#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_119
❇️#آیه65مائده
💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (۶۵/مائده)
🌱و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه میكردند قطعاً ما گناهانشان را میبخشيديم و آنان را به باغهای پر نعمت بهشت، وارد میكرديم.
💬پيامها🔻
🔹 اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مردمی بیايمان و بیتقوا بودند. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
🔹 ايمان و تقوا، پوشاننده انحرافهاست و مسائل قبلی را محو میكند. «لَكَفَّرْنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ما قبله»)
🔹 برای دريافت الطاف الهی، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفرنا، أدخلنا»
🔹 خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفرنا، ادخلنا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_119
❇️انتخاب #جانشين نقطه پايان #رسالت
💠يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ
🌱ای پیامبر، آنچه را که از سوی پروردگارت (دربارهی ولایت علی) بر تو نازل شده، (به مردم) برسان، و اگر (این کار را) نکنی، پیام او را (اصلاً) نرساندهای. خدا، تو را از (گزند) مردم حفظ خواهد کرد. خداوند، مردم کافر را هدایت نمیکند.
مائده - ۶۷
🔷✨اين آيه لحن خاصی بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص میسازد، در اين آيه روی سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان میكند، با خطاب ای پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور میدهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ). سپس برای تاكيد بيشتر به او اخطار میكند كه اگر از اين كار خودداری كنی (كه هرگز خودداری نمیكرد) رسالت خدا را تبليغ نكردهای! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ).
🔷✨سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصی اضطراب و نگرانی داشته، دلداری و تامين میدهد و به او میگويد:" از مردم در ادای اين رسالت وحشتی نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ).
👈و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايی كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روی لجاجت كفر بورزند، میگويد:
" خداوند كافران لجوج را هدايت نمیكند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ).
جملهبندیهای آيه و لحن خاص و تاكيدهای پی در پی آن و همچنين شروع شدن با خطاب يا أَيُّهَا الرَّسُولُ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهی كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان میدهد كه سخن از حادثه مهمی در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوی بوده است با عدم تبليغ رسالت.
بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختی داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتی برای اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیات ۱۸-۱۴ سوره اسرا از تفسیر نور
۱- قیامت،تنها دادگاهی است که مجرم علیه خودش حکم می کند. «کَفی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً»
۲- انسان در انتخاب راه،آزاد است. مَنِ اهْتَدی ... مَنْ ضَلَّ
۳- هر کس،گرفتار عمل خویش است. «لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری»
۴- سنّت خدا بر آن است که کسی یا امّتی را بدون بیان و اتمام حجّت،عذاب نکند. «ما کُنّا مُعَذِّبِینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً» و انبیا برای هدایت بشر،از ابتدای خلقت بوده اند.
۵- لازمه ی آخرت،آمدن انبیاست،چون برای بازخواست شدن انسان،قبلاً باید شرح وظایفش را از طریق پیامبران دریافت کند. وَ ما کُنّا مُعَذِّبِینَ ...
۶- یکی از شیوه های قهر و کیفر الهی،رفاه زدگی و فرورفتن در نعمت هاست.
أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَهً ...
۷- وجود مترفین در جامعه،زمینه ساز قهر الهی است. فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ ...
۸- مرفّهان بی درد،پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا می ایستند،چون رفاه، معمولاً سرچشمه ی فساد است. «أَمَرْنا مُتْرَفِیها فَفَسَقُوا»
۹- تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم،چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست. «فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ»
۱۰- بدون اتمام حجّت،عذاب الهی نازل نمی شود. «أَمَرْنا فَفَسَقُوا فَحَقَّ فدمرنا»
۱۱- همه چیز و همه کار با قدرت الهی انجام می شود. «أَرَدْنا ، نُهْلِکَ ، أَمَرْنا ،فدمرنا»
۱۲- قهر الهی مخصوص قیامت نیست،در دنیا هم هلاک می کند. «کَمْ أَهْلَکْنا»
۱۳- انسان گنهکار،بنده ی خداست. «بِذُنُوبِ عِبادِهِ» نفرمود:«بذنوب الناس»
۱۴- دنیا زودگذر است. «الْعاجِلَهَ»
۱۵- انسان،با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است،ولی اراده ی الهی اصل است.
یُرِیدُ ... لِمَنْ نُرِیدُ
۱۶- آنچه زشت است،خصلت دنیاگرایی است،نه اصل دنیا. «کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَهَ»
۱۷- دنیاطلبان دو دسته اند:برخی دنیا و آخرت را می بازند، «خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهَ» بعضی به بخشی از خواسته های دنیایی شان می رسند. «عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ»
۱۸- پایان دنیاطلبی،پشیمانی و دوزخ است. «جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ»
۱۹- دنیاطلبان،هم در آتش می سوزند(عذاب جسمی)،هم تحقیر می شوند (عذاب روحی). «یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت چهاردهم:
💠پرسش 13: ❓اسلام به مرد اجازه میدهد که هم زمان، #چهار_زن داشته باشد. چرا عدد چهار؟ وانگهی، آیا تعدد #زوجات، پایین آوردن زن از مرتبهی انسانی و تجاوز به محیط امن و آرام خانه نخواهد بود؟
💠👈پاسخ: تعدد زوجات چیزی است که طبیعت مصالح انسان، زن و مرد به طور یکسان، آن را اقتضا میکند و ابعاد مثبت موجود در آن بیشتر از جنبههای منفی آن است، به این دلیل در قانون شریعت در نظر گرفته میشود.
🌐🔻دلیل بر این مطلب این است که تعدد زوجات در روابط زن و مرد، نظامی است که از گذشته تا امروز عملی میشده است، چه به صورت علنی و آشکار و چه به صورت پنهان و مخفیانه؛ مثلاً در جامعه متمدن امروز، شمار مردانی که به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگری به یک زن قناعت کنند به ده درصد نمیرسد. افزون بر این، تاریخ پر است از روابط غیرمشروع مردان با زنان در کنار روابط مشروع. تمام اینها این واقعیت را میرساند که نیاز به چند همسری، نیاز اساسی و جدی است. منشأ این نیاز یا در درون انسان و نیازهای جنسی او قرار دارد، و یا از بیرون و شرایط خاصی که #زن و مرد در آن زندگی میکنند؛ مانند #نازایی و بیماری، اساسی بودن این نیاز نشان میدهد که فقط با تجویز یک زن (و نه بیشتر) راه برای انحراف باز میشود و مشکلاتی پدید خواهد آمد که نسبت به جنبههای منفی چند همسری بسیار بیشتر است.
💢👈به همین دلایل، تجویز #تعدد_زوجات، با توجه به مصالحی که برای زن و مرد به یک نسبت نیاز دارد، پست شمردن مرتبهی انسانی زن نخواهد بود و نیز #اجحاف و بر هم زدن امنیت او با شریکش را در پی نخواهد داشت، به شرط این که عدالت اسلامی در آن رعایت شود، مگر این که به روابط زناشویی مانند روابط مالکیت و مملوکیت نگریسته شود. در این صورت براساس قاعدهی مشارکت سهامی، وجود شریک دیگر برای زن، سبب کم شدن سهم او خواهد بود
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
❤️بارالها!
چون اندوهناك ميشوم تو دلخوشي مني
و چون محروم گردم تو محل اميد مني!
بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 71 تا 76
📄#صفحـہ_120
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_120
❇️#آیه75مائده
💠مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ
🌱مسیح پسر مریم، فقط پیامبری ست که پیش از او (نیز) پیامبران (دیگری) بودهاند، و مادرش زنی بسیار راستگو بود. هر دو، (برای زنده ماندن) غذا میخوردند(؛ پس خدا نبودند). ببین چگونه نشانهها(ی باطل بودن اعتقادشان) را برایشان توضیح میدهیم؛ آنگاه بنگر که چگونه (از شنیدن حق) برگردانده میشوند.
مائده - ۷۵
🔷✨در این آیه با دلایل روشنى در چند جمله کوتاه اعتقاد مسیحیان به الوهیت مسیح را ابطال مىکند، نخست مىگوید: «چه تفاوتى در میان مسیح و سایر پیامبران بود که عقیده به الوهیت او پیدا کردهاید، مسیح پسر مریم نیز فرستاده خدا بود و پیش از آن رسولان و فرستادگان دیگرى از طرف خدا آمدند» (مَا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ).
اگر رسالت از ناحیه خدا دلیل بر الوهیت و شرک است پس چرا در باره سایر پیامبران این مطلب را قائل نمىشوید؟
👈سپس براى تأیید این سخن مىگوید: «مادر او، زن بسیار راستگویى بود» (وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ).
اشاره به این که کسى که داراى مادر است و در رحم زنى پرورش پیدا مىکند چگونه مىتواند خدا باشد؟
🔷✨و دوم این که اگر مادر او محترم است به خاطر این است که او هم در مسیر رسالت مسیح با او هماهنگ بود و از رسالتش پشتیبانى مىکرد، و به این ترتیب بنده خاص خدا بود و نباید او را همچون یک معبود همانطور که در میان مسیحیان رایج است که در برابر مجسمه او تا سر حد پرستش خضوع مىکنند، عبادت کرد.
🔷✨بعد به یکى دیگر از دلایل نفى ربوبیت مسیح اشاره کرده، مىگوید: «او و مادرش هر دو غذا مىخوردند» (کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ).
👌و در پایان آیه اشاره به روشنى این دلایل از یک طرف و سرسختى و نادانى آنها در برابر این دلایل آشکار از طرف دیگر کرده، مىگوید: «بنگر چگونه دلایل را به روشنى براى آنها شرح مىدهیم و سپس بنگر چگونه اینها از قبول حق بازگردانده مىشوند» (انْظُرْ کَیْفَ نُبَیِّنُ لَهُمُ الْآیاتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى یُؤْفَکُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_120
❇️#آیه76مائده
💠قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۷۶/مائده)
🌱(ای پيامبر! به مردم) بگو: آيا غير از خدا، چيزی را كه برای شما هيچ سود و زيانی ندارد میپرستيد؟ در حالی كه خداوند همان شنوای داناست.
💬نكتهها🔻
🔷✨در اين آيه، گروهی از مسيحيان به خاطر شرك و غلوّ دربارهی عيسی عليه السلام مورد توبيخ خدا قرار گرفتهاند. قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ...
💬پيامها🔻
🔹در بطلان راه شرك، به عقل و وجدان خود مراجعه كنيد. «أَ تَعْبُدُونَ»
🔹محور و ريشه پرستش، جلب منفعت و يا دفع ضرر است و غير خداوند نمیتواند ضرری را دفع و منفعتی را جلب كند. لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً ...
🔹تنها خداوند، شنوای درخواستها و آگاه به سود و زيان انسانهاست، نه معبودهای ديگر. «وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیات ۲۱-۱۹ سوره اسرا از تفسیر نور
۱- آخرت،بدون تلاش به دست نمی آید. «سَعی لَها»
۲- ایمان،شرط نتیجه گیری از تلاش های دنیوی است. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
۳- شرط سعادت اخروی،ایمان و تلاش است. «کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً»
۴- دست یابی دنیاگرایان به دنیا،احتمالی است، عَجَّلْنا ... لِمَنْ نُرِیدُ ولی دست یابی مؤمنان آخرت گرا به پاداش،قطعی است. «کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً»
۵- سنّت خدا براین است که نعمت و امداد خویش را در اختیار همگان قرار دهد، تا هرکس صفات خوب و بد خویش را بروز دهد. «کُلاًّ نُمِدُّ»
۶- توجّه به حکمتِ اختلاف وتفاوت ها در خلقت،نیاز به تأمّل و دقّت دارد.
«انْظُرْ کَیْفَ فَضَّلْنا»
۷- جایگاه همه در آخرت،یکسان نیست وبرتری های بس بزرگی وجود دارد.
«أَکْبَرُ دَرَجاتٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت پانزدهم:
💠پرسش 14: ❓اسلام #تعدد_زوجات را به شرط #عدالت جایز دانسته، با این حال اعتراف میکند که این شرط قابل تحقق نیست و محال است؛ قرآن میگوید:
🔶(فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً)؛ (15)
پس اگر ترسیدید که عدالت نتوانید [فقط] یک زن بگیرید.
🔶و در جای دیگر میگوید: (وَلَن تَسْتَطِیعُوا أَن تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ) (16)
🔻بنابراین، با این که قرآن تحقق شرط #عدالت را محال دانسته، چگونه است که این سنت باقی مانده است؟
🌐👈پاسخ: عدالت دو گونه است:
🔻عدالت در نفقه و عدالت در میل قلبی. مقصود
⏪ آیه اول، عدالت در نفقه است، نه عدالت در میل قلبی که در
⏪ آیه دوم به محال بودن آن تأکید شده است. اما آیه: (فَلاَ تَمِیلُوا كُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ)؛ (17)
ظاهرش تجویز تعدد است، نه الغای آن. بلی، بر مرد واجب است که در انجام وظایف خارجی #عدالت بورزد، اما عدالت در عاطفه واجب نیست، زیرا ممکن نیست، چون در اختیار شخصی نمیباشد،
💢👈 آنچه که در #معاشرت با دیگران واجب است، #عمل_به_تعهدات و التزامات میباشد، نه رعایت عاطفه که مسئلهای غیر اختیاری است.
15. همان، آیه 3.
16. همان، آیه 129.
17. همان.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
❁🍃❈🌸❈🍃❁❁🍃❈🌸❈🍃❁
#دعاهای_روزانه
🌹سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلىٰ حُجَّةِ اللّٰهِ وَوَ لِيِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِيفَتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَمُظْهِرِ الْإِيمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ.وَابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ،
💫سلام کامل، تمام، همهجانبه و فراگیر خدا و درود همیشگی و برکات پاینده و برازنده حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامی سرزمینها و جانشین او بر همه خلق و بندگان، آنکه از نسل نبوّت و باقیمانده عترت و از برگزیدگان است، صاحب زمان و آشکار کننده ایمان و تدریسکننده احکام قرآن و پاک کننده زمین و گستراننده عدالت در طول و عرض جهان. حجّت پایدار، مهدی، آن امام مورد انتظار، پسندیده . و فرزند امامان پاک.
💫فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع)
❁🍃❈🌸❈🍃❁❁🍃❈🌸❈🍃❁
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🗓به مناسبت ۲۵ دسامبر ولادت حضرت #عیسی
دو نگرانیِ #مسیح(ع) در سقوطِ معرفتی و سقوطِ سیاسی
🔸وحدت "رسالت" در کثرت "رسولان"
راه متین و کمترشناخته شده قرآن بر "وحدت رسالت" است ؛《دین مقبول الهی یک حقیقت و آن تسلیم بودن ؛ الدین عندالله الاسلام》(آل عمران /۱۹)
ما مسلمین بر اساس آموزه قرآن به باوری معتقدیم که ؛ "قرآن کریم" هیمنه بر دیگر صُحُف آسمانی دارد همانطوریکه حضرت محمد پیامبر رحمت (ص) بر دیگر انبیاء اشرفیت دارد ؛《أنزلنا إليك الكتاب بالحقّ مصدّقاً لما بين يديه من الكتابِ و مهيمناً عليه》.(مائده/۴۸)
نکته اینجاست ؛ این مبنای حق ، نباید باعث شود توجه ما مسلمانان به آموزه های بسیار بزرگ و سترک انبیاء مرسل الهی کمتر شود !
گر چنین باشد از مسیر قرآن و روش اهلبیت (ع) دور شده ایم .
قرآن از بسیاری از انبیاء و زندگی و آموزه های توحیدی و اجتماعی شان به تفصیل نام برده است و همگان را به آن دعوت میفرماید ؛ 《يبنى ءادم إمّا يأتينّكم رسل مّنكم يقصّون عليكم ءايتى》.(اعراف/۳۵)
و درست سیره ائمه اطهار (ع) نیز ؛ ورود تفصیلی به شخصیت و زندگی و سیره آنان است.
🔸مسیح پیامبر ناشناخته خدا
برای اعتراف این موضوع ، فقط کافی است به دو آموزه مهم او که یکی در اوج "عرفان" است ، و دیگری ناظر به مسائل "اجتماعی و سیاسی" است ، توجه وافر فرمایید تا عظمت روحی آن پیامبر بزرگ را بشناسید.
🟢 موضوع اول ؛ "سقوط معرفتی"
بنا به کلام بی بدیل عیسای مسیح ؛ ورود به گناه ؛ ورود به آتش است ، و تصور گناه و لذت آن تصور [ بدون ارتکاب ] ؛ دود وسیاهی بر جان و روح آدمی است .
باور این حقیقتِ معرفتی ، "باب الله" را به روی انسان می گشاید.
🔻متن فرمایش حضرت مسیح را ببینید؛
امام صادق (ع) میفرماید :
روزى حواريّون نزد حضرت عيسى (ع) آمدند و به حضرتش عرض كردند:
اى آموزگار نيكى! ما را ارشاد فرما.
حضرت عيسى (ع)به آنان فرمود:
موسى كليم اللّه به شما دستور داده است كه به خداوند تبارك و تعالى سوگند دروغ ياد نكنيد و من به شما فرمان مىدهم كه به خداوند نه سوگند دروغ و نه راست ياد كنيد.
حواريّون عرض كردند:اى روح اللّه! بيشتر ما را راهنمايى فرما.
حضرت مسیح (ع) فرمود: موسى كليم اللّه به شما فرمان نموده است كه [گناه] زنا نكنيد و من به شما دستور مىدهم كه اصلا در مورد[گناه] فكر هم نكنيد. زيرا هركس در مورد[گناه] زنا فكر كند مانند كسى است كه در خانهاى طلاكارى شده آتش بيفروزد و دود آتش، نقش و نگارها را سياه كند، گرچه خانه آتش نگرفته است. / إجتمع الحواریّون إلی عیسی(ع) فقالوا له: یا معلّم الخیر، أرشدنا. فقال لهم: إن موسی کلیم اللّه(ع) أمرکم أن لاتحلفوا باللّه تبارک وتعالی کاذبین وأنا آمرکم أن لاتحلفوا باللّه کاذبین ولاصادقین.
قالوا: یا روح، اللّه زدنا. فقال: إن موسی نبیّ اللّه(ع) أمرکم أن لا تزنوا وأنا آمرکم أن لاتحدّثوا أنفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا؛ فإنّ من حدث نفسه بالزّنا کان کمن أوقد فی بیت مزوق فأفسد التّزاویق الدّخان وإن لم یحترق البیت. 》[الکافی۵۴۲/۷]
🟢موضوع دوم ؛ "غرور و خود رائی سیاسی"
در اندیشه حضرت مسیح که طبیبِ بی رقیبِ هر بیمارِ نابینا و ناشنوایی است ، مرض سختِ "جهالت" قابل معالجه نیست ! این بیماری ، از آنِ مغرورانِ خود رائی است!
🔻متن فرمایش ایشان چنین است ؛
امام صادق (ع) از قول حضرت مسیح نقل میکنند که فرمود:
《من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسانها را درمان كنم.
شخصی از حضرت مسیح (ع) پرسيد: احمق به چهكسى گويند؟
حضرت فرمود:
كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلتها و خوبىها را براى خود و پيشبرد منافع خود مىخواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمىداند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد . إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ : دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ !
فَقِيلَ : يا روح اَللَّه و ما اَلْأَحْمَقُ ؟ قَالَ : اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِه》[قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷]
✅نکته مهم در کلام مسیح این است که "خودرائی" درموارد "حق وحقوق" مطرح شده واین صِرفاً یک خود رائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان سقوط اخلاقی میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند!کسانیکه بهرمند ازمنفعت و یا منصبی هستند و بار "حق مردم" را نیز،بدوش دارند.
✍️ حجت الاسلام هادی سروش
نقل از کانال سخنرانی ها
@quranpuyan