☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت پانزدهم:
💠پرسش 14: ❓اسلام #تعدد_زوجات را به شرط #عدالت جایز دانسته، با این حال اعتراف میکند که این شرط قابل تحقق نیست و محال است؛ قرآن میگوید:
🔶(فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً)؛ (15)
پس اگر ترسیدید که عدالت نتوانید [فقط] یک زن بگیرید.
🔶و در جای دیگر میگوید: (وَلَن تَسْتَطِیعُوا أَن تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ) (16)
🔻بنابراین، با این که قرآن تحقق شرط #عدالت را محال دانسته، چگونه است که این سنت باقی مانده است؟
🌐👈پاسخ: عدالت دو گونه است:
🔻عدالت در نفقه و عدالت در میل قلبی. مقصود
⏪ آیه اول، عدالت در نفقه است، نه عدالت در میل قلبی که در
⏪ آیه دوم به محال بودن آن تأکید شده است. اما آیه: (فَلاَ تَمِیلُوا كُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ)؛ (17)
ظاهرش تجویز تعدد است، نه الغای آن. بلی، بر مرد واجب است که در انجام وظایف خارجی #عدالت بورزد، اما عدالت در عاطفه واجب نیست، زیرا ممکن نیست، چون در اختیار شخصی نمیباشد،
💢👈 آنچه که در #معاشرت با دیگران واجب است، #عمل_به_تعهدات و التزامات میباشد، نه رعایت عاطفه که مسئلهای غیر اختیاری است.
15. همان، آیه 3.
16. همان، آیه 129.
17. همان.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
❁🍃❈🌸❈🍃❁❁🍃❈🌸❈🍃❁
#دعاهای_روزانه
🌹سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلىٰ حُجَّةِ اللّٰهِ وَوَ لِيِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِيفَتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَمُظْهِرِ الْإِيمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ.وَابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ،
💫سلام کامل، تمام، همهجانبه و فراگیر خدا و درود همیشگی و برکات پاینده و برازنده حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامی سرزمینها و جانشین او بر همه خلق و بندگان، آنکه از نسل نبوّت و باقیمانده عترت و از برگزیدگان است، صاحب زمان و آشکار کننده ایمان و تدریسکننده احکام قرآن و پاک کننده زمین و گستراننده عدالت در طول و عرض جهان. حجّت پایدار، مهدی، آن امام مورد انتظار، پسندیده . و فرزند امامان پاک.
💫فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع)
❁🍃❈🌸❈🍃❁❁🍃❈🌸❈🍃❁
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🗓به مناسبت ۲۵ دسامبر ولادت حضرت #عیسی
دو نگرانیِ #مسیح(ع) در سقوطِ معرفتی و سقوطِ سیاسی
🔸وحدت "رسالت" در کثرت "رسولان"
راه متین و کمترشناخته شده قرآن بر "وحدت رسالت" است ؛《دین مقبول الهی یک حقیقت و آن تسلیم بودن ؛ الدین عندالله الاسلام》(آل عمران /۱۹)
ما مسلمین بر اساس آموزه قرآن به باوری معتقدیم که ؛ "قرآن کریم" هیمنه بر دیگر صُحُف آسمانی دارد همانطوریکه حضرت محمد پیامبر رحمت (ص) بر دیگر انبیاء اشرفیت دارد ؛《أنزلنا إليك الكتاب بالحقّ مصدّقاً لما بين يديه من الكتابِ و مهيمناً عليه》.(مائده/۴۸)
نکته اینجاست ؛ این مبنای حق ، نباید باعث شود توجه ما مسلمانان به آموزه های بسیار بزرگ و سترک انبیاء مرسل الهی کمتر شود !
گر چنین باشد از مسیر قرآن و روش اهلبیت (ع) دور شده ایم .
قرآن از بسیاری از انبیاء و زندگی و آموزه های توحیدی و اجتماعی شان به تفصیل نام برده است و همگان را به آن دعوت میفرماید ؛ 《يبنى ءادم إمّا يأتينّكم رسل مّنكم يقصّون عليكم ءايتى》.(اعراف/۳۵)
و درست سیره ائمه اطهار (ع) نیز ؛ ورود تفصیلی به شخصیت و زندگی و سیره آنان است.
🔸مسیح پیامبر ناشناخته خدا
برای اعتراف این موضوع ، فقط کافی است به دو آموزه مهم او که یکی در اوج "عرفان" است ، و دیگری ناظر به مسائل "اجتماعی و سیاسی" است ، توجه وافر فرمایید تا عظمت روحی آن پیامبر بزرگ را بشناسید.
🟢 موضوع اول ؛ "سقوط معرفتی"
بنا به کلام بی بدیل عیسای مسیح ؛ ورود به گناه ؛ ورود به آتش است ، و تصور گناه و لذت آن تصور [ بدون ارتکاب ] ؛ دود وسیاهی بر جان و روح آدمی است .
باور این حقیقتِ معرفتی ، "باب الله" را به روی انسان می گشاید.
🔻متن فرمایش حضرت مسیح را ببینید؛
امام صادق (ع) میفرماید :
روزى حواريّون نزد حضرت عيسى (ع) آمدند و به حضرتش عرض كردند:
اى آموزگار نيكى! ما را ارشاد فرما.
حضرت عيسى (ع)به آنان فرمود:
موسى كليم اللّه به شما دستور داده است كه به خداوند تبارك و تعالى سوگند دروغ ياد نكنيد و من به شما فرمان مىدهم كه به خداوند نه سوگند دروغ و نه راست ياد كنيد.
حواريّون عرض كردند:اى روح اللّه! بيشتر ما را راهنمايى فرما.
حضرت مسیح (ع) فرمود: موسى كليم اللّه به شما فرمان نموده است كه [گناه] زنا نكنيد و من به شما دستور مىدهم كه اصلا در مورد[گناه] فكر هم نكنيد. زيرا هركس در مورد[گناه] زنا فكر كند مانند كسى است كه در خانهاى طلاكارى شده آتش بيفروزد و دود آتش، نقش و نگارها را سياه كند، گرچه خانه آتش نگرفته است. / إجتمع الحواریّون إلی عیسی(ع) فقالوا له: یا معلّم الخیر، أرشدنا. فقال لهم: إن موسی کلیم اللّه(ع) أمرکم أن لاتحلفوا باللّه تبارک وتعالی کاذبین وأنا آمرکم أن لاتحلفوا باللّه کاذبین ولاصادقین.
قالوا: یا روح، اللّه زدنا. فقال: إن موسی نبیّ اللّه(ع) أمرکم أن لا تزنوا وأنا آمرکم أن لاتحدّثوا أنفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا؛ فإنّ من حدث نفسه بالزّنا کان کمن أوقد فی بیت مزوق فأفسد التّزاویق الدّخان وإن لم یحترق البیت. 》[الکافی۵۴۲/۷]
🟢موضوع دوم ؛ "غرور و خود رائی سیاسی"
در اندیشه حضرت مسیح که طبیبِ بی رقیبِ هر بیمارِ نابینا و ناشنوایی است ، مرض سختِ "جهالت" قابل معالجه نیست ! این بیماری ، از آنِ مغرورانِ خود رائی است!
🔻متن فرمایش ایشان چنین است ؛
امام صادق (ع) از قول حضرت مسیح نقل میکنند که فرمود:
《من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسانها را درمان كنم.
شخصی از حضرت مسیح (ع) پرسيد: احمق به چهكسى گويند؟
حضرت فرمود:
كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلتها و خوبىها را براى خود و پيشبرد منافع خود مىخواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمىداند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد . إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ : دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ !
فَقِيلَ : يا روح اَللَّه و ما اَلْأَحْمَقُ ؟ قَالَ : اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِه》[قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷]
✅نکته مهم در کلام مسیح این است که "خودرائی" درموارد "حق وحقوق" مطرح شده واین صِرفاً یک خود رائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان سقوط اخلاقی میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند!کسانیکه بهرمند ازمنفعت و یا منصبی هستند و بار "حق مردم" را نیز،بدوش دارند.
✍️ حجت الاسلام هادی سروش
نقل از کانال سخنرانی ها
@quranpuyan
بنام خدا
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸تدبر و فهم سوره نوح: سرنوشت قوم نوح كه با تبعیت از اشراف،دعوت نوح به پرستش الله را تكذيب كردند.
https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5383&=
🌸ايا كشف جديد باستان شناسان مبني بر ویرانی شهر قوم لوط با انفجار شهابسنگ،مطابق قران است؟👇
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5363&=
🌸نکاتی در کتابت اسناد مالی .
https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5370&=
🌸خدايا ما هم از شاهدان باشيم .
https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5374&=
✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی
لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 77 تا 82
📄#صفحـہ_121
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_121
❇️#آیه79مائده
💠كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ
🌱آنان، یکدیگر را از هیچ کار زشتی که مرتکب میشدند، نهی نمیکردند. بهراستی رفتار بدی داشتند.
مائده - ۷۹
🔷✨یعنی روش ایشان به این صورت بود که عده ای اعمال زشت و منکر رامرتکب می شدند و گروه دیگر هم راضی به فعل آنها بودند و آنها را نهی و منع نمی کردند و این رضایت به عمل منکر خود عملی زشت و منکر است ،پس شیوه همیشگی آنها ارتکاب منکرات بود.
💬پيامها🔻
🔹كسی كه نسبت به فساد، بی تفاوت باشد، ملعون انبياست. لُعِنَ ... لا يَتَناهَوْنَ
🔹نهی از منكر، مخصوص دين اسلام نيست. «كانُوا لا يَتَناهَوْنَ»
🔹نهی از منكر، يك وظيفهی همگانی و عمومی است. «لا يَتَناهَوْنَ»
🔹در جامعهی بنیاسرائيل و يهود، فساد رواج داشته است. «مُنكَرٍ فَعَلُوهُ»
🔹 ترك امر به معروف، زمينهساز كفر است. لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... كانُوا لا يَتَناهَوْنَ ...
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_121
❇️#آیه81مائده
💠وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۸۱/مائده)
🌱و اگر ايمان به خدا و پيامبر ص و آنچه بر او نازل شده میآوردند (هرگز) آنها را بدوستی اختيار نمیكردند، ولی بسياری از آنها فاسقند.
🔷✨در اين آيه راه نجات از اين برنامه غلط و نادرست را به آنها نشان میدهد
كه اگر راستی ايمان به خدا و پيامبر و آنچه بر او نازل شده است میداشتند هيچگاه تن به دوستی بيگانگان و دشمنان خدا در نمیدادند و آنان را به عنوان تكيه گاه خود انتخاب نمیكردند (وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ) ولی متاسفانه در ميان آنها كسانی كه مطيع فرمان الهی باشند كمند و بسياری از آنها از دايره فرمان خدا خارج شده، راه فسق را پيش گرفتهاند (وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ) روشن است كه منظور از" النبی" در اينجا پيامبر اسلام ص است زيرا در قرآن مجيد در آيات مختلف اين كلمه به همين معنی به كار رفته است، و اين موضوع در دهها آيه از قرآن ديده میشود.
🔷✨احتمال ديگری در تفسير آيه نيز هست كه ضمير كانوا به مشركان و بت پرستان برگردد، يعنی اگر اين مشركان كه مورد علاقه و اعتماد يهودند به پيامبر ص و قرآن ايمان میآوردند، هيچگاه يهود آنها را دوست خود انتخاب نمیكردند و اين نشانه روشن گمراهی و فسق آنها است زيرا با ادعای پيروی از كتب آسمانی بت پرستان را تا زمانی كه مشركند به دوستی بر میگزينند و همين كه به سوی خدا و كتب آسمانی آمدند از آنها فاصله میگيرند! ولی تفسير اول با ظاهر آيات سازگارتر است و طبق آن تمام ضمائر به يك مرجع (يعنی يهود) باز میگردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۱۳
وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا
سرنوشت هر انساني را به گردن خودش انداختهايم 20 و روز رستاخيز کارنامهاي براي او [از پروندة زندگياش] برون ميآوريم که آن را باز و گشوده مييابد. 21
20- «تطيّر»، باب تفعل طير [پرنده] است. اعرابِ جاهليت به فال و جادو و بختآزمائي و سعد و نحس اشخاص و اوقات بسيار باور داشتند و براي تصميمگيري در ترديدها، پرنده دستآموزي را به هوا ميفرستادند. اگر در بازگشت بر شانه راست مينشست، بر آن کار اقدام ميکردند و اگر بر شانه چپ مينشست، آن را به فال بد ميگرفتند. به تدريج پرنده به هوا انداختن [تطير] معناي سرنوشت يا شومي آن را يافت و طائر همان تعيين كننده سرنوشت است.
21- منشور از ريشة «نَشَرَ»، باز شدن و گسترش يافتن است، همچون کُدها و رموزي که قابليت بسط و گسترش و تبديل به کتاب يا کتابهائي را دارند، گفتار و کردار آدمي که در حافظه سلولي او محفوظ ميماند، در روز رستاخيز اطلاعات خود را باز و عرضه ميکند. به تعبير قرآن، در آن روز همه اعمال بندگان آشکار و عيان ميگردد و چيزي بر خدا مخفي نميماند [غافر 16 (40:16) و ابراهيم 21 (14:21) ].
اسراء : ۱۶
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا
و هر گاه بخواهيم [مردم] شهري را نابود کنيم، رفاه زدگان [=ثروتمندان سرکش] آن را فرمان [عياشي] ميدهيم، پس در آن [شهر] حرمتشکني ميکنند [ق=وانين شرع و عرف را نقض ميکنند] در نتيجه فرمان [ما در ملازمت عذاب با تبهکاري] تحقق مييابد و آنگاه همه را به سختي نابود ميسازيم. 22
22- ظاهر اين آيه اين سؤال را برميانگيزد که چگونه ممکن است اراده خدا بر نابودي مردماني تعلق گيرد!؟ اما با توجه به آيه قبل و تأکيد انتهائي آن که «ما هرگز عذاب کننده هيچ مردمي نبودهايم، مگر آنکه قبلا رسولي براي هدايت آنها فرستاده باشيم»، معلوم ميشود اراده خدا، که در قوانين و نظاماتي که بر جهان و بر جوامع انساني جاري شده، دامن ملتهائي را ميگيرد که به هشدارهاي پيش از خطر رسولان بياعتنائي ميکنند و چنين سرانجامي آنگاه صورت ميگيرد که مرفهين بيدرد و بيمسئوليت، قوانين و نظامات آن جامعه را در مسير هوي و هوسهاي خود زير پا ميگذارند [معناي کلمه فسق] و نابساماني ناشي از بيقانونيها و فساد اجتماعي و اختلاف طبقات حاصله، موجب تحقق «قول» الهي، که همان هلاکت ملتهاي سرکش و ستمگر است، ميگردد.
درضمن نبايد فراموش کرد که در قرآن هرگاه در مورد خدا ضمير «ما» [متکلم معالغير] به کار ميرود، دست اندرکاري نظامات او را، که در نقش فرشتگان و خود آدميان جلوه ميکند، در نظر دارد و گرنه ضمير «من» را مورد استفاده قرار ميداد. اتفاقاً سوره اسراء از سورههائي است که تمرکز عمدهاش روي رفتار خدا در قالب ضمير جمعي «ما» ميباشد و در مقابل 88 باري که اين ضمير در آن به کار رفته، فقط 3 بار ضمير «من» [در آيات 2 ، 53 و 65] آمده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛