۸ خرداد ۱۴۰۱
۸ خرداد ۱۴۰۱
۸ خرداد ۱۴۰۱
۸ خرداد ۱۴۰۱
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_222
❇️#طهارت_در_اخلاق
💠وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّـهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ
🌱هیچ جنبندهای در زمین وجود ندارد مگر اینکه روزیاش بر عهدهی خداست و (خدا) از محل اقامت اصلی و محل اقامت موقّتش آگاه است. همه در نوشتهای کامل (ثبت شده) است.
هود - ۶
🔷✨طهارت بر سه گونه است; چنانکه آلودگى هم بر سه قسم است. دو قسم آن در فقه مطرح شده که عبارت است از طهارت از «خبث» و طهارت از، «حدث». غسل یا شستن ظاهرعضو آلوده شده، طهارت خبثى، و وضو یا غسل، طهارت حدثى مىآورد; اما آنچه در اخلاق مطرح است این است که آلودگى گناه با وضو و غسل پاک نمىشود، بلکه با توبه و کفاره تطهیر مىگردد و احکام الهى براى تامین این طهارتهاست. با این توضیح معلوم مىشود خضوع مستمر انسان در برابر اوامر الهى او را از هر گناهى هم پاک مىکند، یعنى اگر گناهى دارد همین خضوع و توبه و انابه او را تطهیر مىکند و اگر گناهى ندارد همین خضوع مانع بزهکارى او مىشود، پس تاثیر خضوع براى دفع گناه یا رفع آن مؤثر است.
مهمترین قسم از اقسام طهارت، طهارت روح از مشاهده غیر خداست. توضیح این که: ذات اقدس اله، خود را رزاق و زمامدار کل هستى معرفى مىکند: «و ما من دابة فى الارض الا على الله رزقها» سوره هود، آیه 6.
«و ما من دابة الا هو اخذ بناصیتها» . سوره هود، آیه 56
این که مىفرماید: زمام هر جنبندهاى به دست خداست ، معنایش این نیست که فقط جانداران، داراى زمامند و زمام آنها به دستخداستبلکه به این معناست که آنچه بر روى زمین یا در زیر زمین است زمامى دارد و زمام آنها به دستخداست.
🔷✨قرآن کریم در باره راهیابى نهرهاى موجود در دل زمین مىفرماید:«الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فى الارض» : سوره زمر، آیه 21.
خداوند باران را از آسمان، نازل و راههاى زیرزمین را براى قناتها، چاهها و چشمهها مشخص کرده است که این آبهاى زیرزمین، از کجا شروع و چه مسیر را طى کنند و کجا به صورت چشمه و چاه و قنات، سربرآورند. پس زمام همه آبهاى زیرزمینى هم به دستخداست; چنانکه زمام موجودات آسمانى به دست اوست و مدبرات را او اداره مىکند: «و اوحى فى کل سماء امرها»
📚آیت الله جوادی آملی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
۸ خرداد ۱۴۰۱
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_222
❇️#هدف_آفرینش
💠وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبِينٌ
🌱او کسی ست که آسمانها و زمین را در شش دوره آفرید؛ در حالی که تخت پادشاهیاش بر آب (که نماد حیات است،) قرار داشت. هدف (از این آفرینش)، این است که شما را بیازماید که کدامیک از شما از جهت رفتار، بهتر (از دیگران) هستید. اگر بگویی که شما پس از مرگ زنده میشوید، قطعاً کافران میگویند: «این (سخن) فقط جادویی آشکار است.»
هود - ۷
👈در این آیه از سه نکته اساسى بحث شده است:
🔹نخست از آفرینش جهان هستى و مخصوصا آغاز آفرینش که نشانه قدرت پروردگار و دلیل عظمت او است، مىفرماید: «او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید» (وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ).
منظور از «روز» دوران است، خواه این دوران کوتاه باشد و خواه بسیار طولانى و حتى به مقدار میلیاردها سال- و چون در ذیل آیه 54 سوره اعراف شرح آن گذشت نیازى به تکرار نیست.
سپس اضافه مىکند: «و عرش او (خداوند) بر آب قرار داشت» (وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ).
در آغاز آفرینش، جهان هستى به صورت مواد مذاب (یا گازهاى فوق العاده فشرده که شکل مواد مذاب و مایع را داشت) بود.
سپس در این توده آبگونه حرکات شدید و انفجارات عظیمى رخ داد، و قسمتهایى از سطح آن پىدرپى به خارج پرتاب شد، این اتصال و به هم پیوستگى به انفصال و جدایى گرایید، و کواکب و سیارات و منظومهها یکى بعد از دیگرى تشکیل یافتند.
👌بنابراین، جهان هستى و پایه تخت قدرت خدا نخست بر این ماده عظیم آبگونه قرار داشت.
🔹دومین مطلبى که در این آیه به آن اشاره شده هدف آفرینش جهان هستى است، همان هدفى که قسمت عمدهاش به «گل سر سبد این جهان» یعنى «انسان» باز مىگردد، انسانى که باید در مسیر تعلیم و تربیت قرار گیرد و راه تکامل را بپوید و هر لحظه به خدا نزدیکتر شود، مىفرماید: این آفرینش با عظمت را «به این خاطر قرار داد که شما را بیازماید تا کدامین بهتر عمل مىکنید» (لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا).
🔹سومین مطلبى که در این آیه به آن اشاره شده مسأله «معاد» است که پیوند ناگسستنى با مسأله آفرینش جهان و هدف خلقت دارد.
لذا مىگوید: «اگر به آنها بگویى شما بعد از مرگ برانگیخته مىشوید کافران از روى تعجب مىگویند: (این باورکردنى نیست، این حقیقت و واقعیت ندارد، بلکه) این تنها یک سحر آشکار است» (وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
۸ خرداد ۱۴۰۱
۸ خرداد ۱۴۰۱
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣9⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹پیام های آیات ۱۰۴-۱۰۱ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- خداوند با دادن معجزات به پیامبران،به مردم اتمام حجّت می کند. «لَقَدْ آتَیْنا»
۲- آنان که سرسخت ترند،نیاز به استدلال و معجزه ی بیشتری دارند. «تِسْعَ آیاتٍ»
۳- مستکبران در برابر معجزات و برهان ها دست به تحقیر و توهین می زنند.
«لَأَظُنُّکَ یا مُوسی مَسْحُوراً»
۴- گاهی انسان با آنکه حقّ را می داند،امّا خود را به جهالت می زند. لَقَدْ عَلِمْتَ ...
۵- علم به تنهایی در هدایت و راهیابی انسان کافی نیست،بلکه ایمان و تسلیم لازم است،وگرنه فرعون هم علم داشت. «عَلِمْتَ»
۶- هرکه حقّ را بفهمد،امّا لجاجت وکبر ورزد،هلاک می شود. عَلِمْتَ ... مَثْبُوراً
۷- منطق طاغوت،خشونت وتبعید است ومردان حقّ را تحمّل نمی کنند. «فَأَرادَ»
۸- در برابر اراده ی طاغوت،اراده و قهر خداوند است. فَأَرادَ ... فَأَغْرَقْناهُ
۹- هرچند فکر گناه،گناه نیست،امّا اراده ی خطرناکی همچون تبعید پیامبران،قهر الهی را به دنبال دارد. فَأَرادَ ... فَأَغْرَقْناهُ
۱۰- عذاب الهی،پس از اتمام حجّت است.بعد از آمدن معجزات و ایمان نیاوردن مردم،هلاکت حتمی است. «فَأَغْرَقْناهُ»
۱۱- پایان کار طاغوت ها و همکارانشان،هلاکت و نابودی است. «فَأَغْرَقْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِیعاً»
۱۲- کمک به ستمگران سبب شریک شدن در هلاکت آنان است. «مَنْ مَعَهُ»
۱۳- رهبران فاسد در هلاکت مردم نقش دارند. «فَأَغْرَقْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ»
۱۴- آنان که چند روزی بر منطقه ای حاکم می شوند،باید پاسخگوی خدا در قیامت باشند. اُسْکُنُوا الْأَرْضَ ... جِئْنا بِکُمْ لَفِیفاً
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
۸ خرداد ۱۴۰۱
۸ خرداد ۱۴۰۱
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟آيا آيات سوره نساء، #نسخ شده است؟
🛑قسمت یاردهم :
و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبهپذيرِ مهرربان است نسا 16.
ادامه نظر ايت الله طالقاني در تفسير پرتوي از قران
♦"حکم- یا قانونی- که #نسخ میشود اگر آزمایشی باشد، کتاب حکیم برتر از آنست- تعالی اللَّه عن ذلک- و اگر محدود و یا مشروط به شرط یا شرائطی باشد، نسخ کلی نیست. در سالهای نیمه دوم هجرت- 6 تا 11- و در اجتماع توحیدی و ایمانی مدینه که دو حکم «فَأَمْسِکُوهُنَّ ... فَاجْلِدُوا ...»، نازل شده چه تغییرات و شرائط جدیدی میتوان تصور کرد که حکم دوم ناسخ حکم اول گردد؟
🔸وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً.
👈عطف و سیاق آیه و رجوع ضمیر یَأْتِیانِها به الفاحشه که در آیه قبل است، پیوستگی و ربط هر دو آیه و حکم در آنها را میرساند که هر دو درباره همان فاحشه «زنا» است که از زنان شوهردار «نسائکم» سرزند.
وَ الَّذانِ، تثنیه مذکر به اعتبار تغلیب شرکت مرد را میرساند: و همان مرد و زنی که از شما «خانواده اسلامی» آن فاحشه را انجام دهند، به این صورت که مرد مسئول است که اگر زن چنین کاری کند باید او را در خانه دربست نگهدارد، اگر خود شریک چنین کاری باشد، که زن را به حال خود رها کند یا او را وادار کند با خود یا دیگری چنین رابطه فحشایی داشته باشد، پس آنان را باید آزار داد: آنان را زد یا حبس یا طرد کرد و مورد سرزنش و بدگویی قرار داد، تا مگر توبه کنند و طهارت و صلاح بیت اسلامی را تجدید کنند. و باید همان حکم استشهاد نیز در این مورد باشد. این است آنچه به قرائن و ربط و تکمیل این دو حکم و پیوستگی آنها با مسائل گذشته، و اصل عدم نسخ، میتوان دریافت.
پس چون حکم آیه قبل، فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ، در مورد این آیه ضمانت اجراء ندارد که مسئول و ضامن آن همان مرد است، به صورت مجموع حکمی دیگری برای آنان آمده است.
🌐و آنچه ابی مسلم گفته که گویا این آیه به دلالت «اللذان» در مورد لواط است، با ضمیر «یأتیانها» که راجع به الفاحشة است درست در نمیآید و علاوه بر آن، حکم لواط که از گناهان بزرگ است و حکم آن را کشتن میدانند، نباید فاذوهما، باشد.
👈و از این خلاف ظاهرتر نظر کسانیست که آیه اول را درباره زنان بی بکارت و دوم را راجع به زنان باکره گفتهاند که هیچ گونه قرینهای نیست و با اشاره «اللذان» تناسبی ندارد. و همچنین قرینه و دلیلی نیست که آیه اول درباره #زنای_محصنه و دوم درباره زنای غیر محصنه باشد. پس اگر زن و یا مرد و زنی که محیط بیت اسلامی را بدنام و آلوده ساختند، توبه کردند و محیط خانه را اصلاح کردند، باید از حبس و آزار و طرد آنان اعراض کرد و پذیرفتشان: فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما ...
🔸فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما»، فاء تفریع «فَإِنْ تابا ..» همین منظور و نتیجه را میرساند، که امساک و آزار آنان، برای تحدید و سرکوبی غریزه سرکش و از بند گسیخته است تا و جدان ایمانی و انسانی آنان بیدار و آزاد گردد و به خود آیند و به خدا و زندگی در اجتماع اسلامی باز گردند- زن در خانه و مرد در اجتماع- و خود را و نابسامانی را که از چنین انحرافی ناشی شده، اصلاح کنند. همین که با توبه پاک و اصلاح شدند و صلاحیت یافتند، اندیشه مؤمنان نیز، باید از بدبینی و آزار و سرزنش به آنان پاک شود: «فَأَعْرِضُوا عَنْهُما» از آزار و تعرض به آنان روی بتابید و به آنان روی خوش و پذیرش بنمایانید
♦به هر نظر و معنا، اوامر و احکام این آیات، برای سوق گناهکار به سوی توبه و اصلاح است و منظور همین: «فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا ...» است تا گناهکار و اجتماع اصلاح طلب، از قابلیت چنین برگشت و تحولی ناامید نشود و آگاه باشد که هر چه انسانی آلوده و ساقط گردد تا یکسر مسخ نشده، قدرت برگشت و تحوّل دارد و میتواند خود را دریابد و از گناه روی بتابد و به خدا و خود و به اجتماع سالم و صالح روی آرد و پذیرفته شود و تجدید حیات کند. با #توبه، نور به خاموشی رفته در شهوات و فحشاء، باز میتابد و تجلی مینماید."
آیت الله طالقانی
💫ادامه دارد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
@quranpuya
۸ خرداد ۱۴۰۱
.
#دعاهای_روزانه
بسم الله الرحمن الرحیم
یا رادَّ ما قَدْ فاتَ
اى بازگرداننده ی آنچه
از دست رفته است.
🌷 دعای مشلول
کانال آیه قرآن
🆔️ @quranpuyan
۹ خرداد ۱۴۰۱
۹ خرداد ۱۴۰۱