eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ 🌱پروردگارتان را با تضرّع و در نهان بخوانید؛ چراکه او تجاوزکاران را دوست ندارد. أعراف - ۵۵ 🔷✨آیه قبل با ذکر دلایل روشن این حقیقت را اثبات کرد که شایسته عبودیت و بندگى تنها خداست و به دنبال آن در اینجا دستور مى‏دهد که «دعا و نیایش» که جان و روح عبادت است باید در برابر خدا انجام گیرد، نخست مى‏گوید: «پروردگار خود را از روى تضرّع و در پنهانى بخوانید» (ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً). 👈این که در آیه فوق دستور داده شده که خدا را در «خفیّه» و پنهانى بخوانید براى این است که از «ریا» دورتر، و به اخلاص نزدیکتر، و توأم با تمرکز فکر و حضور قلب باشد. و در پایان آیه مى‏فرماید: «او (خداوند) تجاوزکاران را دوست نمى‏دارد» (إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ). 👌و این جمله معنى وسیعى دارد که هرگونه تجاوز را، اعم از فریاد کشیدن به هنگام دعا، و یا تظاهر و ریاکارى، و یا توجه به غیر خدا را به هنگام دعا، شامل مى‏شود. 🔹بهتر است دعا با استمداد از کلمه‏ى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّکم تضرّعاً و خفیة» دعاى پنهانى از ریا دور و به اخلاص نزدیک‏تر است. 🔹دعا وقتى مؤثّر است که خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفیة» 🔹با تمام وجود و با کمال خضوع خدا را بخوانیم وزبانمان نماینده همه‏ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً» 🔹گردنکشان و تجاوزکاران، از لطف و محبّت الهى محروم مى‏باشند. «انّه لا یحبّ المعتدین» 🔹دعا نکردن، دعاى بى‏تضرّع و دعاى ریائى، از نمونه‏هاى سرکشى و تجاوز است. «المعتدین» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّـهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ 🌱در زمین، پس از اصلاح آن فساد نکنید و او را با بیم و امید بخوانید؛ زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. أعراف -۵۶ 🔷✨دراین آیه وظیفه بندگان در رابطه با یکدیگر و نیز در رابطه با خداوند بیان می شود،ابتدا دستور می دهد به اصلاح امور مردم و ریشه کن نمودن ظلم از بین آنان و نیزملتزم بودن به تقوی ، چون حقیقت دین در رابطه با حقوق مردم چیزی جزاصلاح شئون زندگی و رفع مظالم از بین آنان نیست . 🔷✨و در مرحله دوم امر می کند که عبادت مردم برای خدا بگونه ای باشد که خوف و رجاء با هم آمیخته باشد، یعنی از یک طرف از عذاب الهی بترسند و از طرف دیگر به احسان و رحمت او امیدوار باشند،نه مانند بت پرستان که معبودهای خود را فقط از روی خوف یا فقط از روی طمع پرستش می کنند و باید دانست که خداوند رب الارباب است و عبادت فقط شایسته اوست ، اما عبادت اگر فقط ازروی خوف از عذاب باشد، انسان را دچار نومیدی ساخته و به ترک عبادت منجرمیشود، همچنین عبادت اگر فقط از روی طمع به کسب ثواب و پاداش باشد،انسان را به وقاحت و بیرون شدن از روش عبودیت وا می دارد . 👈لذا خداوندفرمود: خدا را با خوف و طمع بخوانید تا هر یک از آنها مفاسد دیگری را اصلاح کند و به حد اعتدال برسندو این نوع از عبادت روش عدل وعاری ازفساد می باشد. و در آخر می فرماید(رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است )،پس خداونداعتدال در عبادت و دوری از فساد را >احسان < خوانده و کسانی که مطیع این دستورات باشند و دعوت خدا را اجابت نمایند نیکوکارانند و لذا رحمت خدا به آنان نزدیک است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الا کرم ز تو مشهور یا امام جواد کلام توست همه نور یا امام جواد ائمه‌اند جواد و توئی جواد همه که گشته جود تو مشهور یا امام جواد 🌹🔹 میلاد امام جواد علیه السلام بر شیعیان فرخنده باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣5⃣ تدبر در سوره يكي از موارد اختلاف در ترجمه و تفسیر سوره اسراء،ایه 58 است وَ إِن مِّن قَرْيَة إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَـمَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَـبِ مَسْطُورًا _…_58_ و هيچ قريه اى [: مجتمعى از مكلفان] نيست مگر اينكه ما آن را پيش از روز رستاخيز هلاك كننده ايم، يا آن را (در صورت استحقاِق) به عذابى سخت دچار كننده ايم. اين (جريان) در كتاب (علم و حكمت و قدرت الهى) ثبت شده بوده است. _…_58_ ❓مراد از یا چیست؟ پاسخ ۱ -نظر تفسیر فرقان آيه ۵۸ ـ «معذبوها» در برابر «مهلكوها» نابودى مردمان را پيش از روز رستاخيز كه قيامت احياء است، دوگونه خوانده: 👈🏻1ـ وسيله عذاب كه درباره گروههايى از كافران در گذشته تحقق يافته و مجدداً در قيام جهانى حضرت مهدى(عج) به گونه اى شامل تر تحقق خواهد يافت، و در اين ميان هم احياناً چنين جرياناتى به وقوع مى پيوندد، 👈🏻و بعد دومش مرگ همگانى است كه نخست در جاى جاى جهان براى اين و آن، چه افراد و چه دسته هاى گوناگون، تحقق مى يابد، و چه مرگ و بى هوشى يكجاى آنان كه در نفخ صور با همان صداى جانكاه محقق مى شود، و كسانى هم كه مرده اند نيز مشمول اين هلاكت آخرين هستند، بدين معنى كه اين هلاكت مرگ كلى همگانى است كه نسبت به هر دوى زندگان و مردگان حالت صعقه و بيهوشى خواهد بود، كه از مرگهاى عادى فراتر است، و چنانكه مردگان از زندگى برزخى به اين صعقه و بيهوشى انتقال يافته و اينگونه هلاكت مى يابند، زندگان نيز بدون انتقالى برزخى مستقيماً به حالت صعقه و بيهوشى مى روند كه اينان هرگز برزخى هم ندارند زيرا برايشان هيچ فاصله اى بين مرگ از دنيا و مرگ همگانى هنگام مرگ كل جهان نيست. و از جمله ادله اين مرگ دوم (صعقه) آياتى از قبيل "و نفخ فى الصور فصعق مَن فى السموات و الارض الا من شاء الله" (39:60) است، كه "من فى السموات و من فى الارض" كل زندگان را در كل جهان در زندگى رسمى دنیاشان كه آشكار است يا در زندگى باطنى و برزخى جهان كه پنهان است، اين صعقه و بيهوشى هر دو را بر مى گيرد. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5780786682018139528.pdf
1.54M
✅✅ مقدمه، فهرست و فصل اول کتاب :280 درس از 30جزء قرآن : ✅شما ميتوانيد ،ضمن تلاوت آيات جزء مربوط به هر روز ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. 💢💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي به قيمت 27 هزارتومان (با تخفيف 10 درصد) از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop ✳برای موسسات قرانی و مراکز آموزشی (تعداد بیش از 10 جلد) به قيمت 25 هزار تومان ارايه ميشود. ✳عزيزاني كه در سفارش اينترنتي و دريافت رمز دوم مشكل دارند، به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy ❇❇خريد و دانلود فايل ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️♦️ (علیه السلام) ↩️یکی از اقدامات امام جواد(علیه السلام) در راستای ازظلم دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابیطالب(علیه السلام)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین (علیه السلام) روح را در متن جامعه تقویت می‌نمود و مسلمانان را بر ضرورت دوری از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا می‌خواند. 👈از جملۀ آن احادیث اینکه: «ستمگر، و یاورش، و آنکه به ستمگری او خشنود باشد، در گناه شریکند.» «الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»[ 1 ] ↩️و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود: 👈«هرکه کار رانیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»[2] ↩️و در تعالیم و (علیهم السلام)، شدت قباحت و دغل‌بازی و خیانت به مردم و پایمال کردن حقشان کاملاً روشن و بدیهی است. همچنین حضرت، سخن 🌹امیرالمؤمنین(علیه السلام) به ابو ذرّ(رضي الله عنه) را بازگو می‌کند که می‌فرماید: «ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم بخاطر دنیایشان از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بنده‌ای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او می‌گشاید. [به گونه‌ای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».[3] ↩️از دیگر رهنمودهای امام جواد(علیه السلام) این بود که حقیقت و را بیان فرمود که: 👈«هرکه به سخنان گوینده‌ای گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»[4] 🌐با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان اصل نهم و دهم فروع دین، یعنی وتبرّی در راه که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر خلق خدا ستم می‌کنند دشمنی کند و را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند. 🎙آيت الله يوسفي غروي، مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٨١٩- ٨٢١. ــــــــــــــــــــ 1⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠. 2⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١. 3⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠. 4⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤. 5⃣ تحف العقول: ٤٥٥. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" ☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است. 🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 58 تا 67 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در هر کاری که هستید، برای مردم 💠وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ (85- اعراف) 🌱و به مردم، كالاهايشان را ناقص ندهيد. 🔷✨معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد. 👈بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ مغازه داری که مشتری دارد؛ مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق کم آنها شود. 📚آیت الله جوادی آملی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ (۵۸/اعراف) 🌱‏و سرزمين پاك (و آماده)، گياهش به اذن پروردگارش بيرون می‌آيد. ‏امّازمينی كه خبيث (و شوره‌زار) است، جز محصولی اندك و بی‌فايده بيرون نمی‌دهد. ما اين چنين آيات خويش را برای گروه شكرگزار، گونه‌گون بيان می‌كنيم. 🔷✨‏كلمه‌ی «نَكد»، به معنای چيزی است كه در آن خيری نباشد، «نبات نَكد»، به معنای گياه كم و بی‌فايده می‌باشد. ‏زمين شوره سنبل بر نيارد ‏در او تخم و عمل ضايع مگردان‌ 🔷✨‏اگر با ديد وسيع به اين آيه بنگريم، شايد بتوان يكی از مصاديق سرزمين پاك را كه‌ محصول پاك می‌دهد، خانواده‌ی پاك بدانيم. ‏گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض‌ ‏ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود ‏ ‏آيات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامی كه بر دلهای آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ايمان و تلاش در پی دارد، ولی نااهلان را جز لجاجت و دشمنی نمی‌افزايد: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً»۱ ‏باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست‌ ‏در باغ لاله رويد و در شوره زار، خس‌ ‏🔹تنها نزول رحمت برای سعادت كافی نيست، قابليّت و ظرفيّت محل هم لازم است. «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ» ‏🔹گرچه نظام طبيعت، بر قوانين خاص خود استوار است؛ امّا همه چيز زير نظر و با اراده و اذن پروردگار صورت می‌پذيرد. «بِإِذْنِ رَبِّهِ» ‏🔹نه يك تذكّر كافی است و نه تذكّرات يكنواخت كارساز است، بلكه ارشاد و تبليغ بايد متعدّد و متنوّع باشد تا به نتيجه نزديك شويم. «نُصَرِّفُ الْآياتِ» ‏🔹گرچه قرآن برای همه مايه‌ی هدايت است؛ امّا تنها شاكران بهره می‌گيرند. ‏«نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan