eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ 🛑قسمت هفدهم : 🌐تفسير ايات مربوط به مجازات از ديگاه آیت الله مکارم شیرازی : ايه 16 سوره نسا 💢🌐روش سهل و ممتنع قوانین کیفرى اسلام گاه و بى گاه به مناسبت هائى مى پرسند: ❓چرا اسلام قوانین جزائى و کیفرى سخت و طاقت فرسائى مقرر نموده؟ مثلاً در برابر یک بار آلوده شدن به در آغاز، مجازات حبس ابد، مقرر گردید و سپس مجازات اعدام تعیین شد، آیا بهتر نبود مجازات هاى ملایم ترى در برابر این گونه اعمال تعیین گردد تا تعادلى در میان جرم و کیفر برقرار شده باشد؟! ولى باید توجه داشت قوانین کیفرى اسلام گرچه ظاهراً سخت و شدید هستند، ولى در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به این آسانى نیست، و براى آن شرائطى تعیین شده که غالباً تا گناه علنى نشود، آن شرائط حاصل نمى گردد. 👈مثلاً: افزایش دادن تعداد شهود به چهار نفر که در آیه فوق به آن اشاره شده، به قدرى سنگین است که فقط افراد بى باک و بى پروا ممکن است مجرم شناخته شوند، بدیهى است این چنین اشخاص باید به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت دیگران گردند و محیط از آلودگى گناه پاک گردد. 🔻همچنین براى شهود شرائطى تعیین شده، از قبیل رؤیت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگى در شهادت، و مانند آن، که اثبات جرم را سخت تر مى کند. به این ترتیب، اسلام، احتمال یک مجازات فوق العاده شدید را در برابر این گونه گناهکاران قرار داده، و همین احتمال، اگر چه ضعیف هم باشد مى تواند در روحیه غالب افراد اثر بگذارد. 🔻اما راه اثبات آن را مشکل قرار داده تا عملاً در این گونه موارد اعمال خشونت به طور وسیع انجام نگیرد، در حقیقت اسلام خواسته اثر تهدیدى این قانون کیفرى را حفظ کند، بدون این که افراد زیادى مشمول اعدام شوند. 👈نتیجه این که: روش اسلام در تعیین مجازات و راه اثبات جرم روشى است که حداکثر تأثیر را در نجات جامعه از آلودگى به گناه دارد، در حالى که افراد مشمول این مجازات ها عملاً زیاد نیستند و به همین جهت ما از این روش به عنوان روش سهل و ممتنع تعبیر کردیم. تفسیر نمونه ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ فَسُبْحَانَ اللهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ خدا را هنگام شب و سحرگاهان تسبيح و ستايش كنيد. 🌹 سوره روم ، آیه ۱۷ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 82 تا 88 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ 🌱نزد (اهل) مدین، یکی از خودشان یعنی شعیب را (فرستادیم). گفت: «ای قوم من، «الله» را بپرستید. شما جز او هیچ خدایی ندارید. و در پیمانه و وزن کم نگذارید؛ چراکه من شما را در رفاه می‌بینم (و اصلاً نیازی به این کار ندارید). و (همچنین) من از عذاب روزی که (عذابش) فراگیر است، بر شما بیم دارم. هود - ۸۴ 🔷✨با پایان یافتن داستان عبرت انگیز قوم لوط نوبت به قوم «شعیب» و مردم «مدین» مى‏رسد همان جمعیتى که راه توحید را رها کردند و در سنگلاخ شرک و بت پرستى سرگردان شدند، نه تنها بت که درهم و دینار و مال و ثروت خویش را مى‏پرستیدند، و به خاطر آن، کسب و تجارت با رونق خویش را آلوده به تقلب و کم فروشى و خلافکاریهاى دیگر مى‏کردند. 🔷✨در آغاز مى‏گوید: «و به سوى مدین برادرشان شعیب را فرستادیم» (وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً) کلمه «أَخاهُمْ» (برادرشان) به خاطر آن است که نهایت محبت پیامبران را به قوم خود بازگو کند. «مدین» در مشرق «خلیج عقبه» قرار داشته و مردم آن از فرزندان اسماعیل بودند، و با مصر و لبنان و فلسطین تجارت داشته‏اند. این پیامبر این برادر دلسوز و مهربان همان گونه که شیوه همه پیامبران در آغاز دعوت بود نخست آنها را به اساسى‏ترین پایه‏هاى مذهب یعنى «توحید» دعوت کرد و «گفت: اى قوم من! خداوند یگانه را بپرستید که جز او معبودى براى شما نیست» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ). 🔷✨آنگاه به یکى از مفاسد اقتصادى که از روح شرک و بت پرستى سر چشمه مى‏گیرد و در آن زمان در میان اهل «مدین» سخت رایج بود اشاره کرده و گفت: «به هنگام خرید و فروش، پیمانه و وزن اشیاء را کم نکنید» (وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ). این پیامبر بزرگ پس از این دستور بلافاصله اشاره به دو علت براى آن مى‏کند: 🔹نخست مى‏گوید: قبول این اندرز سبب مى‏شود که درهاى خیرات به روى شما گشوده شود، پیشرفت امر تجارت، پایین آمدن سطح قیمتها، آرامش جامعه، خلاصه «من خیرخواه شما هستم» (إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ). و مطمئنم که این اندرز نیز سر چشمه خیر و برکت براى جامعه شما خواهد بود. 👈این احتمال نیز در تفسیر این جمله وجود دارد که شعیب مى‏گوید: «من شما را داراى نعمت فراوان و خیر کثیرى مى‏بینم» بنابراین دلیلى ندارد حقوق مردم را ضایع کنید. 🔹دیگر این که: «من از آن مى‏ترسم که (اصرار بر شرک و کفران نعمت و کم فروشى) عذاب روز فراگیر، همه شما را فرو گیرد» (وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا يا شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ (۸۷/هود) 🌱‏(امّا مردم مدين در جواب) گفتند: ای شعيب! آيا نمازت به تو فرمان می‌دهد كه (به ما بگويی) آنچه را كه پدرانمان می‌پرستيدند رها كنيم؟ (و) يا اينكه (نتوانيم) آن گونه كه خود می‌خواهيم، در اموالمان تصرّف كنيم؟! تو كه مرد بردبار و فهميده‌ای هستی! (اين چه توقّعی است كه از ما داری؟) ‏🔹همه‌ی انبيا عليهم السلام با مخالفانی روبرو بوده‌اند. قالُوا يا شُعَيْبُ‌ ... ‏🔹نماز، در اديان گذشته نيز بوده است. «أَ صَلاتُكَ» ‏🔹نماز، بارزترين نمود آئين شعيب بوده است. «أَ صَلاتُكَ» ‏🔹نماز واقعی، انسان را به ارشاد ديگران و امر به معروف و نهی از منكر آنها وامی‌دارد. «أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ» ‏🔹تقليد از نياكان، درمقابل دليل ونصّ، سرچشمه‌ی بسياری از انحرافات است. ‏«يَعْبُدُ آباؤُنا» ‏🔹دين، نه از سياست جداست و نه از اقتصاد. أَ صَلاتُكَ‌ ... نَتْرُكَ‌ ... فِي أَمْوالِنا ‏🔹راه انبيا، مانع از آزادی بی‌قيد و شرط است. «نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا» ‏🔹مالكيّت بر چيزی، دليل جواز بر هر نوع مصرف كردن آن نيست. نَتْرُكَ‌ ... أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا (در قوانين شعيب، قانون كنترل مصرف بوده است) ‏🔹تجليل و ستايش مخالفان از ما، گاهی به خاطر سكوت ونگفتن حقّ است. ‏«إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ» ‏🔹تعريف وتمجيد مخالفان، گاهی جنبه‌ی استهزا دارد. «لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فرهنگ
نظرات بيش از 100نفر از قرآن اموزان دوره هاي روش مطالعه و فهم بهتر قرآن.pdf
2.47M
🌹🌹 ابراز رضايت بيش از 100نفر از قرآن آموزان 11 دوره مجازي و دو دوره حضوري . ✴✴ شما هم ميتوانيد با و فراگيري اين روش در 8 هفته ،از فهم قران، بيشتري ببريد. اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://b2n.ir/p92928 تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های ۱۱۱-۱۱۰ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- سلامت قرآن تضمین شده است.هم خداوند قرآن را به حقّ نازل کرد،هم وحی الهی به سلامت به مقصد رسید و شیاطین نتوانستند آسیبی به آن رسانند. «بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ» ۲- مسئولیّت پذیرش یا نپذیرفتن مردم با پیامبر نیست و کسی حقّ تحمیل عقیده بر دیگران را ندارد. «ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۳- بخش بخش شدن قرآن به اراده خداوند است. «فَرَقْناهُ» ۴- تلاوت تدریجی قرآن،شنونده را برای آیات دیگر تشنه و منتظر می کند. «عَلی مُکْثٍ» «مُکْثٍ» آرامش همراه اطمینان است. ۵- قرآن،علاوه بر جنبه ی تعلیمی،جنبه ی اجرایی هم دارد که باید به تدریج اجرا شود.اجرای صدها دستور در جامعه ای که صدها فساد دارد،یکباره محال است. «نَزَّلْناهُ تَنْزِیلاً» ۶- ایمان و کفر مردم،در حقانیّت قرآن اثری ندارد. «آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا» ۷- علم واقعی آن است که انسان را در برابر حق،به خضوع وادار کند. «أُوتُوا الْعِلْمَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً» ۸- بازگویی گفتار و رفتار خوبان و مؤمنان،در تربیت دیگران مؤثر است وَ یَقُولُونَ ... ۹- تلاوت قرآن،انسان را دائماً بالا می برد. «إِذا یُتْلی یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً» ۱۰- گریه از برکات و آثار علم است. «أُوتُوا الْعِلْمَ یَبْکُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
50.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفي كتاب و دوره اموزشي 👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyanhttps://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
❁بـســـــم اللــــہ الرحـــــمـטּالرحـــــــیم❁ 💌امام علی(ع): 💠 عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛ 🌱 بر شما باد رجوع بہ ڪتاب خدا (قرآن) ... ڪسى كه بہ آن عمل ڪند از همہ پيشى مى‌گيرد.خطبہ/156 ✨خواندن قرآن،تمامش نیست بهر مردگان قـلب‌هاے مرده را باید بہ قرآن،زنده ڪـرد آنڪہ آیاتش تلاوت،با دل خاضع،نمـود قـلب ظلمانی خود را،اخـتر تابنده ڪـرد✨ 📿براے مأنوس شدن با ڪلام حق📖 هر روز یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه ✅ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✅ فایل صوتی آيات صفحه ✅ از مفسران و قران پژوهان مختلف را در گروه بہ همراه سایر علاقمندان میتوانید مطالعہ ڪنید. 👌انشالله از پنجشنبہ مورخ 19خرداد ، مطالعه و تدبر سوره مبارکه را آغاز میڪنیم. 💫لینڪ گروه هاے در پیام‌رسانهاے و 🔻 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ تفاوت ايات سوره نساء با سوره نور درخصوص مجازات زاني چيست؟ 🛑قسمت هجدهم : 💢با توجه به نظرات مختلف مفسران در اين ايات،تحقيق مختصري در ايات قران در موضوع مجازات انجام شد كه بشرح زیر است:👇 🔻ابتدا آیه 15 سوره نساء را مرور می کنیم: 🔶وَ اللاَّتِی یَأْتِینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّی یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً (15) و از زنان شما كسانى كه مرتكب فاحشه مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 🌐در آیه 15 اختلاف نظرات زیادی بین مفسرین وجود دارد: 1⃣1-اولین عبارت محل اختلاف ، است که ایا به زنا اختصاص دارد یا همجنس گرایی است یا اینکه عام است و هر گونه فحشایی را شامل است؟ لغت فاحشه در قران،هم در معنای عام آن بکار رفته (مثلا ال عمران 135و اعراف ایه28)، هم برای لواط در ماجرای قوم لوط(نمل ایه54) و هم برای زنا(اسراء ایه32) لذا برای تفسیر آن در این آیه،باید دنبال قراین متنی در ایه یا ایات مجاور باشیم.. با توجه به اینکه ایات قبلی و ایه بعدی این فراز به بیان مساله ارث در خانواده و اقربین ونیز مسایل خانوادگی پرداخته و ایه اغازین سوره هم به تقوا در برخورد با ارحام تاکید می کند،فاحشه مرتبط با این امر را هم باید مرتبط با ارحام و همان زنا دانست. 2⃣2-دومین محل اختلاف،کلمه است. برخی آنرا به معنای ازواجکم و برخی آنرا به معنای زنان شوهر دار دانسته و لذا حکم این ایه را مخصوص زنان شوهر دار دانسته اند. مفسرینی هم که فاحشه را شامل همجنس گرایی دانسته اند، معتقد به شمول نسا بر جنس مونث هستند. 👈نساء در ایات مختلف قران ، حتی در ایات مختلف سوره نسا مصادیق متفاوت دارد .برخی موارد همه زنان مزدوج و مجرد را در برمی گیرد(آیه 59 سوره احزاب که حکم به ادنای جلباب نساءالمومنین داده که هم دختران و هم زنان را شامل است یا آیه 1 همین سوره) در مواردی فقط شامل زنان غیر شوهردار است (ایه 3 همین سوره)و در برخی موارد هم به معنای همسران است.(آیه222 سوره بقره یا ایه 4 همین سوره ) نکته:اضافه شدن ضمیر کم به نساء در قران ،دو حالت دارد: ↩الف-به کاررفتن ابناءکم و نساءکم در کنارهم که مراد آن همه زنان است نه لزوما همسران.این ترکیب در 4 مورد به کاررفته که سه مورد ان به داستان فرعونیان(یذبحون ابناء کم و یستحیون نساءکم) و یک مورد ان به داستان مباهله برمیگردد. ↩ب-غیر از آیه مورد بحث، نسائکم (بدون ابناءکم)4 تکرار داشته که در همه انها با توجه به مفهوم آیات، به همسران و ازواجکم اشاره دارد.از جمله دوبار در ایه 23 همین سوره. بنابراین ،احتمال اینکه در ایه 15 هم صرفا به همسران اشاره داشته باشد، وجود دارد. لذا برای تدقیق منظور ایه،باید دنبال سایر قراین متنی از ایه و ایات مجاور بود. 🔻این فراز ، حالت پرانتزی بین ایات 14 و19 است.در آیه 19 به استثنای "الا ان یاتین بفاحشه مبینه" از حکم "لا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما اتیتموهن" در خصوص همسران اشاره کرده است. ایه 15 که با "واللاتی یاتین الفاحشه" شروع میشود در واقع به بیان روش اثبات فاحشه مبینه و حکم این زنان پرداخته است. 🔻👈لذا با عنایت باین موضوع و تاکید ایه بر "من نسائکم" (درصورتیکه مراد همه افراد جنس مونث بود، ذکر کلمه من نسائکم لزومی نداشت) و نیز وجود حالت ساختاری ب در کاربرد نسائکم ، مراد آیه 15 دار است 🖋سید کاظم فرهنگ. ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 89 تا 97 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan