#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_15
#ایه96
💢💢 #حریص_ترین_مردم_بر_زندگی
💠🔆 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره"
🌱 و آنها را حریصترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶)
💢✨ این آیه از حرص شدید آنها به مادّیات چنین سخن میگوید: «و آنها را حریصترین مردم ـ حتّی حریصتر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا).
💢✨آن چنان علاقه به دنیا دارند كه «هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة).
برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات. «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه میكنند «و خداوند به اعمال آنها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ).
نكتهها💬
1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست
بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران میگویند: عدد هزار بزرگترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگتر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب میشده است.
2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است.
👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بستهاند كه حتّی پستترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح میدهند.
3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگها و خونریزیها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است.
💢✨اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در ردههای بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساختهاند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمیكنند.
💢✨نژادپرستی شعبهای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسانها را از یك پدر و مادر میداند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است.
4⃣ ریشههای ترس از مرگ :بیشتر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است:
🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر میكنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد.
🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر میبینند، به خاطر اعمال و خلاف كاریهای خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود میدانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم میكند.
💢✨پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دلها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچهای به زندگی عالیتر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد.
👈👈بنابراین مردم با ایمان هرگز از مرگ وحشت ندارند.
📚تفسیر نمونه
@quranpuyan
.#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_15
#ایه97
.💮🔶 قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنِينَ(بقره:97)
بگو: هر كس دشمن جبرئيل است، 201 پس [بداند] او آن [قرآن] را بر قلب تو به اذن خدا نازل كرده است، در حالي كه تصديقكننده [كتابهاي آسماني] پيشین است و هدايتي و بشارتي براي مؤمنين.
______
🔸201- جبرئيل نامي عبري است كه يهوديان با آن آشنا بودند. اما دشمني با #جبرئيل چه دليلي ميتواند داشته باشد؟ در مدرسه نيز شاگرداني گريزپا، به اصطلاح، كاسة كوزة كاستيها و كمآوردنهاي خود را سر معلم ميشكنند و او را مقصّر در ناكامي خود ميشمرند، حال آن كه معلم مطابق مقرّرات مدرسه و فرمان مدير عمل ميكند و با كسي دشمني يا دوستي ويژه ندارد.
💢يهوديان باشخص محمد(ص) پيش از اسلام آشنايي و ارتباطي نداشتند، پيامبر نيز جز عقد پيمان همزيستي مسالمتآميز با يهود، هنگام هجرت به مدينه، هيچ سابقة سويي با آنها نداشته است، مگر برخوردهاي بعدي كه ناشي از عهدشكنيهاي خود يهوديان بود:
.
💢👈 پس دشمني ناخودآگاه آنها با نبوّت او، و فرشتة منتقل كنندة وحي [جبرئيل] بايد بوده باشد كه چرا به جاي قوم سوگلي بنياسرائيل سراغ قوم و نژادي ديگر رفته است! پاسخ سادة آيه مشتمل بر چهار جزء است: 1- جبرئيل قرآن را بر قلب پيامبر نازل كرده است [پس نبوّت امري قلبي و ايماني است]، 2- اين عمل به «اذن خدا» نه ارادة جبرئيل انجام شده [در هر اذني، آمادگي و پذيرش طرف مقابل نيز مطرح است]، 3- نبوّت جديد تصديق كنندة نبوّتهاي پيشين [نه ابطالگر آنها] است. 4- نبوّت جديد هدايت و بشارت براي مؤمنين است [اگر به راستي مؤمنيد، چرا با آن معارضه ميكنيد؟].
💫تفسیر بازرگان
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹نکات سوره کوثر از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کوثر : ۲
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
پس [به پاس اين نعمت] براي خداوندت نماز گزار،4 [به او روي آور] و قرباني كن.5
۴ - از تقابلي كه قرآن ميان تصديق و تكذيب و صلّي و تولّي در سورة قيامه 31 (75:31) و 32 «فَلا صَدَّقَ وَلا صَلَّىٰ وَلَٰكِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ» قرار داده است، ميتوان دريافت كه معناي صلّي روي آوردن و اقبال، و تولّي پشت كردن و دور شدن است. در صلوات نيز، كه همريشه صلات است، معناي توجّه، روي آوردن و تأييد غلبه دارد.
با اين تعريف صلوات خدا و فرشتگان بر پيامبر و بر همة مؤمنين [احزاب آيات 43 (33:43) و 56]، رويكرد توأم با رحمت و هدايت بر آنها، و صلوات مؤمنين بر پيامبر، رويكرد توأم با توجه و تعليم از سنّت او به عنوان «اسوه حسنه» ميباشد. شكر هر نعمتي استفادة بهينه از آن در سپاس از خداوند نعمتبخش و خدمت به خلق اوست. پيامبري كه نعمت كوثر را دريافت داشته، لازمهاش رويكرد نزديكتر به او و جاري ساختن اين نعمت براي پيروان است. از آنجايي كه اين سوره در اوايل سال اول بعثت نازل شده و هنوز شكل و زمان و اركان نماز تشريع نشده بود، بايد منظور از صلوه همان برقراري ارتباط معنوي با خدا باشد.
۵ - گويا به قرباني كردن شتر «نحر» و به قرباني كردن گوسفند و غيره «ذبح» گفته ميشود. در قرآن آمده است قرباني كردن شتر چاق از شعائر الهي است [حج 36 (22:36) - وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللهِ...]. همانطور كه همة مناسك حج جنبة سمبليك و نمادين دارد، قرباني كردن شتر نيز نماد حداكثر تقرّب به خداست كه فرمود: «هرگز به نيكي نميرسيد مگر از آنچه دوست داريد انفاق كنيد» [آلعمران 92 (3:92) ]. قرباني كردن شتر فربه متناسب با كوثر فزاينده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
.━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ نگاهی گذرا به زندگی و اندیشه های علامه محمدرضا #حکیمی
💫او به راستی شخصیتی اهل فکر و اندیشه و مصداق اولواالباب بود که در تقوی و زهد کم نظیر بود.
ایشان اندیشه و افکاری مستقل داشت که شجاعانه و صریح و بدون پرده پوشی مطرح می کرد و هرگز نان به نرخ روز نخورد.
در دوران ج.ا.ا با همه ارتباطات فراوانی که داشت هیچ گاه راه تملق را پیش نگرفت.
زندگی زاهدانه اش نمود همان افکار عدالتخواهانه و آرمان گرایانه اش بود، او نیاز زمانه را در عدالت و قسط علوی می دید و همواره از آن دفاع می کرد و انتظار داشت ج.ا.ا به این مهم بیش تر بپردازد. او در عدالت خواهی و زندگی اقتصادی چون ابوذر بود و در پارسایی و معرفت چون سلمان، با لباسی ساده و زندگی اندک روزگار می گذراند و به آن افتخار می کرد.
🖌✉️شاید علت نامه او به فیدل کاسترو، عشق او به عدالت بود چون اسلام را دو محور می دانست توحید و عدالت و آن هم شان اجتماعی آن، بنابراین فیدل را در عدالت همان طوری که مورد نظرش بود، نزدیک می دید، او را به اسلام نزدیک می دید چون در دنیا حکومت عادلانه ای که او می خواست وجود نداشت و حکومت فیدل را تنها حکومتی می دانست که به عداات آرمانیش نزدیک بود،برای همین تایید می کرد و تا حدی از ج.ا.ا ناامید شده بود
👌👌او در عبادت و امور مالی به شدت احتیاط می نمود و از او شنیدم که خود می گفت هر مکانی نماز نمی خوانم و هر جایی غذا نمی خورم، مکان های مشکوک به عدم پرداخت خمس، نماز نمی خواند و به تاخیر می انداخت و از غذایی که مال شبهه در آن بود نمی خورد و یا خمس آن را می پرداخت.
علی رغم وصیت شریعتی در اصلاح آثارش، معتقد بود باید آثار شریعتی همان طور حفظ شود و کلیت آن را درست می دانست و می فرمود ضرورتی به پاسخ مخالفانش نیست.
با شخصیت های زیادی از جمله شفیعی کدکنی و اخوان ثالث و علامه جعفری دوستی دیرینه داشت. نقل شده آقای شفیعی به اتفاق اخوان ثالث به منزل مرحوم حکیمی می روند که در زیر زمینی و اجاره ای بود و برای نوشتن کتاب از تعدادی آجر که روی هم چیده بود استفاده می کرد، اخوان پس از خروج از منزل ایشان به سختی گریه می کند و آقای شفیعی می گوید بدون شک حکیمی از اولیاءالله محسوب می شود.
👈تسلط او به زبان و ادبیات عربی و فارسی زبانزد همگان بود. نثری و شعری فاخر و ادبیاتی نو داشت در 18 سالگی قصیده ای به زبان عربی در رثای استادش آیت الله شیخ هاشم قزوینی سرود.
درست است که مکتب تفکیکی که از آن سخن می گفت نزدیکی به نوعی اخباریگری داشت ولی چیزی از ارزش او نمی کاهد.
از منظری می توان گفت او معتقد بود واژگان کلیدی آموزه های اسلامی در قرآن و روایات باید مفهومش از نظر خود این منابع دریافت شود نه با نگاه فلسفی و عرفانی و ... و شاید برداشت افراطی برخی فیلسوفان و عارفان زمینه چنین دیدگاهی شده باشد
او به متون دینی به ویژه روایات اهل بیت بهای بسیار می داد.
دائره المعارف الحیاه او هم گرایش عدالتخواهانه اش را نشان می دهد و هم تکیه بر کلام اهل بیت را.
غیر از گرایش عمیق شخصی اش به رفع فقر و شکاف طبقاتی، او در فضایی که گرایش جوانان به سوسیالیسم وجود داشت از گرایش عدالتخواهانه علوی دفاع می نمود و زندگی زاهدانه اش نمود آن بود.
🔶او با الهام از سیره امامان آموخته بود آن چه نیاز جامعه است باید پررنگ نماید و وجود شکاف طبقاتی و فقر محرومان زمینه این رویکرد ایشان بود.
اگر چه ایشان قرائت های گوناگون از اسلام را نادرست می دانست ولی خود به قرائت خاصش که همان تفکیک علم و فلسفه و عرفان از دین بود، پایبند بود.
🔶مکتب تفکیک رویکردی در شناخت دین می دانست که بین روش اهل بیت و روش فلاسفه و روش عرفا و روش علوم تجربی در شناخت متون دینی به تفکیک و جدایی آن معتقد بود، اگر چه تدوین این مکتب در اوایل قرن 14 هجری و در مشهد بوده است و به مکتب خراسان مشهور است ولی بنیاد و پایه گذاری آن را از ادعای ملاقات عالم بزرگ میرزا مهدی اصفهانی با امام زمان در مسجد سهله بوده است که امام زمان به ایشان فرموده باشد «طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارنا» هر کس معارف اسلام را از راهی به جز طریق ما اهل بیت جستجو کند به انکار ما خواهد انجامید.
👈در جلسه ای من از ایشان شنیدم که فرمود من مخالف فلسفه نیستم ولی نباید دین را فلسفی و با قوانین فلسفی بررسی کنیم
دین را از درون دین و مفاهیم دینی ولی با عقل می توانیم بفهمیم.
تجربه نشان داده همه جریان های فکری درون خود به تند رو و میانه رو تقسیم می شوند. علامه حکیمی از زمره معتدلین در نقد فلسفه محسوب می شود.
🤲🍃خدایش او را در جوار رحمت های بی کرانه اش ماوای دهد
✒ حجت الاسلام دكتر حمید فغفور مغربی
@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌹🌹 با سلام به مخاطبان گرامي
پيرو اعلام قبلي و در صورت عدم تغيير در برنامه ها
امشب(دوشنبه) ساعت 22 از شبكه قران #سيما
گفتگويي در خصوص #كتاب"باورها و رفتارهاي قرآني،280 درس از 30
جزء قرآن"
با مولف كتاب: آقاي سيدكاظم فرهنگ
پخش ميشود.
https://eitaa.com/raftarequrani
#دعاهای_روزانه
سپاس، همه آن خدایی که مرا از خوابگاهم برانگیخت هر چند اگر می خواست آنرا تا روز رستاخیز خوابگاه ابدی من می کرد.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 102تا 105
📄#صفحـہ_16
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
..#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_16
#ایه103
⭕️ #مبادا شما هم مانند يهوديان بدنبال #خرافات و جادو برويد.
💠🔆وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ "103/بقره"
🌱 و اگر آنها [به جاي پيروي از خرافات] ايمان ميآوردند و [از تكرار آن] پروا ميكردند، به يقين نتيجة آن نزد خدا بهتر بود [از منافعي كه به دنبالش بودند]، كاش ميدانستند.
⁉ آيا فقط يهوديان به جاي شناخت رمز شكوفايي مُلك سليمان، به پيروي از خرافات و موهوماتي كه شيطان صفتان در وصف آن توانايي و تمدّن از خود ساخته بودند پرداختند، يا ذكر اين داستانها در قرآن براي عبرت و هشدار به مسلمانان است؟
💮✨ اگر در جملة «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ...» در ايه 102 بقره ((و [به جاي کتب آسمانی] از چيزهايي [=افسانه و افسونهايي] كه شياطين [=كاهنان شيطان صفت] دربارة مُلك سليمان قصهسرايي ميكردند [و سِحر و جادو را رمز حكومت او ميشمردند] پيروي كردند!)) به جاي مُلك سليمان، مُلك محمد(ص) را قرار دهيم و به جاي آبادي و امنيّت و فراواني ملك سليمان، تمدّن باشكوه اسلامي تا قرن 4 هجري را تصوّر ميكنيم، آنگاه ميتوانيم وضعيت امروزي خود را با يهودياني كه موضوع اين آيات بودند مقايسه كنيم تا معلوم شود ما نيز چه مقدار ميراث پيامبر خود را ضايع كردهايم!😔
💮✨ قرآن شيوههاي حكيمانه حكومت سليمان را در 7 سوره به اجمال يا تفصيل بيان كرده است، با اين حال آيا اطلاعات اكثريت ما از مُلك سليمان، بيش از انگشتري و قاليچة سليمان و بِلقيس، و از پدرش داود، بيش از صوت خوب و نينوازي برگرفته از همان اوهام اسرائيلي، بدون مستند قرآني است؟😔
💮✨ آيا جز اين است كه بسياري از ما به جاي تدبّر در قرآن راهنماي عمل، فقط به حواشي مفاتيح الجنان، براي كسب ثواب! و به چاه جمكران براي كسب حاجات پرداختهايم؟
💮✨ آيا نه اين است كه به جاي پيروي از سنّت و سيرة رسول مكرم و اهل بيت مطهرش، به گنبد و بارگاه و دخيل بستن به ضريح طلا و نقره دلخوش كرده و از توسل و تشفّع به آن اولياء حق، كه جز «وسيلة» هدايت و نجات جستن، و «پيوستن» و شفع شدن با آنان در راه حق معنايي ندارد، وسيلهاي براي دفع ضررها و جلب منافع دنيايي و دور زدن نظامات الهي ساخته و به توهّم پارتيبازي دچار شدهايم؟
💮✨چه حكمتي در مسلمانان معاصران پيامبر بود كه آنها را از ذلت و زبوني دوران جاهليت به اوج عزّت و علم و اقتدار رساند و قرنها بر تارك انديشه و آبادي نشاند؟
💮✨ آيا جز اين است كه ما نيز اين ميراث گرانقدر را رها كرده و از خرافات و موهوماتي كه شياطيني و شخصيتهايي ديگر بر ما خواندند پيروي كرديم و ميكنيم؟ اگر غير از اين است، پراكندگي و ذلت و برادركشي و آوارگي در سوريه، عراق، افغانستان و به جان هم افتادن برخي كشورهاي اسلامي از كجاست؟
👌گر مسلماني از اين است كه حافظ دارد
واي اگر از پس امروز بود فردايي
📚تفسیر آقاے بازرگان
🆔@quranpuyan
..#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_16
#ایه105
⚜ چرا #انسانها دخالتی در #انتخاب_انبیا ندارند⁉️
💠🔆 «مَا يَوَدُّ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ لاَ الْمُشْرِکِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» "105/بقره"
🌱 نه كسانی كه از اهل كتاب كفر ورزیدند و نه مشركان دوست نمیدارند خيری از جانب پروردگارتان بر شما فرود آيد؛ با آنكه خدا هركه را بخواهد به رحمت خود اختصاص میدهد و خدا دارای فزونی بزرگ است.
🍃🌸انتخاب نبی و اختصاص این خیر و رحمت فقط از سوی ذات او شکل میگیرد و انسانها در این انتخاب الهی دخیل نیستند:
👈«وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ»
🍃🌸باید توجه داشت که معیار انتخاب نبی هیچگاه نمیتواند مقولهای بشری باشد؛ زیرا شناخت انسانها از یکدیگر دارای نقصان و کاستی است و اگر انسانها بسیار نقّاد و وقّاد هم باشند و بتوانند به درون یکدیگر نقب بزنند، باز هم جز به اندکی از اندیشههای یکدیگر پی نخواهند برد و نمیتوانند از جامعۀ اطراف خود شناختی جامع و حقیقی داشته باشند.
🍃🌸دنیای بشری تجربههای بسیار تلخی را در طول سالیان دراز سپری کرده است. چه بسیار کسانی که مردمان به آنان اعتماد کردند، اما درنهایت پشیمان شدند. چه تعداد انسانها که بعد از سالها نقاب از چهرۀ آنان برگرفته شد و چه انتخابها که غلط از کار درآمد.یگانهکسی که شناخت حقیقی به ماهیت مخلوقات دارد، ذات باریتعالی است. اوست که میفرماید:
👈«إِنَّ اللهَ اصْطَفَی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمينَ»
🌱بهراستی، خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داده است.
📚کتاب مشکاة،
✒️نوشته دڪتر محمدعلی انصارے
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹نکات سوره کوثر از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کوثر : ۳
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ
بيگمان دشمن كينهتوز ۶ تو خودش ابتر [=بريده نسل] خواهد بود.۷
__
۶ - «شَانِئ» از ريشة «شَنا» به دشمن كينهتوز گفته ميشود و بغض و كينه را شَنَأن گويند [مائده ۸ (۵:۸) - ...وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا...].
۷ - بَتر، بريدن دُم حيوان است، اعراب به مردي كه فرزند ذكور نداشته و نسل و نام و دنبالهاش پس از او ادامه پيدا نميكرد ابتر ميگفتند. پيامبر اسلام گويا دو پسر به نامهاي قاسم و عبدالله داشتند كه هر دو در طفوليت از دنيا رفتند [قاسم در مكه، عبدالله در مدينه]. به گفتة مفسرين، دشمنان پيامبر از اين موضوع به عنوان زخم زباني عليه او و تسلي خاطري براي خود [در خاموش شدن ذكر و پيام او] استفاده ميكردند. و عدة «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» بيش از آن كه جنبة شعاري يا طعنه و تمسخر عليه كسي داشته باشد، بيان بقاي حق و زوال باطل است. مولوي در مثنوي خود اشاره به مصاديقي از بلندآوازگي كتاب و نام رسول، پيروان اسلام و بخت و اقبال پيامبر كرده است كه ابياتي از آن چنين است [دفتر سوم مثنوي ابيات ۱۱۹۸ به بعد]:
مصطفي را وعدهكرد الطاف حق
گر بميـري تـو نميـرد ايـن سبـق
مـن كتـاب و معجـزت را رافعـم
بيـش و كم كن را ز قرآن مانعم
رونقت را روز روز افـزون كنـم
نـام تـو بـر زرّ و بــر نقــره زنــم
چاكـرانت شهـرها گيـرند و جاه
ديــن تـو گيـرد ز ماهي تا به ماه
تـا قيامـت باقـياش داريـم مـــا
تو مترس از نَسخِ اين اي مصطفا
آنچنانكردو زان افزونكهگفت
او بِخُفت و بخت و اقبالش نخفت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️عدالت معيشتي و تحقق آن در كلام معصومان
از زنده ياد استاد محمد رضا حكيمي
"درباره «عدالت معیشتى و حیاتى»، نیز سخنانى گفته اند و اندیشمندان و متخصصانى از همه جاى جهان و در تاریخ گذشته و حال، و از مکتب هاى گوناگون، به مناسبت هایى مختلف، نظرها و تعریف هایى ابراز داشته اند، لیکن در این نوشتار مى خواهم تعریفى مغفول و مهجور از «عدالت»، که از دو پیشواى مظلومترین مکتب جهان و ستمدیده ترین مذهب در سرتاسر تاریخ انسان، رسیده است و در دسترس است بیاورم و معرفى کنم
تعریف عظیم و کوتاه و عینى یاد شده با سند معتبر از سوى سپیده آفرین سپیده دمان هدایت، فروغ گستر آفاق صیرورت، و پیشواى اقالیم رشد و تربیت، حضرت امام جعفر صادق(ع) رسیده است، و این است:
✅ ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم.
اگر در میان مردمان به عدالت رفتار شود، همه بى نیاز مى گردند.
این «تعریف»، بصورتى شگفتى آور، در نزد عموم مسلمین، به ویژه پیروان ائمه معصومین(ع)، مورد غفلت قرار گرفته و فراموش گشته است.
نقطه اوج این تعریف (بجز اعماق الهى آن، و ابعاد انسانى آن، و همچنین نشان دادن «مراد الهى»، از اقامه قسط و اجراى عدل در آیات قرآن کریم و سنت نبوى)، عینیت آن است، یعنى در این تعریف، به هیچ روى، «کلىگویى» و «ذهنگرایى» نشده است، بلکه واقعیت عینى، و خارجیت ملموس، با صراحت (و به تعبیر مردم: لب و پوستکنده)، گفته شده است، تا مطلب براى هرکس، حتى عامىترین مردم، و حتى در سنین پایین از نوجوانان، معلوم و محسوس باشد…
علاوه بر آنچه گفته شد حدیثى دیگر، از آموزگار حقایق وحیانى، هدایتگر معالم قرآنى، تجسم نفحات رحمانى، و تبلور ظهور سبوحى و سبحانى، حضرت امام موسى کاظم(ع) رسیده است، که همواره ارتباط ذاتى و اصال جوهرى تعالیم الهى و معالم دینى را در مکتب «اهل بیت(ع)» روشن مى سازد؛ حدیث کاظمى این است:
✅ ان الله لم یترک شیئا من صنوف الاموال الا وقد قسمه ، واعطى کل ذی حق حقه، الخاصه والعامه، والفقراء والمساکین، و کل صنف من صنوف الناس… لو عدل فی الناس لاستغنوا.. .
خداوند هیچگونه مالى را رها نگذاشته، بلکه آن را قسمت کرده است، و حق هر صاحب حقى را (در تقدیر الهى) به او داده است. خواص و عوام، و فقیران و بینوایان، و همه قشرهاى مردمان… اگر در میان مردم به عدالت رفتار مى شد همه بى نیاز مى شدند (و فقیرى و مسکینى و نیازمندى باقى نمى ماند).
اگرچه از ظاهر این دو حدیث، عدالت اقتصادى و معیشتى فهمیده مى شود، لیکن چه بسا بتوان، ایستار عینگرایانه دو حدیث را به همه اقسام عدالت مربوط دانست، زیرا تعبیر «الناس ، مردمان»، و «اذ عدل بینهم ، هرگاه در میان آنان عدالت اجرا شود»، صورت هاى دیگر عدالت را نیز شامل مى شود، زیرا که ایجاد عدالت و اجراى آن به صورتى که جامعه از چنگال هاى اختاپوس فقر رهایى یابد، باید بر شالوده هایى نیرومند استوار باشد. و این شالوده هاى نیرومند، جز با «حضور عدالت» در شئون دیگر اجتماع پى ریزى نخواهد شد و استوارى نخواهد یافت.
به سخن دیگر، تا عدالت «سیاسى» و «عدالت قضایى» و «عدالت اجتماعى»… در جامعه اى و در زندگى مردمى تحقق نیابد، و دست نفوذداران مالى از تملک اموال تکاثرى و تصرف هاى شادخوارانه اترافى بریده نشود، عدالت معیشتى در زندگى توده ها تحقق نخواهد یافت، زیرا که جمع میان دو ضد ممکن نیست، نمى شود هم تکاثر باشد و هم عدالت. در اینجا تعلیمى از امام على بن ابىطالب(ع) رسیده است، قاطع و تندرآسا:
✅ لایحمل الناس على الحق، الا من ورعهم عن الباطل.
تنها کسى مى تواند مردمان را به «راه حق» وادارد، که آنان را از «راه باطل» باز داشته باشد.
🔸این تعلیم قاطع، فریاد واقعیت است در ذات لحظه ها، و خروش حقیقت است در تبلور فجرها و شفق ها… آرى، تا مردمى به راه باطل روند چگونه مىتوان آنان را به راه حق باز آورد؟ نخست ترک باطل، سپس روى آورى به حق. در زندگى و معیشت، تکاثر (افزونخواهى و نازش به افزوندارى) و اتراف (شادخوارى و ریختوپاشهاى بیدردانه اشرافى)، «باطل» است، و عدالت و برخوردارى همگان از مواهب حیات و اجتماع، «حق» است و تا باطل (تکاثر و اتراف) از میان نرود، حق (عدالت و انصاف)، جایگزین آن نمى شود. و این منشور چنانکه نقل شدسخن آموزنده، و تعلیم زندگی ساز، و آموزه حیاتآفرین، و حکمت عملى تعالى بخش پیشواى مجسم حق و عدل است و در میزان تربیت اجتماعى و ساختن جامعه قرآنى، و استواردارى مردمان و ساماندهى به حیات انسان و نشر رشد و تربیت در آفاق زندگى زندگان بی مانند است. یعنى نمى توان به راهى دیگر رفت، و چیزى دیگر را جایگزین آن ساخت، و به همان هدف (حذف باطل و ظلم، و بسط حق و عدل) دست یافت. و روشن است که ستون فقرات زندگى سالم و قابل رشد در هر اجتماع، اجراى عدالت است.
برگرفته از مقاله تعریف عینى و عملى عدالت، از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، مجله نقد و نظر
نويسنده مرحوم حكيمي
@quranpuyan
جای یك چیز را در زندگیتان
عوض كنید
تا زندگیتان زیبا شود
بجای ترس از خدا
عشق به خدارا جایگزین كنید
روزتون پراز عشق خدا ❤️
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 106تا 112
📄#صفحـہ_17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan