eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑قسمت پنجم:. ✅دسته دوم از آیات مربوط به ارتداد: 💮👌همانطور که پیشتر گفتیم، آیاتی که واژه ارتداد در آن بکار نرفته¬اند بلکه کفر بعد از ایمان آمده است. آیه 90 سوره آل عمران، 106، 77، 86، سوره آل عمران؛ این آیات که در این قسمت از سوره آل عمران است، بیشتر اشاره دارد به این دارد که عده¬ای ایمان می¬دهند ثمن قلیل می¬خرند یا ایمانشان را می¬دهند و مرتکب کفر می¬شوند که همه مربوط به یهود است و هیچگونه ارتباطی با مسلمانهایی که از دین برگشته باشند و کفر را انتخاب کرده باشند ندارد، پس از این آیات ما نمی¬توانیم استفاده بکنیم. در حقیقت این آیات ناظر به وقایع خاص یهود است که در زمان پیغمبر اتفاق افتاده است و هیچکدام از فقها این آیات را مستند برای ارتداد قرار نداده¬اند. 👈 بخاری در این خصوص معتقد است که کل این آیات مربوط به یهود است و دعوایی که بین مسلمانها و یهودیها بود. سیوطی هم بر همین عقیده است و ایشان هم اشاره کرده¬اند به دعوایی که بین مسلمانها و یهودیها بوده که یهودی می¬گفت برویم پیش محمد(ص) و مسلمان می¬گفت نمی¬آیم و بعد این آیه نازل شد که اینها می¬خواهند بروند پیش طاغوت؛ باید توجه داشت که در مورد یهودی که نباید آیه¬ای نازل شود در مذمت. بنابراین این دسته از آیات مربوط به یهودیان است. 💮🔸سوره نساء آیه 89، در لباب النقول آمده که این آیه راجع به جنگ احد است، یک عده¬ای بودند که علیه پیغمبر توطئه می¬کردند؛ کل آیات ماقبل و بعدش را بگیریم راجع به منافقین است( گروهی بودند که از یهودیان نبودند ولی با یهودیان ارتباط داشتند). 💮👈بنابراین، به طور کلی، میتوان گفت که نمی¬توان از این آیاتی که کفر در آنها است استفاده کنیم که کفر لزوما معنایش ارتداد است بلکه بیشتر راجع به این هست که منافقین و یهودیان می¬خواستند مسلمانها، مسلمان نباشند و بر گردند از اسلام. 🖊خانم دکتر فرزانه احمدی.، از تقریرات درس (استاد محترم محمد جعفری هرندی.) 💫ادامه دارد... https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲 اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَبِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ؛ 🌸خدایا! من با گردن نهادن به دین اسلام به‌سوی تو متوسل می‌شوم و با حرمت نهادن به قرآن بر تو اعتماد می‌کنم و به دوستی محمّد، بنده برگزیده‌ات که (درود خدا بر او و خاندانش باد) نزد تو به شفاعت می‌طلبم؛ 💫فرازی از دعای روز پنجشنبه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
📖 ؟ ✳️ 🌺 کسانیکه با قران مأنوسند به کمک قرآن حق را از باطل تشخیص می دهند. ✅ تبَارَكَ الَّذِى نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلىَ‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَلَمِينَ نَذِيرًا ☘ والا و بى‏زوال و پربركت است آن (خدايى) كه فرقان (قرآن جدا كننده ميان حق و باطل و جدا جدا از حيث آيات و سور) را به تدريج بر بنده خود فرو فرستاد تا همه جهانيان را (از انس و جن تا انقراض نسلشان) بيم‏دهنده باشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۰-۴۷ سوره مریم از تفسیر نور ۱- سعی کنیم آتش خشم دیگران را با سخنان زیبا و آرام بخش،خاموش کنیم. لَأَرْجُمَنَّکَ ... قالَ سَلامٌ عَلَیْکَ ۲- از آداب دعا توجّه به ربوبیّت خداوند است. «رَبِّی» ۳- در برابر تهدیدهای مخالفان،به یاد الطاف خدا باشیم. «إِنَّهُ کانَ بِی حَفِیًّا» ۴- از مراحل نهایی نهی از منکر،قطع رابطه است. «وَ أَعْتَزِلُکُمْ» (اگر نمی توانیم محیط فاسد را عوض کنیم،لااقل آن را ترک کنیم.) ۵- اگر بخواهیم دعای ما دعای ابراهیمی شود،باید از افراد و مراکز آلوده دوری کنیم. أَعْتَزِلُکُمْ ... أَدْعُوا ۶- مؤمن میان خوف و رجا است. عَسی ...اگر خوف در انسان غالب شود،او را به یأس می کشاند و اگر امید بر او غالب شود،او را تن پرور می کند،بنابراین باید انسان بین خوف و رجا و بیم و امید باشد. ۷- هم از گناهکار جدا شویم و هم از گناه،زیرا کناره گیری از منحرفان،زمانی مؤثر است که با کناره گیری از انحراف همراه باشد. «أَعْتَزِلُکُمْ وَ ما تَدْعُونَ - اِعْتَزَلَهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ» ۸- فرزند صالح،پاداش مجاهدت های والدین است. فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ ... وَهَبْنا ۹- اگر غیر خدا را رها کنیم،امدادهای الهی می رسد. فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ ... وَهَبْنا ۱۰- نوه ی انسان نیز از الطاف الهی است. «وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ» (یعقوب نوه ی ابراهیم بود.) ۱۱- محبوبیّت وخوشنامی،از الطاف الهی است. «جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ» (مقام ابراهیم به جایی رسید که همه ی مشرکان ویهودیان ومسیحیان می گفتند:ابراهیم از ماست.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑قسمت ششم:. 💢دسته سوم از آیات مربوط به 💮🔸آیه 13 سوره انفال، که راجع به جنگ بدر است و هیچ ارتباطی با ندارد، کفر و ایمان مقابل هم ایستادند. 🔸💮آیه 4 سوره حشر، و آیه 6همین سوره که این آیه مربوط به انفال است،(انفال از نظر فقهی، یعنی اموالی که بدون جنگ به دست می¬آیند) یک عده ای با پیامبر مشاقه کردند که اینهم ارتباطی با ارتداد ندارد نتیجه بحث: 👇👇 میتوان گفت: همچنان که فقها استناد نکردند و نویسندگان آیات الاحکام هم متعرض نشدند، نمیتوان از این آیات ( ظاهر آیات و شان نزول آیات) هیچگونه استفاده ای بکنیم که این آیات مربوط به ارتداد است. 👈به عبارت دیگر اگر هم مربوط به ارتداد باشد به نحوی به معنای کلی قصه، یعنی یک نفر مسلملان بوده بعد شده بعد دوباره مسلمان بشه، ان الذین آمنوا ثم کفروا... در این آیات آنچه را که فقها گفته اند که عبارت است از مرتد از این آیات، استفاده نمی شود. ✳️مبنای حکم فقها به قتل مرتد روایات به صراحت گفته اند: که شخص مرتد باید کشته شود، و این نص است؛ در ابتدای امر، به نظر میرسد، یک نوع تناقضی بین آیات و روایات باشد؛ چه آنکه، اگر مجازات مرتد کشتن بود، حق این بود که در قرآن به اشاره میشد. محل بحث: اینست که چه اتفاقی افتاده است که فقها و قبل از آن روایات ما مجازات مرتد را قتل در نظر گرفته اند؟🤔 واژه ارتداد در طول زمان از یک معنایی به معنای دیگر منتقل شده است، یعنی واژه که در روایات میگفتند، چیزی به ذهن متبادر میشد، بعدها آمدند این را تعمیم دادند. 👈به نظر میرسد ارتداد به معنای برگشت از دین است و گفتیم که برگشت از دین در قرآن هم آمده است کفروا بعد ایمانهم ...در قرآن مجازات قتل برایش ذکر نشده است و در روایات ذکر شده است، آن ارتدادی که در لسان فقها و در ضمن روایات که برایش قتل در نظر گرفته شده و توبه اش هم پذیرفته نمیشود، چیزی در حد محارب بوده است. 💢 چه آنکه، ارتداد یک معنایی دیگری در ذهن داشته است؛ ما در جامعه اسلامی، کسانی را داشته ایم که یک نوع نزدیکی به محاربه دارد، یعنی از دو لحاظ به محارب نزدیک است، یکی در کشتن و دیگر اینکه ، توبه محارب پذیرفته نیست، توبه مرتد هم پذیرفته نیست 🖊خانم دکتر فرزانه احمدی.، از تقریرات درس (استاد محترم محمد جعفری هرندی.) 💫ادامه دارد... https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣ فرازهایی از (عج) ✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة ....وَ ✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ ✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ 💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را ....وَ 💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی 💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی 💫و بر زیردستان انصاف و خوش‌رفتاری را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
4_5978942535886703062.mp3
15.25M
نظام در قران،اعجاز هدايتي است.مجموع ايات سوره،يك و تربيتي است نه اينكه فقط يك ايه را تاكيد كنيم و بقيه ايات را رها كنيم.ايا در هاي مرسوم،مفاد سوره طلاق عمل ميشود؟ايا در موضوع ،به كل سوره نور توجه ميشود؟استاد عباس صبوحي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در علوم قرآني محدود نشويد.در درياي مفاهيم قران شويد. با اين گمان كه تدبردر قران منحصر به اهل بيت است،از در قرآن نهراسيد. بخشي از جلسه دروه اموزش روش مطالعه و فهم بهتر قران. @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 🌟بــڛۣــمۭــﷲ ﷻ ּاڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּاڸــڕحۡیــمۭ🌟 💠🔆 «کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیک مُبارَک لِیدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکرَ أُولُوا الْأَلْبابِ».ص/ 29 🌱 کتابی فرخنده بر تو فرو فرستادیم، تا در آیات آن تدبیر کنند و خردمندان از آن پند گیرند. 🌺اگر مایلید روزانه خود با قرآن را حفظ کنید، شما را به 👈گروه عمومي دعوت می کنیم .تا هر روز یک_صفحه از قرآن را با ترجمه و گزيده نكات تفسيري و تبادل نظر در انها مطالعه کنیم. نظر یڪی از اعضا در گروه تقرب😍👇👇 💞 من بابودن این گروه تقرب احساس بازنشستگی نمیکنم هرروز خودم را برسر کلاس قرآن حاضر میبینم وروزی حداقل یکساعت را باین امر اختصاص میدهم وازاین کلاس درس واقعا لذت میبرم وچقدر به ایمان واخلاق وعلمم افزوده شده من در طول عمرم قرآن را چندین نوبت باترجمه خوانده ام ولی اززمانیکه بااین گروه آشناشدم نگاهم به قرآن بسیار تفاوت کرده وتا آنجا که بتوانم به افراد وگروه های مختلف توصیه میکنم به این گروه مقدس قرآنی به پیوندند واقعا شما مدیران گروه باقیات وصالحاتی برای خودتان ودیگران فراهم کردید جزاکم الله خیر الجزاء اجرکم عندالله 🌺 بلطف خداوند از فردا شنبه ، مطالعه و تلاوت سوره را آغاز میکنیم. ✅لطفا به ساير علاقه مندان اطلاع رساني نماييد.🙏 💠لینڪ گروهاے تقرب در واتساپ https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw 🔷🔶🔷 https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh 💠لینڪ گروه تقرب در ایتا https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑قسمت هفتم :. 👈در زمان پیغمبر، مصادیقی داشته ایم که زندیق بوده اند؛ یعنی کسی که منکر دین اسلام میشده ولی در جامعه اسلامی زندگی میکرده؛ ابن ابی الحجج که با مسلمانان هم مراوده داشته حتی در زمان امام صادق(ع) به مکه هم میآمده، با وجود اینکه غیر مسلمان را در مکه راه نمیدهند، حتی در مکه به امام صادق(ع) گفته بود، چطور شما دور این سنگها میگردید؛ امام آن مسئله فلسفی را در جواب به وی م¬گوید، (دفع ضرر محتمل). بطور کلی افرادی بودند که با بزرگان شیعه رفت و آمد داشته ( سید رضی، سید مرتضی) حتی آنها را هم دوست داشتند، پس چطور نگفتند آنها را بکشید؟!! بنابراین قدر مسلم و فی الجمله علم اجمالی داریم که عده ای زندیق ایمان نداشتند و نه تنها ایمان نداشتند بلکه عدم ایمانشان را هم ابراز میکردند، اینها در جامعه زندگی میکردند و قدرتی هم بوده که اینها را بگیرند و به عنوان مرتد بکشند، ولی این اتفاق نیفتاده است. 🔸این در حالی است که در زمان پیغمبر هم منافقین بودند، قطعا ایمان نداشتند چه آنکه، خداوند شهادت میدهد که اینها دروغ میگویند؛ پس در زمان پیبغمبر هم این نوع مرتد وجود داشته است. 💮👈بر این اساس، میتوان ادعا کرد که موجب قتل، یک معنای دیگری داشته است. چه¬آنکه در گذشته تا حدود صد سال پیش محور نظامها و حکومت¬ها دین بود؛ معمولا بر اساس دین اجتماع تشکیل میدادند، بنابراین، آنچه از ابراز مسائل مربوط به دین که منجر به این میشد که حکومت خلل ببیند، با آن مبارزه میکردند و افرادی که اینکار را میکردند، تحت تعقیب قرار میدادند؛ به همین جهت است که، قاعده نفی سبیل در همین محدوده معنا میشود، ( قاعده نفی سبیل در محور تصمیمات دینی است). 🔸بنابراین ارتداد هم در این حوزه معنا میشود، یعنی آن ارتدادی که ما با آن مبارزه میکنیم و را میکشیم به این خاطر است که در آن جامعه محوریت با دین بوده و مرتد هم کسی نبوده که صرفا انکار ضروری دین بکند، بلکه همراه با انکار دین علیه دین قیام هم می¬کرده و این با بغاه هم فرق میکند، چه آنکه، بغاه شمشیر میکشیدند و توطئه میکردند و توطئه آنها منجر به تضعیف موقعیت مسلمانها میشد، طبیعی است که در هر جامعهای کسانی که موجب تضعیف شوند، آنها را مجازاتشان را قتل در نظر میگیرند. 🔸بنابراین با این قرائن و شواهد، میتوان ادعا کرد که ارتداد در آن زمان و روایات و در آرائ فقها که بطور صریح گفته اند: مجازات مرتد قتل است؛ امر عقلایی بوده و زمینه دینی هم داشته است اما اگر بخواهیم بگوییم که صرفا کسی که منکر شود؛ بله مرتکب گناه شده اما اینکه این شخص را به محض اینکه دینش را عوض کرده حکم به قتل او کنیم؛ این ظاهرا دلیل آنچنان قوی¬ای برایش وجود ندارد.آیات هم می¬تواند به گونه ای نظر ما را در این خصوص تقویت کند. 💮👈نتیجه این خواهد شد که اولا فقها درست گفته اند و روایات هم درست گفته اند، اما آنچه باعث شد که ما راجع به این مسئله تردید کنیم، خود معنای ارتداد است، ارتداد همراه با تضعیف دین و بخصوص تضعیف جامعه دینی، آن را باید مانعش شد و مجازاتش شدید است و قتل خواهد بود. اما اگر ارتداد اینگونه نبود، نباید روایات ناظر به این نوع باشد، یعنی این نوع تخصصا خارج است. 🖊خانم دکتر فرزانه احمدی.، از تقریرات درس (استاد محترم محمد جعفری هرندی.) 💫ادامه دارد... https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛