eitaa logo
قران پویان
481 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 122 تا 132 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‌ءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ 🌱‏هيچ امری (از هدايت يا كيفر مردم) در اختيار تو نيست. (تنها خداوند است كه) يا لطف خود را بر آنها برمی‌گرداند يا عذابشان می‌كند، زيرا آنان ستمكارند. آیه - ۱۲۸آل عمران 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏وقتی رهبری امّت صداقت كامل دارد، اين‌گونه عمل می‌كند كه حتّی آياتی را كه از او سلب مسئوليّت می‌كند، با كمال صداقت و شهامت برای مردم باز می‌خواند، كه خداوند فرمود: تو كاره‌ای نيستی. در تفاسير شيعه و سنّی می‌خوانيم هنگامی كه دندان پيامبر در جنگ احد شكست و خون جاری شد، حضرت فرمود: چگونه اين مردم رستگار خواهند شد؟ آيه نازل شد كه تو مسئول رستگاری مردم نيستی، ممكن است در آينده مورد عفو قرار بگيرند و ممكن است به حال خود رها شده و مجازات شوند. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 عفو يا عذاب به دست خداوند است. شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمی‌گيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالی ندارند. ‏«لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‌ءٌ» ‏🔹 راه توبه حتّی برای فراريان از جبهه حقّ و يا كفّاری كه بزرگ‌ترين صدمه را به مسلمانان زده‌اند، بسته نيست. «أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ» ‏🔹 عذاب مردم بخاطر ظلم و ستم خودشان است. «يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در چند مرحله‌ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🌱ای مسلمانان، ربا را که (سودِ آن) چندین برابر (بیشتر و کاملاً حرام) است، نخورید، و خود را از (عذاب) خدا در امان نگه دارید؛ باشد که به خواسته(های دنیا و آخرتِ) خود دست یابید. آل عمران - ۱۳۰ 🔷✨‏می‌دانيم روش قرآن در مبارزه با انحرافات ريشه‌دار اجتماعی اين است كه تدريجا زمينه‌سازی می‌كند، و افكار عموم را تدريجا به مفاسد آنها آشنا می‌سازد، و آن گاه كه آمادگی برای پذيرفتن تحريم نهايی حاصل شد قانون را به صورت صريح اعلام می‌كند (مخصوصا در مواردی كه آلودگی به گناه زياد و وسيع باشد). ‏و نيز می‌دانيم: عرب، در زمان جاهليت آلودگی شديدی به ربا خواری داشت و مخصوصا محيط مكه محيط رباخواران بود، و سرچشمه بسياری از بدبختيهای اجتماعی آنها نيز همين كار زشت و ظالمانه بود، به همين دليل قرآن برای ريشه كن ساختن رباخواری حكم تحريم را در چهار مرحله بيان كرده است: ‏1⃣ در آيه ۳۹ سوره روم نخست در باره" ربا" به يك پند اخلاقی قناعت شده آنجا كه می‌فرمايد: وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا فِي أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّـهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّـهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ‌ و به اين طريق اعلام می‌كند كه تنها از ديدگاه افراد كوته‌بين است كه ثروت رباخواران از راه سود گرفتن افزايش می‌يابد، اما در پيشگاه خدا چيزی بر آنها افزوده نمی‌شود بلكه زكات و انفاق در راه خدا است كه ثروتها را افزايش می‌دهد. ‏2⃣ در سوره نساء آيه ۱۶۱ ضمن انتقاد از عادات و رسوم غلط يهود به عادت زشت رباخواری آنها اشاره كرده و می‌فرمايد: وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ‌: ‏" يكی ديگر از عادات بد آنها اين بود كه ربا می‌خوردند با اينكه از آن نهی شده بودند".  3⃣ در آيه مورد بحث چنان كه ضمن تفسير آن خواهيم گفت، حكم تحريم ربا صريحا ذكر شده، اما تنها به يك نوع از انواع ربا كه نوع شديد و فاحش آن است اشاره شده است. ‏4⃣ بالآخره در سوره بقره آيات ۲۷۵ تا ۲۷۹ هر گونه رباخواری به شدت ممنوع اعلام شده و در حكم جنگ با خدا ذكر گرديده است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً ... 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹مشکل قوم ثمود (غیر از شرک) چنانکه از این آیات برمی­ آید انحراف قوم ثمود این بود که امنیت و رفاهی که داشتند در نتیجه فساد و تجاوز به حقوق دیگران بدست آمده بود. از آیات 146 تا 149 فهمیده می­شود آنها قدرتمند و مرفه بودند زیرا می­توانستند امنیت داشته باشند و علاوه بر نیازهای زندگی به تفنن نیز بپرازند. از آیه­ های 151 و 152 فهمیده می­شود آنها بطور منسجم و همکارانه در پی قتل و غارت و تجاوز به حقوق و اموال و اعراض دیگران (مثلاً اقوام دیگر) بر می­آمدند. اینکه در آیه­ های فوق گفته شده آنها امر «مسرفان» را اطاعت می­کردند، ممکن است دو معنی داشته باشد: امر مسرفان را در خصوص اقوام دیگر اطاعت می­کردند یعنی به رهبری آن مسرفان به نقاط دیگر لشکرکشی می­کردند و مرتکب قتل و غارت و برده­گیری شده و آن رفاه و تفنن را در اثر بکارگیری ظالمانه آنان بدست می­آوردند. یا اینکه امر مسرفان را در خصوص اقوام ضعیف داخل محدوده خویش بکار می­بردند و در نتیجه یک جامعه دو قطبی بوجود آوردند که عده­ای عده دیگر را بطور ظالمانه به استثمار می­گرفتند و برای خویش ثروت و رفاه و تفنن ایجاد می­کردند. در موضوع قتل آن شتر که مطابق آیه­ های 154 و 155 از آیات الهی بود، نیز همانگونه عمل می­کردند که عادتشان بود. قتل! 🖌از تفسیر آقای جمال گنجه ای https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛