eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💮🔶وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿126بقره﴾ 🔹و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ‏ها روزى بخش 🔸فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى‏ كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى‏ كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶) 👈اين آيه اشاره به تشريع ، و نيز ماءمن بودن خانه خدا و مثابت ، يعنى مرجع بودن آن دارد، چون كلمه (مثابه ) از ماده (ث - و - ب ) است ، كه بمعناى برگشتن است . 👈واذ قال ابراهيم رب اجعل ) الخ ، اين جمله حكايت دعائى است كه ابراهيم (عليه السلام ) كرد، و از پروردگارش درخواست نمود: كه به اهل مكه و رزق ارزانى بدارد، و خداوند دعايش را مستجاب كرد، چون خدا بزرگتر از آنست كه در كلام حقش دعائى را نقل كند، كه مستجاب نكرده باشد.، 📚 تفسیر المیزان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۶-۱ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان طسم {1} طا سين ميم {1} تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ {2} اين (سوره یا قران) آيه‏ هاى كتاب روشنگر است{2} لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ {3} شايد تو از اينكه [مشركان مکه] ايمان نمى‏آورند جان خود را تباه سازى {3} إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ {4} اگر بخواهيم معجزه‏اى از آسمان بر آنان فرود مى‏آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد {4} وَمَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا كَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ {5} و هيچ تذكر جديدى از سوى [خداى] رحمان برايشان نيامد جز اينكه همواره از آن روى برمى‏تافتند {5} فَقَدْ كَذَّبُوا فَسَيَأْتِيهِمْ أَنبَاء مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون {6} [آنان] در حقيقت به تكذيب پرداختند و به زودى خبر آنچه كه بدان ريشخند مى كردند بديشان خواهد رسيد {6} ♻️عصاره فراز آیات ۶-۱ : ای پیامبر این قران نشانه هایی روشنگر است.اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو برمی گردانند (و درخواست نشانه جدید بهانه است) خودت را بخاطر ایمان نیاوردن انها اذیت نکن. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آيا رواياتي كه در بيان شده، معتبر است؟ 🛑 قسمت اول: 💢🔴 گاها در پيام رسانها و نيز سايتهاي اينترنتي مطالب زياد و عجيبي در همه ذكر ميشود و مثلا اشاره شده كه با چند بار خواندن يك يا چند ايه يا يك سوره،فلان گرفتاري رفع ميشود يا فلان بيماري شفا ميبايد.👈يا جدولي از خواص درماني همه سوره ها تهيه شده است. ❓ايا رواياتي كه در خواص سوره هاي قران بيان شده،معتبر است؟ ❓ايا اين مطالب ،واقعا معتبر است و معصومين انها را نقل كرده اند؟ توجه دوستان را به بخشهايي از مقاله اقاي دكتر علي نصيري كه حاوي نكات جالبي است،جلب ميكنم: 1⃣. 💮🌸آثار و منافع قرآن مجيد را « خواص » آن مي نامند. 💫👈 سيوطي نوع هفتاد و پنجم از علوم قرآن را « خواص القرآن » (1) و نوع هفتاد و دوم را « فضائل قرآن و سور » (2) قرار داده است. با مقايسه اين دو باب معلوم مي شود که مراد از خواصّ قرآن، ويژگي ها و آثار مادي و دنيوي قرآن و مقصود از فضايل قرآن، ثواب و آثار و برکات معنوي آن است. 🔶 شايد هيچ مسلماني در آثار و فوايد معنوي و اخروي قرآن مجيد ترديد نداشته باشد. مسأله ترتب ثواب، بخشودگي گناه، ترفيع درجه، کسب کمالات و فضايل اخلاقي از آثار دنيوي و اخروي قرائت قرآن است. آنچه مورد بحث اين مقاله است، اولاً خواص و آثار مادي و دنيوي مترتب بر قرائت بعضي از آيات و سوره ها است و ثانياً بررسي برخي از ثواب ها و پاداش هاي اخروي اغراق آميزي که در بعضي روايات آمده است. 📚کتاب هاي مستقل و فراواني با عنوان خواص القرآن، خواص الآيات، خواص السور، منافع القرآن، فضائل القرآن و ثواب القرآن نوشته شده که برخي از آن ها را مرحوم علامه تهراني معرفي کرده (3) و فرموده است: 👈اولين کسي که در اين موضوع کتاب نگاشته، ابي بن کعب انصاري است. (4) از ابي بن کعب حديث مفصل نيز در اکثر مجيد نقل شده (5) که بسياري از تفاسير چون کشاف، مجمع البيان، انوار التنزيل و... آن را نقل کرده اند. 🔸پی نوشت. 1. جلال الدين عبدالرحمان سيوطي، الاتقان في علوم القرآن، ج 4، ص 158. 2. همان، ص 120. 3. آقا بزرگ تهراني، الذريعة الي تصانيف الشيعه، ج 5، ص 19 و ج 7، و ج 16. 4. همان، ج 16، ص 262. 5. متن کامل اين حديث در: عبدالحليم الحلّي، الرسول المصطفي و فضائل 💫ادامه دارد. https://b2n.ir/q82923 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 127 تا 134 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ "130/بقره" 🌱 جز افراد سفیه و نادان، چه کسى از آیین ابراهیم، (که آیین پاکى و یگانه پرستى است) روى گردان خواهد شد؟! ما او را در دنیا برگزیدیم. و او در آخرت، از صالحان است. 🔷✨(ومن یرغب عن مله ابرهیم الا من سفه نفسه ):(چه کسی از کیش ابراهیم روی می گرداند جز آنکه خود را دچار حماقت کرده ) (یرغب )یعنی منصرف و روی گردان می شود،(مله ) هم به معنای دین و آیین ابراهیم است وکسی که از آیین او رو برگرداند احمق است ، چون احمق نفع خودش را ازضررش تشخیص نمی دهد، چون عقل آنست که بوسیله آن پروردگار مهربان عبادت شود،(العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان )(59)،(ولقد اصطفیناه فی الدنیاو انه فی الاخره لمن الصالحین ):(و همانا او را در دنیا برگزیدیم و همانا اودر آخرت از صالحان است ) اصطفاء به معنای گرفتن چکیده و خلاصه و خالص هر چیزاست ، بطوریکه بعد ازاختلاط با چیزهای دیگر، از آنها جدا و خالص شود و این کلمه وقتی با مقامات ولایت ملاحظه شود منطبق برخلوص عبودیت و بندگی می گردد و تسلیم صرف پروردگار بودن است . 🔷✨مسلما چنین کسی که در دنیاپوینده صراط مستقیم باشد در آخرت از شایستگان خواهد بود و نتیجه عمل خود را خواهد یافت (مؤلف پس از توضیحات فراوان به این نتیجه رسیده اند که منظور از صالحین ، پیامبر(ص )و اهل بیت او هستند). 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️«از »‌؟‌! 💠تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ "134/بقره" 🌱 آنها امّتى بودند که درگذشتند. اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نیز مربوط به خود شماست. و شما مسؤول اعمال آنها نخواهید بود. 🔷✨این آیه گویا پاسخ به یکى از اشتباهات یهود است; چرا که آنها روى مسأله نیاکانشان، افتخارات آنها و عظمتشان در پیشگاه خدا بسیار تکیه مى کردند و گمانشان این بود: اگر خودشان آلوده باشند در پرتو چنین نیاکانى اهل نجاتند. قرآن مى گوید: «آنها امتى بودند که درگذشتند، و اعمالشان مربوط به خودشان است، و اعمال شما نیز مربوط به خود شما است» (تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ). «و شما هرگز مسئول اعمال آنها نخواهید بود» (همان گونه که آنها مسئول اعمال شما نیستند) (وَ لاتُسْئَلُونَ عَمّا کانُوا یَعْمَلُونَ). 🔷✨بنابراین، به جاى این که تمام همّ خود را مصروف به تحقیق، مباهات و افتخار نسبت به نیاکان خود کنید در اصلاح عقیده و عمل خویش بکوشید. گر چه ظاهراً مخاطب در این آیه، یهود و اهل کتابند ولى پیدا است این حکم مخصوص آنها نیست، ما مسلمانان نیز مشمول همین اصل اساسى هستیم که «از فضل پدر تو را چه حاصل»؟! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣تدبر در سوره 🔹نکات فراز آيات ۶-۱ ۱- خدا در آیه ۴ به پیامبر میگوید میتوانیم معجزه ای بفرستیم که همه ایمان بیاورند(اما این ایمان ارزشی ندارد ) هرچند که خود قران نشانه هایی روشن است ولی اینها هر نشانه و تذکری بفرستیم ایمان نمی اورند.مگر اینکه عذاب را ببینند تازه ان وقت هم پشیمان میشوند و مهلت میخواهند.حتی اگر مهلت بدهیم هم بدردشان نمیخورد یا طبق سوره های بعدی مجددا همان کارها را میکنند. اعراض و روگردانی مشرکان مکه از هر ایه و نشانه قبلا در سوره قمر هم بیان شده بود:ان یروا ایه یعرضوا و یقولوا سحر مستمر .این مفهوم در سوره های بعدی نیز تکرار میشود. -آغاز استعمال عبارت کتاب مبین در قرآن تلک ایات الکتاب المبین در سوره های شعرا یوسف قصص -وَمَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ :شعرا انبیا -اولین بهانه مشرکان برای ارسال معجزه مشابه انبیای قبل توسط پیامبر در سوره طه اشاره شد -بیشترین تکرار کلمه آیه در این سوره ۱۲ بار 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. آيا رواياتي كه در بيان شده، معتبر است؟ 🛑 قسمت دوم: 💢🔴 گاها در پيام رسانها و نيز سايتهاي اينترنتي مطالب زياد و عجيبي در همه ذكر ميشود و مثلا اشاره شده كه با چند بار خواندن يك يا چند ايه يا يك سوره،فلان گرفتاري رفع ميشود يا فلان بيماري شفا ميبايد.👈يا جدولي از خواص درماني همه سوره ها تهيه شده است. ❓ايا رواياتي كه در خواص سوره هاي قران بيان شده،معتبر است؟ ❓ايا اين مطالب ،واقعا معتبر است و معصومين انها را نقل كرده اند؟ 👌👈توجه دوستان را به بخشهايي از مقاله اقاي دكتر علي نصيري كه حاوي نكات جالبي است،جلب ميكنم: 🔸🔶توجه دوستان را به بخشهايي از مقاله اقاي دكتر علي نصيري كه حاوي نكات جالبي است،جلب ميكنم: 2⃣. ♦️↩️آنچه جاي تأمل و اشکال دارد، برخي روايات شيعه و سني است که در آن ها ثواب ها و خواصي براي برخي آيات و سوره ها ذکر شده که پذيرفتنش مشکل است و بلکه با مسلمات دين سازگار نمي باشند. 👈مثلاً در روايتي آمده که هر يک بار خواندن سوره توحيد باعث بخشيدن گناه يک سال است و کسي که دويست مرتبه آن را بخواند، گناه دويست سال او - کنايه از همه عمر، حتي عمر طولاني در گناه - بخشيده مي شود. (27) ⭕️👈عدم صحت بعضي از اين روايات با خودشان همراه است مثلاً: ↩️1. هرکس پس از نماز صبح و ظهر بگويد: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم نمي ميرد؛ تا حضرت مهدي (عليه السلام) را دريابد. (28) با اينکه همه ي اين گونه افراد نيز مرده اند. ↩️2. در روايتي آمده است: ثواب قراءة جاثية ان لايري النار ابدا و لايسمع زفير جهنم؛ (29) ثواب قرائت سوره جاثيه آن است که هرگز نه آتش جهنم را مي بيند و نه صداي آن را مي شنود. ↩️3. درباره رفع بيماري آمده است: سوره يس ما قراها مريض الا برئ و لا جائع الا شبع و لا ظمآن الا روي. (30) هيچ مريضي نيست که سوره يس را بخواند، مگر آنکه خوب شود. 📗⬅️تنها در کتاب ثواب الاعمال بيش يک صد روايت درباره هاي قرآن نقل شده است. علامه محمدتقي مجلسي فرموده است: ♦️ما يقين داريم که امثال اين روايت دروغ مي باشند، زيرا وقتي يک حديث مي گويد ثواب اطعام يک مؤمن، ثواب هزار هزار حج است، ديگر ارزشي براي حج باقي نمي ماند. (31) 🔸👈در تفسير مجمع البيان در ابتداي تفسير هر سوره و در کشاف در پايان تفسير هر سوره و در سرتاسر البرهان، نورالثقلين و دُرّ المنثور اين گونه روايات فراوان نقل شده است. (34) 💫پی نوشت 👇👇 27. ابوالفرج عبدالرحمان بن علي بن جوزي، العلل المتناهية في الاحاديث الواهية، ج 1، ص 113؛ درالمنثور، ج 6، ص 411. 28. ابراهيم بن علي کفعمي، المصباح في الادعية و الصلوات و الزيارات، ص 97. 29. ابوعلي فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 9، ص 70. 30. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 81، ص 240. 31. محمدتقي مجلسي، روضة المتقين في شرح کتاب من لايحضره الفقيه، ج 14، ص 404. 32. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 98، ص 259. 33. جلال الدين عبدالرحمان سيوطي، الدر المنثور في التفسير بالمأثور، ج 6، ص 410. 34. به عنوان نمونه ر.ک: نورالثقلين، ج 1، ص 258، حديث 1026. 💫ادامه دارد https://b2n.ir/q82923 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همه چيز التيام خواهديافت بدنت بهبودی میيابد قلبت شفامیگيرد زخمها خوب میشوند ذهن ترميم میشود و روح برميگردد شادمانی بازخواهد گشت و دوران بدهميشگی نيست @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 135 تا 141 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan