.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ
و پروردگارتان فرمود :
مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 114 تا 120
📄#صفحـہ_127
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_127
❇️#آیه114مائده
💠قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (۱۱۴/مائده)
🌱عيسیبن مريم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائدهای از آسمان بر ما فرو فرست كه برای نسل كنونی و آيندگان ما عيد و نشانهای از تو باشد و ما را روزی ده كه تو بهترين روزی دهندگانی.
🔷✨معمولًا دعاهای قرآن با اسم «رب» آغاز میشود؛ ولی در اين آيه با دو كلمهی «اللَّهُمَّ رَبَّنا» آمده است. شايد به خاطر اهميّت اين حادثه و پيامدهای آن باشد.
💬پيامها🔻
🔹توسّل به اوليای خداوند برای قضای حوائج، جايز است. قالَ الْحَوارِيُّونَ يا عِيسَی ... قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَ ...
🔹برای پيامبران، مردم تاريخ و نسلها مطرحاند. «لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا»
🔹از نشانههای الهی، بايد برای هميشه درس گرفت. «وَ آيَةً مِنْكَ»
🔹عيد وجشن مذهبی از نظر قرآن كار صحيحی است. «تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» (ميلاد اوليای خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانی نيست)
🔹حضرت عيسی، در دعا به جای مسألهی خوردن، به الهی بودن مائده توجّه میكند. «آيَةً مِنْكَ»
🔹در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتدای آيه «اللَّهُمَّ رَبَّنا» آمده و آخر آيه «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
🔹به درخواستهای مادی جهت معنوی دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن «نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ» بيان كردند، ولی حضرت عيسی ابتدا برجا گذاشتن نشانهی سرور برای تاريخ «عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وَ آيَةً مِنْكَ» و در مرحله سوم مسئله رزق را مطرح فرمود «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوی و اجتماعی بر مسائل گروهی و اقتصادی مقدّم است).
🔹به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_127
❇️#رستگاری بزرگ برای #صدیقین .
💠قالَ اللَّهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «119/مائده»
🌱خداوند فرمود: اين، روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود دهد، برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضىاند، اين رستگارى بزرگ است.
💠لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما فِيهِنَّ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «120»مائده
🌱ملك و حكومت آسمانها و زمين و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چيزى تواناست.
🔹مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنيا تحمّل كنند، اين راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ»
🔹تنها صادقان نفع مىبرند، نه مدّعيان، شعاردهندگان ورياكاران. يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ ...
🔹بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. جَنَّاتٌ ... رَضِيَ اللَّهُ ... ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.
📚تفسیر نور
❇️#رستگاری بزرگ؟
🔷✨در تعقیب ذکر گفتگوی خداوند با حضرت مسیح، در این آیه می خوانیم: «خداوند پس از این گفتگو، می فرماید: امروز روزی است که راستی راستگویان به آن سود می بخشد» (قالَ اللّهُ هذا یومُ ینفَعُ الصّادِقِینَ صِدقُهُم).
🔷✨سپس پاداش صادقان را چنین بیان می کند: «برای آنها باغهایی از بهشت است که از زیر درختان آن نهرها جاری است، و جاودانه و برای همیشه در آن خواهند ماند» (لَهُم جَنّاتٌ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً).
👈و از این نعمت مادی مهمتر این است که «هم خداوند از آنها راضی است و هم آنها از خداوند راضی و خشنودند» (رَضِیَ اللّهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ).
«و شک نیست که این موهبت بزرگ که جامع میان موهبت مادی و معنوی است رستگاری بزرگ محسوب می شود» (ذلِکَ الفَوزُ العَظِیمُ)
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹 نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۲۳
وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَـوْلًا كَرِيمًا
پروردگارت [در به رشد و کمال رساندن شما، در مسير گرايش به خُلقيات خدائي] لازم شمرده است که جز او به معبودي دل نسپاريد 30 و به پدر و مادر خويش نيکي کنيد [تا رحمت و نيکوئي را فرا گيريد]؛ هر گاه يکي از آنها، يا هر دو، نزد تو به پيري رسيدند، پس مبادا به آنان [حتي] اُف بگوئي [که نشاني از ناپسندي است] و بر آنان بانگ مزن [=صدايت را نزد آنها بلند مکن؛ بلکه] با گفتاري کريمانه [با نهايت عزّت و احترام] با آنان سخن بگو. 31
30- ايمان و عبادت اموري قلبياند و معشوق و معبود را نميتوان با حكم و فرمان در دل كسي وارد كرد؛ فعل «قَضَى» از ريشة قضاء، در اصل نوعي فيصله دادن زباني يا عملي به کاري است و برحسب مورد، معناي حکم کردن، استحکام بخشيدن، بيان قطعي کردن، اراده کردن و امثال آن است که در اين آيه مفهوم «ضروري و لازم شمردن» در آن غلبه دارد. بسياري از مترجمان جمله «وَقَضَى رَبُّكَ...» را خدا فرمان داد ترجمه کردهاند که اگر چنين بود، «اَمَر رَبّک» ميآمد، در حالي که در کلمة قضاء مفهوم فيصله دادن ميان حق و باطل و ملازمت با هدايت مشهود است. در مقام مثال، وقتي دكتر معالجي به مريض مستأصل و مردّد خود تأكيد ميكند به جاي پرسش از افراد غير مسئول و غير متخصص، فقط به نسخة او عمل كند تا درمان شود، قصد حكم و فرمان دادن ندارد، اين همان «قضا»ي تشخيص اوست كه «لازم و ضروري» ميداند. شروطي كه در مدرسه براي قبول شدن ميگذارند نيز مفهوم «قضا» دارد.
31- دومين اصل، «احسان به والدين» است که قرآن همواره آن را پس از توحيد مهمترين وظيفه انسان شمرده است [از جمله در: بقره 83 (2:83) ، نساء 36 (4:36) ، انعام 151 (6:151) ، احقاف 15 (46:15) ، عنکبوت 8 (29:8) ]. اين توصيه مطلق است و به هيچ شرطي مشروط نشده است که فرضاً برآورده نکردن برخي انتظارات فرزندان، يا احياناً کوتاهي در انجام وظايف پدر و مادري، آن را خدشهدار سازد. همين که وجود فرزندان از آنهاست و حداقل تا سالياني بيدريغ از وجود خود براي آنها مايه گذاشتهاند، کافي است. و اصلا مهر و محبت و دلسوزي و احسان، اموري يکطرفه است که از رحمت خدا ناشي ميشود و نميتواند پاياپاي و معاملهگرانه باشد.
اسراء : ۲۲
لَّا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَّخْذُولًا
با خداي يکتا معبود ديگري قرار مده که [همچون] واماندهاي نکوهيده و بيياور [در گرداب بلاها] رها خواهي گشت. 29
29- آيات 23 (17:23) تا 39 اين سوره، 10 اصل اخلاقي و آرماني را مطرح ميکند که عمل به آنها کليد سعادت محسوب ميگردد؛ نخستين آن توحيد يعني يکتاپرستي و اخلاص در بندگي است که آيه 22 و نيمه آيه 23 بيانگر آن است. اين 10 اصل کلي شامل زير مجموعهاي با 14 حکم سلبي است که با حرف «لا» آغاز ميشود [مثل: لا تَجْعَلْ مَعَ الله] و 9 حکم ايجابي متنوع [مثل: وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ].
«تَقْعُدَ» از قُعود [نشستن]، در برابر قيام [برپائي] و به رشد و کمال رسيدن است. در آية 9 (17:9) آمده بود كه قرآن شما را به راهي كه «اَقوَم» [برپادارندهتر] باشد هدايت ميكند در حالي كه شرك شما را به نشستن و فروماندن ميكشاند. «مَذْمُوم» از مذمّت [نکوهش]، در برابر مدح و ستايش است و بالاخره «مَخْذُول» از خذلان، اميدوار بودن به ياري کسي، ولي رها شده و محروم از ياري اوست. کسي که به جاي خدا، براي جلب منافع و دفع بلاها تکيهگاهي غير خدا برگزيند، هم فرونشسته [تقعد] از برپائي و رشد وکمال خواهد بود، هم مورد مذمّت نفس خويش و خدا و خلق او قرار خواهد گرفت و هم وامانده و بينصيب از وعدههاي فريبنده شيطان خواهد گشت.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت بیست ودوم:
💠پرسش 26: ❓آیا #حجاب، به شکل #مطلق_یا_نسبی تعیین شده است یا عرف آن را تعیین میکند؟
🌐👈پاسخ: #حجاب_در_شریعت، احکام روشنی دارد و به تشخیص عرف واگذار نشده است؛ یعنی زن باید به جز صورت و دو کف دست، خویش را بپوشاند، نباید به گونهای بیرون برود که تبرج به شمار آید: تبرج جاهلیت نخستین، اما این که چگونه پوششی برای حجاب استفاده شود، این به عهده عرف است و به عهده خود زن.
👈به همین دلیل، حجاب شرعی در هر کشوری به شکل لباس متعارف همان سرزمین درآمده است، مثلاً عربها «عبا» را و فارسها چادر را حجاب شرعی قرار دادهاند، همه این مسائل به #عرفهای متنوع کشورها برمیگردد.
💠پرسش 27: ❓آیا #پوششی که به طور معتدل زنانگی زن را مینمایاند، از نظر اسلام پذیرفتنی است؟
🌐👈پاسخ: به این پرسش نمیتوان پاسخ داد، زیرا این پرسش در هالهای از ابهام پوشیده است. اعتدال و غیراعتدال در این مسئله چگونه مشخص میشود؟
💢 اعتدال به نظر مردم نسبی است؛ چیزی در نظر بعضی اعتدال است و در نظر برخی دیگر غیرمتعادل. اگر قرآن را در این زمینه تلاوت کنیم، سه عنوان وجود دارد:
👈زینت، تبرج و طمعانگیزی.
♦️ (فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ)؛ (20) هرگاه لباس زن مصداق زینت و #تبرج نباشد و سبب تهییج مردان نشود،
👈میتوان گفت مصداق #حجاب_شرعی است.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲 أَنْتَ إِلٰهِى أَوْسَعُ فَضْلاً،
وَأَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقايِسَنِى
بِفِعْلِى وَخَطِيئَتِى
💞تو ای معبودم!
احسانت گسترده تر
و برد باری ات بزرگتر
از آنست که مرا به کردار ناپسند
و خطاکاری ام بسنجی…🌱
📖دعای ابو حمزه ثمالی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران_نساء_مائده
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_انعام
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 1 تا 8
📄#صفحـہ_128
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan