eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما ذا عَلَيْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ وَ كانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيماً 🌱‏و بر ايشان چه می‌شد، اگر به خداوند و روز قيامت ايمان می‌آوردند و از آنچه خداوند، روزی آنان كرده (از روی اخلاص، نه ريا) انفاق می‌كردند؟ ‏و خداوند به نيّت آنان داناست. نساء - ۳۹ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹اظهار تأسف بر حال منحرفان، يكی از راههای هشدار وتبليغ است. وَ ما ذا عَلَيْهِمْ‌ ... ‏🔹لازمه‌ی ايمان به خدا، انفاق به محرومان است. آمَنُوا ... أَنْفَقُوا 🔹انفاق فقط در اموال نيست، بلكه از هرچه كه خداوند داده، (علم، آبرو، مقام ...) پسنديده است. «مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ» ‏🔹اگر بدانيم كه نعمت‌ها از خداوند است، روحيّه‌ی انفاق در ما قوی می‌شود. ‏«رَزَقَهُمُ اللَّهُ» ‏🔹افراد بخيل، يا رياكار بدانند كه زير نظر خدای آگاه قرار دارند. «كانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً 🌱خداوند، به‌اندازه‌ی یک ذرّه (هم) ستم نمی‌کند، و اگر (آن ذرّه،) کار خوبی باشد، چندین برابرش می‌کند و از نزد خود پاداشی بزرگ می‌دهد. نساء - ۴۰ 🔷✨آيه فوق می‌گويد: خداوند حتی به اندازه سنگينی ذره‌ای ستم نمی‌كند، نه- تنها ستم نمی‌كند، بلكه اگر كار نيكی انجام شود آن را مضاعف می‌نمايد، و پاداش عظيم از طرف خود در برابر آن می‌دهد. اين آيه در حقيقت به افراد بی‌ايمان و بخيل كه حال آنها در آيات قبل گذشت می‌گويد:" اين مجازاتهايی كه دامنگير شما می‌شود محصول اعمال شما است و از ناحيه خدا هيچ ستمی نخواهد شد و به عكس اگر بجای بخل و كفر، راه خدا را پيش می‌گرفتيد، و انتخاب می‌كرديد، از پاداشهای مضاعف و عظيم او برخوردار می‌شديد. 🔷✨‏ضمنا بايد توجه داشت كه" ضعف" و" مضاعف" در لغت عرب به معنای چيزی است كه معادل آن يا چند برابر آن را، بر آن بيفزايد و بنا بر اين آيه فوق با آياتی كه می‌گويد: پاداش انفاق گاهی به ده برابر و گاهی به هفتصد برابر يا بيشتر می‌رسد، هيچگونه منافاتی ندارد، و در هر صورت حكايت از لطف خداوند نسبت به بندگان است كه گناهانشان را بيش از مقداری كه انجام داده‌اند كيفر نمی‌دهد، اما به حسنات آنها به مراتب بيش از آنچه انجام داده‌اند پاداش می‌دهد. 👈 ‏اما دليل بر اينكه چرا خداوند ظلم نمی‌كند روشن است زيرا ظلم و ستم معمولا يا بر اثر جهل است و يا احتياج و يا كمبودهای روانی، كسی كه نسبت به همه چيز و همه كس عالم و از همه بی‌نياز و هيچ كمبودی در ذات مقدس او نيست، ظلم كردن در باره او ممكن نيست نه اينكه نمی‌تواند ظلم كند و نه اينكه ظلم و ستم در مورد او متصور نباشد (آن چنان كه طايفه اشاعره تصور كرده‌اند) بلكه در عين توانايی به- خاطر اينكه حكيم و عالم است از ظلم كردن، خودداری می‌نمايد و هر چيز را در جای خود در اين جهان پهناور هستی قرار می‌دهد، و با هر كس طبق شايستگی و اعمالش رفتار می‌كند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣6⃣ تدبر در سوره ۳- آيات ۲۲۵ و ۲۲۶ توصيف شعراست يا غاوون؟ ۴- مستثنی منه در آیه آخر چیست؟ آیا اهل ایمان از کلیت شعرا استثنا شده اند؟ پاسخ ۱ : غوى كسى است كه راه باطل را برود و از راه حق منحرف باشد و اين غوايت از مختصات صناعت شعر است ، كه اساسش بر تخيل و تصوير غير حق و غير واقع است به صورت حق و واقع . و به همين جهت كسى به شعر و شاعرى اهتمام مى ورزد كه غوى باشد و با تزيينات خيالى و تصويرهاى موهومى سرخوش بوده و از اينكه از حق به غير حق منحرف شوند و از رشد به سوى غوايت برگردند خوشحال شوند و از اين شعراء هم كسانى خوششان مى آيد و ايشان را پيروى مى كنند كه خود نيز غاوى و گمراه باشند و جمله ((و الشعراء يتبعهم الغاوون )) همين معنا را مى رساند. ((الم تر انهم فى كل واد يهيمون و انهم يقولون ما لا يفعلون )) - كلمه ((يهيمون )) از ((هام - يهيم - هيمانا)) است و اين واژه به معناى آنست كه كسى پيش روى خود را بگيرد و برود، و مراد از هيمان كفار در هر وادى ، افسار گسيختگى آنان در سخن گفتن است ، مى خواهد بفرمايد: اينها بند و بارى در حرف زدن ندارند، حد و مرزى در آن نمى شناسند، چه بسا كه باطل و مذموم را مدح كنند، عينا همانطورى كه حق و محمود را بايد ستايش كرد و بر عكس چه بسا زيبا و جميل را آنچنان مذمت مى كنند كه يك امر قبيح و زشت بايد مذمت شود و چه بسا مردم را به سوى باطل دعوت نموده و از حق بر مى گردانند و اين روش خود انحراف از راه فطرت انسانى است ، كه اساسش بر رشد است و رشد هم داعى به سوى حق است و نيز اينكه چيزهايى مى گويند كه خود عمل نمى كنند، عدول از راه فطرت است . خلاصه حجتى كه در اين آيات سه گانه اقامه شده ، اين است كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) شاعر نيست ، براى اينكه شاعر كسى است كه گمرهان او را پيروى مى كنند، چون صناعت شعر اساسش بر غوايت و خلاف رشد است ، ليكن مى بينيد كه آن افرادى كه اين رسول را پيروى مى كنند، به منظور رشد و رسيدن به واقع و به طلب حق پيروى مى كنند، چون مى بينند كه دعوت او و كلامى كه به نام قرآن نزد او است ، مشتمل است بر دعوت بر حق و رشد، نه باطل و غى . إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً... اين استثناء، استثناى عده اى از شعرا است كه فرمود: پايه كارشان غوايت و گمراهى است و آن عده عبارتند از شعرايى كه ايمان دارند ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت اول: در قوانین اسلامی نداریم. " زندان، یک مجازات اسلامی نیست. نظر فقهی من این است که زندان یک مجازات ثانوی و محدود در سیستم نظام کیفری اسلامی است و مجارات در سیستم کیفری اسلامی بیشتر مجازات اجتماعی و یا تعزیرات است و در موارد خیلی حاد هم قصاص و اعدام است که فلسفه خود را دارد. ما در قوانین اسلامی زندان نداریم مگر تنها در 6 مورد خاص. زندان به عنوان مجازات نیست شاید به عنوان یک اقدام تامینی و تربیتی باشد وقتی به این نتیجه برسیم که اگر کسی بیرون باشد ضررش به دیگران می رسد، حبسش می کنند تا آنجا تربیت شود یا کودکی را می برند در کانون اصلاح و تربیت اصلاح می کنند. اینکه یکی را ببرند در اتاقی بایکوت کنند هزینه بدهند کار غلطی است. 💢زندان از مواریث است به نظر من کل زندان هایی که در کشورهای اسلامی در دوران خلفا ایجاد شده است بخاطر خوی طاغوتی حکام جور بوده است که از طاغوت های قبلی خود گرفته اند و ادامه داده اند. 🔔💢 زمان پیامبر(ص) و زمان امیرالمومنین(ع) زندان نبود. برای پول و مال کسی را حبس نمی کردند البته در برابر جرم، و یا دین به دیگران اموالش را می گرفتند. ما متاسفانه در قوانین خود را به عنوان مجازات باز کردیم این با فقه ما نمی خواند ما باید برگردیم به همان مدل های کیفر های تأمینی و اجتماعی و تعزیرات اسلامی. دنیا هم به این طرف می رود البته به این زودی نمی رسد چون طاغوتی است. 💢🔏 زندان یک است نه تنها به زندانی که به بستگان زندانی 👈بستگان زندانی بیش از خود زندانی معذب می شوند. آبرویشان می رود. نان آورشان از دستشان گرفته می شود. در معرض تجاوز دیگران قرار می گیرند. هزینه های سنگین اجتماعی برایشان به بار می آورد. ضد نظام می شوند. به همه چیز بدبین می شوند. عقده ای می شوند. به جای اینکه از نیرویش استفاده شود زندانی هم بایکوت می شود. این روش غلط است. اسلام زندان وسیع نداشته است. اسلام می گوید کن و کن برود سر زندگی خودش، نه هزینه مالی بر دولت دارد و نه مشکلات خانوادگی و اجتماعی و مفاسد دیگر.." 💫🎙بخشي از مصاحبه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی رييس اسبق قوه قضاييه @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣6⃣ تدبر در سوره ❓ ۱- آيه ۲۲۳ به افاك اثيم برميگردد يا شياطين؟ ❓ ۲- آيا آيه ۲۲۴ را ميتوان در ادامه آيه ۲۲۲ دانست.يعني شياطين بر افاك اثيم و شاعراني كه غاوون انها را تبعيت ميكنند نازل ميشوند؟ ❓ ۳- آيات ۲۲۵ و ۲۲۶ توصيف شعراست يا غاوون؟ ❓ ۴- مستثنی منه در آیه آخر چیست؟ آیا اهل ایمان از کلیت شعرا استثنا شده اند؟ پاسخ ۲ : شاعرانی که گمراهان عمدی پیرویشان می کنند این نگارنده بسیار شنیده و خوانده است که عده ای شعر و شاعری را تخطئه می کنند و به عنوان دلیل آیه ۲۲۴ را شاهد می آورند و آن را اینطور ترجمه می کنند «پیروان شاعران، گمراهان هستند» این ترجمه برای آیه غلط است و ترجمه صحیح این است: «شاعرانی که اشخاص گمراه پیرویشان می کنند» یعنی بنابراین آیه، دو جور شاعر داریم: 👈🏻۱- شاعرانی که در آیه ۲۲۷ معرفی شده اند، 👈🏻۲- شاعرانی که گمراهان عمدی پیرویشان می کنند. چرا؟ زیرا که گمراهان عمدی در اشعار آنها چیزی می یابند که خوششان می آید و می پسندند، پس خود آن نوع شاعران نیز جزء گمراهان عمدی می باشند. ضمناً «گمراه عمدی» را در سوره نجم شناختیم و آنها همان هایی هستند که خودشان را از طریق گناهان به گمراهی می اندازند. (مثلاً همانطور که مصرف کنندگان مشروبات و مواد مخدر با مصرف آنها عمداً عقل خود را از کار می اندازند، آنها هم با ارتکاب گناهان، خودشان را از ایمان محروم میکنند) ترجمه تفسیریِ آزاد آيا به شما بگویم که شياطين بر چه کسي فرود مي آيند؟ (۲۲۱) بر همه باطل پراکن های گناهکار فرود مي آيند (۲۲۲) كه گوش ميخوابانند تا یک سخن باطل پیدا کنند و اکثرشان دروغگويند (۲۲۳) و آن شاعراني که گمراهان پيرويشان ميکنند نیز چنین اند (۲۲۴) نمي بيني که در هر واديي سرگردانند؟ (۲۲۵) و چيزهايي ميگويند که عمل نمي کنند؟ (۲۲۶) غیر از آنهائی که ايمان آورده و عمل صالح نموده و خدا را بسيار ياد کرده و پس از ظلمي که به آنها شده در صدد انتقام بر می آیند، و بزودي ظالمان خواهند دانست به چه بازگشتگاهي باز ميگردند (۲۲۷) ازتفسیر مهندس گنجه ای https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت دوم: 👈 براي آمده است و ما در اسلام از اين چيزها (شكنجه و سلول انفرادي) نداريم و اصلا در اسلام چيزي به نام وجود ندارد. 💢 اگر كسي كاري خلاف قوانين مملكت و شرع انور اسلام انجام دهد مجازات آن معلوم است و در دادگاه عدل اسلام طبق قوانين اسلام كه داراي روح عفو و بخشش است محاكمه و مجازات مي‌شود. 🔏زندان از اين نوع (زندان سياسي) هم نخواهيم داشت زيرا در صورت استقرار اسلام ابراز عقيده و بيان آزاد است و مردم براي ابراز نظر و عقيده منعي ندارند. ما خواستار جامعه‌اي هستيم كه حتي در آن اگر كسي طرفدار استقرار رژيم سلطنتي هم باشد بيايد و آزادانه حرفش را بزند. 👈در هر جامعه‌اي كه و عقيده و امثالهم وجود داشته باشد مسلم است مخالفان به سوي خشونت هم نخواهند رفت و موردي پيش نخواهد آمد كه دولت و مردم را در برابر هم قرار دهد. بنابراين جز موارد ضروري كه بايد متهمان جرائم بزرگ نظير قتل تا قبل از برگزاري دادگاه مدتي را به اجبار در بازداشت باشند، كه آن هم بسيار كوتاه خواهد بود. ↩️بازداشتگاهي نخواهيم داشت و با رسيدگي فوري در دادگاه عدل اسلامي خواهند شد و البته كه از نوع زندان اوين (زندان سياسي) نخواهيم داشت و انقلاب ما براي همين بود كه فضاي سياسي باز شود و مردم بر سرنوشت خود حاكم باشند و در بيان عقايد خود آزاد باشند. 💢همه كساني كه امروز در صف اول انقلاب هستند از رهبر انقلاب، حضرت امام امت تا ديگران و اين طلبه حقير شلاق ساواك و ظلم ساواك و طعم را چشيده‌اند و بهتر از هر كسي مي‌دانند چه ظلمي به مردم و به ويژه جوانان اين مرز و بوم رفته است. ☝ براي آمده است و ما در اسلام از اين چيزها (شكنجه و سلول انفرادي) نداريم و اصلا در اسلام چيزي به نام زندان وجود ندارد. اگر كسي كاري خلاف قوانين مملكت و شرع انور اسلام انجام دهد مجازات آن معلوم است و در دادگاه عدل اسلام طبق قوانين اسلام كه داراي روح عفو و بخشش است محاكمه و مجازات مي‌شود. ♦️زندان از اين نوع (زندان سياسي) هم نخواهيم داشت زيرا در صورت استقرار اسلام ابراز عقيده و بيان آزاد است و مردم براي ابراز نظر و عقيده منعي ندارند. ما خواستار جامعه‌اي هستيم كه حتي در آن اگر كسي طرفدار استقرار رژيم سلطنتي هم باشد بيايد و آزادانه حرفش را بزند. 💢👈در هر جامعه‌اي كه و عقيده و امثالهم وجود داشته باشد مسلم است مخالفان به سوي خشونت هم نخواهند رفت و موردي پيش نخواهد آمد كه دولت و مردم را در برابر هم قرار دهد. بنابراين جز موارد ضروري كه بايد متهمان جرائم بزرگ نظير قتل تا قبل از برگزاري دادگاه مدتي را به اجبار در بازداشت باشند، كه آن هم بسيار كوتاه خواهد بود. ↩️بازداشتگاهي نخواهيم داشت و با رسيدگي فوري در اسلامي زندان‌ها خالي خواهند شد و البته كه از نوع زندان اوين (زندان سياسي) نخواهيم داشت و انقلاب ما براي همين بود كه فضاي سياسي باز شود و مردم بر سرنوشت خود حاكم باشند و در بيان عقايد خود آزاد باشند 🎙 💻نقل از سایت عصر ایران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ آن را برای خود شرّی مپندارید، بلکه آن برای شما خیر است 🌹 سوره نور ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 52 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی‌ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً ۵۴/نساء 🌱‏يا اينكه (يهوديان) نسبت به مردم (مسلمان) به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خويش به آنان داده است، حسد می‌ورزند. همانا ما قبلًا به آل‌ابراهيم (كه شما از نسل او هستيد نيز) كتاب آسمانی و حكمت و سلطنت بزرگی داديم. (چرا اكنون به آل‌محمّد عليهم السلام ندهيم؟) 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨در اين آيه به حسادت اشاره شده است و حسد از بخل بدتر است. چون در بخل مال خود را نمی‌بخشد، ولی در حسد از بخششِ ديگری هم ناراحت است. 💬‌‏پيام‌ها🔻 ‏🔹حسود، در مقابل اراده‌ی خدا قد علم می‌كند. «يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی‌ ما آتاهُمُ اللَّهُ» ‏🔹منشأ همه‌ی نعمت‌ها و بهره‌گيری‌ها فضل خداست. «مِنْ فَضْلِهِ» به جای آرزوی زوال نعمت ديگران، از خداوند آرزوی فضل او را داشته باشيد. ‏🔹همسويی اهل كتاب با مشركان و قضاوت بر اينكه شرك شما بهتر از توحيد مسلمانان است، به خاطر حسادت است. در آيات قبل خوانديم كه يهوديان به مشركان گفتند: هؤُلاءِ أَهْدی‌ ... در اين آيه می‌خوانيم: «أَمْ يَحْسُدُونَ» ‏🔹همه‌ی الطاف از اوست. (سه بار كلمه‌ «آتَيْنا» تكرار شده است) ‏🔹حكومت الهی بايد بدست كسانی باشد كه قبل از حكومت، دارای مقام معنوی و علمی و بينش بالايی باشند. نام كتاب و حكمت قبل از ملك عظيم آمده است. (آری نعمت‌های معنوی بر مادّی مقدّم است.) آتَيْنا ... الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و و 💠 إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلاَماناتِ إِلی أَهْلِها ... نساء/ 58 🌱 خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بدهید. 👈 در روایات متعدد منظور از امانت، رهبری و جامعه معرفی شده است. 👈 ملاک عزل و نصب‌ها، باید اهلیت و صلاحیت افراد باشد. 👌 کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشا نابسامانی‌ها، ریاست نااهلان است. 💞امام علی علیه السلام میفرماید: 🌱 هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد، در حالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعاً به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است. 📚برگرفته از سایت قرآن پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۲۰۰ كَذَلِكَ سَلَكْنَاهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ اين گونه ما آن [=قرآن] را در دل‌های مجرمين داخل مي‌کنيم. ۹۵ __ ۹۵- ظاهر اين آيه: «ما اين چنين قرآن را در دل مجرمين وارد مي‌کنيم» چنين مي‌نمايد که خدا نخواسته است مجرمين به آن ايمان بياورند!! اگر چنين بود جبر و تحميلی محسوب مي‌شد و حساب و کتاب و مؤاخذه معنا پيدا نمي‌کرد. اما آيات قبل و بعد [که مشابة آن را در آيات 10 (15:10) تا 13 سوره حجر مي‌يابيد] نشان مي‌دهد ايمان امری اختياري، عاشقانه و قلبی است و تا شخص نخواهد و انگيزه و علاقه‌ای پيدا نکند، تحقق نمي‌يابد. بسياری از مبلغين مذهبی گمان مي‌کنند همين که معلوماتی دينی را به مردم منتقل سازند، همچون آموزش‌های متعارف مدارس، کار تمام است و ايمان تحقق مي‌يابد. اما به تعبير قرآن، همين کتابی که مايه شفا و رحمتی برای مؤمنين است، جز خسارت برای ظالمين سودی ندارد [اسراء 82 (17:82) ]. شايد با تکيه بر همين حقيقت است که درباره مثنوی مولوی گفته شده است: مثنوی او چو قرآنِ مدل هادی بعضی و بعضی را مضل معنای سلوک راه يافتن، جريان پيدا کردن و نفوذ است، مثل مسيرهای عبور آدمی در ميان کوه و دره‌ها [طه 53 (20:53) و نوح 20 (71:20) ]، نفوذ تدريجی آب باران در طبقات و منابع زيرزمينی [زمر 21 (39:21) ]، راهيابی زنبور عسل به سوی گُل و گياه‌ها به الهام الهی [نحل 69 (16:69) ]، سوار کشتی نوح شدن [مؤمنون 27 (23:27) ]، دست در گريبان خود بردن [قصص 32 (28:32) ] و... با توجه به اين موراد، سلوک قرآن در دل مجرمين، چگونگی برخورد و عکس‌العمل آنان را در برابر اين کتاب بيان مي‌کند که محصولی جز انکار و استهزاء ندارد [ر ک به: حجر 12 (15:12) ، جن 17 (72:17) و حاقه 32 (69:32) ]. در ضمن مجموعه آيات مربوط به سلوک نشان مي‌دهد روگردانی از ياد خدا و قطع ارتباط با او، که در مفهوم لغوی کلمه مجرم وجود دارد، موجب انکار حقايق معنوی مي‌گردد. به کار بردن ضمير «ما» [در: سلکناه] به جای ضمير «من»، دست اندرکاری قوانين و نظامات الهی را در ارتباط با عمل خود شخص را نشان مي‌دهد. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت سوم: : 💢👈در هیچ یک از آیات قرآن، از زندان به عنوان یک حکم شرعى یاد نشده است. در بحث در قرآن به ترتیب از چند واژه استفاده شده است: ♦️ سجن، حبس، حصر، امساک♦️ و احیاناً نفى. از پنچ واژه یادشده، سجن و مشتقات آن دقیقاً در زندان متعارف ظهور دارد اما سایر واژه‏ها اگرچه دلالت بر نوعى محدودیت، تضییق و تنگ گرفتن دارند، در زندان متعارف متعین نیستند و اعم از آن هستند. 👈مجموعه آیات یادشده را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان و مخالفان: 👈این مبحث را در دو محور دنبال مى‏کنیم: ↩️اول، حربه تهدید صالحان به زندان: شیوه رایج همه ناصالحان در طول تاریخ در مواجهه با صالحان و مصلحان، تهدید و ارعاب بوده است. پیامبران و مصلحان همواره بین یک‏ دوراهى دشوار قرار داده مى‏شوند، یا اینکه دست از دعوت به رهایى و آزادى و خداخواهى بردارند و همرنگ زمانه شوند و یا خود را براى تحمل تبعید از شهر و دیار، سنگسار شدن، به صلیب کشیده شدن و بریده شدن دست و پا بر خلاف هم، سوزانده شدن در آتش، به زندان افکنده شدن و بالاخره قتل آماده کنند. قرآن کریم در عبرتهاى زندگى پیامبرانى چون شعیب ع ، نوح ع، ابراهیم ع، موسى ع و هابیل ع به این موارد اشاره کرده است. اما فقط دو پیامبرند که به زندان تهدید مى‏شوند: موسى ع و یوسف ع. 🌐👈در قصه حضرت یوسف علیه السلام، همسر عزیز مصر، پس از ناکامى در عشقش به یوسف، به زنان مصر مى‏گوید: و لئن لم یعفل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین (یوسف: 32). این آیه حاوى چندین نکته سیاسى است: ↩️1- به افتادن انسان صالحى همچون یوسف زنگ خطر فرو ریختن همه ارزشهاى اخلاقى در چنین جامعه‏اى است. زندانها میزان ‏الحراره جامعه‏ اند. براى این که بدانى جامعه‏اى بیمار است یا سالم، به زندانهاى آن بنگر. زندانها آینه صادق جامعه و نظام سیاسى خود هستند. براى آزمودن سلامت یک نظام سیاسى قبل از هر چیز باید دید آن نظام چه کسى را زندانى مى‏کند. ↩️2 - ملکه مصر به یک قاعده کلى که در همه نظامهاى استبدادى و طاغوتى جارى است، اشاره مى‏کند: «اگر آنچه او را امر کرده‏ام انجام ندهد، حتماً به زندانش مى‏افکنم و خوارش مى‏کنم»؛ یا اطاعت محض از حاکمیت یا به زندان افتادن. 🔻موسى کلیم ‏اللَّه نیز از سوى فرعون تهدید مى ‏شود. فرعون عاجز از پاسخ به ادله موسى او را تهدید مى‏کند: «اگر خدایى جز من اتخاذ کنى، حتماً از خواهى بود» 🌹 پیامبر اکرم ص در فهم صحیح این‏گونه آیات قاعده ‏اى کلى به دست داده است: 🔸 «من اُطاع مخلوقاً غیر طاعة اللَّه جل و عز فقد کفر و اتخذ الهاً من دون اللَّه» 👈بر اساس این قاعده عمیق نبوى اطاعت از آدمیان در باطل کفر است و از آن سو مردم را به اطاعت محض فرا خواندن خدایى کردن است. بر این اساس همه حکومتهاى استبدادى و طاغوتى به شیوه فرعون سلوک مى‏کنند و هر کس اوامر آنها را نپذیرد، و خدایگانى آنها را با تردید مواجه کند، جزایش زندان است. وقتى فردى به زندان افکنده مى‏شود یعنى وجود او تهدیدى براى جامعه است. 💫ادامه دارد. 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛