eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
خدایا دستان خاليے خود را به امید استجابت دعاهایمان به سوی تو دراز ڪرده ایم معبودا پرڪن ظرف وجودمان را از آنچه در وجود خدایے توست سلام روزتان بخیر ✨ @quranpuyan
⁠⁣▪غریبانه می‌روی تا خاک، غم رفتنت را به دوش بکشد. ▪تو مادر پسرانی که در کمتر از یک روز، پرنده شدند. ▪شانه‌هایت، پناه روزهای تنهایی زینب بود. ▪دست‌هایت، بوی حسنین را می‌دهد. ▪تو آغاز عاشقانه‌ترین روزهای مادرانه بوده‌ای که خاک مرقدت، قدمگاه عاشقان شده است. ▪خداحافظ ام البنین، صدای صلابت، شیرزن بی نظیر طایفه «بنی کلاب»، مادر فرزندان حماسه، همسر مولا! 🏴سالروز وفات حضرت ام البنین (س)، بر همه دوستداران اهلبیت علیهم السلام تسلیت باد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 53 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قُلْ إِنِّي عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ كَذَّبْتُمْ بِهِ ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّـهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ 🌱بگو: من دلیلی روشن از سوی پروردگار خود (همراه) دارم؛ که شما آن را دروغ می‌شمرید. آنچه (از عذاب)که می‌خواهید در آمدن آن شتاب شود، نزد من نیست. فرمانروایی فقط از آنِ خداست که حق را بیان می‌کند، و اوست که بهترین داور است. أنعام - ۵۷ 🔷✨بينة" در اصل به چيزی می‌گويند كه ميان دو شی‌ء فاصله و جدايی می‌افكند به گونه‌ای كه ديگر هيچگونه اتصال و آميزش با هم نداشته باشند، سپس به دليل روشن و آشكار نيز گفته شده، از اين نظر كه حق و باطل را كاملا از هم جدا می‌كند. 🔷✨‏در اصطلاح فقهی اگر چه" بينة" به شهادت دو نفر عادل گفته می‌شود ولی معنی لغوی آن كاملا وسيع است و شهادت دو عادل يكی از مصداقهای آن می‌باشد و اگر به معجزات بينة گفته می‌شود باز از همين نظر است كه حق را از باطل جدا می‌كند و اگر به آيات و احكام الهی بينة گفته می‌شود باز به عنوان مصداق اين معنی وسيع است. 🔷✨‏خلاصه در اين آيه نيز پيامبر ص مامور است روی اين نكته تكيه كند كه مدرك من در مسئله خدا پرستی و مبارزه با بت كاملا روشن و آشكار می‌باشد و انكار و تكذيب شما چيزی از اهميت آن نمی‌كاهد. ‏سپس به يكی ديگر از بهانه‌جوئيهای آنها اشاره می‌كند و آن اينكه آنها می‌گفتند اگر تو بر حق هستی كيفرهايی كه ما را به آن تهديد می‌كنی زودتر بياور پيامبر ص در پاسخ آنها می‌گويد" آنچه را شما درباره آن عجله داريد به‌ دست من نيست" (ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ‌). ‏" تمام كارها و فرمانها همه به دست خدا است" (إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّـهِ‌). 👈‏و بعد به عنوان تاكيد می‌گويد:" او است كه حق را از باطل جدا می‌كند و او بهترين جدا كنندگان حق از باطل است" (يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ‌). ‏بديهی است كسی می‌تواند به خوبی حق را از باطل جدا كند كه علمش از همه بيشتر باشد و شناخت حق و باطل برای او كاملا روشن است، به علاوه قدرت كافی برای اعمال علم و دانش خود نيز داشته باشد و اين دو صفت (علم و قدرت) به طور نامحدود و بی‌پايان تنها برای ذات پاك خدا است، بنا بر اين او بهترين جدا كنندگان حق از باطل است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ (۵۹/انعام) 🌱‏و گنجينه‌های غيب، تنها نزد خداست و جز او كسی آن را نمی‌داند و آنچه را در خشكی ودرياست می‌داند، و هيچ برگی از درخت نمی‌افتد جز آنكه او می‌داند و هيچ دانه‌ای در تاريكی‌های زمين وهيچ تر وخشكی نيست، مگر آنكه (علم آن) در كتاب مبين ثبت است. 🔷✨‏«مَفاتِحُ»، يا جمع «مِفتَح» به معنای گنجينه و خزانه است، يا جمع «مِفتاح» به معنای كليد است، ولی معنای اوّل مناسب‌تر است. ‏كلمه‌ی تر و خشك، كنايه از همه‌ی چيزهايی است كه مقابل همند، مثل مرگ و حيات، سلامتی و مرض، فقر و غنا، نيك و بد، مجرّد و مادّی. اين مطلب در آيه‌ی‌ «وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ» نيز بيان شده است. ‏شايد مراد از سقوط برگ‌ها، حركات نزولی و مراد از دانه‌های در حال رشد زير زمين، حركات صعودی باشد. ‏🔹 دليل آنكه عذاب عجولانه‌ای كه كفّار تقاضا می‌كنند فرا نمی‌رسد، علم خداوند به اسرار هستی است. ما تَسْتَعْجِلُونَ‌ ... وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ‌ ‏🔹 احكام الهی بر اساس آگاهی او بر غيب و شهود است. «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ‌- وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ» ‏🔹 دامنه‌ی علم غيب، گسترده‌تر از علوم عادّی است. (زيرا قرآن درباره آن تعبير انحصاری دارد.) «لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» ‏🔹 بر خلاف كسانی كه می‌گويند خداوند تنها به كليّات علم دارد، خداوند به همه چيز دانا و از همه‌ی جزئيّات هستی آگاه است. پس بايد مواظب اعمال خود باشيم. ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ ... ‏🔹 جز خداوند، هيچكس از پيش خود علم غيب ندارد. «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» ‏🔹 در جهان، مركزيّتی برای اطلاعات وجود دارد. «فِي كِتابٍ مُبِينٍ» ‏🔹 نظام هستی، طبق برنامه‌ی پيش بينی شده‌ای طراحی شده است. «كِتابٍ مُبِينٍ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسرا : ۳۱ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا فرزندان خويش را از ترس تنگدستي مکُشيد، اين ما هستيم که آنها و شما را روزي مي‌دهيم؛ 39 مسلماً کُشتن آنها خطائي است بس بزرگ. 40 39- در قبايلي از عربِ جاهليت، دختران را به اين توجيه که قدرت جنگاوري نداشته و از نظر اقتصادي مولّد نيستند، در خاک مي‌كردند و برخي به دليل فقر و ناتواني سقط جنين مي‌کردند که امروز نيز، به خصوص در بارداري‌هاي ناخواسته يا نامشروع، اين مسئله وجود دارد. 40- آيات 26 (17:26) تا 32 ناظر به سومين اصل اخلاقي، يعني کمک مالي به نيازمندان است که به تناسب آن، موضوعات فرعي ديگري را نيز در اين زمينه مطرح کرده است، از جمله: تبذير در مال، پاسخ اميدوار کننده به نيازمندان، تعادل در بذل و بخشش، پرهيز از قتل اولاد به دليل فقر، که جمعاً شامل 2 توصيه ايجابي [آتِ- فَقُلْ لَهُمْ] و 4 توصيه سلبي [لا تُبَذِّرْ، لا تَجْعَلْ يَدَكَ، لا تَبْسُطْهَا، لا تَقْتُلُوا] مي‌باشد. اسراء : ۳۴ وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا به مال يتيم نزديک نشويد، مگر به شيوه‌اي که بهترين [راه براي حفظ و افزايش آن] باشد، تا آنکه به سن بلوغ برسد [که در آن زمان بايد به خودش تحويل داده شود]، 43 و به عهد [و پيمان‌هاي خود] وفا کنيد که مسلماً عهد بستن مسئوليت‌آور است. 44 43- ششمين اصل مراقبت از اموال يتيمان و نگهداري آن به بهترين شيوه‌اي است که منافع آنان را بهتر تأمين کند [همچون سرمايه‌گذاري در امور سود ده] تا خود به سن بلوغ برسند و عهده‌دار اموال خود گردند. آيات 2 (4:2) تا 6 و 10 سوره نساء (4:10) با تفصيل بيشتري درباره اين حکم سخن مي‌گويد. در ضمن نهي «لا تَقْرَبُوا»، همچنانکه در مورد زنا نيز آمده، چشم طمع دوختن به اموال يتيمان را محکوم مي‌نمايد. 44- اصل هفتم وفاي به عهد و پيمان‌هاست که هم شامل تعهد قيم در مراقبت از اموال يتيم مي‌شود و هم شامل تمامي قراردادها و تعهدات اجتماعي رسمي و غير رسمي که به زبان آمده يا امضاء شده باشد. اسراء : ۳۵ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا و هرگاه [در فروش مواد و محصولات] پيمانه کرديد، پيمانه را کامل گيريد و با ترازوي درست وزن کنيد که اين [شيوه] بهتر و خوش فرجام‌تر است. 45 __ 45- رعايت انصاف و عدالت در مناسبات اقتصادي هشتمين اصل اخلاقي است که هم شامل ظرف و پيمانه مي‌شود و هم ابزار و عوامل سنجش. وفاي به کيل، همچون وفاي به عهد [در آيه قبل]، به تمام و کمال رساندن آن است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص و : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني وآیت صانعی در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد. 🛑قسمت پنجم: 💠 از نگاه امام 👈آیه‌ای‌ که‌ در مورد تعدد زوجات‌ در قرآن‌ ذکر شده‌ برای تعدد زوجات‌ دو شرط‌ اساسی‌ بیان کرده است. آن‌ آیه‌ چنین‌ است: ♦️«وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً.» [۱]3نساء 🔹و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد. 💢👈این‌ آیه‌ از یک‌سو تعدد همسران‌ را مشروط‌ به‌ ترس‌ از اجرا نشدن‌ در مورد یتیمان‌ ذکر می‌کند و، از سوی‌ دیگر، آن‌ را به‌ ضرورت‌ اجرای‌ مقید می‌گرداند. شکی‌ نیست‌ که به‌ سبب‌ جنگ‌های‌ صدر اسلام‌ و ، نگرانی‌ آن‌ وجود داشت‌ که‌ ایتام قربانی بی‌عدالتی شوند. در چنان‌ احوالی، پدیده‌ تعدد زوجات امری پسندیده برای سرپرستی ایتام و مادران آنان بود و این بنابر اصطلاح‌ فقها، یکی‌ از موارد است. بنابراین، تعدد زوجات‌ حکمی‌ ثابت‌ و مربوط‌ به‌ اوضاع اجتماعی‌ یا خانوادگی‌ معین است. غیر از این، شرط‌ دیگر همان‌ برقراری‌ عدالت‌ در بین‌ زنان‌ است‌ و این‌ مسئله‌ای‌ دشوار و پیچیده‌ است‌ که‌ برحسب‌ تحول‌ جوامع‌ و نیازهای‌ زنان‌ و سطح‌ آگاهی‌ و میزان‌ نیازشان‌ به‌ ازدواج‌ تغییر می‌کند. 💢در بیشتر اوقات‌ شوهر نمی‌تواند از عهده‌ بیش‌ از یک‌ زن‌ برآید. بدین‌ترتیب، می‌بینیم‌ که‌ این‌ حکم‌ اسلامی‌ دستوری‌ است‌ که‌ موجبات‌ پیشرفت‌ در جوامع‌ را نیز در خود دارد. 💢مقامات‌ تونس‌ را ممنوع‌ کرده‌اند، نظر شما چیست؟ 👈من‌ به‌ ممنوعیت‌ مطلق‌ اعتقاد ندارم، که‌ این‌ خود عکس‌ دستور شرعی‌ است. همچنین، ‌ به‌ آزادی‌ مطلق‌ هم‌ در این‌ زمینه‌ معتقد نیستم، بلکه‌ به‌ نظر من‌ باید این‌ موضوع‌ را به‌ عهده‌ گذاشت‌ تا درباره شروط‌ معین‌ آن‌ تحقیق‌ بیشتری‌ کنند. البته، ‌ این‌ رأ‌ی‌ و اجتهاد شخص‌ من‌ است. 🎙مصاحبه حنان معلوف، روزنامه نگار زنِ روزنامۀ النهار(نقل از سايت امام موسي صدر) 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قَالَ قَدْ اُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا خدا فرمود : دعای شما مستجاب شد 🌺 سوره یونس ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 60 تا 68 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كه در می‌درخشد 💠قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ (۶۴) قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ (۶۵) 🌱بگو: (این) خداست که شما را از آن (تاریکی‌ها) و از هر اندوهی نجات می‌دهد؛ (ولی) باز هم شما (برای او) شریک قرار می‌دهید. (۶۴) بگو: او می‌تواند عذابی از بالای سر یا زیر پاهایتان بر شما بفرستد؛ یا این‌که شما را گروه‌گروه به‌جان هم اندازد و به برخی از شما (طعم تلخ) جنگ (با) برخی دیگر را بچشاند. ببین چگونه آیات و نشانه‌ها را تکرار و به شکل‌های گوناگون بیان می‌کنیم. باشد که بفهمند. (۶۵) أنعام [۶۴-۶۵] 👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد: ‏ 🔷✨ذكر" تضرع" كه به معنی دعای آشكار و" خفية" كه دعای پنهانی است شايد به خاطر اين باشد كه مشكلات با هم متفاوتند گاهی به مرحله شدت نرسيده انسان را به دعای پنهانی دعوت می‌كند و گاهی كه به مرحله شديد می‌رسد آشكارا دست به دعا برمی‌دارد، و گاهی ناله‌ها و فريادها سر می‌دهد منظور اين است كه خداوند هم مشكلات شديد و هم مشكلات ضعيف شما را حل می‌كند. ‏ 🔷✨بعضی معتقدند كه در آيه به چهار حالت روانی انسان كه هر كدام يك نوع عكس العمل به هنگام بروز مشكلات است اشاره شده است: حالت" دعا و نياز" و حالت" تضرع و خضوع" و حالت" اخلاص" و حالت" التزام به شكرگزاری به هنگام نجات از مشكلات". ‏اما متاسفانه برای بسياری از اين افراد اين حالات پر ارزش همانند برقی زودگذر و تقريبا به شكل اضطراری در برابر شدائد و مشكلات پيدا می‌شود اما چون با آگاهی آميخته نيست پس از برطرف شدن شدائد به خاموشی می‌گرايد. ‏بنا بر اين اين حالات اگر چه زودگذر باشد، می‌تواند دليلی برای افراد دور افتاده در زمينه خداشناسی گردد. ‏ 🔷✨" كرب" (بر وزن حرب) در اصل به معنی زير و رو كردن زمين و حفر آن است و نيز به معنی گره محكمی كه در طناب دلو می‌زنند آمده است سپس در غم و اندوه‌هايی كه قلب انسان را زير و رو می‌كند و همچون گرهی بر دل انسان می‌نشيند گفته شده است. 👈‏بنا بر اين ذكر كلمه" كرب" در آيه بالا كه معنی وسيع و گسترده‌ای دارد و هر گونه مشكل مهمی را شامل می‌شود بعد از ذكر" ظلمات برو بحر" كه به قسمت خاصی از شدائد گفته می‌شود از قبيل ذكر يك مفهوم عام بعد از بيان مفهوم خاص است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan