با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد.
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم ارائه شدند.
ان شاء الله از فردا
سوره #شعرا اولین سوره از سوره های مرحله #ششم نزول را آغاز خواهیم کرد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
در چنین وقتی که خوان فیض گسترده است صبح
چون گرانجانان ز جای خود نجنبیدن چرا
زین گلستان عاقبت چون باد می باید گذشت
بر درختی هر زمان چون تاک پیچیدن چرا
#صائب_تبریزی
سلام
روزتون قرین آرامش و تندرستی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 120تا 126
📄#صفحـہ_19
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_19
#ایه125
🌸نماز در #مقام_ابراهيم، چرا؟
💮🔶وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِمَ مُصَلًّى -(بقره:125)
🔹و [به ياد آر] آنگاه كه آن خانه [=كعبه] را بازگشتگاهي براي مردمان [دور شده از حق،] و پناهگاه امني قرار داديم و [گفتيم] از مقام ابراهيم رويكردي [توحيدي به سوي خدا] برگيريد،
__
💮🔸 «مَقَام»، موقعيت و مواضع قيام توحيدي ابراهيم است كه در روزگار شركِ فراگير، از ميان غافلان برخاست و به خداپرستي خالص دعوت كرد. منحصر ساختن آن به مكاني محدود در كنار كعبه، تنزّل دادن موضوع به مراسمي تشريفاتي است. اصلاً حج چيزي جز مقام ابراهيم نيست كه هركس به آن [مقام تسليم توحيدي] درآيد، در امنيّت قرار گيرد: فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا... [آلعمران 97 (3:97) ]. مقام نوح نيز قيام توحيدي و تذكراتش به آيات خدا بود، آنگاه كه به قومش گفت: ...اگر مقام من و تذكراتم به آيات خدا بر شما سخت ميآيد، من بر خدا توكل كردم... [يونس 71- وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُمْ مَقَامِي وَتَذْكِيرِي بِآيَاتِ اللهِ فَعَلَى اللهِ تَوَكَّلْتُ...].
💮🔸«مقام»، مصدر ميمي يا اسم زمان و مکان قيام است که بر حسب مورد؛ اگر در مورد خدا باشد، معناي منزلت و جايگاه رفيع دارد [مثل: ابراهيم 14- ...ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي...]، اگر در مورد فرشتگان باشد، نقش آنها را نشان ميدهد [صافات 164- وَمَا مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ] و نيز در مورد انبياء، قيام توحيدي و رسالت آگاهيبخش آنان را بيان ميکند.
💮👈- «مُصَلًّى»، مكان صلات، و صلات رويكرد و توجه به خداست. نمازگزاردن در محدودهاي معيّن، از جمله آدابي است كه حاجيان بعد از طواف به جاي ميآورند، اما اين رمزي است براي شناخت شرك ستيزي و توحيد عملي و تسليم حنيفوار ابراهيم به ربّ العالمين، نه همين دو ركعت نماز فرادي به جاي آوردن.
📚تفسير بازرگان
🌸 #كعبه مطاف است، و پس از هرطواف، نزدِ #مقام_ابراهيم، يعني جاي
ايستادن آن حضرت، نماز به جا آورده ميشود. حضور پيوسته نمازگزاران در اين مكان چنان است كه گويا نمازگزاردن در آن، ملكه آن مقام است.
📚تفسير تسنيم
@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_19
#ایه126
💮🔶وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿126بقره﴾
🔹و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را #شهرىامن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ها روزى بخش
🔸فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶)
👈اين آيه اشاره به تشريع #حج ، و نيز ماءمن بودن خانه خدا و مثابت ، يعنى مرجع بودن آن دارد، چون كلمه (مثابه ) از ماده (ث - و - ب ) است ، كه بمعناى برگشتن است .
👈واذ قال ابراهيم رب اجعل ) الخ ، اين جمله حكايت دعائى است كه ابراهيم (عليه السلام ) كرد، و از پروردگارش درخواست نمود: كه به اهل مكه #امنيت و رزق ارزانى بدارد، و خداوند دعايش را مستجاب كرد، چون خدا بزرگتر از آنست كه در كلام حقش دعائى را نقل كند، كه مستجاب نكرده باشد.،
📚 تفسیر المیزان
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آیات ۶-۱
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
طسم {1}
طا سين ميم {1}
تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ {2}
اين (سوره یا قران) آيه هاى كتاب روشنگر است{2}
لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ {3}
شايد تو از اينكه [مشركان مکه] ايمان نمىآورند جان خود را تباه سازى {3}
إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ {4}
اگر بخواهيم معجزهاى از آسمان بر آنان فرود مىآوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد {4}
وَمَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا كَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ {5}
و هيچ تذكر جديدى از سوى [خداى] رحمان برايشان نيامد جز اينكه همواره از آن روى برمىتافتند {5}
فَقَدْ كَذَّبُوا فَسَيَأْتِيهِمْ أَنبَاء مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون {6}
[آنان] در حقيقت به تكذيب پرداختند و به زودى خبر آنچه كه بدان ريشخند مى كردند بديشان خواهد رسيد {6}
♻️عصاره فراز آیات ۶-۱ : ای پیامبر این قران نشانه هایی روشنگر است.اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو برمی گردانند (و درخواست نشانه جدید بهانه است) خودت را بخاطر ایمان نیاوردن انها اذیت نکن.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی
آيا رواياتي كه در #خواص_سورههاي_قران بيان شده، معتبر است؟
🛑 قسمت اول:
💢🔴 گاها در پيام رسانها و نيز سايتهاي اينترنتي مطالب زياد و عجيبي در #خواص همه #سوره_هاي_قران ذكر ميشود
و مثلا اشاره شده كه با چند بار خواندن يك يا چند ايه يا يك سوره،فلان گرفتاري رفع ميشود يا فلان بيماري شفا ميبايد.👈يا جدولي از خواص درماني همه سوره ها تهيه شده است.
❓ايا رواياتي كه در خواص سوره هاي قران بيان شده،معتبر است؟
❓ايا اين مطالب ،واقعا معتبر است و معصومين انها را نقل كرده اند؟
توجه دوستان را به بخشهايي از مقاله اقاي دكتر علي نصيري كه حاوي نكات جالبي است،جلب ميكنم:
1⃣. #خواص_آيات_و_سور
💮🌸آثار و منافع قرآن مجيد را « خواص » آن مي نامند.
💫👈 سيوطي نوع هفتاد و پنجم از علوم قرآن را « خواص القرآن » (1) و نوع هفتاد و دوم را « فضائل قرآن و سور » (2) قرار داده است. با مقايسه اين دو باب معلوم مي شود که مراد از خواصّ قرآن، ويژگي ها و آثار مادي و دنيوي قرآن و مقصود از فضايل قرآن، ثواب و آثار و برکات معنوي آن است.
🔶 شايد هيچ مسلماني در آثار و فوايد معنوي و اخروي قرآن مجيد ترديد نداشته باشد. مسأله ترتب ثواب، بخشودگي گناه، ترفيع درجه، کسب کمالات و فضايل اخلاقي از آثار دنيوي و اخروي قرائت قرآن است. آنچه مورد بحث اين مقاله است، اولاً خواص و آثار مادي و دنيوي مترتب بر قرائت بعضي از آيات و سوره ها است و ثانياً بررسي برخي از ثواب ها و پاداش هاي اخروي اغراق آميزي که در بعضي روايات آمده است.
📚کتاب هاي مستقل و فراواني با عنوان خواص القرآن، خواص الآيات، خواص السور، منافع القرآن، فضائل القرآن و ثواب القرآن نوشته شده که برخي از آن ها را مرحوم علامه تهراني معرفي کرده (3) و فرموده است:
👈اولين کسي که در اين موضوع کتاب نگاشته، ابي بن کعب انصاري است. (4)
از ابي بن کعب حديث مفصل نيز در #خواص اکثر #سور_قرآن مجيد نقل شده (5) که بسياري از تفاسير چون کشاف، مجمع البيان، انوار التنزيل و... آن را نقل کرده اند.
🔸پی نوشت.
1. جلال الدين عبدالرحمان سيوطي، الاتقان في علوم القرآن، ج 4، ص 158.
2. همان، ص 120.
3. آقا بزرگ تهراني، الذريعة الي تصانيف الشيعه، ج 5، ص 19 و ج 7، و ج 16.
4. همان، ج 16، ص 262.
5. متن کامل اين حديث در: عبدالحليم الحلّي، الرسول المصطفي و فضائل
💫ادامه دارد.
https://b2n.ir/q82923
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 127 تا 134
📄#صفحـہ_20
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_20
❇️#آیه_130بقره
💠وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ "130/بقره"
🌱 جز افراد سفیه و نادان، چه کسى از آیین ابراهیم، (که آیین پاکى و یگانه پرستى است) روى گردان خواهد شد؟! ما او را در دنیا برگزیدیم. و او در آخرت، از صالحان است.
🔷✨(ومن یرغب عن مله ابرهیم الا من سفه نفسه ):(چه کسی از کیش ابراهیم روی می گرداند جز آنکه خود را دچار حماقت کرده ) (یرغب )یعنی منصرف و روی گردان می شود،(مله ) هم به معنای دین و آیین ابراهیم است وکسی که از آیین او رو برگرداند احمق است ، چون احمق نفع خودش را ازضررش تشخیص نمی دهد، چون عقل آنست که بوسیله آن پروردگار مهربان عبادت شود،(العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان )(59)،(ولقد اصطفیناه فی الدنیاو انه فی الاخره لمن الصالحین ):(و همانا او را در دنیا برگزیدیم و همانا اودر آخرت از صالحان است ) اصطفاء به معنای گرفتن چکیده و خلاصه و خالص هر چیزاست ، بطوریکه بعد ازاختلاط با چیزهای دیگر، از آنها جدا و خالص شود و این کلمه وقتی با مقامات ولایت ملاحظه شود منطبق برخلوص عبودیت و بندگی می گردد و تسلیم صرف پروردگار بودن است .
🔷✨مسلما چنین کسی که در دنیاپوینده صراط مستقیم باشد در آخرت از شایستگان خواهد بود و نتیجه عمل خود را خواهد یافت (مؤلف پس از توضیحات فراوان به این نتیجه رسیده اند که منظور از صالحین ، پیامبر(ص )و اهل بیت او هستند).
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_20
❇️«از #فضل_پدرتوراچهحاصل»؟!
💠تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ "134/بقره"
🌱 آنها امّتى بودند که درگذشتند. اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نیز مربوط به خود شماست. و شما مسؤول اعمال آنها نخواهید بود.
🔷✨این آیه گویا پاسخ به یکى از اشتباهات یهود است; چرا که آنها روى مسأله نیاکانشان، افتخارات آنها و عظمتشان در پیشگاه خدا بسیار تکیه مى کردند و گمانشان این بود: اگر خودشان آلوده باشند در پرتو چنین نیاکانى اهل نجاتند.
قرآن مى گوید: «آنها امتى بودند که درگذشتند، و اعمالشان مربوط به خودشان است، و اعمال شما نیز مربوط به خود شما است» (تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ).
«و شما هرگز مسئول اعمال آنها نخواهید بود» (همان گونه که آنها مسئول اعمال شما نیستند) (وَ لاتُسْئَلُونَ عَمّا کانُوا یَعْمَلُونَ).
🔷✨بنابراین، به جاى این که تمام همّ خود را مصروف به تحقیق، مباهات و افتخار نسبت به نیاکان خود کنید در اصلاح عقیده و عمل خویش بکوشید.
گر چه ظاهراً مخاطب در این آیه، یهود و اهل کتابند ولى پیدا است این حکم مخصوص آنها نیست، ما مسلمانان نیز مشمول همین اصل اساسى هستیم که «از فضل پدر تو را چه حاصل»؟!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan