eitaa logo
قران پویان
481 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 71 تا 77 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️۷۱_آل‌عمران 💠‏يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۷۱- آل عمران 🌱‏ای اهل كتاب! چرا حقّ را به باطل مشتبه می‌سازيد و (يا) حقّ را كتمان می‌كنيد، در حالی كه خود (به حقّانيت آن) آگاهيد. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏امام صادق عليه السلام درباره‌ی‌ «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» فرمودند: يعنی اهل كتاب به صفات ذكر شده برای پيامبر اسلام در تورات آگاه‌اند، (ولی آن را كتمان می‌كنند).۱ 🔷✨‏بسياری از تحريف‌گران، با نام اسلام‌شناس، مستشرق، مورّخ وجهانگرد، در كتاب‌ها و ثبت مكان‌ها وزمان‌های تاريخی تصرّف كردند و در دائرةالمعارف‌ها به عنوان محقّق چنان سيمايی از اسلام ترسيم كردند كه خواننده به فكر ايمان و تأمّل در عقايد اسلامی نيافتد. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ مشتبه كردن وكتمان حق، دو اهرم نيرومند دشمن برای ايجاد انحراف در بين مؤمنان است. در دو آيه‌ی قبل فرمود: «يُضِلُّونَكُمْ ...» در اين آيه می‌فرمايد: ‏«تَلْبِسُونَ، تَكْتُمُونَ» ‏2⃣ كتمان حقّ، حرام و اظهار آن واجب است. «تَكْتُمُونَ الْحَقَّ ...» ‏۱ تفسير قمی، ج ۱، ص ۱۰۵. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️۷۴_آل‌عمران 💠يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 🌱هر ‌کس را بخواهد، به رحمتش اختصاص می‌دهد، و (این بدان سبب است که) خداوند، لطف و عنایت بزرگ دارد. آل عمران - ۷۴ 🔷✨ وقتی فضل خدا به دست خود او باشد، و او به هر كس بخواهد بدهد و نيز وقتی خدا واسع و عليم باشد، ديگر چه مانعی دارد كه فضل خود را به بعضی از بندگانش اختصاص دهد؟ چون مالك ملك عالم، او است و او می‌تواند در ملك خود هر جور كه بخواهد تصرف كند و وقتی ممنوع التصرف در فضل خود نيست و می‌تواند به هر يك از بندگان خود بدهد، ديگر واجب نيست كه همه اقسام فضل خود را به همه و تك تك افراد بدهد، چون اگر پای وجوب در كار بيايد، خود نوعی سلب اختيار و ممنوعيت در تصرف می‌شود، پس او می‌تواند فضل خود را به هر كس كه خواست اختصاص دهد. 🔷✨‏خدای تعالی گفتار در آيه مورد بحث را با جمله:" وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ" ختم كرده، و اين در حقيقت به منزله تعليلی است برای همه مطالب قبل، چون وقتی فضل خدا عظيم باشد و آن هم عظيم علی الاطلاق، نه عظيم از يك جهت و دو جهت، لازمه‌اش اين است كه 🔻 1⃣ اختيار چنين فضلی به دست خودش باشد. 2⃣ فضلش واسع و تمام ناشدنی باشد، (چون آنچه تمام می‌شود عظيم نيست) . 3⃣ دانای به حال بندگانش باشد. (چون صاحب فضلی كه از حال محتاجان به فضل خود بی‌خبر است، فضلش عظيم كه نيست هيچ، بلكه خاصيت هم ندارد). 4⃣ بتواند فضل خود را به هر كس كه لايق دانست اختصاص دهد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۲۲-۱۱۴ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- با پیشنهادات و توقّعات نابجای متکبّران،قاطعانه برخورد کنید.(طرد فقرای با ایمان جایز نیست،حتّی اگر به قیمت ایمان آوردن گروهی دیگر باشد) وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ۲- ملاک ارزش،ایمان است،نه جایگاه اجتماعی و اقتصادی. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ۳- ترساندن غافل از خطرها،بهترین شیوه ی ارشادی است. «إِنْ أَنَا إِلاّ نَذِیرٌ» ۴- ناله ی حضرت نوح به خاطر تکذیب مکتب بود،نه تهدید و سنگسار. «رَبِّ إِنَّ قَوْمِی کَذَّبُونِ» و نفرمود:«یرجمون» ۵- ایمان به تنهایی کافی نیست،پیروی و همراهی لازم است. «وَ مَنْ مَعِیَ» چنانکه در موارد دیگر نیز قرآن می فرماید: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ» ۶- داستان نجات نوح و یارانش و غرق کفّارو مخالفان،نمودی از سنّت خداوند در یاری حقّ و سرکوبی باطل است. «إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً» ۷- اگر به کفّار مهلتی می دهد،به خاطر رحمت است نه ناتوانی. «الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛