🌺🍃〰
#قرآن_در_کلام_رسول_گرامی_اسلام
💠رعایت حق خداوند
🔖قال رَسُولُ اللَّهِ : «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ عَلَيْهِ حَقٌّ وَاجِبٌ أَنْ يَتَعَلَّمَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ يَتَفَقَّهَ فِيهِ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتاب»
📝«هیچ زن و مرد مؤمنی نیست (چه آزاد باشد يا برده)، مگر اينکه براي خدا حقي واجب بر گردن او است و آن حق اين است، که قرآن را ياد بگيرد و در آن تدبر و تفکر کند، سپس حضرت این آیه را تلاوت کردند: وَلكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتاب.»
📚بحار الانوار،ج74،ص290
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
ارايت الذي يكذب بالدين
خطاب در اين آيه شريفه به رسول خدا )صلي الله عليه وآله وسلّم( است ، بدان جهت که فردي شنونده است ، نه بدان جهت که پيامبر است ، در نتيجه خطاب به عموم شنوندگان دنيا خواهد بود .
🌷و مراد از دين ، جزاي يوم الجزاء است ، پس کسي که دين را تکذيب کند منکر معاد است .
⚜️در آيه شريفه تکذيب گر روز جزا به چنين نمازگزاراني تطبيق شده ،
چون حرف فاء که بر سر جمله آمده ميفهماند جمله مزبور نتيجه تکذيب روز جزا است و ميرساند چنين نمازگزاراني خالي از نفاق نيستند ،
چون تکذيب روز جزا تنها به اين نيست که به کلي آن را منکر شود ،
کسي هم که تظاهر به ايمان ميکند و نماز مسلمانان را ميخواند ، اما طوري ميخواند که عملا نشان ميدهد باکي از روز جزا ندارد ، او نيز روز جزا را تکذيب کرده .
🌷الذين هم يراؤن کساني که عبادت را در انظار مردم انجام ميدهند ، ) و يا در انظار بهتر و غليظتر انجام ميدهند
( ، اينگونه افراد شکارچياني هستند که با زبان شکار حرف ميزنند ، تا شکار بدامشان بيفتد ، ) در بين مسلمانان خود را مسلمانتر از آنان جلوه ميدهند ، و معلوم است اگر در بين اهل ملتي ديگر قرار بگيرند چهره آن مردم را به خود ميگيرند "
غرض سوره مبارکه ماعون، بنابر محتوای آن و محوریت آیه اول، بیان «نشانه ها و موجبات تکذیب عملی معاد» است. (ارایت الذی یکذب بالدین )
1️⃣ نشانه های تکذیب عملی معاد:
الف)- راندن یتیم از خود : فذلک الذی یدع الیتیم(که یتیم را به سختی می راند).
اگر روز جزا را تکذیب نمی کرد از عاقبت کار خود می ترسید و اگر می ترسید به یتیم رحم می کرد.
ب)- عدم تشویق بر اطعام مسکین : و لا یحض علی طعام المسکین( و به خوراک دادن بینوا ترغیب نمی کند)
2️⃣موجبات تکذیب عملی معاد:
الف)- سهل انگاری در نماز : فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون ( پس وای بر نمازگزاران آنان که از نمازشان غافلند).
یعنی به آن اهمیت نمی دهند که نمازشان به کلی یا در بعض اوقات فوت شود و یا به تاخیر افتد.
ب-) ریا :الذین هم یراءون( آنان که ریا می کنند)
یعنی برای مردم عمل می کنند نه برای خدا
ج)- خودداری کردن از رفع حاجت ضروری مردم : و یمنعون الماعون (و ديگران را از وسايل ضرورى زندگى منع مى نمايند)
«تفسیر المیزان»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مهربانم ❣
ما را از کسانی که...
دل هاشان به محبتت آویزان است،
قرار ده!
❣✨❣✨❣✨❣
فرازی از مناجات خمس عشر
❣خدايا
دربرابربزرگى نعمتهايت،سپاسم كوچك مى نمايد
و در كنار اكرامت بر من، ستايش و گزارشم از آن ، خود را پست و ناچيز نشان مى دهد
نعمتهايت از انوار ايمان، زينتهايى به من پوشاند،
و لطايف نيكى ات ، خيمه هايى از عزت بالاى سرم افراشت،
و عطاهايت گردنبندهاى زيبنده اى به گردنم افكند كه هرگز باز نشود،
و طوقهايى بر من آويخت كه به هيچ روى گسسته نگردد،
عطاهاى انبوهت زبانم را از شمردنش ناتوان ساخته،
و نعمتهاى فراوانت فهمم را از دريافتشان كوتاه نموده،
تا چه رسد به بررسى كامل آنها...
❣✨❣
إِلَهِي تَصَاغَرَ عِنْدَ تَعَاظُمِ آلائِكَ شُكْرِي وَ تَضَاءَلَ فِي جَنْبِ إِكْرَامِكَ إِيَّايَ ثَنَائِي وَ نَشْرِي جَلَّلَتْنِي نِعَمُكَ مِنْ أَنْوَارِ الْإِيمَانِ حُلَلا وَ ضَرَبَتْ عَلَيَّ لَطَائِفُ بِرِّكَ مِنَ الْعِزِّ كِلَلا وَ قَلَّدَتْنِي مِنَنُكَ قَلائِدَ لا تُحَلُّ وَ طَوَّقَتْنِي أَطْوَاقا لا تُفَلُّ فَآلاؤُكَ جَمَّةٌ ضَعُفَ لِسَانِي عَنْ إِحْصَائِهَا وَ نَعْمَاؤُكَ كَثِيرَةٌ قَصُرَ فَهْمِي عَنْ إِدْرَاكِهَا، فَضْلا عَنِ اسْتِقْصَائِهَا
مناجات شاکرین ، مناجات ششم
🌸🍃🌸🍃
آیات وجملات #قصار
🍃ِ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ اَلسَّمٰاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرٰاراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلىٰ قُوَّتِكُمْ 🍂52 هود
🌸🌸🌸
🌷پيامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
مَنْ اكثَرَ الاستغفارُ جَعَل اللهُ لَهُ من كلِّ همٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كلِّ ضيقٍ مَخرَجاً و رزقُهُ من حيثُ لا يحتسِبُ؛
هر كس فراوان استغفار نمايد خداوند او را از هر غم و غصه اي رهائي مي بخشد و در هر تنگنائي راهي را به سويش مي گشايد و به او از جائي كه گمان نمي كند رزق و روزي مي دهد.
بحارالانوار، ج 93، ص 284
https://goo.gl/r1wycq
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
بحمدالله امروز جامعه ما با #قرآن مأنوس شدهاند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه آحاد جامعه باید با #قرآن ارتباط برقرار کنند،
بتوانند #قرآن را بخوانند، بتوانند #قرآن را بفهمند، بتوانند در #قرآن #تدبر کنند.
❗️ آنچه که ما را به حقایق نورانی میرساند، #تدبر در #قرآن است و این حفظ #قرآن که بحمدالله امروز در بین شما جوانها، در بین جوانهای کشور در سرتاسر کشور رواج پیدا کرده است،
🍀یک مقدمه خوبی است برای #تدبر. یعنی حفظ و تکرار و انس با آیات کریمه قرآن و پیدرپی آیات الهی را مورد توجه قرار دادن، موجب میشود که انسان بتواند در #قرآن #تدبر کند.
🎤 آیت الله خامنه ای
https://goo.gl/rkok4V
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال
⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌
#مشارکت در انتشار #کتاب_قرآنی
💐💐به لطف خدا🙏
با اتمام مراحل تالیف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
ویراستاری
صفحه آرایی
طرح جلد
اخذ کد شابک و فیپا
این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم در ماه مبارک #رمضان در اختیار علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد.
🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم.
✳️✳️روشهای مشارکت و اهدای وجوه
1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند.
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101
2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان #حامی این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد #مرحومین و درگذشتگان خود اهدا نمایند،بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود.
این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند.
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
t.me/quranpuyan
با تشكر
تفسیر قرآن : #تفسیر_نور #آیه_۱۷۰ سوره #نساء
🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃
یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ قَدْ جٰاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلّٰهِ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کٰانَ اللّٰهُ عَلِیماً حَکِیماً«۱۷۰»
ای مردم! همانا پیامبر از سوی پروردگارتان همراه با حقّ (قرآن) برای شما آمده است. پس ایمان بیاورید که برای شما بهتر است و اگر (ناسپاسی کرده و) کفر ورزید پس (بدانید که) آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست و خداوند، دانا و حکیم است.
👌نکته ها:
اهل کتاب و حتّی مشرکان در انتظار ظهور پیامبری بودند و زمینه ی ذهنی داشتند، لذا در این آیه بجای«رسولا»می فرماید: «الرَّسُولُ» یعنی همان پیامبری که انتظارش را میکشید، اکنون آمده است، پس به او ایمان بیاورید.
👈پیام ها:
۱.دعوت اسلام، جهانی است و اختصاص به قوم عرب ندارد. «یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ»
۲.عامل گسترش دعوت انبیا، حقّانیت آن است. «بِالْحَقِّ»
۳.ایمان مردم به نفع خودشان است، نباید بر خدا منّت گذارند. بلکه خدا منّت نهاده و آنان را هدایت کرده است. «فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ»
۴.نه کفر مردم به خدا زیان میرساند و نه ایمانشان به او نفعی دارد. فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلّٰهِ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ...
۵.بعثت انبیا و محتوای دعوت آنان، بر اساس علم و حکمت الهی است. «کٰانَ اللّٰهُ عَلِیماً حَکِیماً»
🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره چهارصد و هفتادو سه
تفسیر سوره #الرحمن
قسمت بیست و چهارم از جلد ششم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅دو بهشتِ نازلتر
وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ » دو #بهشتْ نازلتر از اینها هم وجود دارد. آنجا داشت: «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ » . مفسرین گفته اند- و درست گفته اند- در آنجا چه بهشت روحانی اش و چه بهشت #جسمانی اش مال «لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ » بود، یعنی اهل #اخلاص، كسانی كه خدا را به هیبت و عظمت شناخته اند؛ ولی در پایین تر و كمتر از اینها هم دو بهشتی هست اما برای افرادی كه از اینها كمتر هستند؛ و گفته اند منظور افرادی است كه عبادتشان برای بهشت یا برای فرار از جهنم بوده است. 😞
«مُدْهامَّتانِ » دو بهشتی سرسبز. اینجا سخن از سرسبزی است. «فِیهِما عَیْنانِ نَضّاخَتانِ » . در آنجا سخن از دو چشمه ی جاری بود، اینجا هم سخن از دو چشمه ی دیگر، ولی اینجا تعبیر «نَضّاخَتانِ » دارد یعنی جوشش زن، فوّاره زن. اما اینجا هم توصیف نمی كند كه این چشمه ها چگونه چشمه هایی است. «فِیهِما فاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمّانٌ » .
«فِیهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ »
در آن دو بهشتِ اهل اخلاص از هر میوه ای دو نوعش وجود دارد. در این دو بهشتِ درجه ی پایین تر میوه ای است و نخلی و اناری، درخت میوه و درخت نخل و درخت انار.
«فِیهِنَّ خَیْراتٌ حِسانٌ » و در آن بهشتها هم زنانی كه خیر و نیكو هستند [وجود دارند، ] زنان نیكو خصال و نیكو صورت، یعنی نیكو سیرت و نیكو صورت. خیر، حُسن معنوی را می گویند و حُسن، حسن صوری را. «خَیْراتٌ حِسانٌ » یعنی زنانی كه هم از نظر روحی و معنوی خیرند و هم از نظر زیبایی؛ پس می شود نیكو سیرت و نیكو صورت؛ هر دو وجود دارد.
👈بعضی مفسرین گفته اند كه اینجا اشاره به زنان دنیاست نه حورالعین ها؛ زنانی از نوع انسان كه اهل بهشت و اهل سعادت هستند.👉
علاوه بر اینها باز «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی اَلْخِیامِ » حورالعین هایی كه منحصراً در خیمه هایی هستند. همان مفهوم «قاصِراتُ اَلطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» را با تعبیر دیگر گفته است، یعنی «نه هرجایی» . این «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی اَلْخِیامِ » باز مفهوم «نه هرجایی» را می دهد. همان كلمه ی «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ » تكرار شده.
معلوم است كه قرآن به جنبه ی #طهارت و #عفاف و پاكی خیلی عنایت دارد یعنی این را برای بشر یك ارزش اصیل می داند.
«مُتَّكِئِینَ عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ » . در باره ی آنها هم داشتیم: «مُتَّكِئِینَ عَلی فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَی اَلْجَنَّتَیْنِ دانٍ » . در باره ی اینها داریم: «مُتَّكِئِینَ » تكیه زن ها هستند «عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ » بر متّكاهای سبز و بر بساطهای بسیار قیمتی و بسیار نیك «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ » پس چه نعمتی را شما می توانید تكذیب كنید؟
✨✨✨✨✨
🔺در آخر دومرتبه می فرماید: «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » مبارك است و پربركت است نام پروردگارت، آن نام پرجلال و صاحب جلالت و صاحب اكرام، كه می گویند اشاره به همان نام «الرحمن» است كه سوره با آن شروع شده است.
⏪سوره با كلمه «الرحمن» شروع شد و با توصیف «الرحمن» با جمله ی «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » خاتمه پیدا می كند، اشاره به اینكه آنچه كه در عالم به وجود آمده است از اولِ عالم تا آخر عالم، #دنیا و #آخرت، تمام اینها به اسم «رحمن» به وجود آمده است. می گویند: «ظَهَرَ الْوُجودُ بِبِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» .
اصلاً «رحمن» یعنی رحمت عامه ی پروردگار، یعنی خلقت، اساس خلقت. #رحمن یعنی خدای خالق، یعنی خدای خالقی كه خلقتش بر اساس رحمت و جود و رساندن فیض است و هر موجودی آن فیضی را كه لایق است [دریافت می كند. ] ما اگر بگوییم «خدا خالق است» یك معنا و مفهوم را گفته ایم یعنی همین مقدار فهمانده ایم كه خداوند ایجاد كننده ی اشیاء است، ولی آیا این ایجاد بر اساس فیض و رحمت است یا بر اساس دیگری، این را دیگر كلمه ی «خالق» نمی فهماند؛ ولی وقتی كه می گوییم «رحمن» یعنی افاضه كننده ی جود و رحمت خودش.
وقتی می گوییم «رحمن» یعنی سراسرِ خلقت مساوی است با سراسرْ رحمت، و حتی آنجایی هم كه عذاب هست، خود #عذاب از یك جنبه ی دیگر- لااقل از این جنبه كه ما نظام كل را در نظر بگیریم، در نظام كل- باز نوعی رحمت است. می گوید: «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » مبارك باد، افزون باد آن نام پروردگارت، آن نامی كه صاحب جلال و اكرام است
پایان🍃🍃🍃
🍀🍀🍀🌸🌸🌸🍀🍀🍀🌸
https://telegram.me/quranpuyan