eitaa logo
قران پویان
445 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 27 تا 33 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نه خود را بدست بسپاریم نه اطرافیانمان را 💠((و لاتقتلوا انفسكم )) نساء/29 🌱ای کسانی که ایمان اورده اید....خودتان را نکشید. 👈"این جمله اى است مطلق هم شامل انتحار مى شود كه به معناى است ، و هم شامل و كشتن غير." 🔺ترجمه تفسير الميزان جلد 4 صفحه 506 🔷✨" چنانچه شخصی بداند و یا شخصا و یا از طریق اخطار کارشناسان مربوط احتمال عقلائی بدهد که حضور و یا شرکت در جلسه ای و یا ملاقات با فرد و یا افرادی و یا هرگونه مراوده و حضور در مجامع ، موجب اضرار به خودش یا سایرین می گردد، شرعا واجب است که مطلقا اجتناب کند و در صورت تخلف چنانچه ثابت شود که تماس او موجب شده و بیماری وی سرایت به دیگران کرده، در فرض اقدام عمدی موجب مسئولیت کیفری و کلیه خسارات وارده به زیان دیده خواهد بود و در صورت غیر عمد ضامن کلیه خسارات وارده و اگر موجب فوت شده ضمان دیه برعهده اوست و اگر خودش نیز فوت کند، ضمانت شرعی به عهده او باقی است و متعلق به ترکه او می گردد و وارثان متوفی بایستی از محل ترکه وی خسارات را ادا نمایند تا ذمه متوفی بری گردد. 👈 با توجه به اینکه حسب نظر متخصصین ویروس مدتها در بدن بطور مخفی قرار دارد، چنانچه ثابت شود که فردی در زمان خفاء بیماری موجب انتقال به دیگری شده ، هر چند به علت جهل بی گناه است ولی ضمان و مسئولیت خسارات وارده را بر ذمه دارد و بایستی از عهده خسارات وارده برآید." 📚آیت الله سید مصطفی محقق داماد ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از بگذر تا خدا از گذر کند. 💠 إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء) 👈از آیه شریفه دو مطلب استفاده می‌شود: 1⃣ اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه می‌شوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق می‌یابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهم‌تر و شدید تر باشد. 2⃣ و اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل می‌شود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن می‌گذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است. 👈 بنابراین این آیه با صراحت می‌گوید: اگر شما گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را می‌بخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی‌ وارد می‌کنیم. 📚 المیزان ج4 ص323 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۲۷-۲۱۰ وَمَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِينُ {210} و شيطانها آن (قرآن) را فرود نياورده‏اند {210} وَمَا يَنبَغِي لَهُمْ وَمَا يَسْتَطِيعُونَ {211} و آنان را نسزد و نمى‏توانند [آورنده وحی باشند] {211} إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ {212} (چراکه) قطعا آنها از شنيدن(ِوحی و اخبار غیب) معزول [و محروم]اند {212} 👈🏻دسته آیات ۲۱۲-۲۱۰ : قرآن توسط شیاطین نازل نشده چرا که انها از سمع اخبار اسمانی محرومند. فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ {213} پس با الله خداى ديگر مخوان كه از عذاب‏شدگان خواهى شد {213} وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ {214} و خويشان نزديكت را هشدار ده {214} وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {215} و براى آن مؤمنانى (از خویشانت)كه تو را پيروى كنند بال خود را فرو گستر {215} فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ {216} و اگر تو را نافرمانى كردند (خویشانت) بگو من از آنچه مى‏كنيد بيزارم {216} وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ {217} و بر [خداى] عزيز مهربان توكل كن {217} الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ {218} آن كس كه چون [به نماز] برمى‏خيزى تو را مى‏بيند {218} وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ {219} و حركت تو را در ميان سجده‏كنندگان [مى‏نگرد] {219} إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ {220} او همان شنواى داناست {220} 👈🏻دسته آیات ۲۱۹-۲۱۳ : ای پیامبر خویشاوندان خود را هم انذار کن.با گروندگان شان خاضع باش و از روگردانندگان شان اعلام برائت کن و نگران نباش. بر خدای عزیز رحیم توکل کن. هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ {221} (محمد،شاعری مرتبط با جنیان نیست) آيا شما را خبر دهم كه شياطين بر چه كسى فرود مى‏آيند {221} تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ {222} بر هر دروغزن گناهكارى فرود مى‏آيند {222} يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ {223} (این افراد)گوش فرا مى‏دارند(به القائات شیاطین و بازگو میکنند) و بيشترشان دروغگويند {223} وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ {224} و ( نیز) شاعرانِ (مرتبط با جن) را گمراهان پيروى مى‏كنند {224} أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ {225} آيا نديده‏اى كه آنان (شاعران)در هر واديى(کاری) سرگردانند {225} وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ {226} و آنانند كه چيزهايى مى‏گويند كه انجام نمى‏دهند {226} إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ {227} (شاعران را گمراهان پیروی می کنند) مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و خدا را بسيار به ياد آورده و پس از آنكه مورد ستم قرار گرفته‏اند يارى خواسته‏اند و كسانى كه ستم كرده‏اند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت {227} 👈🏻دسته آیات ۲۲۷-۲۲۱ : محمد ص نه شاعر است نه با جنیان مرتبط است ♻️عصاره فراز آیات ۲۲۷-۲۱۰ : قرآن توسط شیاطین نازل نشده و محمد ص نیز شاعر و مرتبط با جنیان نیست. ای پیامبر با توکل بر خدای عزیز رحیم خویشاوندان خود را هم انذار کن 🖌سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سروش محلاتی: تمام بدبختی های مسلمانان از این است که به ظواهر احکام بسنده کرده اند 🌐🔻محمد سروش محلاتی در نشستی به مناسبت سالگرد ارتحال ، گفت: 🔸مرحوم علامه می فرمایند که تمام بدبختی ‌ها و انحطاطاتی که مسلمانان در طول تاریخ داشته اند، برخاسته از این است که به بسنده کرده اند. 🔸این دقیقاً در برابر تفکر کسانی است که عقیده دارند هر جا انحطاطی دیده می ‌شود، به این علت است که به ظاهر دین عمل نکرده ایم. 💢🔸ما از ظرفیت قرآن برای استنباط‌های فقهی، به اندازه کافی استفاده نکرده ایم. 💫🌹مرحوم علامه به طور کلی، از وضع علوم اسلامی و ارتباطی که با قرآن پیدا کرده که در واقع، یک نحو گسستگی از قرآن است، گلایه‌ مند است و از این جهت، فقط از فقه، گلایه ندارد؛ بلکه همین گلایه را به بقیه علوم هم وارد می ‌داند. اگر از فقها شکایت می‌کند، از متکلمین هم همین شکایت را دارد که آنان کلامشان را از ریشه‌های قرآنی جدا کرده ‌اند. تحلیل مرحوم علامه این است که وقتی توجه و اعتنا به روایات افزایش یافت، به تدریج همه ذهن ‌ها به روایات معطوف گردید که نتیجه‌ اش به حاشیه رفتن قرآن شد. 🌐👈 البته ایشان سپس به وضع و علت این‌ که کار به اینجا رسیده، می‌ پردازد و می ‌فرماید اگر وضع را بررسی کنید، به اینجا می‌ رسید که در حوزه ‌های علمیه علوم چنان برنامه ‌ریزی و طراحی شده که هیچ نیازی به قرآن احساس نمی‌ شود. مثلاً اگر کسی بخواهد ادبیات بخواند، می ‌تواند بدون قرآن بخواند و آن را بفهمد. در فقه، اصول و رجال نیز تا درجه اجتهاد، وضعیت به همین شکل است. طلبه می تواند همه علوم اسلامی را تا آخر فرا بگیرد و در آنها مهارت پیدا کند و اهل اجتهاد و استنباط هم باشد، در حالی که اصلاً را قرائت نکرده است😔. 💻/ جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1531394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 34 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ‌در‌ 💠الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً «34»نساء 🌱مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى واراده بيشترى دارند) و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مى‌دهند، پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ كرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند. و (امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس (نخست) آنان را موعظه كنيد و (اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و (اگر پند وقهر اثر نكرد،) آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانه‌اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است. 🔷✨خانواده‌ یک‌ واحد کوچک‌ اجتماعی‌ ‌است‌ و همانند یک‌ اجتماع‌ بزرگ‌ باید رهبر و سر پرست‌ واحدی‌ داشته‌ ‌باشد‌، زیرا رهبری‌ و سرپرستی‌ دسته‌ جمعی‌ ‌که‌ زن‌ و مرد مشترکا ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ عهده‌ بگیرند مفهومی‌ ندارد ‌در‌ نتیجه‌ مرد ‌ یا ‌ زن‌ یکی‌ باید «رئیس‌» خانواده‌ و دیگری‌ «معاون‌» و تحت‌ نظارت‌ ‌او‌ ‌باشد‌، قرآن‌ ‌در‌ اینجا تصریح‌ می‌کند ‌که‌ مقام‌ سرپرستی‌ باید ‌به‌ مرد داده‌ شود، می‌گوید: «مردان‌ سرپرست‌ و نگهبان‌ زنانند» (الرِّجال‌ُ قَوّامُون‌َ عَلَی‌ النِّساءِ). البته‌ مقصود ‌از‌ ‌این تعبیر استبداد و اجحاف‌ و تعدی‌ نیست‌، بلکه‌ منظور رهبری‌ واحد منظم‌ ‌با‌ توجه‌ ‌به‌ مسؤولیتها و مشورتهای‌ لازم‌ ‌است‌. 🔷✨«‌این سرپرستی‌ ‌به‌ خاطر برتریهایی‌ ‌است‌ ‌که‌ (‌از‌ نظر نظام‌ اجتماع‌) خداوند ‌برای‌ بعضی‌ نسبت‌ ‌به‌ بعضی‌ دیگر قرار داده‌ ‌است‌» (بِما فَضَّل‌َ اللّه‌ُ بَعضَهُم‌ عَلی‌ بَعض‌ٍ). «و نیز ‌این سرپرستی‌ ‌به‌ خاطر تعهداتی‌ ‌است‌ ‌که‌ مردان‌ ‌در‌ مورد پرداختهای‌ مالی‌ ‌در‌ برابر زنان‌ و خانواده‌ ‌به‌ عهده‌ دارند» (وَ بِما أَنفَقُوا مِن‌ أَموالِهِم‌). 👈 زنان‌ ‌در‌ برابر وظایفی‌ ‌که‌ ‌در‌ خانواده‌ ‌به‌ عهده‌ دارند ‌به‌ دو دسته‌اند: 🔹دسته اول‌ : «و زنان‌ صالح‌، زنانی‌ هستند ‌که‌ متواضعند و ‌در‌ غیاب‌ (همسر ‌خود‌) حفظ اسرار و حقوق‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ مقابل‌ حقوقی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌برای‌ آنان‌ قرار داده‌، می‌کنند» (فَالصّالِحات‌ُ قانِتات‌ٌ حافِظات‌ٌ لِلغَیب‌ِ بِما حَفِظَ اللّه‌ُ). ‌ 🔹دسته دوم‌ : زنانی‌ هستند ‌که‌ ‌از‌ وظایف‌ ‌خود‌ سرپیچی‌ می‌کنند و نشانه‌های‌ ناسازگاری‌ ‌در‌ ‌آنها‌ دیده‌ می‌شود، مردان‌ ‌در‌ مقابل‌ ‌این گونه‌ زنان‌ وظایفی‌ دارند ‌که‌ باید مرحله‌ ‌به‌ مرحله‌ اجرا گردد، 👈 در‌ مرحله اول‌ می‌فرماید : «زنانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌از‌ طغیان‌ و سرکشی‌ ‌آنها‌ می‌ترسید پند و اندرز دهید» (وَ اللّاتِی‌ تَخافُون‌َ نُشُوزَهُن‌َّ فَعِظُوهُن‌َّ). 👈 در‌ مرحله دوم‌ می‌فرماید : بستر ‌از‌ ‌آنها‌ دوری‌ کنید» (وَ اهجُرُوهُن‌َّ فِی‌ المَضاجِع‌ِ). 👈 و ‌در‌ مرحله سوم‌: ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ سرکشی‌ و پشت‌ پا زدن‌ ‌به‌ وظایف‌ و مسؤولیتها ‌از‌ حد بگذرد . راهی‌ جز «شدت‌ عمل‌» باقی‌ نمی ماند ،(واضربوهن) 👈 و ‌در‌ پایان‌ ‌آیه‌ مجددا ‌به‌ مردان‌ هشدار می‌دهد ‌که‌ ‌از‌ موقعیت‌ سرپرستی‌ ‌خود‌ ‌در‌ خانواده‌ سوء استفاده‌ نکنند و ‌به‌ قدرت‌ ‌خدا‌ ‌که‌ بالاتر ‌از‌ همه قدرتهاست‌ بیندیشند . 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan