eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ خداوند آنچه را آشكار می کنید و آنچه را پنهان مى داريد، مى‏ داند. 🌸 سوره نور ، آیه ۲۹ کانال قرآن 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 6 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّـهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ 🌱هیچ جنبنده‌ای در زمین وجود ندارد مگر این‌که روزی‌اش بر عهده‌ی خداست و (خدا) از محل اقامت اصلی و محل اقامت موقّتش آگاه است. همه در نوشته‌ای کامل (ثبت شده) است. هود - ۶ 🔷✨طهارت بر سه گونه است; چنانکه آلودگى هم بر سه قسم است. دو قسم آن در فقه مطرح شده که عبارت است از طهارت از «خبث‏» و طهارت از، «حدث‏». غسل یا شستن ظاهرعضو آلوده شده، طهارت خبثى، و وضو یا غسل، طهارت حدثى مى‏آورد; اما آنچه در اخلاق مطرح است این است که آلودگى گناه با وضو و غسل پاک نمى‏شود، بلکه با توبه و کفاره تطهیر مى‏گردد و احکام الهى براى تامین این طهارتهاست. با این توضیح معلوم مى‏شود خضوع مستمر انسان در برابر اوامر الهى او را از هر گناهى هم پاک مى‏کند، یعنى اگر گناهى دارد همین خضوع و توبه و انابه او را تطهیر مى‏کند و اگر گناهى ندارد همین خضوع مانع بزهکارى او مى‏شود، پس تاثیر خضوع براى دفع گناه یا رفع آن مؤثر است. مهمترین قسم از اقسام طهارت، طهارت روح از مشاهده غیر خداست. توضیح این که: ذات اقدس اله، خود را رزاق و زمامدار کل هستى معرفى مى‏کند: «و ما من دابة فى الارض الا على الله رزقها» سوره هود، آیه 6. «و ما من دابة الا هو اخذ بناصیتها» . سوره هود، آیه 56 این که مى‏فرماید: زمام هر جنبنده‏اى به دست‏ خداست ، معنایش این نیست که فقط جانداران، داراى زمامند و زمام آنها به دست‏خداست‏بلکه به این معناست که آنچه بر روى زمین یا در زیر زمین است زمامى دارد و زمام آنها به دست‏خداست. 🔷✨قرآن کریم در باره راهیابى نهرهاى موجود در دل زمین مى‏فرماید:«الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فى الارض‏» : سوره زمر، آیه 21. خداوند باران را از آسمان، نازل و راههاى زیرزمین را براى قناتها، چاهها و چشمه‏ها مشخص کرده است که این آبهاى زیرزمین، از کجا شروع و چه مسیر را طى کنند و کجا به صورت چشمه و چاه و قنات، سربرآورند. پس زمام همه آبهاى زیرزمینى هم به دست‏خداست; چنانکه زمام موجودات آسمانى به دست اوست و مدبرات را او اداره مى‏کند: «و اوحى فى کل سماء امرها» 📚آیت الله جوادی آملی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبِينٌ 🌱او کسی ست که آسمان‌ها و زمین را در شش دوره آفرید؛ در حالی ‌که تخت پادشاهی‌اش بر آب (که نماد حیات است،) قرار داشت. هدف (از این آفرینش)، این است که شما را بیازماید که کدام‌یک از شما از جهت رفتار، بهتر (از دیگران) هستید. اگر بگویی که شما پس از مرگ زنده می‌شوید، قطعاً کافران می‌گویند: «این (سخن) فقط جادویی آشکار است.» هود - ۷ 👈در این آیه از سه نکته اساسى بحث شده است: 🔹نخست از آفرینش جهان هستى و مخصوصا آغاز آفرینش که نشانه قدرت پروردگار و دلیل عظمت او است، مى‏فرماید: «او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید» (وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ). منظور از «روز» دوران است، خواه این دوران کوتاه باشد و خواه بسیار طولانى و حتى به مقدار میلیاردها سال- و چون در ذیل آیه 54 سوره اعراف شرح آن گذشت نیازى به تکرار نیست. سپس اضافه مى‏کند: «و عرش او (خداوند) بر آب قرار داشت» (وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ). در آغاز آفرینش، جهان هستى به صورت مواد مذاب (یا گازهاى فوق العاده فشرده که شکل مواد مذاب و مایع را داشت) بود. سپس در این توده آبگونه حرکات شدید و انفجارات عظیمى رخ داد، و قسمتهایى از سطح آن پى‏درپى به خارج پرتاب شد، این اتصال و به هم پیوستگى به انفصال و جدایى گرایید، و کواکب و سیارات و منظومه‏ها یکى بعد از دیگرى تشکیل یافتند. 👌بنابراین، جهان هستى و پایه تخت قدرت خدا نخست بر این ماده عظیم آبگونه قرار داشت. 🔹دومین مطلبى که در این آیه به آن اشاره شده هدف آفرینش جهان هستى است، همان هدفى که قسمت عمده‏اش به «گل سر سبد این جهان» یعنى «انسان» باز مى‏گردد، انسانى که باید در مسیر تعلیم و تربیت قرار گیرد و راه تکامل را بپوید و هر لحظه به خدا نزدیکتر شود، مى‏فرماید: این آفرینش با عظمت را «به این خاطر قرار داد که شما را بیازماید تا کدامین بهتر عمل مى‏کنید» (لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا). 🔹سومین مطلبى که در این آیه به آن اشاره شده مسأله «معاد» است که پیوند ناگسستنى با مسأله آفرینش جهان و هدف خلقت دارد. لذا مى‏گوید: «اگر به آنها بگویى شما بعد از مرگ برانگیخته مى‏شوید کافران از روى تعجب مى‏گویند: (این باورکردنى نیست، این حقیقت و واقعیت ندارد، بلکه) این تنها یک سحر آشکار است» (وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۰۴-۱۰۱ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- خداوند با دادن معجزات به پیامبران،به مردم اتمام حجّت می کند. «لَقَدْ آتَیْنا» ۲- آنان که سرسخت ترند،نیاز به استدلال و معجزه ی بیشتری دارند. «تِسْعَ آیاتٍ» ۳- مستکبران در برابر معجزات و برهان ها دست به تحقیر و توهین می زنند. «لَأَظُنُّکَ یا مُوسی مَسْحُوراً» ۴- گاهی انسان با آنکه حقّ را می داند،امّا خود را به جهالت می زند. لَقَدْ عَلِمْتَ ... ۵- علم به تنهایی در هدایت و راهیابی انسان کافی نیست،بلکه ایمان و تسلیم لازم است،وگرنه فرعون هم علم داشت. «عَلِمْتَ» ۶- هرکه حقّ را بفهمد،امّا لجاجت وکبر ورزد،هلاک می شود. عَلِمْتَ ... مَثْبُوراً ۷- منطق طاغوت،خشونت وتبعید است ومردان حقّ را تحمّل نمی کنند. «فَأَرادَ» ۸- در برابر اراده ی طاغوت،اراده و قهر خداوند است. فَأَرادَ ... فَأَغْرَقْناهُ ۹- هرچند فکر گناه،گناه نیست،امّا اراده ی خطرناکی همچون تبعید پیامبران،قهر الهی را به دنبال دارد. فَأَرادَ ... فَأَغْرَقْناهُ ۱۰- عذاب الهی،پس از اتمام حجّت است.بعد از آمدن معجزات و ایمان نیاوردن مردم،هلاکت حتمی است. «فَأَغْرَقْناهُ» ۱۱- پایان کار طاغوت ها و همکارانشان،هلاکت و نابودی است. «فَأَغْرَقْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِیعاً» ۱۲- کمک به ستمگران سبب شریک شدن در هلاکت آنان است. «مَنْ مَعَهُ» ۱۳- رهبران فاسد در هلاکت مردم نقش دارند. «فَأَغْرَقْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ» ۱۴- آنان که چند روزی بر منطقه ای حاکم می شوند،باید پاسخگوی خدا در قیامت باشند. اُسْکُنُوا الْأَرْضَ ... جِئْنا بِکُمْ لَفِیفاً کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟آيا آيات سوره نساء، شده است؟ 🛑قسمت یاردهم : و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهرربان است نسا 16. ادامه نظر ايت الله طالقاني در تفسير پرتوي از قران ♦"حکم- یا قانونی- که می‌شود اگر آزمایشی باشد، کتاب حکیم برتر از آنست- تعالی اللَّه عن ذلک- و اگر محدود و یا مشروط به شرط یا شرائطی باشد، نسخ کلی نیست. در سالهای نیمه دوم هجرت- 6 تا 11- و در اجتماع توحیدی و ایمانی مدینه که دو حکم «فَأَمْسِکُوهُنَّ ... فَاجْلِدُوا ...»، نازل شده چه تغییرات و شرائط جدیدی می‌توان تصور کرد که حکم دوم ناسخ حکم اول گردد؟ 🔸وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً. 👈عطف و سیاق آیه و رجوع ضمیر یَأْتِیانِها به الفاحشه که در آیه قبل است، پیوستگی و ربط هر دو آیه و حکم در آنها را می‌رساند که هر دو درباره همان فاحشه «زنا» است که از زنان شوهردار «نسائکم» سرزند. وَ الَّذانِ، تثنیه مذکر به اعتبار تغلیب شرکت مرد را می‌رساند: و همان مرد و زنی که از شما «خانواده اسلامی» آن فاحشه را انجام دهند، به این صورت که مرد مسئول است که اگر زن چنین کاری کند باید او را در خانه دربست نگهدارد، اگر خود شریک چنین کاری باشد، که زن را به حال خود رها کند یا او را وادار کند با خود یا دیگری چنین رابطه فحشایی داشته باشد، پس آنان را باید آزار داد: آنان را زد یا حبس یا طرد کرد و مورد سرزنش و بدگویی قرار داد، تا مگر توبه کنند و طهارت و صلاح بیت اسلامی را تجدید کنند. و باید همان حکم استشهاد نیز در این مورد باشد. این است آنچه به قرائن و ربط و تکمیل این دو حکم و پیوستگی آنها با مسائل گذشته، و اصل عدم نسخ، می‌توان دریافت. پس چون حکم آیه قبل، فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ، در مورد این آیه ضمانت اجراء ندارد که مسئول و ضامن آن همان مرد است، به صورت مجموع حکمی دیگری برای آنان آمده است. 🌐و آنچه ابی مسلم گفته که گویا این آیه به دلالت «اللذان» در مورد لواط است، با ضمیر «یأتیانها» که راجع به الفاحشة است درست در نمی‌آید و علاوه بر آن، حکم لواط که از گناهان بزرگ است و حکم آن را کشتن می‌دانند، نباید فاذوهما، باشد. 👈و از این خلاف ظاهرتر نظر کسانیست که آیه اول را درباره زنان بی بکارت و دوم را راجع به زنان باکره گفته‌اند که هیچ گونه قرینه‌ای نیست و با اشاره «اللذان» تناسبی ندارد. و همچنین قرینه و دلیلی نیست که آیه اول درباره و دوم درباره زنای غیر محصنه باشد. پس اگر زن و یا مرد و زنی که محیط بیت اسلامی را بدنام و آلوده ساختند، توبه کردند و محیط خانه را اصلاح کردند، باید از حبس و آزار و طرد آنان اعراض کرد و پذیرفتشان: فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما ... 🔸فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما»، فاء تفریع «فَإِنْ تابا ..» همین منظور و نتیجه را می‌رساند، که امساک و آزار آنان، برای تحدید و سرکوبی غریزه سرکش و از بند گسیخته است تا و جدان ایمانی و انسانی آنان بیدار و آزاد گردد و به خود آیند و به خدا و زندگی در اجتماع اسلامی باز گردند- زن در خانه و مرد در اجتماع- و خود را و نابسامانی را که از چنین انحرافی ناشی شده، اصلاح کنند. همین که با توبه پاک و اصلاح شدند و صلاحیت یافتند، اندیشه مؤمنان نیز، باید از بدبینی و آزار و سرزنش به آنان پاک شود: «فَأَعْرِضُوا عَنْهُما» از آزار و تعرض به آنان روی بتابید و به آنان روی خوش و پذیرش بنمایانید ♦به هر نظر و معنا، اوامر و احکام این آیات، برای سوق گناهکار به سوی توبه و اصلاح است و منظور همین: «فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا ...» است تا گناهکار و اجتماع اصلاح طلب، از قابلیت چنین برگشت و تحولی ناامید نشود و آگاه باشد که هر چه انسانی آلوده و ساقط گردد تا یکسر مسخ نشده، قدرت برگشت و تحوّل دارد و می‌تواند خود را دریابد و از گناه روی بتابد و به خدا و خود و به اجتماع سالم و صالح روی آرد و پذیرفته شود و تجدید حیات کند. با ، نور به خاموشی رفته در شهوات و فحشاء، باز می‌تابد و تجلی می‌نماید." آیت الله طالقانی 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 @quranpuya
. بسم الله الرحمن الرحیم یا رادَّ ما قَدْ فاتَ اى بازگرداننده ی آنچه از دست رفته است. 🌷 دعای مشلول کانال آیه قرآن 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 13 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّـهِ كَذِباً أُولئِكَ يُعْرَضُونَ عَلى‏ رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلى‏ رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَى الظَّالِمِينَ 🌱چه کسی ستم‌کارتر است از آن کس که بر خدا دروغ بندد؟ آنان (در قیامت) بر پروردگارشان عرضه خواهند شد، و گواهان می‌گویند: «اینان، همانان هستند که بر پروردگارشان دروغ بستند. آگاه باشید: لعنت خدا بر ستم‌کاران باد؛ هود - ۱۸ 🔹 در تعقیب آیه قبل که سخن از قرآن و رسالت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به میان آمده، در سلسله آیات (18 تا 22) سرنوشت منکران، و نشانه‏ها، و پایان و عاقبت کارشان را تشریح مى‏کند. 🔹نخست مى‏فرماید: «چه کسى ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ مى‏بندد» (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ کَذِباً). یعنى نفى دعوت پیامبر راستین در واقع نفى سخنان خدا و آن را به دروغ نسبت دادن است، اصولا تکذیب پیامبر، تکذیب خداست. 🔹سپس آینده شوم آنها را در قیامت چنین بیان مى‏کند که: «آنها در آن روز به پیشگاه پروردگار (با تمامى اعمال و کردارشان) عرضه مى‏شوند» و در دادگاه عدل او حضور مى‏یابند (أُولئِکَ یُعْرَضُونَ عَلى‏ رَبِّهِمْ). «در این هنگام شاهدان اعمال (گواهى مى‏دهند و) مى‏گویند: اینها همان کسانى هستند که بر پروردگار بزرگ و مهربان و ولى نعمت خود دروغ بستند» (وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِینَ کَذَبُوا عَلى‏ رَبِّهِمْ). 🔹سپس با صداى رسا مى‏گویند: «اى لعنت خدا بر ستمگران باد!» (أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (۱۴/هود) 🌱‏پس اگر از عُهده‌ی اجابت (درخواست) شما برنيامدند، بدانيد آنچه كه نازل شده، به علم خداست واينكه معبودی جز اونيست، پس آيا (در اين صورت) تسليم می‌شويد؟! 🔹‏كفّار به پيامبر صلی الله عليه و آله تهمت می‌زدند كه قرآن را نزد كسی فرا گرفته است: «فَهِيَ تُمْلی‌ عَلَيْهِ»۱ قرآن به آنان پاسخ می‌دهد كه منشأ اين كتاب، علم الهی است، نه املای ديگران، گاهی نيز می‌گفتند: قرآن از خود اوست، لكن ديگران به او كمك كرده‌اند. «أَعانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ»۲ اين آيه پاسخ همه‌ی آن تهمت‌هاست. ‏🔹سرچشمه‌ی قرآن، علم بی‌نهايت الهی است. «أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ» ‏🔹قرآن حدس و فرضيه يا خيال و انديشه بشری نيست، بلكه بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ» ‏🔹قرآن محدود به زمان، مكان، نژاد و نسل خاصّی نيست، چون بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ» ‏🔹اسرار قرآن، همچون علمِ بی‌نهايت خداوند نامتناهی است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ» ‏🔹كفر و ترديد دشمنان، سبب تزلزل شما در حقّانيّت قرآن و وحدانيّت خداوند نشود. فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا ... أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ اگر هنگام خواندن ترجمه آیات قرآن احساس می کنید، مطالبی پراکنده و غیر مرتبط با هم هستند و مقصود از مجموعه آیات سوره را درک نمیکنید، ⬅ شما را به شرکت در دوره دعوت میکنیم. 🔴🔴 فقط 8 هفته، هفته ای3-4 ساعت زمان اختصاص دهید. 🔶🔶 هیچ شرط و پیش نیازی هم جز داشتن دیپلم و علاقمندی شما لازم ندارد. ♻♻شروع دوره چهاردهم، از 19 خرداد 1401 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره در كانال اطلاع رساني دوره @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ 👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر آیه ۱۰۴ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان وَقُلْنَا مِن بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُوا الْأَرْضَ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفًا پس از [نابودي] او به بني‌اسرائيل گفتيم: در آن سرزمين [=ارض مقدس] ساکن شويد و چون وعدة ديگر فرا رسد، همه شما را دسته جمعي باز مي‌آوريم [=بساط قوم‌تان را از اين سرزمين جمع مي‌کنيم]. ۱۲۲ __ ۱۲۲- «وَعْدُ الْآخِرَهِ» را معمولا وعده روز آخرت دانسته‌اند، ولي در آيه ۷ همين سوره (17:7) که تنها مورد ديگري است در قرآن که جمله «وَعْدُ الْآخِرَهِ» تکرار شده، آن را سرکوب خونين بني‌اسرائيل توسط اقوام ديگر به خاطر فساد و سرکشي شمرده است: فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَهِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا. اما «لَفِيفًا» وصفي است از درهم پیچیدن و جمع کردن بساط چيزي. اين واژه دو بار ديگر در قرآن آمده است؛ وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا [باغ‌هاي انبوه و متراکم- نبأ ۱۶ (۷۸:۱۶) ]؛ وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ [درهم شدن ساق‌ها با هم- قيامه ۲۹ (۷۵:۲۹) ]. شگفت اينکه پس از فرمان سکونت در سرزمين مقدس تا فرا رسيدن «وَعْدُ الْآخِرَهِ»، که گفته مي‌شود در سال ۷۰ ميلادي با حمله «وسپاسين» امپراطور روم به بيت‌المقدس اتفاق افتاد، يهوديان از آن سرزمين توسط مسيحيان رانده شده و تا حدود ۱۹ قرن [تأسيس اسرائيل در ۱۹۴۸ ميلادي] در دنيا پراکنده بودند [ر ک پاورقي ۱۲ همين سوره (۱۷:۷) ]. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
پرسش‌وپاسخ‌قرآنی. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ 🛑قسمت دوازدهم ایا در اسلام مجازات داریم؟ 🌐"ما مسئله سنگسار را نپذیرفته‌ایم و دررساله توضیح‌المسائل جلد 6 صفحه 74 الی صفحه 90 و مجله «کاوش نوین در فقه» به زبان فارسی و در مجله «الإجتهاد و التجدید» به زبان عربی به گونه مفصل مورد بررسی قرار داده‌ایم و در آن‌جا دلیل معروف سنگسار را که همه از ابوهُریره نقل کرد‌ه‌اند، مورد نقد و اشکال قرار داده‌ایم و گفته‌ایم بر فرض که دلیل دیگری هم باشد، ♦️♦️اما چون شرایطی راکه برای اجرای عمل و شرایط مجریان آن‌‌را حاصل ندانستیم، اجرای آن‌‌را برخلاف موازین شرع بیان کرد‌یم. قطع نظر از آنچه درباره سنگسار بیان شد، باید دانست فرض از آن، کشتن شخص گناهکار نیست؛ زیرا سنگ‌هایی که به طرف او پرتاب می‌شود، باید سنگ‌ریزه باشد و این برای 👈تأدیب اوست، نه کشتن وی." 📚استفتائات ایت الله ابراهیم جناتی 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛