باغ‌ و گل‌ و قصه‌ شعر و ادب است الغرض‌ نیست‌ عجب‌ گر بشود سهل‌ علاج هر مریضی‌ که‌ ز هر درد به‌ رنج‌ و تعب‌ است مقالات‌ سعید نفیسی‌ جلداول عکس ان‌ را نگاه کنید👇👇👇 https://t.me/ALI4asS