♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۱۲۸
أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ
چرا بر فراز هر بلندی نشانهای [=برجهائی بيخاصيت برای خودنمائی] به بيهودگی بنا ميکنيد؟ ۶۷
__
۶۷- ساختن نمادهائی ظاهراً هنری بر سر هر بلندي، به نظر ميرسد نوعی تفاخر و رقابت با محلات و شهرهای مجاور بوده باشد [والله اعلم]. مسئله هنر برای هنر يا برای مردم، همچنان در روزگار ما مطرح است. در بسياری از ميادين شهرهای اروپائي، چنين نمادهائي، که الزاماً عملکرد و پيامی هم جز يادگاری تاريخی ندارد، همچنان پابرجاست.
در شرايطی که مردمانی در شدت فقر و محروميت به سر ميبرند، صرف هزينههای گزاف برای ساخت آسمانخراشهائی رقابتی که حاصلی جز خودنمائی دروغين ملی در پيشرفت و توسعه ندارد [همچون برجهای بلند در عربستان، دوبي، جمهوری آذربايجان و حتی ايران] در حالی که طراحان و سازندگان آن از کشورهای اروپائی و آمريکا هستند و خود جز به ندرت به چنين اسرافهائی بيهوده دست نميزنند، آيا شبيه همان کار قوم هود نيست؟
شعراء : ۱۴۹
وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ
و [آن] خانههای [استوار سنگی که] سرخوشانه از دل کوهها [برای تفاخر و تمايل به ابدی زيستن] ميتراشيد. ۷۱
__
۷۱- «تنحتون» از ريشه «نَحَتَ»، به سنگ تراشی و حجاری برای استفاده در کاخها و بناهای استوار گفته ميشود که به دليل هزينه گزاف آن، تنها از عهده اشراف و مقامات بالای حکومت بر ميآمده است. از آنجائی که خانههای خشت و گِلی و با مصالح ارزان در برابر حوادث طبيعی ناپايدار و آسيبپذير بوده است. بناهای سنگي، دل کوه خانهای برای خود تراشيدن، احساس «ايمنی» و ابدی زيستن برای ساکنان ميآورد. اين موضوع را در آيات حجر 82 (15:82) و شعراء 129 (26:129) ببينيد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت بیست وهشتم:
💢موارد #تشخیص_احادیث_جعلی چیست؟
#روایات_تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی ماند
🔹👈آخرین بحث، بحث مهمی است که بیشتر اهل سنت در این مورد کتاب دارند در شیعه هم اخیرا کتابهایی می نویسند موضوع موارد تشخیص احادیث جعلی است به عبارت دیگر نقد حدیث و حلاجی کردن حدیث است.
↩اولین راه شیوه بررسی #سندحدیث است که مرام آیت الله خوئی و دیگران بوده و آسانترین راه است 👈 البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمیماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم.😞
👈آیت الله فاضل لنکرانی(رض) کتابی دارد به نام «مدخل التفسیر» این کتاب ترجمه فارسی هم شده به نام «مقدمه ای بر علوم قرآن» یا «مقدمه ای بر تفسیر قرآن» آیت الله فاضل در این کتاب و آیت الله خوئی در مقدمه «البیان» می گوید 👈 روایات تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمیماند
آیت الله معرفت در مقدمه «التفسیر الاثری» هم این مطلب را میگوید وی در مقدمه این کتاب می گوید من معتقدم نقد سند در روایات تقسیری نمیتواند راهگشا باشد چون خیلی روایات زمین ریخته می شود.
♻ سه دیدگاه در مورد #روایات_تفسیری وجود دارد:
1⃣ دیدگاه اول این است که آنچه که دارای سند و محکم است را قبول کنیم و بقیه مرسلها، ضعیفها و فاقد سندها را کنار بگذاریم. این باعث حذف بسیاری از روایات تفسیری می شود مخصوصا اگر کسی قائل شود #خبرواحد در فقه حجت است اما در تفسیر حجت نیست. علامه طباطبایی می گفت «در فقه مجبوریم خبر واحد را حجت بدانیم به خاطر اینکه میخواهیم وضو بگیریم ولی در تاریخ و تفسیر مجبور نیستیم که از خبر واحد استفاده کنیم». اگر این حرف را زدیم همان کاری که علامه طباطبایی کرده و خیلی بر روایات تفسیری تکیه نکرده است را باید انجام دهیم. ایشان غالبا سعی کرده قرآن را با قرآن تفسیر کند.
2⃣ دیدگاه دوم میگوید: که در روایاتی که از معصوم رسیده کاری به سند نداریم. مطالبی راجع به تفسیر است خواندیم باید قبول کنیم. خیلی از کتابهای تفسیری بر این اساس تدوین شده است.
3⃣ دیدگاه سوم دیدگاه آیت الله معرفت است که؛ «شما اگر فلان شخصیتی یک دیدگاه تفسیری را گفته است کار به سند نداریم» ایشان می گوید که ما این دیدگاه را در کنار تفسیر میگذاریم اگر با مبانی ما جور در می آید با سندش کار نداریم یعنی متنی کار می کنیم.
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
💫ادامه دارد .
https://b2n.ir/y52246
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَاهْدِنِي، وَعَافِنِي، وَارْزُقْنِی
🌸خدایا مرا ببخش ، بیامرز ، راهنمایم کن ، و روزی ده
💫 خداوند،
نه تورا رها کرده و نه فراموش!
💫 خدایا
تورا شکر میگویم.
برای همه نعمت هایی که به ما دادی؛
💫 خدایا
به تو پناه میآورم از شر همه بدی ها
از شر مشکلات و گرفتاری ها؛
💫 خدای خوب من؛
از تو خیر و خوبی را برای خودم
و همه مردم خواهانم...
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 141 تا 148
📄#صفحـہ_68
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_68
❇️#آیه142_آلعمران
💠أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ ..."142/آلعمران
🌱[آيا گمان كردهايد امتحان نشده و آزمايش نديده به بهشت در خواهيد آمد؟!]
🔷✨اين پندار كه بدون امتحان داخل بهشت شوند، لازمه پندار قبلی است، كه چون بر حقند هرگز شكست نمیخورند، پيروزی و غلبه حق ايشان است، و تا ابد زير دست قرار نمیگيرند، و آن هم معلوم است كه لازمه چنين پنداری اين است كه تمامی كسانی كه به رسول اللَّه (ص) ايمان آوردهاند، و به جماعت مؤمنين ملحق شدهاند، در دنيا با غلبه و غنيمت سعادتمند شوند، و در آخرت با مغفرت و جنت، و ديگر هيچ فرقی بين ايمان ظاهری و حقيقت ايمان و هيچ امتيازی بين درجات ايمان نباشد، و ايمان مجاهد (هر چند صابر نباشد)، با ايمان مجاهد صابر يكی باشد، و كسی كه آرزومند عمل خيری باشد، و وقتی زمان معينش رسيد انجامش دهد، با كسی كه آرزومند خيری باشد ولی در هنگام انجامش سرد شود، و اعراض كند يكسان به حساب آيد.
👈 و بنا بر اين، اينكه فرمود:" أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا" از قبيل به كار بردن مسبب در جای سبب است، و معنايش اين است كه شما گمان كردهايد كه دولت برای شما نوشته شده است؟
و هرگز مبتلا و آزمايش نمیشويد؟ و بلكه يكسره داخل بهشت میگرديد، بدون اينكه مستحق بهشتتان از غير مستحق مشخص گردد؟ و بی آنكه كسی كه دارای درجه رفيع است از آنكه در درجه پائينتر است شناخته شود؟.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan