eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ و صبر پیشه کن که خدا اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد 🌷 سوره هود ، آیه ۱۱۵ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
🌺🌺 "ای مردم! با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند.اعمال شما در آن پذیرفته است و دعا‌های شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش، بخواهید که توفیق روزه این ماه و در آن را به شما عنایت فرماید." از خطبه اخرين جمعه ماه شعبان پيامبر اكرم ص ✅ با سفارش كتاب "" باستقبال برويد تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین و فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 🔰علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 30 هزارتومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 ✅ موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که مايل به خريد بیش از 10 جلد هستند، می‌توانند از لينك زير سفارش داده يا با شماره 09123732102 هماهنگي نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ❇❇همچنين امكان خريد و دانلود ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file
💠 درباره : 🛑قسمت چهل و دوم : در قران ناشی از نقش خاص مرد در مسأله ی عشق است نه از مالكیت او. 👈از اینجا شما می توانید به ارزش تبلیغات عناصر ضد اسلام پی ببرید. این عناصر گاهی می گویند: علت اینكه اسلام به مرد حق طلاق داده است این است كه زن را صاحب اراده و میل و آرزو نمی شناسد، او را در ردیف اشیاء می داند نه اشخاص، اسلام مرد را مالك زن می داند و طبعاً به حكم «اَلنّاسُ مُسَلَّطونَ عَلی اَمْوالِهِمْ» به او حق می دهد هر وقت بخواهد مملوك خود را رها كند. معلوم شد منطق اسلام مبتنی بر مالكیت مرد و مملوكیت زن نیست. معلوم شد منطق اسلام خیلی دقیقتر و عالیتر از سطح افكار این نویسندگان است. اسلام با شعاع وحی به نكات و رموزی در اساس و سازمان بنیان خانوادگی پی برده است كه علم پس از چهارده قرن خود را به آنها نزدیك می كند. ⭕️ برای زن به صورت حق ♦️در اینجا ذكر یك مطلب لازم است و آن اینكه همه ی سخنان ما در باره ی این بود كه طلاق به صورت یك حق طبیعی از مختصات مرد است. اما اینكه مرد می تواند به عنوان مطلقاً یا در موارد خاصی از طرف خود به زن حق طلاق بدهد، مطلب دیگری است كه هم در فقه اسلامی مورد قبول است و هم قانون مدنی ایران به آن تصریح كرده است. ضمناً برای اینكه مرد از توكیل خود صرف نظر نكند و این حق تفویضی را از زن سلب ننماید یعنی به صورت وكالت بلاعزل درآید، معمولاً این توكیل را به عنوان شرط ضمنی در یك عقد لازم قرار می دهند. به موجب این شرط، زن مطلقاً یا در موارد خاصی كه قبلاً معین شده است می تواند خود را مطلّقه نماید. 💢👈علیهذا از نظر فقه اسلامی زن حق به صورت طبیعی ندارد اما به صورت قراردادی یعنی به صورت شرط ضمن العقد می تواند داشته باشد. اینكه می گویند از نظر فقه اسلامی و قانون مدنی ایران طلاق حق یكجانبه است كه به مرد داده شده و از زن بكلی سلب شده، سخن صحیحی نیست. از نظر فقه اسلامی و هم از نظر قانون مدنی ایران، حق طلاق به صورت یك حق طبیعی برای زن وجود ندارد ولی به صورت یك حق قراردادی و تفویضی می تواند وجود داشته باشد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 284 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 69 تا 72 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَ أَكْثَرَ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلاقِهِمْ وَ خُضْتُمْ كَالَّذِي خاضُوا أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (۶۹/توبه) 🌱‏(حالِ شما منافقان،) همچون كسانی است كه پيش از شما بودند، (با آنكه) آنان نيرومندتر از شما و ثروت‌مندتر و صاحب فرزندان بيشتری بودند، پس آنان از نصيبشان بهره‌مند شدند، شما نيز همان‌گونه كه پيشينيانِ شما متمتّع شدند، بهره‌ی خود را برديد و (در روش باطل خود) فرو رفتيد، چنانكه آنان فرورفتند. ‏آنها اعمالشان در دنيا و آخرت محو شد و آنان همان زيانكارانند. 🔹تاريخ و سرنوشت امّت‌ها، به يكديگر شبيه است. «كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ‏🔹راه كفر و نفاق هميشه بوده وسنّت الهی نيز يكسان است. «كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ‏🔹قدرت نظامی، «قُوَّةً» و اقتصادی، «أَمْوالًا» و نيروی انسانی، «أَوْلاداً» مانع قهر الهی نيست. ‏🔹منافقان وكفّار، به قدرت، مال وفرزند خود تكيه دارند. كانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَ ... ‏🔹در بهره‌مند شدن از منافع دنيوی، ايمان شرط نيست، كفّار و منافقان نيز نصيب دارند. «فَاسْتَمْتَعُوا» ‏🔹كامجويی‌ها و كاميابی‌های دنيوی، زود گذر است. «فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ» ‏🔹هر كاميابی و نعمتی، نشانه‌ی لطف الهی نيست. فَاسْتَمْتَعُوا ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ‌ ‏🔹خداوند در دنيا برای منحرفان از حق، بهره‌ای قرار داده است. «بِخَلاقِهِمْ» ولی در آخرت، هيچ بهره و نصيبی ندارند. ‏🔹فرو رفتن و غرق شدن در فساد و دين ستيزی، عامل سقوط است. «خُضْتُمْ، خاضُوا» وگرنه، توبه و بازسازی پس از هرگناه، می‌تواند نجات‌بخش باشد. ‏🔹كفر ونفاق، سبب حبط اعمال است. «حَبِطَتْ» « اولئك لا خلاق لهم فی الأخرة». آل‌عمران،/۷۷ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️علائم و نشانه هاى 💠وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌱مردان و زنان مؤمن، یار و یاور یکدیگرند. به کار شایسته فرمان می‌دهند و از کار ناشایست نهی می‌کنند و نماز را کامل و بی‌نقص به‌جای می‌آورند و (از مال خود) انفاق می‌کنند (چه واجب باشد و چه مستحب) و از خدا و پیامبرش اطاعت می‌کنند. قطعاً خداوند آنان را مورد رحمت قرار خواهد داد؛ (زیرا) خدا، شکست‌ناپذیر و حکیم است. توبه - ۷۱ 🔷✨آیـه از ایـنـجـا شـروع مـى شـود کـه مى فرماید: «مردان و زنان با ایمان دوست وولى و یار و یاور یکدیگرند» (والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیا بعض ). پس از بیان این اصل کلى به شرح جزئیات صفات مؤمنان مى پرازد. 🔹نخست مى گوید: «آنها مردم را به نیکى ها دعوت مى کند» (یامرون بالمعروف ). 🔹«مردم را از زشتیها و بدیها و منکرات باز مى دارند» (وینهون عن المنکر). 🔹آنـهـا بـه عـکـس مـنافقان که خدا را فراموش کرده بودند «نماز را برپامى دارند» (ویقیمون الصلوة ) و به یاد خدا هستند و با یاد و ذکر او, دل را روشن , وعقل را بیدار و آگاه مى دارند. 🔹آنها بر خلاف منافقان که افرادى ممسک و بخیل هستند بخشى از اموال خویش را در راه خدا, و حـمایت خلق خدا, و براى بازسازى جامعه , انفاق مى نمایند «و زکات اموال خویش را مى پردازد» (ویؤتون الزکوة ). 🔹منافقان فاسقند و سرکش , و خارج از تحت فرمان حق , اما مؤمنان «اطاعت فرمان خدا و پیامبر او مى کنند» (ویطیعون اللّه ورسوله ). در پایان این آیه اشاره به نخستین امتیاز مؤمنان از نظر نتیجه و پاداش کرده ,مى گوید: «خداوند آنها را به زودى مشمول رحمت خویش مى گرداند» (اولئ ک سیرحمهم اللّه ). شـک نیست که وعده رحمت به مؤمنان از طرف خداوند, از هر نظر قطعى واطمینان بخش است , چرا که «خداوند توانا و حکیم است » (ان اللّه عزیز حکیم ). نه بدون علت وعده مى دهد, و نه هنگامى که وعده داد, از انجام آن عاجزمى ماند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ خداوندا! گوش های قلبم را برای یادت باز کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
💠 درباره : 🛑قسمت آخر : در قران. يا يا به ، شق سومي وجود ندارد. 👈خلاصه ی نظریه ی آیت اللّه حلّی، مقیم نجف اشرف در رساله ای به نام «حقوق الزوجیه» در آنچه مربوط به و امتناع مرد است این است: «ازدواج پیمان مقدسی است. در عین حال نوعی شركت میان دو انسان است و یك سلسله برای طرفین به وجود می آورد. تنها با انجام آن تعهدات است كه سعادت طرفین تأمین می گردد. 👌بعلاوه، سعادت اجتماع نیز بستگی دارد به سعادت آنها و انجام یافتن تعهدات آنها در برابر یكدیگر. حقوق عمده ی زوجه عبارت است از نفقه و كسوه، حق همخوابگی و زناشویی، حسن معاشرت اخلاقی. 👈 اگر مرد از انجام تعهدات خود نسبت به زن شانه خالی كند و از طلاق نیز خودداری كند، تكلیف زن چیست و چگونه باید با مرد مقابله شود؟ در اینجا دو راه فرض می شود: یكی اینكه حاكم شرعی حق دخالت داشته باشد و با اجرای طلاق كار را یكسره كند، دیگر اینكه نیز به نوبه ی خود از انجام تعهدات خود در برابر مرد خودداری نماید. 💢اما از نقطه نظر اول یعنی دخالت حاكم شرعی، ببینیم روی چه اصل و چه مجوزی در این گونه موارد حق دخالت دارد. قرآن كریم در سوره ی بقره چنین می فرماید: «اَلطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ. . . » [1] یعنی حق طلاق (و رجوع) دو نوبت بیش نیست. از آن پس یا و یا . و باز در سوره ی بقره می فرماید: «وَ إِذا طَلَّقْتُمُ اَلنِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ » [231بقره] یعنی هر گاه زنان را طلاق دادید و موقع عده ی آنها رسید، یا از آنها به خوبی نگهداری كنید و یا به خوبی جلوشان را باز بگذارید. مبادا برای اینكه به آنها ستم كنید آنها را به شكل زیان آوری نگهداری كنید. هر كه چنینب كند باید بداند كه به خویشتن ستم كرده است. 💢از این آیات یك اصل كلی استفاده می شود و آن اینكه هر مردی در زندگی خانوادگی یكی از دو راه را باید انتخاب كند: یا تمام حقوق و وظایف را به خوبی و شایستگی انجام دهد (امساك به معروف نگهداری به شایستگی) و یا علقه ی زوجیت را قطع و زن را رها نماید (تسریح به احسان رها كردن به نیكی) . شق سوم یعنی اینكه زن را طلاق ندهد و به خوبی و شایستگی هم از او نگهداری نكند، از نظر اسلام وجود ندارد. جمله ی «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» همان شق سوم را نفی می كند. 👈این آیات هرچند در مورد عده و رجوع و عدم رجوع مرد وارد شده اما اختصاص به این مورد ندارد؛ یك اصل كلی است و حقوق زوجیت را در همه وقت و همه حال بیان می كند؛ یعنی زوج به طور كلی در زندگی باید یكی از دو راه گذشته را انتخاب كند و راه سومی برایش وجود ندارد. دلیل ما بر این مطلب، گذشته از سیاق آیات این است كه ائمه ی اطهار به این آیات در غیر مورد عده نیز استدلال و استشهاد كرده اند، مثل اینكه امام باقر علیه السلام فرمود: ایلاكننده (یعنی كسی كه قسم می خورد كه با زن خود نزدیكی نكند) پس از چهار ماه اجباراً باید قسم خود را بشكند و كفاره بدهد و یا زن خود را طلاق دهد، زیرا خداوند می فرماید: «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ » . 💢حاكم شرعی آنجا كه مرد نه به وظایف زوجیت عمل می كند و نه می دهد باید زوج را احضار كند. اول به او تكلیف طلاق كند. اگر طلاق نداد خود حاكم طلاق می دهد. ♦️👈چنانكه ملاحظه فرمودید جمله ی «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ » یك اصل و قاعده ی كلی است كه قرآن كریم در چهارچوب آن، را مقرر داشته است. علیهذا اسلام به حكم این اصل و به خصوص به موجب تأكیدی كه با جمله ی «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» فرموده است، به هیچ وجه اجازه نمی دهد كه مرد ازخدابی خبری از اختیارات خود سوء استفاده كند و زنی را نه به خاطر زندگی با او بلكه به خاطر درمضیقه قراردادن او و جلوگیری او از ازدواج با مرد دیگر در قید ازدواج نگه دارد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 292 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ و کُنِ اللَّهُمَّ بِعِزَّتِکَ لِی فِی کُلِّ الْأَحْوَالِ رَءُوفاً وَ عَلَیَّ فِی جَمِیعِ الْأُمُورِ عَطُوفاً… خدایا، به عزتت سوگند با من در همه حال مهربان باش و بر من در هر کارم به دیده لطف بنگر… 🌹دعای کمیل کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
💐روایت ✳️ ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. 👈حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى 🔸و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رو آورى 🔹و دعا و استغفار بسیار کن 📖و تلاوت قرآن مجید بسیار کن 🔹و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا 🔸و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى 🔹و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى 🔸و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى 🔹و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: 🌹💠اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ (۱ ) خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. به درستى که حقّ تعالى در این ماه آزاد مى گرداند بندهاى بسیار از آتش جهنّم براى حرمت ماه مبارک رمضان.(۲) [۱] ) اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۴۲. [۲] ) إقبال الأعمال، ص ۲۵۷، و بحار الأنوار ج ۹۴، ص ۷۲، باب ۵۶، ح ۱۷. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای تحقق آرمانهای مردم در 12 فروردین سال 1358 ‼️دو هشدار مهم شهید مطهری در فروردین ۱۳۵۸ برای تداوم : 🔹ادامه دادن مسیر دولتهای آینده باید واقعا و عملا در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند و برای پر کردن اقدام کنند. 🔸احترام به ما باید به آزادیها به معنی واقعی احترام بگزاریم. اگر جمهوری اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود آورد قطعا شکست خواهد خورد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 73 تا 79 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan