✴️ #صله_رحم در قرآن،احسان به خویشان و اقوام
🛑قسمت دوم:
💮🔶در چند ایه از قران،خداوند پس از دستور به #توحید و یکتاپرستی،به #احسان_به_والدین_و_اقربین دستور داده است. از جمله در سوره بقره آیه 83 ،سوره نساء آیه 36
💮🔶وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ
وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ ﴿83﴾
🔹فولادوند: و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد
و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد
و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد
و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد
💮🔶وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ
وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿36﴾
🔹فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد
و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راهمانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد.
https://goo.gl/V1GNAu
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
یارب دل ماراتو به رحمت جان ده
درد همه را به صابری درمان ده
این بنده نداند که چه می باید خواست
داننده تویی هر آنچه خواهی آن ده
خواجه عبدالله انصاری
سلام
صبحتان آکنده از انوار رحمت حق
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اقرار زبانی به ایمان مانع از #آزمایش_الاهی نمی شود
در آیه ی ۲ سوره مبارکه ی عنکبوت سربلندی از آزمایش های الهی را دلیل بر ایمان بیان میکند نه اقرار زبانی به ایمان
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
فولادوند: ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ؟
تفسیر الحدیث در خصوص این آیه نظر زیر را بیان میکند:
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎ ﺻﺮﻑ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ، ﻣﺆﻣﻨﻢ، ﻛﺎﺭ ﺗﻤﺎم ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺻﺪﻕ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﺬﺏ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻮﺩ.
https://goo.gl/7FDbr8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #مریم
🔹پیام های آیات ۳۵-۲۷ سوره مریم از تفسیر نور
۱- حقیقت را آشکار کنیم هرچند گروهی ناراحت شده و تهمت بزنند. «فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ»
۲- قضاوت مردم معمولاً عجولانه وبراساس قرائن ظاهری است،نه واقعیّات.
«لَقَدْ جِئْتِ شَیْئاً فَرِیًّا» (با دیدن نوزادی همراه مریم،به بدی او حکم کردند)
۳- در معرّفی خود،قبل از هر چیز مُهر بندگی خدا را بر خود بزنیم که این، بزرگ ترین افتخار است. إِنِّی عَبْدُ اللّهِ ... وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا
۴- بندگی خدا سرچشمه ی همه ی فیوضات الهی است. إِنِّی عَبْدُ اللّهِ ... وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا
۵- امتیازات و برتری های خود را از خدا بدانید. «جَعَلَنِی»
۶- نماز و زکات از مشترکات ادیان آسمانی است. «وَ أَوْصانِی بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ»
(شاید بتوان شرط مبارک بودن را اقامه نماز و پرداخت زکات دانست.)
۷- رابطه با خدا(انجام نماز)،از رابطه با محرومان(پرداخت زکات)جدا نیست.
«بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ»
۸- نیکی به مادر،از اخلاق انبیاست. «وَ بَرًّا بِوالِدَتِی»
۹- کسی که به مادرش بی مهری کند،به مردم نیز رحم نخواهد کرد. «بَرًّا بِوالِدَتِی وَ لَمْ یَجْعَلْنِی جَبّاراً شَقِیًّا»
۱۰- پیامبران بدنبال استبداد و سلطه گری بر مردم نیستند. «لَمْ یَجْعَلْنِی جَبّاراً شَقِیًّا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ #صله_رحم در قرآن،احسان به خویشان و اقوام
🛑قسمت سوم؛
💮🔶 وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً «1»نساء
🔹پروا كنيد. و (نسبت) به ارحام نيز تقوا پيشه كنيد (وقطع رحم نكنيد) كه خداوند همواره مراقب شماست.
🔶" واتقوااللَّه الذى تساءلون به و الارحام".
💮👈اينجا #تقوى داراى دو بعد است:
❣ تقوى اللَّه،
و
❣تقوى الارحام،
💮🔸#ارحام در بيست و دو جاى قرآن ياد شده، و در بيشتر موارد مقصود مطلق ارحام است كه جمع رحم مى باشد، و آن هم ويژه زنان است، كه در جمع رحم در آغاز از زنان شروع مى شود و آنگاه هر كه با ديگرى ارتباط رَحِمى دارد يعنى در نهايت تولد يافته از رحم او مى باشد چه دور و چه نزديك،
👈اينجا اين سؤال مطرح است: با آنكه اصل آفرينشِ مردان و تأثير اصلى صلب هاى آنان در توليد فرزندان بر زنان مقّدم است، چرا ارحام اين همه در قرآن ياد شده اند؛ ولى صُلب فقط يكبار ذكر شده است (۸۶ : ۷).
💮🔶پاسخ اينستكه :
پيدايش نسلها- كلًا از رحمهاى زنان است، و احياناً بدون مرد هم زنان مى توانند مانند مريم عليها السلام باردار شوند، وانگهى ارتباط رَحِمى از نظر رحمت و عطوفت بيش از ارتباط صُلبى است،تا جايى كه قرآن احترام مادران را سه برابر احترام پدران مقرر فرموده است؟ كه بارداريش و وضع حملش و شير دادنش اين خود سه زحمت و مرارت براى مادر است، كه از براى پدر نيست، و بر مبناى رواياتى چند- با استناد به اين- آيه احترام مادر سه برابر احترام پدر است.
💮🔶در بعد آغازين نخستين رَحم رَحم حضرت حوا عليها السلام است، كه تمامى صُلبها و رَحِمها در بُعد تناسلى به همان يك رَحِم بر مى گرددند، و در ميان اين دو نقطه نخستين و آخرين، كل انسانها كه در اين آيه" رجالًا كثيراً و نساءً" آمده، مشمول ارحام هستند،
👈 و روى اين اصل همه انسانها ارحام يكديگرند، گرچه رَحم اصطلاحى و شرعى در بعد ميراث و مانند آن رحم هايى نزديك اند، و در بُعد محرميت ارحامى پس از اينان، مانند خواهرزادگان، دائى ها و عموها و ... مى باشند..
🌸👌در اين آيه «واتقوااللَّه» كه پرهيز و مسئوليت ياد شده، در بعد اول پرهيز از خدا است، كه «تساءلون به» سئوال نخستين درباره همين تقوى اللَّه است، و سپس «الارحام» كه كل انسانها- به ويژه ارحام نزديك- را شامل مى باشد.
👈👈روى اصل اين عموميت ارحام نسبت به كل انسانهاست، و هر مسلمانى بايد نسبت به تمامى مسلمين- و بلكه كل انسانها- كه رحم يكديگرند- تقوا و پرهيز و پاس داشته باشد،البته هر چند ارحام نزديكتر باشند، تقواى درباره آنان نزديكتر است، كه" وانذر عشيرتك الاقربين".
📚تفسیر فرقان (سوره نسا آیه 1)
https://goo.gl/GAmsYE
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊
✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨
🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن
@quranpuyan
💠 چرا امام رضا مسئولیت #ولایت_عهدی را پذیرفت؟
زیرا جامعه اسلامی به علت وجود سیاستمداران و سوءاستفادهکنندگان نمیتواند حکومت اسلامی حقیقی و جدی آن را در اقامه حق تحمل کند. امام حسین (ع) میفرماید: «الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون.» (مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقهٔ زبان آنان است، تا زمانی که معیشت آنان را تأمین کند، گرد آن جمعاند اما زمانی که آزمایش شوند، دینداران حقیقی اندکند. )
مردم درباره دین سخن زیاد میگویند، اما زمانی که مصالح و منافعشان با دین در تعارض باشد، دینداران اندکند. اینجا دین از غیر دین تشخیص داده میشود. امام میدانست این مردمی که از او تعریف و تمجید میکنند توان تحمل حکومت حق را ندارند، حتی مأمون نیز چنین تحملی ندارد.
#امام_موسی_صدر
کتاب «مسیره الامام السید موسی الصدر» جلد اول
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣تدبر در سوره #مریم
🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
مریم:33
سلام بر من، روزی که زاده شدم و روزی که ميميرم و روزی که زنده برانگیخته خواهم شد. 27
__
27- شبیه این سخن را در آیه 15 همین سوره (19:15) درباره یحیی ميبينيم، با این تفاوت که در آنجا خداست که بر یحیی سلام نثار ميکند و در اینجا عیسی مسیح بر خود! و از آنجایی که هم درباره تولد بدون پدر عیسی مسیح اتهامات ناروا و ناسالمی وارد کردند و هم در مورد رحلتش گمانه زنیهای باطلی کرده و داستان صلیب و فدا را از خود بافتند، لازم آمده است عیسی بر سلامت تولد خویش بدون پدر صحّه بگذارد و هم از سلامت نحوه مرگش، که به تعبیر قرآن، خدا او را به سوی خود بالا برد [نساء 158 (4:158) ]. آرزوی برانگیخته شدن با قلبی سالم از حرص و حسد و خشم و شهوت نیز آرزویی بلند است.
مریم:36
و [سخن مسیح جز این نبود که:] مسلماً همان خدای یکتا صاحب اختیار من و شماست، پس [تنها] او را بندگی کنید که این است راه راست. 29
__
29- هر مسلمان نمازخوانی روزانه حداقل 10 بار در نمازهای پنجگانه خود از خدا ميخواهد که: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ». صراط مستقیم به شهادت این آیه و آیاتی دیگر، همین صاحب اختیار [ربّ] شناختن خدا و عملاً و انحصاراً او [نه دیگران] را ارباب خود دانستن است. این جمله را قرآن دو بار دیگر نیز از زبان عیسی(ع) نقل کرده است: آلعمران 51 (3:51) و زخرف 64 (43:64) .
مریم:39
آنها را به روز حسرت هشدار ده! 32 آنگاه که کار از کار گذشته [=دنیا به پایان رسیده و رستاخیز آغاز شده] و آنها [همچنان] در غفلتند و باور نميکنند [که جهان را حکمتی و حساب و کتابی است]. 33
__
32- یکی از نامهای قیامت «حسرت» است؛ حسرت از اینکه چقدر در دنیا کوتاهی کردیم [زمر 56 (39:56) و انعام 31 (6:31) - ...یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...]، حسرت مشاهده اعمال تباه خود [بقره 167 (2:167) - ...كَذَلِكَ یُرِیهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ...]، حسرت از اینکه یکسره رسولان را تکذیب ميکردند [یس 30 (36:30) و حاقه 50 (69:50) - یَا حَسْرَهً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ...].
33- حرف فی در «فِی غَفْلَهٍ»، غرق شدن در غفلت را ميرساند و غفلت، بيتوجهی، فراموشی و سهلانگاری در امور مهمی است که مراقبت از آن ضرورت دارد. غافل بودن گاهی سهوی و ناخودآگاه است و گاهی عمدی و آگاهانه. جمله: «وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُون» نشان ميدهد بسیاری از مردم غفلتشان ناشی از رویگردانی به حقیقت و قیامت است.
مریم:37
پس [با وجود همه تأکیداتی که مسیح بر توحید داشت] گروههایی [از پیروان ناخالص او] میان خویش به اختلاف پرداختند. پس وای بر کسانی که ناسپاسی کردند [=نعمت وحدت را نادیده گرفتند] از مشاهده صحنه روز عظیم [=قیامت]. 30
__
30- «مَشْهَدِ» اسم مکان است از ریشه «شَهَدَ»، به معنای مکان حضور و مشاهده صحنه قیامت. مکان به شهادت رسیدن را نیز مشهد ميگويند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛