eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 7 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠ان الذین امنوا و عملوا الصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم تجری من تحتهم الانهار فی جنات النعیم 9/یونس 🌱بدرستی کسانی که ایمان آوردند و اعمال شایسته انجام دادند خداوند به وسیله ایمانشان آنها را هدایت می کند و دربهشتهای پرنعمت جویها از زیر جایگاهشان روان می باشد. 🔷✨در این آیه متعرض افراد مؤمنی می گردد که دعوت پیامبر را اجابت نموده ، ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده اند، خداوند آنها را پاداش می دهد، یعنی آنها را با ایمانشان هدایت می فرماید و به سوی پروردگارشان راه می یابند، همچنانکه فرمود:(یهدی الیه من اناب )، (هر کس به سوی خدا توبه کند، خدا او را بسوی خود هدایت می کند)، یعنی مؤمنان با ایمانشان به مرتبه قرب الهی صعود می نمایند و نقش عمل صالح به نتیجه رساندن ایمان در بعد عمل است . 🔷✨همچنانکه فرمود: (الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه )، ( کلمه پاکیزه بسوی او بالا می رود وعمل شایسته آن را رفعت می دهد). لذا ایمان و عقاید حقه ، انسان را به مقام قرب هدایت می کند و هدایت درحقیقت وسایل و مدارجی دارد که نهایتا به خدای متعال منتهی می شود ومی فرماید: آنها در بهشتهای غرق نعمات جاودان قرار می گیرند و نهرها در زیرپایشان جاریست و نعمت به معنای حقیقیش همان ولایت الهی است که بالاترین نعمتهاست . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (۱۰/یونس) 🌱‏دعا و نيايش آنان در بهشت، «سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ» (خدايا تو پاك و منزّهی) است و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان، «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» (سپاس و ستايش مخصوص خداست) می‌باشد. 🔷✨‏«سَلامٌ»، كلام اهل بهشت است و در بهشت، سلام فضای همه جا را پر می‌كند: سلام از سوی خداوند، «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»، سلام از سوی فرشتگان‌ «سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ»، و سلام از سوی بهشتيان نسبت به هم. «إِلَّا قِيلًا سَلاماً سَلاماً» «الْحَمْدُ لِلَّهِ»، كلام انبيا و اولياست. حضرت نوح عليه السلام پس از نجات از قوم ظالم، «الْحَمْدُ لِلَّهِ» گفت، و ابراهيم عليه السلام نيز خدا را حمد كرد كه در سنّ پيری اسماعيل واسحاق را به او بخشيده است.«الْحَمْدُ لِلَّهِ» سخن مؤمنان‌ و كلام بهشتيان است. ‏🔹 ياد خدا تنها در دنيا نيست، آخرت هم جای ذكر الهی است. «سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ» ‏🔹 انسان به جايی می‌رسد كه دعا و خواسته‌اش هم تمجيد پروردگار می‌شود. ‏«دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ» و اين تسبيح و تمجيد آنان را كامياب می‌سازد. ‏🔹 مؤمنان، در برابر صفات الهی می‌گويند: «سُبْحانَكَ»، در برابر ساير مؤمنان می‌گويند: «سَلامٌ» و در مقابل كاميابی از نعمت‌های الهی می‌گويند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ» ‏🔹 مؤمن، عاشق خداست. بهشت و لذّت‌های بهشتی هم او را از ياد محبوب باز نمی‌دارد، بلكه در همه چيز، لطف و قدرت خدا را می‌بيند. «سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ، الْحَمْدُ لِلَّهِ» ‏🔹 آغاز سخن مؤمنان با «سُبْحانَ اللَّهِ» و پايان آن با «الْحَمْدُ لِلَّهِ» می‌باشد. ‏(از عبارت‌ «آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ» استفاده می‌شود كه اوّل سخن آنان‌ «سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ» است.) 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۸۲ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِـمِينَ إِلَّا خَسَارًا و ما از [سرچشمه هدايتِ] قرآن آنچه شفا و رحمتي براي مؤمنان باشد [در سطح درک و فهم آنان] نازل مي‌کنيم، ۹۷ و ستمگران را [که از درِ عناد و مقابله با مؤمنان برمي‌آيند، قرآن] جز زيان نمي‌افزايد. ۹۸ __ ۹۷- وصف «شِفَاء» در مورد قرآن، علاوه بر اين سوره، دو بار ديگر در کتاب الهي آمده است، يکبار به همراه «موعظه» [يونس 57 (10:57) - ...قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِـمَا فِي الصُّدُورِ...] و بار ديگر به همراه «هدايت» [فصلت 44 (41:44) - ...قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ...] و در اين سوره به همراه «رحمت». تقدّم و تأخر اين اوصاف قابل توجه است؛ گام نخست «موعظه» [پند و اندرز] يا هدايت [راه بَري] است، اگر پذيرفته گردد، «شفاء» حاصل مي‌شود. پس از شفاي از کِبر و غرور و ساير رذائل اخلاقي است که آدمي مشمول «رحمت» مي‌گردد. در نهج‌البلاغه آمده است که قرآن داروي دردهاي شما و نظم امورتان است [خطبه 158]. در خطبه‌هاي ديگري نيز به شفابخش بودن قرآن اشاره شده است، از جمله: 176 [فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ اَلدَّاءِ وَ هُوَ اَلْكُفْرُ وَ اَلنِّفَاقُ وَ اَلْغَيُّ وَ اَلضَّلاَلُ]، 156 [فَإِنَّهُ اَلْحَبْلُ اَلْمَتِينُ وَ اَلنُّورُ اَلْمُبِينُ وَ اَلشِّفَاءُ اَلنَّافِعُ]، 198 [وَ شِفَاءً لاَ تُخْشَى أَسْقَامُهُ]، 214 [فِيهِ كِفَاءٌ لِمُكْتَفٍ وَ شِفَاءٌ لِمُشْتَفٍ]، 110 [وَ اِسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ اَلصُّدُورِ]، 152 [فِيهِ شِفَاءُ اَلْمُسْتَشْفِي وَ كِفَايَهُ اَلْمُكْتَفِي]. ۹۸- زيان آور بودن قرآن براي ستمگران ممکن است تعجب‌برانگيز باشد؛ چگونه کتابي سعادت‌بخش ممکن است خسارت‌بخش باشد؟ اين همان تناقض ظاهري است که درباره مثنوي هم گفته شده: مثنوي او چون قرآنِ مدل هادي بعضي و بعضي را مُضِّل. اين حقيقت برگرفته از آيه 26 سوره بقره (2:26) [...يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ] است که هدايت را امري دوطرفه و وابسته به عملکرد آدمي در قبال آن شمرده است. نکته بسيار مهم، غفلت از معناي قرآني «هدايت» است که ترجمه لغوي «راهنمائي» رساننده بار معنایی آن نمي‌باشد. راهنمائي همان «راه»نمائي و نشان دادن راه است، اما هدايت «راه»بَري و رساندن به مقصود مي‌باشد که تنها با تبعيت رهرو از رهبر تحقق مي‌يابد، بنابراين طبيعي است که اگر کسي ظلم کند، حتي اگر بهترين قرآن شناس هم باشد، به هدايت، يعني به مقصد سعادت نمي‌رسد. در اين آيه «ظلم» را مانع هدايت شمرده، در آيه 26 سوره بقره کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💧🌐گريه بعد از فتواي معروفش و نگراني از اينده به بهانه سالگرد نهضت تحریم و فتوای تاریخی میرزای شیرازی " مرحوم میرزای شیرازی وقتی فتوای تاریخی تحریم تنباکو را از شهر سامرا که محل زندگی شان بود، صادر کردند، نفوذ این فتوا به اندازه ای بود که تمام شیعیان به آن عمل کردند و حتی در حرم سرا و کاخ ناصرالدین شاه قلیان ها شکسته شد. در تاثير نفوذ مرجعيت، ذکر داستانی از شهید مدرس که توسط دختر ایشان و در مصاحبه ای مطرح شده، مناسب است: زمانی که مرحوم سیدحسن مدرس، طلبه جوانی بودند، به سامرا رفته تا با مرحوم میرزای شیرازی ملاقات کنند؛ بعد از این که میرزای شیرازی از نام و نشان شهید مدرس می پرسد و می‌فهمد که اهل اصفهان ایران است، از اوضاع و احوال ایران از او می پرسد که شهید آیت الله مدرس در پاسخ مرحوم میرزای شیرازی، می گوید: فتوای شما در ایران غوغا به پا کرده و همه مردم حتی در قصر ناصرالدین شاه قلیان ها را شکستند؛ بعد از این که میرزای شیرازی این سخنان را از شهید آیت الله مدرس می شنود شروع به گریه می کند؛ شهید آیت الله مدرس از ایشان می پرسند که چرا گریه می کنید من فقط واقعیت های ایران را عرض کردم؟؛ میرزای شیرازی نیز در پاسخ به شهید آیت الله مدرس می فرمایند من از اهمیت دادن مردم به سخن عالمان دینی ناراحت نیستم، بلکه گریه و ناراحتی من به این دلیل است که دشمنان اسلام که تا کنون نمی دانستند قدرت اسلام در کجاست، از امروز فهمیدند؛ و از این رو از همین امروز برای شکستن قدرت اسلام کار می کنند." نقل از سايت حوزه نيوز در خاطرات شهيد مدرس می خوانیم: «وقتی به نجف رفتم، در سامرا خدمت میرزای شیرازی رسیدم. وقتی داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف کردم، آثار نگرانی در چهره اش پیدا شد و به فکر فرو رفت و اشکش سرازیر شد. از این حال او تعجب کردم؛ چون انتظار داشتم او را با این خبر خوشحال کنم. وقتی دلیل گریه اش را پرسیدم، گفت: حالا حکومت های قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز را کنند. نگرانی من از آینده جامعه اسلامی است».1 1-سده تحریم تنباکو، ص 138. ⁉ ايا نگراني ميرزاي شيرازي محقق شده است؟ آيا امروز هم نفوذ كلام و فتواي ، مانند زمان نهضت تنباكو است؟ اگر كم شده، دلايل آن چيست؟ بدليل نقشه و تلاش دشمنان است يا عملكرد حوزه و روحانيت يا تغيير بينش مردم يا همه عوامل؟ @quranpuyan
. 🌸🤲َ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ ( هود/۴۷ ) 💕«پروردگارا، من به تو پناه مى‌برم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم» 💫 کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 15 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فمن اظلم ممن افتری علی الله کذبا او کذب بایاته انه لا یفلح المجرمون 17/یونس 🌱پس چه کسی ستمکارتر از آنست که به خدا نسبت دروغ دهد یاآیات او را تکذیب نماید، بدرستی که او گناهکاران را رستگار نمی کند. 👈این جمله استفهامی انکاری است که معنایش این است که احدی ستمکارتر ومجرمتر از این دو گروه نیست : 🔹اول ):کسی که به خدا افترا بزند و بگوید به من وحی می شود و حال آنکه وحیی به او نمی رسد 🔹دوم ): گروهی که آیات خدا راتکذیب کنند و آنها را دروغ بشمارند، چون همچنانکه سابق هم گفتیم هر چه مورد ظلم عظیمتر باشد و شخصی که مورد ستم واقع شده مقام والاتری داشته باشد قهرامرتکب آن ظلم ، گناهش بیشتر بوده و ظالمترین ظالمان خواهد بود، ومسلماکسی که به خدا افترا بزند و آیات او را تکذیب کند، چون خداوند ساحتش والاترین ساحتهاست ، پس ظلم این شخص آشکارتر بوده و او ظالمترین افراداست . 🔷✨یعنی پیامبر در تکمیل احتجاج علیه مشرکین می فرماید: من نمی توانم قرآن دیگری بیاورم ، زیرا اگر چنین کنم به خدا افترا زده ام و اگر هم قرآن را تغییر دهم و آن را مطابق هواهای نفسانی شما تبدیل نمایم ، در این صورت آیات خدا راتکذیب کرده ام و این اعمال هر دو از شنیع ترین ظلمهاست که من هرگز مرتکب نمی شوم ، چون خداوند افراد مکذب و مجرم را رستگار نمی کند و آنها را به سعادت مورد نظر و هدفشان نمی رساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (۲۰/یونس) 🌱‏و می‌گويند: چرا از سوی پروردگارش بر او آيه و معجزه‌ای نازل نمی‌شود؟ پس بگو: غيب (و معجزه كه به جهان غيب مربوط است)، از آنِ خداست (نه در اختيار من يا تابع هوس مردم). پس در انتظار باشيد، من نيز همراه شما از منتظرانم (كه خداوند چگونه پاسخ بهانه‌گيری‌های شما را می‌دهد). ‏🔹بهانه‌گيران، قرآن وصدها آيه را ناديده می‌گيرند و خواستار آيه‌ی ديگری می‌شوند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ» ‏🔹معجزه، به خواست خداست، نه در اختيار پيامبر و نه تابع هوسها و تمايلات مردم. «إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ» ‏🔹سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. فَانْتَظِرُوا ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۸۴ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلًا بگو [اي پيامبر]: هر کس مطابق شاکله [=وابستگي‌ها و تعلقات آرماني] خود عمل مي‌کند، 100 بنابراين پروردگار تو [که آگاه از ضمير و زمينه‌هاي شخصيتي بندگان است] به آنکس که راه يافته‌تر باشد آگاه‌تر است [لذا ديگران حق تفحّص در افکار مردم را ندارند]. __ 100- کلمة «شَاكِلَه» از شِکال گرفته شده است، شکال طنابي است که به پاي چهارپايان مي‌بندند تا مانع تجاوزشان به ملک و مزرعه مردم شود، بنابراين مفهوم قيد و بند و وابستگي و محافظت در آن ملحوظ است. در تمام معاني که اهل لغت براي شاکله آورده‌اند، نوعي وابستگي و قيد و بند وجود دارد، مثل: طريقه و مذهب- آنچه هر ملتي خود را مقيد به پيروي از آن مي‌کند. حاجت و نياز- جاذبه و گرايشي که آدمي را به سوي خود مي‌کشد و به آن مقيد مي‌سازد. طبيعت و خلقت- ذات هر کس که ثابت و به آن وابسته مي‌باشد. عادت و سجيه- رفتاري که از خُلق و خوي شکل گرفته آدمي ناشي مي‌شود و نوع وابستگي و قيد و بند رفتاري را نشان مي‌دهد. پايبند بودن به دين و مذهب، دلبستگي به خانواده، مقيد بودن به آداب و تشريفات خاص، از جمله مواردي است که در برابر بي‌بند و باري، بي‌مسئوليتي، گسيختگي رفتاري و بي‌قيد و بند بودن قرار مي‌گيرد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار(محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت اول. در قران تنها در دو سوره نور و نسا به نحوه مواجهه با افراد زناكار اشاره شده است: 🌐در ایات ابتدایی سوره نور احکام افراد زنا کار بیان شده است: 🔶الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۲﴾ فولادوند: به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند 🔶الزَّانِي لَا يَنكِحُ إلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ ﴿۳﴾ 🌐فولادوند: مرد زناكار جز زن زناكار يا مشرك را به همسرى نگيرد و زن زناكار جز مرد زناكار يا مشرك را به زنى نگيرد و بر مؤمنان اين [امر] حرام گرديده است از سوي ديگر در سوره نسا اين چنين امده است: وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا ﴿۱۵﴾ فولادوند: و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنْكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَحِيمًا ﴿۱۶﴾ فولادوند: و از ميان شما آن دو تن را كه مرتكب زشتكارى مى ‏شوند آزارشان دهيد پس اگر توبه كردند و درستكار شدند از آنان صرفنظر كنيد زيرا خداوند توبه‏ پذير مهربان است جمع ايات فوق چگونه است؟ و چه تفاوتي با هم دارند؟ برخي مفسرين ايه 15 را مخصوص زناي (زنان شوهر دار) و ايات سوره نور را مخصوص افراد مجردميدانند. در قسمتهاي بعد نظرات مختلف را بررسي خواهيم كرد. http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ فَقُلْ رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ بگو : پروردگار شما دارای رحمتی گسترده است و [ با این حال ] عذاب او از گروه مجرمان بازگردانده نخواهد شد. 🌱سوره انعام ، آیه ۱۴۷ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 21 تا 25 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan