💠درد دل عاشقانه با معشوقِ واقعی💠
🔸گفتم: در دلم #امید نیست؟
▪️گفت: هرگز از رحمتم ناامید نباش🌸
(زمر آیه ۵۳)
🔸گفتم: احساس #تنهایی میکنم؟
▪️گفت: از رگ گردن به تو نزدیک ترم🌸
(قاف آیه ۱۶)
🔸گفتم: انگار مرا از یاد برده ای؟
▪️گفت: مرا یاد کن تا به یادت باشم🌸
(بقره آیه ۱۵۲)
🔸گفتم: در دلم #شادی نیست؟
▪️گفت: باید به فضل و رحمتم شادمان گردی🌸
(یونس آیه ۵۸)
🔸گفتم: تا کی باید #صبر کنم؟
▪️گفت: همانا یاری من نزدیک است🌸
(بقره آیه ۲۱۴)
💠و #خدا هیچگاه از #وعده اش تخلف نمیکند
(آل عمران 9)
🔹چه کسی از او راستگوتر🙂
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❇️ آخرین سفارشات #حضرت خضر به حضرت موسی علیهماالسلام
🔸کسی را به خاطر گناهی سرزنش مکن
🔸بدان که محبوبترین کارها نزد خدای متعال سه چیز است:
1⃣میانهروی هنگام برخورداری از نعمت
2⃣بخشش هنگام قدرت
3⃣مدارا با بندگان خدا
◽️و هیچ کس در دنیا با دیگری مدارا نمیکند مگر اینکه خدای عزوجل در قیامت با او مدارا می کند
◽️و اوج حکمت ترس از خداوند تبارک و تعالی است.
✅ #امام سجاد علیه السلام
📚: خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۱۱
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ راه و رسم زندگی
🍃 #پیامبر اکرم. صلی الله علیه و آله فرمودند:
إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ قَالُوا وَ مَا الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ يَا رَسُولَ الله قَالَ «هُوَ الرِّيَاءُ».
بیشترین ترس من برای شما از شرکِ کوچک است، گفتند:
یا رسول الله! شرک کوچک چیست؟
فرمود: «ریا»
📚: بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۳۰۳
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🌹... فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ🌹
(زمر/٢)
👈 عبادت زمانی ارزش دارد و مقبول است که خالصانه برای خدا باشد.
🔰 اگر حتی در کنار نیت الهی، دیگری را هم دخیل کردی و برای خوشامد و تأیید و تشویق دیگران، کار کردی عبادتت را آلوده به شرک کرده ای.
🔺 ریا بوی شرک میدهد چون شریک کردن دیگری در نیت عبادتی است که باید خالصانه برای خداوند به جا می آوردی.
⏪ حفظ و قرائت قرآن کریم هم از برترین عبادات است.
مراقب باش نیتت آلوده به ریا نشود که همه این تلاش ها و زحمات بی ثمر می شود!
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ #هر_روز #تفسیر یک #آیه ❤️
💠 #سوره حمد آیه 7 💠
💠 #آیه امروز:
🌹صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ🌹
💠 #ترجمه:
🌹(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدایت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!🌹
💠 #نکات_مهم:
✅ این آیه راه مستقیم را، راه كسانى معرّفى مىكند كه مورد نعمت الهى واقع شده اند وعبارتند از: #انبیاء، صدّیقین، #شهدا وصالحین.
توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن وتلقین این آرزو به خود، ما را از خطر كج روى و قرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مىدارد.
بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسیر غضب شدگان و گمراهان قرار ندهد.
زیرا بنىاسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى و لجاجت گرفتار غضب شدند.
🔹قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مىنماید:
كسانى كه مورد نعمت هدایت قرار گرفته وثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
🔹مراد از نعمت در «انعمتَ علیهم»، نعمتِ هدایت است.
زیرا در آیه ى قبل، سخن از هدایت بود.
علاوه بر آنكه نعمتهاى مادى را كفّار ومنحرفین ودیگران نیز دارند.
هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم كه مسیر ما، به غضب و گمراهى كشیده نشود.
🔹مغضوبین در قرآن
در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت هایى همچون قوم عاد، ثمود و بنىاسرائیل، به عنوان غضب شدگان معرّفى شده اند.
🔹ضالّین در قرآن
«ضلالت» كه حدود دویست مرتبه این واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحیّر بكار مىرود، «و وَجدَك ضالاً»(3)
وگاهى به معناى ضایع شدن است، «اضلّ اعمالهم»(4)
ولى اكثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبیرات گوناگونى نظیر: «ضلال مبین»، «ضلال بعید»، «ضلال كبیر» به چشم مىخورد.
🔹در #قرآن گروه هایی به عنوان گمراه معرّفى شده اند، از جمله: كسانى كه ایمان خود را به كفر تبدیل كردند،(5) مشركان،(6) كفار،(7) عصیانگران،(8) مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند،(9)
🔹در قرآن نام برخى به عنوان گمراه كننده آمده است، از قبیل: ابلیس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونیاكان منحرف.
بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها،(10) 2. بتها،(11) 3. گناهان(12) ،4. پذیرش ولایت باطل،(13) 5. جهل و نادانى.(14)
🔹در آیات متعدّدى از قرآن ویژگىهاى گمراهان و غضب شدگان و مصادیق آنها بیان شده است كه براى نمونه به موارد ذیل اشاره مىشود:
* منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. نساء، 116 و فتح، 6.
* كافران به آیات الهى و قاتلان انبیاء الهى. بقره، 61.
* اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كردهاند. آلعمران، 110 - 112.
* فراریان از جهاد. انفال، 16.
* پذیرندگان و جایگزین كنندگان كفر با ایمان. بقره، 108 و نحل، 106.
* پذیرندگان ولایت دشمنان خدا و دوستداران رابطهى با دشمنان خدا. ممتحنه، 1.
-----------------------------
3) ضحى، 7.
4) محمّد، 1.
5) من یَتبدّل الكفر بالایمان فقد ضلّ سواء السبیل» بقره، 108.
6) و من یشرك باللَّه فقد ضل ضلالا بعیدا» نساء، 116.
7) و من یكفر باللَّه... فقد ضلّ» نساء، 136.
8) و من یعص اللَّه و رسوله فقد ضل» احزاب، 36.
9) لا تتخذوا عدوى و عدوكم اولیاء... و من یفعله منكم فقد ضل سواء السبیل» ممتحنه، 1.
10) اتّخذ الهه هَواه واضلّه اللَّه» جاثیه، 23.
11) جعلوا لِلّه انداداً لِیضلّوا عن سبیله» ابراهیم، 30.
12) وما یضلّ به الا الفاسقین» بقره، 26.
13) انّه من تولاّه فانّه یضلّه» حج، 4.
14) و ان كنتم من قبله لمن الضّالّین» بقره، 198.
💠 #پیام_آیات:
🔸انسان در تربیت، نیازمند الگو مىباشد. انبیا، شهدا، صدّیقین وصالحان، نمونه هاى زیباى انسانیّت اند. «صراط الّذین انعمت علیهم»
🔸آنچه از #خداوند به انسان مىرسد، نعمت است.
قهر و غضب را خودمان به وجود مىآوریم.(15) «انعمت، المغضوب علیهم»
🔸ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامى را در برابر پذیرش حكومت آنان، مقاوم و پایدار مىكند. «غیر المغضوب علیهم ولا الضّالّین»(16)
----------------
15) درباره نعمت، «أنعَمتَ» بكار رفته، ولى در مورد عذاب، نفرمود: «غَضبتَ» تو غضب كردى.
16) #قرآن سفارش كرده است: «لا تَتولّوا قوماً غَضِب اللّه علیهم»
هرگز سرپرستى گروه غضب شدگان الهى را نپذیرید. ممتحنه، 13
📚: #تفسیر نور، استاد#قرائتی
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 #عیب_جویی در #قرآن کریم و #نهج_البلاغه ، حکمت 353 ☝️☝️☝️ 💠
✅ «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ • الَّذی جَمَعَ مالاً وَعَدَدَّه؛
🔸 وای بر هر عیبجوی مسخرهکنندهای. همان کسی که مال فراوانی جمعآوری و شمارهکرده آنکه مشروع و نامشروع را حساب کند.» همزه 1 و 2
✅ «الَّذینَ یَلْمِزونَ المُطَّوِّعینَ مِنَ المؤمنینَ فی الصَّدَقاتِ وَ الّذینَ لا یَجِدونَ اِلّا جُهْدَهُم فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللهُ مِنْهُم وَ لَهُم عَذابٌ اَلیمٌ؛
🔸 آنهایی که از مؤمنان اطاعت کار، در صدقاتشان عیبجویی میکنند و کسانی را که برای انفاق در راه خدا جز به مقدار ناچیز توانایی خود دسترسی ندارند، مسخره مینمایند، خدا آنها را مسخره میکند و کیفر استهزاء کنندگان را به آنها میدهد و برای آنها عذاب دردناکی است.» توبه 79
✅ «یا أیّها الّذینَ امَنوا اجْتَنِبوا کَثیراً مَنَ الظَنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِ اِثْمٌ وَلا تَجَسّسَوا وَلا یَغتَبْ بَعْضُکُمْ بَعضاً؛
🔸 ای کسانی که ایمان آوردهاید از بسیاری از گمانها بپرهیزید چرا که بعضی از گمانها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند.» حجرات 12
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠در محضر #شهدا
✅ تنـبیـه #نفس
منطقه، تازه از وجود اشرار پاک سازی شده بود و نگهبانیِ شب در آن شرایط بسیار حیاتی بود.
یک شب که نگهبانها پستشون رو بدون اجازه ترک کرده بودند؛ به دستورِ محمود باید وسط محوطه سینهخیز میرفتند و غَلت میزدند تا تنبیهی اساسی بشن و حساب کار دستشون بیاد.
تنبیهِ نگهبانها که شروع شد، یه مرتبه دیدیم محمود هم لباسش را درآورد و همراه آنها شروع کرد به سینه خیز رفتن.
محمود که نگاههای متعجب ما را دیده بود، گفت: «یه لحظه احساس کردم که از روی هوای نفس میخوام اینا رو تنبیه کنم؛
به همین خاطر کاری کردم که غرور، بر من پیروز نشه».
🌹 #شهید محمود دولتیمقدم🌹
📚: مجموعه رسم خوبان، کتــاب مقصود تویی، ص 46-45
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💢آنچه که در طول شبانه روز باید انجام داد...
اخلاق روزمره #پیامبر (ص)
💠رسول خدا با هر کس رو به رو می شد، سلام می داد، هم به کوچک، هم بزرگ.
💠هیچ گاه پای خود را پیش کسی دراز نمی کرد.
💠هنگام نگاه، به صورت کسی خیره نمی شد.
💠با چشم ابرو به کسی اشاره نمی کرد.
💠 هنگام نشستن، تکیه نمی داد.
💠وقتی با مردم دست می داد و مصافحه می کرد، هیچ گاه دست خود را عقب نمی کشید، تا طرف مقابل دست خود را بکشد.
💠هیچ خوراکی را مذمّت نمی کرد.
💠به هیچ کس دشنام و ناسزا نمی گفت و سخن ناراحت کننده ای بر زبان نمی آورد و بدی را با بدی پاسخ نمی گفت.
💠زیرانداز خود را به عنوان اکرام زیر پای کسی که خدمتش می رسید پهن می کرد.
💠از روز بعثت تا لحظه ی مرگ، هرگز در حال تکیه دادن غذا نخورد.
💠هدیه افراد را (هر چند اندک و ناچیز) قبول می کرد.
💠بیشتر اوقات، رو به قبله می نشست.
💠زانو هایش را پیش اشخاص، باز نمی کرد و بیرون نمی آورد.
💠بر تند خویی غریبه ها در سؤال و درخواست و سخن صبر می کرد.
💠هیچ کس را ملامت و سر زنش نمی کرد و در پی کشف اسرار دیگران نبود.
💠خنده هایش تبسم بود و هرگز قهقهه سر نمی داد.
💠بسیار شرمگین و با حیا بود.
💠سخن کسی را قطع نمی کرد.
💠از جلوی خودش غذا می خورد.
💠کار افراد را به هر شکلی راه می انداخت.
💠 و....
📚: سیره #پیامبر اکرم(ص)، ج2، ص68
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅یک #آیه ، یک درس
مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ...
#پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، رسول خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در ركوع و سجود مىبینى، كه فضل و رضوان را از خدا مى جویند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است... (فتح/٢٩)
🔹🔸🔹
⏪ در این آیه، شیوه ى ارتباطات یك مؤمن ترسیم شده است:
رابطه با بیگانگان👈 «اشداء» شدت و سختى.
با خودى ها👈 «رحماء» محبت و مهربانى.
با خداوند👈 «ركعا سجداً» عبودیت و بندگى.
با خود👈 «یبتغون» تلاش و كوشش و امید به فضل خدا.
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #هر_روز #تفسیر یک #آیه
💠آیه امروز:
🌹ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ🌹
💠#ترجمه:
🌹آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانیت) آن هیچ تردیدى راه ندارد، راهنماى پرهیزگاران است.🌹
💠 #نکات_مهم:
🔹«لاریب فیه» یعنى در اینكه قرآن از سوى خداست، شكّى نیست.
زیرا مطالب آن به گونه اى است كه جایى براى این شكّ و تردید باقى نمىگذارد و اگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن و روحیّه لجاجت افراد است.
چنانكه قرآن مىفرماید: «فهم فى رَیبهم یَتردّدون»(1) آنان در شكّى كه خود ایجاد مىكنند، سردرگم هستند.
🔹هدف قرآن، هدایت مردم است و اگر به مسائلى از قبیل خلقتِ آسمانها و زمین و گیاهان و حیوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.(2)
🔹قرآن وسیله هدایت همه مردم است؛ «هدىً للنّاس»(3) همانند خورشید بر همه مىتابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هدىً للمتّقین»
همچنان كه نور خورشید، تنها از شیشه ى تمیز عبور مىكند، نه از خشت و گِل.
لذا فاسقان(4)، ظالمان(5)، كافران(6)، دل مردگان(7)، مسرفان و تكذیب كنندگان(8) از هدایت قرآن بهرهمند نمىشوند.
💠سؤال: این آیه درباره قرآن ومطالب آن مىفرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در آن نیست.
در حالى كه خود قرآن شكّ و تردید مخالفان را در این باره بیان مىدارد: یك جا مىفرماید: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا الیه مُریب»(9) ما درباره آنچه ما را به آن مىخوانى، در شكّ هستیم.
و در مورد شكّ در وحى و نبوّت نیز مىخوانیم: «بل هم فى شك من ذكرى»(10)
درباره ى قیامت نیز آمده: «لنعلم من یؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك»(11)
بنابراین چگونه مىفرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در قرآن و محتواى آن نیست؟
💠پاسخ: مراد از جمله «لاریب فیه» آن نیست كه كسى در آن شكّ نكرده و یا شكّ نمىكند، بلكه منظور آن است كه حقّانیت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست.
چنانكه در آیه 66 سوره نمل مىفرماید: «بل هم فى شك بل هم منها عمون» (12)
-----
1) توبه، 45.
2) در قرآن به موضوعات طبیعى، كیهانى، تاریخى، فلسفى، سیاسى و صنعتى اشاراتى شده، ولى هدف اصلى هدایت است.
3) بقره، 185.
4) لایهدى القوم الفاسقین» توبه،80.
5) لایهدى القوم الظالمین» مائده، 51.
6) لایهدى القوم الكافرین» مائده، 67.
7) لایهدى من هو كاذب كفار» زمر، 3.
8) لایهدى مَن هو مسرف كذّاب» غافر، 28.
9) هود، 62
10) ص، 8.
11) سبأ، 21.
12) نخبة التفاسیر به نقل از آیةاللَّه جوادى.
💠 #پیام_آیات:
🔸قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد.
🔸«ذلك» در ادبیات عرب، «ذلك» اسم اشاره به دور است.
در اینجا به قرآن كه در پیش روى ماست، با «ذلك» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نایافتنى قرآن حكایت مىكند.
🔸راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد.
جمله ى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است.
🔸توانِ قرآن بر هدایت پرهیزكاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است. «هدى للمتقین»
🔸تنها افراد پاك وپرهیزكار، از هدایت قرآن بهرهمند مىشوند. «هدى للمتقین» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگیرى او بیشتر است.(13)
-----
13) هدایت داراى مراحل و قابل كم و زیاد شدن است. «والذین اهتدوا زادهم هدى»
✅ #سوره بقره ، آیه 2
📚: #تفسیر نور، استاد #قرائتی
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ من یاغی نیستم😍
🌷روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضوگرفتن بودند..
که شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و به داخل اتاق رفت و به نماز ایستاد...
💫با توجه با این که مرحوم کاشی خیلی بادقت #وضو می گرفت و همه آداب و ادعیه ی وضو را بجا می آورد؛
قبل از اينكه وضوی آخوند تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود...!
به هنگام خروج، با مرحوم کاشی رو به رو شد.
ایشان پرسیدند:
چه کار می کردی؟ ....
گفت: هیچ.
🍃فرمود: تو هیچ کار نمی کردی!؟
گفت: نه! (می دانست که اگر بگوید نماز می خواندم، کار بیخ پیدا می کند)!
آقا فرمود: مگر تو #نماز نمی خواندی!؟
گفت: نه!
آخوند فرمود: من خودم دیدم داشتی نماز می خواندی...!
🌀گفت: نه آقا اشتباه دیدید!
سؤال کردند: پس چه کار می کردی؟
گفت: فقط آمده بودم به #خدا بگویم من یاغی نیستم، همین!
💯این جمله در مرحوم آخوند (رحمة الله عليه) خیلی تأثیر گذاشت...
تا مدت ها هر وقت از احوال آخوند می پرسیدند، ایشان با حال خاصی می فرمود:
من یاغی نیستم
💠 #خدایا ما خودمون هم می دونیم که عبادتی در شان خدایی تو نکردیم... نماز و روزه مان اصلاً جایی دستش بند نیست!...
فقط اومدیم بگیم که:
خدایا ما یاغی نیستیم....
بنده ایم....
اگه اشتباهی کردیم مال جهلمون بوده.....
لطفا همین جمله را از ما قبول کن.
🌹الهی و ربی من لی غیرُک🌹
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #درس_اخلاق
✅ #در_مسیر_بندگی
🔸بردباری پیشه خود کن که در راه سلوک
🔸هر که سنگین تر بود بارش به منزل می رسد
🔸گرچه حاصل نیست صائب تخم آتش دیده را
🔸دانه دلها چو می سوزد به حاصل می رسد
🔹 #امام على عليه السلام
عنه عليه السلام ـ و قد سُئلَ عن أقوى الخَلق ـ الحليمُ:
🔹 #امام عليه السلام در پاسخ به اين پرسش كه نيرومندترين آفريدگان كيست؟
فرمود: شخص بردبار
📚: بحار الأنوار، 77/378/1
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #حدیث_روز
✅ #رسم_زندگی
✅ #امام حسن عليه السلام:
🔸هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم بازى مى كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛
زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد.
🔹إذا سَمِعتَ أحَدا يَتَناوَلُ أعراضَ الناسِ فاجتَهِدْ أن لا يَعرِفَكَ ؛ فإنَّ أشقَى الأعراضِ بهِ مَعارِفُهُ
📚: ميزان الحكمه ج6 ص200
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #هر_روز #تفسیر یک #آیه
💠 #آیه امروز:
🌹 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ 🌹
💠 #ترجمه:
🌹(متّقین) كسانى هستند كه به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهایم، انفاق مىكنند.🌹
💠 #پیام_آیات:
🔹 #قرآن، هستى را به دو بخش تقسیم مىكند: عالم غیب(1) و عالم شهود.
متّقین به كلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برایشان محسوس باشد.
حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمىبینند، به او ایمان نمىآورند.
چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نَرى اللّه جهرة»(2)
ما هرگز به تو ایمان نمىآوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم.
این افراد درباره ى قیامت نیز مىگویند:
«ما هى الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلكنا الاّ الدّهر»(3)
جز این دنیا كه ما در آن زندگى مىكنیم، جهان دیگرى نیست،
مىمیریم و زنده مىشویم و این روزگار است كه ما را از بین مىبرد.
چنین افرادى هنوز از مدار حیوانات نگذشته اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مىدانند و مىخواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند.
🔹متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است.
در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، این مسائل نیست.
-----
1) غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى علیه السلام اطلاق شده است.
2) بقره، 55.
3) جاثیه، 24.
💠 #نکات_مهم:
🔸ایمان، از عمل جدا نیست.
در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملى مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون»
🔸اساسىترین اصل در جهانبینى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نیست. «یؤمنون بالغیب»
🔸پس از اصل ایمان، اقامه ى #نماز و #انفاق از مهمترین اعمال است.
«یؤمنون... یقیمون... ینفقون» (در جامعه ى #الهى كه حركت و سیر الى #اللّه دارد، اضطرابها و ناهنجارىهاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقویت و درمان مىیابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانىهاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مىگردد.)
🔸برگزارى نماز، باید مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «یقیمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
🔸در انفاق نیز باید میانه رو باشیم.(4) «ممّا رزقناهم»
🔸از هرچه #خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم ینفقون»(5)
💠 #امام صادق علیه السلام مىفرماید: از آنچه به آنان تعلیم دادهایم در جامعه نشر مىدهند.(6)
🔸انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق(7) هر كس را از حلال مقدّر مىكند. «رزقناهم»
🔸اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمىشویم.
بهتر مىتوانیم قسمتى از آن را انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم»
-----
4) ممّا»، (مِن ما) است و یكى از معانى «مِن» بعض است.
یعنى بعضى از آنچه روزى كرده ایم - نه همه را - انفاق مىكنند.
5) در اینگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چیز است.
6) بحار، ج 2، ص 17.
7) رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامه ى حیات طبق احتیاج داده مىشود، اطلاق مىگردد و قید تداوم و به اندازهى احتیاج، آن را از مفاهیمِ احسان، اعطاء، نصیب، اِنعام و حظّ، جدا مىكند. التحقیق فى كلمات القرآن، ج4، ص 114
✅ #سوره بقره، آیه 3
📚: #تفسیر نور، استاد #قرائتی
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ در محضر #شهدا
💠 فرار از #گناه
🔴قوانین دهگانه
برای خودش قانونهای دهگانه درست کرده بود.
قانونها ترکیبی بود از اعتراف و جریمه.
اعتراف نامه؛ تاریخ شروع 1369-4-5
🔶1. بارالها! اعتراف میکنم از اینکه #قرآن را نشناختم و به قرآن عمل نکردم. (حداقل روزی ده آیه قرآن بخوانم).
🔶2. پروردگارا! اعتراف میکنم از اینکه #نمازم را بیمعنی خواندم و حواسم جای دیگری بود. (حداقل روزی دو رکعت نماز قضا باید بخوانم.)
🔶3. خدایا! #اعتراف میکنم از اینکه #مرگ را فراموش کردم. (حداقل هر شب قبل از خواب باید دو رکعت #نماز #توبه بخوانم).
🔶4. خدایا! اعتراف میکنم از اینکه شب با یاد تو نخوابیدم و [برای] نماز شب هم بیدار نشدم. (حداقل در هر هفته باید دو شب نماز شب بخوانم و بهتر است که شبهای سه شنبه و شب جمعه باشد).
5.و....
6.و....
#شهید سید مجتبی علمدار
📙: کتــاب فانوس زائر، ص75-65
🔴 #امـــام کـاظــــم علیه السلام
🔶از ما نيست كسى كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند تا اگر نيكى كرده از #خدا بخواهد بيشتر نيكى كند و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نمايد.
📚: ارشـاد القــلوب، ج1، ص 182
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 #حدیث_روز
✅مردم چهار گروهند، تو از کدام گروهی؟
✅ #امام كاظم علیه السلام:
مردم چهار گروهند:
🔶جاهلى كه #غرق در هوا و هوس ، و در آستانه ی هلاك شدن است
🔶عابدى كه تظاهر به #تقوا مى كند و هر چه بيشتر عبادت مى نمايد، فقط #تكبرش بيشتر مى شود
🔶عالمى كه فقط مى خواهد پشت سرش حركت كنند و #دوست دارد از او تعريف نمايند
🔶و حق شناسِ حق جويى كه دوست دارد حق را به پادارد، اما يا ناتوان است و يا زير سلطه ی دیگران قرار دارد.
چنين فردى، بهترين نمونه روزگار و عاقل ترين مردم روزگار است.
📚: الخصال، ص 262
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
✅ #درمان دل مردگی با خواندن #قرآن
🔸از لِسان مبارک #پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
🆔👉 eitaa.com/qoranbook