eitaa logo
ذَكِّر
260 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.5هزار ویدیو
92 فایل
کانال فرهنگی و تبلیغی ذَكِّرْ: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می بخشد. ذاریات - 55 قرآن ارتباط با ادمین: @Moballge «استفاده از مطالب کانال باذکر صلوات بلامانع است.»
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سقيفه؛ سكولاريزه كردن جامعه اسلامي ✅اگر بخواهيم داستان سقيفه را به زبان ادبيات امروز بيان كنيم بايد بگوييم: اولين قدمي كه در عالم اسلام براي سكولاريزه كردن جامعه اسلامي برداشته شد در سقيفه بود؛ سقيفه طرحي براي تفكيك دين از سياست بود. آن‌ها ابايي نداشتند كه گاهي مسأله شرعي را از علي بپرسند، و در دوران خلافت خلفا هم اين كار را مي‌كردند، و ابايي هم نداشتند كه بگويند: «ما احكام اسلام را بلد نيستيم و بايد از شما ياد بگيريم! » اما از اين كه خاندان پيامبر در مسند قدرت بنشينند و حكم صادر كنند ابا داشتند. اين تفكيك كه حكومت براي عده اي و احكام دين براي عده اي ديگر يعني چه؟ اين همان مبناي سكولاريزم است.💠✅ در زمان ما نيز كساني هستند كه با داشتن پست و مقام در همين نظام جمهوري اسلامي همين نظر را دارند. اينان يا اصل ولايت فقيه را قبول ندارند يا به عنوان يك مقام تشريفاتي با آن برخورد مي‌كنند و حكم او را لازم الاجراء نمي دانند. آنها مي‌گويند: «ما خيلي بهتر از او مي‌فهميم. او بايد از ما اطاعت كند! » برخورد مسلمانان با دختر پيغمبر براي ما عجيب است اما اگر در زمان خودمان دو سال به عقب برگرديم وقايعي از آن سنخ را مي‌بينيم؛ مي‌بينيم كه در روز عاشورا با عزاداران سيدالشهدا چه برخوردي كردند؛ چه كساني دستور دادند و چه كساني راضي به اين عمل بودند؛ و چه كساني هنوز هم حاضر نيستند از آن‌ها تبري بجويند و آن‌ها را محكوم كنند. البته بايد اقرار كرد كه مردم ما بسيار فهميده تر از مردم آن عصر هستند. آن‌ها با يك مغالطات جزئي مسير تاريخ را عوض مي‌كردند و با جعل يك حديث كه نحن الانبيا لانورث ما تركناه صدقة فريب مي‌خوردند.💠💠شرح خطبه فدکیه . حضرت زهرا سلام الله علیها: حضرت آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله علیه )💠@qoran114moballge✅ 
🔅السلام علیک یااباعبداللّه🌹شهید حسین پور جعفری ✅نامه جانکاه خطاب به یارهمیشگی خود : قول می‌دهم که اگر رفتم و آبرو داشتم، بدون تو وارد نشوم ✅بیست سال اخیر، پیوسته کردی که تمام وقت من صرف اسلام و شود و اجازه ندادی وقت من بیهوده هدر رود.🔸 🔅خدا می‌داند با هریک از آنها که از دست داده‌ام چه بر من گذشت؛ همیشه نگران بودم تو را هم از دست بدهم. ✅من همه عزیزانم را از دست داده ام و عزادار ابدی آنها هستم، لحظه ای نمی توانم بدون آنها شاد باشم. هر وقت خواستم زندگی کنم، یک صف طولانی از دوستان شهیدم که همراهم بودند، مثل پروانه دورم چرخیدند و جلو چشمم هستند.🔸✅ حسین عزیزم! اجازه نده روزمرگی روزانه و دنیا یاد را از یادت ببرد. یاد ، یاد ، یاد ، یاد ، یاد که را بگویم و چند نفر را بجویم؟ چرا که فراموشی آنها حتما فراموشی خداوند سبحان، است.💠@qoran114moballge
🔅وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ✅ﻣﻴﺰﺍﻥ [ ﺳﻨﺠﺶ ﺍﻋﻤﺎﻝ ] ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭﺯﻥ ﺷﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻧﺪ .الأعراف٨💠@qoran114moballge✅🌹
💠تفسیر 🔅ﻭَﺍﻟْﻮَﺯْﻥُ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﺍﻟْﺤَﻖُّ ﻓَﻤَﻦ ﺛَﻘُﻠَﺖْ ﻣَﻮَﺍﺯِﻳﻨُﻪُ ﻓَﺄُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻤُﻔْﻠِﺤُﻮﻥَ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ (ﻗﻴﺎﻣﺖ،) ﺳﻨﺠﺶ (ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻱ) ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﻨﺠﺶ ﺷﺪﻩ ﺍﺵ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﺍﻧﻨﺪ.✳️ ❇️ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:⬇️ «ﻣﻴﺰﺍﻥ»، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺳﻨﺠﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺳﻨﺠﺶ ﺧﺎﺻّﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺜﻠﺎً ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﺎﻗﻮﻝ، ﮔﺮﻣﻲ ﻭ ﺳﺮﺩﻱ ﻫﻮﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻣﺎﺳﻨﺞ، ﻣﻴﻮﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻴﻠﻮ ﻭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺘﺮ ﻣﻲ ﺳﻨﺠﻨﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺳﻨﺠﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻋﺎﺩّﻱ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﻴﺰﺍﻥِ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺣﻖّ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﺣﺎﻛﻤﻴّﺖ ﺑﺎ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ، «ﻫﻨﺎﻟﻚ ﺍﻟﻮﻟﺎﻳﺔ ﻟﻠّﻪ ﺍﻟﺤﻖّ»🔸 ﻫﻢ ﺭﻭﺯ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ، «ﺫﻟﻚ ﺍﻟﻴﻮم ﺍﻟﺤﻖّ»🔸 ﻭ ﻫﻢ ﻣﻴﺰﺍﻥِ ﺳﻨﺠﺶ، ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻟﻮﺯﻥ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﺍﻟﺤﻖّ»🔸🔹 🔅ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﻱ «ﻭﻧﻀﻊ ﺍﻟﻤﻮﺍﺯﻳﻦ ﺍﻟﻘﺴﻂ»ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻴﺰﺍﻥ، ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ».🔹 ✅ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﻱ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: « » ﺍﻳﻨﺎﻥ، ﻣﻌﻴﺎﺭ ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﻨﺠﺶ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮﺍﻧﻨﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺣﺴﻨﺎﺕ، ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻭ ﺳﻴّﺌﺎﺕ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ، ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺒﻜﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ».🔹 ❇️ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:⬇️ 1⃣ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻟﻮﺯﻥ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﺍﻟﺤﻖّ»❇️ 2⃣ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ، ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ. «ﻣﻮﺍﺯﻳﻨﻪ»❇️ 3⃣ﺗﻮﻗّﻊ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤلﺗﻮﻗّﻊ ، ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤَﻦ ﺛَﻘُﻠﺖ ... ﺍﻟﻤﻔﻠﺤﻮﻥ»❇️ ❇️تفسیر نور 💠@qoran114moballge
🔅خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها : ✅وَأَنتُم تَزْعُمُون: أَنْ لا إِرثَ لَنَا!! « أَفَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّه ِ حُکْماً لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ » أَفلا تَعلَمون؟! بَلی ؛ تَجَلَّی لَکُمْ کَالشَّمْسِ الضَّاحِیَةِ أنِّی ابْنَتُهُ.. 💠✅شما گمان می‌کنید من از پدرم ارث نمی برم « این حکم را از دوران جاهلیّت گرفته اید چه کسی بهتر از خداوند حکم می‌نماید امّا برای کسانی که ایمان به خدا دارند »، آیا نمی دانید که روز پاداشی هست. ای مردم مانند آفتاب بر شما روشن است که من یگانه دختر پیغمبر خدا هستم و محمّد صلی الله علیه و آله پدر من است آیا سزاوار است که جاه طلبان بر من ستم نمایند وارث مرا بگیرند و شما ساکت بمانید.💠@qoran114moballge
💠امام على عليه السلام فرمود: 🔹إذَا مَاتَ اَلْعَالِمُ ثُلِمَ فِي اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ 🔸هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى ‏پوشد.🔸📗بحار الأنوار ج2 ص43💠 1⃣سمبل اخلاق و مجسمه تقوا 2⃣مبارزه با ورود افکار وارداتی و غربی به اندیشه ناب اسلامی 3⃣مروج فکر اصیل و بی آلایش مذهب شیعه (استاد احمد عابدی)💠@qoran114moballge
💠 امت عامل 💠 ✅ حضرت زهرا سلام الله عليها رو به انصار مي‌كنند و ابتدا كارهاي خوب آن‌ها و سابقه درخشاني كه در اسلام داشتند را يادآور مي‌شوند و مي‌فرمايند:🌹✅ «شما بوديد كه اسلام را ياري كرديد، با دشمنان اسلام جنگيديد و آوارگان را پناه داديد. » بعد از آن با زبان ملامت مي‌فرمايند: شما با داشتن چنين سوابق درخشاني چه شد كه اكنون دست از ياري ما كشيديد و ما را رها كرديد؟ چه شد كه عهد و پيماني كه بسته بوديد فراموش كرديد؟ حضرت زهرا سلام الله عليها پس از اين فرازها مي‌فرمايند: ألا وقد أرى أن قد أخلدتم إلى الخفض؛ مي‌بينم كه شما به تن آسايي رو آورده ايد. وأبعدتم من هو أحق بالبسط والقبض؛ و آن كسي كه سزاوار اصلاح امور بود يعني اميرالمؤمنين سلام الله عليه را دور كرديد. وخلوتم بالدعة؛🔸✅ و راحت طلبي را پيشه خود ساخته ايد. ونجوتم من الضيق بالسعة؛ و براي رهايي از تنگناها و خستگي‌ها به بي خيالي و راحت طلبي پناه برده ايد. فمججتم ما وعيتم؛ پس آن چه را فروبرده بوديد برگردانديد. گويا چيزي را كه خورده بوديد استفراغ كرديد. ودسعتمالذي تسوغتم؛ و آن شربت گوارايي را كه آشاميده بوديد برگردانديد. بعد آيه هشتم از سوره ابراهيم را اقتباس و استشهاد مي‌كنند و مي‌فرمايند: ف «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيد».🔸 ✅حضرت در خلال كلماتشان هشدارهاي كوبنده اي مي‌دهند و آياتي كه به كفار و مشركين مربوط است را شاهد مي‌آورند و با اين كار مي‌خواهند به اين نكته اشاره كنند كه سرانجام كار شما با اين رفتاري كه در پيش گرفته ايد به كفر و شرك مي‌انجامد و بدانيد كه اگر شما و همه مردم روي زمين كافر شويد خدا از شما بي نياز است و بر دامن كبريايش گردي ننشيند. گمان نكنيد با اين كارتان به خدا و اولياي او ضرر مي‌زنيد؛ بلكه ضرر آن به خودتان مي‌رسد.💠🔸🔸شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها: حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمه الله علیه)💠@qoran114moballge
🔅السلام علیک یااباعبداللّه🌹شهیدشهروز مظفری نیا از مدافعان حرم حضرت زینب(س) و سرتیم حفاظت سردار قاسم سلیمانی بود که روز ۱۳ دی ماه سال ۹۸در فرودگاه بغداد همراه حاج قاسم،ابومهدی و چند تن دیگر از همرزمانش توسط آمریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسیدند. 🔸 مظفری نیا دوست داشت اگر فرزند جدیدش دختر بود نامش را «فاطمه» بگذارد و اگر پسر «علیرضا» زیرا او را هدیه ای از جانب امام رضا(ع) می دانست. 🔸 ✅شهروز درحالی هم اکنون در رواقی از (س) آرمیده است که امروز علیرضا به دنیا آمد، بدون اینکه لحظه ای حضور فیزیکی پدرش را در این دنیا درک کرده باشد.🔸 ✅شهروز به یکی از دوستانش گفته بود دوست ندارم بعد از زنده باشم وچقدر هم به حرفش ماند...💠@qoran114moballge
🔅لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ💠✅ براى انسان مامورانى است كه از جلو رو و از پشت سرش، او را از فرمان خدا حفاظت مى‌كنند، و خدا نعمتى را كه نزد گروهى هست تغيير ندهد، تا آنچه را كه ايشان در ضميرشان هست تغيير دهند، و چون خدا براى گروهى بدى بخواهد هيچ نمى‌تواند جلو آن را بگيرد و براى ايشان غير از خدا اداره كننده‌اى نيست.(الرعد١١)💠@qoran114moballge
💠تفسیر 🔅ﻣﻌﻘﺒﺎﺕ» ﺟﻤﻊ «ﻣﻌّﻘﺒﺔ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺮﻑ «ﺗﺎء» ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺄﻧﻴﺚ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﺍﺳﺖ. ﻣﺜﻞ ﻋﻠﺎﻣﺔ، ﻟﺬﺍ ﻓﺎﻋﻞ «ﻳﺤﻔﻈﻮﻧﻪ» ﻣﺬﻛﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻣﻌﻘﺒﺎﺕ» ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ «ﺑﻴﻦ ﻳﺪﻳﻪ» ﻣﻨﺎﻓﺎﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، 🔹🔸✅ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ، ﺗﻌﺎﻗﺐ ﻭ ﭘﻲ ﺩﺭﭘﻲ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺖ. ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻣﺮ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻛﻨﻨﺪ،✅ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﻄﺮﺍﺕ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﻲ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺛﺒﺖ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻄﺮﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺣﺘﻤﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻣﺴﺘﻔﺎﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻫﻤﻴﻨﻜﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﻗﻄﻌﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺳﻴﺪ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥِ ﻣﺤﺎﻓﻆ، ﻣﺄﻣﻮﺭﻳّﺖ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺣﺘﻤﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺳﭙﺎﺭﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻭﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ، (ﻗﻀﺎ ﻭ ﻗﺪﺭ) ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻠﺐ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﺖّ ﻫﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ «ﺍﻥ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻟﺤﺎﻓﻈﻴﻦ - ﻳﺮﺳﻞ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺣﻔﻈﺔ» ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ، ﺯﻳﺮﺍ «ﻳﺤﻔﻈﻮﻧﻪ» ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ . 🔅ﺍﻣﺎم_ﺳﺠﺎﺩﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:◽️◽️ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:1⃣.ﻇﻠﻢ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم، 2⃣.ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ3⃣ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﺎﺩﺕ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.✳️ 🔅ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺑﺸﺮﻱ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺗﻚ ﺗﻚ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ. ﻳﻌﻨﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻱ ﺻﺎﻟﺢ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻱ ﻣﻨﺤﺮﻑ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻗﻬﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺍﻣّﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﺮﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺎﺻﺎﻟﺢ ﺻﺎﺩﻕ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﺩﻱ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ، ﺭﻫﺎ ﮔﺮﺩﺩ.🔸 ❇️ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:⬇️ 1⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻧﻤﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ. «ﻟﻪ ﻣﻌﻘﺒﺎﺕ»🔸 2⃣ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ، ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻟﻪ ﻣﻌﻘﺒﺎﺕ»🔸 3⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻏﻴﺮ ﻣﺘﺮﻗّﺒﻪ ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، «ﻟﻪ ﻣﻌﻘﺒﺎﺕ ﻳﺤﻔﻈﻮﻧﻪ» ﻧﻪ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﻭﻋﻤﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻟﺎﻳﻐﻴّﺮ ﻣﺎﺑﻘﻮم»🔸 4⃣ﺧﻄﺮﺍﺕ ﻭﺣﻮﺍﺩﺙ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.«ﻣﻦ ﺑﻴﻦ ﻳﺪﻳﻪ ﻭﻣﻦ ﺧﻠﻔﻪ»🔸 5⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﭘﺲ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺩم، ﺁﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻟﺎﻳﻐﻴّﺮ ﻣﺎ ﺑﻘﻮم»🔸 6⃣ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺷﺎﻧﺲ ﻭ ﺑﺨﺖ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﻭ ﻓﺎﻝ ﻭ ﻧﺠﻮم ﻧﺮﻭﻳﺪ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺣﺘّﻲ ﻳﻐﻴّﺮﻭﺍ ﻣﺎ ﺑﺎﻧﻔﺴﻬﻢ»🔸 7⃣ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺤﺮﻭم ﻭ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﻫﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. «ﺍﺫﺍ ﺍﺭﺍﺩ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺑﻘﻮم ﺳﻮءﺍً»🔸 8⃣ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﻴﺮﻭﻧﻲ، ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺩﺭﻭﻧﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺣﺘّﻲ ﻳﻐﻴّﺮﻭﺍ ﻣﺎ ﺑﺎﻧﻔﺴﻬﻢ» ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻭ ﻟﻮ ﺍﻥّ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻘﺮﻱ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻭ ﺍﺗَّﻘَﻮﺍ ﻟﻔﺘﺤﻨﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻣﻦ ﺍﻟﺴّﻤﺎء ﻭ ﺍﻟﺎﺭﺽ...»🔸 9⃣ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻫﺎﺳﺖ. «ﺍﺫﺍ ﺍﺭﺍﺩ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺑﻘﻮم ﺳﻮءﺍً ﻓﻠﺎﻣﺮﺩّ ﻟﻪ🔸💠تفسیر نور.جلد( 4)صفحه ۳۲۶💠@qoran114moballge
🔅خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها : ✅أَیُّها الْمُسلِمُون! أَأُغْلَبُ عَلی إِرثِیَهْ؟! یَابْنَ أَبِی قُحافَةَ! أَفِی کِتابِ اللَّهِ أَنْ تَرِثَ أَباکَ وَلاَ أَرِثَ أَبِی؟! « لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَرِیّاً أَفَعَلی عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتَابَ اللّهِ وَنَبَذْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ؟ إِذْ یَقُولُ: « وَوَرِثَ سُلَیْمانُ دَاوُدَ » وَقَالَ فِیمَا اقْتَصَّ مِنْ خَبَرِ یَحْیَی بْنِ زَکَریّا علیهماالسلام إِذْ قَالَ ربِّ « هَبْ لی مِن لَّدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ » وَقَالَ: « وَأُولُواْ الاْءَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فی کِتابِ اللّه ِ »💠✅ آیا سزاوار است که جاه طلبان بر من ستم نمایند وارث مرا بگیرند و شما ساکت بمانید. آنگاه خطاب به ابوبکر نمود و فرمود: ای پسر ابی قحافه آیا در کتاب خدا نوشته شده که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم؟ « عجب افترای بزرگی بر خدا بسته ای » آیا از روی عمد کتاب خدا را پشت سر نهاده ای و عمل به آن را ترک نموده ای؟ خداوند در قرآن می‌فرماید که « سلیمان از داود ارث بُرد » و آنجا که حکایت یحیی فرزند زکریّا را بیان می‌فرماید که زکریّا از خداوند درخواست نمود ای پروردگار « فرزندی به من عنایت فرما که از من و آل یعقوب ارث ببرد » و آنجا که می‌فرماید: « خویشان رحمی بعضی بر بعضی مقدّم می‌باشند »💠@qoran114moballge
💠سرانجامِ زاويه گرفتن از حق 💠 ✅ توجه به اقتباسات حضرت است به آياتي كه به كفر و شرك اشاره دارد. اين هشداري به مسلمانان است كه گمان نكنيد وقتي كسي ايمان آورد، نماز خواند، جهاد كرد و زكات داد و... ديگر سعادتش تضمين شده است. 🔸✅هر كس هر قدر هم كه در راه صحيح رفته باشد ممكن است پايان كارش باشد و به كفر منتهي شود. آن چه ممكن است انسان را به و بكشاند از . چنين كسي در ابتدا به خاطر نزديك بودن به راه راست متوجه بزرگي خطا و اشتباه خود نمي شود؛ اما هرچه پيش مي‌رود مدام از مسير حق دورتر مي‌شود تا به جايي مي‌رسد كه ديگر راه را گم مي‌كند و نمي تواند برگردد. 🔸✅اين بزرگ ترين خطري است كه انسان‌ها حتي مؤمنين و خوبان را تهديد مي‌كند. نبايد گمان كنيم مثلا اگر سال‌ها درس خوانديم، تبليغ كرديم، به عبادت و جهاد پرداختيم و... اگر مرتكب گناهي هم شويم ديگر اهميتي ندارد! بايد بود؛ شايد همان گناه، زاويه اي از باز كند به طوري كه شخص خاطي با هر قدم از خدا دورتر شود تا جايي كه از كفرستان سر درآورد و ديگر رفقاي با ايمانش را در كنار خود نبينيد و ميلي به با آن‌ها نداشته باشد؛ بلكه مي‌بينيد روياروي مؤمنين و اهل حق قرار گرفته است. اين خطر هر انساني را تهديد مي‌كند مگر كسي كه به خدا پناه برد و در اثر به و با كمك آن‌ها محفوظ بماند🔸💠💠شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها: حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمه الله علیه)💠@qoran114moballge