eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت فريضه 💠فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً۱ وَ عَلی‌ جُنُوبِكُمْ‌103/نساء 🔷✨منظور از ياد خدا در حال قيام و قعود و بر پهلو خوابيدن، ممكن است همان حالات استراحت در فاصله‌هايی كه در ميدان جنگ واقع می‌شود باشد و نيز ممكن است به معنی حالات مختلف جنگی كه سربازان گاهی در حال ايستادن و زمانی نشستن و زمانی به پهلو خوابيدن، سلاحهای مختلف جنگی از جمله وسيله تيراندازی را بكار می‌برند، بوده باشد. 👈 ‏آيه فوق در حقيقت اشاره به يك دستور مهم اسلامی است، كه معنی نماز خواندن در اوقات معين اين نيست كه در ساير حالات انسان از خدا غافل بماند بلكه، نماز يك دستور انضباطی است كه روح توجه به پروردگار را در انسان زنده می‌كند و ميتواند در فواصل نمازها خدا را به خاطر داشته باشد خواه در ميدان جنگ باشد و خواه در غير ميدان جنگ. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً ۱۰۴/نساء 🌱‏و در تعقيب دشمن سستی نكنيد، اگر شما رنج می‌كشيد، همانا آنان نيز همان گونه كه شما رنج می‌بريد رنج می‌برند، در حالی كه شما چيزی (امدادهای غيبی و بهشت) از خداوند اميد داريد كه آنان اميد ندارند، و خداوند دانا و حكيم است. 💬‌‏پيام‌ها🔻 ‏🔹مسلمانان بايد روحيّه‌ی قوی داشته باشند و شكست‌های موردی (مثل احد) آنان را سست نكند. «وَ لا تَهِنُوا» ‏🔹به جای موضع تدافعی، در تعقيب دشمن و در حالت تهاجمی باشيد. «لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ» 🔹از عوامل روحيّه گرفتن مؤمنان، مقايسه‌ی دردهای خود با رنج ديگران و اميد و توجّه به امدادهای الهی و آگاهی اوست. «فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ» ‏🔹با همه‌ی آسيب‌ها و تلخی‌های جنگ، شما پيروزيد، چون اميد به الطاف الهی داريد. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ» ‏🔹مسلمانان، اميدهای گونه‌گون از خدا دارند. اميد به امدادهای غيبی، پيروزی، مرعوب شدن دشمن، پاداش‌های معنوی و امثال آن. (مورد اميد در آيه ذكر نشده و هر اميدی را شامل می‌شود). «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ» ‏🔹اميد، بزرگ‌ترين اهرم حركت و سرمايه‌ی روحی رزمنده است. يا شهادت و سعادت، يا پيروزی. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ» ‏🔹رنج و مشقّت مؤمنان در جنگ‌ها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگيری نمی‌كند. «عَلِيماً حَكِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۲۲۷ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ مگر کسانی [=شاعرانی] که ايمان آورده و کارهای شايسته انجام دهند و خدا را بسيار ياد کنند و پس از آنکه [مردم] مورد ستم واقع شدند [با هنر حماسی خود]، ياری [ملت را] برانگيزند. ۱۱۴ و به زودی ستمگران خواهند فهميد به کدام بازگشتگاه برمي‌گردند. ۱۱۵ __ ۱۱۴- استثنای مورد نظر، شامل شاعران متعهد و شعر دوستان مسئولی مي‌شود که اولاً هدفدار و اهل عمل‌اند، يعنی ايمان به خدا دارند و کار شايسته مي‌کنند، ثانياً قريحه شاعری و قدرت کلام را به مثابه حربه‌ای عليه ستمگران به کار مي‌گيرند و مردم را با اشعار حماسی و احساسی خود در دفاع از حق و ياری مظلومان برمي‌انگيزد. ۱۱۵- آخرين جمله اين سوره، در جمع‌بندی بخش تاريخی آن، که هشتاد درصد سوره را تشکيل داده و سرنوشت هفت پيامبر و پيروانشان را در برابر فرعون‌های زمانه را شرح مي‌دهد، تهديدی برای ستمگران گذشته و حال به شمار مي‌رود که به زودی در دنيا، يا قيامت، خواهند فهميد چگونه وضعيتشان زير و رو و منقلب خواهد شد. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦مجازات : 🛑قسمت یازدهم: 🌐💢 💢👈از مجموع مسايلي كه در ابواب مختلف فقه اسلامي در مورد احكام و حقوق زندانيان مطرح شده و از لابلاي روايات و سيره و رفتار معصومين بدست مي آيد اين است كه: مراعات حال زندانيان در نيازهاي مادي و معنوي و كوشش براي آزادي آنان و نيز همت در گماشتن به ايجاد در تسهيلات و امكانات براي آنان در حدي كه به هدف كيفري زندان خدشه وارد نكند، واجب است و لذا در چهار محور و موضوع به بحث مي پردازيم: 1⃣1. و دقت در : 🔻👌با توجه به اينكه در همه عصرها، ، زير نظر قوه قضاييه قرار داشته است، از اين رو فقها اسلام در مبحث (آداب قضاء) ذكر كرده اند كه از جمله وظايف اوليه هر قاضي كه نخستين بار به قضاوت منصوب مي شود اين است كه در مورد زندانياني كه به حكم قاضي قبل محكوم و زنداني شده اند، توجه درباره آنان دقت كند تا با رسيدگي او در زندان بماند، بيشترين فقهاء شيعه و سني به اين مطلب تصريح كرده اند. 2⃣2. : 🔻بر امام مسلمين واجب است كه نيازمندي هاي زندانيان در زمينه هاي مادي و معيشتي مثل خوراك، دارو، هواي پاك، پوشاك تابستاني و زمستاني و ديگر نيازمنديها و تسهيلات لازم را فراهم آورد. (شيوه خلفا بر بوده كه نيازمند يهاي زندانيان مانند تغذيه مناسب و پوشاك تابستاني و زمستاني را فراهم مي آوردند نخستين كسي كه به اين عمل اقدام كرد علي ابن ابيطالب (ع) بود و سپس خلفا بعدي به اين شيوه ادامه دارند.) 📚💢در كتاب چنين آمده است: ساختمان زندان بايد به گونه اي باشد كه باد خور و هوا خور باشد و از گرما و سرما، حفظ كند و آسايش طبيعي را براي زندانيان فراهم آورد. از جمله امور مهمي كه بايد به آنان توجه داشت اين است كه: (زني كه از همسرش به علي شكايت كرد و آن حضرت دستور زنداني شدن آن مرد را صادر كرد... آن مرد گفت زنم را نيز با زنداني كن! حضرت فرمود اين حق توست! و به زن فرمود همراه او برو. (مباني به نقل از مستدرك الوسايل =ج 2/497 باب 6 حديث 3) 3⃣3. در صورت كوتاهي و زياده روي: 💢👈اگر در و تامين نيازمنديهاي ضروري زندان مثل خوراك، دارو بهداشت و... كوتاهي كند و در اثر اين كوتاهي زنداني بميرد و يا بيمار شود، در اين صورت شرعا مسيول مربوطه ضامن است و بايد قصاص شود و يا اينكه در صورت عمدي نبودن اين كوتاهي، ديه او را بپردازد و در اين مورد فقها شيعه و سني سخنان زيادي دارند كه از نقل آنها خودداري ميشود 💫ادامه دارد. 🔏از مقاله زندان در اسلام و سير تحول آن 🖋سیداحمد دلفروز کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، ای آنکه گرهِ کار‌های فرو بسته به سر انگشت تو گشوده می‌شود، از دعای هفتم صحیفه سجادیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 106 تا 113 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ جادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً 🌱‏هان شما همانها هستيد كه در زندگی دنيا از ايشان (خائنان) جانبداری كرديد، پس چه كسی در روز قيامت در برابر خداوند از آنان جانبداری خواهد كرد؟ يا چه كسی (در آن روز،) وكيل و مدافع آنان خواهد شد؟ ‏نساء- ۱۰۹ 💬‏نكته‌ها🔻 ‏در سه آيه ۱۰۷ تا ۱۰۹، به سه گروه سه هشدار داده شده است: ‏به قاضی می‌گويد: مواظب باش از مرز حقّ تجاوز نكنی. «بِما أَراكَ اللَّهُ» ‏به خائن می‌گويد: خدا ناظر كار توست. «هُوَ مَعَهُمْ» ‏به مدافع خائن می‌گويد: تلاش شما به درد قيامت نمی‌خورد. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ خائنان، به حاميان امروز خود دلخوش نباشند كه فردايی هست. همه‌ی حمايت‌ها از خائنان، موقّت و زودگذر است. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» ‏2⃣ حكم دادگاه در دنيا نافذ است، ولی مجرم، حساب كار خود را برای قيامت بكند كه آن روز تنهاست. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» ‏3⃣ وكيل مدافع خائن نشويم و فريب حقّ الوكاله‌ی او را نخوريم. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ» ‏4⃣ مظلومانی كه در دنيا نتوانند حقّشان را بگيرند، دلگرم باشند كه در قيامت، پشتيبان دارند و به حساب ظالم رسيدگی می‌شود. فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ‌ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جنايت 💠وَ مَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً 🌱و هر کس مرتکب گناهی غیرعمدی یا عمدی شود، سپس آن را به (فرد) بی‌گناهی نسبت دهد، بی‌شک (بار) تهمت(ناروا) و گناهی آشکار را بر دوش کشیده است. نساء - ۱۱۲ 🔷✨‏تهمت زدن به بی‌گناه از زشتترين كارهايی است كه اسلام آن را به شدت محكوم ساخته است، آيه فوق و روايات متعدد اسلامی كه در باره اين موضوع وارد شده نظر اسلام را در اين زمينه روشن می‌سازد، امام صادق ع از حكيمی چنين نقل می‌كند: ‏البهتان علی البرئ اثقل من جبال راسيات‌ ‏:" تهمت زدن به بی‌گناه از كوه‌های عظيم نيز سنگين‌تر است"! 👈 تهمت زدن به افراد بی‌گناه با روح ايمان سازگار نيست 🔷✨در حقيقت رواج اين كار ناجوانمردانه در يك محيط، سبب به هم ريختن نظام و عدالت اجتماعی و آلوده شدن حق به باطل و گرفتار شدن بی‌گناه و تبرئه گنهكار و از ميان رفتن اعتماد عمومی می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا ✅ بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب در ايه نزل به الروح الامين على قلبك و مراد از قلب در كلام خداى تعالى هر جا كه به كار رفته آن حقيقتى است از انسان كه ادراك و شعور را به آن نسبت مى دهند، نه قلب صنوبرى شكل ، كه در سمت چپ سينه قرار گرفته است ، و يكى از اعضاى رئيسه بدن آدمى است ، به شهادت آياتى از قرآن كريم كه ذيلا خاطرنشان مى شود. در سوره احزاب قلب را عبارت دانسته از آن چيزى كه در هنگام مرگ به گلوگاه مى رسد و مى فرمايد: ((و بلغت القلوب الحناجر)) كه معلوم است مراد از آن ، جان آدمى است . و در سوره بقره آن را عبارت دانسته از چيزى كه متصف به گناه و ثواب مى شود. و فرموده : ((فانه آثم قلبه )) و معلوم است كه عضو صنوبرى شكل گناه نمى كند، پس مراد از آن همان جان و نفس آدمى است . و شايد وجه اينكه در جمله ((نزل به الروح الامين على قلبك )) پاى قلب را به ميان آورد و نفرمود: ((روح الامين آن را بر تو نازل كرد)) اشاره به اين باشد كه : رسول خدا چگونه وحى و قرآن نازل را تلقى مى كرده ؟ و از آن جناب آن چيزى كه وحى را از روح مى گرفته نفس او بوده ، نه مثلا دست او، يا ساير حواس ظاهرى اش ، كه در امور جزئى به كار بسته مى شود. پس رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در حينى كه به وى وحى مى شد، هم مى ديد و هم مى شنيد، اما بدون اينكه دو حس بينايى و شنوايى اش ‍ به كار بيفتد، همچنان كه در روايت آمده ، كه حالتى شبيه به بيهوشى به آن جناب دست مى داد، كه آن را به ((رحاء الوحى )) نام نهاده بودند. پس آن جناب همانطور كه ما شخصى را مى بينيم و صدايش را مى شنويم ، فرشته وحى را مى ديد و صدايش را مى شنيد، اما بدون اينكه دو حاسه بينايى و شنوايى مادى خود را چون ما به كار بگيرد. و اگر رؤيت او و شنيدنش در حال وحى عين ديدن و شنيدن ما مى بود، بايستى آنچه مى ديده و مى شنيده ميان او و ساير مردم مشترك باشد و خلاصه اصحابش هم فرشته وحى را ببينند و صدايش را بشنوند و حال آنكه نقل قطعى اين معنا را تكذيب كرده و حالت وحى بسيارى از آن جناب سراغ داده كه در بين جمعيت به وى دست داده و جمعيتى كه پيرامونش بوده اند هيچ چيزى احساس نمى كرده اند، نه صداى پايى ، نه شخصى و نه صداى سخنى كه به وى القاء مى شده است . اين را هم نمى توانيم بگوييم كه ممكن است خداى تعالى در آن حال در حاسه جمعيت تصرف مى كرده و نمى گذاشته كه آنچه را او مى ديده ايشان ببينند و آنچه را او مى شنيده بشنوند و خلاصه امور غيبى همه از اين جهت غيبند كه خدا در حواس ما تصرف كرده ، كه نمى توانيم آنها را درك كنيم . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۵۰ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦مجازات : 🛑قسمت دوازدهم: 4⃣ و مذهبي : 💢👈در كتاب: (احكام السجون) چنين مي گويد: روايات و گزارشهاي تاريخي كه خوانندگان مي توانند آنها را در كتابهاي تاريخ، ادبيات، سيره و كتب فقهي، ملاحظه كنند، مجموعا بر اين دلالت دارند كه: عبادتهاي ديني، آداب و تهذيب نفس و آموزشهاي قرآن و نيز مطالعه و تحقيق، در زندانهاي (نافع و مخيس) مورد رعايت و معمول بوده است. ... امير المومنين كساني را كه در انجام وظايف ديني سستي و اهمال به خرج مي دادند، حزير مي نمود. با اين حال آنان را مشمول رأفت خود قرار مي دادند. در پرتو اين اقدامات آن حضرت است كه فقها تجويز كرده اند كه زنداني را به خاطر تشيع جنازه نزديكانش از زندان بيرون آورند و يا در نماز عيدين (اعياد فطر و قربان) و نماز جمعه حاضر نمايند. و چنانچه زنداني بيمار شد و پرستاري در زندان براي او پيدا نشد و مرخصي خطرناك باشد،او را در خانه اش معالجه نمايند. ♦️📖صاحب كتاب: احكام السجون ص 276 به نقل از دكتر عطيه مصطفي مشرفة مي گويد: 🔻نخستين كسي كه از خلفا راشدين در مورد خوراك و پوشاك تابستاني و زمستاني زندانيان مقرراتي وضع كرد و اهتمام به خرج داد، امام علي (ع) بوده است.چنانچه زنداني صاحب مال و ثروت بود احتياجات او را از مال خودش تامين مي كرد و در غير اين صورت از بيت المال براي او خرج مي نمود تا شر او را از سر مردم كم و كوتاه كند. سپس ايشان به نقل از كتاب ديگري چنين ادامه مي دهد: در حديث ديدم علي مرتب از زندانها بازديد مي كرد و از احوال زندانيان، جستجو مي نمود و اين سيره و روش علي (ع) در مورد زندانيان پايه اي شد كه ايمه (ع) و فقها طبق آن پايه گذاري كردند و لذا مرحوم شيخ حر عاملي در كتاب وسايل الشيعه (يكي از منابع معتبر و مهم حديثي و فقهي شيعه) ج 5 ص 36 با سند خودش از امام صادق (ع) نقل مي كند: بر امام واجب است كه زندانيان را ذزر روزهاي جمعه و عيد از زندان بيرون آورد و به نماز بفرستد و بعد از پايان نماز دوباره به زندان بازگرداند. سپس ايشان در ادامه چنين آورده است كه: 💢👈واجب است رفتار با پسنديده باشد و نيز از آنان نهي شده است (مگر اينكه بيم فرار در بين باشد) همچنين نبايد آنان را مورد ضرب قرار داد (مگر اينكه اجراي حد در مورد آنان مقرر شده باشد) در صورتي كه باشد بايد اجازه داد كه از زندان بيرون بيايد و با طرف دعوا مخامصه نمايد (تكليف خود را روشن كند) و اصولا كسي كه بين زنداني و حايل شود، گناهكار است. خصوصا با توجه به اين امر كه اسلام زندان را جز در حالات تفريز نمي پذيرد. در پايان صاحب كتاب مورد اشاره در ص 279 همان كتاب به نقل از لبن عابدين چنين مي نويسد: به زندانيان اجازه داده شود كه در خارج زندان، به كسب و كار مشغول شوند. يا بتوانند در تشيع جنازه خويشان دور و نزديك شركت كند. با توجه به مطالب ياد شده بايد در نظر داشت كه زندان از ديدگاه شريعت و_اسلام موضوعي است كه بايد در مورد آن دقت و عنايت بيشتري شود و در توجيح زندانيان و حال آنان و ريشه يابي انحرافاتشان كه موجب ارتكاب جرم و بزه گرديده، سعي و تلاش كارشناسانه به عمل آيد، تا زنداني دوباره با جرم و بزه جديد به زندان باز نگردد. 🔏از مقاله زندان در اسلام و سير تحول آن 🖋سیداحمد دلفروز 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا