eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
است 💠 وَلَا تَنكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 🌱 و با زنان مشرک و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید. (اگر چه مجبور شوید با کنیزان ازدواج کنید. زیرا) کنیز با ایمان، از زن (آزاد) بت پرست، بهتر است. هرچند (زیبایى یا ثروت او) توجه شما را به خود جلب کند. و زنان (قوم) خود را به ازدواج مردان بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، در نیاورید. (زیرا) غلام باایمان، از مرد (آزاد) بت پرست، بهتر است. هر چند (ثروت یا موقعیّت او،) توجه شما با به خود جلب کند. آنها دعوت به سوى آتش مى کنند. و خدا به فرمان خود، دعوت به بهشت و آمرزش مى نماید، و آیات خویش را براى مردم روشن مى سازد. شاید متذکّر شوند! (بقره/221) 🔷✨مطابق شان نزولى که در بالا آمد، این آیه نیز در واقع پاسخ به سوال دیگرى درباره ازدواج با مشرکان است ، مى فرماید: با و بت پرست مادام که ایمان نیاورده اند ازدواج نکنید (و لا تنکحوا المشرکات حتى یومن ). سپس در یک مقایسه ، مى افزاید: کنیز با ایمان از زن آزاد بت پرست بهتر است ، هر چند زیبائى او شما را به اعجاب وا دارد 👈(و لامة مومنة خیر من مشرکة و لو اعجبتکم ). 🔹درست است که ازدواج با کنیزان (مخصوصا کنیزانى که نه بهره چندانى از زیبائى دارند و نه مال ) در عرف مردم جالب و پسندیده نیست به خصوص اینکه در مقابل آنها زن مشرک زیبا یا ثروتمندى باشد ولى ارزش ‍ایمان ، کفه ترازوى مقایسه را به نفع کنیزان ، سنگینتر مى کند، چرا که هدف از ازدواج ، تنها کامجوئى جنسى نیست ، زن شریک عمر انسان و مربى فرزندان او است و نیمى از شخصیت او را تشکیل مى دهد، با این حال چگونه مى توان شرک و عواقب شوم آن را با زیبائى ظاهرى و مقدارى مال و ثروت ، مبادله کرد. 🔷✨سپس به بخش دیگرى از این حکم پرداخته ، مى فرماید: دختران خود را نیز به مادامى که ایمان نیاورده اند ندهید (هر چند ناچار شوید آنها را به همسرى غلامان با ایمان در آورید زیرا) یک غلام با ایمان از یک مرد آزاد بت پرست بهتر است ، هر چند (مال و موقعیت و زیبائى او) شما را به اعجاب آورد (و لا تنکحوا المشرکین حتى یومنوا و لعبد مؤ من خیر من مشرک و لو اعجبکم ). 🔹بلکه مساله در این بخش از حکم ، سخت تر و مشکل تر است ، چرا که تاثیر شوهر بر زن معمولا از تاثیر زن بر شوهر بیشتر است . 👈 در پایان آیه نیز دلیل این حکم الهى را براى به کار انداختن اندیشه ها بیان مى کند، مى فرماید: آنها (یعنى مشرکان ) به سوى آتش دعوت مى کنند، در حالى که خدا (مومنانى که مطیع فرمان او هستند) به فرمانش ‍دعوت به بهشت و آمرزش مى کند (اولئک یدعون الى النار و الله یدعوا الى الجنة و المغفرة باذنه ). 👈 سپس مى افزاید: و آیات خود را براى مردم روشن مى سازد، شاید متذکر شوند (و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون ). 📚 تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ تا مى توانید نخورید 💠وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ 🌱 خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. و براى این که نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (با سوگند خود به خداوند، مانع تراشى نکنید و بدانید) خداوند شنوا و داناست. (بقره/224) 💠 لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ 🌱 خداوند شما را بخاطر سوگندهایى که بدون توجّه یاد مى کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما (با قصد و اختیار پذیرفته و) کسب کرده، مؤاخذه مى کند. و خداوند، آمرزنده و داراى حلم است. (بقره/225) 🔷✨چنانکه در شان نزول خواندیم : دو آیه فوق ناظر به سوء استفاده از مساله سوگند است ، در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است، سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم ان تبروا و تتقوا و تصلحوا بین الناس و الله سمیع علیم ). 🔷✨ایمان جمع یمین به معنى سوگند است ، و عرضه (بر وزن غرفه ) به معنى در معرض قرار گرفتن چیزى است ، مثلا جنسى را که به بازار براى فروش مى برند و در معرض معامله قرار مى دهند، عرضه مى نامند، گاهى به موانع نیز، عرضه اطلاق مى شود، زیرا در معرض انسان و بر سر راه او قرار دارد. 👈 بعضى نیز گفته اند: منظور این است که حتى براى کارهاى نیک ، اعم از کوچک و بزرگ ، قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید، و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عمل نامطلوب است این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد، 👈از جمله اینکه در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا کاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. 🔷✨سوگند یا عمدی و جدّی است؛ یا لغو و بدون قصد و براثر عادت، غضب مُفرِط و مانند آن. قِسم نخست بازخواست دارد نه قسم دوم. سوگندهای جدی چند نوع‌اند:🔻 1⃣ سوگند درباره انجام دادن یا ترک کردن کاری در آینده که تخلّف از آن گناه است و کفاره دارد. 2⃣ سوگندی که مربوط به گذشته و دروغ باشد که کفاره ندارد؛ ولی عذاب جهنّم را در پی دارد. 3⃣ سوگند در محاکم قضایی که اگر راست باشد، حق ثابت می‌شود و چنانچه دروغ باشد، در صورت جهل قاضی به سود دروغگو حکم صادر می‌شود و گناه هم دارد، هرچند در واقع حق دگرگون نمی‌شود. 4⃣ دیگری را سوگند دادن که کاری را انجام دهد یا ترک کند (منع شده). این قسم دادن برای فرد سوگند داده شده تکلیف‌آور نیست. 📚تفاسیر تسنیم و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۱-۴۰ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- ساحران به فکر خودشان هستند که مزدی بگیرند وکاری به حقّ و باطل بودن آن ندارند. «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» شعار انبیا در تمام کارهایشان «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» [13]بود،ولی ساحران حتّی برای یک حرکت توقّع اجر داشتند. «لَنا لَأَجْراً» ۲- به مخالفان فرصت دهید تا در راه عقیده و هدف خود تلاش و حرکت کنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ» ،آنگاه محکم ومنطقی پاسخ آنان را بدهید. ۳- کافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار می دهد.ساحران در پیروزی خود شک داشتند و در آیات قبل می گفتند: «إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» ولی در حضور فرعون،با خودشیرینی و تملّق گفتند: «بِعِزَّهِ فِرْعَوْنَ» وبه پیروزی تظاهر می کردند و به اصطلاح جنگ روانی راه می انداختند. «إِنّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ» ۴- افراد آماده،در برابر حقّ طفره نمی روند و تسلیم می شوند. «فَأَلْقی» ۵- از امتیازات انسان،قدرت تغییر موضع فکری در یک لحظه است. «فَأُلْقِیَ» ۶- در نظام طاغوتی،مردم آزادی عقیده ندارند. «آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ» ۷- طاغوت ها می خواهند حتّی بر افکار مردم مسلّط باشند. «قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ» ۸- به طاغوت ها اطمینان نکنید،آنان همه را برای خودشان می خواهند.(فرعون که ساعتی پیش وعده داده بود آنان را از مقرّبان خواهد کرد،اکنون همه را به قتل تهدید می کند). «لَأُصَلِّبَنَّکُمْ» ۹- ایمان به معاد،افق روشن برای آینده است. «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» ۱۰- سابقه و پیشگامی در ایمان،یک فضیلت است. «أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ» ۱۱- حسن عاقبت،بزرگ ترین سعادت است.کسانی که تمام عمرشان در انحراف بودند،با جرقّه ای در یک لحظه دگرگون شده «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» و از اوّلین مؤمنان شدند. «کُنّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓منظور از چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ 🛑قسمت دهم : 🔶👈این [طرز فكر، و ذاتی ایام ] اساسی نمی تواند داشته باشد. نه عقل می تواند آن را قبول كند و نه از نظر نقل ما می توانیم تأییدی برای آن بیاوریم. ولی یك وقت به آن معنای دوم است: هجدهم ذی الحجه، چون در این روز برای ما حادثه ی مباركی رخ داده است ما این روز را مبارك می شماریم. هجده ذی الحجه مباركی خودش را از حادثه ی غدیر دارد نه حادثه ی غدیر از هجدهم ذی الحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه كشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد. 🔹👈به این معنا البته درست است كه برخی روزها روزهای مباركی است. حتی می تواند یك سلسله دستورهای شرعی بر اساس همین روزها بر قرار شود برای اینكه این روز یادآور آن حادثه است. مثلاً امام حسین را در نیمه ی شعبان یا بیست و هفتم رجب زیارت می كنیم. بیست و هفتم رجب با بیست و چهارم رجب، خودش بالذات هیچ فرقی نداشته ولی بیست و هفتم رجب به اعتبار بعثت پیغمبر اكرم شرافتی پیدا كرده است. همین طور كه گفتیم گاهی لفظ به اعتبار معنایش شرافتی پیدا می كند كه بی وضو نباید دست روی آن گذاشت. بیست و هفتم رجب به اعتبار بعثت پیغمبر، هفده ربیع به اعتبار ولادت پیغمبر، سوم شعبان به اعتبار ولادت امام حسین و نیمه ی شعبان به اعتبار ولادت حضرت حجّت شرافتی پیدا می كند كه [می گویند] امام حسین را هم اگر می خواهید زیارت كنید در این روز زیارت كنید كه این روز یادآور چنین حادثه ی مباركی است؛ یعنی حتی یك سلسله احكام و دستورها بر این اساس برقرار می شود، و هیچ مانعی هم ندارد. می رسیم به مسئله ی نحوست ذاتی ایام. 🍀🍁 و ایام در روایات ولی در روایات ما پیدا می شود چیزهایی كه از آنها حتی بیش از این، مفهوم می شود. 👈مثلاً مسافرت كردن در حالی كه قمر در عقرب است یا مسافرت كردن در فلان روز خوب نیست، مسافرت كردن در فلان روز خوب است، این چیزهایی كه اصطلاحاً «نجوم احكامی» نامیده می شود. اینها چیست؟ در مورد اینها ما یك عده روایات داریم كه ظاهر آنها همینها را تأیید می كند، و از طرف دیگر یك عده روایات داریم كه شدیداً اینها را نفی می كند 🍀👈روایات زیادی در نهی از ترتیب اثر دادن به این امور داریم. یك سلسله روایات سومی داریم كه از آنها انسان این طور می فهمد كه نحوست ایام و اوضاع كواكب یا اساساً در زندگی انسان اثر ندارد یا اگر هم اثری داشته باشد، 🍀↩️1. توكّل به خدا 🍀↩️2. توسّل به ائمه و 🍀↩️3. صدقه دادن اثر اینها را از بین می برد. من خودم از آن زمان كه [این روایات را] دیدم، اصلاً بنایم بر این است كه در هیچ كاری به این امور ترتیب اثر ندهم 👈فكر نمی كنم چنین چیزهایی هم وجود دارد. توكل می كنم یا اگر مثلاً از سفر خودم نگرانی داشته باشم، بالاتر از توكّل صدقه ای هم می دهم. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج26، ص: 738 تفسیر سوره قمر https://b2n.ir/h37200 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🤲 اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَمَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى، وَأَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى، وَأَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى 💞خدایا، در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اجازه دادی، پس ای شنوا ستودنم را بشنو و ای مهربان اجابت کن دعایم را و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را 💫دعای افتتاح ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 225 تا 230 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠‏لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ "225/بقره" 🌱 ‏خداوند، شما را به خاطر سوگندهای لغو (كه بدون قصد ياد كرده‌ايد،) مؤاخذه نمی‌كند، امّا به آنچه دلهای شما (از روی اراده و آگاهی واختيار) كسب كرده، مؤاخذه می‌كند وخداوند آمرزنده وحليم (بردبار) است. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏سوگندهايی كه از روی بی توجّهی و يا در حال عصبانيّت و بدون فكر و اراده و يا پر حرفی وعجله و سبق‌لسان از انسان سرمی‌زند، ارزش حقوقی ندارد. مسئوليّت، تنها در برابر سوگندهايی است كه با توجّه و در حال عادّی، به نام مقدّس خداوند برای انجام كار مفيد ياد شود. اين قبيل سوگندها شرعاً واجب‌الاجرا می‌باشد و شكستن آن حرام می‌باشد و كفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقير، يا اعطای لباس به آنها، و يا آزاد كردن يك برده و در صورت عدم امكان هيچ يك از اينها، سه روز روزه گرفتن.۱ ‏پيام‌ها: ‏1⃣ مسئوليّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‌هايی را كه در شرائط غير عادّی از انسان صادر شود، می‌بخشد. «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ» ‏2⃣ انگيزه و نيّت، ملاك ثواب وعقاب است. «كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» ‏3⃣ يكی از جلوه‌های حِلم ومغفرت الهی، گذشت از خطاهای غير عمدی انسان است. «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ ... غَفُورٌ حَلِيمٌ» ‏۱ مائده، ۸۹. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از برتری بر چیست؟ 🔷✨خداوند متعال در انتهای آیۀ 228 سورۀ مبارکۀ بقره می‌فرماید: «و لِلرِّجَالِ عَلَیهِنَّ دَرَجَةٌ»؛ بدین معنا که مردان بر زنان برتری دارند. مراد از این برتری چیست؟ 👈از نظر اسلام میان زن و مرد در رسیدن به رشد و کمال انسانی هیچ تفاوتی وجود ندارد و هردو می‌توانند به حیات طیّبهٔ قرآنی دست پیدا کنند: «مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» (هر‌کس از مرد یا زن کار شایسته‌ای انجام دهد و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگی پاکیزه‏ای، حیات می‌بخشیم). 👌 اما باید دانست که مردان به‌دلیل داشتن وظایف و تعهداتِ فزون‌تر مالی و حقوقی و امنیتی نسبت به زنان، اختیاراتِ بیشتری در راستای سرپرستی و قوام و دوام خانواده دارند. مسلّماً این اختیارات فزون‌تر، تنها باید درجهت بهبود اوضاع زندگی انسانی و متشرّعانه استفاده شود، نه برای سود و منفعت شخصی و میل باطنی مرد. 🔷✨خداوند سبحان در سورۀ مبارکۀ نساء می‌فرماید: «اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء (مردان برپادارنده زنان‌اند). در این آیۀ شریفه، معنای قوّام‌بودن مردان بر زنان، سرپرستی و داشتن مسئولیت مرد درقبال زن است نه زورگویی و برتری‌جویی. بنابراین مردان از جهت فضلیت، کمال و موقعیت ایمانی و انسانی هیچ برتری ذاتی نسبت به زنان ندارند؛ بلکه تنها به‌دلیل مسئولیت مالی و امنیتی و درجهت قوام و دوام خانواده، اختیارات بیشتری به آن‌ها واگذار شده است. 📚کتاب مشکاة دڪتر محمد علی انصارے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۵۱ إِنَّا نَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لَنَا رَبُّنَا خَطَايَانَا أَن كُنَّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِينَ ـ [در عوض] اميدواريم پروردگارمان خطاهای ما را ببخشد كه نخستين ايمان آورندگان [از قوم فرعون] هستيم. ۳۳ __ ۳۳- اول مؤمن يا اول کافر شدن به يک حقيقت، هم دليری و استقلال رأی مي‌طلبد، و هم نوعی پيشگامی و تشويق و تحريک ديگران محسوب مي‌شود، بنابراين پاداش و کيفری به مراتب بيشتر دارد. اول مؤمن بودن 2 بار [اعراف 143 (7:143) ، شعراء 51 (26:51) ]، اول مسلمان [تسليم حق] بودن 3 بار [انعام 14 (6:14) و 163 (6:163) و زمر 12 (39:12) ]، اول عابد بودن يکبار [زخرف 81 (43:81) ]، و اول کافر بودن يکبار [بقره 41 (2:41) ] در قرآن مطرح شده است. شعراء : ۵۴ إِنَّ هَـؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ ـ [برای خنثی كردن تأثيرات نهضت توحيدی موسی و اين پيام كه] مسلماً اينها گروهكی ناچيزند. ۳۶ __ ۳۶- کلمة «شرذمه» که تنها يکبار در قرآن به کار رفته است، دلالت بر نفراتی اندک، بي‌طرفدار و بريده از جمع مي‌کند. خود اين کلمه معنای قليل دارد، اضافه کردن لفظ قليل [شرذمه قليليون] به آن، تأکيدی است بر اندک و ناچيز بودن آنان. در روزگار ما نيز نظام‌های استبدادی مخالفان خود را، هر چند اکثريت ملت هم باشند، «گروهک» و «خس و خاشاک» مي‌نامند. شعراء : ۶۲ قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ـ [موسی] گفت: هرگز، بي‌ترديد پروردگار من با من است، به زودی مرا رهبری خواهد كرد! ۴۰ __ ۴۱- اين هم نشانة استواری ايمان و توکل موسی بود که با خونسردی کامل، به همراهی و حمايت پروردگار و به راهبری او در همه مراحل باوری يقينی داشت. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❓❓منظور از چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ 🛑قسمت یازدهم : 💮❓آیا در اسلام وجود دارد ؟ 🔶🍁معمولا وقتی وارد ماه صفر که میشویم یا ایام ماه ربیع الاول که شروع میشود ، انواع و اقسام پیامها، سخنرانی ها، توصیه ها و سفارشهایی برای رهایی از نحسی ماه صفر هم شروع میشود. 🍂🍁شاید وفات یا شهادت برخی از معصومین در ماه صفر است که باعث تلقین نحس بودن این ماه در میان عموم مردم شده است یا اخبار و روایاتی که دراین مورد رسیده که البته این نیاز به بررسی سندی و دلالی دارند. همچنین قلیل نیستند مسلمانانی که از نگاه کردن به گربه سیاه اجتناب میکنند و فکر میکنند اگر روز خود را با دیدن آن شروع کنند در آخر دچار اتفاق ناگواری میشوند. پنداشتن به میزانی بین مردم رواج دارد که به برخی افراد، اشیا، روزها و حتی حیوانات نسبت نحسی داده میشود و از آنها فاصله می گیرند و مرور زمان آن را تا مرز یک اعتقاد مقدس پیش برده است. 👈آنچه که مسلم است در فرهنگ اسلام این تاکید و اصرار وجود دارد که هیچ چیز نحسی وجود ندارد و با سفارش حسن ظن داشتن به خدا(۱) راه را برای فال بد زدن میبندد. از خرافاتی که در زمان جاهلیت مرسوم بود نحس پنداشتن چیزها و اتفاقات مختلف بود چنانکه اعراب نحس دانستن چیزی را « تطیر» میگفتند. واژه تطیر از طیر یعنی پرنده گرفته شده و چون عرب فال بد را غالبا به وسیله پرندگان مى زد مثلا اگر کسی پرنده شومی را می دید میگفت امروز برای من روزی شوم است و اتفاق بدی برایم می افتد ، آن‌را تطیر می نامیدند. 🌸👈در کریم این پندار رد شده و فرموده طائر شما یعنی بدشانسی و نحسی شما با خود شماست و این عمل و رفتار و تفکر آدمیان است که نحسی را می سازد پس این شمایید که آنرا می سازید. مثلا در نوزدهمین آیه سوره یس می فرماید «قالوا طائرکم معکم ائن ذکرتم»(۲) 💫🌹علاوه بر این آیه از امام صادق (ع) بیان میکند چیزهایی که نحس پنداشته میشود از خود اثری ندارند و هرآنچه هست از خودمان است: «فال بد و نحسی اثرش به همان اندازه است که آن را مى پذیرى، اگر آن را سبک بگیرى کم اثر خواهد بود، و اگر آن را محکم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نکنى، هیچ اثرى نخواهد داشت»(۳) 👈اگر بخواهیم کل مطلب را در چند جمله بگوییم به این نکته میرسیم که هیچ چیز نیست مگر آنکه ما آن را نحس بدانیم، هیچ چیز نحسی اثر ندارد مگر آنکه ما برایش اثری متصور شویم و هرآنچه بیاندیشیم بر ما حکم میشود پس چه خوب است سعی کنیم که بهترین اندیشه‌ها را نسبت به زندگی و اتفاقاتش داشته باشیم . 🌹۱-قال رسول الله (ص): وَالَّذی لا الهَ الّا هُوَ ما اعطِی مُؤمِنٌ قَطُّ خَیرَ الدُّنیا وَالاخِرَةِ الابِحُسنِ ظَنِّهِ باللّه - كافى، ج 2، ص 58 ↩️ ۲-گفتند نحسی شما با خود شماست اگر میدانستید ↩️ ۳-فال بد اثرش به همان اندازه است که آن را مى پذیرى، اگر آن را سبک بگیرى کم اثر خواهد بود، و اگر آن را محکم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نکنى، هیچ اثرى نخواهد داشت - کافى، ج 8، ص 197 🖌سید محمد هاشمی پور https://b2n.ir/h37200 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 السلام  عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الْأَمْرِ 💞 سلام بر تو ای کشتی نجات، سلام بر تو ای چشمه حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقق وعده‌ای که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب کند 💫 فرازی از زیات امام زمان سلام الله علیه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan