eitaa logo
کانون نویسندگان قم
1.7هزار دنبال‌کننده
375 عکس
41 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب موسسه آموزش عالی طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
📡ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید... 🔷 دانشگاه طلوع مهر 🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت 🔷واحد خواهران طلوع مهر 🔸تلگرام | ایتا 🔷دفتر مهارت افزایی طلوع مهر 🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت 🔷مرکز مشاوره طلوع مهر 🔸تلگرام | ایتا | | اینستاگرام | سایت 🔷کلینیک حقوقی طلوع مهر 🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت 🔷کانون نویسندگان قم 🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت 🔷بنیاد قم پژوهی 🔸 تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت
💢 كاربرد نابجا رضا بابایی دقت و باریك‌بینی در معنا و نسبت میان كلمات، از بایسته‌های درست‌نویسی است. گاهی كلمات در معنای خود به كار نمی‌روند و گاهی در جای خود نمی‌نشینند. برخی كلماتی كه گاهی در معنا یا در جای خود به كار نمی‌روند، به این قرار است: ـ تقدیر، به معنای اندازه‌گیری یا ارزیابی است، نه قدردانی. ـ تحكیم، به معنای حكم دادن و داوری است، نه استوار كردن. ـ تجلیل، به معنای انداختن جُلّ بر پشت چارپا است، نه بزرگداشت. ـ پایمردی، به معنای وساطت و شفاعت است، نه پایداری. ـ بهانه، به معنای دلیل ناقص و سست است، نه مناسبت. بنابراین این جمله درست نیست: «به بهانۀ تولد ابن سینا، اول اردیبهشت را روز پزشك نامیده‌اند.» ـ پیرامون، به‌ معنای اطراف و در مقابل كانون است. بنابراین «پیرامون ادبیات» یعنی حواشی و حومۀ ادبیات، نه «دربارۀ ادبیات». ـ تا، برای بیان مقصد و هدف است، نه نتیجه و حاصل قهری. بنابراین جملۀ زیر نیاز به ویرایش دارد: «آن‌قدر غذا خورد تا مریض شد.» زیرا كسی به هدف بیماری، پرخوری نمی‌كند؛ ولی نتیجۀ قهری آن، همین است. صورت صحیح جمله این‌گونه است: «آن‌قدر غذا خورد كه مریض شد.» ـ فراری، یعنی آن‌كه فرار می‌كند یا كرده است. بنابراین جملۀ « نباید بچه‌ها را از مدرسه فراری داد» درست است، نه جملۀ « نباید بچه‌ها را از مدرسه فراری كرد.» ـ درب، عربی و به معنای «در بزرگ = درواز» است. بنابراین به جای «درب خانه» یا «درب قوطی» یا «درب مغازه» باید «در خانه» و ... گفت. ناصر خسرو: «انگشت مكن رنجه به در كوفتن كس.» ـ اضافۀ اسم به حروف، جایز نیست. غلط: كتاب من جدای از من نیست. درست: كتاب من جدا از من نیست. ـ عبارت «لازم به ذكر است» ساختاری مشوش دارد و باید به جای آن از عبارت‌هایی مانند «شایان ذكر است»، «گفتنی است»، «ناگفته نماند»، «باید افزود» استفاده شود. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه سی‌و‌‌ هشتم: شنبه۱۳آبان۱۴۰۲ ساعت ۱۹ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: سعدی‌خوانی. شاهنامه‌خوانی. حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢 ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز را گرامی می‌داریم 📣کانون نویسندگان قم ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی با همدستی آمریکای جنایتکار، از ملت استکبارستیز ایران اسلامی دعوت می‌نماید تا با حضور حماسی و شکوهمند در مراسم یوم الله ۱۳ آبان در قم و سراسر کشور، حمایت خود را از آرمان‌های انقلاب اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی و همراهی و همدردی خویش با ملت مقاوم و مظلوم غزه را اعلام نمایند. تلگرام | ایتا | سایت
💢 كاربرد نابجا(۲) رضا بابایی ـ رهنمون، صفت فاعلی و به معنای راهنما است؛ اما برخی آن را در معنای «راهنمایی»(مصدر) به‌كار برده، می‌نویسند: «او ما را به سوی هدف رهنمون كرد.» درست آن است كه بنویسیم: «او ما را به سوی هدف رهنمون گشت.» بنابراین «رهنمون» را در جایی می‌توانیم استفاده كنیم كه بتوانیم جای آن كلمۀ «راهنما» را بگذاریم. ـ كنكاش، به معنای مشورت و رایزنی است، نه كاوش. ـ پسوند «شناسی»(logi) پس از تركیب با برخی اسم‌ها، آنها را تبدیل به نام دانش‌های خاصی می‌كند؛ مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی و حافظ‌شناسی. مشكل این‌گونه تركیب‌‌ها این است كه نمی‌توان با اتصال «یای نسبت» به آنها صفت ساخت. برای ساختن صفت نسبی از آنها باید یكی از دو كار زیر را كرد: یك. به جای «یای نسب» از دیگر ادات نسبت استفاده شود؛ مثلا جامعه‌شناسانه یا جامعه‌شناسیك. دو. «شناسی» تبدیل به «شناخت» شده، یای نسبت به آن متصل گردد: جامعه‌شناختی، معرفت‌شناختی. پسوند «شناخت» در متون كهن كاربرد داشته و دقیقا به معنای «شناسی» به كار می‌رفته است. اكنون نیز گاهی در همین معنا به كار می‌رود: قرآن‌شناخت = قرآن‌شناسی؛ هنرشناخت = هنرشناسی. نكتۀ مهم در تركیب‌های فوق، این است كه بدانیم تركیب‌هایی مانند حافظ‌شناسی یا جامعه‌شناسی، اسم‌اند؛ اما تركیب‌های جامعه‌شناختی یا جامعه‌شناسانه یا جامعه‌شناسیك، صفت‌اند. مثلا در جملۀ زیر، «جامعه‌شناسی» اسم، و «دین‌‌شناختی» صفت «نظریه‌ها» است: «جامعه‌شناسی، بستر مناسبی برای تحول نظریه‌های دین‌شناختی است.» در این جمله، جای «دین‌شناختی» می‌توان تركیب «دین‌شناسانه» را گذاشت؛ اما نمی‌توان از آمیزۀ «دین‌شناسی» استقاده كرد. ـ «گزار» و «گذار» را نباید به جای یكدیگر به كار برد. «گزاردن» به معنای ادا كردن و به‌جای آوردن كاری است؛ مانند نمازگزار، حج‌گزار، خدمت‌گزار، پاسخ‌گزار، سپاس‌گزار، حق‌گزار. حافظ: فرض ایزد بگزاریم و به كس بد نكنیم... مستان تو خواهم كه گزارند نمازم... چه باشد حق نعمت می‌گزارم... معنای دیگر «گزاردن» گزارش كردن یا گزاره‌سازی است؛ مانند مثال‌های زیر: خواب‌گزار: كسی كه خواب را تعبیر یا تبدیل به گزاره می‌كند. گله‌گزار: كسی كه گلایه‌های خود را به زبان می‌آورد. خبرگزار: كسی كه خبر گزارش می‌كند. پیغام‌گزاز: كسی كه پیامی را بیان می‌كند. سخن‌گزار: سخنور اما «گذار» از مصدر «گذاشتن» یا «گذراندن» به معنای نهادن یا عبور كردن است؛ مانند بنیان‌گذار، تأثیرگذار، رهگذار، گشت‌وگذار. ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تلگرام | ایتا | سایت
💢 شاهنامه‌خوانی 🔸 جلسه شاهنامه‌خوانی 🔹 استاد: حسین مقیمی 🔹جلسه ششم: یک‌شنبه۱۴آبان۱۴۰۲ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ سی‌ و هفتمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸فیلمنامه‌نویسی استاد مهدی داودآبادی ۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۵) 🔸یادداشت‌نویسی و نگارش در رسانه استاد حسن طاهری ۵جلسه(دوشنبه ساعت۱۶:۳۰) 🔸داستان‌نویسی تکمیلی۲ (کودک و نوجوان) استاد علی‌اصغر کاویانی ۱۰جلسه (سه‌شنبه ساعت ۱۵) 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار ۱۰ جلسه(سه‌شنبه ساعت ۱۶:۳۰) 🔸ویرایش رایانه‌ای استاد علی کسرائیان ۱۰جلسه (چهارشنبه ساعت۱۵) 🔸صفحه‌آرایی استاد کسرائیان ۱۰جلسه(چهارشنبه ساعت۱۶:۳۰) 🔸کارگاه داستان‌نویسی استادکاویانی ۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵) 🔹دانشآموزی 🔸داستان نویسی پیشرفته (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری ۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح) 🔸نویسندگی پیشرفته (پسران) دانش آموزی: استاد کاویانی ۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۹:۳۰صبح) 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan37-mehr 🔸تلفن: کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱ دفتر مهارت‌افزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی‌های ارتباط: @kanooneqom @Toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @qomqalam سایت: www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه سی‌و‌‌ نهم: شنبه۲۰آبان۱۴۰۲ ساعت ۱۹ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: سعدی‌خوانی. شاهنامه‌خوانی. حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ یازدهم: یک‌شنبه۲۱ آبان۱۴۰۲ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢گزارش تصویری از نشست‌ سی و نهم مثنوی ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ تلگرام | ایتا | سایت|