eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
455 عکس
66 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه سی‌و‌‌ سوم: شنبه۸مهر۱۴۰۲ ساعت ۱۹ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: سعدی‌خوانی. شاهنامه‌خوانی. حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
⚡️چرا باید رمان بخوانیم؟ ✔️مصطفی ملکیان در گفتگو با مجله الف یا🔻 🔹خدمتی که رمان می‌کند در اینکه من خودم را بشناسم و دیگران را بشناسم از خدمتی که فلسفه می‌کند به مراتب وسیع‌تر است. ما برخلاف قرص‌های آسپرین که یک میلیاردش هم از دستگاه بیرون بیاید مثل هم است، مثل هم نیستیم و اگر کسی گمان کند ما انسان‌ها مثل هم هستیم از شناخت انسان‌ها واقعاً غافل افتاده و جهل مرکب نسبت به انسان‌ها دارد نه علم. اگر بخواهیم جهل مرکب تبدیل به علم شود باید از کلی‌گوئی‌ها بیایم و نشان بدهیم که هرانسانی سرنوشت خاص خودش را دارد در عین اینکه سرشت مشترکی هم با دیگر انسان‌ها دارد. 🔹رمان خواندن هر بار ما را با یک، دو، سه و N انسان بی‌نظیر دیگر هم مواجه می‌کند. این طور نیست که هرکسی شجاع باشد سخی هم باشد، بیا انسان شجاع بخیل نشانت بدهم، این طور هم نیست که هر کسی سخی‌ست شجاع هم هست، من سخی بزدل هم نشان می‌دهم. همه همبستگی‌هایی را که ما گمان می‌کنیم در ویژگی‌های انسانی وجود دارد بهم می‌زند و نشان می‌دهد این همبستگی‌ها توهمی است. ما فکر می‌کنیم همبستگی وجود دارد بین پولدار بودن و بی‌رحم بودن، بین فقیر بودن و متواضع بودن، بین صداقت و سخا؛ اصلاً و ابداً اینگونه نیست.همبستگی‌های معنادار را که ناشی از تعمیم‌های شتابزده است رمان بهم می‌زند. 🔹به نظرم نشان دادن رنگارنگی انسان‌ها فقط با رمان انجام می‌گیرد. به تعبیر عرفا «لا تکرار فی‌ التجلی» در تجلی خداوند تکرار نیست، هرگز خداوند دو انسان را شبیه به هم نیافریده، هر کدام از ما یک موجود است بی‌نظیر که تکرار نشده‌ایم و نخواهیم شد که یک دانه از ما وجود  دارد، این را من نه در فلسفه می‌بینم، نه در علوم تجربی انسانی مثل روانشناسی و جامعه‌شناسی و اقتصاد و نه در عرفان، نه در انسان‌شناسی تاریخی، نه در دین و مذهب. در رمان من به عنوان یک شخصیت با شما به عنوان شخصیت دیگر رمان در دادوستدها می‌فهمیم که چقدر با هم تفاوت داریم، در عین اینکه البته در یک سلسله امور کلی که فهم آن فقط به درد تعمیم‌های علوم انسانی تجربی و فلسفه می‌خورد ولی برای ما مساله‌ای را حل نمی‌کند و مشکلی را رفع نمی‌کند. @namehayehawzavi 🔻 @mostafamalekian
استاد محترم جناب آقای حسن طاهری درگذشت مادر بزرگوارتان را خدمت جنابعالی و بازماندگان تسلیت می‌گوییم. از درگاه ایزد متعال برای آن مرحومه، رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و سایر بازماندگان، صبر و اجر مسألت داریم. کانون نویسندگان قم
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ هشتم: یک‌شنبه۹مهر۱۴۰۲ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
نسبت‌به کاری (چیزی) اقدام کردن (نمودن) نام این فرسته عبارت رایجی است که جمله‌ها را دراز یا دیریاب می‌کند، که با تغییر یا حذف آن می‌توانیم جمله‌ها را کوتاه یا زودیاب کنیم. ⛔ ننویسیم: مرکز توسعهٔ فرهنگ و هنر در فضای مجازی: مجموعهٔ «طاقچه» مکلف است نسبت‌به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند. ✅ بنویسیم: مرکز توسعهٔ فرهنگ و هنر در فضای مجازی: مجموعهٔ «طاقچه» باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کند. ⛔️ ننویسیم: گروه‌های علمی جشنواره با تشکیل جلسات متعدد نسبت‌به بررسی و ارزیابی اجمالی آثار ثبت‌شده براساس معیارهای پژوهشی اقدام نمودند. ✅ بنویسیم: گروه‌های علمی جشنواره در چندین جلسه آثار ثبت‌شده را براساس معیارهای پژوهشی بررسی و ارزیابی اجمالی کردند. یادآوری: ۱) هنگامی که می‌توانیم فعل مناسبی را به‌کار ببریم (مانند «بررسی و ارزیابی کردن یا دریافت کردن» در دو نمونۀ بالا)، نباید از آن عبارت قالبی و بلند استفاده کنیم. ۲) گاهی «اقدام کردن» صرفاً به معنای «دست‌به‌کار شدن» یا «کاری را آغاز کردن» است (این معنا در مجموعه‌فرهنگ‌های سخن نیامده‌است): «۵۵ برند پوشاک خارجی که برای ثبت نمایندگی در ایران اقدام کرده‌اند (یعنی دست‌به‌کار شده‌اند، ولی هنوز ثبت نکرده‌اند)». (از اینترنت) ۳) «اقدام کردن» رسمی‌تر از «دست‌به‌کار شدن» است (یا تلقی می‌شود) و برای همین بیشتر به‌کار می‌رود. سید محمد بصام @Matnook_com
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی بستانی در قرن گذشته، در دورانی که لبنان مانند سایر کشورهای عربی یکی از ولایت‌های امپراتوری عثمانی بود زندگی می‌کرد. ✳️ نظر ویراستار عبارت دو پیام دارد. یکی این که بستانی چه زمانی زندگی می‌کرد. دیگر این که آن دوران چه خصوصیتی داشت. فعلاً عبارت به شکلی است که پیام اول ناتمام می‌ماند و دومی بیان می‌شود و آنگاه به اولی برمی‌گردیم. یعنی «زندگی می‌کرد» در انتها آمده است و خواننده تا رسیدن به آن، دقیقاً نمی‌داند که بستانی در قرن گذشته چه کاری می‌کرده است. بهتر است ابتدا «زندگی می‌کرد» را بیاوریم و پیام اول را تمام کنیم. بعد آن دوران را توصیف کنیم. خواننده در این صورت پیام اول را گرفته و دومی را بدون تعلیق و انتظار دریافت می‌کند. ✅ حاصل ویرایش بستانی در قرن گذشته زندگی می‌کرد، در دورانی که لبنان مانند سایر کشورهای عربی یکی از ولایت‌های امپراتوری عثمانی بود. ۱۴۰۲/۰۷/۰۹ تلگرام | ایتا | سایت
💢 نویسنده کیست؟ رضا بابایی این سؤال، کهنه و قدیمی است. هر کس از منظر خود به آن پاسخ داده است. اما در هر صورت خطا است اگر گمان کنیم واحد نویسندگی، جمله است؛ واحد نویسندگی متن یا پاراگراف است. یعنی نویسنده کسی است که می‌تواند متن بیافریند؛ ولو با جملات ضعیف. من کتابی نوشتم به نام «بهتر بنویسیم». کل آن دربارۀ جمله‌نویسی است و از آن فراتر نرفته است. ولی واقعا این نویسندگی نیست. ما باید بدانیم که مهارت و نبوغ در حوزۀ کلمه احدی را نویسنده نمی‌کند. و دوم اینکه جمله‌سازی هم کسی را نویسنده نمی‌کند. حتی اگر جملات شما زنده‌ترین سلول‌های پیکر باشد. نویسنده کسی است که ساختار بیافریند. در دوره‌های آموزشی، این مشکل بوده است که ما از جمله فراتر نرفتیم؛ در حالی‌که خیلی از کارهای دیگر باید کرد. تقریباً از دهۀ هشتاد من و خیلی از دوستان متوجه این ضعف شدیم و به این نتیجه رسیدیم که نویسندگی در حوزۀ کلمه و جمله نیست. واحد نویسندگی پاراگراف و متن است. متأسفانه ما این مهارت را نیاموختیم و شاید آموختنی هم نباشد. دست‌کم این را بپذیریم و بعد از این، همۀ وقتمان را صرف کلمه و جمله نکنیم. جمله برای دبستان است و کلمه برای کودکستان. دانشگاه نویسندگی محل آموزش پاراگراف است. آثار و پدیده‌های ادبی خودمان را که می‌بینیم در واقع اهمیت اینها به مجموعه و ساختار کلی آنها است. اگر ساختار نباشد با این دانه‌های تسبیح نه می‌توان ذکر گفت و نه فایده‌ای دارند؛ اشیاء یا گوهرهایی پراکنده در گوشه و کنار هستند. من خواهش می‌کنم از شما وقتی سخن از قلم و نوشتار و نویسندگی می‌شود ذهنتان به سمت کلمه و جملات نرود. آنها مصالحی هستند که در همه جا هست و هرکسی می‌تواند آن را بخرد. هنر بعد از دسترسی به این مصالح است که باید بیاموزیم. ۱۴۰۲/۰۷/۱۰ تلگرام | ایتا | سایت
💢 نویسنده کیست؟ رضا بابایی این سؤال، کهنه و قدیمی است. هر کس از منظر خود به آن پاسخ داده است. اما در هر صورت خطا است اگر گمان کنیم واحد نویسندگی، جمله است؛ واحد نویسندگی متن یا پاراگراف است. یعنی نویسنده کسی است که می‌تواند متن بیافریند؛ ولو با جملات ضعیف. من کتابی نوشتم به نام «بهتر بنویسیم». کل آن دربارۀ جمله‌نویسی است و از آن فراتر نرفته است. ولی واقعا این نویسندگی نیست. ما باید بدانیم که مهارت و نبوغ در حوزۀ کلمه احدی را نویسنده نمی‌کند. و دوم اینکه جمله‌سازی هم کسی را نویسنده نمی‌کند. حتی اگر جملات شما زنده‌ترین سلول‌های پیکر باشد... ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇 http://qomqalam.ir/1402-7-10/ تلگرام | ایتا | سایت
🌺 میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله)، فرزند گرامی‌اش، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) و هفته وحدت را به تمامی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت میگوییم. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: 🔹 طلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ ،ألا إنَّ اللّه َ يُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ. 🔸 طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. بدانيد كه خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. 🔹 اصول کافی ج ۱، باب دوم، ص۳۵ تلگرام | ایتا | سایت
💢 از رویِ دستِ ویراستار 🔸منبع: کتاب طریق ویرایش تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ سی‌ و هفتمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸نویسندگی خلاق استاد مصطفی پورنجاتی ۱۰جلسه( شنبه ساعت ۱۵) 🔸فیلمنامه‌نویسی استاد مهدی داودآبادی ۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۵) 🔸ویرایش مقدماتی استاد محسن خالقی ۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۶:۳۰) 🔸داستان‌نویسی مقدماتی استاد علی‌اصغر کاویانی ۱۰جلسه (دوشنبه ساعت۱۵) 🔸یادداشت‌نویسی و نگارش در رسانه استاد حسن طاهری ۵جلسه(دوشنبه ساعت۱۶:۳۰) 🔸داستان‌نویسی تکمیلی۲ (کودک و نوجوان) استاد علی‌اصغر کاویانی ۱۰جلسه (سه‌شنبه ساعت ۱۵) 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار ۱۰ جلسه(سه‌شنبه ساعت ۱۶:۳۰) 🔸ویرایش رایانه‌ای استاد علی کسرائیان ۱۰جلسه (چهارشنبه ساعت۱۵) 🔸صفحه‌آرایی استاد کسرائیان ۱۰جلسه(چهارشنبه ساعت۱۶:۳۰) 🔸کارگاه داستان‌نویسی استادکاویانی ۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵) 🔸انجمن داستان‌نویسی استاد کاویانی ۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵) 🔹دانش آموزی 🔸نویسندگی خلاق (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی ۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح) 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر۱۴۰۲ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan37 🔸تلفن: کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱ دفتر مهارت‌افزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی‌های ارتباط: @kanooneqom @Toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @kanoonnevisandeganqom سایت: www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری کلاس‌ها:ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه سی‌و‌‌ چهارم: شنبه۱۵مهر۱۴۰۲ ساعت ۱۹ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: سعدی‌خوانی. شاهنامه‌خوانی. حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢 شاهنامه‌خوانی 🔸 جلسه شاهنامه‌خوانی 🔹 استاد: حسین مقیمی 🔹جلسه پنجم: یک‌شنبه۱۶مهر ۱۴۰۲ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
🌺قالَ الإمام‌الجواد (علیه‌السلام): مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ 🌺حضرت امام جواد عليه‌السلام: هر كس قبر عمّه‌ام (حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش اوست. [ كامل الزيارات، ص ۵۳۶.] 🌺سالروز ورود با برکت کریمه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) را به شهر قم تبریک می‌گوییم. 🌺 تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دانشگاه طلوع مهربرگزار می‌کنند: ⬅️ آشنایی با متون کلاسیک ادبی 🔹شنبه‌ها: مثنوی‌خوانی استاد علی حیدری یساولی 🔹یکشنبه‌ها: حافظ‌‌‌خوانی دکتر احمدعزّتی‌پرور سعدی‌خوانی دکتر حسن عزیزی شاهنامه‌خوانی استاد حسین مقیمی 🔸زمان: ساعت ۱۹ 🔸مکان: میدان رسالت، دانشگاه طلوع مهر برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ها، کانال‌های کانون نویسندگان قم در ایتا و تلگرام را دنبال کنید. حضور برای عموم علاقه‌مندان رایگان است. 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
🌸 از صدایِ سخنِ عشق ندیدم خوش تر / یادگاری که در این گنبدِ دَوّار بِمانْد ... 🌸 بر جمالِ تو چنان صورتِ چین حیران شد / که حدیثش همه جا بر در و دیوار بِمانْد ... 💢 بیستم مهر ماه، روز بزرگداشت حافظ را گرامی می‌داریم. تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه سی‌و‌‌ پنجم: شنبه۲۲مهر۱۴۰۲ ساعت ۱۹ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: سعدی‌خوانی. شاهنامه‌خوانی. حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ نهم: یک‌شنبه۲۳مهر۱۴۰۲ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
بسم الله الرحمن الرحیم «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ▪️حمله موشکی و عامدانه رژیم صهیونیستی کودک‌کش به «بیمارستان المعمدانی غزه» را محکوم می‌کنیم. تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه سی‌و‌‌ ششم: شنبه۲۹مهر۱۴۰۲ ساعت ۱۹ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: سعدی‌خوانی. شاهنامه‌خوانی. حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معرفی دوره نویسندگی خلاق توسط مدرس دوره، سرکار خانم شفیعه اسماعیلی ویژه دانش‌آموزان دختر کلاس‌های پنجم تا دهم ⬅️ سی‌وهفتمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا سوم آبان ۱۴۰۲ شماره‌های تماس: 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: @Toloumehr 💢کانون نویسندگان قم 💢 دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر احمدعزّتی‌پرور 🔹جلسه پنجم: یک‌شنبه۳۰ مهر۱۴۰۲ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢کوتاه‌نویسی‌ محمدکاظم کاظمی باید از درازساختن بی‌موجب جملات‌، پرهیز کرد. یکی از شکلهای درازنویسی‌، تکرار کلمات مشابه در یک جمله یا جمله‌های پیاپی بود. شکل دیگر، توضیح‌دادن واضحات است‌. به واقع در بسیاری از نوشته‌های ما، معنی با بخشی از جمله کامل می‌شود و هیچ ضرورتی برای توضیح بیشتر آن نیست‌، ولی ما بی‌موجب سخن را تکرار می‌کنیم‌. من برای این که خود توضیح واضحات نداده باشم‌، می‌کوشم پا به پای مثالها پیش بروم و دریافت بیشتر سخن را به خوانندگان فهیم واگذارم‌. مثال ۱ در دکان استاد عطّار علاوه بر آن‌که مشتریان برای خرید اجناس عطّاری می‌آمدند بزرگانی هم به این مغازه رفت و آمد داشته‌اند. وقتی سخن از دکان و مشتری باشد، لاجرم می‌توان دانست که مشتریان برای خرید اجناس می‌آمده‌اند و هیچ نیازی به ذکر این کار نیست‌. پس قسمت «برای خرید اجناس عطاری‌» قابل حذف است‌، چون مشتری برای کاری دیگر نمی‌آید. از سوی دیگر، می‌توان از بین «دکان‌» و «مغازه‌» هم یکی را حذف کرد و مانع تکرار کلمات مشابه شد. پس عبارت چنین خلاصه می‌شود: علاوه بر مشتریان معمولی‌، بزرگانی هم به مغازۀ استاد عطار رفت و آمد داشته‌اند. مثال۲ قیمت تمبرهایی که در افغانستان منتشره شده است در دوره‌های گوناگون متفاوت بوده است‌. قیمت تمبر همیشه وابسته به قیمت ارسال مراسلات پُستی از سوی دولت بوده است و هر مقدار که قیمت ارسال مراسلات بالا می‌رفت قیمت روی تمبرها هم افزایش پیدا می‌کرد. تمبر، چیزی است منتشرشدنی‌، پس اگر بگوییم «تمبرهای افغانستان‌» معنی این را می‌دهد که «تمبرهایی که در افغانستان منتشر شده است‌» و این عبارت دراز لازم نیست‌. از سوی دیگر، از قسمت «و هر مقدار که قیمت مراسلات‌...» تا آخر پاراگراف‌، به واقع تکرار و توضیح جملۀ پیشین است و چیز تازه‌ای ندارد. پس می‌توان آن را نیز برداشت و عبارت را چنین کوتاه ساخت‌: قیمت تمبرهای افغانستان در دوره‌های گوناگون متفاوت بوده است و وابسته به قیمت ارسال مراسلات پُستی از سوی دولت‌. مثال۳ از فعالیتهای چشمگیر دیگری که در این دوره صورت گرفت ارسال مراسلات پُستی از طریق پُست هوایی بین شهرهای خود افغانستان بود که تا قبل از سال۱۳۳۵ خورشیدی ارسال مراسلات فقط از طریق زمینی صورت می‌گرفت که بعد از این سال ارتباط هوایی کابل بین چند شهر از جمله هرات‌، مزار شریف‌، قندهار و میمنه نیز برقرار شد. در عبارت بالا، همین که «بعد از سال ۱۳۳۵ ارتباط هوایی برقرار شد» خودش می‌رساند که لابد پیش از آن‌، ارتباط فقط زمینی بوده است‌. پس هیچ نیازی به گفتن این که «تا قبل از سال ۱۳۳۵ ارسال مراسلات فقط از طریق زمینی صورت می‌گرفت‌» هیچ لازم نیست‌. من عبارت را چنین کوتاه کردم‌: کار چشمگیر دیگر در این دوره‌، ارسال مراسلات پُستی از طریق پُست هوایی بین شهرهای خود افغانستان بود. از سال ۱۳۳۵خورشیدی ارتباط هوایی کابل و هرات‌، مزارشریف‌، قندهار و میمنه برقرار شد. ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ تلگرام | ایتا | سایت
💢گزارش تصویری از نشست‌های این هفتۀ مثنوی و حافظ ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ تلگرام | ایتا | سایت