eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ از 👌ای کاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگی عاید ما میشد»(آرزوی منافقان) 💠وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً «73»نساء 🌱واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آن‌چنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مى‌رسيدم. 🔹پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ» 🔹به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مى‌دهند. «كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ» 🔹آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي‌ 🔹منافق، نان به نرخ روز مى‌خورد. هنگام ناگواريها مى‌گويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ» و هنگام فتح و غنيمت مى‌گويد: مى‌بوديم. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ» 🔹آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مى‌خواهد در بهره‌ها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ‌ 🔹در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فَوْزاً عَظِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعاً 🌱ای مسلمانان، سلاحتان را برگیرید (و با تمام توان آماده‌ی جهاد باشید) و گروه‌گروه یا جمعی (برای جهاد) بیرون روید. نساء - ۷۱ 🔷✨مانعی ندارد كه به هنگام ضرورت، در موقع نماز در ميدان جنگ سلاح خود را به زمين بگذاريد، ولی حذر يعنی مراقبت و آماده باش را از دست ندهيد!" اين آيه دستور جامع و همه جانبه‌ای به تمام مسلمانان، در همه قرون و اعصار، می‌دهد كه برای حفظ امنيت خود و دفاع از مرزهای خويش، دائما مراقب باشند، و يك نوع آماده باش مادی و معنوی به طور دائم بر اجتماع آنها حكومت كند. 🔷✨‏جالب اينكه معنی" حذر" بقدری وسيع است كه هر گونه وسيله مادی و معنوی را در بر می‌گيرد، از جمله اينكه مسلمانان بايد در هر زمان از موقعيت دشمن، و نوع سلاح، و روشهای جنگی، و ميزان آمادگی، و تعداد اسلحه و كارايی آنها با خبر باشند، زيرا تمام اين موضوعات در پيش گيری از خطر دشمن و حاصل شدن مفهوم" حذر" مؤثر است. ‏و از طرف ديگر برای دفاع از خويشتن نيز هر گونه آمادگی از نظر روانی و معنوی، و از نظر بسيج منابع فرهنگی، اقتصادی و انسانی، و همچنين استفاده از كاملترين نوع سلاح زمان و طرز بكار گرفتن آن را فراهم سازند. 👌‏مسلما اگر مسلمانان همين يك آيه را در زندگی خود پياده كرده بودند در طول تاريخ پر ماجرای خويش هرگز گرفتار شكست و ناكامی نمی‌شدند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آخر سوره شعرا ۱- در قرآن ۴ بار كلمه شاعر استفاده شده است كه همه مرتبط با پيامبر اسلام هستند. حال انكه ساير تهمت هاي ساحر و مجنون و .. براي انبياي قبل هم بكار رفته است.كه نشانگر اهمیت زياد شاعران و شعر سرايي در باورهاي اعراب معاصر پيامبر میباشد. در سوره طور از قول مشركان بيان شده است:ام يقولون شاعر و سپس در سوره حاقه اين اتهام رد شده است: وما هو بقول شاعر در سوره صافات مجددا از قول مخالفان اين اتهام تكرار ميشود اما صفت مجنون نيز به شاعر اضافه شده است:و يقولون ائنا لتاركوا الهتنا لشاعر مجنون كه ميتواند دلالت بر نوعي از شاعران باشد كه به باور مردم ان زمان با جنيان ارتباط داشته و از آنها القائاتي دريافت مي كردند.در سوره انبيا هم چند اتهام مشركان به پيامبر مطرح شده است:بل قالوا اضغاث احلام بل افتراه بل هو شاعر فلياتنا بايه كما ارسال الاولون به نظر ميرسد آيات انتهاي سوره شعرا پاسخ اتهام مشركان در سوره صافات (شاعر مجنون) باشد ابتدا در آيات ۲۱۲-۲۱۰ اين مطلب كه اصولا شياطين و جنيان قادر يا مجاز به شنيدن اخبار آسمانی و آوردن آيات وحی باشند،نفی شده است. سپس در آيات ۲۲۱ به بعد بر اينكه پيامبر از سنخ افرادی نيست كه شياطين بر او القا كنند تمركز دارد. با بيان اين سئوال كه به شما خبر دهم شياطين برچه كسي نازل ميشوند و بيان پاسخ "افاك اثيم"،پيامبر را از دايره افراد دريافت كننده القائات شياطين خارج ساخته است.سپس اتهام شاعر بودن را از پيامبر نفي ميكند.چرا كه پيروان شعرا بویژه شعرای مرتبط با جنیان ،افرادي هستند كه گمراه اند. آنها در كارها و باورهاي خود سرگردانند و انچه ميگويند عمل نمي كنند و حال آنكه پيامبر اين گونه نيست. لذا قرآن قطعا وحی خدا بر پيامبر است نه القائات شياطين و خيالات شاعرانه. تبصره : در آیه ۲۲۴ برخي مترجمین،یلقون السمع را به القای مسموعات خود ترجمه کرده اند اما با توجه به کاربرد دیگر القای سمع در سوره قاف به معناي گوش دادن، و نیز توجه به معنای القا که در مقابل قراردادن است،در اینجا هم معنای گوش دادن درست است. ۲- اولین کاربرد لفظ توکل بر خدا ۳- ترکیب افاک اثیم در دوجای قران بکار رفته است:اولی در سوره شعرا،دیگری در سوره جاثیه ویل لکل افاک اثیم ۴- ارتباط آیه معروف و انذر عشیزتک الاقربین با آیات قبل و بعدش(نفی نزول قران توسط شاطین) چیست؟ دو احتمال میتوان مطرح نمود : 👈🏻اول اینکه این مجموعه از ایات بطور جداگانه نازل شده است. بنا به نقل مشهور تاریخی این ایات مرتبط با واقعه یوم الدار و دعوت پیامبر از خویشان نزدیک خود برای انذار و دعوت انها به اسلام در سال سوم بعثت نازل شده است. 👈🏻دوم اینکه این آیات در ادامه آیات قبل و پیوسته با انها باشد. در این صورت میتوان این فرض را نمود که اتهام های شاعر بودن پیامبر و القائات جنیان بودن قرآن، توسط فرد یا افرادی از نزدیکان پیامبر اغاز شده یا مرتبا تکرار میشده و خداوند با نفی این اتهامات به پیامبر دستور میدهد که همان ها را انذار کن و نگران نباش و بر خدا توکل کن. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت پنجم : 👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 🌐2⃣_ ، : 💢👈آیا قرآن کریم، زندان را به عنوان یکى از مجازاتهاى شرعى به رسمیت شناخته است؟ تفحص در آیات قرآن و تفاسیر و همچنین کتب فقهى نشان‏ مى‏دهد که از جانب برخى مفسران و فقیهان حداکثر چهار آیه مجازات شرعى زندان استظهار شده است. حال باید دید که قول این دسته از عالمان در مقایسه با قول مشهور محلى اعتبار دارد و آیا مى‏توان با حدس این دسته از عالمان موافق بود؟❓ ↩️آیه اول: جزاى محارب: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَاداً أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِنْ خِلاَفٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ... (مائده: 33) محارب کسى است که مسلحانه در جامعه ارعاب مى‏کند و مخل امنیت عمومى و مفسد فى‏الارض است. چهار مجازات براى تعیین شده است. درباره مجازات چهارم (ینفوا من الارض) دو قول است؛ یکى تبعید به شهر دیگر به مدت حداکثر یک سال و دیگر کردن تا هنگام توبه یا مرگ. قول مشهور و روایات متعدده و ظاهر آیه بر قول اول دلالت مى‏کند ولى در مقابل دو روایت به قول دوم اشاره مى‏کند و برخى از فقهاى شیعه نیز به نظر دوم گراییده‏اند. ↩️آیه دوم، مجازات : وَاللَّاتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِسَائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنکُمْ فَإِن شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّى‏ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً (نساء: 15). در خصوص این آیه مباحث مختلفى مطرح شده است. اجمالاً مى‏توان گفت که اکثر قریب به اتفاق علماى امامیه معتقدند که اولاً مراد از فاحشه در آیه مورد بحث زنا است، ثانیاً در زمان نزول آیه، مجازات امساک در بیوت از حدود امضایى (و نه تأسیسى) شرع محسوب مى‏شده است و ثالثاً مجازات تازیانه براى زانى و زانیه (نور: 2) همان سبیل معهود در ذیل آیه فوق است و رابعاً با نزول دومین آیه سوره، ایه فوق نسخ شده است. ↩️آیه سوم، حبس شهود تا وقت نماز عصر: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَیْنِکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنکُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَیْرِکُمْ... تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلاَةِ فَیُقْسِمَانِ باللَّهِ...(مائده: 106). چنان که واضح است حبس در آیه به منعاى زندان افکندن نیست، بلکه به معناى نگاه داشتن براى قسم یاد کردن است. ↩️آیه چهارم، مجازات : فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ (توبه: 5). 🔻👈آیه مربوط به احکام جهاد است و «خذوهم» دال بر لزوم اسارت است و کلمه اسارت در عرف حقوقى و شرعى، با حکم زندان تفاوت دارد. «احصروهم» هم هیچ دلالتى بر به زندان افکندن نمى‏کند و دال بر محاصره در جهاد ابتدایى است. 💫ادامه دارد 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. امام علی علیه السلام: 🤲اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی خدایا بر من ببخش آنچه را که با زبانم به تو نزدیک شدم و دلم با آن مخالفت نمود از خطبه ۷۸ نهج البلاغه 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 75 تا 79 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً 🌱چه شده که در راه خدا و (برای نجات) مردان و زنان و کودکان (مسلمان) که به سبب ضعف و فقرشان (از طرف کافران) تحت فشار قرار دارند، نمی‌جنگید؟؛ همانان که می‌گویند: «پروردگارا، ما را از این شهر که مردمش ستم‌کارند، خارج کن و از نزد خود برایمان سرپرستی قرار ده و از نزد خود برایمان یاوری قرار ده.» نساء - ۷۵ 💬نڪات🔻 🔷✨جهاد اسلامی همانطور كه قبلا هم اشاره شد برای بدست آوردن مال و مقام و يا منابع طبيعی و مواد خام كشورهای ديگر نيست، برای تحصيل بازار مصرف، و يا تحميل عقيده و سياست نمی‌باشد، بلكه تنها برای نشر اصول فضيلت و ايمان و دفاع از ستم ديدگان و زنان و مردان بال و پرشكسته و كودكان محروم و ستم ديده است و به اين ترتيب جهاد دو هدف جامع دارد كه در آيه فوق به آن اشاره شده يكی" هدف الهی" و ديگری" هدف انسانی" و اين دو در حقيقت از يكديگر جدا نيستند و به يك واقعيت باز می‌گردند. ‏ 🔷✨ از نظر اسلام محيطی قابل زيست است كه بتوان در آن آزادانه به‌ عقيده صحيح خود عمل نمود، اما محيطی كه خفقان آن را فرا گرفته و حتی انسان آزاد نيست بگويد مسلمانم، قابل زيست نمی‌باشد، و افراد با ايمان آرزو می‌كنند كه از چنين محيطی خارج شوند، زيرا چنين محيطی مركز فعاليت ستمگران است. ‏قابل توجه اينكه" مكه" هم شهر بسيار مقدس و هم وطن اصلی مهاجران بود در عين حال وضع خفقان بار آن سبب شد كه از خدای خود بخواهند از آنجا بيرون روند. ‏ 🔷✨در ذيل آيه فوق چنين می‌خوانيم مسلمانانی كه در چنگال دشمن گرفتار بوده‌اند برای نجات خويش نخست تقاضای ولی از جانب خداوند كرده‌اند و سپس نصير برای نجات از چنگال ظالمان قبل از هر چيز وجود" رهبر" و سرپرست لايق و دلسوز لازم است و سپس يار و ياور و نفرات كافی، بنا بر اين وجود يار و ياور هر چند فراوان باشد بدون استفاده از يك رهبری صحيح بی‌نتيجه است. ‏ 🔷✨افراد با ايمان همه چيز را از خدا می‌خواهند و دست نياز به سوی غير او دراز نمی‌كنند و حتی اگر تقاضای ولی و ياور می‌نمايند از او می‌خواهند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً 🌱‏كسانی كه ايمان آورده‌اند، در راه خدا جهاد می‌كنند و كسانی كه كافر شده‌اند در راه طاغوت می‌جنگند. پس با دوستان و ياران شيطان بجنگيد (و بيم نداشته باشيد) زيرا حيله‌ی شيطان ضعيف است. نساء - ۷۶ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏گرچه نيرنگ‌های شيطانی كفّار بزرگ است، «وَ مَكَرُوا مَكْراً كُبَّاراً» و نزديك است كوهها از مكر كفّار، از جا كنده شود، «وَ إِنْ كانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ» ولی در برابر اراده‌ی خداوند، سست و ضعيف است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹لازمه‌ی ايمان، جهاد با كفّار است. «الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ» ‏🔹جهاد اسلامی، در راه خدا و برای حفظ دين خداست، نه كشورگشايی يا انتقام‌گيری. «يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» ‏🔹جامعه‌ی الهی و غير الهی را از نوع درگيری‌هايشان می‌توان شناخت. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ، فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ» ‏🔹درگيری و تضاد هميشه بوده وهست، ولی در چه راهی وبرای چه هدفی؟ فِي سَبِيلِ اللَّهِ‌ ... ‏🔹مثلث كفر، طاغوت وشيطان، اتحاد محكمی دارند. «كَفَرُوا، بِالطَّاغُوتِ‌، الشَّيْطانُ» ‏🔹گرچه دشمنان نقشه‌ها دارند، ولی نترسيد، كه نقشه‌هايشان ضعيف است. «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً» ‏🔹پايان خط طاغوت و راه شيطان، ناكامی است. «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹مرور عصاره فرازها ◀️عصاره فراز آیات ۶-۱ : ای پیامبر این قرآن نشانه هایی روشنگر است.اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو برمی گردانند (و درخواست نشانه جدید بهانه است) خودت را بخاطر ایمان نیاوردن انها اذیت نکن. ◀️عصاره فراز آیات ۹-۷ : آفرینش زوجهای مختلف در زمین،نشانه و ایتی از پرودگار است .اما اکثرشان ایمان نمی اورند. ◀️عصاره فراز آیات ۶۸-۱۰ : موسی هم، بامر رب العالمین رسالتش را ابلاغ و فرعون را به توحید و رها نمودن بنی اسراییل دعوت کرد اما علیرغم اتیان معجزات، او را ساحر و مجنون خواندند و ایمان نیاوردند و سرانجام، پرودگار عزیز رحیم،فرعون و سپاهش را در حال تعقیب موسی و پیروانش، غرق کرد.. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند. ◀️عصاره فراز آیات ۱۰۴-۶۹ : قوم ابراهیم هم دعوت و استدلال ابراهیم برای ترک پرستش بتان بی خاصیت بجای رب العالمین را به بهانه تبعیت از اجدادشان نپذیرفتند.آنها در قیامت به همراه معبودان بی قدرت خود و سایر گمراهان ،محکوم به افکندن در اتش هستند . این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند ◀️سیاق آیات ۱۰۵-۹۱ : سرنوشت تک تک اقوام قبلی که رسولانشان را تکذیب کرده و دعوت انها به پروا از خداوند رانادیده گرفته و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند،نشانه و عبرت است. اما اینها(مخاطبان پیامبر) اکثرشان بازهم ایمان نمی اورند. ◀️عصاره فراز آیات ۱۹۹-۱۹۲ : قرآن نازل شده از جانب رب العالمین و به زبان اینها یعنی عربی است.ذکر خبر قران در کتب پیشین و شناخت علمای بنی اسراییل از ان هم ایه و نشانه ای است . اما باز هم ایمان نمی آورند. ◀️عصاره فراز آیات ۲۰۹-۲۰۰ : علیرغم ارسال منذر و ارایه تذکرات، مجرمین ایمان نمی آورند اما هنگام مشاهده عذاب ، پشیمان شده و خواستار مهلت دوباره هستند. ◀️عصاره فراز آیات ۲۲۷-۲۱۰ : قرآن توسط شیاطین نازل نشده و محمد ص نیز شاعر و مرتبط با جنیان نیست. ای پیامبر با توکل بر خدای عزیز رحیم خویشاوندان خود را هم انذار کن ✅ درس سوره شعرا : ای پیامبر این قران که از جانب رب العالمین برتو نازل شده،نشانه هایی روشن است. سرنوشت اقوام قبلی که رسولانشان را تکذیب کرده و دعوت انها به پروا از الله رانادیده گرفته و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند،نیز نشانه و عبرت است. اما اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو برمیگردانند .خودت را از ایمان نیاوردن انها اذیت نکن.و با توکل برخدا خویشانت را هم انذار کن. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت ششم : 👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. ↩️3. : ، است. 🌐👈 خداوند در دو موضع از قرآن کریم از جهنم به حصیر و سجین تعبیر کرده است. ♦️کَلَّا إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِی سِجّینٍ * وَمَا أَدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ * کِتَابٌ مَرْقُومٌ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (مطففین: 7 - 10)؛ ♦️ وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْکَافِرِینَ حَصِیراً(اسراء: 8). از ماده حصر به معناى حبس است. ⭕️سجین مبالغه ازسجن است به معناى . ♦️ چيزي‌ است‌ كه‌ هر كه‌ داخل‌ آن‌ مي‌شود يا بسيار طولاني‌ در آن‌ محبوس‌ مي‌شود. كتاب‌ مورد اشاره‌ آيه‌ قضاي‌ محتوم‌ است‌. اين‌ مقتضاي‌ تدبر در آيات‌ چهارگانه‌ با مقايسه‌ با ديگر آيات‌ است‌. 👈هرچند اقوال‌ ديگري‌ نيز در مورد آيات‌ مورد بحث‌ در كتب‌ تفسير ديده‌ مي‌شود ازجمله‌: كتاب‌ جامعي‌ است‌ كه‌ نامه‌ عمل‌ بدكاران‌ در آن‌ گرد آمده‌ و محتويات‌ آن‌ سبب‌ زنداني‌‌شدن‌ فاجران‌ در جهنم‌ مي‌شود، ديگر اينكه‌ مراد از سِجّين‌ طبقه‌ هفتم‌ زمين‌ و محلّي‌ در جهنّم‌ است‌. از بهشت‌ اخروي‌ كسي‌ نمي‌گريزد، ابواب‌ بهشت‌ براي‌ اين‌ است‌ كه‌ غير مستحقين‌ به‌ آن‌ داخل‌ نشوند. اما جهنم‌ زنداني‌ است‌ كه‌ جزاي‌ اعمال‌ بدكاران‌ در آخرت‌ است 💢نتیجه بحث 💢👈اكنون‌ با توجه‌ به‌ بررسي‌ فوق‌ مي‌توان‌ سؤالات‌ آغاز مقاله‌ را به‌ اجمال‌ چنين‌ پاسخ‌ گفت‌: ↩️۱. زندان‌ به‌عنوان‌ مستند قرآني‌ ندارد. جرايمي‌ كه‌ به‌‌لحاظ‌ ديني‌ مجازاتشان‌ زندان‌ تعيين‌ شده‌ است‌، مستفاد از روايات‌ است‌ (كه‌ خارج‌ از بحث‌ اين‌ مقاله‌ و موضوع‌ مقاله‌اي‌ مستقل‌ است‌).از چهار آيه‌اي‌ كه‌ به‌ بحث‌ زندان‌ مرتبط‌ است‌، كه‌ مرتكب‌ قتل‌ و سرقت‌ نشده‌است‌ به‌ نظر مشهور تبعيد است‌ نه‌ حبس‌، در خانه‌ به‌ آيه‌ جَلد منسوخ‌ شده‌ است‌، مراد از حبس‌ شهود تا وقت‌ نماز عصر به‌ زندان‌‌افكندن‌ نيست‌، نگهداشتن‌ است‌، ازجمله‌ مجازات‌هاي‌ كافر حربي‌ اسارت‌ است‌ كه‌ با زندان‌ به‌‌لحاظ‌ حقوقي‌ و شرعي‌ متفاوت‌ است‌. ↩️۲. قرآن‌ كريم‌ تنها در دو موضع‌ بحث‌ زندان‌ در دنيا را مطرح‌ كرده‌ است‌: يكي‌ تهديد موسي‌(ع)‌ از جانب‌ فرعون‌، و ديگري‌ قصه‌ حضرت‌ يوسف‌(ع)‌. يوسف‌ صديق‌ زنداني‌ است‌. ↩️۳. در قرآن‌، زندان‌ و عليه‌ معرفي‌ شده‌ است‌. زندانيان‌ و تهديدشده‌هاي‌ به‌ زندان‌ در قرآن‌ دو پيامبرند و هر دو در مصر، آنكه‌ به‌ زندان‌ تهديد مي‌كند فرعون‌ است‌ و آن‌ كه‌ به‌ زندان‌ مي‌افكند عزيز مصر است. ↩️۴. زنداني‌ اسوه‌ قرآني‌ بيگناه‌ است‌ و با آگاهي‌ و اختيار زندان‌ را بر ارتكاب‌ معصيت‌ و اطاعت‌ از حاكميت‌ منحرف‌ برگزيده‌ است‌. او به‌‌خاطر‌ دين‌ خدا و احياي‌ حقّ‌ رنج‌ زندان‌ را به‌ جان‌ خريد و آزادي‌اش‌ از بند را نيز احسان‌ الهي‌ مي‌داند. ↩️۵. يوسف‌(ع)‌ زندان‌ را «قبرستان‌ زندگان‌» مي‌خواند. بدخواهان‌، با به‌ زندان‌‌افكندن‌ يوسف‌ خواستند كه‌ نام‌ او از يادها برود و راه‌ او فراموش‌ شود، اما خداوند بلاي‌ زندان‌ را وسيلۀ نيل‌ او به‌ عزّت‌ و اقتدار در دنيا و اجر و ثواب‌ در آخرت‌ قرار داد. ↩️۶. بدخواه‌ در است‌. 🖋محسن کدیور 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💞السَّلامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ، 🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، 🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، 🌱 السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، 🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، 🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، 🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِين تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ 💫سلام بر تو هنگامی‌که بر می‌خیزی، 💫سلام بر تو زمانی که می‌نشینی، 💫سلام بر تو وقتی که می‌خوانی و بیان می‌کنی، سلام بر تو هنگامی‌که نماز می‌خوانی و قنوت بجا می‌آوری، 💫سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود می‌نمایی، سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر می‌گویی 💫سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار می‌نمایی 📜زیارت آل یس کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا