eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
919 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
772 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ اخبار شهادت امام حسین (ع) به حضرت زهرا (س) 📜فرات بن ابراهيم و ابن قولويه به سند معتبر از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده اند كه: روزى حضرت فاطمة عليها السلام امام حسين عليه السلام را برداشت. حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم آن حضرت را گرفت و گفت: «لعنت كند خدا كشنده تورا، و لعنت كند خدا عريان كننده تورا، و لعنت كند خدا آن‏ها را كه معاونت كنند بر قتل تو. و خدا حكم كند ميانه من و آن‏ها كه يارى كنند كشنده تورا.» چون حضرت فاطمه عليها السلام اين سخنان وحشت انگيزرا شنيد، گفت: «اى پدر بزرگوار! اين‏ها چه سخنان است كه براى فرزند من مى‏گويى؟» حضرت فرمود كه: «اى دختر! به خاطر آوردم آنچه به او خواهد رسيد بعد از من و بعد از تو از آزار و ظلم و ستم و مكر و عدوان. و او در آن روز ميان گروهى باشد از اصحاب خود كه مانند ستاره‏هاى آسمان باشند، و با نهايت شوق روند و كشته شوند. و گويا در نظر من است لشكرگاه ايشان و خيمه‏گاه ايشان و قبرهاى ايشان.» 🥀حضرت فاطمه عليها السلام گفت: «اى پدر! آنچه مى‏فرمايى در كدام موضع واقع خواهد شد؟» حضرت فرمود: «در موضعى كه آن را كربلا گويند كه محل كرب و بلا و محنت و عناى اهل بيت رسول خدا بوده باشد. 🔥و بيرون آيند بر ايشان بدترين امت من كه اگر براى يكى از ايشان جميع اهل آسمان‏ها و زمين شفاعت كند، شفاعت ايشان مقبول نگردد و ابد الاباد در عذاب اليم جهنم معذب باشند.» 🌷فاطمه عليها السلام گفت: «اى پدر بزرگوار! اين فرزند گرامى من كشته خواهد شد؟» حضرت فرمود: «بلى اى دختر! چنان كشته شود كه هيچ كس پيش از او به آن نحو كشته نشده باشد. و بر او بگريند آسمان‏ها و زمين‏ها و ملائكه و وحشيان صحراها و ماهيان درياها و كوه‏ها. و هر يك از اين‏ها از حق تعالى رخصت طلبند كه انتقام اورا بكشند و رخصت نيابند. و اگر مرخص شوند، متنفسى بر روى زمين نماند. 🌹 و گروهى از دوستان ما به زيارت او خواهند رفت كه در زمين كسى داناتر از ايشان نباشد به حق خدا و حق ما اهل بيت. و كسى به غير ايشان متوجه زيارت ايشان نگردد. و ايشان چراغ هاى راه هدايت و شفيعان روز قيامتند. چون نزد حوض كوثر بر من وارد شوند، من ايشان را به سيماى نيك ايشان بشناسم كه زيارت كننده حسينند. و در آن روز اهل هر دينى پيشوايان خود را طلب كنند، و ايشان ما را طلب كنند و غير ما را طلب نكنند. و به ايشان زمين برپاست، وبه بركت ايشان باران از آسمان مى‏بارد.» حضرت فاطمه عليها السلام گفت: «اى پدر! انا لله‏وانا اليه راجعون.» و خروش برآورد.
حضرت فرمود: «اى دختر! بهترين اهل بهشت شهيدانند كه در دار دنيا جان و مال خود را در راه خدا بذل كرده‏اند، و بهشت را از حق تعالى خريده‏اند. و ثواب‏هاى خدا بهتر است از دنيا و آنچه در دنياست، و كشته شدن در راه خدا بهتر است از مردن بر فراش خود. هر كه را براى او شهادت مقرر كرده‏اند، به كشتنگاه خود مى‏رود، و هر كه به سعادت شهادت نرسد، البته مى‏ميرد. ❣اى فاطمه دختر محمد! آيا نمى‏خواهى كه در قيامت هر امر كه كنى در حق اين خلق اطاعت كنند؟ آيا راضى نيستى كه پسر تو از حاملان عرش حق تعالى باشد؟ آيا راضى نيستى كه پدر تو شفيع روز جزا باشد؟ آيا راضى نيستى كه شوهر تو ساقى حوض كوثر باشد در روزى كه همه خلق تشنه باشند، دوستان خود را از آن حوض سيراب گرداند و دشمنان خود را براند و دور گرداند؟ آيا راضى نيستى كه شوهر تو قسمت كننده جهنم باشد، و جهنم را هر امرى كه بفرمايد اطاعت نمايد، هر كه را خواهد از جهنم بيرون آورد وهر كه را خواهد در جهنم بگذارد؟ آيا راضى نيستى كه نظر كنى به ملائكه كه در اطراف آسمان ايستاده باشند و همه به سوى تو نظر كنند و منتظر فرمان تو باشند، و هر چه فرمايى اطاعت نمايند، و نظر كنند به سوى شوهر تو كه نزد عرش خدا با دشمنان خود مخاصمه كند؟ پس گمان دارى كه خدا چه خواهد كرد با كشنده فرزند تو، و با كشندگان شوهر تو در وقتى كه محبت او بر همه خلايق تمام شود، و آتش جهنم را امر كنند كه اورا اطاعت نمايد؟ آيا راضى نيستى كه ملائكه مقربان براى فرزند تو گريه كنند و بر او نهايت تأسف و اندوه داشته باشند؟ آيا راضى نيستى كه هر كه به زيارت او رود در ضمان خدا باشد، و هر كه به زيارت او رود چنان باشد كه به حج خانه خدا رفته باشد و حج عمره به جا آورده باشد، يك چشم زدن از رحمت حق تعالى خالى نباشد، و اگر بميرد شهيد مرده باشد، و اگر زنده بماند پيوسته حافظان اعمال براى او دعا كنند تا زنده باشد، و هميشه در حفظ و امان خدا باشد تا از دنيا مفارقت نمايد؟» حضرت فاطمه عليها السلام گفت: «اى پدر! راضى شدم، و امر خدا را تسليم كردم، و توكل بر خدا نمودم.» ❣ پس حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم دست مبارك خود را بر دل او ماليد و آب ديده‏هاى مبارك اورا پاك كرد و فرمود: «من و شوهر تو و دو پسر تو در مكانى خواهيم بود كه ديده تو روشن و دل تو شاد باشد.» 📚مجلسى، جلاء العيون،/ 554- 556 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ❣اخبار جبرئيل به رسول الله (ص) در شهادت امام حسین (ع) 📜أخبرنا ابن خشيش‏ ، عن أبي المفضل محمد بن عبيدالله بن المطلب الشيباني، قال: حدثنا محمد بن علي‏ بن معمر الكوفي بواسط، قال: حدثنا محمد بن الحسين بن أبي‏الخطاب، قال: حدثنا محمد بن أبي عمير ومحمد بن سنان، عن هارون بن خارجة، عن‏أبي بصير، عن أبي عبدالله عليه السلام، قال: سمعته يقول: بينا الحسين عند رسول الله صلى الله عليه و آله، إذ أتاه جبرئيل عليه السلام، فقال: يا محمد، أتحبه؟ قال: نعم. قال: أما إن امتك ستقتله؛ فحزن‏رسول الله صلى الله عليه و آله لذلك حزنا شديدا، فقال جبرئيل عليه السلام: أيسرك أن اريك التربة التي يقتل‏فيها؟ قال: نعم‏ . قال: فخسف جبرئيل عليه السلام ما بين مجلس رسول الله صلى الله عليه و آله إلى كربلاءحتى التقت القطعتان هكذا- وجمع بين السبابتين- فتناول بجناحيه‏ من التربة، فناولها لرسول الله صلى الله عليه و آله، ثم دحا الأرض‏ من طرف العين، فقال رسول الله صلى الله عليه و آله: طوبى لك‏من تربة، وطوبى لمن يقتل فيك. 📚الطوسي، الأمالي،/ 314 رقم 638/ عنه: المجلسي، البحار، 44/ 228؛ البحراني، العوالم، 17/ 129؛ القزويني، تظلم الزهراء،/ 78؛ الدربندي، أسرار الشهادة،/ 106؛ دانشيار، حول البكاء،/ 10- 11؛ مثله الطبري، بشارة المصطفى،/ 214 📝و ديگر در امالى طوسى سند به ابى‏عبدالله عليه السلام منتهى مى‏شود، مى‏گويد: گاهى كه حسين در نزد رسول خداى بود، جبرئيل فرود شد و گفت: «يا محمد! دوست مى‏دارى حسين را؟» فرمود: «دوست مى‏دارم.» عرض كرد: «زود باشد كه امت تو اورا بكشند.» رسول خدا سخت محزون گشت، عرض كرد: «اگر خواهى خاكى كه بر آن كشته مى‏شود، نمودار كنم.» و از مجلس رسول خداى تا كربلا زمين را خسف كرد و زمين مجلس را با زمين مقتل برچفسانيد و پاره اى از آن خاك بر گرفت و رسول خداى را داد، و ديگرباره زمين به حال خويش بازگشت. فقال رسول الله: «طوبى لك من تربة وطوبى لمن يقتل فيك». و نيز از ابى‏عبدالله عليه السلام مروى است، مى‏فرمايد: وقتى حسين از فاطمه عليهما السلام متولد شد، جبرئيل نازل گشت و گفت: «يا رسول الله! امت تو بعد از تو حسين را مقتول خواهند ساخت. اگر خواهى، تربت اورا با تو نمودار كنم.» و جناح خويش را بزد وخاك كربلا حاضر ساخت و گفت: «اين است آن تربتى كه بر آن شهيد مى‏شود.» پس رسول خدا ترحيب و ترجيب فرمود آن خاك و آن مقتول را عليه السلام. و در كامل الزياره نيز بدين شرح مسطور است. 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 303- 304 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ❣اخبار ملائك به رسول الله (ص) در شهادت امام حسین (ع) 📜وروي عن الصادق عليه السلام أيضا في‏ بعض الأخبار أن ملكا من ملائكة الصف‏ الأعلى‏اشتاق لرؤية النبي صلى الله عليه و آله، واستأذن‏ ربه بالنزول إلى الأرض لزيارته، وكان ذلك الملك‏لم ينزل إلى الأرض أبدا منذ خلق‏ . فلما أراد النزول أوحى الله تعالى إليه يقول: أ يهاالملك! أخبر محمدا أن رجلا من امته‏ اسمه يزيد، يقتل فرخه الطاهر ابن الطاهرة، نظيرة البتول مريم بنت عمران. فقال الملك: لقد نزلت إلى الأرض، وأنا مسرور برؤية نبيك محمد صلى الله عليه و آله، فكيف‏أخبره بهذا الخبر الفضيع وإنني لأستحي منه أن أفجعه بقتل ولده؟ فليتني لم أنزل إلى‏الأرض. قال: فنودي الملك من فوق رأسه أن: افعل ما أمرت به. فدخل‏ الملك إلى‏رسول الله ونشر أجنحته بين يديه، وقال: يا رسول الله! اعلم إني استأذنت‏ ربي في‏النزول إلى الأرض شوقا لرؤيتك وزيارتك، فليت ربي كان حطم أجنحتي، ولم آتك بهذا الخبر، ولكن لابد من إنفاذ أمر ربي عز وجل، اعلم يا محمد أن رجلا من امتك اسمه‏يزيد (زاده الله لعنا في الدنيا وعذابا في الآخرة) يقتل فرخك الطاهر ابن الطاهرة، ولن‏يتمتع‏ قاتله في الدنيا من بعده إلاقليلا، ويأخذه الله مقاصا له على سوء عمله، ويكون‏مخلدا في النار. فبكى النبي صلى الله عليه و آله بكاء شديدا، وقال: أ يها الملك! هل تفلح امة تقتل‏ ولدي وفرخ‏ابنتي؟ قال: لا يا محمد، بل يرميهم الله باختلاف قلوبهم وألسنتهم في دار الدنيا، ولهم في‏الآخرة عذاب أليم. 📚الطريحي، المنتخب، 1/ 55/ مثله السيد هاشم البحراني، مدينة المعاجز، 3/ 440- 442؛ المجلسي، البحار، 45/ 314- 315؛ البحراني، العوالم، 17/ 599؛ الدربندي، أسرار الشهادة،/ 107 📝در مدينة المعاجز مسطور است كه: ملكى از ملائك صف اعلا مشتاق ديدار رسول خدا گشت و از خداوند اجازت خواست تا به زيارت آن حضرت رود و هيچ گاه سفر ارض نكرده بود. چون آهنگ ارض كرد، خداوند او را وحى فرستاد كه: «أ يها الملك! أخبر محمدا أن رجلا من امته اسمه يزيد يقتل فرخه الطاهر ابن الطاهرة نظيرة البتول مريم بنت عمران.» فرمود: «محمد را آگهى ده كه مردى از امت تو كه نامش يزيد است، مى‏كشد فرزند او را، آن فرزندى كه طاهر پسر طاهره است، يعنى فاطمه كه نظير مريم مادر عيسى است.» چون آن فريشته به زير آمد و از ديدار رسول خداى برخوردار شد، با خود انديشيد كه: «چگونه اين خبر فظيع را با پيغمبر برم و دل اورا از قتل فرزندش به درد آرم، كاش به زمين نيامدم.» از آسمان ندا در رسيد كه: «اى فريشته! پذيراى فرمان شو بدانچه مأمورى.» لاجرم آن فريشته به حضرت رسول آمد و عرض كرد: «كاش خداوند بال مرا درهم شكستى، تا اين خبر با تو نياوردمى. لكن از نفاذ امر پروردگار ناچارم. بدان اى محمد كه مردى از امت تو كه يزيد نام دارد، مى‏كشد فرزند تورا كه طاهر پسر طاهره است، وقاتل او بعد از او از دنيا جز قليل بهرى نمى‏برد و ابد الآبدين جاى او در جهنم خواهد بود.» رسول خداى سخت بگريست. وقال: «أ يها الملك! هل تفلح امة تقتل ولدي وفرخ ابنتي؟ فقال: لا يا محمد! بل يرميهم الله باختلاف قلوبهم في دار الدنيا ولهم في الآخرة عذاب أليم». فرمود: «اى ملك! آيا رستگار مى‏شود امتى كه مى‏كشد پسر مرا و فرزند دختر مرا؟» عرض كرد: «هرگز رستگار نمى‏شود وخداوند در دنيا دل‏هاى ايشان را به اختلاف مى‏اندازد و در آخرت گرفتار عذاب اليم مى‏شوند.» 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيد الشهدا عليه السلام، 4/ 29- 30 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (105)توبه وَ قُلِ اعْمَلُوا: و بگو اى پيغمبر به تائبان عمل كنيد، يعنى بعد از قبول توبه، استقامت ورزيد بر عمل خير. يا اى عموم مكلفين بجا آوريد آنچه خداوند امر فرموده عمل كسى كه مى‌داند مجازات يابد بر افعال خود. يا بگو به آن كسانى كه توبه نمى‌كنند و متذكر عقاب الهى نيستند، بكنيد آنچه خواهيد (بنابراين امر براى تهديد است). فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ‌: پس زود باشد كه ببيند خداى تعالى كار شما را از خير و شر بعد از صدور و وجود آن از شما. وَ رَسُولُهُ‌: و پيغمبر او نيز ببيند و مشاهده كند آن را. وَ الْمُؤْمِنُونَ‌: و مؤمنين نيز مشاهده كنند آن را. ✨✨✨✨✨✨✨✨ 💎1- در كافى‌ «1» و عياشى‌ «2» و تفسير على بن ابراهيم‌ «3» از حضرت صادق عليه السّلام سؤال نمودند فرمود: «مؤمنون» ايشان ائمه مى‌باشند. 🔺2- در كافى نيز از آن حضرت مروى است كه فرمود: «ايّانا عنى» يعنى ما «1» ج 1 ص 219 حديث 2. «2» عياشى ج 2 ص 109 حديث 125. «3» تفسير قمى ج 1 ص 304. ج5، ص 198 🌠مراد و مقصود باشيم. و در تعلق علم پيغمبر به اعمال بندگان دو وجه گفته‌اند: 💠يكى آنكه حق تعالى در قيامت آن را به رسول و ائمه عرضه نمايد. 💠دوم آنكه در اخبار وارد شده كه اعمال امت عرضه شود بر پيغمبر و ائمه عليهم السلام. 💢3- عياشى‌ «1» از حضرت صادق عليه السّلام قال: تعرض على رسول اللّه اعمال العباد كلّ صباح ابرارها و فجّارها فاحذروها و هو قول اللّه تعالى‌ «وَ قُلِ اعْمَلُوا ...» عياشى روايت كند كه حضرت صادق عليه السلام فرمود: عرضه شود بر رسول خدا اعمال بندگان از خير و شر، پس حذر كنيد از اعمال قبيحه و اينست فرمايش الهى‌ «وَ قُلِ اعْمَلُوا ...». 🌺4- از آن حضرت عليه السّلام‌ «2»- قال: انّ اللّه شاهد فى ارضه و اعمال العباد تعرض على رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله. فرمود: حضرت صادق عليه السّلام در اين آيه بدرستى كه حق تعالى شاهد است در زمين خود، اعمال بندگان عرضه شود بر پيغمبر خدا. 🔰5- در كافى‌ «3» عنه عليه السّلام: ما لكم تسوءون رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فقيل كيف نسوئه؟ فقال اما تعلمون انّ اعمالكم تعرض عليه فاذا راى معصية فيها سائه ذلك فلا تسوءوا رسول اللّه و سرّوه. فرمود حضرت صادق عليه السّلام: چه شده است شما را كه بدى كنيد پيغمبر خدا را؟ عرض كردند چگونه ما بدى نسبت به آن حضرت كنيم. فرمود: آيا نمى‌دانيد بتحقيق اعمال شما عرضه شود بر او، پس هرگاه معصيتى در آن مشاهده فرمايد بد آيد او را، پس بدى نرسانيد رسول خدا را به اعمال ناشايسته، و خوشحال و مسرور گردانيد او را به افعال پسنديده. 💢6- عياشى‌ «4» از حضرت باقر عليه السّلام: ما من مؤمن يموت و لا كافر يوضع‌فى قبره حتّى يعرض عمله على رسول اللّه و على امير المؤمنين و هلمّ جرّا الى اخر من فرض اللّه طاعته على العباد فذلك قوله‌ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ». عياشى از حضرت باقر عليه السّلام روايت نموده كه: نيست مؤمنى كه بميرد يا كافرى گذارده شود در قبرش، مگر آنكه عرضه شود عملش بر رسول خدا و امير المؤمنين و همينطور تا آخر كسى كه خداى تعالى طاعتش را واجب فرموده بر بندگان، پس اينست فرمايش الهى‌ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ ...». «1» تفسير عياشى ج 2 ص 109 حديث 122. «2» عياشى ج 2 ص 109 حديث 126. «3» ج 1 ص 219 حديث 3. «4» تفسير عياشى ج 2 ص 109 حديث 124. 🕯وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ: و زود باشد كه بازگردانيده شويد بواسطه مرگ به مجازات داناى نهان و آشكارا. يا به موضعى كه امر مخصوص عالم غيب و شهود است و كسى را نرسد كه حكم نمايد در آن روز و آن روز قيامت و جزا باشد. فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‌: پس بياگاهاند شما را به آنچه بوديد كه عمل مى‌كرديد از خير و شر و آگاهى حق سبحانه به مجازات خواهد بود از ثواب و عقاب. 📚تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی) @qoranvamamhoosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ❣ علّت ملقّب شدن حضرت علىّ بن موسى عليهما السّلام به «رضا» 📜 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ الْقُمِّيُّ الْفَقِيهُ مُصَنِّفُ هَذَا الْكِتَابِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَاجِيلَوَيْهِ وَ أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ [بْنِ تَاتَانَةَ وَ أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هِشَامٍ الْمُكَتِّبُ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ قَالُوا حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى ع إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِيكُمْ يَزْعُمُونَ أَبَاكَ إِنَّمَا سَمَّاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا لِمَا رَضِيَهُ لِوِلَايَةِ عَهْدِهِ فَقَالَ كَذَبُوا وَ اللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَمَّاهُ الرِّضَا لِأَنَّهُ كَانَ رِضًى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي سَمَائِهِ وَ رِضًى لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ فِي أَرْضِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَ لَمْ يَكُنْ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِكَ الْمَاضِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ رِضًى لِلَّهِ تَعَالَى وَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ ع فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ فَلِمَ سُمِّيَ أَبُوكَ مِنْ بَيْنِهِمْ الرِّضَا قَالَ لِأَنَّهُ رَضِيَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ كَمَا رَضِيَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِيَائِهِ وَ لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ ع فَلِذَلِكَ سُمِّيَ مِنْ بَيْنِهِمْ الرِّضَا ع‏
📝ابو جعفر محمّد بن علىّ بن حسين بن موسى بن بابويه قمّى، فقيه، ساكن شهر رى، مؤلّف اين كتاب- كه خداوند او را بر طاعت و بندگى كمك فرمايد و بر توفيقاتش بيفزايد- گويد: از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطىّ نقل شده است كه گفت: به امام جواد عليه السّلام عرض كردم: گروهى از مخالفين شما مى‏پندارند كه چون مأمون پدر شما را براى ولايت عهدى خود پسنديد و برگزيد، ايشان را «رضا» ناميد. حضرت جواد عليه السّلام فرمودند: به خدا دروغ مى‏گويند، خلاف مى‏گويند، بلكه خداوند- تبارك و تعالى- او را «رضا» ناميد، زيرا او براى خداوند- عزّ و جلّ- در آسمانش، و براى رسولش و ائمّه بعد از او عليهم السّلام در زمينش مرضيّ بود. بزنطى گويد: عرض كردم: آيا مگر ساير پدرانتان عليهم السّلام براى خدا و رسولش و أئمّه عليهم السّلام راضى نبودند؟ حضرت فرمود: چرا، عرض كردم: پس براى چه از اين ميان فقط پدرتان «رضا» ناميده شده است؟ فرمود: چون همان طور كه دوستان و طرفدارانش به ايشان رضايت داده و ايشان را پذيرفتند، مخالفين نيز ايشان را قبول كرده، به ايشان رضايت داده بودند، و اين حالت براى پدران و اجداد ايشان اتّفاق نيفتاد؛ و لذا، از بين آنان فقط ايشان «رضا» ناميده شده‏اند. توضيح: «مراد آن است كه دولت وقت هم او را پذيرفت، و الّا فرقه ضالّه واقفه به او رضايت ندادند». 📚 عيون أخبار الرضا ع-ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏1، ص: 26 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein