eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یک درس بزرگ ! 💠وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ 🌱او کسی ست که باغ‌هایی با داربست و بدون (نیاز به) داربست پدید آورد، و (نیز) درخت خرما و محصولات کشاورزی که خوردنی‌هایش گوناگون است، و زیتون و انار که (میوه‌های برخی از انواع آن دو،) شبیه به هم و (در برخی از انواع) متفاوت است. هنگامی ‌که به بار می‌نشیند، از میوه‌اش بخورید، و روز برداشت آن، حق (بینوایان از) آن را بدهید و (در خوردن و خرج کردن) زیاده‌روی نکنید؛ که او اسراف‌کاران را دوست ندارد. أنعام - ۱۴۱ 👈در این آیه به چند موضوع اشاره شده است که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است. 🔹نخست مى‏گوید: «خداوند همان کسى است که انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربستها قرار گرفته (و با منظره بدیع و دل‏انگیز خود چشمها را متوجه خویش مى‏سازند، و با میوه‏هاى لذیذ و پربرکت کام انسان را شیرین مى‏کنند) و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده، و با میوه‏هاى گوناگون به تغذیه انسان کمک مى‏کنند» (وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ). 🔹سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات کرده، مى‏گوید: «و همچنین درختان نخل و زراعت را آفرید» (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ). 🔹بعد اضافه مى‏کند که: «این درختان از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند» (مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ). یعنى با این که از زمین واحدى مى‏رویند هر کدام طعم و عطر و خاصیتى مخصوص به خود دارند، که در دیگرى دیده نمى‏شود. 🔹سپس اشاره به دو قسمت دیگر از میوه‏هایى مى‏کند که فوق العاده مفید و داراى ارزش حیاتى هستند، و مى‏گوید: «همچنین زیتون و انار» را آفرید (وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ). 👌انتخاب این دو، ظاهرا به خاطر آن است که این دو درخت در عین این که از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر میوه و خاصیت غذایى بسیار با هم متفاوتند. لذا بلافاصله مى‏فرماید «هم با یکدیگر شبیهند و هم غیر شبیه» (مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ). 👈پس از ذکر این همه نعمتهاى گوناگون پروردگار، مى‏گوید: «از میوه آنها به هنگامى که به ثمر نشست، بخورید ولى فراموش نکنید که به هنگام چیدن، حق آن را باید ادا کنید» (کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ). ✅و در پایان، فرمان مى‏دهد که «اسراف نکنید، زیرا خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۱۴۲/انعام) 🌱‏و بعضی از چهارپايان باركش و بعضی غير باركش و مثل فرش (به زمين نزديك) اند (و يا از كرك و پشم آنها برای فرش استفاده می‌شود) از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخوريد و از گام‌های (وسوسه‌انگيز) شيطان پيروی نكنيد، چرا كه او دشمن آشكار شماست. ‏🔹هستی و آفريده‌هايش، مسخّر انسان است. «حَمُولَةً وَ فَرْشاً» ‏🔹قانون كلی در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلی بر حرمت باشد. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» ‏🔹تحريم حلال‌ها، از گام‌های شيطانی است. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‌ ‏🔹تنها توصيه به خام‌خواری كه امروز در ميان گروه كثيری رواج دارد و نهی از مصرف گوشت، ممنوع است. وَ مِنَ الْأَنْعامِ‌ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ‌ ‏🔹نسبت به خوردنی‌ها بايد مواظب باشيم. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا چنانكه اوّلين اهرم شيطان برای گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود. ‏🔹سر سفره‌ی خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» ‏🔹سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۵۳ وَقُل لِّعِبَادِي يَقُـولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا به بندگانم بگو [در مجادله با مخالفين] به بهترين شيوه سخن بگويند [و گرنه] شيطان [با تحريک تعصّب و دشمني] ميان آنها آشوب به پا مي‌کند [=موجب درگيري و تنازع مي‌گردد]. 60 به راستي شيطان همواره دشمن آشکاري براي انسان است. 60- همچنانکه داخل شدن ميکرب يا غذاي مسموم به بدن موجب اختلال در نظام طبيعي آن و بيماري مي‌گردد، شيطان نيز با تحريکاتش در مناسبات انسان‌ها، ايجاد اختلاف و مشاجره مي‌کند و فضاي دوستي را مسموم مي‌سازد. اين واژه در 4 سوره قرآن [اسراء 53 (17:53) ، اعراف 200 (7:200) ، فصلت 36 (41:36) و يوسف 100 (12:100) ] تکرار شده و همواره فعل «نزع» به شيطان نسبت داده شده است. روشن‌ترين مورد آن، «نزع شيطان» در ميان برادران يوسف است که جور و جفاي زيادي را موجب گرديد. اسراء : ۵۵ وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا و پروردگار تو به [احوال] هر آن کس که در آسمان‌ها و زمين است آگاه‌تر است [چه رسد به انسان‌ها] و ما برخي از پيامبران را بر برخي ديگر برتري بخشيديم و [از جمله] به داوود زبور را داديم. 62 62- منظور از فضل، فزون بخشي و دادن امتيازي است فراتر از برخي همگنان. ايتاء زبور به داوود چنين امتيازي است که به کمتر پيامبري در دوران باستان داده شده بود. زبور مجموعه نيايش‌ها و اندرزهاي وحي شده به آن پيامبر محسوب مي‌شود که متأسفانه نسخه اصيل آن در گزند حوادث هزاره‌هاي پيشين از ميان رفته است اما در کتاب مقدس فصلي به نام «مزامير داود» موجود است که مي‌توان رگه‌هائي از آن حقيقت ناب را در خلال آن يافت. اما اين که چه ارتباطي است ميان داوود پيامبر با گفتگوي نيکو و مهربانانه با مخالفين، که موضوع اين آيات است، بايد از اشاراتي که قرآن به زندگي داوود کرده مدد گرفت. به نظر مي‌رسد پاسخ اين سؤال را بتوان از آيه 17 سوره ص (38:17) به راحتي گرفت: «اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ» [اي پيامبر، بر آنچه مخالفان مي‌گويند صبور باش و بنده‌مان داوود را به ياد آر که [در تحمل مخالفان] نيرومند بود. او [با کوچک‌ترين بي‌صبري] دائماً توبه مي‌کرد.] اين گروه از آيات سوره اسراء که در سال 8 بعثت و در اوج مخالفت‌هاي عقيدتي مشرکين با پيامبر مکرم اسلام نازل شده است، با يادآوري زندگي بزرگاني از معلمان گذشته جوامع انساني، چنان شخصيت حليم و بردباري از پيامبر خاتم ساخت که در خُلق و خو و حُسن رفتار با مخالفين الگوي ابدي و نبي‌الرحمه [پيام‌آور رحمت] براي جهانيان شد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در باره ی 🛑قسمت ششم : 🌐 و قوانين مربوط به بر مبناي ؟ 💢👈گفتیم اسلام در روابط و زن_ ومرد فلسفه ی خاصی دارد كه با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته مغایرت دارد و با آنچه در جهان امروز می گذرد نیز مطابقت ندارد. 👈گفتیم از نظر اسلام این مسأله هرگز مطرح نیست كه آیا زن و مرد دو انسان در انسانیت هستند یا نه؟ و آیا حقوق خانوادگی آنها باید ارزش مساوی با یكدیگر داشته باشند یا نه❓؟ 💢 از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق انسانی متساوی بهره مندند. آنچه از نظر اسلام مطرح است این است كه زن و مرد به دلیل اینكه یكی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی نیستند، جهان برای آنها یكجور نیست، خلقت و طبیعتْ آنها را یكنواخت نخواسته است، و همین جهت ایجاب می كند كه از لحاظ بسیاری از حقوق و تكالیف و مجازاتها وضع مشابهی نداشته باشند. در دنیای غرب، اكنون سعی می شود میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف وضع واحد و مشابهی به وجود آورند و تفاوتهای غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند. تفاوتی كه میان نظر اسلام و سیستمهای غربی وجود دارد در اینجاست. علیهذا آنچه اكنون در كشور ما میان طرفداران حقوق اسلامی از یك طرف و طرفداران ♦️💢پیروی از سیستمهای غربی از طرف دیگر مطرح است مسأله ی وحدت و است نه تساوی حقوق آنها. كلمه ی «تساوی حقوق» یك مارك تقلبی است كه مقلدان غرب بر روی این ره آورد غربی چسبانیده اند. 👈ابن بنده همیشه در نوشته ها و كنفرانسها و سخنرانیهای خود از اینكه این مارك تقلبی را استعمال كنم و این فرضیه را- كه جز ادعای تشابه و تماثل حقوق زن و مرد نیست- به نام تساوی حقوق یاد كنم اجتناب داشته ام. 👈من نمی گویم در هیچ جای دنیا ادعای تساوی حقوق زن و مرد معنی نداشته و ندارد و همه ی قوانین گذشته و حاضر جهان حقوق زن و مرد را بر مبنای ارزش مساوی وضع كرده اند و فقط مشابهت را از میان برده اند. 💢👈خیر، چنین ادعایی ندارم. اروپای قبل از قرن بیستم بهترین شاهد است. در اروپای قبل از قرن بیستم قانوناً و عملاً فاقد بود؛ نه حقوقی مساوی با مرد داشت و نه مشابه با او. در نهضت عجولانه ای كه در كمتر از یك قرن اخیر به نام زن و برای زن در اروپا صورت گرفت، زن كم و بیش پیدا كرد، اما با توجه به وضع و احتیاجات جسمی و روحی زن، هرگز حقوق مساوی با مرد پیدا نكرد زیرا زن اگر بخواهد حقوقی مساوی حقوق مرد و سعادتی مساوی سعادت مرد پیدا كند راه منحصرش این است كه مشابهت حقوقی را از میان بردارد، برای مرد حقوقی متناسب با مرد و برای خودش حقوقی متناسب با خودش قائل شود. تنها از این راه است كه وحدت و صمیمیت واقعی میان مرد و زن برقرار می شود و زن از سعادتی مساوی با مرد بلكه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد و مردان از روی خلوص و بدون شائبه ی اغفال و فریبكاری برای زنان و احیاناً بیشتر از خود قائل خواهند شد. 💫ادامه دارد مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 139/138 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🤲اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَهَ فِي الرِّزْقِ وَ الأَْمْنَ فِي الْوَطَنِ وَ قُرَّهَ الْعَيْنِ فِي الأَْهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ... ❣خدايا از تو مي خواهم كه به من عطا كني: گشايش در روزي، امنيّت در وطن، نور چشم در خانواده و مال و اولاد... 💫دعای ابوحمزه ثمالی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 143 تا 146 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بخشى از 💠قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🌱بگو: (گوشت‌هایی که شما حرام می‌دانید، حرام نیستند، و در این باره،) در آنچه که به من وحی شده، چیزی را بر کسی که بخواهد بخورد، حرام نمی‌یابم؛ مگر این‌که مردار، یا خون ریخته شده (از رگ‌های حیوان)، یا گوشت خوک باشد؛ که این‌ها پلید هستند؛ یا حیوانی که از روی نافرمانی، (هنگام ذبح،) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس کسی که (برای زنده ماندن) ناچار (به خوردن این‌ها) شود، در حالی که در پی لذت بردن و زیاده‌روی (از مقدار ضرورت) نیست، (گناهی نکرده است)؛ چرا که پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است. أنعام - ۱۴۵ 👈براى روشن ساختن محرمات الهى از بدعتهایى که مشرکان در آیین حق گذاشته بودند، در این آیه به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله دستور مى‏دهد که: «صریحا به آنها بگو: در آنچه بر من وحى شده هیچ غذاى حرامى را براى هیچ کس (اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ) نمى‏یابم» (قُلْ لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ یَطْعَمُهُ). 🔹مگر چند چیز «نخست این که مردار باشد» (إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً). 🔹«یا خونى که از بدن حیوان بیرون مى‏ریزد» (أَوْ دَماً مَسْفُوحاً). نه خونهایى که پس از بریدن رگهاى حیوان و خارج شدن مقدار زیادى از خون در لابلاى رگهاى مویین در وسط گوشتها باقى مى‏ماند «یا گوشت خوک» (أَوْ لَحْمَ خِنزِیرٍ). زیرا «همه اینها رجس و پلیدى است» و مایه تنفر طبع سالم آدمى و منبع انواع آلودگیها و سر چشمه زیانهاى مختلف (فَإِنَّهُ رِجْسٌ). 🔹سپس به نوع چهارم اشاره کرده مى‏گوید: «یا حیواناتى که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شده است» (أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ). که از نظر اخلاقى و معنوى نشانه بیگانگى از خدا و دورى از مکتب توحید است. 👈بنابراین، شرایط ذبح اسلامى، بر دو گونه است : 🔹بعضى مانند بریدن رگهاى چهارگانه و بیرون ریختن خون حیوان، جنبه بهداشتى دارد، 🔹و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن «بسم اللّه» و ذبح به وسیله مسلمان، جنبه معنوى. 👌در پایان آیه کسانى را که از روى ناچارى و اضطرار، و نیافتن هیچ غذاى دیگر براى حفظ جان خویش، از این گوشتهاى حرام استفاده مى‏کنند، استثناء کرده و مى‏گوید: «کسانى که اضطرار پیدا کنند، گناهى بر آنها نیست، مشروط بر این که تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و یا حلال شمردن حرام الهى و نه زیاد از حد، بخورند، در این صورت پروردگار آمرزنده مهربان، آنها را معاف خواهد ساخت» (فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ). در حقیقت این دو شرط براى آن است که افرادى اضطرار را دستاویز براى تجاوز به حریم قوانین الهى نسازند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۵۲-۴۹ سوره اسراء ۱- آیات ۵۵-۵۳ را مفسران ،معمولا بعنوان جملات معترضه ای خطاب به مسلمانان تلقی کرده اند که از اظهار فضل و برتری جایگاه خود نزد خدا در گفتگو با مشرکان پرهیز نمایند. اما با توجه به بی ارتباطی این موضوع با آیات قبل و بعد، مناسبتر است که این آیات را در ادامه مباحث سوره و خطابی عمومی مخصوصا به مشرکان تلقی کرد.البته شاید وجود لفظ عبادی در ابتدای آیه موجب این تلقی مشهور شده باشد اما کاربرد این لفظ در سایر سوره ها نشان میدهد که بسته به مورد میتواند هم شامل عموم انسانها و بندگان خدا باشد و هم شامل بندگان واقعی که اهل ایمان و عمل صالح هستند. با توجه به اینکه در آیه ۵۴ بحث دایر میان رحمت یا عذاب است و در آیه ۵۷ و ۵۸ هم بحث عذاب مطرح است،میتوان گفت مجموعه این آیات ناظر به این باور و گفتار نادرست مشرکان است که توسل به الهه ها را موجب تقرب به خدا و رهایی و ایمنی از عذاب و در نتیجه موجب برتری و فخر خود میدانستند.(والذین اتخذوا من دونه اولیاء ما نعبدهم لیقربونا الی الله زلفی)قران با دعوت به ترک این گونه سخنان،تاکید میکند اینکه شما مشمول رحمت یا عذاب باشید منحصرا دست خداست و معبودان شما هم نمیتوانند هیچ شری را از شما دفع کنند بلکه خودشان نیز از عذاب خدا خوف دارند. و نزول عذاب هم بصورت هلاکت جمعی یا عذاب خفیف تر، قطعی و جزو سنتهای الهی است. ۲- در آیه ۵۸ در اینکه مراد از مهلکوها او معذبوها عذابا شدیدا چیست،اختلاف نظر وجود دارد برخی مهلکوها را مرگ طبیعی افراد یک قوم گفته اند اما در قران این کلمه دلالت بر مرگ جمعی قوم و عذاب انها دلالت دارد از جمله در آیه ۱۶ همین سوره اسراء که اهلاک قریه را باعذاب ویران کننده بیان کرده است. وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا مى‏داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16} یا آیه ۳۱ سوره عنکبوت در خصوص عذاب قوم لوط:انا مهلکوا اهل هذه القریه و یا سوره قصص آیه ۵۹ : و ماکنا مهلکی القری الا و اهلها ظالمون عذاب شدید در قرآن نیز هم برای عذابهای دنیوی بکار رفته و هم عذابهای اخروی. ترکیب هلاکت و عذاب شدید نیز یکبار دیگر در سوره اعراف در مورد بنی اسراییل استفاده شده است: واذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذابا شدیدا که با توجه به سیاق هر دو آیه سوره اعراف و اسراء، بنظر میرسد به عذابی کمتر از هلاکت و نابودی قوم در دنیا اشاره دارد.که با توجه به آیات ابتدای سوره میتوان جنگ و غلبه اقوام دیگر را مصداقی از عذاب شدید دانست. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در باره 🛑قسمت هفتم : 🌐 و قوانين مربوط به بر مبناي يا بالحاظ تفاوتهاي طبيعي؟ 💢من هرگز ادعا نمی كنم حقوقی كه عملاً در اجتماع به ظاهر اسلامی ما نصیب زن می شد ارزش مساوی با حقوق مردان داشته است. 💢♦ بارها گفته ام كه لازم و ضروری است به وضع زن امروز رسیدگی كامل بشود و حقوق فراوانی كه اسلام به زن اعطا كرده و در طول تاریخ عملاً متروك شده به او باز پس داده شود، نه اینكه با تقلید و از روش مردم غرب- كه هزاران بدبختی برای خود آنها به وجود آورده- نام قشنگی روی یك فرضیه ی غلط بگذاریم و بدبختیهای نوع غربی را بر بدبختیهای نوع شرقی زن بیفزاییم. ♦ ادعای ما این است كه حقوق زن و مرد در حدودی كه طبیعتْ، زن ومرد را در وضع نامشابهی قرار داده است، هم با عدالت و حقوق فطری بهتر تطبیق می كند و هم سعادت خانوادگی را بهتر تأمین می نماید و هم اجتماع را بهتر به جلو می برد. 💢👈كاملاً توجه داشته باشید ما مدعی هستیم كه لازمه ی عدالت و زن و مرد تشابه آنها در پاره ای از حقوق است. پس بحث ما صددرصد جنبه ی دارد، به فلسفه ی حقوق مربوط است، به اصلی مربوط است به نام اصل «عدل» كه یكی از اركان كلام و فقه اسلامی است. اصل عدل همان اصلی است كه قانون تطابق عقل و شرع را در اسلام به وجود آورده است؛ 👈 یعنی از نظر فقه اسلامی- و لا اقل فقه شیعه- اگر ثابت شود كه ایجاب می كند فلان قانون باید چنین باشد نه چنان و اگر چنان باشد ظلم است و خلاف عدالت است، ناچار باید بگوییم حكم شرع هم همین است. زیرا شرع اسلام طبق اصلی كه خود تعلیم داده هرگز از محور عدالت و حقوق فطری و طبیعی خار ج نمی شود. 👈علمای اسلام با تبیین و توضیح اصل «عدل» پایه را بنا نهادند، گو اینكه در اثر پیشامدهای ناگوار تاریخی نتوانستند راهی را كه باز كرده بودند ادامه دهند. 😞 توجه به و به اصل به عنوان اموری ذاتی و تكوینی و خارج از قوانین قراردادی، اولین بار به وسیله ی مسلمین عنوان شد؛ پایه ی حقوق طبیعی و عقلی را آنها بنا نهادند. 💢اما مقدّر چنین بود كه آنها كار خود را ادامه ندهند 😞 و پس از تقریباً هشت قرن دانشمندان و فیلسوفان اروپایی آن را دنبال كنند و این افتخار را به خود اختصاص دهند؛ از یك سو فلسفه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی به وجود آورند و از سوی دیگر افراد و اجتماعات و ملتها را به ارزش حیات و زندگی و حقوق انسانی آنها آشنا سازند، نهضتها و حركتها و انقلابها به وجود آورند و چهره ی جهان را عوض كنند. 💫ادامه دارد . 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 139 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ  دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست خدای بی‌ همتای با حکمت و اقتدار . 🌿 سوره فاطر ، آیه ۲ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا