eitaa logo
🌷نُـــورُالــثَّــقَــلَـین🌷
117 دنبال‌کننده
216 عکس
21 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین: @H_Tasnim 🌷کپی کردن مطالب با ذکر صلوات حلال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢امان از زخم زبان ✅ ایوب را نماد میدانیم. اما ایشان فقط یکجا از شیطان به خدا شکایت می کند: 💠به یاد آر بنده ما ایوب را آن زمان که پروردگار خود را ندا داد که شیطان مرا دچار عذاب وگرفتاری نموده 🔵 مبارکه صاد ۴۱ ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ صادق(ع) پاسخ این سوال را در روایتی داده اند: شیطان به گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او شاکر است. خداوند برای اینکه به همه عبودیت و اخلاص ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی شاکر بود اما پس از آن به مقام صبر میرسد. نکته جالب اینجاست که ایوب نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، علمای بنی اسرائیل نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه گناهی کرده ای که خداوند تو را اینگونه عذاب کرده است؟ ✅ این زخم زبان علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، شاکر بود و امتحان شد... و در اوج سختی و از دست دادن نعمت صابر بود و امتحان شد... 📚علل الشرایع ج ۱ ص ۷۶ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ یک ❤️ 💠 حمد 6 💠 💠 امروز: 🌹اهدِنا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ🌹 💠 : 🌹(خداوندا!) ما را به راه راست هدایت فرما🌹 💠 : ✅ در قرآن مجید دو نوع هدایت مطرح شده است: الف: هدایت تكوینى، نظیر هدایت زنبور عسل كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و یا هدایت و راهنمایى پرندگان در مهاجرتهاى زمستانى و تابستانى. آنجا كه قرآن مىفرماید: «ربّنا الّذى اعطى كلّ شىء خلقه ثم هدى»(1) بیانگر این نوع از هدایت است. ب: هدایت تشریعى كه همان فرستادن انبیاى الهى و كتب آسمانى براى هدایت بشر است. كلمه ى «صراط»(2) بیش از چهل مرتبه در آمده است. انتخاب راه و خط فكرى صحیح، نشانه ى شخصیت انسان است. ✅ راههاى غیر الهى متعدّدى در برابر انسان قرار دارد كه او باید یكى را انتخاب كند: 🔹راه خواسته ها و توقعات خود. 🔹راه انتظارات وهوسهاى مردم. 🔹راه وسوسه هاى شیطان. 🔹راه طاغوتها. 🔹راه نیاكان و پیشینیان. 🔹راه خدا و اولیاى خدا. ✅ ، راه و اولیاى او را انتخاب مىكند كه بر دیگر راهها امتیازاتى دارد: الف: راه الهى ثابت است، بر خلاف راههاى طاغوتها و هوسهاى مردم و هوسهاى شخصى كه هر روز تغییر مىكنند. ب: یك راه بیشتر نیست، در حالى كه راههاى دیگر متعدّد و پراكنده اند. ج: در پیمودن آن، انسان به مسیر و مقصد مطمئن است. د: در پیمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد. راه مستقیم، راه خداست. «انّ ربّى على صراطٍ مستقیم»(3) 🔹راه مستقیم، راه انبیاست. «انّك لَمِن المرسلین على صراطٍ مستقیم»(4) 🔹راه مستقیم، راه بندگى خداست. «و أنِ اعبدونى هذا صراط مستقیم»(5) 🔹راه مستقیم، توكّل وتكیه بر خداست. «مَن یعتصم باللّه فقد هُدىَ الى صراط مستقیم»(6) 🔹راه مستقیم، یكتاپرستى و تنها یارى خواستن از اوست.(7) 🔹راه مستقیم، كتاب خداوند است.(8) 🔹راه مستقیم، راه فطرت سالم است.(9) 🔹انسان، هم در انتخاب راه مستقیم و هم در تداوم آن باید از خدا كمك بگیرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نیروگاه مىگیرد. «اهدنا الصّراط المستقیم» در راه مستقیم بودن، تنها خواسته اى است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب مىكند، حتّى رسول اللَّه صلى الله علیه وآله و ائمّه اطهار علیهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقیم را مىخواهند. انسان باید همواره، در هر نوع از كارهاى خویش، اعم از انتخاب شغل، دوست، رشته ى تحصیلى وهمسر، راه مستقیم را از خداوند بخواهد. زیرا چه بسا در عقاید، صحیح فكر كند، ولى در عمل دچار لغزش شود و یا بالعكس. پس هر لحظه، خواستن راه مستقیم از خدا، ضرورى است. راه مستقیم مراتب و مراحلى دارد. حتّى كسانى كه در راه حقّ هستند، مانند اولیاى خداوند، لازم است براى ماندن در راه و زیاد شدن نورِ هدایت، دعا كنند. «والّذین اهتدوا زادَهم هُدى»(10) 💠آرى، یك بعدى نیست كه تنها به جنبه اى توجّه كند و جوانب دیگر را فراموش كند، بلكه در هر كارى اعتدال ومیانه روى و راه مستقیم را سفارش مىكند. --------------------------- 1) طه، 50. 2) صراط» در قیامت نام پلى است بر روى دوزخ كه همه ى مردم باید از روى آن عبور كنند. 3) هود، 56. 4) یس، 3 - 4. 5) یس، 61. 6) آل عمران، 101. 7) بنا بر اینكه الف و لام در «الصراط» اشاره به همان راه یكتاپرستى در آیه قبل باشد. 8) بنابر روایتى در تفسیر مجمع البیان، ج1، ص 58. 9) بنابر روایتى از امام صادق علیه السلام در تفسیر صافى، ج1، ص 86. 10) كسى كه مىگوید «الحمدللَّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم...» مراحلى از هدایت را پشت سر گذارده است، بنابراین درخواست او، هدایت به مرحله بالاترى است. ----------------------------- 💠 : 🔸همه ى هستى، در مسیرى كه خداوند اراده كرده در حركتند. خدایا! ما را نیز در راهى كه خود دوست دارى قرار بده. «اهدنا الصراط المستقیم» 🔸درخواست هدایت به راه مستقیم، مهمترین خواسته ى یكتاپرستان است. «ایّاك نعبد... اهدنا الصراط المستقیم» 🔸براى دستیابى به راه مستقیم، باید دعا نمود. «اهدنا الصراط المستقیم» 🔸ابتدا ستایش، آنگاه استمداد و دعا. «الحمدللَّه... اهدنا» 🔸بهترین نمونه استعانت از ، درخواست راه مستقیم است. «ایّاك نستعین - اهدنا الصّراط المستقیم» 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️ 💠 #حق طلبی 💠 نامه #حضرت امیر(ع) به مالک اشتر 📚: #نهج_البلاغه ، نامه 53 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
⭕️شاداب باش! 💢یک گل، یک گیاه وقتی شاداب و با طراوت می ماند که لقمه های آن پاک باشد. یعنی هوا و آب پاک در اختیار آن قرار گیرد. ما آدم‌ها هم همینطور هستیــــم. وقتی شاداب و سرزنده و سرحـالیم که مــــــــواظب لــــقمه هایـــــمان باشیـــــم و لقمه‌هایمان پاک و طیب و طاهر باشد. ✅ این است کـــــه کـــــریم می فرمایـــــد: مردم لقمه های را مصــــرف نکنید؛ 🌹وَ لا تَاکُلُوااَموالَکُم بَینَکُم بِالباطِل🌹 بقره ،آیه 188 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
#حدیث_روز ☘️ #پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 🔶كُن عَلى عُمُرِكَ أَشَحَّ مِنك عَلى دِرهَمِكَ وَ دينارِكَ 🔹 برای لحظه های عمرت بخیل تر باش تا برای پول و ثروتت. 📚:امالی طوسی، ص527 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠درد دل عاشقانه با معشوقِ واقعی💠 🔸گفتم: در دلم نیست؟ ▪️گفت: هرگز از رحمتم ناامید نباش🌸 (زمر آیه ۵۳) 🔸گفتم: احساس میکنم؟ ▪️گفت: از رگ گردن به تو نزدیک ترم🌸 (قاف آیه ۱۶) 🔸گفتم: انگار مرا از یاد برده ای؟ ▪️گفت: مرا یاد کن تا به یادت باشم🌸 (بقره آیه ۱۵۲) 🔸گفتم: در دلم نیست؟ ▪️گفت: باید به فضل و رحمتم شادمان گردی🌸 (یونس آیه ۵۸) 🔸گفتم: تا کی باید کنم؟ ▪️گفت: همانا یاری من نزدیک است🌸 (بقره آیه ۲۱۴) 💠و هیچگاه از اش تخلف نمیکند (آل عمران 9) 🔹چه کسی از او راستگوتر🙂 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❇️ آخرین سفارشات خضر به حضرت موسی علیهما‌السلام 🔸کسی را به خاطر گناهی سرزنش مکن 🔸بدان که محبوب‌ترین کارها نزد خدای متعال سه چیز است: 1⃣میانه‌روی هنگام برخورداری از نعمت 2⃣بخشش هنگام قدرت 3⃣مدارا با بندگان خدا ◽️و هیچ کس در دنیا با دیگری مدارا نمی‌کند مگر اینکه خدای عزوجل در قیامت با او مدارا می کند ◽️و اوج حکمت ترس از خداوند تبارک و تعالی است. ✅ سجاد علیه السلام 📚: خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۱۱ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ راه و رسم زندگی 🍃 اکرم. صلی الله علیه و آله فرمودند: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ قَالُوا وَ مَا الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ يَا رَسُولَ الله قَالَ «هُوَ الرِّيَاءُ». بیشترین ترس من برای شما از شرکِ کوچک است، گفتند: یا رسول الله! شرک کوچک چیست؟ فرمود: «ریا» 📚: بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۳۰۳ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🌹... فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ🌹 (زمر/٢) 👈 عبادت زمانی ارزش دارد و مقبول است که خالصانه برای خدا باشد. 🔰 اگر حتی در کنار نیت الهی، دیگری را هم دخیل کردی و برای خوشامد و تأیید و تشویق دیگران، کار کردی عبادتت را آلوده به شرک کرده ای. 🔺 ریا بوی شرک میدهد چون شریک کردن دیگری در نیت عبادتی است که باید خالصانه برای خداوند به جا می آوردی. ⏪ حفظ و قرائت قرآن کریم هم از برترین عبادات است. مراقب باش نیتت آلوده به ریا نشود که همه این تلاش ها و زحمات بی ثمر می شود! 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 ویژگی های #مؤمنین 1 ☝️☝️☝️ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ یک ❤️ 💠 حمد آیه 7 💠 💠 امروز: 🌹صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ🌹 💠 : 🌹(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدایت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!🌹 💠 : ✅ این آیه راه مستقیم را، راه كسانى معرّفى مى‏كند كه مورد نعمت الهى واقع شده ‏اند وعبارتند از: ، صدّیقین، وصالحین. توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن وتلقین این آرزو به خود، ما را از خطر كج روى و قرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى‏دارد. بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسیر غضب‏ شدگان و گمراهان قرار ندهد. زیرا بنى‏اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى و لجاجت گرفتار غضب شدند. 🔹قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مى‏نماید: كسانى كه مورد نعمت هدایت قرار گرفته وثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان. 🔹مراد از نعمت در «انعمتَ علیهم»، نعمتِ هدایت است. زیرا در آیه‏ ى قبل، سخن از هدایت بود. علاوه بر آنكه نعمت‏هاى مادى را كفّار ومنحرفین ودیگران نیز دارند. هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم كه مسیر ما، به غضب و گمراهى كشیده نشود. 🔹مغضوبین در قرآن‏ در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت ‏هایى همچون قوم عاد، ثمود و بنى‏اسرائیل، به عنوان غضب ‏شدگان معرّفى شده‏ اند. 🔹ضالّین در قرآن‏ «ضلالت» كه حدود دویست مرتبه این واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحیّر بكار مى‏رود، «و وَجدَك ضالاً»(3) وگاهى به معناى ضایع شدن است، «اضلّ اعمالهم»(4) ولى اكثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبیرات گوناگونى نظیر: «ضلال مبین»، «ضلال بعید»، «ضلال كبیر» به چشم مى‏خورد. 🔹در گروه هایی به عنوان گمراه معرّفى شده ‏اند، از جمله: كسانى كه ایمان خود را به كفر تبدیل كردند،(5) مشركان،(6) كفار،(7) عصیان‏گران،(8) مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند،(9) 🔹در قرآن نام برخى به عنوان گمراه كننده آمده است، از قبیل: ابلیس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونیاكان منحرف. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها،(10) 2. بت‏ها،(11) 3. گناهان(12) ،4. پذیرش ولایت باطل،(13) 5. جهل و نادانى.(14) 🔹در آیات متعدّدى از قرآن ویژگى‏هاى گمراهان و غضب شدگان و مصادیق آنها بیان شده است كه براى نمونه به موارد ذیل اشاره مى‏شود: * منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. نساء، 116 و فتح، 6. * كافران به آیات الهى و قاتلان انبیاء الهى. بقره، 61. * اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كرده‏اند. آل‏عمران، 110 - 112. * فراریان از جهاد. انفال، 16. * پذیرندگان و جایگزین كنندگان كفر با ایمان. بقره، 108 و نحل، 106. * پذیرندگان ولایت دشمنان خدا و دوستداران رابطه‏ى با دشمنان خدا. ممتحنه، 1. ----------------------------- 3) ضحى، 7. 4) محمّد، 1. 5) من یَتبدّل الكفر بالایمان فقد ضلّ سواء السبیل» بقره، 108. 6) و من یشرك باللَّه فقد ضل ضلالا بعیدا» نساء، 116. 7) و من یكفر باللَّه... فقد ضلّ» نساء، 136. 8) و من یعص اللَّه و رسوله فقد ضل» احزاب، 36. 9) لا تتخذوا عدوى و عدوكم اولیاء... و من یفعله منكم فقد ضل سواء السبیل» ممتحنه، 1. 10) اتّخذ الهه هَواه واضلّه اللَّه» جاثیه، 23. 11) جعلوا لِلّه انداداً لِیضلّوا عن سبیله» ابراهیم، 30. 12) وما یضلّ به الا الفاسقین» بقره، 26. 13) انّه من تولاّه فانّه یضلّه» حج، 4. 14) و ان كنتم من قبله لمن الضّالّین» بقره، 198. 💠 : 🔸انسان در تربیت، نیازمند الگو مى‏باشد. انبیا، شهدا، صدّیقین وصالحان، نمونه ‏هاى زیباى انسانیّت ‏اند. «صراط الّذین انعمت علیهم» 🔸آنچه از به انسان مى‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خودمان به وجود مى‏آوریم.(15) «انعمت، المغضوب علیهم» 🔸ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامى را در برابر پذیرش حكومت آنان، مقاوم و پایدار مى‏كند. «غیر المغضوب علیهم ولا الضّالّین»(16) ---------------- 15) درباره نعمت، «أنعَمتَ» بكار رفته، ولى در مورد عذاب، نفرمود: «غَضبتَ» تو غضب كردى. 16) سفارش كرده است: «لا تَتولّوا قوماً غَضِب اللّه علیهم» هرگز سرپرستى گروه غضب شدگان الهى را نپذیرید. ممتحنه، 13 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 در کریم و ، حکمت 353 ☝️☝️☝️ 💠 ✅ «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ • الَّذی جَمَعَ مالاً وَعَدَدَّه؛ 🔸 وای بر هر عیب‌جوی مسخره‌کننده‌ای. همان کسی که مال فراوانی جمع‌آوری و شماره‌کرده آنکه مشروع و نامشروع را حساب کند.» همزه 1 و 2 ✅ «الَّذینَ یَلْمِزونَ المُطَّوِّعینَ مِنَ المؤمنینَ فی الصَّدَقاتِ وَ الّذینَ لا یَجِدونَ اِلّا جُهْدَهُم فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللهُ مِنْهُم وَ لَهُم عَذابٌ اَلیمٌ؛ 🔸 آنهایی که از مؤمنان اطاعت کار، در صدقاتشان عیب‌جویی می‌کنند و کسانی را که برای انفاق در راه خدا جز به مقدار ناچیز توانایی خود دسترسی ندارند، مسخره می‌نمایند، خدا آنها را مسخره می‌کند و کیفر استهزاء کنندگان را به آنها می‌دهد و برای آنها عذاب دردناکی است.» توبه 79 ✅ «یا أیّها الّذینَ امَنوا اجْتَنِبوا کَثیراً مَنَ الظَنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِ اِثْمٌ وَلا تَجَسّسَوا وَلا یَغتَبْ بَعْضُکُمْ بَعضاً؛ 🔸 ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند.» حجرات 12 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠در محضر ✅ تنـبیـه منطقه، تازه از وجود اشرار پاک سازی شده بود و نگهبانیِ شب در آن شرایط بسیار حیاتی بود. یک شب که نگهبان‌ها پستشون رو بدون اجازه ترک کرده بودند؛ به دستورِ محمود باید وسط محوطه سینه‌خیز می‌رفتند و غَلت می‌زدند تا تنبیهی اساسی بشن و حساب کار دستشون بیاد. تنبیهِ نگهبان‌ها که شروع شد، یه مرتبه دیدیم محمود هم لباسش را درآورد و همراه آن‌ها شروع کرد به سینه خیز رفتن. محمود که نگاه‌های متعجب ما را دیده بود، گفت: «یه لحظه احساس کردم که از روی هوای نفس می‌خوام اینا رو تنبیه کنم؛ به همین خاطر کاری کردم که غرور، بر من پیروز نشه». 🌹 محمود دولتی‌مقدم🌹 📚: مجموعه رسم خوبان، کتــاب مقصود تویی، ص 46-45 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💢آنچه که در طول شبانه روز باید انجام داد... اخلاق روزمره (ص) 💠رسول خدا با هر کس رو به رو می شد، سلام می داد، هم به کوچک، هم بزرگ. 💠هیچ گاه پای خود را پیش کسی دراز نمی کرد. 💠هنگام نگاه، به صورت کسی خیره نمی شد. 💠با چشم ابرو به کسی اشاره نمی کرد. 💠 هنگام نشستن، تکیه نمی داد. 💠وقتی با مردم دست می داد و مصافحه می کرد، هیچ گاه دست خود را عقب نمی کشید، تا طرف مقابل دست خود را بکشد. 💠هیچ خوراکی را مذمّت نمی کرد. 💠به هیچ کس دشنام و ناسزا نمی گفت و سخن ناراحت کننده ای بر زبان نمی آورد و بدی را با بدی پاسخ نمی گفت. 💠زیرانداز خود را به عنوان اکرام زیر پای کسی که خدمتش می رسید پهن می کرد. 💠از روز بعثت تا لحظه ی مرگ، هرگز در حال تکیه دادن غذا نخورد. 💠هدیه افراد را (هر چند اندک و ناچیز) قبول می کرد. 💠بیشتر اوقات، رو به قبله می نشست. 💠زانو هایش را پیش اشخاص، باز نمی کرد و بیرون نمی آورد. 💠بر تند خویی غریبه ها در سؤال و درخواست و سخن صبر می کرد. 💠هیچ کس را ملامت و سر زنش نمی کرد و در پی کشف اسرار دیگران نبود. 💠خنده هایش تبسم بود و هرگز قهقهه سر نمی داد. 💠بسیار شرمگین و با حیا بود. 💠سخن کسی را قطع نمی کرد. 💠از جلوی خودش غذا می خورد. 💠کار افراد را به هر شکلی راه می انداخت. 💠 و.... 📚: سیره اکرم(ص)، ج2، ص68 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
🔺راز برتری 🔰وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ 🌸و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر #ایمان داشته باشید! 📙 #سوره آل عمران،آیه ﴿۱۳۹﴾ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅یک ، یک درس مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ... اکرم صلی الله علیه و آله، رسول خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در ركوع و سجود مىبینى، كه فضل و رضوان را از خدا مى جویند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است... (فتح/٢٩) 🔹🔸🔹 ⏪ در این آیه، شیوه ى ارتباطات یك مؤمن ترسیم شده است: رابطه با بیگانگان👈 «اشداء» شدت و سختى. با خودى ها👈 «رحماء» محبت و مهربانى. با خداوند👈 «ركعا سجداً» عبودیت و بندگى. با خود👈 «یبتغون» تلاش و كوشش و امید به فضل خدا. 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠آیه امروز: 🌹ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ🌹 💠: 🌹آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانیت) آن هیچ تردیدى راه ندارد، راهنماى پرهیزگاران است.🌹 💠 : 🔹«لاریب فیه» یعنى در اینكه قرآن از سوى خداست، شكّى نیست. زیرا مطالب آن به گونه اى است كه جایى براى این شكّ و تردید باقى نمىگذارد و اگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن و روحیّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مىفرماید: «فهم فى رَیبهم یَتردّدون»(1) آنان در شكّى كه خود ایجاد مىكنند، سردرگم هستند. 🔹هدف قرآن، هدایت مردم است و اگر به مسائلى از قبیل خلقتِ آسمانها و زمین و گیاهان و حیوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.(2) 🔹قرآن وسیله هدایت همه مردم است؛ «هدىً للنّاس»(3) همانند خورشید بر همه مىتابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هدىً للمتّقین» همچنان كه نور خورشید، تنها از شیشه ى تمیز عبور مىكند، نه از خشت و گِل. لذا فاسقان(4)، ظالمان(5)، كافران(6)، دل مردگان(7)، مسرفان و تكذیب كنندگان(8) از هدایت قرآن بهرهمند نمىشوند. 💠سؤال: این آیه درباره قرآن ومطالب آن مىفرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در آن نیست. در حالى كه خود قرآن شكّ و تردید مخالفان را در این باره بیان مىدارد: یك جا مىفرماید: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا الیه مُریب»(9) ما درباره آنچه ما را به آن مىخوانى، در شكّ هستیم. و در مورد شكّ در وحى و نبوّت نیز مىخوانیم: «بل هم فى شك من ذكرى»(10) درباره ى قیامت نیز آمده: «لنعلم من یؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك»(11) بنابراین چگونه مىفرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در قرآن و محتواى آن نیست؟ 💠پاسخ: مراد از جمله «لاریب فیه» آن نیست كه كسى در آن شكّ نكرده و یا شكّ نمىكند، بلكه منظور آن است كه حقّانیت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آیه 66 سوره نمل مىفرماید: «بل هم فى شك بل هم منها عمون» (12) ----- 1) توبه، 45. 2) در قرآن به موضوعات طبیعى، كیهانى، تاریخى، فلسفى، سیاسى و صنعتى اشاراتى شده، ولى هدف اصلى هدایت است. 3) بقره، 185. 4) لایهدى القوم الفاسقین» توبه،80. 5) لایهدى القوم الظالمین» مائده، 51. 6) لایهدى القوم الكافرین» مائده، 67. 7) لایهدى من هو كاذب كفار» زمر، 3. 8) لایهدى مَن هو مسرف كذّاب» غافر، 28. 9) هود، 62 10) ص، 8. 11) سبأ، 21. 12) نخبة التفاسیر به نقل از آیةاللَّه جوادى. 💠 : 🔸قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. 🔸«ذلك» در ادبیات عرب، «ذلك» اسم اشاره به دور است. در اینجا به قرآن كه در پیش روى ماست، با «ذلك» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نایافتنى قرآن حكایت مىكند. 🔸راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله ى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. 🔸توانِ قرآن بر هدایت پرهیزكاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است. «هدى للمتقین» 🔸تنها افراد پاك وپرهیزكار، از هدایت قرآن بهرهمند مىشوند. «هدى للمتقین» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگیرى او بیشتر است.(13) ----- 13) هدایت داراى مراحل و قابل كم و زیاد شدن است. «والذین اهتدوا زادهم هدى» ✅ بقره ، آیه 2 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 خواندن #نماز در نگرانی ها 💠 و فرصت اندک #نهج_البلاغه ، حکمت 229 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ من یاغی نیستم😍 🌷روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضوگرفتن بودند.. که شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و به داخل اتاق رفت و به نماز ایستاد... 💫با توجه با این که مرحوم کاشی خیلی بادقت می گرفت و همه آداب و ادعیه ی وضو را بجا می آورد؛ قبل از اينكه وضوی آخوند تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود...! به هنگام خروج، با مرحوم کاشی رو به رو شد. ایشان پرسیدند: چه کار می کردی؟ .... گفت: هیچ. 🍃فرمود: تو هیچ کار نمی کردی!؟ گفت: نه! (می دانست که اگر بگوید نماز می خواندم، کار بیخ پیدا می کند)! آقا فرمود: مگر تو نمی خواندی!؟ گفت: نه! آخوند فرمود: من خودم دیدم داشتی نماز می خواندی...! 🌀گفت: نه آقا اشتباه دیدید! سؤال کردند: پس چه کار می کردی؟ گفت: فقط آمده بودم به بگویم من یاغی نیستم، همین! 💯این جمله در مرحوم آخوند (رحمة الله عليه) خیلی تأثیر گذاشت... تا مدت ها هر وقت از احوال آخوند می پرسیدند، ایشان با حال خاصی می فرمود: من یاغی نیستم 💠 ما خودمون هم می دونیم که عبادتی در شان خدایی تو نکردیم... نماز و روزه مان اصلاً جایی دستش بند نیست!... فقط اومدیم بگیم که: خدایا ما یاغی نیستیم.... بنده ایم.... اگه اشتباهی کردیم مال جهلمون بوده..... لطفا همین جمله را از ما قبول کن. 🌹الهی و ربی من لی غیرُک🌹 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸بردباری پیشه خود کن که در راه سلوک 🔸هر که سنگین تر بود بارش به منزل می رسد 🔸گرچه حاصل نیست صائب تخم آتش دیده را 🔸دانه دلها چو می سوزد به حاصل می رسد 🔹 على عليه السلام عنه عليه السلام ـ و قد سُئلَ عن أقوى الخَلق ـ الحليمُ: 🔹 عليه السلام در پاسخ به اين پرسش كه نيرومندترين آفريدگان كيست؟ فرمود: شخص بردبار 📚: بحار الأنوار، 77/378/1 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #حدیث_روز ✅ #رسم_زندگی ✅ #امام حسن عليه السلام: 🔸هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم بازى مى كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛ زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد. 🔹إذا سَمِعتَ أحَدا يَتَناوَلُ أعراضَ الناسِ فاجتَهِدْ أن لا يَعرِفَكَ ؛ فإنَّ أشقَى الأعراضِ بهِ مَعارِفُهُ 📚: ميزان الحكمه ج6 ص200 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 امروز: 🌹 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ 🌹 💠 : 🌹(متّقین) كسانى هستند كه به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهایم، انفاق مىكنند.🌹 💠 : 🔹 ، هستى را به دو بخش تقسیم مىكند: عالم غیب(1) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برایشان محسوس باشد. حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمىبینند، به او ایمان نمىآورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نَرى اللّه جهرة»(2) ما هرگز به تو ایمان نمىآوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم. این افراد درباره ى قیامت نیز مىگویند: «ما هى الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلكنا الاّ الدّهر»(3) جز این دنیا كه ما در آن زندگى مىكنیم، جهان دیگرى نیست، مىمیریم و زنده مىشویم و این روزگار است كه ما را از بین مىبرد. چنین افرادى هنوز از مدار حیوانات نگذشته اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مىدانند و مىخواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند. 🔹متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، این مسائل نیست. ----- 1) غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى علیه السلام اطلاق شده است. 2) بقره، 55. 3) جاثیه، 24. 💠 : 🔸ایمان، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملى مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» 🔸اساسىترین اصل در جهانبینى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نیست. «یؤمنون بالغیب» 🔸پس از اصل ایمان، اقامه ى و از مهمترین اعمال است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» (در جامعه ى كه حركت و سیر الى دارد، اضطرابها و ناهنجارىهاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقویت و درمان مىیابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانىهاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مىگردد.) 🔸برگزارى نماز، باید مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «یقیمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.) 🔸در انفاق نیز باید میانه رو باشیم.(4) «ممّا رزقناهم» 🔸از هرچه عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم ینفقون»(5) 💠 صادق علیه السلام مىفرماید: از آنچه به آنان تعلیم دادهایم در جامعه نشر مىدهند.(6) 🔸انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق(7) هر كس را از حلال مقدّر مىكند. «رزقناهم» 🔸اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمىشویم. بهتر مىتوانیم قسمتى از آن را انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم» ----- 4) ممّا»، (مِن ما) است و یكى از معانى «مِن» بعض است. یعنى بعضى از آنچه روزى كرده ایم - نه همه را - انفاق مىكنند. 5) در اینگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چیز است. 6) بحار، ج 2، ص 17. 7) رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامه ى حیات طبق احتیاج داده مىشود، اطلاق مىگردد و قید تداوم و به اندازهى احتیاج، آن را از مفاهیمِ احسان، اعطاء، نصیب، اِنعام و حظّ، جدا مىكند. التحقیق فى كلمات القرآن، ج4، ص 114 ✅ بقره، آیه 3 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook