eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۲۹) وَ لَوْ تَری‌ إِذْ وُقِفُوا عَلی‌ رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (۳۰/انعام) 🌱‏و گفتند: جز زندگی دنيوی ما، هيچ زندگی ديگری نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمی‌شويم. ‏و اگرببينی آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده‌اند، (خدا) می‌فرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ می‌گويند: بلی، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او می‌فرمايد: پس به كيفر كفرورزی‌ها و كفران‌هايتان، عذاب را بچشيد. 👈‏اسلام برای انسان‌ها چند نوع حيات را ترسيم می‌كند: ‏1⃣ حيات دنيا. «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»۱ ‏2⃣ حيات برزخی. «مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ‏3⃣ حيات معنوی و هدايت. «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ» ‏4⃣ حيات اجتماعی. «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» ‏5⃣ حيات طيبه (در سايه‌ی قلب آرام و قناعت). «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 مشركان، افرادی سطحی‌نگر و مادّی هستند و محدوده‌ی حيات را تنها در همين دنيا می‌بينند و منكر رستاخيزند. «إِنْ هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا» ‏🔹 خداوند، پيامبرش را تسليت و دلجويی می‌دهد كه همه‌ی لجاجت‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. «وَ لَوْ تَری‌» ‏🔹 مجرمان، همانند اسيران ذليل، بازداشت و نگه‌داشته می‌شوند. «إِذْ وُقِفُوا» ‏🔹 اعترافات كفّار و مشركان در قيامت، سودی ندارد. قالُوا بَلی‌ ... فَذُوقُوا ‏🔹 كفّار، در قيامت بارها سوگند ياد می‌كنند. «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ‌- قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا» ‏🔹 كيفرهای قيامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنياست. وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ ... فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همواره در راه مشكلات بوده‌ 💠وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّـهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ 🌱به‌یقین پیش از تو (نیز) پیامبرانی دروغ‌گو شمرده شدند؛ ولی در برابر آن تکذیب و آزار صبر کردند؛ تا این‌که یاری ما سراغشان آمد. (آری، سنت ما چنین است،) و هیچ چیز، سنت‌های خدا را تغییر نخواهد داد. قطعاً بخشی از داستان (صبر و استقامت) پیامبران، به تو رسیده است. أنعام - ۳۴ 🔷✨در حقيقت آيه فوق به يك اصل كلی اشاره می‌كند و آن اينكه هميشه رهبران صالح اجتماع كه برای هدايت توده‌های مردم به وسيله ارائه مكتب و طرحهای سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا می‌خاستند با مخالفت سرسختانه جمعی سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جديد، منافعشان به خطر می‌افتاد، روبرو می‌شدند. 🔷✨‏آنها برای پيشرفت مقاصد شوم خود از هيچ كاری ابا نداشتند، و از تمام‌ حربه‌ها: حربه تكذيب، تهمت محاصره اجتماعی، آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسيله ديگر استفاده می‌كردند، اما حقيقت با جاذبه و كشش و عمقی كه دارد سرانجام- طبق يك سنت الهی- كار خود را خواهد كرد، و اين خارهای سر راه برچيده خواهند شد، اما شك نيست كه شرط اساسی اين پيروزی بردباری و مقاومت و استقامت است. 👈‏قابل توجه اينكه در آيه فوق از سنن تعبير به" كلمات اللَّه" شده است زيرا" كلم و كلام" در اصل به معنی تاثيری است كه با چشم يا گوش درك می‌شود (" كلم" به معنی تاثيرات عينی، و" كلام" به معنی تاثيراتی است كه با گوش درك می‌شود) سپس توسعه پيدا كرده است، و علاوه بر الفاظ به معانی نيز" كلمه" گفته می‌شود، و حتی به" عقيده" و" مكتب" و" روش و سنت" نيز اطلاق می‌گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۱-۲۹ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- مؤمن باید از بخل دوری کرده وبه دیگران کمک نماید. «لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً» ۲- اسلام مکتب اعتدال و میانه روی حتّی در انفاق است. «لا تَجْعَلْ لا تَبْسُطْها» ۳- نتیجه ی ولخرجی و زیاده روی در انفاق،خانه نشینی و ملامت و حسرت است. «فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» ۴- اسلام،هرگز به ذلّت و خواری مسلمانان راضی نیست و از هر عملی که آنان را به ذلّت کشاند،نهی کرده است. لا تَجْعَلْ ... لا تَبْسُطْها ... فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً ۵- کمی و زیادی رزق به دست خداست. «یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ» ۶- از ترس فقرِ خود،بخل نورزید و برای نفی فقر دیگران تمام اموال خود را یکجا نبخشید،که روزی بدست خداست و فقر برخی حکیمانه است. لا تَجْعَلْ یَدَکَ ... إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ ۷- کودک،حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ» 2-فقر و تهیدستی حتّی در قوی ترین عواطف انسانی تأثیرگذار است. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» ۸- ترس از ضرر وزیان وفقر،مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» ۹- خداوند از پدر ومادر مهربان تر است،به او سوءظنّ نبرید. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ» ۱۰- رزق به دست خداست و زیادی نفرات و جمعیّت بی اثر است،پس فرزند عامل فقر نیست. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیّاکُمْ» ۱۱- فرزندکشی و سقط جنین،گناه و جنایت است،چه پسر باشد،چه دختر. لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ ... خِطْأً کَبِیراً کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نظر قران در خصوص و : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط ارايه شد. 🛑قسمت چهارم: 🌐موضوع از منظر ايت الله : ايا تعدد زوجات مستحب است؟ ايا جواز ان مطلق است يا مشروع؟ 🔖پیام زن: در مورد تعدد زوجات نیزحضرت عالی نظراتی دارید که آن هم برای بعضیها گویا تعجب آمیز بوده است. چنانچه در این مورد هم اشاراتی بفرمایید، استفاده خواهیم کرد. 🖋حضرت آیت اللّه : مرحوم آیت اللّه یزدی در کتاب عروة آورده است که «فیستحب تعدد الزوجات». در جواهر هم آمده اما نه به صورت ارسال مسلم و مانند عبارت عروة بلکه فرموده زیادتر از یک زن در صورت احتیاج مستحب است و بلکه بدون احتیاج هم علی الاقوی مستحب است.(1) 👈ولیکن این تعجب است برای اینکه هیچ روایتی دالّ بر این مطلب نداریم. شما سراسر وسایل الشیعه را که از کتب ثانوی حدیث ما است اگر نگاه بکنید، ملاحظه خواهید کرد که هیچ نصّی در این مورد نداریم. خودِ هم وقتی که می خواسته بگوید مستحب است، به روایت تمسک نکرده است، حالا عرض می کنم به چه چیزی تمسک کرده است. 💢در «شرایع» هم که قرآن الفقه است آنجا هم این مسأله نیامده است. در «قواعد» هم با همه کثرت فروعش که گویا قریب به 60 هزار فرع دارد هرگز نیامده است که فیستحب تعدد الزوجات که مثلاً بگوییم چند تا زن گرفتن مثل نماز شب خواندن مستحب است. کتب قبلی هم چنین مطلبی ندارند. تنها در جواهر آمده، بعد هم مرحوم «سید» در عروة آورده است. فقهای بزرگی هم که حاشیه بر عروة زده اند به اینجا که رسیده اند چون در باب مستحبات بوده است رد شده اند و اشکال نکرده اند. معمولاً فقهاء از مسایل مستحبات با اطمینان به حرف دیگران زود رد می شوند. بنده هم که رد نشدم به خاطر حساسیتم نسبت به این قضیه بود که ایستادم. 💢باز وقتی که فقهاء می رسند و نکاح را می خواهند تقسیم کنند به احکام خمسه؛ نکاح واجب، نکاح حرام، نکاح مکروه، نکاح مباح و نکاح مستحب. در نکاح مستحب می گویند نکاح بر انسان «عزب» مستحب است یا بعضی گفته اند عزبی که میل به خانواده دارد. شیخ طوسی. می گوید نکاح برای کسی که شوق دارد به تشکیل عائله، مستحب است، نه برای هر کسی. به هر حال در بحث استحباب می روند سراغ استحباب اصل نکاح، نمی آیند بگویند نکاحِ مستحب، مثل تعدد زوجات که ازدواج دوم و سوم را هم یکی از مستحبات بشمارند. 👈ممکن است اشکال کنند که مگر آیه شریفه «فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع»(2) دلالت بر نمی کند؟ من ابتدا این مطلب به ذهنم رسید، بعد دیدم که مرحوم صاحب جواهر(ره) نیز همین مطلب را اشاره کرده است. ایشان می گوید این آیه هیچ دلالتی بر استحباب تعدد زوجات ندارد و چیزی بیش از جواز از آن فهمیده نمی شود. این مطلب به قرینه صدر آیه روشن می شود که فرموده است «و ان خفتم الاّ تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء ...» شأن نزول و مورد آیه این است که افرادی سرپرستی دختربچه های یتیم را بر عهده می گرفتند و آنها در اختیارشان بودند. قرآن فرموده است که اگر می ترسید به این بچه های یتیم و بی سرپرست ظلم کنید، یا به ناموسشان، به عِرضشان خیانت کنید بروید زن بگیرید، یکی، دو تا، سه تا و چهار تا که دیگر از ظلم جلوگیری بشود. این ارشاد به جواز است، ارشاد به این است که به اینها ظلم نکنید. اگر می ترسید که به عدالت رفتار نکنید، بروید زن بگیرید، به این بیچاره ها رحم کنید و امنیتشان را در معرض تهدید قرار ندهید و خودتان هم از ظلم به اینها نجات پیدا کنید. نمی خواهد بگوید اگر می ترسید به اینها ظلم شود مستحب است که بروید این کار را بکنید. ربطی به استحباب ندارد. بنابراین برای دیگران و برای آنها هم که بچه یتیم زیر دستشان نیست مستحب نیست. تازه اگر بخواهیم با یک دید دیگر نگاه کنیم می شود گفت که تعدد زوجات از باب مقدمه واجب، بر این گونه افراد واجب می شود. ♦️اگر می ترسید به اینها خیانت کنید واجب است بروید زن بگیرید تا خیانت نکنید. پس وجوبش از باب مقدّمی است. زن بگیرید تا نشود والاّ کسی که عهده دار نیست یا کسی که بچه یتیم زیر نظرش هست اما مطمئن است که به او ظلم نمی کند، مثلاً پیر و فرتوت است و احتیاجی به این حرفها ندارد، این آیه مربوط به او نیست. 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ اجْعَلْ لِی آيَةً پروردگارا برای من نشانه ای قرار ده 🌸 سوره مریم ، آیه ۱۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 36 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ ما تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شاءَ وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ (۴۱/انعام) 🌱‏بلكه (در هنگامه‌های خطر) فقط او را می‌خوانيد، پس اگر بخواهد آن رنجی كه خدا را به خاطر آن می‌خوانيد بر طرف می‌كند، و آنچه را برای خداوند شريك می‌پنداشتيد (در روز قيامت) فراموش می‌كنيد. 🔷✨‏برداشتن عذاب، يا برای اتمام حجّت است، يا به خاطر تغيير حالات قوم. چنانكه در آيه ۹۸ سوره‌ی يونس می‌فرمايد: «لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ» چون ايمان آوردند، عذاب خواری و ذلّت را از آنان برداشتيم. ‏🔹همه معبودهای خيالی به هنگام برخورد انسان با حوادث فراموش می‌شوند. ‏بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ‌ ... وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ‌ آنان نه تنها فراموش، بلكه انكار می‌شوند. چنانكه در آيه‌ی ديگر می‌خوانيم: «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ»۱ مشركان در قيامت با سوگند شرك خود را انكار می‌كنند. ‏🔹دعای خالصانه، مستجاب می‌شود. «بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ» ‏🔹يأس از غير خدا، سبب سرعت در استجابت دعاست. (حرف «فاء» در كلمه‌ی‌ «فَيَكْشِفُ») ‏🔹استجابت دعا، در اراده و مشيّت حكيمانه‌ی خداوند است. فَيَكْشِفُ‌ ... إِنْ شاءَ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عوامل عدم بیداری 💠فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ 🌱پس چرا هنگامی ‌که عذاب ما به آنان رسید، زاری و خضوع نکردند؟ (اما نه‌تنها چنین نکردند؛) بلکه دل‌هایشان سخت شد، و شیطان، اعمالشان را برایشان زیبا جلوه داد. أنعام - ۴۳ 👈در این آیه مى‏گوید: «چرا آنها از این عوامل دردناک و بیدارکننده پند و اندرز نگرفتند و بیدار نشدند و به سوى خدا بازنگشتند» (فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا). 🔷✨در حقیقت علت عدم بیدارى آنها دو چیز بود، 🔹نخست این که «بر اثر زیادى گناه و لجاجت در شرک، قلبهاى آنها تیره و سخت و روح آنها انعطاف ناپذیر شده بود» (وَ لکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ). «بأساء» در اصل به معنى شدت و رنج است و به معنى جنگ نیز به کار مى‏رود، همچنین در قحطى و خشکسالى و فقر و مانند اینها، ولى «ضرّاء» به معنى ناراحتى روحى است مانند غم و اندوه و جهل و نادانى و یا ناراحتیهایى که از بیمارى و از دست دادن مقام و مال و ثروت پیدا مى‏شود. 🔹دیگر این که «شیطان (با استفاده از روح هوى پرستى آنها) اعمالشان را در نظرشان زینت داده بود، و هر عمل زشتى را انجام مى‏دادند زیبا و هر کار خلافى را صواب مى‏پنداشتند» (وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیه ۳۴-۳۲ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- جاذبه بعضی گناهان به حدّی است که نزدیک شدن به آن هم خطر دارد. «لا تَقْرَبُوا» ۲-نه فقط زنا،بلکه از مقدّمات زنا هم باید پرهیز کرد.(گاهی یک نگاه،تلفن، نامه و تماس،زمینه ی ارتباطهای نامشروع می شود.) «لا تَقْرَبُوا» ۳- زنا،در طول تاریخ عملی زشت و ناپسند،و در ادیان دیگر نیز حرام بوده است. «کانَ فاحِشَهً» ۴- در نهی از منکر،زشتی گناه را بیان کنیم. لا تَقْرَبُوا ... ساءَ سَبِیلاً ۵- هر انسانی حقّ حیات دارد،حتّی غیر مسلمانی که با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد،مصونیّت جانی و مالی دارد. لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ ... ۶- خودکشی حرام است. «لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ» ۷- مظلوم،هر که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً ... مَنْصُوراً ۸- قرار دادن حقّ قصاص،برای حمایت از مظلوم است. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً» 7-اولیای مقتول دارای حقّ قصاص و کشتن قاتل هستند. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً» ۹- در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» اسلام حتّی برای متجاوزان به جان انسان ها،عدالت را شرط دانسته است.اولیای مقتول،حقّ ندارند به عنوان قصاص،بیش از یک نفر را بکشند و از قانون قصاص سوء استفاده کنند. ۱۰- قاتل را مُثله نکنید و در نوع و کیفیّت قصاص،ناجوانمردی نکنید. «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» ۱۱- از سنّت های الهی،حمایت از مظلوم است. «إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» ۱۱- هر جا احتمال سوءاستفاده باشد،باید بیشتر سفارش کرد.[87] «لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ» ۱۲- جاذبه ی مال به قدری زیاد است که نزدیک شدن به آن هم گاهی گناه و حرمت را در پی دارد. «لا تَقْرَبُوا» ۱۳- تصرّف در مال یتیم مشروط به رعایت بالاترین و پرثمرترین شیوه هاست. (اگر منافع یتیم در گردش مال اوست،باید آن را به کار انداخت،نه آنکه بی تفاوت ماند.) لا تَقْرَبُوا ... إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۱۴- در تصمیم گیری های مالی،باید منافع و مصالح یتیمان مراعات شود. «إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» ۱۵- تصرّف نابجا و حیف و میل اموال یتیمان،ممنوع است. لا تَقْرَبُوا ... إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ 9-زمان واگذاری مال یتیم به خود او،وقتی است که به بلوغ فکری و اقتصادی و جسمی برسد. «حَتّی یَبْلُغَ أَشُدَّهُ» ۱۶- به پیمان ها-هرچه و با هر که باشد-وفادار باشیم. «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ» ۱۷- توجّه به مسئولیّت،انسان را از گناه باز می دارد. «إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نظر قران در خصوص و : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد. 🛑قسمت چهارم 🌐موضوع از منظر ايت الله : ايا تعدد زوجات مستحب است؟ ايا جواز ان مطلق است يا مشروع؟ 🔻(بخش دوم) 👈حرف بلندی صاحب جواهر (قدس سره) دارد. ایشان می گوید اگر این آیه دلیل بر است پس چگونه شده است که فقهاء و علماء برای اثبات اینکه بیش از چهار زن نمی شود گرفت به همین آیه تمسک کرده اند. چون آیه می فرماید «مثنی و ثلاث و رباع»، تا چهار تا را گفته است. خوب اگر این آیه امر استحبابی را می گوید معنایش این است که بیش از چهار تا، دیگر مستحب نیست. به عبارت دیگر تا چهار تا مستحب است ولی پنجمی مستحب نیست نه اینکه جایز نیست.(3) خیلی حرف زیبایی است. پس اینکه برای عدم جواز بیش از چهار زن استدلال می کنند به این آیه، معلوم می شود «فانکحوا» در مقام بیان اصل جواز است و بیش از جواز را نمی خواهد بگوید. مرحوم صاحب جواهر اینها را فرموده، اما به بحث تعدد زوجات که می رسد می گوید مستحب است و به وجوهی استدلال می کند؛ 1ـ تأسی به پیغمبر(ص) 2ـ اطلاق بعضی روایات 3ـ اینکه اگر آدم زیاد زن بگیرد و بچه هایش زیاد بشوند به قول معروف گوینده «لا اله الاّ اللّه » زیاد می شود! 👈معلوم است که اینها نمی تواند دلیل باشد. اگر تأسی به پیامبر(ص) باشد، پس اول باید ثیبه (بیوه) گرفت. پیامبر(ص) خودشان 25 ساله بودند و همسرشان 40 ساله، پس همه جوانها را باید بگوییم در 25 سالگی زن 40 ساله بگیرند. این یک تأسی به پیغمبر(ص) است!! اگر تأسی به پیغمبر(ص) در این گونه موارد است، ایشان زنهای متعدد گرفت، پس چرا تا 4 تا مستحب باشد؟ بله، ازدواجهای پیامبر(ص) الگو است، ولی نه برای . به قول مرحوم علامه طباطبایی(ره) الگو برای جهات دیگری است. ازدواجهای پیامبر(ص) در جنبه های گوناگون دارای اغراض سیاسی، اجتماعی و ... برای پیشبرد اهداف مکتب بوده است. مسأله زوجات پیغمبر(ص) دلیل بر این نمی شود که مستحب است هر کسی چند تا زن بگیرد. علاوه بر اینکه پیغمبر در امر ازدواج خصوصیاتی دارد؛ زن می تواند خودش را به پیغمبر(ص) ببخشد، زن می تواند خودش را همسر پیغمبر(ص) قرار بدهد به شرط اینکه مهر نباشد. اما در مورد دیگران به اجماع همه فقهاء اگر کسی همسر مردی شد به شرط اینکه مهر نباشد، چنین ازدواجی باطل است. یک وقت می گویند مهر را بعد تعیین می کنند، این درست است. یک وقت مهر مجهول است، این هم درست است. یک وقت حالا ازدواج می کنند تا بعد مهر را تعیین کنند، همه اینها درست است. ولی «به شرط اینکه مهر نباشد» اجماع قائل به این است که درست نیست ولی نسبت به رسول اللّه (ص) مانعی نداشته و زنها می توانستند خودشان را به پیغمبر(ص) هبه کنند، و جالب اینکه همان صاحب جواهر از شیخ الطائفه نقل می کند که گرفتن زن دوم کراهت دارد.(4) ❓پیام زن: با این وضع آیا جواز تعددزوجات مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد آیا این کار تنها در شرایط خاصی جایز است؟ 💢👈آیت اللّه صانعی: ما در جواز قائل به شرط هستیم و آن را مشروط می دانیم به . اگر کسی می ترسد که نتواند بین همسرانش به عدالت رفتار نکند نمی تواند ازدواج مجدد نماید. باید احراز کند که توان اجرای عدالت در بین آنها را دارد. اگر شک دارد که می توانم اجرای عدالت کنم یا نه، حق ندارد. برای اینکه آیه شریفه می۸ فرماید: «و إن خفتم الاّ تعدلوا فواحدة»(5) یعنی اگر می ترسید که نتوانید عدالت را برقرار کنید به یکی اکتفا نمایید. خوف با شک هم می سازد؛ اگر شک دارید و احتمال می دهید که نتوانید به عدالت رفتار کنید فقط یک زن بگیرید. پس باید عدالت احراز بشود و باید مطمئن باشد که بین این زنها می تواند به عدالت رفتار کند. این طور نیست که هر کس بتواند به آسانی به این کار اقدام نماید و لذا اگر یک روزی اقتضا کند و محاضر ما قانونا بگویند ما ازدواج با زن دوم را وارد نمی کنیم مگر اینکه مطمئن باشیم و ضمانتی داشته باشیم که مرد اجرای می کند، این قید هیچ مانعی ندارد. این شرطی است که در قرآن آمده است، اگر در قانون نظام جمهوری اسلامی هم ثبت شود، چه مانعی دارد؟ کجایش خلاف شرع است؟! 1ـ جواهر الکلام، ج29، ص35. 2ـ سوره نساء، آیه 3. 3ـ جواهر الکلام، ج29، ص35. 4ـ جواهر الکلام، ج29، ص35: 5ـ سوره نساء، آیه 3. 💻نقل از سايت حوزه از مصاحبه مجله پيام زن با ايت الله صانعي 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛