eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐 با سلام به همراهان عزیز امروز ، 10 مهر، اولین سالگرد تشکیل گروه در می باشد. در این یک سال سعی ما بر این بود تا هر روز با ارایه ترجمه و تفاسیری روان از يك صفحه از قرآن کریم، بتوانیم انس مخاطبان را با قران بیشتر نموده و با فهم بهتر قران، در مسیر عمل به آن پیش رویم. ✅ بلطف خدا در گروه تقرب واتساپ تا کنون 224 صفحه از قران که شامل سوره حمد ‌ و 88 سوره از قصص تا انتهای قرآن میشود را مطالعه نموده ایم . 🌹🙏 و به لطف پروردگار و همیاری شما ادامه خواهیم داد. امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرآنی فوق موثر و موفق باشیم. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 💫 لينكهاي گروه تقرب در واتساپ https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh ✴ لينك گروه تقرب در ايتا https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت هشتم : 💮💢 در نقل و ارجاع به روايات جعلي توجه داشته باشید كه گاهی در این حرفها ریشه هایی از مذهبهای دیگر وجود دارد. اهل مذهبهای دیگر آمده اند معتقدات خودشان را داخل كرده اند.💢👈كتاب فراید ابوالفضل گلپایگانی مبلّغ زبردست بهائیها را مطالعه می كردم، دیدم در آنجا حدیثی را از جلد سیزدهم بحار نقل می كند كه پیغمبر اكرم فرمود: اِنْ صَلَحَتْ اُمَّتی فَلَها یَوْمٌ وَ اِنْ فَسَدَتْ فَلَها نِصْفُ یَوْمٍ یعنی اگر امت من صالح باشند یك روز مهلت دارند و اگر فاسق باشند نیم روز مهلت دارند. بعد می گوید روزی كه پیغمبر بیان كرده، همان است كه در قرآن است: وَ إِنَّ یَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمّا تَعُدُّونَ [2]یك روز در نزد پروردگار تو مساوی با هزارسال است. پس اینكه پیغمبر فرمود: اگر امت من صالح باشند یك روز مهلت دارند و اگر فاسق باشند نیم روز، یعنی اگر صالح باشند هزارسال باقی خواهند بود و اگر فاسق باشند پانصد سال. 🍂👈این ابوالفضل گلپایگانی كه از آن شیّادهای درجه ی اول است، بعد می گوید: این حدیث پیغمبر راست است، چرا؟ برای اینكه این امت كه فاسق شد، صالح بود و هزارسال هم بیشتر عمر نكرد زیرا تا سنه ی 260- كه سال رحلت حضرت امام حسن عسكری است- دوره ی نزول وحی است، چون ائمه هم همان وحی را بیان می كردند. این دوره، به اصطلاح همان دوره ی انبساط اسلام است. از زمان وفات امام حسن عسكری باید گفت كه عمر امت شروع می شود؛ همان سال، سال تولد امت است. از سال 260 كه آغاز عمر امت است، هزار سال بگذرد چقدر می شود؟ 1260، سال ظهور «باب» . 🍁پس پیغمبر فرمود كه اگر امت من صالح باشد هزارسال عمر می كند (یعنی بعد از هزارسال كس دیگری دینی آورده دین مرا منسوخ می كند) و اگر فاسق باشد پانصد سال. 👈برای اینكه این حدیث را پیدا كنم اول خودم بحار را گشتم، پیدا نكردم. دیدم آقا میرزا ابوطالب دو سه ورق درباره ی این حدیث توجیه می كند و می خواهد به گلپایگانی جواب بدهد. باور كرده كه چنین حدیثی وجود دارد. چون در كتاب گلپایگانی دیده، باور نكرده كه این را گلپایگانی از خودش جعل كرده باشد. من هرچه گشتم دیدم چنین چیزی پیدا نمی شود. 💢یك چیزی دیدم در بحار از كعب الاحبار نه از پیغمبر، آنهم به یك عبارت دیگر كه: در زمان مهدی علیه السلام، در زمان رجعت، افراد مردم اگر آدمهای خوبی باشند هركدام هزارسال عمر می كنند و اگر آدمهای بدی باشند پانصد سال. 💢این حدیث را كعب الاحبار گفته و درباره ی آدمها هم گفته است. ابوالفضل گلپایگانی گفته این را پیغمبر گفته است نه كعب الاحبار. از بس این موضوع عجیب بود من به آقای دكتر توانا- كه اطلاعات زیادی درباره ی بهائیها دارند- تلفن كردم، گفتم: یك چنین جریانی است، این كتاب ابوالفضل گلپایگانی این طور می گوید و كتاب میرزا ابوطالب این طور می گوید، شما در این زمینه مطالعه دارید، من هرچه در بحار گشتم چیزی پیدا نكردم جز همین حدیث. گفت: راست می گویید، جز این حدیث كعب الاحبار تمام از مجعولات است. 💢👈اینها می رساند كه مسامحه كاری در كار دین چقدر بد است. آن حرف ابوهریره كه در سنن ابی داود آمده چه غوغایی در اهل تسنن ایجاد كرده! بعد علمای شیعه آن را در كتابهای خودشان ذكر كردند و برایش حساب باز كردند و كشیدند به آنجا كه نادر یكی از مذهب شد.😔 اینجا یك شیّادی به نام ابوالفضل گلپایگانی شیّادی می كند و عالمی مثل آقا میرزا ابوطالب باورش می شود كه چنین چیزی وجود دارد، نمی رود بحار را نگاه كند ببیند در آن هست یا نیست. بعد صدها نفر دیگر می آیند كتاب میرزا ابوطالب را می خوانند و این حدیث را قبول می كنند.😔 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج21، ص: 253 💫ادامه دارد https://b2n.ir/k99264 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خداوندا! فراخ‌ترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانی‌ام قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 260 تا 264 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شباهت با به درخواست ‌ ع 💠وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُـزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ بقره/260 🌱و [به ياد آر] آنگاه كه ابراهيم گفت: خداوندا، به من بنماي كه چگونه مردگان را زنده مي‌كني؟ گفت: مگر باور نداري؟ گفت: آري، اما [سؤال كردم] تا دلم آرام گيرد [و به يقين قلبي برسم]. گفت: پس چهار [عدد] از پرندگان برگير. آنگاه آنها را با خودت آموخته كن، سپس [با گذشت مدت زماني] هر كدام از آنها را بر كوهي بگذار، سپس [بعد از مدتي] آنها را به سوي خود فراخوان، [خواهي ديد كه] با شتاب به سوي تو آيند و بدان كه مسلماً خدا [در نظاماتش] شكست‌ناپذير و حكيم است. 🔷✨پس از معرفي صفات ذاتيِ «حيّ و قيّوم» در آيه‌الكرسي، اين آيه سومين نگرش به آن صفات مي‌باشد. اولين نگاه به مسئله مالكيت و كنترل حيات و مرگ در ادّعاي آن طاغوت و جدالش با ابراهيم بود. دومين نگاه، از منظر آن مؤمن متحيّر و پرسشگر در نقش زمان و تأثير آن در فرسودگي جسم بود [كه به نسبيّت زمان از ديد بشري و استقلال حيات از زمان مربوط مي‌شد] و تجربة صد سال مرگ موقّت و مصّون ماندن خود و حمارش و طعامش از گذشت زمان. اين مسئله را براي او حل كرد. با اين تفاوت كه سؤال رهگذر انديشمند از «أَنَّىَ» [چگونگي] تجديد حيات با «گذشت زمان» بود، و سؤال ابراهيم از «كيفيت» و مكانيسم تجديد حيات. 🔷✨ اگر خداوندِ داناي پنهان و آشكار از اسرار دل ما آگاه است، چه جاي پرده‌پوشي و انكار شك و ترديدي كه در دل داريم؟ مگر مي‌شود با خدا هم ناصادق و رياكار بود و نقش بازي كرد؟ ابراهيم به راستي صادق بود و ظاهر و باطنش با هم هماهنگي داشت. 🔷✨گزيدن چهار پرنده و قرار دادن هركدام بر سر كوهي، شايد نماد چهار جهت جغرافيايي و دوري مكاني از جهات متفاوت باشد. در مورد نوع پرندگان [متنوع يا از يك نوع] هيچ سخني در آيه نيامده است . 🔷✨«صُرْ» [فعل امر از صار يصور] و صيرورت، تحوّل و انتقال يا رجوع به حالتي ديگر است مثل تحوّل و تبديل شراب به سركه. دميدن در «صُور» و پيدايش «صورت»هاي متنوع از موجودات نيز نشان از تحوّل و تغيير دارد. با اين مفهوم لغوي، «فَصُرْهُنَّ إِلَيْك» با خود مأنوس كردن پرندگان و آموخته كردن و عادت دادنشان به كاري است و قرآن نيز از تعليم سگ‌هاي شكاري سخن گفته است [مائده 4]. مي‌دانيم كه حيوانات و مرغان خانگي به زمان دانه دادن، با صداي صاحبخانه به شتاب از هر راه دوري خود را مي‌رسانند. وقتي انسان مي‌تواند كبوتري را كه به هوا فرستاده با صوت كشيدني به لانه برگرداند، آيا خود و حتي سلول‌هايش كه به فرمان آفريدگار برنامه‌ريزي و كُدگذاري شده، با دميدن در «صُور» به ساختار نخستين برنمي‌گردد؟ درست است كه پس از مرگ، سلول‌ها و حتي كُدهاي ژنتيكي تجزيه و جذب خاك مي‌شوند، اما مگر اطلاعات از بين رفتني است؟ نه تنها اطلاعات انساني كه با مرگش به گور مي‌رود، بلكه اطلاعات اجرام آسماني كه با فرو رفتن در اعماق سياه چاله‌هاي فضايي به گور خود سقوط مي‌كنند، به شهادت دانشمندان نجومي تماماً حفظ مي‌شود!! 🔷✨اين نظر وامدار برداشت ابتكاري مرحوم طالقاني است . مفسران گذشته به غير از سید قطب [در تفسير في ظلال‌القرآن]، با استفاده از معناي نادري از لغت صيرورت، مفهوم بريدن و قطعه قطعه كردن را در «فَصُرْهُنَّ إِلَيْك» گرفته و چنين پنداشته‌اند كه گويي ابراهيم آن چهار مرغ را درهم كوبيده و اجزاء اين مخلوط را بر سر كوههايي گذاشته است. حال آنكه اگر چنين بود، تنها نمايشي از جمع شدن مجدد اجزاي موجودي زنده به شمار مي‌رفت كه در هر فصل بهار شاهد آن هستيم و چنين نمايشي «كيفيت زنده شدگان مرگان» را براي ابراهيم نمي‌گشود. اما با اين تجربه فهميد اجزاء هستي كه با آفريدگار خود اُنس گرفته و هماهنگ شده‌اند، به فرمان او و با دميدن در «صُور» [از همان ريشة صُرهُنّ] به سوي او با شتاب جمع مي‌شوند. 👈عزيز و حكيم بودن خدا، پاسخ به پندارهايي است كه رستاخيز را پس از پوسيده شدن اجزاء بدن محال مي‌شمارند. هيچ كسي نمي‌تواند وعدة خدا را ابطال كند و كار او حكيمانه است. نظامي در جهان قدرتمندتر است كه تسلط اطلاعاتي بيشتري از ملت خود، براي خدمت به آنها، داشته باشد، و از جزئيات تحركات دشمنان و همسايگان خبردار باشد. عزيز بودن خدا، بي‌نهايت بودن علم او را بر اجزاء هستي مي‌رساند، علمي كه پايه قدرت و تضمين كنندة شكست ناپذيري آن است و عزّتي كه با حكمت همراه است. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan