#پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات:
ایا مردان میتوانند تا #4_زن اختیار کنند؟
💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء»
🔹و اگر مىترسيد كه عدالت را دربارهى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرفنظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سهتا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديكتر است كه ستم نكنيد
🌐👈در روزهاي قبل، نظر #علامه_فضل_الله در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي #مفسران و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد
🛑قسمت دوم:
💫تفسیر المیزان در ذیل آیه 3 سوره نساء این چنین گفته است:
🔸"معناي مجموع دو آيه چنين ميشود : در باره ايتام تقوا پيشه کنيد ، و خبيث را با طيب عوض ننمائيد و اموال آنان را مخلوط با اموال خود مخوريد ، حتي اگر ترسيديد که در مورد دختران يتيم نتوانيد رعايت عدالت بکنيد و ترسيديد که به #اموالشان_ تجاوز کنيد و از ازدواج با آنها به همين جهت دل چرکين بوديد ، ميتوانيد آنان را به حال خود واگذار نموده و با زناني ديگر ازدواج کنيد با يک نفر ، دو نفر ، سه نفر و چهار نفر .
بنا بر اين جمله شرطيه که : اگر ترسيديد که در مورد يتيمان عدالت را رعايت نکنيد پس زنان ديگري را به ازدواج خود در آوريد ... به منزله اين است که فرموده باشد : اگر از #ازدواج با دختران بي پدر کراهت داريد ، چون ميترسيد در باره آنان نتوانيد عدالت را رعايت کنيد ، با آنها ازدواج نکنيد و زناني و دختران ديگري را به عقد خود در آوريد .
💢و ان خفتم الا تعدلوا فواحدة يعني اگر ميترسيد نتوانيد بين چند همسر به #عدالت رفتار کنيد تنها يک زن بگيريد و نه بيشتر ، در اين جمله حکم مساله را معلق به خوف کرد نه علم ، فرمود : اگر ميترسيد بين چند همسر ... و نفرمود : اگر ميدانيد که نميتوانيد عدالت بر قرار کنيد ... و علتش اين است که در اين امور - که وسوسههاي شيطاني و هواهاي نفساني اثر روشني در آن دارد - غالبا علم براي کسي حاصل نميشود و قهرا اگر خداي تعالي قيد علم را آورده بود مصلحت حکم ، فوت ميشد .
🔸او ما ملکت ايمانکم منظور از اين تعبير کنيزان زر خريد هستند ، آيه ميفرمايد : آن کس که ميترسد بين همسران خود به عدالت رفتار ننمايد با يک زن ازدواج کند و اگر خواست که بيش از يک زن داشته باشد بايد کنيز بگيرد ، چرا که خداوند تعالي تقسيم ) عدالت ( را بر مردان در رابطه با کنيزان واجب نفرموده است .
و از اينجا واضح ميشود که منظور از اين سفارش اين نيست که بخواهد ظلم به کنيزان را تجويز کند ) و بفرمايد :
💢👈رعايت عدالت در ميان همسران #آزاده لازم است ، اما در بين کنيزان لازم نيست ، و جايز است بين آنان به ظلم رفتار کنيد ( ، چون در جاي ديگر فرموده که : خداوند ظالمان را دوست نميدارد و نيز فرموده : ليس بظلام للعبيد - خدا نسبت به بندگانش ظلم روا نميدارد بلکه منظور همين است که چون تقسيم همخوابگي در ميان کنيزان تشريع نشده ، رعايت عدالت در بينشان آسانتر است
💢اسلام قانون ازدواج با يک زن را تشريع و با بيشتر از يک همسر ، يعني تا #چهار_همسر را در صورت #تمکن از رعايت عدالت در بين آنها ، تنفيذ نموده ، و تمام محذورهائي را که متوجه اين تنفيذ ميشود به بياني که خواهد آمد اصلاح کرده و فرموده : و لهن مثل الذي عليهن بالمعروف .
📚ترجمة الميزان ج : 4 - ص : 291
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بگو ان شاءالله ❤
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهُ
اگر خدا بخواهد می شود
🌹سوره کهف ، آیه ۲۴
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 19 تا 27
📄#صفحـہ_130
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_130
❇️#آیه21انعام
💠وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (۲۱/انعام)
🌱و كيست ستمكارتر از آن كس كه به خداوند دروغ بندد، يا آيات الهی را تكذيب كند؟ همانا ستمگران رستگار نمیشوند.
🔷✨در قرآن پانزده مرتبه تعبير «مَنْ أَظْلَمُ» آمده كه در مورد افترا بر خدا، بازداشتن مردم از مسجد و كتمان شهادت و حقّ است. اين میرساند كه ظلم فرهنگی و بازداشتن مردم از رشد و فهم، بدترين ظلم به جامعه است.
💬پيامها🔻
🔹هر چيز كه عزيزتر و مقدّستر باشد، خطر ظلم دربارهی آن بيشتر است. از اين رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهی، بدترين ظلمهاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ»
🔹ظلم به تفكر و فرهنگ انسانها، بدترين ستمهاست. شرك، افترا به خدا، ادّعای نبوّت دروغين، بدعت، تفسير به رأی، همه نمونهای از اين گونه ظلمهاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_130
❇️#آیه25انعام
💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها حَتَّى إِذا جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ
🌱برخی از آنان، به (قرآن خواندن) تو گوش میکنند، و ما (به سبب کفر و لجاجتشان،) بر دلهای آنان پردههایی افکندهایم تا مبادا آن را بفهمند، و در گوشهایشان سنگینی (قرار دادیم)؛ و اگر تمام نشانهها را ببینند، به آنها ایمان نمیآورند. پس هنگامی که نزدت بیایند، با تو بحث و جدل میکنند. کافران میگویند: «این فقط افسانههای باطل پیشینیان است.»
أنعام - ۲۵
🔷✨در اين آيه اشاره به وضع روانی بعضی از مشركان شده كه در برابر شنيدن حقائق كمترين انعطاف از خود نشان نمیدهند- سهل است- به دشمنی با آن نيز برمیخيزند و با وصلههای تهمت خود و ديگران را از آن دور نگاه میدارند، درباره اينها چنين میگويد:" بعضی از آنان به سوی تو گوش میدهند ولی بر دلهای آنها پردههايی افكندهايم تا آن را درك نكنند و در گوشهای آنها سنگينی ايجاد كردهايم تا آن را نشنوند"! (وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً).
🔷✨در حقيقت تعصبهای كوركورانه جاهلی، و فرو رفتن در منافع مادی، و پيروی از هوا و هوسها، آن چنان بر عقل و هوش آنها چيره شده كه گويا در زير سرپوش و پردهای قرار گرفته است نه حقيقتی را میشنوند و نه درك صحيح از مسائل دارند.
👈شايد كرارا گفتهايم كه اگر اين گونه مسائل نسبت به خدا داده میشود در حقيقت اشاره به قانون" عليت" و خاصيت" عمل" است، يعنی ادامه در كجروی و اصرار در لجاجت و بدبينی، اثرش اين است كه روح و روان آدمی را به شكل خود در میآورند و آن را همانند آئينه كج و معوجی میكنند كه قيافه همه چيز را كج و معوج نشان میدهد. تجربه اين حقيقت را ثابت كرده است كه افراد بدكار و گناهكار در آغاز از كار خود احساس ناراحتی میكنند، اما تدريجا به آن خو گرفته و شايد روزی فرا رسد كه اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند و به تعبير ديگر اين يكی از مجازاتهای اصرار و پافشاری در گناه و مخالفت با حق است كه دامان گناهكاران لجوج را میگيرد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیات ۲۸-۲۶ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- دستورات دینی با فطرت هماهنگ است.انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد،دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است.با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»
۲- در انفاق،باید اولویّت ها را در نظر گرفت.اوّل والدین،سپس فامیل،بعداً فقرا و ابن السبیل. آتِ ذَا الْقُرْبی ...
۳- در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. آتِ ... وَ لا تُبَذِّرْ
۴- ریخت و پاش و مصرف بی مورد مال،حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ»
۵- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً»
۶- مصرف مال و دارایی در غیر مورد آن،کاری شیطانی ونوعی ناسپاسی است.
اَلْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ
۷- مبذّر و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شود،نه آنکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرد. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ»
۸- مؤمن با مؤمن برادر است، «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»[60]و اسرافکار با شیطان. إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ
۹- تبذیر،نشانه ی کفران و ناسپاسی است،نه نشانه ی سخاوت و بخشندگی.
اَلْمُبَذِّرِینَ ... لِرَبِّهِ کَفُوراً
۱۰- ما از خدا طلبکار نیستیم،آنچه هم بدهد از رحمت اوست. «رَحْمَهٍ مِنْ رَبِّکَ»
۱۱- تلاش وامید باید در کنار هم باشد وهیچکدام به تنهایی کافی نیست. اِبْتِغاءَ ...
تَرْجُوها
۱۲- نداشتن،عذر پذیرفته ای برای ترک انفاق و کمک نکردن است. تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ ...
۱۳- اگر نیاز مالی کسی را برطرف نکردیم،لااقل دل او را با سخن شایسته به دست آوریم. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً»
۱۴- به فقرا وعده ای بدهید که بتوانید عمل کنید و مشکل زا نباشد. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات:
ایا مردان میتوانند تا #4_زن اختیار کنند؟
💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء»
🔹و اگر مىترسيد كه عدالت را دربارهى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرفنظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سهتا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديكتر است كه ستم نكنيد
🌐👈در روزهاي قبل، نظر #علامه_فضل_الله در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي #مفسران و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد
🛑قسمت سوم:
💫👈در تفسیر #فرقان در شرح ایه 3 سوره نسا چنین گفته است:
🌐اين" مثنى و ثلاث و رباع" مربوط به جمع مردان است، نه يك فرد، بنابراين جمع اينها در بُعد مضاعف هرگز مراد نيست، كه اگر اين مثنى و ثلاث و رباع را جمع بگيريم هيجده عدد مى شود، و اگر ضرب بگيريم بيست ونه عدد است،
♦️كه اولًا اينها مربوط به يك فرد نيست، تا چنين جمع و ضربى پيش آيد، بلكه مراد اين است كه شما دوتا و ديگران دوتا يا شما سه تا و ديگران هم سه تا و ... زيرا مثنى مبناى دوتا دوتا و ثلاث مبناى سه تا سه تا و رباع مبناى چهارتا چهارتاست،
و اصولًا تعدد ازدواج بشرط #عدالت در كل جهات ضرورتى است پرهيز ناپذير، زيرا
↩️ اولًا زنان نوعاً بيشتر از مردان هستند،
↩️ثانياً امكان باردارى زنان تا حدود پنجاه سال است، ولى نسبت به مردان تقريباً دو برابر آنان مى باشد، ثالثاً تعدد ازدواج نخستين ميدان اصلى ورزش عدالت است، كه عادلان در اين زمينه،- چه مرد و چه زن- بهترين عادلها در كل جهات مى باشند
↩️رابعاً اينكه طبع زنان بوضع عاديشان- اگر با شوهرهاشان تناسب زناشويى داشته باشند- انحصار به همان يك شوهراست، ولى طبع مردان چنان نيست، كه اگر هر قدر زن يگانه شان زيبا و رعنا و شايستگى زناشويى را داشته باشد، باز بعضى مردان را اشباع نمى كند، پس دو بُعد تكوين و تشريع با هم جواز تعدد ازدواج را تعيين و تبيين مى كند.
💢مختصر آنكه #تعدد_ازدواج در صورتى تجويز مى شود كه سه بعُد امكان جنسى، مالى و عدالت در ميان زنان و ديگران و خود انسان محقق گردد.
💢👈و در كل اگر ازدواج بايك زن يا بيشتر موجب ترك عدالتى گردد، اين ازدواج حرام است، و حتى اگر شما در ابتدا با #عدالت ازدواج يا ازدواجهايى كرديد، لكن در اثر اين ازدواج يا ازدواجها بترسيد كه #حدود_الهى ترك شود به هر وسيله اى ممكن بايد اين ترس بر طرف گردد، گرچه با طلاق باشد، زيرا اصل ازدواج براساس اقامه حدود الهى است (2: 229- 228).
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🌱چگونه
فراموشت کنم
که همیشه
به یادم بوده ای🤍
📖مناجات خمس عشر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 28 تا 35
📄#صفحـہ_131
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan