#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_34
❇️ #معیار_تشخیص_خیر
🔆 ...وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.
216/بقره
🌱 ...و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
🔷✨تعبير بعسي براي اينست که نه هر مكروهي داراي خير باشد بلكه هر چه از جانب خدا باشد چه از امور تكويني مانند مصائب و شدائد و بليات و چه از امور تشريعي مانند احكام شاقّه همه از روي حكمت و مصلحت بنده عين خير و صلاح اوست.
🔷✨ و بسا اموري که شما دوست ميداريد و بحسب ظاهر خوب و آراسته است مانند ثروت و دولت ،ولي صلاح شما در آن نيست و بضرر شماست.
👌اينگونه امور را خداوند که عالم بهمه امور و محيط بتمام حكم و مصالح است ميداند ولي شما که ظاهري را تنها ميبينيد نميدانيد.
📚تفسیراطیب البیان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_34
❇️#جلوگيري از تضييع #حق مادي و معنوي مردم توسط #متجاوز، از حرمت #ماه_حرام بالاتر است
💠 يَسَئلونَكَ عَنِ الشَّهرِ الحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُل قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وصَدٌّ عَن سَبيلِ اللّهِ وكُفرٌ بِهِ والمَسجِدِ الحَرامِ واِخراجُ اَهلِهِ مِنهُ اَكبَرُ عِندَ اللّهِ والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ "217/بقره"
🌱 مسلمانان يا مشركان از حكم جنگ در ماه حرام (رجب) ميپرسند؛ بگو: جنگ در ماه حرام بدون تزاحم گناه بزرگي است؛ ولي كارهاي نارواي
مشركان مانند بازداشتن مردم از پرستش خدا، كفر…، ممانعت از ورود مؤمنان به مكّه و مسجدحرام و بيرون كردن اهل مكّه از زادگاهشان از گناه جنگ در ماه حرام بزرگتر است و فتنه شرك و ترويج بتپرستي از هر كشتاري بزرگتر است و قتلي كه براي جلوگيري از گناه اكبر باشد در حال تزاحم ميتواند حرام نباشد.
👈 مى فرماید: ((از تو درباره جنگ کردن در ماههاى حرام سؤ ال مى کنند)) (یسئلونک عن الشهر الحرام قتال فیه ). سپس مى افزاید: ((به آنها بگو جنگ در آن (گناه ) بزرگى است )) (قل قتال فیه کبیر).
🔷✨و به این ترتیب سنتى را که از زمانهاى قدیم و اعصار انبیاى پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههاى حرام (رجب ، ذى القعده ، ذى الحجه و محرم ) وجود داشته با قاطعیت امضا مى کند.
🔷✨ سپس مى فرماید: چنین نیست که این قانون استثنائى نداشته باشد نباید اجازه داد گروهى فاسد و مفسد زیر چتر این قانون هر ظلم و فساد و گناهى را مرتکب شوند درست است که جهاد در ماه حرام مهم است ((ولى جلوگیرى از راه خدا و کفر ورزیدن نسبت به او و هتک احترام مسجد الحرام ، و خارج کردن و تبعید نمودن ساکنان آن ، نزد خداوند از آن مهمتر است )) (و صد عن سبیل الله و کفر به و المسجد الحرام و اخراج اهله منه اکبر عند الله ). سپس مى افزاید: ((ایجاد فتنه (و منحرف ساختن مردم از دین خدا) از قتل هم بالاتر است )) (و الفتنة اکبر من القتل ).چرا که آن ، جنایتى است بر جسم انسان و این جنایتى است بر جان و روح و ایمان انسان.
📚تفاسیر تسنیم ونمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣1⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۴۲
قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ إِذًا لَّمِنَ الْمُقَرَّبِينَ {42}
گفت: آري، در آن صورت حتماً از مقربان [دربار من] خواهيد بود. ۲۱
۲۱- مؤمنان برای «تقرّب» به پروردگار عالم تلاش ميکنند و فرعون نيز «تقرّب» به خودش را بالاترين پاداش ميشمارد، تقرّب به او يعنی نزديک شدن به مرکز قدرت و ثروت و بالا رفتن از نردبان پُست و مقام- تقابل اين مفاهيم در اين داستان نشانگر اوج انحطاط نظامهای مطلقة شرکآميز است.
شعراء : ۴۵
فَأَلْقَى مُوسَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ
آنگاه موسی عصای خويش افكند كه ناگهان [اژدهائی شد و] ساختههای تقلبی آنان را بلعيد. ۲۴
۲۴- تاکنون ديده نشده که ماری ريسمان و عصای چوبی را ببلعد! اما اگر عصا را استعارهای برای فهم پيام داستان و تکيهگاه [عصای] توحيدی موسی تلقی کنيم، در اينصورت ميتوان تصور کرد حقيقت و منطق برتر او، پندارهای واژگونه و ذهنيات دور از واقع [اِفک] آنها را بلعيد [در پرتو سخن حق، ابطال کرد].
شعراء : ۵۰
قَالُوا لَا ضَيْرَ إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ
ـ [ساحران با ايمانی استوار] گفتند: زيانی نيست، ۳۱ مسلماً ما به سوی پروردگارمان باز ميگرديم. ۳۲
__
۳۱- در جملة «لا ضير»، گويا ضير معنای ضرر دارد، يعنی باکی نيست، با ايمان به خدا و سود و سعادت ابدي، جان ارزشی ندارد!
۳۲- بازگشت به خدا با جمله: «اليه ترجعون» [يا: الی الله، الينا، الی ربکم] 19 بار در قرآن تکرار شده است. 9 بار نيز جمله «اليه تحشرون» [يا: الی الله و الی جهنم] آمده است. اما جمله «وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ» 3 بار [در آيات اعراف 125 (7:125) ، زخرف 14 (43:14) و اين آيه] به کار رفته است. معنای منقلبون از ريشة قلب، دگرگونی و تغيير حالت و سرنوشت است، آنچنانکه در آيه 227 شعراء (26:227) فرمود: «وَسَیَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ». ساحران پس از ايمان آوردن در پاسخ به تهديدهای شکنجه و قتل گفتند: باکی نيست، ما به سوی پروردگارمان منقلب [دگرگون و متحول] شدهايم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی
❓❓منظور از #ايام_نحس_در_قرآن چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ -
🛑قسمت نهم :
💢🔶مسئله ی #نحوست_ایام
👈كلمه ی «نحس» به معنی «شوم» است. در اینجا مفسرین روی كلمه ی «نحس» بحث كرده اند كه معنای شوم بودن یك روز چیست؟ واضح است كه در اینجا قرآن نمی خواهد بگوید كه مثلاً آن روز چون روز یكشنبه یا دوشنبه بود نحس بود و عذاب آمد. یكشنبه و دوشنبه هرهفته تكرار می شود. یا مقصود این نیست كه چون مثلاً سیزدهِ ماه صفر بود اینها معذّب شدند. سیزدهِ ماه صفر هر سال تكرار می شود؛ و بعلاوه اینجا دارد تصریح می كند: «فَكَیْفَ كانَ عَذابی وَ نُذُر» یعنی عذاب به علت تكذیب و به علت حق ناشناسی و كفران یك نعمت بزرگ بود. پس روز، شوم بود ولی شومی اش نه از خودِ روز بود از آن جهت كه [روزی از روزهای ] هفته یا ماه است بلكه به علت حادثه ای كه در آن روز پیش آمد این روز شوم شد.
🔸👈در موضوع #نحوست_ایام دو مسئله است. یك مسئله این است كه ما برخی روزهای سال را مبارك می شماریم و برخی را #نحس_و_شوم، به اعتبار حادثه ای كه در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست كه این روز از آن جهت كه این روز است مبارك است یا این روز از آن جهت كه این روز است شوم است،
👈بلكه مقصود ما این است كه این روز برای ما یادآور حادثه ی پربركتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه ی شومی است. مثلاً ما روز عید غدیر را روز مبارك می دانیم ولی نه به اعتبار اینكه هجدهم ذی الحجه [است، كه ] چون ماه، ماه ذی الحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذی الحجه است مبارك است اعمّ از اینكه در این روز حادثه ای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینكه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب كرده باشد یا نكرده باشد؛ یا [چنین نیست كه ] دهم محرم روزی بوده كه از اوّلی كه عالم ساخته شده اصلاً این روز، بد ساخته شده، شوم ساخته شده و حادثه ی كربلا در روزی واقع شد كه بالذات شوم بود و قهراً قبل از اینكه امام حسین هم شهید شود هر سال كه روز دهم محرم می آمد روز شومی می آمد
👈این [طرز فكر، ] اساسی نمی تواند داشته باشد. نه عقل می تواند آن را قبول كند و نه از نظر نقل ما می توانیم تأییدی برای آن بیاوریم.
🍀🍂👈ولی یك وقت به آن معنای دوم است: هجدهم ذی الحجه، چون در این روز برای ما حادثه ی مباركی رخ داده است ما این روز را مبارك می شماریم. هجده ذی الحجه مباركی خودش را از حادثه ی غدیر دارد نه حادثه ی غدیر از هجدهم ذی الحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه كشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد.
💫ادامه دارد
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج26، ص: 738 تفسیر سوره قمر
https://b2n.ir/h37200
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کارها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد
سلام و درود
صبحتان فرخنده
روزتان سرشار از رحمت الاهی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 220 تا 224
📄#صفحـہ_35
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_35
#ازدواج_با_مشرکان #ممنوع است
💠 وَلَا تَنكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
🌱 و با زنان مشرک و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید. (اگر چه مجبور شوید با کنیزان ازدواج کنید. زیرا) کنیز با ایمان، از زن (آزاد) بت پرست، بهتر است. هرچند (زیبایى یا ثروت او) توجه شما را به خود جلب کند. و زنان (قوم) خود را به ازدواج مردان بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، در نیاورید. (زیرا) غلام باایمان، از مرد (آزاد) بت پرست، بهتر است. هر چند (ثروت یا موقعیّت او،) توجه شما با به خود جلب کند. آنها دعوت به سوى آتش مى کنند. و خدا به فرمان خود، دعوت به بهشت و آمرزش مى نماید، و آیات خویش را براى مردم روشن مى سازد. شاید متذکّر شوند!
(بقره/221)
🔷✨مطابق شان نزولى که در بالا آمد، این آیه نیز در واقع پاسخ به سوال دیگرى درباره ازدواج با مشرکان است ، مى فرماید: با #زنان_مشرک و بت پرست مادام که ایمان نیاورده اند ازدواج نکنید (و لا تنکحوا المشرکات حتى یومن ).
سپس در یک مقایسه ، مى افزاید: کنیز با ایمان از زن آزاد بت پرست بهتر است ، هر چند زیبائى او شما را به اعجاب وا دارد 👈(و لامة مومنة خیر من مشرکة و لو اعجبتکم ).
🔹درست است که ازدواج با کنیزان (مخصوصا کنیزانى که نه بهره چندانى از زیبائى دارند و نه مال ) در عرف مردم جالب و پسندیده نیست به خصوص اینکه در مقابل آنها زن مشرک زیبا یا ثروتمندى باشد ولى ارزش ایمان ، کفه ترازوى مقایسه را به نفع کنیزان ، سنگینتر مى کند، چرا که هدف از ازدواج ، تنها کامجوئى جنسى نیست ، زن شریک عمر انسان و مربى فرزندان او است و نیمى از شخصیت او را تشکیل مى دهد، با این حال چگونه مى توان شرک و عواقب شوم آن را با زیبائى ظاهرى و مقدارى مال و ثروت ، مبادله کرد.
🔷✨سپس به بخش دیگرى از این حکم پرداخته ، مى فرماید: دختران خود را نیز به #مردان_بت_پرست مادامى که ایمان نیاورده اند ندهید (هر چند ناچار شوید آنها را به همسرى غلامان با ایمان در آورید زیرا) یک غلام با ایمان از یک مرد آزاد بت پرست بهتر است ، هر چند (مال و موقعیت و زیبائى او) شما را به اعجاب آورد (و لا تنکحوا المشرکین حتى یومنوا و لعبد مؤ من خیر من مشرک و لو اعجبکم ).
🔹بلکه مساله در این بخش از حکم ، سخت تر و مشکل تر است ، چرا که تاثیر شوهر بر زن معمولا از تاثیر زن بر شوهر بیشتر است .
👈 در پایان آیه نیز دلیل این حکم الهى را براى به کار انداختن اندیشه ها بیان مى کند، مى فرماید: آنها (یعنى مشرکان ) به سوى آتش دعوت مى کنند، در حالى که خدا (مومنانى که مطیع فرمان او هستند) به فرمانش دعوت به بهشت و آمرزش مى کند (اولئک یدعون الى النار و الله یدعوا الى الجنة و المغفرة باذنه ).
👈 سپس مى افزاید: و آیات خود را براى مردم روشن مى سازد، شاید متذکر شوند (و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون ).
📚 تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_35
❇️ تا مى توانید #سوگند نخورید
💠وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
🌱 خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. و براى این که نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (با سوگند خود به خداوند، مانع تراشى نکنید و بدانید) خداوند شنوا و داناست.
(بقره/224)
💠 لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
🌱 خداوند شما را بخاطر سوگندهایى که بدون توجّه یاد مى کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما (با قصد و اختیار پذیرفته و) کسب کرده، مؤاخذه مى کند. و خداوند، آمرزنده و داراى حلم است.
(بقره/225)
🔷✨چنانکه در شان نزول خواندیم : دو آیه فوق ناظر به سوء استفاده از مساله سوگند است ،
در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است، سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم ان تبروا و تتقوا و تصلحوا بین الناس و الله سمیع علیم ).
🔷✨ایمان جمع یمین به معنى سوگند است ، و عرضه (بر وزن غرفه ) به معنى در معرض قرار گرفتن چیزى است ، مثلا جنسى را که به بازار براى فروش مى برند و در معرض معامله قرار مى دهند، عرضه مى نامند، گاهى به موانع نیز، عرضه اطلاق مى شود، زیرا در معرض انسان و بر سر راه او قرار دارد.
👈 بعضى نیز گفته اند: منظور این است که حتى براى کارهاى نیک ، اعم از کوچک و بزرگ ، قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید، و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عمل نامطلوب است این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد،
👈از جمله اینکه در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا کاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید.
🔷✨سوگند یا عمدی و جدّی است؛ یا لغو و بدون قصد و براثر عادت، غضب مُفرِط و مانند آن. قِسم نخست بازخواست دارد نه قسم دوم.
سوگندهای جدی چند نوعاند:🔻
1⃣ سوگند درباره انجام دادن یا ترک کردن کاری در آینده که تخلّف از آن گناه است و کفاره دارد.
2⃣ سوگندی که مربوط به گذشته و دروغ باشد که کفاره ندارد؛ ولی عذاب جهنّم را در پی دارد.
3⃣ سوگند در محاکم قضایی که اگر راست باشد، حق ثابت میشود و چنانچه دروغ باشد، در صورت جهل قاضی به سود دروغگو حکم صادر میشود و گناه هم دارد، هرچند در واقع حق دگرگون نمیشود.
4⃣ دیگری را سوگند دادن که کاری را انجام دهد یا ترک کند (منع شده). این قسم دادن برای فرد سوگند داده شده تکلیفآور نیست.
📚تفاسیر تسنیم و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹پیام های آیات ۵۱-۴۰ سوره شعرا از تفسیر نور
۱- ساحران به فکر خودشان هستند که مزدی بگیرند وکاری به حقّ و باطل بودن آن ندارند. «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» شعار انبیا در تمام کارهایشان «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» [13]بود،ولی ساحران حتّی برای یک حرکت توقّع اجر داشتند. «لَنا لَأَجْراً»
۲- به مخالفان فرصت دهید تا در راه عقیده و هدف خود تلاش و حرکت کنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ» ،آنگاه محکم ومنطقی پاسخ آنان را بدهید.
۳- کافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار می دهد.ساحران در پیروزی خود شک داشتند و در آیات قبل می گفتند: «إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» ولی در حضور فرعون،با خودشیرینی و تملّق گفتند: «بِعِزَّهِ فِرْعَوْنَ» وبه پیروزی تظاهر می کردند و به اصطلاح جنگ روانی راه می انداختند. «إِنّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ»
۴- افراد آماده،در برابر حقّ طفره نمی روند و تسلیم می شوند. «فَأَلْقی»
۵- از امتیازات انسان،قدرت تغییر موضع فکری در یک لحظه است. «فَأُلْقِیَ»
۶- در نظام طاغوتی،مردم آزادی عقیده ندارند. «آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ»
۷- طاغوت ها می خواهند حتّی بر افکار مردم مسلّط باشند. «قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ»
۸- به طاغوت ها اطمینان نکنید،آنان همه را برای خودشان می خواهند.(فرعون که ساعتی پیش وعده داده بود آنان را از مقرّبان خواهد کرد،اکنون همه را به قتل تهدید می کند). «لَأُصَلِّبَنَّکُمْ»
۹- ایمان به معاد،افق روشن برای آینده است. «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»
۱۰- سابقه و پیشگامی در ایمان،یک فضیلت است. «أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ»
۱۱- حسن عاقبت،بزرگ ترین سعادت است.کسانی که تمام عمرشان در انحراف بودند،با جرقّه ای در یک لحظه دگرگون شده «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» و از اوّلین مؤمنان شدند. «کُنّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی
❓❓منظور از #ايام_نحس_در_قرآن چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟
🛑قسمت دهم :
🔶👈این [طرز فكر، #نحس و #سعد ذاتی ایام ] اساسی نمی تواند داشته باشد. نه عقل می تواند آن را قبول كند و نه از نظر نقل ما می توانیم تأییدی برای آن بیاوریم.
ولی یك وقت به آن معنای دوم است: هجدهم ذی الحجه، چون در این روز برای ما حادثه ی مباركی رخ داده است ما این روز را مبارك می شماریم. هجده ذی الحجه مباركی خودش را از حادثه ی غدیر دارد نه حادثه ی غدیر از هجدهم ذی الحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه كشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد.
🔹👈به این معنا البته درست است كه برخی روزها روزهای مباركی است. حتی می تواند یك سلسله دستورهای شرعی بر اساس همین روزها بر قرار شود برای اینكه این روز یادآور آن حادثه است. مثلاً امام حسین را در نیمه ی شعبان یا بیست و هفتم رجب زیارت می كنیم. بیست و هفتم رجب با بیست و چهارم رجب، خودش بالذات هیچ فرقی نداشته ولی بیست و هفتم رجب به اعتبار بعثت پیغمبر اكرم شرافتی پیدا كرده است. همین طور كه گفتیم گاهی لفظ به اعتبار معنایش شرافتی پیدا می كند كه بی وضو نباید دست روی آن گذاشت. بیست و هفتم رجب به اعتبار بعثت پیغمبر، هفده ربیع به اعتبار ولادت پیغمبر، سوم شعبان به اعتبار ولادت امام حسین و نیمه ی شعبان به اعتبار ولادت حضرت حجّت شرافتی پیدا می كند كه [می گویند] امام حسین را هم اگر می خواهید زیارت كنید در این روز زیارت كنید كه این روز یادآور چنین حادثه ی مباركی است؛ یعنی حتی یك سلسله احكام و دستورها بر این اساس برقرار می شود، و هیچ مانعی هم ندارد. می رسیم به مسئله ی نحوست ذاتی ایام.
🍀🍁 #سعد و #نحس ایام در روایات
ولی در روایات ما پیدا می شود چیزهایی كه از آنها حتی بیش از این، مفهوم می شود.
👈مثلاً مسافرت كردن در حالی كه قمر در عقرب است یا مسافرت كردن در فلان روز خوب نیست، مسافرت كردن در فلان روز خوب است، این چیزهایی كه اصطلاحاً «نجوم احكامی» نامیده می شود. اینها چیست؟
در مورد اینها ما یك عده روایات داریم كه ظاهر آنها همینها را تأیید می كند، و از طرف دیگر یك عده روایات داریم كه شدیداً اینها را نفی می كند
🍀👈روایات زیادی در نهی از ترتیب اثر دادن به این امور داریم. یك سلسله روایات سومی داریم كه از آنها انسان این طور می فهمد كه نحوست ایام و اوضاع كواكب یا اساساً در زندگی انسان اثر ندارد یا اگر هم اثری داشته باشد،
🍀↩️1. توكّل به خدا
🍀↩️2. توسّل به ائمه و
🍀↩️3. صدقه دادن اثر اینها را از بین می برد. من خودم از آن زمان كه [این روایات را] دیدم، اصلاً بنایم بر این است كه در هیچ كاری به این امور ترتیب اثر ندهم
👈فكر نمی كنم چنین چیزهایی هم وجود دارد. توكل می كنم یا اگر مثلاً از سفر خودم نگرانی داشته باشم، بالاتر از توكّل صدقه ای هم می دهم.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج26، ص: 738 تفسیر سوره قمر
https://b2n.ir/h37200
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَمَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى، وَأَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى، وَأَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى
💞خدایا، در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اجازه دادی، پس ای شنوا ستودنم را بشنو و ای مهربان اجابت کن دعایم را و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را
💫دعای افتتاح
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 225 تا 230
📄#صفحـہ_36
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan