#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_100
❇️ادای #شهادت واجب است و #کتمان و #تحریف آن ممنوع
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «135»نساء
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره بر پا دارندهى عدالت باشيد و براى خدا گواهى دهيد، گرچه به ضرر خودتان يا والدين و بستگان باشد. اگر (يكى از طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو هواى نفس نباشيد تا بتوانيد به عدالت رفتار كنيد. و اگر زبان بپيچانيد (و به ناحق گواهى دهيد) يا (از گواهى دادن به حقّ) اعراض كنيد، پس (بدانيد كه) خداوند به آنچه مىكنيد آگاه است.
1⃣ به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمهى ايمان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ» 2- قيام به عدالت، بايد خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» يعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل.
2⃣ عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمان نيز بايد مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ»
3⃣ عدالت بايد در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ»
4⃣ گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. كُونُوا ... شُهَداءَ لِلَّهِ
5⃣ ضوابط بر روابط مقدّم است. «وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ»
6⃣ رعايت مصالح خود و بستگان و فقرا، بايد تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ ...
7⃣ همه در برابر قانون مساويند. «غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً»
8⃣ پيروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فاميل و فقر و غنا نشانهى هوى پرستى است. «فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا»
9⃣ اداى شهادت واجب است وكتمان وتحريف آن ممنوع. «إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_100
❇️ تقویت #ایمان و #باورهای_دینی
💠يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً [136/نساء]
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبرش، و كتابى كه بر او نازل كرده، و كتب آسمانى كه پيش از آن فرستاده است، ايمان [واقعى] بياوريد. كسى كه خدا و فرشتگان او و كتابها و پيامبرانش و روز واپسين را انكار كند، در گمراهى دورى افتاده است.
🎙دکتر میرباقری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣7⃣ تدبر در سوره #شعرا
✅ نكات تفسيري سوره شعرا
آیه ۲۲ سوره شعراء ( صفحه ۳۶۸)
وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلىَّ اَنْ عَبَّدَتَّ بَنِىْ اِسْرائِيْلَ.
و اين چه نعمتى است كه بر من منّت مى گذارى در حالى كه فرزندان اسرائيل را به بندگى كشيده اى؟!
در تفسير اين آيه شريفه چهار نظر آمده است:
۱- به باور برخى، از آيه چنين دريافت مى گردد كه موسى به حق فرعون در مورد نگاهدارى او در خانه اش اعتراف مى كند و او را به باد نكوهش مى گيرد كه چرا فرزندان اسرائيل را به بند اسارت كشيده است؟
با اين بيان تفسير آيه اين مى شود كه: آيا اين نعمت است كه منّت آن را بر من مى گذارى كه فرزندان اسرائيل را به بردگى كشيده و مرا آزاد ساخته اى؟
۲- امّا از ديدگاه برخى ديگر موسى بدين وسيله منّت گذارى فرعون را انكار مى كند و مى گويد: آيا بر من منت مى گذارى كه مرا نگاهدارى كرده و تربيت نموده اى؟ با اين بيان روشنگرى مى كند كه با به اسارت كشيدن فرزندان اسرائيل خدمتى كه در حق من كرده اى بى فايده است.
۳- به باور پاره اى منظور اين است كه: اگر تو فرزندان اسرائيل را به اسارت نگرفته و حق حيات و امنيّت را از آنان سلب نكرده بودى و فرزندان آنان را نمى كشتى، مادرم نيازى نداشت كه مرا به دريا افكند، پس تو به خاطر چيزى بر من منت مى گذارى كه خود عامل آن گرفتارى بوده اى.
۴- و به باور پاره اى ديگر موسى مى خواهد خاطر نشان سازد كه تو هيچ حق منّت نهادن بر من ندارى، چرا كه اين مادرم و ديگر فرزندان اسرائيل بودند كه به دستور تو از من پرستارى و نگهدارى كردند، بنابراين آيا تو بر من منت مى گذارى كه بنى اسرائيل را به بردگى كشيده اى تا مرا نگهدارى و تربيت نمايند؟
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐💢انديشههاي #مدرس را بهتر بشناسيم.
💠به بهانه 10 اذر سالگرد شهادت آيت الله #سيد_حسن_مدرس
🛑قسمت اول:
وظایف و اختیارات حکومت در #سیاست_داخلی:
👈یکی از وظایف و اختیارات حکومت در زمینه سیاست داخلی، اجرای #عدالت می باشد. شهید معتقد است که در جامعه اگر #عدل رعایت شد، نظام جامعه از هم گسسته نمی شود ولی اگر عدل رعایت نشود، جامعه در تمام ابعادش متضرر خواهد گردید . البته عدل در دیدگاه مدرس، یعنی از جایش گرفتن بقدر امکان و به مصرف همان ها رساندن بقدر امکان، شهید در این باره می گوید:
🌐⚖« عدل آن است که از مورد گرفته شود و به مورد خرج شود . از همان هایی که گرفته می شود، خرج همان ها شود . این معنی عدل است . از ملت پولی که گرفته می شود، به #مصارفی برسد که به نفع آن #ملت باشد . (۱)
سپس نتیجه می گیرد که اگر این فعل نیک در جامعه تحقق یابد، هرگز به اقتصاد و مملکت ضرر وارد نمی شود .
💢👈یکی دیگر از #وظایف_حکومت، حفظ #مرزهای_کشور اسلامی است .
👈 شهید مدرس در عین حالی که این وظیفه حکومت را تبیین و تشریح می کند، به مساله مهم #فقهی هم اشاره می نماید و آن، این است که آیا جهاد یا جنگ در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام مجاز است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال، می توان گفت که همچنان که اکثریت فقها قائل به عدم جواز #جهاد_ابتدایی هستند، شهید مدرس در زمان غیبت، اعتقاد به جهاد ابتدایی ندارد، اما به #جهاددفاعی معتقد است و می گوید که «هر کس به ما حمله کند، در هر لباسی که باشد، چه با کلاه شاپو چه با عمامه! فرقی نمی کند، هر کسی که به سرزمین ما تجاوز کند، او را با تیر خواهیم زد و این فعل و عمل را همانند نماز یک فعل واجبی برای مسلمانان کشور اسلامی می شمرد . »
🌐🔻در زمینه #سیاست_خارجی
شهید مدرس در یکی از نطق های خود در مجلس شورای ملی، وقتی اوضاع جهان و در آن میان وضعیت ایران عصر خود را بیان و تشریح می کند، در باب روابط با دول بیگانه اینچنین می گوید: « منشا سیاست ما دیانت ماست . ما با تمام دنیا #دوستیم، مادامی که متعرض ما نشده اند . هر کس متعرض ما بشود، متعرض او خواهیم شد .
👈 همین مذاکره را با مرحوم صدراعظم شهید عثمانی کردم گفتم: اگر کسی بدون اجازه ما وارد سر حد ایران شود و قدرت داشته باشیم، او را با تیر می زنیم، خواه کلاهی باشد، خواه #عمامهای باشد، خواه شاپو سر داشته باشد . . . #دیانت ما عین سیاست ماست و #سیاست ما عین دیانت ما، ما با همه دوستیم و همین طور دستور داده شده است . »(۶)
🌐البته برای مدرس فرقی نمی کند که بیگانه شرقی باشد یا غربی . آنچه برای او در روابط خارجی مهم است، تحصیل #عزت_و_عظمت و #منافع مسلمین است .
مدرس باز بودن درهای کشور و یا به تعبیر خودش، به همه جا در داشتن را بر مبنای موازنه عدمی یعنی فلسفه سیاسی خود می داند و اعتقاد دارد که روابط حسنه با تمام دول جهان باید بدون هیچ گونه سلطه و دخالت در امور یکدیگر وجود داشته باشد . او می گوید:« با تمام دول جهان باید #روابط_حسنه داشته باشیم، بدون اینکه #دول قوی بخواهند بر ما سلطه سیاسی یا اقتصادی و یا هر گونه سلطه دیگری داشته باشند . »(۷)
(۱) روح الله خمینی، صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۶۶.
۶) علی مدرسی، مرد روزگاران، ص ۲۱۶
۷)محمد ترکمان، پیشین، ج ۱، ص ۳۰۰)
💫ادامه دارد
💻نقل از سايت باقرالعلوم
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تاسف، درگذشت استاد جمال #گنجه ای مفسر قرآن و از بنیانگذاران روش تدبر در قرآن را به عموم شاگردان و علاقمندان ایشان تسلیت عرض می کنیم.
راهش پر رهرو.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
الهی؛ بر ما منت گذار و بخششت را بر ما آسان فرما، و با گذشت خود، ما را از کیفرت رهایی بخش.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 141 تا 147
📄#صفحـہ_101
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_101
❇️صفات #منافقان
💠الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّـهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَی الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً (۱۴۱/نساء)
🌱 منافقان همانها هستند كه پيوسته انتظار میكشند و مراقب شما هستند اگر فتح و پيروزی نصيب شما گردد میگويند آيا ما با شما نبوديم (پس ما نيز سهيم در افتخارات و غنائم هستيم!) و اگر بهرهای نصيب كافران گردد میگويند آيا ما شما را تشويق به مبارزه و عدم تسليم در برابر مومنان نمیكرديم؟ (پس با شما سهيم خواهيم بود!) خداوند در ميان شما در روز رستاخيز داوری میكند و هرگز برای كافران نسبت به مومنان راه تسلطی قرار نداده است.
🔷✨اين آيه و آيات بعد قسمتی ديگر از صفات منافقان و انديشههای پريشان آنها را بازگو ميكند، و ميگويد:" منافقان كسانی هستند كه هميشه ميخواهند از هر پيش آمدی به نفع خود بهرهبرداری كنند، اگر پيروزی نصيب شما شود فورا خود را در صف مومنان جا زده، ميگويند آيا ما با شما نبوديم و آيا كمكهای ارزنده ما موثر در غلبه و پيروزی شما نبود؟ بنا بر اين ما هم در تمام اين موفقيتها و نتائج معنوی و مادی آن شريك و سهيميم".
(الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّـهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ).
👈 اما اگر بهرهای از اين پيروزی نصيب دشمنان اسلام شود، فورا خود را به آنها نزديك كرده، مراتب رضامندی خويش را به آنها اعلام ميدارند و ميگويند:" اين ما بوديم كه شما را تشويق به مبارزه با مسلمانان و عدم تسليم در برابر آنها كرديم بنا بر اين ما هم در اين پيروزيها سهمی داريم"! (وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ)۱.
به اين ترتيب اين دسته با فرصتطلبی مخصوص خود ميخواهند در صورت پيروزی مومنان در افتخارات و حتی در غنائم آنان شركت جويند و منتی هم بر آنها بگذارند، و در صورت پيروزی كفار خوشحالند و با مصمم ساختن آنها در كفرشان و جاسوسی به نفع آنان، مقدمات اين پيروزی را فراهم ميسازند، گاهی" رفيق قافله" اند و گاهی" شريك دزد" و عمری را با اين دودوزهبازی كردن ميگذرانند!.
ولی قرآن سرانجام آنها را با يك جمله كوتاه بيان ميكند و ميگويد:
بالآخره روزی فرا ميرسد كه پردهها بالا ميرود و نقاب از چهره زشت آنان برداشته ميشود، آری" در روز قيامت خداوند در ميان شما قضاوت ميكند".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_101
❇️#شكرگزار #نعمات الهی باشیم
💠ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ وَ كانَ اللَّهُ شاكِراً عَلِيماً «147/نساء»
🌱اگر #شكر گزاريد و ايمان آوريد، خداوند مىخواهد با عذاب شما چه كند؟ در حالى كه خداوند همواره حقّ شناس داناست.
💬پیام ها🔻
🔹شناخت نعمتهاى او و #شكر آنها، زمينهى قبول دعوت و ايمان است. «شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ»
🔹ايمان به خداوند، بارزترين جلوهى #شكرگزارى است. «إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ»
🔹#شكر، هم مايهى نجات از قهر، هم سبب دريافت لطف بيشتر است. «ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً»
🔹اگر شما #شكر كنيد، خداوند هم نسبت به شما #شاكر است. «كانَ اللَّهُ شاكِراً»
🔹خداوند، با آنكه بى نياز است، ولى از بندهى كوچكش #تشكّر مىكند. چرا ما #شكر او را به جا نياوريم؟! «إِنْ شَكَرْتُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
https://iporse.ir/6166184
اگر لطف بفرمایید پنجشنبه شب مورخ ،۱۸ آذر ۱۴۰۰ نماز شب اول قبر را اقامه بفرمایید. به نام جمال پسر یوسف (جمال بن یوسف) خیر دنیا و آخرت نصیب و روزیتان
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣7⃣ تدبر در سوره #شعرا
✅ نكات تفسيري سوره شعرا
آیهٔ۸۴ سورهٔ شعراء ( صفحه ۳۷۱)
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ
و براى من (ابراهیم) در [ميان] آيندگان آوازه نيكو گذار
❓منظور از لسان صدق چيست؟
پاسخ ۱
🟢یعنی آنـچـنـان كـن كـه يـاد من ( ابراهیم) در خاطره ها بماند و خط و برنامه من در ميان آيندگان ادامه يابد، اسـوه و الگـوئى بـاشم كه به من اقتدا كنند، و پايه گذار مكتبى باشم كه بوسيله آن راه تو را بياموزند، و در خط تو حركت كنند.
🟡خـداوند اين دعاى ابراهيم را نيز به اجابت رساند همانگونه كه قرآن در آیهٔ۵۰ سورهٔ مریم مى گويد: و جعلنا لهـم لسـان صـدق عـليـا: مـا بـراى ابـراهـيـم و اسـحـاق و يعقوب ذكر خير و لسان صدق برجسته و والائى قرار داديم .
🟢يادآورى مى گردد كه
🟢همانطور که در آیهٔ ۱۲۹ سورهٔ بقره ، ابراهيم بعد از بناى خانه كعبه از خدا خواست:
👈🏻ربنا و ابعث فيهم رسولا منهم يتلوا عليهم آياتك و يعلمهم الكتاب و الحـكـمـة و يـزكـيـهـم : پـروردگـارا در مـيـان فـرزنـدان مـا (مـن و اسـمـاعـيـل ) پـيـامـبرى مبعوث كن كه آيات تو را بر آنها بخواند و به آنان كتاب و حكمت بياموزد و آنها را پاكيزه كند و رشد دهد .
🟡و مى دانيم اين تقاضا با ظهور پيامبر اسلام (ص ) تحقق يافت و ذكر خير ابراهيم از اين طريق در اين امت بزرگ تداوم گرفت..
تفسير الميزان
پاسخ ۲ :
شعراء : ۸۴
و برای من در ميان آيندگان [=اُمتهای بعدی] ياد صداقتی باقی گذار. ۴۷
__
۴۷- به راستی منظور ابراهيم از «لسان صدق» که از خدا ميخواهد در ميان نسلهای بعد از او باقی بماند چيست؟ آيا «نام نيک»، ذکر خير و خوشنامی در آينده را ميخواسته، يا مطلب فراتر از اين است؟
ترديدی نيست که به قول سعدي: نام نيکی گر بماند ز آدمي، به کزو ماند سرای زرنگار. آرزوی نام نيک داشتن بسيار مطلوب است،
اما ابراهيمی که به تعبير قرآن يکسره و خالصانه به فکر خانه آخرت بود [إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَهٍ ذِكْرَى الدَّارِ- ص 46 (38:46) ] بعيد است که حتی به ذکر خير آيندگان هم از بُعد شخصی دلبسته بوده باشد.
اگر آرزومند نام نيکو بود، جمله: ذکر حَسَن، ثناء جميل، ذکر جميل و امثالهم مناسبتر بود، اما «لسان صدق» معنائی جامعتر دارد. کلمة لسان در قرآن، هم به معنای زبان آمده است و هم به طور استعاره به نتيجه و محصول زبان، يعنی گفتار و پيام و عملکردی که از شخص سر ميزند. در اين صورت سنّت و سبک زندگی که شکل شريعت و ملة [آئين] ميگيرد، ميتواند لسان تلقی شود. از اين منظر قرآن نيز «لسان عربی مبين» ناميده شده است [شعراء 195 (26:195) ، نحل 103 (16:103) ، احقاف 12 (46:12) ].
صفت «صدق» [در لسان صدق] نيز نشانگر انطباق عمل با ادعای ايمان و صادقانه رفتار کردن است. به نظر ميرسد [والله اعلم] آنچه ابراهيم از خدا خواسته بود، بقای تلاشهای توحيدی او و تأثيرش در نسلهای بعد باشد. اين دعای ابراهيم نيز، همانند ساير دعاهايش، به استناد آيه 50 سوره مريم (19:50) [...وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا] به عاليترين وجه اجابت شد. در آيه 28 سوره زخرف (43:28) نيز بقای تلاشهای توحيدياش مورد تائيد قرار گرفته است: وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِیَةً فِی عَقِبِهِ...
تفسير عبدالعلي بازرگان
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
استاد #جمال_گنجهای
اندیشمندی خلاق و مبتکر در امر فهم ،تفسیر و کشف و تفهیم حقایق قرآنی و بنيانگذار روش نويني در فهم و تفسير قران بود.
در اين سالها بسياري از متدبرين قران با اصطلاحات خاص ايشان "درس" درب" "فرازبندي" و ... لذت فهم ساده قران را درك كردند.
تحقيق وي در تعيين فهرستي از ترتيب نزول سورهها خدمتي كم نظير از ايشان بود. او هيچگاه مقهور اقوال مشهور مفسرين متقدم و متاخر نشد و همواره بر دريافت مستقيم از متن قران و ارايه ساير متون بر قرآن تاكيد ميكرد.
او تمام وقتش را در اين سالها صرف مطالعه قران و انتشار مقالات و كتب قراني نمود.
اولين دوره گسترده و حضوري روش ساده فهم قران را در سال 96 با ايشان برگزار نموديم كه منشا خير و اثار فراوان بود و تا كنون درس هاي ان در حال انتشار و استفاده است.
گنجه ای علاوه بر اینکه یک مفسر بزرگ قرآن در درست اندیشی و درست دیدن حقایق قرآن بود پاک زیست و از دنیا و زخارف آن بهره ای نبرد و اسیر مقام و موقعیت و ثروت ومال دنیا نگشت
.«عاش سعیدا و مات سعید»
اين ضايعه را به خانواده ايشان، دوستان و شاگردان مستقيم و غير مستقيم ايشان و قرآن پژوهان و جامعه قراني تسليت عرض مي كنيم.
راهش پر رهرو
كانال قرآن پويان
پنجشنبه شب مورخ 18 آذر ۱۴۰۰ نماز شب اول قبر را اقامه بفرمایید. به نام جمال پسر یوسف (جمال بن یوسف)