.
بسم الله الرحمن الرحیم
#دعاهای_روزانه
🌸🤲اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَهَ فِي الرِّزْقِ
وَ الأَْمْنَ فِي الْوَطَنِ وَ قُرَّهَ الْعَيْنِ فِي الأَْهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ...
❣خدايا از تو مي خواهم كه به من عطا كني: گشايش در روزي، امنيّت در وطن، نور چشم در خانواده و مال و اولاد...
💫دعای ابوحمزه ثمالی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 143 تا 146
📄#صفحـہ_147
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_147
❇️بخشى از #حیوانات_حرام
💠قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🌱بگو: (گوشتهایی که شما حرام میدانید، حرام نیستند، و در این باره،) در آنچه که به من وحی شده، چیزی را بر کسی که بخواهد بخورد، حرام نمییابم؛ مگر اینکه مردار، یا خون ریخته شده (از رگهای حیوان)، یا گوشت خوک باشد؛ که اینها پلید هستند؛ یا حیوانی که از روی نافرمانی، (هنگام ذبح،) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس کسی که (برای زنده ماندن) ناچار (به خوردن اینها) شود، در حالی که در پی لذت بردن و زیادهروی (از مقدار ضرورت) نیست، (گناهی نکرده است)؛ چرا که پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است.
أنعام - ۱۴۵
👈براى روشن ساختن محرمات الهى از بدعتهایى که مشرکان در آیین حق گذاشته بودند، در این آیه به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله دستور مىدهد که: «صریحا به آنها بگو: در آنچه بر من وحى شده هیچ غذاى حرامى را براى هیچ کس (اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ) نمىیابم» (قُلْ لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ یَطْعَمُهُ).
🔹مگر چند چیز «نخست این که مردار باشد» (إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً).
🔹«یا خونى که از بدن حیوان بیرون مىریزد» (أَوْ دَماً مَسْفُوحاً).
نه خونهایى که پس از بریدن رگهاى حیوان و خارج شدن مقدار زیادى از خون در لابلاى رگهاى مویین در وسط گوشتها باقى مىماند «یا گوشت خوک» (أَوْ لَحْمَ خِنزِیرٍ). زیرا «همه اینها رجس و پلیدى است» و مایه تنفر طبع سالم آدمى و منبع انواع آلودگیها و سر چشمه زیانهاى مختلف (فَإِنَّهُ رِجْسٌ).
🔹سپس به نوع چهارم اشاره کرده مىگوید: «یا حیواناتى که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شده است» (أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ). که از نظر اخلاقى و معنوى نشانه بیگانگى از خدا و دورى از مکتب توحید است.
👈بنابراین، شرایط ذبح اسلامى، بر دو گونه است :
🔹بعضى مانند بریدن رگهاى چهارگانه و بیرون ریختن خون حیوان، جنبه بهداشتى دارد،
🔹و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن «بسم اللّه» و ذبح به وسیله مسلمان، جنبه معنوى.
👌در پایان آیه کسانى را که از روى ناچارى و اضطرار، و نیافتن هیچ غذاى دیگر براى حفظ جان خویش، از این گوشتهاى حرام استفاده مىکنند، استثناء کرده و مىگوید: «کسانى که اضطرار پیدا کنند، گناهى بر آنها نیست، مشروط بر این که تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و یا حلال شمردن حرام الهى و نه زیاد از حد، بخورند، در این صورت پروردگار آمرزنده مهربان، آنها را معاف خواهد ساخت» (فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ).
در حقیقت این دو شرط براى آن است که افرادى اضطرار را دستاویز براى تجاوز به حریم قوانین الهى نسازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣4⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات آیات ۵۲-۴۹ سوره اسراء
۱- آیات ۵۵-۵۳ را مفسران ،معمولا بعنوان جملات معترضه ای خطاب به مسلمانان تلقی کرده اند که از اظهار فضل و برتری جایگاه خود نزد خدا در گفتگو با مشرکان پرهیز نمایند. اما با توجه به بی ارتباطی این موضوع با آیات قبل و بعد، مناسبتر است که این آیات را در ادامه مباحث سوره و خطابی عمومی مخصوصا به مشرکان تلقی کرد.البته شاید وجود لفظ عبادی در ابتدای آیه موجب این تلقی مشهور شده باشد اما کاربرد این لفظ در سایر سوره ها نشان میدهد که بسته به مورد میتواند هم شامل عموم انسانها و بندگان خدا باشد و هم شامل بندگان واقعی که اهل ایمان و عمل صالح هستند.
با توجه به اینکه در آیه ۵۴ بحث دایر میان رحمت یا عذاب است و در آیه ۵۷ و ۵۸ هم بحث عذاب مطرح است،میتوان گفت مجموعه این آیات ناظر به این باور و گفتار نادرست مشرکان است که توسل به الهه ها را موجب تقرب به خدا و رهایی و ایمنی از عذاب و در نتیجه موجب برتری و فخر خود میدانستند.(والذین اتخذوا من دونه اولیاء ما نعبدهم لیقربونا الی الله زلفی)قران با دعوت به ترک این گونه سخنان،تاکید میکند اینکه شما مشمول رحمت یا عذاب باشید منحصرا دست خداست و معبودان شما هم نمیتوانند هیچ شری را از شما دفع کنند بلکه خودشان نیز از عذاب خدا خوف دارند. و نزول عذاب هم بصورت هلاکت جمعی یا عذاب خفیف تر، قطعی و جزو سنتهای الهی است.
۲- در آیه ۵۸ در اینکه مراد از مهلکوها او معذبوها عذابا شدیدا چیست،اختلاف نظر وجود دارد
برخی مهلکوها را مرگ طبیعی افراد یک قوم گفته اند اما در قران این کلمه دلالت بر مرگ جمعی قوم و عذاب انها دلالت دارد
از جمله در آیه ۱۶ همین سوره اسراء که اهلاک قریه را باعذاب ویران کننده بیان کرده است.
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا مىداريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16}
یا آیه ۳۱ سوره عنکبوت در خصوص عذاب قوم لوط:انا مهلکوا اهل هذه القریه و یا سوره قصص آیه ۵۹ : و ماکنا مهلکی القری الا و اهلها ظالمون
عذاب شدید در قرآن نیز هم برای عذابهای دنیوی بکار رفته و هم عذابهای اخروی.
ترکیب هلاکت و عذاب شدید نیز یکبار دیگر در سوره اعراف در مورد بنی اسراییل استفاده شده است:
واذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذابا شدیدا
که با توجه به سیاق هر دو آیه سوره اعراف و اسراء، بنظر میرسد به عذابی کمتر از هلاکت و نابودی قوم در دنیا اشاره دارد.که با توجه به آیات ابتدای سوره میتوان جنگ و غلبه اقوام دیگر را مصداقی از عذاب شدید دانست.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛