eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ 🌱(راه و روش این کافران،) مانند راه و روش فرعونیان و پیشینیان آنان (است که) آیات و نشانه‌های پروردگارشان را دروغ شمردند، و ما (نیز) آنان را به ‌سزای گناهانشان هلاک کردیم و فرعونیان را غرق کردیم. (آری،) همگی ستم‌کار بودند. أنفال - ۵۴ 🔷✨‏تاريخ، اقوام و ملت‌های گوناگونی را به ما نشان می‌دهد: گروهی را كه آخرين مراحل ترقی را به سرعت طی كردند و گروهی را كه به پائين‌ترين مرحله انحطاط رسيدند، گروه سومی كه يك روز پراكنده و وامانده و شكست‌خورده بودند، اما روز ديگر نيرومند و سربلند شدند، گروه چهارمی كه به عكس از عالی‌ترين مرحله افتخار به قعر دره ذلت و خواری سقوط كردند. 🔷✨‏بسيارند كسانی كه از برابر صحنه‌های مختلف تاريخ به آسانی می‌گذرند بدون اينكه كمترين انديشه‌ای در آن كنند، و نيز بسيارند كسانی كه به جای بررسی علل و عوامل اصلی و زيربنايی حيات و مرگ ملت‌ها، گناه را به گردن عوامل كم اهميت كه نقش اساسی را به عهده ندارند و يا عوامل موهوم و خرافی و خيالی می‌اندازند. ‏بسياری تمام علت بدبختی خود را به بيگانگان و سياست‌های مخرب آنها نسبت می‌دهند و عده‌ای همه اين حوادث را مولود گردش موافق و مخالف افلاك می‌پندارند سرانجام عده‌ای دست به دامن قضا و قدر- به مفهوم تحريف يافته‌اش- و يا شانس و طالع و اقبال می‌زنند و همه حوادث تلخ و شيرين را از اين طريق توجيه می‌كنند. 👈‏همه اينها برای اين است كه از درك علل واقعی وحشت دارند. 👌‏قرآن در آيات فوق انگشت روی نقطه اصلی" دردها" و" درمان‌ها" و عوامل پيروزی و شكست گذارده، و می‌گويد: برای يافتن عامل اصلی لازم نيست آسمانها و زمين‌ها را جستجو كنيد و يا به دنبال عوامل موهوم و پنداری راه بيفتيد بلكه كافی است تنها در وجود، در فكر و روحيه و اخلاق خود، و در نظامات اجتماعی خودتان جستجو كنيد، هر چه هست در اينجا است!. 🔷✨‏ملتهايی كه فكر و انديشه خود را به كار انداختند، دست اتحاد و برادری بهم دادند، سعی و تلاش و اراده و تصميم نيرومند داشتند، و به هنگام لزوم، جانبازی و فداكاری كردند و قربانی دادند، به طور قطع پيروز شدند، اما هنگامی كه ركود و سستی و تنبلی جای سعی و كوشش را گرفت، غفلت و بيخبری به جای آگاهی و ترديد، و دودلی به جای تصميم، محافظه كاری به جای شهامت، نفاق و تفرقه به جای اتحاد، تن‌پروری و خودخواهی به جای فداكاری، و تظاهر و رياكاری به جای اخلاص و ايمان نشست، سقوط و نكبت آغاز شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ (۵۶/انفال) 🌱‏(بدترين جنبندگان نزد خداوند،) آنانند كه از ايشان پيمان گرفته‌ای، سپس پيمان خود را در هر بار می‌شكنند و (در وفاداری وحفظ پيمان،) اهل تقوا و پروا نيستند. ‏🔹رهبر مسلمانان می‌تواند با كفّار پيمان ببندد. «عاهَدْتَ مِنْهُمْ» چنانكه پيامبر صلی الله عليه و آله پيمان‌های متعدّدی با كفّار می‌بست، هرچند بعضی از آنان متعهّد نباشند. ‏«يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ» ‏🔹پيمان شكنی دليل بر پيمان نبستن مجدّد نيست. «يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ» ‏🔹پيمان‌شكنی، با انسانيّت سازگار نيست. شَرَّ الدَّوَابِ‌ ... يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ‌ ‏🔹كفر، زمينه‌ی پيمان‌شكنی است. الَّذِينَ كَفَرُوا ... يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ‌ ‏🔹پيمان‌شكنی، بی‌تقوايی است. يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ‌ ... وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ‌ ‏🔹بيشترين خطر از سوی كسانی است كه پيمان شكنی شيوه و خصلت آنان شده‌ و از آن پروايی ندارند. يَنْقُضُونَ‌ ... فِي كُلِّ مَرَّةٍ ... لا يَتَّقُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۷۷-۷۳ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- کفّار برای جذب انبیا و رهبران نیز طرح و برنامه دارند. «کادُوا لَیَفْتِنُونَکَ» ۲- اگر دوستی و ارتباط با افراد و کشورها به قیمت چشم پوشی از مکتب و مقدّسات باشد،بی ارزش است. «إِذاً لاَتَّخَذُوکَ خَلِیلاً» ۳- اگر لطف و نگهداری الهی نباشد،برای مصونیّت و عصمت پیامبران هم ضمانتی نیست. «لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ» ۴- خداوند،هم لطف دارد،هم قهر. «ثَبَّتْناکَ لَأَذَقْناکَ» ۵- رکون،(گرایش و اعتماد)به کفّار،از گناهان کبیره است،چون وعده ی عذاب درباره اش داده شده است. تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ ... لَأَذَقْناکَ ۶- کیفر کمترین لغزش رهبران،دو برابر دیگران است.هرچه مقام علمی و موقعیّت اجتماعی و معنوی انسان بیشتر باشد،مسئولیّت و خطر هم بیشتر است. شَیْئاً قَلِیلاً ... ضِعْفَ الْحَیاهِ ۷- در برابر قهر الهی حتّی برای پیامبر نیز هیچ قدرت و مقامی نمی تواند مانع ایجاد کند. «لا تَجِدُ لَکَ عَلَیْنا نَصِیراً» ۸- پیامبر در معرض هرگونه خطر،توطئه،ترور،آوارگی وتبعید بود. کادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ ... ۹- حضور پیامبر در میان مردم،مانع قهر الهی است و اگر آن حضرت را از خود دور و تبعید کنند،در فاصله کمی نابود می شوند. «لا یَلْبَثُونَ خِلافَکَ إِلاّ قَلِیلاً» ۱۰- قرآن کریم،هم از غیب خبر می دهد و هم با بیان ناکامی توطئه های دشمن به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله تسلّی می دهد. کادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ ... لا یَلْبَثُونَ خِلافَکَ إِلاّ قَلِیلاً ۱۱- سنّت های الهی چون براساس حکمت خداست،ثابت است و در طول تاریخ دگرگون نمی شود. «سُنَّهَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا» ۱۲- تحوّلات تاریخی براساس سنّت های ثابت الهی است. «لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِیلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 درباره : 🛑قسمت سی وچهارم در قران . 🔻🔺طلاق در عصر ما یك مشكله ی بزرگ جهانی است. همه می نالند و شكایت دارند. 👈آنان كه طلاق در قوانینشان به طور كلی ممنوع است، از نبودن طلاق و بسته بودن راه خلاص از ازدواجهای ناموفق و نامناسب كه قهراً پیش می آید می نالند. آنان كه بر عكس، راه طلاق را به روی زن و مرد متساویاً باز كرده اند فریادشان از زیادی طلاقها و نااستواری بنیان خانواده ها با همه ی عوارض و آثار نامطلوبی كه دارد به آسمان رسیده است. و آنان كه حق طلاق را تنها به مرد دادند از دو ناحیه شكایت دارند: 1⃣. از ناحیه ی طلاقهای ناجوانمردانه ی بعضی از مردان كه پس از سالها پیوند زناشویی ناگهان هوس زن نو در دلشان پیدا می شود و زن پیشین را كه عمر و جوانی و نیرو و سلامت خود را در خانه ی آنها صرف كرده و هرگز باور نمی كرده كه روزی آشیانه ی گرم او را از او بگیرند، با یك رفتن به محضر طلاق او را دست خالی از آشیانه ی خود می رانند. 2⃣. از ناحیه ی امتناعهای ناجوانمردانه ی بعضی مردان از طلاق زنی كه امید سازش و زندگی مشترك میان آنها وجود ندارد. بسیار اتفاق می افتد كه اختلافات زناشویی به علل خاصی به جایی می كشد كه امید رفع آنها از میان می رود، تمام اقدامات برای اصلاح بی نتیجه می ماند، تنفر شدید میان زن و شوهر حكمفرما می شود و آندو عملاً یكدیگر را ترك می كنند و جدا از هم بسر می برند. در همچو وضعی هر عاقلی می فهمد راه منحصر به فرد این است كه این پیوند كه عملاً بریده شده قانوناً نیز بریده شود و هر كدام از اینها همسر دیگری برای خود اختیار كند. اما بعضی از مردان برای اینكه طرف را زجر بدهند و او را در همه ی عمر از برخورداری از زندگی زناشویی محروم كنند، از طلاق خودداری می كنند و زن بدبخت را در حال بلاتكلیفی و به تعبیر قرآن «كالمعلّقه» نگه می دارند. چون این گونه افراد كه قطعاً از اسلام و مسلمانی جز نامی ندارند به نام اسلام و به اتكاء قوانین اسلامی این كارها را می كنند، این شبهه برای بعضی كه با عمق و روح تعلیمات اسلامی آشنا نیستند پیدا شده كه آیا اسلام خواسته است كار طلاق به همین نحو باشد؟ ! . 🔻اینها با لحن اعتراض می گویند: آیا واقعاً اسلام به مردان اجازه داده كه گاهی به وسیله ی طلاق دادن و گاهی به وسیله ی طلاق ندادن، هر نوع زجری كه دلشان می خواهد به زن بدهند و خیالشان هم راحت باشد كه از حق مشروع و قانونی خود استفاده كرده و می كنند؟ . 👈می گویند: مگر این كار ظلم نیست؟ پس بگویید ببینیم اسلام برای جلوگیری از این گونه ظلمها چه تدبیری اندیشیده است؟ . 🔻در ظلم بودن این گونه كارها بحثی نیست . اما یك مطلب دیگر هست كه نمی توان از آن غافل بود و آن این است كه راه جلوگیری از این ظلم و ستمها چیست❓؟ آیا آن چیزی كه سبب شده این گونه ظلمها صورت بگیرد، تنها قانون طلاق است و تنها با تغییر دادن قانون می توان جلو آن را گرفت؟ یا ریشه ی این ظلمها را در جای دیگر باید جستجو كرد و تغییر قانون نیز نمی تواند جلو آنها را بگیرد؟ . 💠♦فرقی كه میان نظر و برخی نظریات دیگر در حل مشكلات اجتماعی هست این است كه بعضی تصور می كنند همه ی مشكلات را با وضع و تغییر قانون می توان حل كرد. اسلام به این نكته توجه دارد كه فقط در دایره ی روابط خشك و قراردادی افراد بشر می تواند مؤثر باشد اما آنجا كه پای روابط عاطفی و قلبی در میان است تنها از قانون كار ساخته نیست، از علل و عوامل دیگر و از تدبیر دیگر نیز باید استفاده كرد.. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 253/258 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
پروردگارا عطای امروزِ تو به ما مهربانی باشد برایمان کافی ست آنجا که دل باصفا باشد انسانِ بی وفا نیست معبودا هدیه امروز تو به ما تواضع و بخشش باشد یادم هست گفتی جایی که بخشش باشد دشمنی و کینه وجود ندارد ای یزدان پاڪ بی همتا امروز را به ما عنایت کردی پس توانایی شکر را نیز به ما عطا کن. آمین🙏🌸 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 62 تا 69 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠و ان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله هو الذی ایدک بنصره وبالمومنین 🌱پس اگر خواستند که با تو مکر نمایند، همانا خداوند تو را کفایت می کند، اوست آنکه تو را با نصرت خود و بوسیله مؤمنان تأیید نمود. 🔷✨این آیه جواب از سئوال مقدراست که حال که خداوند امر به توکل نمودن و تمایل یافتن به صلح نمود، ممکن است تمایل دشمن به صلح از باب خدعه و نیرنگ باشد ودشمن بخواهد به این وسیله مؤمنان را گمراه کرده تا در موقع مناسب بر آنان شبیخون بزند، خدای سبحان در جواب می فرماید اینکه ما تو را امر به توکل کردیم ، برای همین بود که بدانی اگر دشمن بخواهد به این وسیله به تو نیرنگ بزند، خداوند نگهدار توست و هر کس به خدا توکل نماید، خداوند به کار اومی رسدو او را کفایت می کند،(ومن یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره ) 👈 و اوهمان کسیست که تو را با نصرت خود و به وسیله مؤمنان تأیید نمود و این سخن به منزله احتجاج و استدلال بر فراز سابق است ، ومی خواهد با ذکر شواهدی حمایت و کفایت خدای تعالی را اثبات کند و آن شواهد عبارتند از نصرت خودو یاری مؤمنین و اینکه میان دلهای مؤمنان که با هم دشمن بودند الفت و مهربانی برقرار نمود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (۶۶/انفال) 🌱‏اكنون خداوند، (در امر جهاد) بر شما تخفيف داد ومعلوم داشت كه در شما ضعف راه يافته است. پس اگر صد نفر از شما پايدار باشد، بر دويست نفر (از كفّار) پيروز می‌شود، و اگر از شما هزار نفر باشند، بر دو هزار نفر (از آنان) با خواست خداوند پيروز می‌شوند. و خداوند با صابران است. ‏🔹در مديريّت، گاهی بايد به دليل تغيير شرايط و متناسب با مخاطب، آيين‌نامه‌ها تغيير كند و اين منافات با قاطعيّت ندارد. «الْآنَ خَفَّفَ» ‏🔹تعيين تكليف و تغيير قانون، تنها به دست خداوند است. «خَفَّفَ اللَّهُ» ‏🔹ايمان، قابل كاهش و افزايش است. «أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 🔹همه جا جمعيّتِ زياد سبب قوی‌شدن روحيّه نيست، گاهی جمعيّت زياد می‌شود، ولی روحيّه تنزّل پيدا می‌كند. «أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» ‏🔹در قانونگذاری بايد به روحيّه و توان افراد نيز توجّه داشت. «خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 🔹عامل اصلی شكست، از درون است نه بيرون. «فِيكُمْ ضَعْفاً» ‏🔹فرماندهان بايد به روحيه، نشاط، ايمان و تصميم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 🔹ضعف اراده، گاهی توان رزمی و روحی ده برابر را به دو برابر كاهش می‌دهد. ‏(يعنی هشتاد درصد كاهش) «مائة يغلبوا مأتين» در حالی كه در آيه‌ی قبل آمده بود: «مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً» 🔹مسلمانان حتّی در حال ضعف روحيّه نيز بايد دو برابر كافران قدرت داشته باشند. فِيكُمْ ضَعْفاً ... إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ‌ ‏🔹به پيروزی خود مغرور نشويم كه پيروزی با اراده‌ی اوست. «بِإِذْنِ اللَّهِ» ‏🔹انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهای الهی است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» ‏🔹شعار «واللّه مع الصابرين» بايد در جبهه‌های جنگ و هرجا كه نياز به مقاومت و صبر است، تلقين شود. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۸۰-۷۸ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- معیار شناخت اوقات در اسلام،طبیعی است به نحوی که قابل فهم و درک همه کس در همه جا و همیشه باشد. «لِدُلُوکِ الشَّمْسِ غَسَقِ اللَّیْلِ اَلْفَجْرِ» ۲- دل شب بهترین زمان برای عبادت است. «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ» ۳- مقامات پسندیده معنوی،در سایه ی عبادت وعبودیّت پیدا می شود. «فَتَهَجَّدْ مَقاماً مَحْمُوداً» ۴- تا کسی خود گامی به سوی کمال برندارد،خداوند او را به مقامی نمی رساند. فَتَهَجَّدْ ... یَبْعَثَکَ رَبُّکَ ۵- مقامی ارزشمند است که نزد خدا پسندیده باشد،وگرنه شهرت های پوچ، ارزشمند و ماندگار نیست.آری دود به هوا و بالا می رود،ولی روسیاه است. «یَبْعَثَکَ رَبُّکَ» ۶- دعایی که همراه با نماز و بعد از آن باشد،اثر بیشتری دارد. أَقِمِ الصَّلاهَ ... فَتَهَجَّدْ ... وَ قُلْ رَبِّ ... ۷- دعا کردن را هم باید از خدا آموخت که چگونه بخوانیم وچه بخواهیم. وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی ... ۸- مهم تر از آغاز نیک،پایان و فرجام خوب است.نباید به آغاز شیرین دلخوش بود،بلکه باید از خطر بدعاقبتی به خدا پناه برد. «أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ» ۹- رهبری یک نهضت جهانی که شروع و پایانش صادقانه و بی انحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهی ممکن نیست. «رَبِّ أَخْرِجْنِی» ۱۰- مؤمن،نصرت و امداد را تنها از خدا می طلبد. «مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 درباره : 🛑قسمت سی وپنجم: در قران ⭕چرا اسلام را تحریم نكرد؟ در اینجا یك سؤال مهم پیش می آید و آن اینكه اگر طلاق تا این اندازه مبغوض است كه خداوند مرد اینكاره را دشمن می دارد، پس چرا اسلام طلاق را تحریم نكرده است؟ چه مانعی داشت كه اسلام طلاق را تحریم كند و فقط در موارد خاص و معینی آن را مجاز بشمارد؟ به و چون طلاق مشروط بود قهراً جنبه ی قضایی پیدا می كرد؛ هر وقت مردی می خواست زن خود را طلاق دهد مجبور بود اول دلیل خود را از نظر تحقق شرایط به محكمه عرضه بدارد، محكمه اگر دلایل او را كافی می دانست به او اجازه ی طلاق می داد و الاّ نه. اساساً معنی این جمله: «مبغوض ترین حلالها در نزد خدا طلاق است» چیست؟❓ 💢👈 و اساساً این چه منطقی است كه طلاق، حلال مبغوض است؟ اگر حلال است مبغوض بودن چه معنی دارد؟ و اگر مبغوض است چرا حلال شده است؟ اسلام از طرفی مرد طلاق دهنده را زیر نگاههای خشم آلود خود قرار می دهد، از او تنفر و بیزاری دارد، از طرف دیگر وقتی كه مرد می خواهد زن خود را طلاق دهد مانع قانونی در جلو او قرار نمی دهد، چرا؟ . 👈این پرسش بسیار بجاست. همه ی رازها در همین نكته نهفته است. راز اصلی مطلب این است كه زوجیت و زندگانی زناشویی یك علقه ی طبیعی است نه قراردادی، و قوانین خاصی در طبیعت برای او وضع شده است. این پیمان با همه ی پیمانهای دیگر اجتماعی از قبیل بیع و اجاره و صلح و رهن و وكالت و غیره این تفاوت را دارد كه آنها همه صرفاً یك سلسله قراردادهای اجتماعی هستند، طبیعت و غریزه در آنها دخالت ندارد و قانونی هم از نظر طبیعت و غریزه برای آنها وضع نشده است، بر خلاف پیمان ازدواج كه بر اساس یك خواهش طبیعی از طرفین كه به اصطلاح مكانیسم خاصی دارد باید تنظیم شود. از این رو اگر پیمان ازدواج مقررات خاصی دارد كه با سایر عقود و پیمانها متفاوت است نباید مورد تعجب واقع شود. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 260 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 اللّهم اجعلنی فی دِرعِک الحَصینة الّتی تَجعل فیها مَن تُرید. خداوندا! مرا در پوششی که از هربلا و آفتی حفظ می کند و هر کس را بخواهی در آن قرار می دهی، قرار ده🙏 دعای مأثور و منقول به سند معتبر از امام صادق (ع) را صبح و شام بخوانیم @quranpuyan